Čtvrtek 16. května 1991

Za rok 1990 poklesl národní důchod o více než 3 % a dostali jsme se zhruba na úroveň roku 1987. V prvním čtvrtletí 1991 pokračoval pokles zrychleným tempem, takže jsme nyní přibližně na úrovni roku 1986, a to jistě není pro náš stát dobré. Nadále pokračuje náš život na dluh, naše obchodní platební bilance jsou pasívní, pro tento rok se údajně očekává pasivum platební bilance ve výši 2, 5 miliardy dolarů. Dovážíme více než vyvážíme.

Vezmeme-li v úvahu jen tuto skutečnost, pak musíme dospět k závěru, že několikanásobná devalvace naši koruny právě na základě tohoto faktu byla nesprávná. Vydělat bychom mohli jen tehdy, když by náš vývoz daleko převažoval nad dovozem. Inflace již o polovinu znehodnotila úspory obyvatel a o třetinu reálné mzdy - občané na to reaguji tak, že vybírají vklady.

Podívejme se ještě na hospodářskou a sociální problematiku ze strany našich podniků. Protože je náš průmysl značně technicky zaostalý a strukturálně jednostranný, je spojen s kvalifikovanými lidmi. Díky světové technice bychom tedy měli mít možnost dohánět naši technickou zaostalost a dostat se na trhy ve světě daleko rychleji. Této šance je však nutno využít ke správné politice rozvoje. Tou politikou nesmí ovšem být restrikce, útlum, utahování opasků, ale naopak dynamizace výroby ekonomického růstu tak, aby byl orientován na vývoz, abychom se nemuseli sklánět před zahraničním obchodem. Domnívám se na základě odborných ekonomických podkladů, že hlavním motorem prosperity je vnitřní trh, růst životní úrovně obyvatelstva a růst jeho poptávky. Jedině takto lze roztáčet kola našeho průmyslu a dávat prostor i zemědělství. Co však dělá naše vláda? Zvyšuje ceny potravin, snižuje spotřebu, snižuje výrobu, tím také zemědělci musí snížit svou výrobu a ještě se jim odeberou dotace. Z toho důvodu musí obyvatelstvo méně jíst a zemědělci musí zbankrotovat. Stát tím sice ušetří na dotacích, ale daleko více ztratí na daních ze zisku, z obratů z výroby apod.

Nemůžeme se proto smířit s tím, že např. ostravské podniky díky plošně restrikci nepočítají s více než 7 000 ženami, které jsou v současné době na mateřské dovolené, ani s tím, že to budou mladí lidé, zakládající nová manželství, kteří se propadnou do děravé záchranné sítě na pomezí sociální nouze. Víme dobře, že v této ostravské oblasti je velmi napjatá situace v palivech a energetice, odkud mají odejít další tisíce pracovníků. Není však kam. Souběžně má dojít ve službách a obchodu k úbytku 2 500 až 4 000 pracovních příležitostí. 1 000 - 2 000 ve stavebnictví. Tak, jako stále není vyřešeno, jaký vlastně bude útlum v hornictví, tak také není jasno, jak to bude vypadat v našem hutnictví. Útlum hutnictví v klíčových lokalitách především na Ostravsku postihne zřejmě naše lidi více než konverze zbrojovek. Vláda zatím vše nechává na podnicích, jako kdyby nebyla. Částečně se jen pod tíhou situace začala zabývat konverzemi zbrojovek. Podle našeho názoru je třeba zřejmě jednoznačně říci, že ke snižování výroby např. dlouhých hutních výrobků pod tlakem trhu opravdu dojde a kde dojde, ve kterém závodě nebo podniku.

Investiční politika jednotlivých severomoravských hutí do značné míry vypadá zatím tak, jakoby útlum se měl odehrát u toho druhého. To může být politicky, ekonomicky a sociálně nebezpečné. Přitom některé dnes budované kapacity v tomto regionu nemají z pohledu strategie zřejmě dlouhodobý charakter, měřeno trhem, cenou vstupu, dopravou apod. Zde je nejen federální vláda, ale i vláda česká hodně dlužná. Nesmíme zapomínat, že v řadě západních zemí, ve Francii, Rakousku, Itálii a Velké Británii existuje nástroj státní koordinace hutnictví zpravidla ústřední holdingovou společností. U nás by např. bylo nepředstavitelné vytvářet takovou společnost zvlášť českou a zvlášť ve Slovenské republice. Proto je nutno, jak už to zde řekl ing. Tahy, řešit i takovéto kompetenční záležitosti.

Vládě je nutno proto vytknout, že dosud nezabezpečuje souběžně vypracovávané programů jak útlumových, tak restrukturalizačních a rekvalifikačních najednou k vytváření podmínek a podpory pro vznik nových podniků. Je třeba si uvědomit, že z horníka nebo hutníka nelze obratem ruky udělat např. textiláka. Zkušenosti z Francie z dlouhodobého pohledu to jasně ukazuji.

Myslíme si, že efektivní zaměstnanost je podle našeho názoru pro život člověka podstatně důležitější než rozsah podpory v nezaměstnanosti.

Ještě mi dovolte několik poznámek k sociální politice vlády, která úzce souvisí s cenami tepla, teplé vody, uvažovaných zvýšení nájemného apod. Tyto ceny, když se sečtou, tak jak je sečítá prostý lid, s ostatními cenami, které jdou nahoru, tak je to přímo neúnosná situace pro důchodce, mladá manželství, samoživitele s dětmi, ale i pro střední vrstvy. Podle mého názoru je naprosto nesprávné nejdříve zvednout ceny tepla a teplé vody a pak stanovit termíny, do kdy musí být upraveno to nebo ono zařízení pro měření a regulaci. Všichni dobře víme, že ztráty tepla i vody během cesty jsou 40 - 70 %. Toto má podle vlády platit poplatník?

Ceny nájemného se mají údajně u státních bytů zvednout o 180 - 700 %. Spočítal vůbec někdo, kolik to bude činit a zda je to vůbec možně uhradit? Jsme přesvědčeni, že vláda nemá správnou a rozumnou sociální ani hospodářskou politiku, opřenou o nejlepší zahraniční zkušenosti. Navrhujeme proto, aby se svolalo grémium předních ekonomů našich i zahraničních, kteří by objektivně posoudili naši ekonomickou a sociální politiku a navrhli bez ohledu na politickou příslušnost optimální korekturu naší tržní ekonomiky pro blaho celé společnosti.

Naše hnutí podporuje ekonomickou reformu a její transformaci, ovšem připomínkami, které jsme uvedli. Dále navrhuji, aby v tisku č. 634 bylo za bod a) doplněno: "Provést výčet odchylek od schváleného scénáře včetně jejích příčin a připravit návrh na jejích odstranění včetně potřebných korekcí scénáře. "

Dále doporučuji u písm. e) upravit tak, aby vláda předložila konkrétní informace o připravovaných projektech strukturálních změn výroby a konverze zbroji výroby v časové návaznosti na konkrétní rekvalifikaci. Dále se doporučuje zřídit komisi Federálního shromáždění, která by se zabývala nejen konverzí zbrojní výroby, ale také restrukturalizaci výroby a časové návaznosti na rekvalifikaci. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Já také děkuji. Pokud jde o pozměňovací návrhy, pane poslanče, dodáte je zpravodajům písemně. Děkuji.

Považuji za nutné ještě konstatovat, protože tak poslanec Tomis neučinil, že mluvil za poslanecký klub HSD - SMS, který se označuje II. Z toho zřejmě vyplývá, že zde máme také poslanecký klub I.

Teď bych prosil pana poslance Kincla, který promluví za komunistický poslanecký klub.

Poslanec SL J. Kincl: Vážené Federální shromáždění, není pochybnosti o tom, že dosažení výkonné ekonomiky konkurenceschopné, plně zainteresování lidí na práci a jejích výsledcích, jakož i jednotlivých ekonomických subjektů, vyžaduje objektivní potřebu skutečně radikální ekonomické reformy.

Jestliže tedy komunističtí poslanci vyjadřují souhlas s objektivní potřebou ekonomické reformy od její přípravy až po její zahájení, pak teď pouze připomínáme, že jsme jako politická strana zároveň vyjádřili nesouhlas s vládním scénářem, tedy především s jeho časovým, ale v některých případech i věcným obsahem.

Vycházíme z reality postupu reformy a přijímání konkrétních opatření vládou a zjišťujeme, že zvláště v poslední době dochází k určitému sdružení hospodářské politiky. Je nesporné, že vnější vlivy značnou měrou ovlivnily jednotlivé kroky scénáře reformy a hlavně celkové formování nového systému prostředí, ale nejsou to vlivy jedině v této naší realitě. Reforma dosud slabě působí na podnikatelské aktivity mikrosféry a snižuje výkonnost ekonomiky, zhoršuje materiální i finanční charakteristiky jejího fungování. Vyslovujeme obavy, že při opožděné nebo nevhodné reakci hospodářské politiky i na zhoršené podmínky a na nepříznivé tendence by další postup reformy mohl narazit na problém nadměrného poklesu ekonomické aktivity, doprovázený prohlubováním ekonomické nerovnováhy, zhoršováním sociální situace a eskalaci nároků na sociální služby, hrazené z rozpočtových zdrojů.

Dokumentuje to současný hospodářský vývoj, který se v některých předpokládaných pozicích citelně odklání, o čemž právě svědčí výsledky prvního čtvrtletí. Ukazuje se, že adaptace podniků na nové podmínky je z objektivních i subjektivních příčin poměrně pomalá; že skladba podnikových aktivit je málo operativní, že podniky nemají zatím dostatek zkušenosti s tržními podmínkami a opožděně reaguji na změny situace.

Východisko z naznačených problémů vidíme v tom, aby hospodářská politika účinně podpořila pozitivní adaptační úsilí podniků. Tato podpora by měla směřovat do dvou základních oblastí. V první řadě poskytnout reálnou pomoc významným podnikům československého průmyslu se světoznámou značkou, které mají nadále předpoklady perspektivního podnikání na náročné světové trhy. Zlepšování výkonnosti těchto podniků, pomoc při otvírání zahraničních trhů pro ně i zainteresovanost zahraničního kapitálu na jejích dalším rozvoji by mělo tvořit součást státní průmyslové politiky. Vedle toho je třeba vytvářet základní předpoklady i pro povznesení výkonnosti malých a středních podniků. Podpořit by se měla zejména snaha těchto podniků o osamostatnění a jejích převod na akciové společnosti. Pro zlepšení jejích začátečních podmínek se mohou využívat účelově poskytované časové omezené úlevy a stimuly.

Mezi hlavní problémy, které budou v nejbližším období podstatně ovlivňovat očekávání tržních subjektů, považujeme vývoj cen. Nejde nám o změkčování podmínek, ale o postupně racionální řešení problémů, které by komplexně bralo v úvahu všechny potřebné souvislosti a následky. Jsme toho názoru, že by mělo docházet k širší regulaci cen základních životních prostředků s dočasnými intervencemi státu.

Jakkoliv vývoj na trhu práce už vybočil z předpokládaného rámce, je si třeba uvědomit, že podniky zatím nepřistoupily k zásadnějším změnám ve struktuře zaměstnanosti. Redukce totiž se většinou dotýká jen administrativy a pracujících důchodců. Uvážíme-li zejména obtíže v odbytu produkce na vnějším i vnitřním trhu, lze očekávat značný nárůst nezaměstnanosti, a to při značně regionální nevyváženosti.

Musíme bohužel konstatovat, že v dosavadní realizaci ekonomické reformy se nepromítá dostatečná dimenze sociálního programu. Její dosavadní a předpokládaný sociální charakter, což se v záporné formě přiznává už odmítáním sociálně a ekologicky orientované tržní ekonomiky, a její nedemokratičnosti - což se nepřiznává - doléhají na naše obyvatelstvo. Drahota, která je a která nás čeká zvýšením nájemného, ze vzestupu cen nepotravinářského zboží a cen služeb značně útočí na životní úroveň obyvatelstva.

Vážení poslanci, tady vzniká dilema: pokračovat v radikální hospodářské reformě bez ohledu na rostoucí odpor vůči ní, nebo ji podrobit zásadní korektuře, aby mohla pokračovat? Prvním předpokladem pro její pokračování je, aby vláda přiznala chyby, kterých se dopustila při provádění hospodářské reformy i přes včasné varování řady našich i zahraničních ekonomů a začala hledat cesty k jejích nápravě. Postulování sociálně a ekologicky orientované tržní ekonomiky, její demokratičnosti, diskuse s obyvatelstvem se musí opírat o všechny reformní síly, musí se ucházet o jejích podporu, protože jinak hrozí pasivita a letargie občanů a tržní ekonomika nebude prosperovat.

Za této situace doporučujeme, aby vláda:

1. V souladu s prohlášením prezidenta republiky zajistila takový další způsob provádění hospodářské reformy, který by nevedl k velkým sociálním otřesům, ke zbytečně ztrátě sociálních jistot, a v tomto směru zaměřila i svou legislativní činnost.

2. Aby zpětně posoudila, do jaké míry jsou dostačující opatření zapracovaná ve státním rozpočtu k tlumení sociálních dopadů, míry inflace a nezaměstnanosti na obyvatelstvo a dopadu inflace na školství a zdravotnictví.

3. Aby vypracovala návrh konkrétní hospodářské politiky v průmyslu, zemědělství a stavebnictví s vládami republik, odpovídající krizovému stavu ekonomiky a rizikům dalšího vývoje se zvláštním zaměřením na řešení aktivní politiky zaměstnanosti se současným budováním ekologických staveb.

4. Ocenila výhled vývoje životní úrovně v letošním roce v důsledku růstu maloobchodních cen, vývoje nezaměstnanosti a jejích dopadu na růst životních nákladů.

V návaznosti na to, by měla vláda znovu posoudit rozložení cenových úprav, zejména zvýšení nájemného do delšího časového období, tím omezit podíl obyvatelstva, které by se při dosavadní vládní politice dostalo pod životní minimum a současně i omezit vznik dodatečných nároků na státní rozpočet.

5. Zpracovat komplex opatření ke zvratu vývoje československých vnějších hospodářských vztahů. Mělo by jít zejména o zlepšení zahraničně politických předpokladů k rozvíjení zahraničního obchodu s bývalými socialistickými státy a o vládní podporu podnikům usídlujícím o vývoz na východní trh.

Vážení poslanci, nechceme být jen kritiky, to je jistě snadnější, ale jsme připraveni k tomu, abychom si nejen vyměnili názory na složité otázky transformace ekonomiky, ale podíleli se i na řešení se všemi, kteří o to mají upřímný zájem. V tom spatřujeme náš aktivní podíl a úsilí, aby reformní úsilí dosáhlo základního cíle, o nějž všichni společně usilujeme. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Pane poslanče, uvádíte nějaké doplňky nebo návrhy k usnesení sněmovny? Dáte je písemně. Děkuji.

To byl pan poslanec Kincl. Teď konečně dávám slovo panu poslanci Martinu Kontrovi a připraví se poslanec Zukal.

Poslanec SN M. Kontra: Vážený pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia, vzhľadom k tomu, že celkové stanovisko ku správe vlády o hospodárskej situácii v našom štáte a k hospodárskej politike federálnej vlády za náš poslanecký klub predniesol už poslanec Ondrejkovič, dovolím si uviesť len niekoľko stručných poznámok:

1. Predovšetkým musím konštatovať, že správa je nevyvážená, je málo sebakritická ku vzťahu k hlavnému garantovi za hospodársku politiku - federálnej a republikovým vládam a na druhej strane je príliš vynaliezavá na prenesenie ťažiska zodpovednosti na tzv. mimoreformné vnútorné a vonkajšie faktory a na liknavosť podnikovej sféry.

2. Ak správa, ktorá má hodnotiť stav našej ekonomiky sa hneď v úvode utieka formou novinárskeho žargónu, k abstraktným obvineniam a invektívam bez toho, aby uviedla, aký má na danom stave podiel sama federálna vláda alebo jej jednotliví členovia, stráca na vážnosti a serióznosti. Mám na mysli výtky adresované našej širokej verejnosti a pochybnosti a nervozitu nad realizáciou nášho ekonomického vývoja, nad vytrácaním sa dôvery v jeho správnosť a v jeho perspektívy, podozrievanie vo všeobecnej rovine o konkrétnych sľuboch rôznych politikov, o boji o osobné politické pozície, o skupinové výhody v ekonomike, o tendenciách zvyšovať napätie v štáte, dramatizovať jednotlivé udalosti, vyvolávať šoky a nervozitu za všetkých okolnosti, spory o usporiadanie štátu, kompetencie a podobne. Takýto prístup kritiky umožňuje široké pole fantázie každému, kto túto správu číta.

Takéto formulácie predloženej správy ako je na strane 8, kde sa hodnotí vývoj v prvých mesiacoch roku 1991, že...pozitívnym rysom je, že dochádza k vyrovnávaniu ponuky s požiadavkou, zatiaľ čo v minulom období bola chronická prevaha požiadavky nad ponukou, tohto roku sa začínajú ukazovať príznaky obrátenia tohto stavu... sú pre verejnosť odvádzajúce, pretože táto vyrovnanosť je vo vzťahu ku kúpyschopnej požiadavke vynútený mzdovou reguláciou, cenovou liberalizáciou a monopolným postavením väčšiny výrobcov na trhu.

I správa federálnej vlády pripúšťa, že súčasné ekonomické problémy sa hlbšie prejavujú na Slovensku, k čomu sa uvádza i celá rada faktov.

Väčšina z nich je nám dobre známa. Škoda, že vo vzťahu k tejto skutočnosti zostáva správa len pri konštatovaní a východiská naznačuje len vo všeobecnej rovine, celoplošne, čím sa realizácia reformy v oboch republikách z hľadiska výsledných dohadov môže ešte viac prehlbovať.

Preto chcem povedať niekoľko slov o ďalších reformných krokoch, ako ich vidí naše hnutie a v určitej prepojenosti i slovenská vláda, pretože tvorcovia rozpracovávania týchto reformných krokov boli aj bývali ministri za naše hnutie. Pri koncipovaní scenára týchto reformných krokov sa rešpektovali určité východiská tak, aby tieto kroky, ktoré sa budú postupne uskutočňovať, boli vždy formulované v súlade s prihliadnutím k ekonomickej situácii, ktorú vyvolali. Nejedná sa nám o špecifičnosť slovenskej ekonomiky, pokiaľ sa dokážem vysporiadať s ťažšími východiskovými podmienkami slovenskej ekonomiky pri jej prevode na trhový mechanizmus vo vzťahu k českej ekonomike. Musíme si uvedomiť, že tieto ťažšie východiská, surovinová, energetická a materiálová náročnosť, vyššia dovozná náročnosť a nižšia exportná výkonnosť, vyššia prepojenosť na rozpadajúce sa východné trhy, vyšší podiel zbrojného priemyslu a podobne, nie sú novým javom, produktom ekonomickej reformy, ale sú dlhodobé a celoštátne presadzované v rámci makroekonomickej politiky. Pokiaľ sú tieto ťažšie východiská objektívne dané a stále viac vystupujú na povrch a ukazujú na zraniteľné miesta, napríklad v podobe nadmernej nezamestnanosti kontrolovanej hlavne na Slovensku, je potrebné sa s nimi vysporiadať bez toho, aby sme dávali v sázku doterajšie kompetenčné vzťahy, ako to napr. na včerajšom briefingu ODS naznačil poslanec Houška.

Slovenská strana nechce skľznúť z platformy radiálnej ekonomickej reformy, ani ju zmäkčovať, ako nám to je často podsúvané. K tomu, aby sa tak nestalo, chceme, aby sa rozlíšili a zároveň užšie prepojili reformné kroky s makroekonomickou stabilizačnou politikou, aby sa takéto požiadavky ekonomickej reformy ako je úplnosť čo do liberalizácie cien, zahraničného obchodu, privatizácie, reštitúcie a podobne, jej primeranú rýchlosť, realizáciu, súbežnosť rovnováhy a rozvoja, trasnparentnosť reformných krokov s podporou verejnosti a vonkajšieho prostredia zo strany ekonomického centra užšie vyvažovali makroekonomickou politickou spočívajúcou v protiinflačných a protinezamestnanostných opatreniach a v rešpektovaní určitej nehomogénnosti pri realizácii jednotnej československej ekonomiky. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji vám.

Nyní bych požádal pana poslance Zukala. Připraví se pan poslanec Miloš Zeman.

Poslanec SL R. Zukal: Pane předsedající, dámy a pánové, nejprve jednu formální poznámku. Hospodářský výbor jako gesční výbor má tuto zprávu na starosti. Oba zpravodajové vynikajícím způsobem ukázali na problémy, které u nás vznikly a domnívám se, že naše usnesení odpovídají skutečnosti a dávají, když budou splněna, přehled o tom, jak naše hospodářská situace vyhlíží. Máme ovšem jednu připomínku ke svému kolegovi Kudláčkovi. Druhá část jeho komentáře byla osobní, a nebylo to stanovisko hospodářského výboru, i když byla logická, pregnantní atd.

Kolegyně a kolegové, je konec diskusi o teoretických problémech reformy. Měsíční výkazy statistického úřadu nám ukazují, zda jsou naše opatření správná. V mnoha případech se také nemůžeme vymlouvat na minulý režim, protože často sklízíme to, co jsme přijali, a jsou to proto výsledky našich ekonomických opatření. Už skutečně těch výmluv musí ubývat. Když něco děláme, tak každý z nás se dopouští chyb. To je pochopitelné a omluvitelné. Důležité je, abychom z těchto našich chyb vyvodili závěry a učinili nápravu. Domnívám se, že často z ideologických, subjektivních ambiciózních důvodů tyto nápravy neděláme, a dopouštíme se chyb.

Klasickým příkladem je pro mne ministr financí Klaus, který mě včera svým diskusním vystoupením v televizi donutil k tomuto diskusnímu příspěvku.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP