Poslanec SL J. Schneider: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi říci
velice krátce stanovisko za Klub Občanské
demokratické strany.
V minulých týdnech proběhly obsáhlé
diskuse v tomto parlamentu k projednávaným zprávám.
Předcházeli jim diskuse, semináře
s ministry financí, hospodářství,
s guvernérem Státní banky československé.
Dále byla předložena zpráva, která
byla projednána velice podrobně ve všech zainteresovaných
výborech. Domníváme se, že vše
podnětné je v návrhu usnesení, který
nám byl predložen hospodářskými
výbory.
Dalo by se jistě podrobně diskutovat o argumentech
a námitkách zde přednášených
jak včera, tak dnes, avšak opakovala by se posle našeho
názoru diskuse již ukončená, absolvovaná,
jejíž výslednicí je návrh nám
předložený. Proto mi dovolte jen několik
poznámek.
K hlavním indikátorům:
1.K platební bilanci podle údajů nám dostupných je platební bilance srovnatelná s minulým rokem.
2. K inflaci čísla nám dostupná hovořící o inflaci v prvních čtyřech měsících t.r. hovoří jasně a vymluvně o tom, že inflace klesá. V lednu 26 %, v červnu 7 %, v březnu necelých 4 5, v měsíci dubnu 2 %. Domnívám se, že tato čísla hovoří alespoň v otázce inflace dostatečně jasně.
3. Byly zde kritizovány nedostatky hospodářské politiky. Tato kritika je do jisté míry oprávněná a nedostatky v hospodářské politice jsou skutečností. Nicméně není ani věcí federace, ba v budoucnosti ani věcí republik, nýbrž bankovního sektoru, aby záležitosti hospodářské politiky řešil.
4. Bylo zde řečeno, že adaptace podniků je pomalá. Pokud je opravdu tak silný tlak na adaptaci, tak silná restrikce, jak jsme zde často slyšeli, pak by pomalá adaptace nutně vedla k úpadku. Někteří říkají: ano, povede, počkejte týden, dva, měsíc, ale zatím k tomu nedochází. Spíše tlak není tak silný, že tak pomalou adaptaci umožňuje a ukazuje se, že manévrovací prostor není tak malý, jak nám někteří kritikové tvrdí, protože i platební neschopnost se postupně, i když pomalu, snižuje.
5. K sociální oblasti: byli bychom velice neradi,
kdyby vznikl dojem, že postoj k ekonomické reformě,
který zde prezentujeme, je postojem asociálním.
Pokusím se ukázat, že tomu může
být právě naopak. Domniváme se, že
transformace naší společnosti nemá jenom
ekonomickou dimenzi, ale má dimenzi i sociální
a politickou. Proto o ní jednáme na tomto místě.
Několik poznámek k volání po zamězení
ztráty sociálních jistot, kterého
jsme byli svědkem. Pokud jsou sociální jistoty
garantovány státem, pak můžeme hovořit
o ztrátě, ale my v budoucnosti nechceme, aby garantem
Sociálních jistot byl jen stát, a ono to
v otevřeném prostředí, jak o něm
mluvil předřečník poslanec Pohanka,
vůbec možné není. Garance a zásahy
státu v hospodářské oblasti jsou možné
tím lépe, čím je společnost
více uzavřena a je v této společnosti
tak snížena na minimum míra vnějších
nejistot. Je to možné tím lépe, čím
je společnost také méně svobodná.
Svěří-li totiž občané
své jistoty jen státu, zříkají
se tím do jisté míry své svobody a
nikoliv, jak jsme byli v minuých letech přesvědčování,
svobodu právě získávají. Budujeme-li
otevřenou společnost a svobodnou společnost,
pak maximum jistot musí mít občan ve své
blízkosti. Zajisté, že v přechodném
období jsou jisté zásahy možné,
ale toto je treba mít na zřeteli.
Ztotožňujeme se jak s první, tak s druhou částí
zpravodajské zprávy, kterou zde přednesl
zpravodaj Sněmovny lidu poslanec Kudláček.
Příměry vždy kulhají, ale jeho
příměr o cestě z propasti pokládáme
do značné míry za výstižný.
Jde opravdu o cestu, která má více dimenzí,
a ne jenom ekonomickou dimenzi. a je strašně důležité,
že ta cesta má cíl, a že ten cíl
se neztrácí v nedohlednu. Pokud totiž chceme
někam dojít, a my k tomu, abychom si to mysleli,
máme určitý mandát z voleb, musíme
mít naději. Proto kdo souhlasí s cílem
- a slyšeli jsme zde v podstatě od všech kritiků,
že souhlasí s cílem - tak musí dávat
naději a ne naděje zbavovat.
Problém alternativ: Hovoří se zde o tom,
že je předkládáno několik různých
alternativ. My jsme alternativu vybrali. Je jí scénář
ekonomické reformy, který jsme schválili.
Podobně jako když se staví dům, tak
když se vybere projekt, tak se podle něho staví.
O alternativě se nedá diskutovat při každém
patru budovy. Ani my se nemůžeme při každém
kroku zastavovat; při každém kroku se jistě
musíme ptát, zda jdeme správně, ale
neznamená to, že se kvůli tomu ptaní
budeme neustále zastavovat.
Nedomnívám se, že by bylo šťastné,
abychom pověřovali vládu zprávou o
hospodářské situaci na každém
zasedání, na každé společné
schůzi. Pak by to totiž dopadlo tak, že vláda
by nedělala nic jiného, než by analyzovala
pripomínky z minulého zasedání parlamentu
a připravovala zprávu pro zasedání
další.
Dovolte mi na závěr jednu poznámku. Byl jsem
velice potěšen tím, že od jistých
razantních kritiků reformy zazněl naprosto
radikální požadavek: Zastavit okamžitě
reformu, protože tu nastávají nezvratné
změny. (Potlesk.) Jistě, pokud by hrozily nezvratné
škody, je třeba - a domnívám se, že
k tomu dochází - jisté věci korigovat.
Ale pokud dochází k nezvratným změnám,
nemůžeme se než radovat. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Schneiderovi. Ďalej
vystúpi v rozprave pán poslanec josef Lux, pripraví
sa Ladislav Roman.
Poslanec SL j. Lux: Vážený pane předsedající,
vážení kolegové, kritickou analýzu
provedli již kolegové včera, proto mi dovolte
přednést několik zásadních
připomínek a námětů k předložené
zprávě. V úvodu zprávy a v charakteristice
současné situace postrádám analýzu
systémových a věcných chyb, jichž
se vláda a centrální orgány dopustily
v dosavadním průběhu reformy.
Není tak docela pravda, že napětí ve
společnosti je způsobeno pouze nepřipravenosti
podniků a veřejnosti na nutné dopady související
s reformou, ale přispěly k němu i jisté
nepromyslené postupy z centra. Vláda si tento fakt
zcela jistě uvědomuje, o čemž svědčí
mimo jiné i dopis ministra financí z 27. února
předsedovi státní banky, který upozornuje
na neúměrně tvrdou a v řadě
prípadů i necitlivou restriktivní úvěrovou
politiku. Domnívám se, že vedle úspěšných
opatření by zpráva měla definovat
i ta chybná.
Jako jeden z dosažených pozitivních prvků
je uváděno sníženi převisu poptávky
nad nabídkou. Dovoluji si upozornit, že relace nabídky
s poptávkou je bytostně tržní vztah
zdravé ekonomiky a jsem na pochybách, do jaké
míry je dosažený prvek tržním vztahem
a do jaké míry výsledkem administrativního
restriktivního udušení poptávky. Zaměňovat
tyto dva pojmy by bylo tragickým nedorozuměním,
zejména v okamžiku, kdy není jisté,
zda v dalším vývoji nedojde z těchto
příčin k dramatickému poklesu poptávky,
a tím ke krizi v odbytové sféře.
Ke strategii vlády v další období mám
následující návrhy. Systémové
změny v ekonomice nejsou cílem, ale prostředkem
k dosažení cílů. Pokládám
proto za nezbytné, aby vlády kvantifikovala postupné
cíle v čase. Jinými slovy požaduji,
aby vláda předložila parlamentu časové
kontrolní body, u kterých by byly uvedeny předpokládané
údaje zásadních ukazatelů hospodářství.
Cíle uvedené na straně 16 bych doporučoval
doplnit ještě o růst exportu. Kontrolu nad
průběhem reformy a optimálnosti prováděcí
politiky si totiž můžeme komplexně učinit
pouze při těchto kontrolních časových
bodech. Pokládám tento požadavek za naprosto
logický, a je to zcela běžná praxe při
operacích nepoměrně rozsahem mensích,
než je ekonomická reforma.
Jako příklad si dovolím uvést srovnání
s predpokladem v memorandu s Mezinárodním měnovým
fondem, kde pokles produkce je v roce 1991 uvažován
o 5 % a cenový růst o 25 %. Současný
stav, kdy tyto hodnoty jsou ve skutečnosti mnohem větší,
mne vede k tomu, že už nyní je vhodná
chvíle analyzovat příčiny této
diference.
Ve mzdové oblasti doporučuji přehodnotit
aplikaci mzdové regulace v soukromém sektoru a v
podnicích se zahraniční účasti.
Mzdovou regulaci chápu jako nutné opatření,
které má zabránit inflačnímu
rozevírání nůžek mezi nárůstem
mezd a nárůstem produktivity. Domnívám
se, že v těchto případech bude nárůst
mezd vždy podložen nárůstem produktu a
nepůjde tedy o inflační imput.
K liberalizaci cen došlo pri dominantním postavení
monopolů se všemi z toho předpokládanými
důsledky. Apeluji proto na důslednou a usilovnou
demonopolizační politiku a s využitím
všech možností, které nabízí
zákon. Zejména žádám o pozornost
k otázce monopolního postavení a nedovolených
kartelových dohod podniků zpracovatelského
průmyslu, které jim umožňují
neúměrné zisky a doslova vydírání
zemědělských producentů. Nevěrím,
že s astronomickou částkou 80 miliard vnitřní
zadluženosti je schopna výrobní sféra
se vyporádat sama. Stát se nemůže zříci
své zodpovědnosti za to, že k tomuto stavu
valnou měrou prispěl systematickým vykrádáním
podnikových pokladen a redistribucí zdrojů
po dlouhých čtyřicet let. Doporučuji
zvážit možnost transformovat valnou část
tohoto vnitřního dluhu na státní dluh
a vydání státních dluhopisů.
Část zprávy, která se týká
bankovní politiky, naprosto svým rozsahem neodpovídá
významu, který v bankovní sféře
přísluší. Dosavadní stav zachovává
systém státního bankovního monopolu,
kde bývalé dominantní postavení Státní
banky bylo rozmělněno, ale věcný efekt
pro klienta zůstal prakticky stejný.
Žádám, aby byl urychleně zpracován
a předložen projekt zásadní reformy
bankovnictví, jejím cílem bude pružná
síť, která při respektování
tržní volby bude sloužit diverzifikovaným
potřebám našeho průmyslu.
Scénár ekonomické reformy, který byl
schválen Federálním shromážděním,
definuje v článku 6 povinnost vlády - zpracovat
strukturální programy. Tato část scénáře
v podstatě není plněna vůbec.
Zkušenosti vyspělých zemí nás
presvědčují o tom, že úspěšně
konkurovat na zahraničních trzích můžeme
jen za předpokladu srovnatelné infrastruktury. Z
tohoto důvodu prikládám zvláštní
význam zejména strukturálním a rozvojovým
programům v této oblasti. Jako příklad
uvádím hustotu silniční a dopravní
sítě ve Spolkové republice Německo
- dva kilometry na jeden kilometr čtverečný,
u nás je to 0, 6. Hustota telefonů v zemích
s vyspělou tržní ekonomikou se pohybuje od
25 do 70 telefonů na sto obyvatel, u nás máme
15. V informatice a jejím přenosu v reálném
čase je situace ještě mnohem katastrofálnější,
přičemž znovu upozorňuji, že tyto
programy budou současně vytvářet cca
300 000 pracovních míst a následně
dalších asi 900 000.
Je nesporné, že naše reforma má naději
na úspěch pouze za předpokladu udržení
sociálního smíru během její
realizace. Proto pokládám za nutné zdůraznit
sociálni rozměr reformy bez jakékoli sociální
demagogie a populistických výkřiků.
Pro všechny opravdu demokratické a politické
strany a hnutí musí platit, že ochrana slabých,
starých a nemocných je jedním z jejich prvoradých
úkolů. Pro nás je zcela neprijatelná
predstava, že celospolečenským cílům,
byť nejušlechtilejší míněných,
by byl obětován třeba jen jediný člověk,
bylo by mu odepřeno právo na důstojné
životní podmínky. Z těchto důvodů
je nezbytné vytvořit skutečně diskusní
prostredí, které je nezbytným předpokladem
pro vznik celospolečenského konsensu, a tím
i úspěchu reformy.
Mimo jiné je nutné, aby tvorba pracovních
míst byla preferována před finančními
dávkami a podporami. Významnou úlohu by při
realizaci této zásady mohlo sehrát ministerstvo
veřejných prací nebo úřad verejných
prací, které doporučuji vytvořit,
ať už na federální či republikové
úrovni. Důchodové dávky nechápejme
jako podporu, ale jako plnění smluvního vztahu
státu vůči občanovi, a proto podporuji
názor, že návrh na vyplácení
důchodů nemůže být závislý
na tom, zda občan pracuje či nepracuje. Nutný
je také morální kontext všech změn
kolem nás. Považuji za pošetilé soutěžit
s ostatníni stranami o to, kdo je více pravicový
či levicový, kdo je ten nejlepší a nejchytřejší,
kdo má ten jediný lék na stav naší
společnosti. Mám za to, že rozsah změn
a úkolů, před kterými stojí
naše společnost, je tak obrovský, že není
v silách žádné jednotlivé strany
ani žádného hnutí ani bloku zvládnout
bez široké spolupráce, bez co nejširší
platformy všech demokratických sil tento nesnadný
úkol. A byl bych rád, abychom si to uvědomili.
Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. ďalej má hovoriť pán
poslanec Roman. Vidím, že nie je prítomný.
Poradie stráca. Ďalej vystúpi v rozprave poslanec
Jurečka. Udeľujem mu slovo. Pripraví sa poslanec
Sokol.
Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající,
dámy a pánové, stejně jako kolega
Miloš Zeman mám rád Jirotkova Saturnina. Při
včerejší rozpravě k hospodářské
situaci se mi však vybavil naprosto jiný úryvek,
než který zde vzpomněl on. Mnohá vystoupeni
kolegů poslanců mi totiž připomínala
hysterické výstupy tety Kateřiny, když
usilovala o dědečkovo dědictví pro
Milouše...
Transformace naší společnosti a zejména
ekonomiky začala. Dochází k významným
pohybům. Věděli jsme, a nikdy jsme to nepřestali
říkat, že většina těchto
pohybů nebude v prvním období bezbolestná,
že se objeví nepríjemnosti. V komunistickém
režimu nebylo pro samé úspěchy vidět
problémy, ba dokonce tragédie. Nedělejme
tutéž chybu naruby. Nepřehlédněme
pro nemalé potíže významné pozitivní
prvky, které v naši ekonomice začínají
působit. Nahlížíme na naši situaci
kriticky. Patřím ke skupině poslanců,
která byla kritická, někdy až odmítavá
k vládním návrhům zákona o
mimosoudních rehabilitacích, zákona o půdě,
a i k některým šástem transformačního
zákona. Musím však odmítnout falešnou
kritiku zásadních reformních kroků
vlády, která zde včera zazněla. Není
to proto, že chceme naši současnost lakovat na
růžovo. Spokojíme se s tím, že
na růžovo natřeme tank. (Potlesk.)
Toto shromáždění by však nemělo
na černo lakovat první projevy a výsledky
reformy. Ostatně katastrofické scénáře
byly vždy v arsenálu komunistické ideologie,
a to už od Marxe. (Potlesk.)
Ano, prevládajícím rysem vývoje ekonomiky
v prvním kvartálu byl pokles poptávky - ve
spotrebě, v investicích, ve vývozu. Na jedné
straně se tak blokuje inflace, na druhé straně
je brzděn ekonomický růst. Politika vlády,
i když jen omezeně a zprostředkovaně,
musí přispět k nalezení optima mezi
blokací inflace a poklesem produktu. A ona omezenost je
věcná a kompetenční. Právě
my, kteří jsme kompetenční zákon
schválili, bychom na to neměli zapomínat.
Měna byla pod tlakem vnějších okolností
i vnitřních problémů. Přesto
vláda udržela měnu stabilizovanou, jak o tom
svědčí rozbory, které připravují
výbory pro plán a rozpočet na zasedání
příští týden. Liberalizace cen
a chování výrobců i obchodu vedlo
k růstu cenové hladiny. Ale před malou chvílí
jsme slyšeli, že v průběhu čtvrtletí
měla dynamika růstu cen stabilizační
charakter. Nepřeceňujeme to, konstatujeme to.
Adaptační schopnost našich domácností
se projevila poklesem fyzického objemu maloobchodu. V podnikové
sféře dochází k adaptaci s určitým
zpožděním. že naše podniky jsou málo
adaptabilní, je pravdou. Ale není to výsledkem
ekonomické reformy, nýbrž dědictvím
komunistického stylu řízení, plánování,
výkaznictví atd. (Potlesk.) Kromě toho, ač
je platební neschopnost tíživým problémem
(určitým řešením je vznik Konsolidační
banky), je mimo jiné svědectvím o tom, že
ekonomické páky reformy začínají
působit.
Problém manažerů je rovněž bolestivý,
ale jak jsme tady slyšeli, nechtějme prosím,
aby tento problém rešili vládni úředníci.
Zajímavostí je pomalý růst úvěrů
v podnikové sfére. Banky se prostě k podnikům
chovaly zdrženlivě. Myslím, že náprava
tohoto stavu je na obou stranách, více však
na podnicích.
Byla zde řeč o trech hlavních rysech reformy
- liberalizaci, devalvaci a privatizaci. Pod praporem boje za
"skutečnou" reformu byly negovány všechny
tyto prvky. Nemyslím si, že naše postupy nemají
jinou alternativu. Ale jsem si jist, že toto shromáždění
dokáže rozeznat, jakou alternativu se nám tady
mnozí kolegové snaží podsunout.
Privatizace je skutečně kardinální
otázka transformace ekonomiky. Slyšíme kritiky
na průběh malé privatizace. Ostatně
podal jsem kanceláři Federálního shromáždění
návrh novely zákona o malé privatizaci. Ale
je brzdou malé privatizace dnes to, že dražitelé
vybírají úspory za dražby nebo spíše
fakt, že ředitelství Potravin, RaJ atd. přistupují
k tomuto procesu velmi nepřátelsky či alespoň
liknavě? Musíme privatizovat v masívním
měřítku a v dohledném čase,
nikoliv však za každou cenou. Tak, aby to vedlo k efektivitě.
U všech podniků efektivity nedosáhneme. Vždyť
jsme říkali, jak máme průmysl špatně
strukturován, jaké máme nedostatky, jak některé
podniky vyrábějí něco, co vyrábět
nikdy neměly atd. V tomto smyslu bych chtěl informovat
o tom, že Legislativní rada vlády již
schválila návrh zákona o konkursním
řízení neboli bankrotu, a že se předpokládá,
že koncem příštího týdne
tento návrh půjde do Federálního shromáždění.
V nejbližších měsících lze
zajisté očekávat mírný růst
cen v důsledku úprav cen paliv a energie i další
omezení spotřeby. Lze předpokládat
růst nezaměstnanosti a valorizací mezd. Nechápejme
ale a priori tyto jevy jako negativní. Jsou bolestivé,
ale jsou to nezbytné prvky transformace naší
ekonomiky. Transformace, která se neobejde bez zvýšeného
úsiil vlády, parlamentu a každého z
nás.
Transformace je složitou operací. Pokud chirurg před
operací bude tvrdit pacientovi, že jeho stav je beznadějný,
že játra už dávno přestala pracovat
atd., pacient se sesype automaticky. Správný chirurg
jistě, ale nikoliv falešně, musí říct:
"Váš stav je vážný, milý
pane, ale já věřím sobě a věřím
především vám. S vaším zdravým
kořínkem to lze přežít. Budeme-li
spolupracovat, divám se na váš zdravotní
stav do budoucna s optimismem." Tak by měl mluvit
správný chirurg. My jsme pacient i lékař
současně. Jednejme podle toho. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Jurečkovi. Ďalej
vystúpi pán poslanec Sokol, pripraví sa poslanec
Jedinák.
Místopředseda SN J. Sokol: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
jako neodborník, neekonom, bych se chtěl pokusit
zmapovat tuto diskusi, která je do značné
míry mimoběžná. Jako by se tu mluvilo
o dvou různých zemích. Když k takovým
rozpravám dochází, bývá to
tím, že se neozřejmí, nevyjasní,
neřekne naplno celkový rámec, výchozí
předpoklady, které jsou u různých
řečníků zřejmě velmi
odlišné. Jinými slovy - chybí tu odpověď
na otázku, v čem to dnes žijeme, co to zde
a nyní děláme.