Chcel by som byť stručný a chcel by som položiť
dve otázky námestníkovi ministra. Povedal,
že vývoz bol menší než dovoz, a to
značne ovplyvnilo i situáciu v devízach.
Ja by som sa chcel opýtať námestníka
ministra, ako sa rozdeľujú devízy pre obe časti
republiky, akú čiastku dostáva Slovenská
republika a akú čiastku dostáva Česká
republika? Takúto informáciu som nedostal.
Druhá otázka sa týka investícií.
Do akej mieri sa západné investície dávajú
do slovenskej časti republiky a do akej mieri do českej
časti republiky? Potom je tu otázka pre pána
ministra Millera. Poukázal na to, že hospodársky
vývoj sa realizuje nesprávnym smerom. Ako on vidí
riešenie v tejto situácii? Snáď v prijatí
takýchto zákonov, ktoré sa týkajú
malých podnikateľov?
Druhá otázka - ako zabrániť tomu, aby
životná úroveň obyvateľstva neklesla
až pod životné minimum? Kde sú záruky,
aby sa takéto tendencie nepresadili? Alebo sa táto
tendencia už v praxi poľnohospodárov, ktorí
už majú aj tak obrovské potiaže? Pán
minister hovoril o tom, že počet nezamenstaných
je 223 tisíc, z toho v Čechách 107 tisíc
a na Slovensku 116 tisíc. Domnievam sa, že pokiaľ
ide o populáciu, je to pravý opak.
Hovoril tiež o tom, že rezervy v Českej a Slovenskej
Federatívnej Republike predstavujú 9,5 miliárd
Kčs. Nechápem presne, čo to znamená.
Ide o rezervy, alebo o spotrebu?
Ďalej ma zaujíma, ako zabrániť nezamestnanosti,
ako riešiť túto otázku v podnikoch. Ďakujem
za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem poslancovi Rajczymu. Slovo
má poslanec Dostál. Pripraví sa poslanec
Komárek.
Poslanec SN P. Dostál: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové. Já
bych jen velice krátce, neboť mluvit po panu Zemanovi
je jaksi zbytečné, on řekl názory
nás mnoha, přesto mi dovolte pár poznámek
a otázek.
Pan prezident Havel v nástupním projevu v tomto
parlamentu řekl něco v tom smyslu, že minimalizovat
sociální dopady reformy je pro naší
ekonomiku úkol, nikoliv námět k diskusi.
Rád bych vám tato slova připomenul, protože
to, co jsem slyšel od pana ministra Millera mne jaksi nenaplňuje
optimismem a já se musím ptát, zda opravdu
je tento úkol plněn. Vize jednoho miliónu
nezaměstnaných do konce roku je pro mne natolik
šokující - a já si jako poslanec asi
musím uvědomit svou odpovědnost - že
nestačí toto konstatovat, že musíme
vládu vyzvat ke konkrétním krokům.
Podotýkám, že nechápu, že v našem
usnesení, v usnesení parlamentu, je odstavec, že
žádáme vládu, aby dělala aktivní
zaměstnaneckou politiku. Já se ptám vlády,
proč toto žádáme? To je snad její
povinnost hned od začátku a tuto politiku už
měla tak dělat. Myslím si, že tato obecná
prohlášení nemohou být závěry
našeho parlamentu. My se nanejvýš můžeme
ptát vlády, proč to uděláno
nebylo.
K vládní zprávě o hospodářské
politice. Není žádným tajemstvím,
nakonec to všichni sami dobře víte, že
se této zprávě říkalo velikonoční
sváteční čtení. Promiňte,
já bych parafrázoval trochu Shakespeara a na otázku,
co čtete pane poslanče, bych odpověděl
jeho textem - slova, slova, slova. Mně, jako poslanci,
abych se mohl rozhodovat, abych mohl zvednout ruku na podporu
tohoto vládního prohlášení, chybí
např. jakákoliv analýza. Tam se nedozvíme
konkrétní fakta, tam se dozvíme - a já
mám obavu, že se tam máme dozvědět
- že je všechno v pořádku. Proto bych
prosil, aby zpráva vlády byla doplněna o
konkrétní údaje, a to asi v tomto smyslu.
Jaký pokles životní úrovně vůbec
vláda považuje za sociálně únosný?
Jaký je skutečný pokles reálných
příjmů obyvatelstva, jaký je skutečný
pokles reálných mezd, reálně kupní
síly a reálně kupní síly sociálních
dávek? Prosil bych konkrétní odpovědi,
jak pokračuje legislativní stanovení životního
minima a jak účinná je práce sociálních
referátů okresních úřadů,
zda vůbec vláda má nějaké propojeními
a zda slyší hlasy zdola.
Já jsem na severní Moravě navštívil
několik těchto pracovišť a ujišťuji
vás o tom, že mi bylo řečeno, že
sociální dávky jsou oproti vyhlášce
snižovány, neboť by po polovině roku nebylo
vyplácet co. To je pravda. Já se ptám, proč
jako poslanec nejsem o tomto informován? Proč je
mi v podstatě všechno barveno na růžovo?
Dále bych prosil o zodpovězení otázky
zda a jakým způsobem se buduje informační
systém o sociálních procesech v rámci
naší státní statistiky, abychom mohli
dostávat včasně a kvalitní informace.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Pán poslanec, prosím vás,
keby ste mohol pozmeňovacie návrhy dát písomne.
Ďakujem. Slovo má pán poslanec Komárek,
pripraví sa pán poslanec Borguľa.
Poslanec SL V. Komárek: Vážený pane
předsedající, vážené kolegyně
a kolegové. Domnívám se, že zpráva
k současně hospodářské situaci,
přednesená panem místopředsedou vlády
Valešem, hodnotí otevřeným způsobem
vývoj hospodářské situace, že
je ji třeba respektovat s veškerou vážností
a snažit se na interpretované otázky reagovat
seriózně. Tím spíše, že
potřebujeme dosáhnout vzájemné komunikace.
Domnívám se, že příliš často
zde zaznívají apriorní soudy, kdy vystupují
jednotliví představitelé už z předem
zaujatých pozic a komunikace je velmi těžká.
Domnívám se, že bychom se měli o ni
pokusit právě dnes, kdy jde o velice vážné
otázky. Hlavní čísla o vývoji
hospodářství uvedl pan místopředseda
vlády Valeš a já bych nechtěl nic z
toho opakovat a zdržovat, chtěl bych pouze upozornit
na některé souvislosti a závěry, které
z těchto čísel vyplývají.
Za prvé se ukazuje, že pravděpodobná
recese, tedy snížení výroby, resp. produkce
hrubého domácího produktu v naší
ekonomice v tomto roce, je podstatně hlubší
než byl předpoklad vlády, se kterým
koncepce hospodářské politiky tohoto roku
byla zahajována. V návrzích státního
rozpočtu a v dalších dokumentech se uvádí
vládní předpoklad 5 % poklesu hrubého
domácího produktu.
Na základě prováděných výzkumů
a výzkumných prognóz jsme dospěli
k vysoké pravděpodobnosti recese podstatně
vyšší - 15 - 20 %. Já se domnívám,
že to, co uvedl pan místopředseda vlády
Valeš, spíše signalizuje vysokou pravděpodobnost
podstatně hlubší recese v tomto roce, než
byl předpoklad vlády. Konkrétně připomínám,
že pokles výroby v březnu byl 24 % a v právě
uplynulém měsíci dubnu 21 %. Přitom
převedeno na dny je pokles v dubnu větší
než v březnu a tedy pomalu se nabírá
tendence, která spíše nasvědčuje
na řád 20 %.
V úvaze o pravděpodobně recesi vycházím
z toho, že zatím došlo provedenou restrikci reálných
příjmů ke snížení osobní
spotřeby obyvatelstva zhruba o čtvrtinu až
třetinu. V tomto pásmu pochopitelně by mělo
být mnoho vyjasňováno, ale není to
relevantní pro konečný odhad. Stručně
jenom zdůrazňuji představu, kdy celkové
výdaje obyvatelstva jsou za rok 1990 zhruba 400 miliard
korun, je 340 miliard Kčs systémů vnitřního
obchodu a 65 - 70 miliard Kčs za služby.
Vzrůst cen je tedy za leden až duben v letošním
roce o 33 % proti prosinci, jak o tom hovořil i pan místopředseda
vlády Valeš, ale také o 65 % proti lednu a
dubnu minulého roku, což znamená zvýšení
výdajů obyvatelstva v tomto vyjádření
o zhruba 200 - 250 miliard korun za období duben 1990 -
duben 1991.
Proti tomu odhaduji růst příjmů obyvatelstva,
které reprezentovaly asi 540 miliónů korun,
zhruba o 10 - 12 % za celý uplynulý rok a první
kvartál tohoto roku, včetně drahotního
příplatku 140 Kčs, včetně růstu
mezd v minulém roce o 3,8; v letošním prvním
čtvrtletí asi o 3 % včetně valorizace
důchodů o 8 % provedené v březnu.
Tak vychází, že reálná kupní
síla obyvatelstva je restringována těmito
opatřeními zhruba o 150 miliard korun.
Další problém je restrikce z titulu výpadku
vývozu. Nechci podrobně o těchto otázkách
hovořit, zasluhovalo by to velice seriózní
diskusi a byla by zajímavá pro parlament, protože
žijeme v řadě mýtů. I zde byl
akcentován dramatický rozpad východního
trhu, ale zajisté je si povšimli, že hlavní
výpadek, před obrovskou devalvací a stimulací
vývozu představuje obrovský pokles vývozu
na západním trhu, na trhy s volnou měnou.
S tím tedy vychází řád restrikce,
snížení agregované hospodářské
poptávky v pozicí osobní spotřeby
a v pozicí vývozu minimálně na 150
miliard korun, což z hrubého domácího
produktu, který oceňujeme dnes na řád
740 - 730 miliard Kčs, je snížení o
20 %. Taková je celoroční tendence za dané
situace.
Jestli nebudou provedena jiná opatření v
restrikci, jestliže nebude změkčena restrikce
vůči obyvatelstvu, podle mého názoru
prognóza recese v letošním roce inklinuje k
řádu 15 - 20 %.
Recese souvisí s dalšími problémy, a
to s vlastním vývojem inflace. První problém
je, že jsme v nastartování reformy nepočítali
s vysokou inflací. Počítali jsme s tím,
že tato ekonomika může otevřít
dříve zadržovanou, utajenou inflaci, která
probíhala v řádu 3 - 5 % a že může
jít tedy o rozmezí těchto 5, nejvýše
10 %. Překvapením byl inflační růst
řádu 18 % v minulém roce a překvapením
byla směrnice vlády 30 % růstu inflace v
letošním roce.
Skutečný vývoj inflace, jak ukazoval pan
místopředseda Valeš, je zatím spíš
řádu 45 % a vzniká nedorozumění,
které zaznívá v mnoha interpretacích,
že už se růst cen zastavuje a že vlastně
inflace končí. To je asi velice zjednodušená
představa.
Za prvé víme, že byla schválena série
opatření na zvýšení cen koksu,
uhlí, horké vody, plynu a dalších služeb,
které samozřejmě znamenají podstatný
růst cen služeb. Za druhé, což je podstatnější,
je nutné počítat s náběhem
zvýšení nákladů ve výrobě,
protože zvýšení cen, které proběhlo
na bázi liberalizace v lednu, to byla anticipace, kdy podniky
vyráběly a obchod prodával na základě
nákladů z minulého roku a jenom odhadovaly,
kam asi by měly jít, protože se jim později
zvýší vstupy, tj. zdraží se energie,
umělá hnojiva, poloprodukty a všechny další
dodávky.
Toto zvýšení vstupů (kdy jenom z devalvace
počítáme se zvýšením cenově
hladiny řádu 50 %), teprve během roku přijde.
Z tohoto hlediska nechci mluvit o dalších problémech,
které jsou objektivně ve středu pozornosti,
jako nájemné, a odhaduji perspektivní vývoj
inflace spíše na řád 40 - 60 % v tomto
roce. Problém však je v tom, že to není
klasická inflace. Inflace, kterou bychom srovnávali
s tím, co probíhá dnes v některých
vyspělých zemích a kdybychom říkali,
že budeme mít 30 % podle vládního odhadu
nebo 40 - 60 % proti třeba inflaci 10 % v Anglii. To by
byla hrubá zmýlená.
Klasická inflace je tehdy, když ceny dohání
mzdy a mzdy dohání ceny. Tento vývoj ve vyspělých
státech byl takový, že třeba za 10 let
vzrostly ceny na 194 % a mzdy na 206 %. To byl klasický
inflační vývoj.
U nás jde o růst drahoty, ne o klasickou inflaci.
U nás jde o devalvaci, která znamená dovoz
inflace, jednostranné zvýšení cenové
hladiny při silném přimražení
mzdového a důchodového vývoje. Z toho
vzniká ten fenomén, o kterém se velmi stručně
zmínil pan místopředseda, pokles spotřeby
obyvatelstva pokles prodeje ve vnitřním obchodě
o 30 %, což je i základ našeho odhadu budoucího
poklesu národohospodářské poptávky
a celoročního poklesu hrubého domácího
produktu o 15 - 20 %. Osobní spotřeba totiž
činí asi 60 % celkového produktu.
Problém je, že tento vývoj inflace v kombinaci
s devalvaci znamená velký ostrý zásah
do životní úrovně obyvatelstva, do osobní
spotřeby, ale do všech souvisejících
jemnějších vztahů, do skladby poptávky
obyvatelstva na vnitřním trhu, kdy se mění
vztahy mezi poptávkou na potraviny a na spotřební
zboží, kdy se mění prudce cenové
relace. Mění se tak, že se dále podstatně
odpoutávají od světa a kdy se tedy také
mění naše situace ve mzdách.
Problém je takový, že v minulém zřízení
bylo silné vykořisťování lidí
státem, a to se projevovalo mimo jiné v silném
zaostávání mzdové úrovně.
V roce 1989 byl stav takový, že proti čistým
mzdám na hodinu v evropské špičce reprezentované
Německem, Holandskem a Belgii, kde byla čistá
hodinová mzda kolem 12 dolarů na hodinu a hrubá
mzda kolem 22 dolarů (se sociálními přídavky),
se odhadovala naše mzda na 3,50 dolarů a 7 - 10 dolarů
hrubá. Dnes při devalvaci a probíhající
inflaci, naše mzda inklinuje k 2,50 dolaru na hodinu. Upozorňuji
na časté zkraty, kdy se bere naše dnešní
hodinová mzda, která osciluje kolem 19 korun a dělí
se kursem 28 korun za dolar a vychází 60 centů.
To je příliš zjednodušeny přístup,
má samozřejmě svoji logiku, ale problém
je jít přes paritu kupní síly, přes
reálnou kupní sílu koruny. A i tento zdrženlivější
postup je znepokojující. Je třeba vidět,
že 2,5 dolaru na hodinu je průměrná
úroveň mezd zaostávajících
nebo stagnujících rozvojových zemí.
Mám na mysli Mexiko, Argentinu a podobně, přičemž
země, které procházejí rozvojem, jako
Chile, Filipíny a další, jsou spíš
na úrovni čtyř, pěti, šesti dolarů,
stejně tak v Evropě Řecko a Portugalsko.
S tím rezonuje nebo ladí další tendence, tendence nezaměstnanosti.
Ono se hodně hovoří o různých
procentech. Pomalu každý má nějaké
procento nezaměstnanosti, někdo 3 %, někdo
6 %, někdo 9 %. Velmi vážné je snažit
se tento jev objektivizovat. Vycházím z toho, že
u nás zaměstnanost v roce 1989 byla zhruba necelých
8 miliónů osob, produktivita práce podle
všech srovnání, co byly k dispozici, byla na
padesátiprocentní úrovni za vyspělými
státy. Přitom ale polovina tohoto zaostávání
byla asi způsobena technologií a polovina špatnou
motivací, špatnou organizací, byrokratizací
pracovního procesu, nadměrnými počty
administrativních sil apod.
Za tohoto stavu minimální přezaměstnanost,
která byla v tom výchozím stavu roku 1990,
lze odhadovat 2 miliony osob. Jestliže se nasadí restrikce
směrem k recesi, pak výroba musí ty dva miliony
přebytečných lidí ze sebe,,vypotit",
přičemž nejsou dynamická "růstová
odvětví, kam by se tato nezaměstnanost mohla
odsát. Proto musí tento přebytek nevyhnutelně
vykrystalizovat do obdoby nezaměstnaných. Ovšem
ne tak zcela. V této souvislosti chci upozornit, že
současná statistika 270 000 nezaměstnaných
je zavádějící. Snížení
zaměstnanosti je dvojnásobné, zhruba o 400
000 lidí, kteří jsou proti své vůli
vytlačováni do penze nebo ženy do domácnosti
s tím, že tam, kde mají možnost obživy
z manželova platu začasto nekontaktují pracovní
úřady.
Myslím, že vývoj nezaměstnanosti závisí
na dalším vývoji recese a na kombinaci recese
a restrikce. Mluvil o tom pan ministr Miller, když poukázal
na závislost, že při 12 % snížení
národního důchodu, lze očekávat
0,7 - 0,9 miliónu nezaměstnaných osob. Upozorňoval
jsem na pravděpodobnost ještě větší
recese řádu 15 - 20 %.
Bylo by možné hovořit o řadě
problémů. Omezil jsem se jen na charakteristiku
některých tendencí, které považuji
za podstatné, tedy tendence represe, inflace a nezaměstnanosti.
Význam má jen seriózní diskuse o těchto
fenoménech. Jednak si musíme trpělivě
ujasňovat, jestli takovými, jak je nahlíží
skutečně jsou, jakou mají asi platnost, jakou
dlouhodobost, jakou dočasnost, abychom nedělali
ukvapené závěry. To je samozřejmě
diskuse o dalších tendencích a východiskách,
což nejde bez vyjasnění příčin.
Domnívám se, že základní příčinou
těchto podstatně tvrdších než původně
předpokládaných dopadů, pokud jde
o recesi a další průvodní jevy, o nichž
jsem hovořil, je předávkování
a deformování restrikčního procesu
v naší ekonomice, předávkování
vůči obyvatelstvu a diferencování
vůči podnikům. Vůči obyvatelstvu
byla zaměřena tvrdá restrikce řádu
150 miliard Kčs snížení jejích
reálné koupěschopné síly. Zpočátku
to vypadalo, že stejná restrikce bude proti podnikům,
kterým byly omezeny úvěry a rychle se vytvářela
platební neschopnost. Podle mého názoru však
situace byla silně dál diferencována vývojem
liberalizace cen, kdy dochází k enormnímu
růstu zisků. Čísla známe, jen
připomínám, že v 1. čtvrtletí
1991 došlo k růstu zisků na 300 %. Markantní
byl vývoj v obchodě, kde při poklesu prodeje
také došlo k růstu obchodního rozpětí
na 300 %. Přitom většina odvětví
výrazně zlepšila svoji důchodovou situaci.
Došlo k ohromnému vzestupu rentability měřené
poměrem zisku k nákladům, řekněme
ze 2 na 15 % v potravinářském průmyslu,
na 30 % v uhelném a energetickém průmyslu,
z 5 nebo 7 % na dvojnásobek asi na 15 % ve strojírenství,
na 180 % v mrazírnách apod.
Myslím, že tím je možno vysvětlit fenomén - samozřejmě, mohu se mýlit, to je otázka ujasňování si souvislostí i za cenu omylů - že klesá drasticky výroba, znovu připomínám o 24 % v březnu, o 21 % v dubnu, což jsou alarmující stavy, všude na světě jsou považovány za alarmující. A přesto jsou lidem vypláceny mzdy a udržována zaměstnanost. Nezaměstnanost se vyvíjí velmi pozvolna. Jestli by zabrala restrikce, pak se musí, mám-li pravdu v tomto odhadu, nezaměstnanost vyvíjet lavinovitě v dalším období, určitými schodky daleko prudšími. Samozřejmě, může jít o omyl na mé straně.
Domnívám se tedy, že jedna z příčin
- a to je problém východisek - je předávkování
a špatné cílení restrikce. Předávkování
restrikce a cílení restrikce vůči
obyvatelstvu a selhání nebo nezvládnutí
restrikce vůči podnikům. Myslím, že
východiska z této situace nejsou jednoduchá.
Je velmi krátkozraké přecházet tyto
hluboké problémy, stát na tezích,
že všechno se vyvíjí podle původních
předpokladů a že po tomto negativním
zlomu se dostaví pozitivní zlom v podobě
adaptace. Považuji za velmi seriózní závěry
místopředsedy vlády pana Valeše, že
vláda bude tyto otázky analyzovat. Myslím
a věřím, že v této analýze
dojde k diskusi odborníků s různými
názory. Ovšem myslím si, že je nutné
také definovat uzlové otázky hospodářské
politiky vlády, uzlové otázky makroekonomiky
a struktury, koncepce zemědělské politiky,
exportní, bydlení, energetiky, turismu, modernizace
apod. To není proto, že by někdo snad měl
zase v centru řídit, ale je třeba se aspoň
domýšlet souvislosti a důsledků a vyjasňovat
si možné cesty vývoje. Stejně tak je
třeba definovat sociální mantinely, protože
není možné hrát si jen s procenty. Jestli
prognóza recese, jak o ni hovořím, by byla
pravděpodobná, a došlo by k dvojnásobnému
počtu nezaměstnaných, než je ve vládních
předpokladech, pak vznikne otázka, že už
nemáme žádnou záchrannou síť
a budeme žít v bídě. S těmito
otázkami prostě nejde nedělat si těžkou
hlavu. To je otázka sociálních mantinelů,
které ještě jsou přijatelné a
na jaká rizika budeme moci jít.
Nakonec bych chtěl říci, že samozřejmě
realizace reformy má svoji stránku teorie, ideologie
a praxe. Není dobře, když je ideologie prvotní.
Není dobře, když se věci staví
tak, že vlastně jde o to, probojovat dobrou linii,
dovést ji shora až dolů, nebo se tvářit
tak, že nepochopení je na straně podniků,
na straně některých vrstev obyvatelstva,
nebo kdo má jiný názor, že je populista
nebo sociální demagog apod. Je třeba si věci
trpělivě ujasňovat, a i když ideologické
aspekty vždycky budou hrát svoji úlohu, je
třeba hledat komunikaci a ujasňovat si problémy,
vést dialog a především odborný
dialog.
Domnívám se, že je dobře, že parlament
diskutuje a bude diskutovat o těchto otázkách
korektním způsobem a že by mohl dát
podnět na závěr k objektivní konstruktivní
diskusi o hlavních problémech, které by se
účastnily, ať už na společné
schůzi parlamentu a vlády, nebo parlamentních
výborů, také odborníci z různých
oblastí této ekonomiky.
Nicméně závěrem si myslím,
a to bych chtěl říci, že klíč
není v ekonomice samotné, ale že klíč
řešení je spojen nevyhnutelně s politikou.
Hluboce jsem se zamýšlel a byl jsem zaujat myšlenkami
prezidenta Havla, které interpretuje v interview v Respektu
asi před pěti týdny, kde hovořil o
tom, že se suneme na dno hluboké politické
krize. Já jsem téhož názoru a myslím,
že musíme hledat integraci všech rozumných
lidi a všech politických sil v této společnosti,
že není velké umění se osočovat,
rozdělovat, jednoduše se kritizovat, ale že je
skutečně za pět minut dvanáct, abychom
i ekonomická východiska hledali společně.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)