Čtvrtek 16. května 1991

Konkrétně to dokážu na dvou příkladech. Je to z oblasti vnějších ekonomických vztahů. Patnáct let jsem učil na vysoké škole mezinárodní finanční vztahy a vždy jsem tvrdil, že devalvace měny podporuje vývoz. Provedli jsme velkou devalvaci koruny, prakticky dvakrát, a přesto objemově celkově náš vývoz klesl. Při podrobnější analýze zjistíme, že nám nepomůže devalvace při výrobě a vývozu zastaralého a nekvalitního zboží. Žádný kapitalistický podnikatel si totiž nekoupí zastaralý stroj, který potřebuje větší množství surovin, energie a pracovní síly. Tím by ztratil svou konkurenční schopnost.

Podstatně vážnější je, že jsme prudce snížili vývoz do Sovětského svazu a bývalých socialistických zemí. Částečně tady působí objektivní faktory, částečně jsme si to zavinili sami.

Dámy a pánové, odpovědně prohlašuji, že na rozdíl od pana ministra Klause, že jsme to byli především my, kdo žádal o urychlený přechod na volně směnitelné měny. Můžeme si vzít prohlášení našich představitelů, kteří jeli na zasedání Rady vzájemné hospodářské pomoci. Vezměte si protokol z tohoto zasedání. Není to tedy zcela tak, jak to včera tvrdil pan ministr Klaus. Po více než roce se pokorně vracíme na ta místa, kde jsme byli předtím a přecházíme k zúčtování v národních měnách. Zjišťujeme, že obě strany nemají volné měny a že se teď musíme vrátit k původnímu stavu. Na tomto místě bych chtěl poděkovat panu místopředsedovi Valešovi, který se ukázal jako vynikající vyjednávač, a řekl bych, že v Sovětském svazu mu vycházejí vstříc. Jestliže podle prognóz bude dovoz a vývoz se SSSR na předpokládané úrovni, tak můžeme děkovat především jemu. Kdyby tam jel ministr Klaus nebo některý jiný, tak nedosáhneme ani poloviny. (Potlesk.) To je konstatování skutečnosti, že se často nechováme jako uvážliví politici...

Naše prohlášení byla silácká, ekonomicky nezdůvodnitelná a přibrzdila náš zahraniční obchod. Poslanec Adamec, který byl premiérem předcházející vlády, podepsal dohody se SSSR. Upozorňuji, že tak, jak jsem znal Sověty, vládní dohody při všech těžkostech dodržovali. Těžkosti jsme si často způsobili my.

Musím také říci něco do našich vlastních řad. Naše různá politická prohlášení, malování tanku na růžovo, nám rozhodně obchod neusnadňují. Víte, jak jsou na tyto věci a problémy Sověti alergičtí. Děláme něco naprosto zbytečně. V civilním životě přátelé přece nevyhlašují veřejně, že se mi líbí manželka souseda, protože dostane od manželky i od souseda. My toto v ekonomické oblasti často děláme. Myslím, že ministr zahraničních věcí věci je z některých našich aktivit skutečně na větvi. Druhou naší vážnou chybou, kterou připisuji především ministru financí, je oblast zahraniční turistiky, která patří k nejlukrativnějším odvětvím v současné době.

Od roku 1970 jsme se otevřeli světu a zavedli jsme kurs pro cizince i pro nás. Údaje jsou v markách, protože to je nám bližší, a to 11 Kčs za 1 marku. Na černém trhu v Praze se marka prodávala za 25 Kčs. To byla nelegální koruna, kde bylo započteno riziko, že při vývozu do ciziny mohla být zabavena apod. A přesto oficiální místa tehdy stanovila kurs 26 Kčs za 1 marku. V tom okamžiku jsme se stali nejlacinější zemí na světě.

Vezměte si mezinárodní statistiky za loňský rok. Ze 70 států je Československo v hlavních městech na 69. místě co do lacinosti. Za námi je pouze equadorské Qinto. Uvědomme si, jakou chybu jsme udělali. Mezitím jsme provedli dvojí devalvaci a dnes se marka pohybuje na 18 Kčs, a běží to. Co se ale mezitím stalo? Milióny cizinců sem přišlo ne za turistikou, ale za nákupem. Docházelo k takovým paradoxům, že se prodávalo v Československu i zahraniční zboží, které těmto turistům přišlo laciněji než v jejích vlastní zemi za velkoobchodní ceny. Tyto ztráty nás přišly na 5 až 8 miliard naprosto zbytečně jenom z toho prostého důvodu, že jsme od toho nechtěli couvnout. Když jsem tohle říkal ministru Klausovi, řekl mi: "Vždyť vy si tento kurs děláte sami. " To je stejná logika, jako když se argumentuje tím, že pašované zboží je lacinější v přístavech než na vnitřním trhu, a přesto se podle něho nepřizpůsobují ceny.

Chtěl jsem ukázat naše vlastní chyby. Jsou pro nás velmi nebezpečné. Nesmíme být kapriciózní a musíme tyto chyby napravovat. Nechtěl jsem o tom hovořit, ale včera mě k tomu pan ministr Klaus donutil.

Dostali jste usnesení. Řekl bych, že tato usnesení jsou velmi dobrá a že nám ukáží situaci, když nám vláda předloží požadované zprávy. Na jednu situaci jsme asi zapomněli. Rád bych viděl prognózu aspoň do konce roku 1991. Dávám návrh, aby vláda až bude předkládat svoji zprávu, dala tam i svůj odhad do konce roku 1991. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také. Protože se k faktické poznámce přihlásil ministr poslanec Dlouhý, uděluji mu slovo.

Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý: Pane předsedající, dámy a pánové, po dohodě s místopředsedou vlády panem Valešem bych chtěl krátkou technickou poznámkou zareagovat na vystoupení pana poslance Zukala. Byl to bývalý sovětský premiér Ryžkov, který 13. prosince 1989 oznámil, že od 1. ledna 1991 bude SSSR obchodovat za světové ceny a bude vyžadovat placení ve volných měnách. Nebyla to tedy žádná naše silácká prohlášení, a nebylo to ovlivnitelné z naší strany. Bylo to rozhodnutí sovětské strany takovým způsobem obchodovat. A takovým způsobem to bylo nutno také akceptovat. To za prvé.

Za druhé. Před tímto parlamentem já osobně rád prohlásím, že si myslím, že přechod na volné měny a světové ceny je dlouhodobě správnou a jedině přijatelnou cestou.

Za třetí. Nikdo z nás nikdy neblokoval použití národních měn všude tam, kde Sovětský svaz to bude ochoten akceptovat. Všichni jsme se snažili, všichni jsme k tomu přispěli. A bude dobré, když se to podaří teď zajistit. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji také. (Výkřiky z pléna.) Dále dialog na toto těma nebudeme rozvíjet. Dalším přihlášeným k tomuto tématu je poslanec Zeman. Prosím ho, aby se ujal slova.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, Karl Popoer kdysi napsal, že fakta jsou impregnována teorií. To ovšem platí obecně. U našich parlamentních debat se někdy obávám, že fakta jsou impregnována spíš ideologií, ať už jakoukoliv. A tato fakta, v daném případě fakta o ekonomické situaci, se snažíme do této ideologie vtěsnat, zamlčet nebo potlačit ta, která se nám nehodí, a naopak zvýraznit ta, která preferujeme. To samozřejmě platí pro všechny názorově proudy, které se o jakoukoliv ideologii opírají.

Dovolte mi zastávat názor, že ideologie je v podstatě intelektuální protéza, a pokusit se mluvit o naši ekonomické situaci neideologicky.

Pokusím se dát aspoň jediný konkrétní příklad toho, co mám na mysli pod neideologickým přístupem. Naše produkce nejenom, ale zejména v 1. čtvrtletí t.r. výrazně klesla. Ti, kdo budou varovat před tímto poklesem produkce, si často nebudou chtít uvědomit, že tento pokles je závislý na statistickém výkaznictví, které zahrnuje pouze podniky ve státním sektoru, ve stavebnictví dokonce pouze podniky nad 100 zaměstnanců. Ti, kdo naopak budou chtít zdůraznit, že to vůbec není tak špatné, budou prohlašovat, že musíme brát v úvahu rozvoj soukromého sektoru, zejména ve stavebnictví a že případně tento soukromý sektor je téměř schopen kompenzovat pokles produkce sektoru státního.

Domnívám se, že neideologický závěr je jeden jediný. Usilujeme všichni společně o to, aby naše statistika začala seriózně sledovat soukromý sektor, abychom měli obraz o věci, o které někdy s takovou vášní mluvíme.

Nebudu se - na rozdíl od některých svých kolegů - příliš razantně zabývat kritikou minulého vývoje. Domnívám se, že největším kritikem se dnes staly statistické zprávy. Přes všechny zkreslení, která jsou v nich obsažena. Ale myslím si, že bychom o to víc měli uvažovat o alternativách a kultivovat tyto alternativy, uvažovat i o korekci hospodářské politiky a být schopni přemýšlet nejenom o svých variantách, ale i o variantách svých názorových odpůrců.

Shrnu pouze to, že celý proces poklesu ekonomické aktivity není záležitost 1. čtvrtletí, ale že v podstatě začal nejpozději na konci 1. pololetí minulého roku. Existují dvě objektivní kritéria a 4 základní ukazatele ekonomického vývoje, které jsou používány všude ve světě a není tedy důvod, proč bychom se jim měli vyhýbat i my. Je to tzv. magický čtyřúhelník základních ekonomických ukazatelů: ekonomický růst, míra inflace, míra nezaměstnanosti a vztah platební bilance.

Jestliže srovnáme jednak náš vývoj v této oblasti s vývojem vyspělých sousedních zemí, k nimž se chceme přiblížit, ale také se záměry vyhlašovanými v té době naším hospodářským centrem, nejsou výsledky příliš uspokojivé. Jak víte, ve vyspělých zemích rostl národní důchod nebo jeho analogie zhruba o 3 % v roce 1990. U nás o více než 3 % klesl, přitom užitý národní důchod o více než jedno procento vzrostl, z čehož vyplývá velice tristní závěr, že žijeme i nadále na dluh. Jestliže jsem to kritizoval u minulého režimu, nevidím naprosto žádný důvod, proč bych to neměl kritizovat i u režimu tohoto.

Pokud jde o stav naši platební bilance, skončila v minulém roce schodkem ve výši 1,3 miliardy dolarů a podle odhadu předsedy Státní banky se na tento rok předpokládá schodek 2,5 miliardy dolarů.

Pokud jde o nezaměstnanost, roste tempem 20 % za měsíc. A to se už vůbec nechci zmiňovat o inflaci. Souhlasím s názorem, že existují odborníci na inflaci. Domnívám se, že bychom také potřebovali odborníky na potlačení inflace.

A teď už k vlastním problémům. Podle mého názoru celý problém naší ekonomické reformy začal již před rokem a začal zákonem o státním podniku. Neříkám to proto, že jsem tehdy náhodou proti tomuto zákonu hlasoval, a zde přítomný kolega a přítel Dlouhý ho tehdy hájil. Říkám to proto, že se domnívám, že tehdy začalo zmrazení podnikové sféry, že se podařilo likvidovat i ty zbytky samosprávy, které se předtím podařilo vybojovat na komunistickém režimu, že se dozorčí rada stala pouhým ornamentem a že pod hesly odstátnění podniku se podnik dále etatizoval. Tím se samozřejmě jeho manažerské vedení stalo akce neschopné. Vznikla situace se tak projevila v chování podnikové sféry v další období. Co proti tomu navrhuji?

Nemám nic proti tomu, abychom v této zemi budovali kapitalismus, na rozdíl od některých levicových kolegů. Zdvořile však připomínám, že kapitalismus nelze vybudovat bez kapitálu, zejména kapitálu domácího, a že jednostranné spoléhání na zahraniční kapitál je chůze na jedné noze, nehledě na to, že domácí kapitál je nutnou podmínkou přílivu kapitálu zahraničního a že vztah mezi nimi není substituční, ale komplementární.

Nemám nic proti tržní ekonomice, ale jsem pro to, abychom zde vytvářeli skutečný trh a nikoli balkánský bazar, jak se mnohdy děje. Jinými slovy, obviňuji autory ekonomické reformy z toho, že jistě vedeni dobrými úmysly se poněkud podobají nigerijskému náčelníkovi, který si na upocenou hlavu nasadí paruku a domnívá se, že tímto parlamentním symbolem odkoukaným ve Westminsteru již byla v Nigérii zavedena parlamentní demokracie. (Potlesk.)

Měli bychom věnovat méně pozornosti symbolům a daleko větší pozornost reálné kapitalizaci, reálné tvorbě domácího kapitálu. Co pro to navrhuji, nikoli dnes, ale v řadě předchozích pozměňovacích návrhů? Podívejte se, přátelé, když provádíme privatizaci, tak máme skutečně dvě možnosti: buď kapitalizovat stav, to znamená přítomné úspory nebo budoucí pracovní příjmy. Bohužel, ekonomická reforma se rozhodla kapitalizovat úspory. V důsledku toho jdou do aukci především ti, kdo se obohatili v minulém režimu. Já teď nechci hodnotit, jestli jejích peníze jsou špinavé nebo čisté. Já se pouze ptám, zda tato schopnost obohatit se v minulém režimu je nějak výrazně korelována s podnikatelským talentem. Pokud tomu tak není, tak to nejdůležitější, střední podnikatelský stav jako generátor domácího kapitálu stavíme na písku.

Co jsme proti tomu navrhoval a navrhuji i nadále? Umožnit kapitalizaci budoucích příjmů, realizovat malou privatizaci na dlouhodobé splátky leasingovým způsobem, to znamená splácení z výnosů, a to z budoucích výnosů vzkvétajících firem. Které nebudou vzkvétat a zkrachují, tam splátky propadnou - to je podnikatelské riziko.

Velice obdobný vývoj probíhá v oblasti velké privatizace, jejíž technika - já mám silný pocit, že jsem se již tomuto ctihodnému shromáždění zmínil o některých svých výhradách vůči kupónové privatizace, takže se nebudu opakovat - jejíž technika v podstatě vede k mase rozdrobených akcionářů, neschopných prakticky ovlivňovat svůj podnik. Podle údajů ministra Ježka by průměr takto získaného vlastnictví měl být 85 000 Kčs na člověka, což je u normálního podniku nepatrné. Domnívám se, že proti tomu a místo vymýšlení cest, které jinde prakticky nebyly použity, bychom měli daleko více uvažovat opět o kapitalizaci budoucích příjmů, opět o dlouhodobém splácení akcií, o zaměstnanecké spoluúčasti, o systému ES, který mimochodem ve Spojených státech zahrnuje 12 miliónů pracovníků a 10 tisíc firem a že bychom daleko více měli opírat než o nigerijské symboly o osvědčený postup, který se již ve vyspělých zemích prokázal jako funkční.

Jinými slovy, to, co potřebujeme především, je protestantská etika. A tady přecházím k sociální stránce, která byla částečně vyjádřena panem ministrem Millerem. Domnívám se, že ekonomického obratu, to znamená snížení sklonu ke spotřebě a zvýšení sklonu k investicím a úsporám nedosáhneme jinak, než zvýšením ekonomické motivace.

K tomu potřebujeme deregulaci mezd. A v této šílené novelizované společnosti regulaci mezd v tom rozsahu, v jakém je prováděna, provádět dále, to znamená zablokovat jedny ze základních motivačních faktorů.

Za druhé: pokud jde o sociální oblast, je až paradoxní, jak se při současném hlásání teze tržní ekonomiky uplatňují mimotržní přístupy. Říká se například, že má být zakázán souběh důchodů a pracovního příjmu. Ptám se vlády, co je jí do toho, protože důchod si lidé zaplatili formou daní.

To není žádné státní milosrdenství. Máme-li mít skutečně fungující trh práce, tak toto administrativní omezování je pouze dalším důkazem již citovaného nigerijského rozporu mezi symbolem a ekonomickou realitou.

Chce-li vláda odstranit nezaměstnanost nebo ji alespoň zmírnit, doporučuji jí zcela jiný postup. Nechť se zpomalí a odsune přiliv nových pracovních sil do bezprostředního ekonomického procesu tím, že se větší části mladé populace umožní získat vyšší formy vzdělání. V budoucí inteligentní ekonomice, založené na informační společnosti se nám to bohatě vyplatí. Zdůrazňuji v ekonomice inteligentní, nikoli diletantské.

Teď bych sice mohl mluvit dlouho, ale protože jsem o tom něco napsal a něco řekl, skončím. Skončím tím, že jsem v situaci člověka, který podporuje cíle ekonomické reformy, a na základě předchozích prognóz i nynějších statistických fakt se domnívám, že k těmto cílům směřujeme nejhorší možnou cestou, jakou jsme si mohli vymyslet, dokonce cestou, která pravděpodobně nevede k žádoucímu cíli.

Mám velice rád knížku Zdeňka Jirotky Saturnin a v ní mám velice rád epizodní postavu strýce Františka.

Byl to přirozený experimentátor, který vymyslel pastu na parkety, po níž bohužel parkety zčernaly.

Byl to člověk, který když kdysi míchal v kádi jakousi záhadnou směr a jeho dělníci se ho zeptali, co to vlastně připravuje, odpověděl v návalu náhlé upřímnosti: "Ví Bůh". Jeho zaměstnanci to pochopili tak, že říká "výbuch" a rozutekli se.

Přeji této ekonomice a této zemi, aby dosavadní agnostická prohlášení odpovědných činitelů typu "nikdo z nás neví, co se zde za dva měsíce stane", nebyla vystřídána ekonomickou a následně i sociální explozí. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Já děkuji také poslanci Zemanovi. Přihlášen do rozpravy je dále poslanec Rajczy a k technické poznámce se hlásí paní poslankyně Záležáková.

Poslankyně SL E. Záležáková: Dámy a páni, nemôžem len súhlasiť s poslancom Zemanom. Zarážajú ma len dve veci - prečo tu včera bola televízia, keď prednášal svoj príspevok a prečo dnes nebolo povedané nič, keď sa jednalo o našej zúfalej ekologickej situácii?

Pamätám sa, že v novembri 1989 sa všade písalo, aby bola vypísaná milionárska daň. Ja sa pýtam, prečo k tomu nedošlo? O koho sa bojíme? O vekslákov alebo bývalé nomenklatúrne kádre, ktorí ako jediní majú peniaze? Nikto iný nemôže mať milión, snáď len pán Gott alebo pán Dvorský, ktorí si to vyspievali. Myslím, že milionárska daň by pomohla tejto spoločnosti, že by pomohla našej ekonomike.

Moja poznámka možno vyvolá úsmev ako iné moje pripomienky. (Výkřik ze sálu: To není technická poznámka!) Je to technická poznámka. Myslím, že vláda by si to mala uvedomiť a mala by sa tým seriózne zaoberať. Bol by to ďalší zdroj príjmov k tomu, aby nekrachlo naše zdravotníctvo! Ako viem od lekárov, od augusta sa naše zdravotníctvo rozpadne.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Já vám děkuji. Technická poznámka to nebyla, ale byla zajímavá.

Pane poslanče, než se ujmete slova, chtěl bych předat další řízení schůze kolegovi Viktorínovi.

(Řízení schůze převzal místopředseda FS K. Viktorín.)

(Poslanec Rajczy oznamuje, že bude hovořit maďarsky.)

(Technická poznámka: Pane kolego, zvažte, že o váš diskusní příspěvek jsou ochuzeni rozhlasoví a televizní posluchači, milióny občanů, kteří poslouchají. Měl byste možná přehodnotit svůj názor.

Já to myslím opravdu upřímně. Nechtěl jsem vyvolat smích, který se tu ozývá. Zvažte ale, že rozhlasoví a televizní posluchači nerozumějí vašim myšlenkám, a je to možná opravdu škoda. Myslím, že dobře mluvíte slovensky.)

Poslanec SN L. Rajczy: Ďakujem vám za upozornenie. Dovoľte mi, aby som začal citáciou. Hospodárstvo nechce cítiť prostredie, ale prostredie dokáže cítiť hospodárstvo. To povedal pán minister Vavroušek. Nedomnievam sa, že takúto citáciu by sme bývali počuli v minulosti alebo v prítomnosti. Samozrejme teraz nehovorím o vysvetlení poslanca Zemana. Ekológia v Čechách je v katastrofálnom stave v porovnaní so Slovenskom. To znamená, že industrializácia celej republiky nebola na rovnakej úrovni.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP