Pátek 17. května 1991

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Písomné prihlášky do rozpravy nemám. Pýtam sa, či chce niekto vystúpiť k tejto problematike. (Ne.) Nikto.

Teraz pristúpime k hlasovaniu. V sále je prítomných 49 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike, 48 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike a 77 poslancov Snemovne ľudu. Obidve snemovne sú uznášania schopné. Hlasujeme o návrhu schvaľovacieho uznesenia, ktoré je uvedené v parlamentnej tlači č. 562.

Najprv bude hlasovať Snemovňa národov, a to spoločne.

(11.49 hodin.) Pýtam sa, kto je za túto dohodu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko! (Hlasuje se.) (Devadesát jeden.) Deväťdesiatjeden. Ďakujem.

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.

Traja poslanci hlasovanie ignorovali.

Snemovňa národov dohodu schválila.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu. Kto je za tento návrh, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko! (Hlasuje se.) (Sedmdesát čtyři.) Sedemdesiatštyri. Ďakujem.

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.

V Snemovni ľudu hlasovalo 74 poslancov za, nikto nebol proti, nikto sa nezdržal hlasovania a 2 poslanci hlasovanie ignorovali.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky súhlasí s Dohodou medzi Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou a Italskou republikou o podpore a ochrane investícií, podpísanou v Benátkach dňa 1. augusta 1990, s Dohodou o vzájomnej podpore a ochrane investícií medzi Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou a Francúzskou republikou, podpísanou v Prahe 13. septembra 1990, s Dohodou medzi Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou a Spolkovou republikou Nemecko o podpore a vzájomnej ochrane investícií a Protokolom k nej, podpísaným v Prahe 3. 10. 1990, s Dohodou medzi Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou a Švajčiarskou konfederáciou o podpore a vzájomnej ochrane investícií a Protokolom k nej, podpísaným v Berne 5. októbra 1990 a s Dohodou medzi Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou a Rakúskou republikou o podpore a ochrane investícií, podpísanou vo Viedni 15. októbra 1990.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 131, SL č. 210, SN č. 210)

Tým sme vyčerpali dopoludňajší program. Ešte sa prihlásil o slovo poslanec Jedinák.

Poslanec SL Z. Jedinák: Pane předsedající, dámy a pánové, navrhuji ještě před polední přestávkou, aby Federální shromáždění podle § 16 odstavec 1 jednacího rádu bez rozpravy přijalo usnesení k morálnímu odsouzení činnosti některých poslanců.

Oddůvodnění mého návrhu: Pokládáme včerejší události za trapné a nedůstojné parlamentu, který je nejvyšším orgánem státní moci v této zemi. Jde o snižování autority Federálního shromáždění, zneužití jeho jména. Poslanci se tak vysmívají zákonům, které mají chránit a dávají špatný příklad společnosti. Imunita má poslance chránit, vytvářet mu prostor pro nerušeny výkon funkce, je jednou ze záruk jeho nezávislosti. Imunita však není privilegiem poslance. Nesouhlasíme s postupem, který může být podnětem k dalšímu poklesu autority, práva v České a Slovenské Federativní Republice, a proto doporučujeme Federálnímu shromáždění, aby bez rozpravy přijalo následující usnesení.

1. Federální shromáždění nesouhlasí s činem skupiny poslanců, ke kterému došlo dne 16. 5. 1991.

2. Federální shromáždění ukládá imunitnímu a mandátovému výboru obou sněmoven posoudit tento čin z hlediska požadavků slibu poslanců, kterým se každý poslanec zavázal dodržovat zákony České a Slovenské Federativní Republiky. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Faktickú poznámku má poslanec Fišera.

Poslanec SN I. Fišera: Myslím, že věc je celkem vážná, ale nedoporučoval bych, abychom jakékoliv usnesení přijímali bez rozpravy, abychom se nemohli zamyslet nad jednotlivými formulacemi, a proto můj návrh zní, nejednat o tomto bodu bez rozpravy.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Nebolo to zaradené do programu. Faktickú poznámku má poslanec Benda.

Poslanec SL V. Benda: Vážené Federální shromáždění, vážený pane předsedající, za prvé protestuji proti tomu, že bylo dáno slovo mimo program k tomuto přispěvku, že nebylo slovo odňato, jakmile se zjistilo, že neběží o procedurální návrh.

Za druhé citovaný § 16 dovoluje hlasovat bez rozpravy o změnách programu, resp. o sloučení některých bodů programu, nikoli hlasovat bez rozpravy o nějakém usnesení.

Jelikož zde bylo zamítnuto zařazení tohoto bodu do programu, pokládám za hrubé procedurální porušení, že s tím znovu poslanci vyrukovali a žádám, aby jednání o tomto bodu nepokračovalo. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ako viete, v čase nášho rokovania táto otázka bola zamietnutá, aby neprišla na program tohto zasadnutia: myslím, že ani o tom teraz hlasovať nebudeme.

S faktickou poznámkou sa hlási poslanec Jedinák.

Poslanec SL Z. Jedinák: Mám poznámku k výkladu jednacího řádu po právní stránce. Domnívám se, že v úvodu našeho jednání byl zamítnut zcela jiný bod programu. O bodu morálního odsouzeni činnosti některých poslanců se nehlasovalo. Jednací řád neumožňuje podle § 16 odstavec 1 odejmout slovo poslanci, který odůvodňuje svůj návrh na doplnění programu jednání. Já jsem pouze odůvodnil svůj návrh. Odejmout slovo podle § 23 lze pouze poslanci, který se v diskusi odchyluje od předmětu jednání.

Predsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ja som nikomu slovo neodňal. Ešte sa hlási poslanec Kulan.

Poslanec SN P. Kulan: Čisto procedurálne. Pán kolega, ja som možno zle počul, ale z vašej strany som nepočul návrh na zmenu programu, ale počul som návrh na hlasovanie o prijatí uznesenia.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Dám hlasovať o zaradení tohto bodu na program.

S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec Malý.

Poslanec SL M. Malý: Pane předsedající, navrhuji, abyste vyhlásil polední přestávku.

Poslanec SN L. Rajczy: Chcem podporiť pána Jedináka v tom, že podľa rokovacieho poriadku má pravdu, ale nezabúdajme na to, že na začiatku našej dnešnej schôdze sme o tom už hlasovali. Na jednej schôdzi o tej istej veci môžeme hlasovať len raz. Na budúcej schôdzi môžme navrhnúť, aby sme o tom hlasovali.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Prerušujem dopoludňajšie rokovanie. Popoludňajšie rokovanie začneme o 13.00 hodine.

(Jednání přerušeno ve 12.01 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 13.06 hodin.)

(Řízení schůze převzal místopředseda FS J. Stank.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie, panie poslankyne a páni poslanci, pokračujeme v prerušenej 15. spoločnej schôdzi. Včera sme začali prerokovávať 9. správu o hospodárskej situácii ČSFR a o hospodárskej politike federálnej vlády (tlač 564), doplňujúcu správu o sociálnej politike (tlač 592) a doplňujúcu správu o ekologickej situácii v ČSFR (tlač 614).

Je tiež pripravený návrh uznesení obidvoch snemovní pod číslom tlače 634. Rokovanie sme prerušili včera pri rozprave. Rozprava ešte nebola ukončená a sú do nej prihlásení títo poslanci: Zlocha, Pohanka, Schneider, Lux, Roman, Jurečka, Sokol a Jedinák.

Navrhujem, aby sme rokovali tak, aby sa dnes minimálne ukončila rozprava a, aby pán podpredseda vlády Vales, ktorého opäť vítam na dnešnom rokovaní, mohol predniesť záverečné slovo.

Keby nezostával čas, prijali by sme uznesenie až na budúci týždeň po opätovnom prerušení. Myslím ale, v prípade, že sa neprihlási podstatne väčší počet, než je zatiaľ prihlásený, by sme to teda mohli absolvovať v čase, ktorý bude prijateľný pre odchod poslancov a pre spoje, ktoré sú zabezpečené, či už letecké, alebo iné.

Takže pokračujeme v rozprave. Ako prvý vystúpi poslanec Zlocha, pripraví sa poslanec Pohanka. Pretože nie sme uznášania schopní, nenavrhujem, aby sme hlasovali. Nemôžem nechať odhlasovať rečnícku dobu 10 minút, ale všetkých prihlásených prosím, aby neprekračovali túto lehotu, ktorá zatiaľ nie je odhlasovaná. V prípade, že by sme boli schopní sa uznášať, navrhujem túto rečnícku lehotu odhlasovať. Slovo má poslanec Zlocha.

Poslanec SN J. Zlocha: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie. V úvodnej časti správy o hospodárskej situácii Českej a Slovenskej Federativnej Republiky a o hospodárskej politike federálnej vlády sa konštatuje, že zmyslom ekonomickej reformy nie je samoúčelné poškodzovanie prostých ľudí a navodenie rozpadu ekonomiky, ale naopak, ekonomická reforma predstavuje jediný spôsob, ako prerušiť dlhotrvajúci a dobre maskovaný pád do priepasti ekonomického rozvratu.

Zatiaľ čo s druhou časťou vety je možno súhlasiť, s prvou sa dá polemizovať. Jej obsah sa dá vysvetliť aj tak, že by bolo možné zabrániť pádu a rozvratu ekonomiky, je potrebné poškodiť obyčajných ľudí. Pretože ekonomická reforma sa doteraz skutočne najviac dotkla tých obyčajných ľudí, bolo nanajvýš potrebné úvodnú správu doplniť o správu o sociálnej politike federálnej vlády. Tá len potvrdila, že priebeh ekonomickej reformy nebude taký jednoduchý, že jej dopady, či už vyplynuli z vonkajších podmienok alebo z našej malej schopnosti pružne sa prispôsobiť novým podmienkam, dosť výrazne predbehli naše očakávania. Dokonca sa dá povedať, že realita života prebieha i predloženú časť správy o sociálnej politike. Veď už v priebehu prvého polroka dosiahneme v počte nezamestnaných úrovne, ktorú sme očakávali až na konci roku. Po úprave cien energie, ktoré sa dotkli predovšetkým sociálne slabších vrstiev, vyvstáva pred mnohými rodinami priamo hamletovská otázka: žiť, kupovať potraviny za zliberalizované ceny, alebo platiť rôzne zvýšené poplatky a dostať sa tak pod hranicu biedy. A to je pred nami ešte zvýšenie cien nájomného a neradostná perspektíva mnohých podnikov, ktoré prepúšťajú každým dňom viac a viac ľudí.

Mali by sme si uvedomiť nebezpečenstvá, ktoré z tejto situácie vyplývajú, pretože ak napr. len na Slovensku bude koncom tohoto roku 300 000 nezamestnaných, dotkne sa to viac než milióna ľudí, teda jednej pätiny obyvateľstva. V predkladanej správe sa na viacerych miestach konštatuje, že vlastne všetko je v poriadku, všetko je v súlade so scenárom ekonomickej reformy. Veľmi mi však chýba podrobnejšie uvedenie jednotlivych krokov ekonomickej reformy, predpokladaných cieľov, výsledkov a dôsledkov a ich porovnanie s praktickými dopadmi. Neviem si dať uspokojivú odpoveď na otázku, či dvojnásobný nárast počtu nezamestnaných svedčí o urýchlenom priebehu a pôsobení ekonomickej reformy, alebo nám niečo zo scenára ušlo. Trápi ma preto možný dôsledok: keď výrazne stúpne počet ľudí odkázaných na sociálne dávky, kde na to vezmeme peniaze? Z čoho potom uberieme, keď stále tvrdíme, že peňazí v rozpočtoch federácie a republík je skôr málo než dosť?

Na viacerých miestach predkladanej správy si autori sťažujú na problémy, ktoré vyplývajú z kompetencií. Nie sú však konkretizované. Nemôžem si pomôcť, ale takto mi pripadá, že sú to výhovorky, snaha zvaliť vinu na niečo imaginárne. Spomínam si, že pri schvaľovaní kompetenčného zákona sa konštatovalo, že tento zákon je, alebo bude otvorený, a že ho bude možné upravovať podľa poznatkov, ktoré jeho uplatňovanie prinesie. To však bude vec vyjasnenia si, čo si kto pod ktorým paragrafom myslel alebo myslí.

Nekonkrétne všeobecné konštatovanie, alebo neadresné obviňovanie nič nevyrieši. Podľa niektorých formulácií "shrnutí" na strane 44 sme vlastne za dnešný systém výkonných kompetencií v Českej a Slovenskej Federatívnej Republike, ktorý pre uskutočňovanie pružnej ekonomiky nie je výhodný, zodpovední i my, poslanci Federálneho zhromaždenia, pretože, môžem citovať "...dnešné kompetenčné úpravy boli prerokované a schválené v zákonodarných zboroch". Viem, že nám prerokovanie návrhov troch vlád netrvalo dlho, ba dokonca ani sme v nich neurobili mnoho zásadných zmien, ale myslím si, že podstatná časť zodpovednosti za hospodársku situáciu pripadá len na federálnu vládu a na vlády republikové. To by si bolo treba priznať a z prípadných chýb sa i poučiť.

Čo mňa priviedlo k tejto úvahe, uvediem na jednom príklade a to na pôvodne predloženom vládnom návrhu zákona o pôde. Predkladateľ, zástupca federálnej vlády hneď na začiatku prerokovávania v našich zboroch pre životné prostredie uviedol, že predložená verzia návrhu - to bola tretia verzia - je zo všetkých troch návrhov tá najhoršia a je teda najmenej prijateľná. Čo sme mali potom prerokovávať? Alebo sme ich mali snáď presvedčiť o tom, že zákon je veľmi potrebný, že poľnohospodári i celá spoločnosť ho veľmi potrebujú. - Nemôžeme sa potom tváriť prekvapene ani urazene, že zákon o pôde nemáme dodnes. Keď ktokoľvek bude svoj tovar haniť pred kupcom, sotva niečo predá.

Viem, že doba, ktorú teraz prežívame je ťažká, že každý, kto sa nejakým spôsobom podieľa na realizácii zmien v spoločnosti, je fyzicky a psychicky úplne vyčerpaný. Buďme však realistami, nevyhovárajme sa, ale vezmime si každý svoj diel zodpovednosti za plnenie úloh i za ich dôsledky, teda i za úspech, ale tiež za neúspechy. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánovi poslancovi Zlochovi, ďalej v rozprave vystúpi pán poslanec Milan Pohanka, pripraví sa pán poslanec Jiří Schneider.

Poslanec SL M. Pohanka: Pane předsedající, vážení kolegové, slyšeli jsme zde s větším nebo menším důrazem u řady diskutujících v podstatě, že chybami vlády i vinou parlamentu se možná tato země řítí do ekonomické i sociální exploze, jak to hyberbolicky, se svým vtipem a elegancí včera zde vyjádřil pan inženýr Zeman. Nemohu si odpustit přitom poznámku, že většina těchto kritik pochází z těch míst a od těch lidí anebo od těch příslušníků těch stran, kteří - samozřejmě to se netýká pana inženýra Zemana - kterí zavinili tento stav, který nás nyní stojí tolik námahy a starostí.

Většina těchto kritiků zůstává u kritiky a málokdo přišel s něčím konkrétním, pan inženýr Zeman ano, zopakoval zde svoji představu o odlišné kupónové přivatizaci, já se ovšem domnívám, alespoň zatím, že se to projevit nemohlo, kupóny se zatím nerozdávají ani neprodávají, tudíž dosavadní průběh je nezávislý na tomto dalším kroku.

Spíš jde tady o takové rámcové celkové řesení, my jsme si před volbami ověrovali u voličů na mítincích veřejné mínění a obyvatelstvo se vyjadřovalo jednoznačně, i při různých výzkumech vycházelo najevo, že si přeje, aby utrpení bylo co nejkratší, i když bude trýznivější, než abychom prodlužovali dobu přechodu. Z toho se vycházelo, a jestli dnes lidé něco vytýkají, tak právě spíš je to nedostatek tempa, přáli by si, aby všechno šlo rychleji, abychom měli co nejrychleji za sebou tu dobu prechodu, toho převratu hospodářství, jak to nazval inženýr Jurečka v jednom rozhovoru, že nejde pouze o reformu, ale o změnu samotného základu.

Já sám pro sebe mám takovou teorii, vysvětluji si to všechno tím, že jsme tak dlouho byli v izolaci, přičemž naše peníze se změnily v jakési vězeňské poukázky, a že vně těch dobře střežených hranic státu platily velmi málo nebo skoro nic. A nyní, když v zájmu co nejrychlejšího průběhu převratu hranice byly zcela otevřeny, což byla i politická nutnost, najednou vyvstala holá skutečnosti, jak na tom skutečně jsme ekonomicky, že třeba nájemné, které má alespoň přibližně zaplatit náklady výstavby panelového domu, který byl ovšem vystavěn nepřiměřeně draho za těch umělých ekonomických podmínek, které nevedly k úspornosti, je pro nás nepředstavitelně drahé. Jsme v těžké situaci, když najednou se má vyrovnat naše koruna, která byla kdysi podložena zlatem, s tvrdými západními měnami, a když najednou se otvírá i obchod.

Samozřejmě je vítána každá dobrá rada, ale těch jsme tady slyšeli pomálu, byla to samá kritika a jak jsem již řekl, většinou z úst těch, kteří - jaksi pripomíná to, jako kdyby původci této katastrofy nyní kritizovali zachránce za chyby nebo váhavost jejich postupu. Je možné, že se zachránce dopustí nějaké chyby, která škodu ještě zvýší. Ovšem, když někdo nepřijde s konkrétní představou a plánem, pak jistě je na místě poradit se, uvažovat. Některé príspěvky byly velmi seriózní, ale vcelku stavět věc tak, že máme dělat něco úplně jiného, že místo té rychlé reformy máme pristoupit postupně k mírnějším krokům, to by bylo v rozporu s přáním, tedy i s nynějším přáním valné části obyvatelstva, které vychází najevo i pri současných průzkumech veřejného mínění.

Hodně lidí, podle výzkumu asi 36 %, považuje socialistické zřízení za zřízení, ve kterém se žije pohodlněji, ale jen 3 % v českých zemích a 6 % na Slovensku by si přálo v tomto řízení znovu žít. Alespoň v českých zemích nepřichází žádná valná část obyvatelstva s přáním, aby se tempo reformy zpomalilo. Čili i nadále trvá situace, chceme to mít rychle za sebou i za cenu značného střádání. To ovšem neznamená, že nebudeme dělat všechno, naše vláda se také snaží, ukazuje to sociální program, co bude v našich slabých ekonomických silách, aby ta trýzeň byla co nejmírnější a opravdu trvala co nejkratší dobu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Pohankovi. Ďalej dávam slovo poslancovi Jiřímu Schneiderovi, pripraví sa poslanec Lux.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP