Nový zákon o vynálezech, průmyslových
vzorech a zlepšovacích návrzích navrátil
původní význam k průmyslovému
vlastnictví. Každý vynález, průmyslový
vzor má svého majitele, který má právo
výlučně vynález či průmyslový
vzor využívat při své podnikatelské
činnosti, dát jinému subjektu za úplatu
souhlas k využití vynálezu nebo průmyslovému
vzoru, případně jinému patent na vynález
nebo průmyslový vzor "prodat". Zvýšení
ekonomické zainteresovanosti československých
podnikatelů, majitelů průmyslového
vlastnictví se projeví ve zvýšení
zájmu o jeho ochranu. S ohledem na zvýšení
podnikatelské aktivity československých subjektů
s průmyslově vyspělými státy
lze rovněž očekávat podstatně
vyšší zájem o ochranu zahraničních
vynálezů, průmyslových vzorů
a ochranných známek České a Slovenské
Federativní Republiky.
Podle návrhu zákona se patentovým zástupcem
stane ten, kdo splní zákonem stanovené podmínky,
mezi něž patří zejména vysokoškolské
vzdělání, nejméně pětiletá
praxe v oboru ochrany průmyslového vlastnictví
a složení odborné zkoušky před
Federálním úřadem pro vynálezy.
Zákon blíže nespecifikuje zaměření
vysokoškolského vzdělání a nikoli
jako odborný stupeň kvalifikační.
Je třeba uvést, že v České a
Slovenské Federativní Republice neexistuje studijní
obor ochrana průmyslového vlastnictví. Z
těchto důvodů a s přihlédnutím
ke skutečnosti, že skoro čtyřicet let
u nás nepůsobili patentoví zástupci,
je předmět jejich činnosti vztažen na
celou oblast průmyslového vlastnictví, aj.
nejen na oblast vynálezů a průmyslových
vzorů, ale i na další oblasti, včetně
ochranných známek a označení původu
výrobků.
Proto nebylo možno ve vládním návrhu
zákona omezit požadované vysokoškolské
vzdělání jen na obory technické a
přírodovědné. Splnění
podmínky vysokoškolského vzdělání
pro řádný výkon funkce patentového
zástupce se ověří při vykonání
předepsané odborné zkoušky. Návrh
zákona počítá se zřízením
jedné federální komory patentových
zástupců, jako nezávislého samosprávného
orgánu se sídlem v Brně. Složení
orgánů komory přihlíží
k paritnímu zastoupení občanů České
a Slovenské Federativní Republiky. Práva,
povinnosti organizačních struktur a komory, disciplinární
odpovědnost patentových zástupců jsou
v návrhu zákona upraveny ve shodě s dosavadními
právními předpisy, upravujícími
další druhy zástupcovské činnosti
v České a Slovenské Federativní Republice.
Závěrem je třeba uvést, že vládní
návrh vytváří podmínky pro
soukromé podnikání občanů v
oblasti ochrany průmyslového vlastnictví,
pro jehož výkon jsou nutné speciální
odborné znalosti. Návrh zákona je plně
v souladu s připravovaným živnostenským
řádem. Přijetím zákona o patentových
zástupcích se sníží potřeba
pracovníků v tomto oboru, zejména ve výrobních
organizacích při současném zkvalitnění
právní ochrany výsledků vědy
a techniky. Pane předsedající, dámy
a pánové, děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem pánovi ministrovi Dlouhému.
Návrh prerokovali výbory ústavnoprávne,
hospodárske a výbory pre životné prostredie
obidvoch snemovní. Ústavnoprávne výbory
predkladajú snemovniam návrh uznesenia, parlamentná
tlač 607, ktorý vám bol včas doručený
a je predmetom nášho dnešného rokovania.
So spravodajskými správami vystúpia poslanci
František Magyar a Klára Samková, členka
hospodárskeho výboru Snemovne národov. Slovo
má poslanec František Magyar.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
F. Magyar: Vážený pán predsedajúci,
dámy a páni, pri riešení výskumných
úloh, ako i technologických problémov vo
výrobnej sfére môžu vznikať nové
riešenia, ktoré znamenajú taký technický
pokrok, že je ekonomicky výhodné ich využívanie
v praxi chrániť patentom. Autori týchto riešení
bývajú spravidla ľudia s technickým,
alebo prírodovedeckým vzdelaním, ktorí
bez patričnej zbehlosti v patentovom práve len ťažko
môžu prebojovať úspešný boj
s Federálnym úradom pre vynálezy. Tu im prichádza
na pomoc patentový zástupca, ktorý za úradne
stanovenú odmenu spracuje prihlášku vynálezu
a zastupovanie autora pred Úradom pre vynálezy prebojuje
vec do víťazného konca. K tomu musí
mať primerané vzdelanie technického alebo prírodovedeckého
charakteru a dobrú znalosť v úzko špecifikovanom
patentovom práve. Pretože ide o činnosť
vykonávanú za úplatu, je nutné jej
zabezpečiť zákonný rámec.
Predlozený návrh zákona bol veľmi starostlivo
pripravovaný. Dňa 2. 4. 1991 o ňom prebehla
expertná porada za účasti zástupcov
navrhovateľa a odborníkov z teórie a praxe.
Návrh tiež prešiel predpísanou legislatívnou
procedúrou. V ústavnoprávnom výbore
návrh nedostal potrebný počet hlasov na schválenie,
neboli však predložené žiadne pozmeňovacie
návrhy, ktoré by bolo potrebné vziať
do úvahy.
V Českej národnej rade prerokovali vládny
návrh zákona výbor ústavnoprávny
a výbor národohospodársky. Tieto výbory
odporučili Federálnemu zhromaždeniu vysloviť
súhlas s vládnym návrhom zákona a
uviedli niekoľko pripomienok. Vo Federálnom zhromaždení
prerokovali vládny návrh zákona výbory
pre životné prostredie a výbory hospodárske.
Tieto výbory pri svojej práci už vzali do úvahy
závery expertnej porady a pripomienky výborov národných
rád. Svoje pozmeňovacie návrhy predložili
garančným výborom, t.j. ústavnoprávnym
výborom Federálneho zhromaždenia.
Garančné výbory prerokovali vládny
návrh zákona, zvážili pripomienky hore
uvedených výborov a vypracovali návrh uznesenia
pre spoločnú schôdzu Snemovne ľudu a
Snemovne národov. Návrh uznesenia obsahoval väčšinu
pozmeňovacích návrhov, nie však všetky.
Niektoré návrhy ústavnoprávne výbory
považovali za nevhodné. Pretože predsedovia výborov
Federálneho zhromaždenia nie vo všetkých
prípadoch súhlasili s nezaradením svojich
pripomienok, resp. pozmeňovacích návrhov
do návrhu na uznesenie, konalo sa v zmysle § 45 odstavec
5 rokovacieho poriadku Federálneho zhromaždenia dna
15. 5. 1991 zasadanie predsedov, resp. úradujúcich
predsedov a spravodajcov prislušných výborov
za účasti právneho poradcu z legislatívneho
odboru Federálneho zhromaždenia. Na tomto zasadnutí
bola dosiahnutá dohoda, a tak predkladaný návrh
na uznesenie (tlač 607) už obsahuje i tieto pozmeňovacie
návrhy. Výnimku tvorí návrh na vypustenie
odstavca 3 z § 25. S vypustením tohto odstavca nesúhlasil
ústavnoprávny výbor Snemovne národov,
zatiaľ čo ústavnoprávny výbor
Snemovne ľudu odporučil tento odstavec vypustiť.
Pretože som spravodajcom vyborov Snemovne ľudu, považujem
za svoju povinnosť návrh na vypustenie odstavca 3
z § 25 predložiť spoločnej schôdzi
Snemovne ľudu a Snemovne národov ako osvojený
pozmeňovací návrh.
Vážené kolegyne, vážení
kolegovia, vzhľadom na dobre vykonaný kus svedomitej
práce vás prosím o vyjadrenie súhlasu
s vládnym návrhom zákona o patentových
zástupcoch (tlač 526) v znení návrhu
na uznesenie (tlač 607) s hore uvedeným pozmeňovacím
návrhom. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslankyňa
Klára Samková.
Společná zpravodajka výborů SN poslankyně
K. Samková: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, moji předřečníci
už řekli prakticky vše, co je třeba k
tomuto zákonu říci, a proto pouze velice
stručně.
Předkládaný návrh zákona o
patentových zástupcích je další
ze zákonů, které mají upevnit náš
právní rád a právní jistoty
občanů. Zároveň je to zákon,
který po úpravě činnosti advokátů
a komerčních právníků upravuje
další oblast, dotýkající se zastupování
občanů.
Zastupováni v patentových věcech tvoří
přitom speciální oblast, neboť patentoví
zástupci jsou především odborníci
a svou podstatou nejsou právními zástupci.
Toto specifikum vyžaduje samostatnou právní
úpravu a jejich sdružování do samostatné
profesní komory patentových zástupců.
Doufejme, že po této komoře bude následovat
i řada dalších na stejné bázi
a především pak, že komora notářská
jíž brzy bude sdružovat notáře,
vykonávající svobodné právnické
povolání.
Patenty a jiné průmyslové vlastnictví
tvoří významnou složku bohatství
každé země. Je to bohatství intelektuální,
které má bezprostřední dopad do ekonomické
sféry. V naší zemi je jedním z mála
bohatství, které může naší
zemi přinést v nejbližší době
zisk a pozvednout naši ekonomiku. Proto si průmyslové
vlastnictví zaslouží nejvyšší
právní ochranu. K této ochraně zajisté
přispěje i zákon o patentových zástupcích,
jejich činnost má právě tento účel.
Výbory ústavně právní projednaly
návrh zákona a s přihlédnutím
k připomínkám dalších výborů
vypracovaly společnou zprávu, která dle jejich
názoru optimálně danou problematiku řeší.
V bodech, ve kterých nedošlo ke shodě s ostatními
výbory, pak bylo dosaženo shody na schůzce
předsedů výborů tak, jak to předepisuje
jednací řád. Tam, kde je více možných
variant, upozorňuje na ty možnosti při jednotlivých
ustanoveních.
Na základě všech těchto skutečností
doporučuji jménem ústavně právního
výboru Sněmovny národů uvedený
návrh zákona i s doplňky uvedenými
v tisku 607 přijmout. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem poslankyni Kláre Samkovej
a otváram diskusiu. Doteraz sa písomne z poslancov
nikto neprihlásil. S technickou poznámkou sa hlási
poslanec Pohanka.
Poslanec SL M. Pohanka: Z opatrnosti přesto navrhuji, abychom
se usnesli, že řečnická doba nebude
delší než 10 minut podle § 20 odstavec 4
pro připad, že by se i v této osnově
přihlásil kolega Rajczy, který zatím
velice pečlivě sleduje jednání a dělá
si poznámky.
Predsedající místopředseda FS K. Viktorín:
Zatiaľ ešte nikto nie je prihlásený, tak
nebudeme obmedzovať rozpravu. Hlási sa poslanec Honner.
Poslanec SL K. Honner: Vážený pán predseda,
vážené kolegyne a kolegovia, po preskúmaní
spisu navrhujem v § 5 odstavec 6 neukončiť vetu
bodkou, ale pokračovať: "a absolventov špecializovaného
štúdia inštitútu radu pre vynálezy
a objavy v Prahe".
Předsedající místopredseda FS K. Viktorín:
Ďakujem, pán poslanec Honner, podávate jeden
pozmeňovací návrh. Ďalej sa hlási
pán poslanec Rajczy.
Poslanec SN L. Rajczy: (Poslanec hovořil v maďarském
jazyce - překlad.)
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, mám pocit, že
je mou povinností vyslovit se k tomuto návrhu i
proto, ze jsem se v minulosti zabýval výzkumem.
Dokonce jsem patenty navrhoval a předával úřadům.
Mám dvě otázky k navrhovateli. V minulosti
byl takový stav, kdy výzkumník, respektive
navrhovatel vystupoval v druhořadé roli. Čili,
jak tento novy návrh zabrání tomuto stavu?
Nechci zasahovat do jiné oblasti, každý se
vyzná v určité oblasti a já jsem zažil
v případě patentů to, že například
podle předpisů, které platily v nedávné
minulosti, ředitelé, náměstkové
ředitelů a vedoucí odborů byli rovněž
určitým způsobem zainteresováni na
patentech, které někdo podal. Chtěl bych
se zeptat, jak zákon zabezpečuje jednotlivé
patenty proti těm, kteří nemají dostatečné
předpoklady a dostatečně odbornou přípravu.
Druhá otázka. V minulosti jsem potřeboval
odborné znalosti. Odkud by získali odborné
znalosti? Nedávná minulost nám nedává
odpověď, určité odborné skupiny
nasměrovala špatným směrem. Kdo je za
tento stav odpovědný? Děkuji.
(Připomínka ze sálu" Nerozumím
závěru vystoupení.)
(Tlumočník: Ještě jednou ten konec,
prosím vás.)
Poslanec SN L. Rajczy: (maďarsky) Tedy ve smyslu zákona,
kdo budou ti, kteří jsou oprávněni
k této problematice?
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Hlási sa ešte niekto do rozpravy?
Pán poslanec Rynda.
Poslanec SL I. Rynda: Vážený pane předsedající,
kolegyně a kolegové, výbory hospodářské
a výbory pro životní prostředí
ocenily dobrou politickou vůli navrhovatele, zejména
zástupců patentových inženýrů
vyjádřit federální úroveň
komory umístěním jejího sídla
do Brna. Výbory jsou však toho názoru, že
není věcí legislativy nebo zákonodárného
sboru, aby určoval samosprávné komoře,
sdružující příslušníky
určité profese, kde má sídlit. Podle
názorů výborů vyjádřeného
hlasováním, tedy určení sídla
komory, do návrhu nepatří. Předsedové
výborů se proto dohodli znovu zde předložit
pozměňovací návrh, který ústavně
právní výbory odmítly, a který
spočívá v následujícím:
v § 22 v odstavci 1 vypustit sídlo komory a odstavec
1 a odstavec 1 sloučit. Podávám to jako pozměňovací
návrh po dohodě obou výborů.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Hlási sa ešte
niekto do rozpravy? Prosím, pán poslanec.
(Hlas z pléna: Navrhuji, aby byl z usnesení vypuštěn
bod č. 12, který hovoří o tom, že
z původního vládního návrhu
se vypouští odstavec 2 § 23. Doporučuji
zařadit tento odstavec do návrhu zákona.
Dám to zpravodajům písemně.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďalej sa hlási pán poslanec
Stome.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající,
dámy a pánové, poslanci, bylo zde řečeno
paní zpravodajkou a panem zpravodajem, jaký význam
má průmyslové vlastnictví. Od tohoto
významu je třeba i odvodit význam ochrany
průmyslového vlastnictví. Tato ochrana se
má provádět pomocí patentových
zástupců. Má-li tato ochrana ve prospěch
klienta byt dokonalá, patentový zástupce
musí být nezávislý. To znamená,
že z osobního statutu a režimu patentového
zástupce musíme vyloučit všechny složky,
které mu ukládají určitou závislost.
Proto navrhuji, abychom zvážili, zda patentový
zástupce může být zaměstnancem,
neboť pracovně právní a obdobný
poměr ukládá jednoznačnou povinnost
loajality vůči okruhu zájmů svého
zaměstnavatele každému pracovníkovi.
Navrhuji proto, aby § 16 byl doplněn odstavcem 3,
který zní: "Patentový zástupce
nesmí být zaměstnán v pracovním
nebo obdobném poměru." To je všechno.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem, pán poslanec Stome.
Hlási sa ešte niekto do rozpravy? Prosím, pán
poslanec Rynda.
Poslanec SL I. Rynda: Omlouvám se, že znovu vystupuji,
chtěl jsem jen odpovědět kolegovi Stomemu.
Podle mého názoru nelze zde vést analogii
mezi komorou advokátní a komorou patentových
zástupců. Patentový zástupce je odborník,
který se zabývá určitou specializovanou
problematikou, ne však výlučně touto
problematikou zejména na menších městech,
jak je z praxe, která existovala, známo, by se tento
patentový zástupce výlučně
tímto oborem neuživil.
Naopak, zde nemůže dojít ke konfliktu zájmů,
jako je to možné v případě advokacie,
nebo vůbec právní profese. Patentový
zástupce, pokud nebude zastupovat svého klienta
proti továrně, ve které je ředitelem,
nemůže věci uškodit. Proto na vás
apeluji, abyste návrh kolegy Stomeho nepřijímali.
Děkuji.
Predsedající místopředseda FS K. Viktorín:
Ďakujem, s faktickou poznámkou vystúpi pán
Stome.
Poslanec SN K. Stome: Prosím vás, jestliže
je uvedeno, že někdo poskytuje odbornou pomoc ve věcech,
které se týkají vlastnictví, byť
omezeného na průmyslovou oblast, tedy průmyslového
vlastnictví, tak je těžké přijmout
za jednoznačné takové omezení, že
jde pouze o vztah mezi jeho zaměstnavatelem, který
hned na počátku musí být patrný.
Tyto otázky jsou značně složitější,
pokud jde o výklady, nemůžeme se spokojit s
takovým výkladem, že jde snad o podjatost vůči
svému zaměstnavateli nebo ve vztahu mezi zaměstnavatelem
a svým klientem. Ta otázka je značně
širší, co říkal pan kolega Rynda,
takto je pouze výsek této otázky, na to bych
chtěl důrazně upozornit.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem, hlási se ešte
niekto do rozpravy? Nikto sa nehlási, končím
teda rozpravu. Udeľujem záverečné slovo
navhrovateľovi, ak si praje, alebo jeho zástupcovi.
Prosím, pán Jakl.
Předseda Federálního úřadu
pro vynálezy L. Jakl: Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, reagoval bych na některé připomínky
a návrhy, které zde byly vzneseny, jako zástupce
navrhovatele.
Pokud jde o návrh pana poslance Honnera na doplnění
§ 5 v šesté větě, tak tam, jak
uslyšíme, tato otázka je řešena
v § 37, takže tam by ta možnost u uplatnění
absolventů speciálního studia v Praze byla
dána.
Pokud jde o otázky pana poslance Rajczyho, já jsem
přesně nerozuměl, ale z té připomínky
jsem pochopil, že ta otázka je směrována
na to, co vlastně řeší navrhovaný
zákon o patentových zástupcích. Ten
zákon o patentových zástupcích právě
vytváří to, aby se zabezpečila patentová
služba pro ty specialisty, techniky a vědce, kteří
patentařinu neumí, oni umí svůj obor,
a proto se vlastně tato profese vytváří.
Rozuměl jsem tedy tomu tak, že ti specialisté
tedy mají možnost získat pomoc právě
u patentových zástupců a také u těch
patentových zástupců budou mít možnost
získat odborné znalosti a řešení
dalších otázek, které jsou spojeny nejen
s řešením otázky zpracování,
přihlášky vynálezu a zastupování
před patentovým úřadem.