Pátek 17. května 1991

Nový zákon o vynálezech, průmyslových vzorech a zlepšovacích návrzích navrátil původní význam k průmyslovému vlastnictví. Každý vynález, průmyslový vzor má svého majitele, který má právo výlučně vynález či průmyslový vzor využívat při své podnikatelské činnosti, dát jinému subjektu za úplatu souhlas k využití vynálezu nebo průmyslovému vzoru, případně jinému patent na vynález nebo průmyslový vzor "prodat". Zvýšení ekonomické zainteresovanosti československých podnikatelů, majitelů průmyslového vlastnictví se projeví ve zvýšení zájmu o jeho ochranu. S ohledem na zvýšení podnikatelské aktivity československých subjektů s průmyslově vyspělými státy lze rovněž očekávat podstatně vyšší zájem o ochranu zahraničních vynálezů, průmyslových vzorů a ochranných známek České a Slovenské Federativní Republiky.

Podle návrhu zákona se patentovým zástupcem stane ten, kdo splní zákonem stanovené podmínky, mezi něž patří zejména vysokoškolské vzdělání, nejméně pětiletá praxe v oboru ochrany průmyslového vlastnictví a složení odborné zkoušky před Federálním úřadem pro vynálezy. Zákon blíže nespecifikuje zaměření vysokoškolského vzdělání a nikoli jako odborný stupeň kvalifikační. Je třeba uvést, že v České a Slovenské Federativní Republice neexistuje studijní obor ochrana průmyslového vlastnictví. Z těchto důvodů a s přihlédnutím ke skutečnosti, že skoro čtyřicet let u nás nepůsobili patentoví zástupci, je předmět jejich činnosti vztažen na celou oblast průmyslového vlastnictví, aj. nejen na oblast vynálezů a průmyslových vzorů, ale i na další oblasti, včetně ochranných známek a označení původu výrobků.

Proto nebylo možno ve vládním návrhu zákona omezit požadované vysokoškolské vzdělání jen na obory technické a přírodovědné. Splnění podmínky vysokoškolského vzdělání pro řádný výkon funkce patentového zástupce se ověří při vykonání předepsané odborné zkoušky. Návrh zákona počítá se zřízením jedné federální komory patentových zástupců, jako nezávislého samosprávného orgánu se sídlem v Brně. Složení orgánů komory přihlíží k paritnímu zastoupení občanů České a Slovenské Federativní Republiky. Práva, povinnosti organizačních struktur a komory, disciplinární odpovědnost patentových zástupců jsou v návrhu zákona upraveny ve shodě s dosavadními právními předpisy, upravujícími další druhy zástupcovské činnosti v České a Slovenské Federativní Republice.

Závěrem je třeba uvést, že vládní návrh vytváří podmínky pro soukromé podnikání občanů v oblasti ochrany průmyslového vlastnictví, pro jehož výkon jsou nutné speciální odborné znalosti. Návrh zákona je plně v souladu s připravovaným živnostenským řádem. Přijetím zákona o patentových zástupcích se sníží potřeba pracovníků v tomto oboru, zejména ve výrobních organizacích při současném zkvalitnění právní ochrany výsledků vědy a techniky. Pane předsedající, dámy a pánové, děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem pánovi ministrovi Dlouhému. Návrh prerokovali výbory ústavnoprávne, hospodárske a výbory pre životné prostredie obidvoch snemovní. Ústavnoprávne výbory predkladajú snemovniam návrh uznesenia, parlamentná tlač 607, ktorý vám bol včas doručený a je predmetom nášho dnešného rokovania.

So spravodajskými správami vystúpia poslanci František Magyar a Klára Samková, členka hospodárskeho výboru Snemovne národov. Slovo má poslanec František Magyar.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec F. Magyar: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, pri riešení výskumných úloh, ako i technologických problémov vo výrobnej sfére môžu vznikať nové riešenia, ktoré znamenajú taký technický pokrok, že je ekonomicky výhodné ich využívanie v praxi chrániť patentom. Autori týchto riešení bývajú spravidla ľudia s technickým, alebo prírodovedeckým vzdelaním, ktorí bez patričnej zbehlosti v patentovom práve len ťažko môžu prebojovať úspešný boj s Federálnym úradom pre vynálezy. Tu im prichádza na pomoc patentový zástupca, ktorý za úradne stanovenú odmenu spracuje prihlášku vynálezu a zastupovanie autora pred Úradom pre vynálezy prebojuje vec do víťazného konca. K tomu musí mať primerané vzdelanie technického alebo prírodovedeckého charakteru a dobrú znalosť v úzko špecifikovanom patentovom práve. Pretože ide o činnosť vykonávanú za úplatu, je nutné jej zabezpečiť zákonný rámec.

Predlozený návrh zákona bol veľmi starostlivo pripravovaný. Dňa 2. 4. 1991 o ňom prebehla expertná porada za účasti zástupcov navrhovateľa a odborníkov z teórie a praxe. Návrh tiež prešiel predpísanou legislatívnou procedúrou. V ústavnoprávnom výbore návrh nedostal potrebný počet hlasov na schválenie, neboli však predložené žiadne pozmeňovacie návrhy, ktoré by bolo potrebné vziať do úvahy.

V Českej národnej rade prerokovali vládny návrh zákona výbor ústavnoprávny a výbor národohospodársky. Tieto výbory odporučili Federálnemu zhromaždeniu vysloviť súhlas s vládnym návrhom zákona a uviedli niekoľko pripomienok. Vo Federálnom zhromaždení prerokovali vládny návrh zákona výbory pre životné prostredie a výbory hospodárske. Tieto výbory pri svojej práci už vzali do úvahy závery expertnej porady a pripomienky výborov národných rád. Svoje pozmeňovacie návrhy predložili garančným výborom, t.j. ústavnoprávnym výborom Federálneho zhromaždenia.

Garančné výbory prerokovali vládny návrh zákona, zvážili pripomienky hore uvedených výborov a vypracovali návrh uznesenia pre spoločnú schôdzu Snemovne ľudu a Snemovne národov. Návrh uznesenia obsahoval väčšinu pozmeňovacích návrhov, nie však všetky. Niektoré návrhy ústavnoprávne výbory považovali za nevhodné. Pretože predsedovia výborov Federálneho zhromaždenia nie vo všetkých prípadoch súhlasili s nezaradením svojich pripomienok, resp. pozmeňovacích návrhov do návrhu na uznesenie, konalo sa v zmysle § 45 odstavec 5 rokovacieho poriadku Federálneho zhromaždenia dna 15. 5. 1991 zasadanie predsedov, resp. úradujúcich predsedov a spravodajcov prislušných výborov za účasti právneho poradcu z legislatívneho odboru Federálneho zhromaždenia. Na tomto zasadnutí bola dosiahnutá dohoda, a tak predkladaný návrh na uznesenie (tlač 607) už obsahuje i tieto pozmeňovacie návrhy. Výnimku tvorí návrh na vypustenie odstavca 3 z § 25. S vypustením tohto odstavca nesúhlasil ústavnoprávny výbor Snemovne národov, zatiaľ čo ústavnoprávny výbor Snemovne ľudu odporučil tento odstavec vypustiť.

Pretože som spravodajcom vyborov Snemovne ľudu, považujem za svoju povinnosť návrh na vypustenie odstavca 3 z § 25 predložiť spoločnej schôdzi Snemovne ľudu a Snemovne národov ako osvojený pozmeňovací návrh.

Vážené kolegyne, vážení kolegovia, vzhľadom na dobre vykonaný kus svedomitej práce vás prosím o vyjadrenie súhlasu s vládnym návrhom zákona o patentových zástupcoch (tlač 526) v znení návrhu na uznesenie (tlač 607) s hore uvedeným pozmeňovacím návrhom. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslankyňa Klára Samková.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně K. Samková: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, moji předřečníci už řekli prakticky vše, co je třeba k tomuto zákonu říci, a proto pouze velice stručně.

Předkládaný návrh zákona o patentových zástupcích je další ze zákonů, které mají upevnit náš právní rád a právní jistoty občanů. Zároveň je to zákon, který po úpravě činnosti advokátů a komerčních právníků upravuje další oblast, dotýkající se zastupování občanů.

Zastupováni v patentových věcech tvoří přitom speciální oblast, neboť patentoví zástupci jsou především odborníci a svou podstatou nejsou právními zástupci. Toto specifikum vyžaduje samostatnou právní úpravu a jejich sdružování do samostatné profesní komory patentových zástupců. Doufejme, že po této komoře bude následovat i řada dalších na stejné bázi a především pak, že komora notářská jíž brzy bude sdružovat notáře, vykonávající svobodné právnické povolání.

Patenty a jiné průmyslové vlastnictví tvoří významnou složku bohatství každé země. Je to bohatství intelektuální, které má bezprostřední dopad do ekonomické sféry. V naší zemi je jedním z mála bohatství, které může naší zemi přinést v nejbližší době zisk a pozvednout naši ekonomiku. Proto si průmyslové vlastnictví zaslouží nejvyšší právní ochranu. K této ochraně zajisté přispěje i zákon o patentových zástupcích, jejich činnost má právě tento účel.

Výbory ústavně právní projednaly návrh zákona a s přihlédnutím k připomínkám dalších výborů vypracovaly společnou zprávu, která dle jejich názoru optimálně danou problematiku řeší. V bodech, ve kterých nedošlo ke shodě s ostatními výbory, pak bylo dosaženo shody na schůzce předsedů výborů tak, jak to předepisuje jednací řád. Tam, kde je více možných variant, upozorňuje na ty možnosti při jednotlivých ustanoveních.

Na základě všech těchto skutečností doporučuji jménem ústavně právního výboru Sněmovny národů uvedený návrh zákona i s doplňky uvedenými v tisku 607 přijmout. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem poslankyni Kláre Samkovej a otváram diskusiu. Doteraz sa písomne z poslancov nikto neprihlásil. S technickou poznámkou sa hlási poslanec Pohanka.

Poslanec SL M. Pohanka: Z opatrnosti přesto navrhuji, abychom se usnesli, že řečnická doba nebude delší než 10 minut podle § 20 odstavec 4 pro připad, že by se i v této osnově přihlásil kolega Rajczy, který zatím velice pečlivě sleduje jednání a dělá si poznámky.

Predsedající místopředseda FS K. Viktorín: Zatiaľ ešte nikto nie je prihlásený, tak nebudeme obmedzovať rozpravu. Hlási sa poslanec Honner.

Poslanec SL K. Honner: Vážený pán predseda, vážené kolegyne a kolegovia, po preskúmaní spisu navrhujem v § 5 odstavec 6 neukončiť vetu bodkou, ale pokračovať: "a absolventov špecializovaného štúdia inštitútu radu pre vynálezy a objavy v Prahe".

Předsedající místopredseda FS K. Viktorín: Ďakujem, pán poslanec Honner, podávate jeden pozmeňovací návrh. Ďalej sa hlási pán poslanec Rajczy.

Poslanec SN L. Rajczy: (Poslanec hovořil v maďarském jazyce - překlad.)

Vážený pane předsedající, dámy a pánové, mám pocit, že je mou povinností vyslovit se k tomuto návrhu i proto, ze jsem se v minulosti zabýval výzkumem. Dokonce jsem patenty navrhoval a předával úřadům.

Mám dvě otázky k navrhovateli. V minulosti byl takový stav, kdy výzkumník, respektive navrhovatel vystupoval v druhořadé roli. Čili, jak tento novy návrh zabrání tomuto stavu? Nechci zasahovat do jiné oblasti, každý se vyzná v určité oblasti a já jsem zažil v případě patentů to, že například podle předpisů, které platily v nedávné minulosti, ředitelé, náměstkové ředitelů a vedoucí odborů byli rovněž určitým způsobem zainteresováni na patentech, které někdo podal. Chtěl bych se zeptat, jak zákon zabezpečuje jednotlivé patenty proti těm, kteří nemají dostatečné předpoklady a dostatečně odbornou přípravu.

Druhá otázka. V minulosti jsem potřeboval odborné znalosti. Odkud by získali odborné znalosti? Nedávná minulost nám nedává odpověď, určité odborné skupiny nasměrovala špatným směrem. Kdo je za tento stav odpovědný? Děkuji.

(Připomínka ze sálu" Nerozumím závěru vystoupení.)

(Tlumočník: Ještě jednou ten konec, prosím vás.)

Poslanec SN L. Rajczy: (maďarsky) Tedy ve smyslu zákona, kdo budou ti, kteří jsou oprávněni k této problematice?

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Hlási sa ešte niekto do rozpravy? Pán poslanec Rynda.

Poslanec SL I. Rynda: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, výbory hospodářské a výbory pro životní prostředí ocenily dobrou politickou vůli navrhovatele, zejména zástupců patentových inženýrů vyjádřit federální úroveň komory umístěním jejího sídla do Brna. Výbory jsou však toho názoru, že není věcí legislativy nebo zákonodárného sboru, aby určoval samosprávné komoře, sdružující příslušníky určité profese, kde má sídlit. Podle názorů výborů vyjádřeného hlasováním, tedy určení sídla komory, do návrhu nepatří. Předsedové výborů se proto dohodli znovu zde předložit pozměňovací návrh, který ústavně právní výbory odmítly, a který spočívá v následujícím: v § 22 v odstavci 1 vypustit sídlo komory a odstavec 1 a odstavec 1 sloučit. Podávám to jako pozměňovací návrh po dohodě obou výborů.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Hlási sa ešte niekto do rozpravy? Prosím, pán poslanec.

(Hlas z pléna: Navrhuji, aby byl z usnesení vypuštěn bod č. 12, který hovoří o tom, že z původního vládního návrhu se vypouští odstavec 2 § 23. Doporučuji zařadit tento odstavec do návrhu zákona. Dám to zpravodajům písemně.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďalej sa hlási pán poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající, dámy a pánové, poslanci, bylo zde řečeno paní zpravodajkou a panem zpravodajem, jaký význam má průmyslové vlastnictví. Od tohoto významu je třeba i odvodit význam ochrany průmyslového vlastnictví. Tato ochrana se má provádět pomocí patentových zástupců. Má-li tato ochrana ve prospěch klienta byt dokonalá, patentový zástupce musí být nezávislý. To znamená, že z osobního statutu a režimu patentového zástupce musíme vyloučit všechny složky, které mu ukládají určitou závislost. Proto navrhuji, abychom zvážili, zda patentový zástupce může být zaměstnancem, neboť pracovně právní a obdobný poměr ukládá jednoznačnou povinnost loajality vůči okruhu zájmů svého zaměstnavatele každému pracovníkovi. Navrhuji proto, aby § 16 byl doplněn odstavcem 3, který zní: "Patentový zástupce nesmí být zaměstnán v pracovním nebo obdobném poměru." To je všechno. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem, pán poslanec Stome. Hlási sa ešte niekto do rozpravy? Prosím, pán poslanec Rynda.

Poslanec SL I. Rynda: Omlouvám se, že znovu vystupuji, chtěl jsem jen odpovědět kolegovi Stomemu.

Podle mého názoru nelze zde vést analogii mezi komorou advokátní a komorou patentových zástupců. Patentový zástupce je odborník, který se zabývá určitou specializovanou problematikou, ne však výlučně touto problematikou zejména na menších městech, jak je z praxe, která existovala, známo, by se tento patentový zástupce výlučně tímto oborem neuživil.

Naopak, zde nemůže dojít ke konfliktu zájmů, jako je to možné v případě advokacie, nebo vůbec právní profese. Patentový zástupce, pokud nebude zastupovat svého klienta proti továrně, ve které je ředitelem, nemůže věci uškodit. Proto na vás apeluji, abyste návrh kolegy Stomeho nepřijímali. Děkuji.

Predsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem, s faktickou poznámkou vystúpi pán Stome.

Poslanec SN K. Stome: Prosím vás, jestliže je uvedeno, že někdo poskytuje odbornou pomoc ve věcech, které se týkají vlastnictví, byť omezeného na průmyslovou oblast, tedy průmyslového vlastnictví, tak je těžké přijmout za jednoznačné takové omezení, že jde pouze o vztah mezi jeho zaměstnavatelem, který hned na počátku musí být patrný.

Tyto otázky jsou značně složitější, pokud jde o výklady, nemůžeme se spokojit s takovým výkladem, že jde snad o podjatost vůči svému zaměstnavateli nebo ve vztahu mezi zaměstnavatelem a svým klientem. Ta otázka je značně širší, co říkal pan kolega Rynda, takto je pouze výsek této otázky, na to bych chtěl důrazně upozornit.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem, hlási se ešte niekto do rozpravy? Nikto sa nehlási, končím teda rozpravu. Udeľujem záverečné slovo navhrovateľovi, ak si praje, alebo jeho zástupcovi. Prosím, pán Jakl.

Předseda Federálního úřadu pro vynálezy L. Jakl: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, reagoval bych na některé připomínky a návrhy, které zde byly vzneseny, jako zástupce navrhovatele.

Pokud jde o návrh pana poslance Honnera na doplnění § 5 v šesté větě, tak tam, jak uslyšíme, tato otázka je řešena v § 37, takže tam by ta možnost u uplatnění absolventů speciálního studia v Praze byla dána.

Pokud jde o otázky pana poslance Rajczyho, já jsem přesně nerozuměl, ale z té připomínky jsem pochopil, že ta otázka je směrována na to, co vlastně řeší navrhovaný zákon o patentových zástupcích. Ten zákon o patentových zástupcích právě vytváří to, aby se zabezpečila patentová služba pro ty specialisty, techniky a vědce, kteří patentařinu neumí, oni umí svůj obor, a proto se vlastně tato profese vytváří. Rozuměl jsem tedy tomu tak, že ti specialisté tedy mají možnost získat pomoc právě u patentových zástupců a také u těch patentových zástupců budou mít možnost získat odborné znalosti a řešení dalších otázek, které jsou spojeny nejen s řešením otázky zpracování, přihlášky vynálezu a zastupování před patentovým úřadem.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP