Čtvrtek 16. května 1991

Za třetí upozorňuji, že zprávu je nutné chápat jako stručný informativní materiál určený všem poslancům, který nechtěl záměrně rozsahem překročit materiál, k němuž byl jen přílohou, tedy zprávu o hospodářské situaci.

Výbory pro životní prostředí byly však v rámci trvalé spolupráce s Federálním výborem pro životní prostředí už dříve dohodnuty k 30. 6. 1991, a na dalších periodických informacích tohoto druhu a rozsahu, obsáhleji soubor dat a hodnocení by tedy měl být v podobě parlamentního tisku Federálního shromáždění k dispozici do poloviny července t.r. Tuto zmínku naleznete i v návrhu závěrečného usnesení tohoto pléna.

Výbory pro životní prostředí konečně nepokládají za přesný název zprávy. "Zpráva o řešení ekologické situace v České a Slovenské Federativní Republice". Tisk č. 614 víceméně pouze konstatuje stav životního prostředí v České a Slovenské Federativní Republice sám o sobě však řešení v zásadě nenabízí, pouze v základní koncepční podobě. Federální vláda však již schválila materiál zpracovaný Federálním výborem pro životní prostředí za účasti Slovenské komise pro životní prostředí a ministerstva životního prostředí České republiky pod názvem "Státní program péče o životní prostředí". Tento dokument teprve skutečně stanoví a rozpracovává státní ekologickou politiku včetně návaznosti na ekologické problémy globální, je otevřený iniciativám zdola a dokonce zčásti poskytuje i obecný koncept řešení zcela konkrétních místních nebo podnikových ekologických problémů. Proto veškeré skutečné zájemce o životní prostředí odkazujeme na tento státní program a na materiály další, o kterých se ještě zmíním. Jmenovaný státní program je rovněž zmíněn v návrhu usnesení pléna jako příloha k tisku č. 614.

Nyní se už budu věnovat vlastnímu textu zprávy. Vzhledem k tomu, že byl zcela dostatečně zdůvodněn předkladatelem a výbory životního prostředí, které ho na základě pověření politickým grémiem jako jediné a gesční projednaly, text plně schvaluji, zaměřím se spíše na to, co z textu vyplývá a co výbory pro životní prostředí budou na vládě v nejbližší době požadovat. Zároveň se vždy pokusím zdůvodnit přeslušný bod návrhu usnesení společně schůze těchto sněmoven.

Realistický popis stavu životního prostředí v úvodní kapitole je třeba doplnit pouze jedním konstatováním: že v některých oblastech nevzrůstá pouze znečištění životního prostředí, ale i samo tempo tohoto znečišťování. Jinými slovy znečištění nenarůstá rovnoměrně, ale exponenciálně. Tuto jedinou větu bychom bez jakýchkoliv doplňujících údajů měli pochopit jako maximálně alarmující.

Jednou z nepřímých příčin tohoto stavu je i nedostačující způsob monitorování životního prostředí, informování a vzdělávání veřejnosti. Řada zpráv i pořadů sdělovacích prostředků přikládá již sice životnímu prostředí dostatečnou vážnost a hodnotí jeho stav odpovídajícím způsobem, stále zde však chybí promyšlený a cílevědomý systém informací a vzdělávání, zaměřený adresně na jednotlivé vrstvy společnosti. Požadavek na vytvoření tohoto systému naleznete v návrhu usnesení pod bodem 5 f).

Stav legislativy v oblasti životního prostředí hodnotí citovaná zpráva jako neuspokojivý. Přímost tohoto přiznání je imponující. Nelze však zamlčet, že na tomto stavu má podíl i současná vláda jako celek, která podle názoru výborů pro životní prostředí nevěnuje ekologické legislativě dostatečnou pozornost. Dovolte, abych toto tvrzení doložil.

Ve svém legislativním plánu předpokládala vláda projednání tří klíčových zákonů: střechového zákona o životním prostředí a složkových zákonů o ovzduší a o odpadech, do 21. března t.r. Takže předmětem jednání tohoto pléna měly být podle legislativního plánu Federálního shromáždění již na této květnové schůzi všechny tři zákony.

Výbory pro životní prostředí doporučily urychlení legislativního procesu tak, aby poslední jmenovaný zákon mohl být přijat - tedy zákon o odpadech - Federálním shromážděním už v dubnu; jak víte, bude projednáván teprve na tomto zasedání. V této situaci nezbývá výborům pro životní prostředí než doporučit vám, plénu Federálního shromáždění, bod 5 c) návrhu usnesení, kde se žádá předložení zbylých dvou zákonů k projednání alespoň na červnovém plénu Federálního shromáždění.

Výbory pro životní prostředí obou sněmoven spatřují příčinu zmíněných průtahů nejen v jistě nepružnosti vládního legislativního mechanismu, ale především v Phyrrhově vítězství tohoto parlamentu, ve vymezení kompetencí mezi federací a oběma republikami tak, jak byly kompetenčním zákonem schváleny.

Oblast životního prostředí pokládám za typickou ukázku následků politického kompromisnictví na úkor věcnosti. Formulace, která vyměřuje federaci "zákonnou úpravu v zásadních věcech životního prostředí", je od prvních praktických aplikaci trvalým předmětem sporů. Nutno říci, že jejích aktéry jsou naprosto rovnou měrou vlády obou republik oproti federaci. Rozpory se týkají jak hloubky kompetencí ve smyslu zákonných úrovní a pravomocí federace a republik, tak i věcného rozsahu. Ačkoli ve výčtu oblastech, v nichž je kompetentní federace, vládla mezi národními radami a Federálním shromážděním plná shoda, jeden ze základních zákonů - o odpadech - byl principiálně zpochybněn nejprve legislativní radou česká vlády a po zdlouhavém přesvědčovacím procesu i vládou slovenskou.

Zastavuji se však u tohoto bodu podrobněji nejenom proto, že jej pro kompetenční otázky považuji za příznačný odstrašující příklad, ale i proto, že zde naštěstí vidím i možnost překladných řešení.

Minulý měsíc se v Papietničke u Modry konala společná schůze výborů pro životní prostředí obou národních rad za účasti všech tří ministrů a předsedů výborů pro životní prostředí obou sněmoven tohoto parlamentu. Po důkladné věcné diskusi byly oběma národními radami přijaty zásady rozdělení kompetencí mezi republiky a federaci a stanovení zásadních oblastí životního prostředí, s nimiž se mohou plné ztotožnit výbory pro životní prostředí tohoto parlamentu.

V těchto výborech ostatně, podle mého názoru, vždy dominovala věcnost a dobrá vůle. Popsaná situace je nejen dokladem nezbytnosti přehodnocení kompetenčního zákona, ale snad i ukázkou konstruktivního budování skutečně funkční federace i republik zdola a na základě odborných, nikoli politických kritérií.

Při stížnosti na nedostatečnou pozornost věnovanou ekologické legislativě nemohu vynechat zákon nejvyšší. Návrh pasáží týkajících se životního prostředí byl předán politické i odborné parlamentní komisi pro přípravu ústavy. Já zde jen prosím přítomné poslance o připomínky a podporu.

Ekologické legislativě je věnován bod č. 5 c) návrhu usnesení této 15. společné schůze. Připadají-li vám některé z uvedených požadavků na legislativu přílišné, doporučuji k nahlédnutí další materiál, který si výbory pro životní prostředí od federální vlády vyžádaly. Přehled mezinárodních závazků v oblasti životního prostředí zpracovaný Federálním výborem pro životní prostředí přesvědčivě dokládá, kolik nelehkých kroků nás na cestě do Evropy ještě čeká. O současném stavu na tomto poli dostatečně pojednává pátá část projednávané zprávy.

Komentář 4. části zprávy, státní ekologické politice a státnímu programu péče o životní prostředí, jsem již věnoval část svého úvodu. Zbývá doplnit požadavek na vytvoření souboru energetických programů a projektů, které bude vláda podporovat a který bude možno předkládat jako jakýsi nabídkový katalog zahraničním partnerům, tedy sponzorům počínaje úrovní vlád i podnikatelským sdružením i firmám.

Tento způsob práce se začíná osvědčovat v oblasti životního prostředí (např. v rámci programu PHARE). Výbory pro životní prostředí doufají, že bude akceptován i hospodářským resortem federální vlády. Tento požadavek je včleněn do bodu 5 b) návrhu usnesení spolu s žádostí o dopracování konceptu aktivní energetické politiky, která by, jak víte, měla být základem nebo jedním ze základů péče o životní prostředí.

Posledním bodem mě zpravodajské zprávy jsou ekonomické nástroje péče o životní prostředí, tedy třetí kapitola vládní zprávy. Zbývá mi upřesnit, vedle toho, co již uvádí sama zpráva, že soubor těchto vybraných ekonomických nástrojů požaduji výbory pro životní prostředí na federální vládě již od října loňského roku. Přitom podle námi schváleného programového prohlášení vlády a scénáře ekonomické reformy, kde je ekologie správně chápána jako integrální součást ekonomiky, měl být tento materiál zpracován, a to z vládní iniciativy, již dávno.

Nyní je tento dokument konečně připraven. Výbory pro životní prostředí jej pokládají za zdařilý výchozí podklad, který však stále není vládou projednán. Proto vás, vážení kolegové, výbory žádají o podporu bodu 5 d) návrhu usnesení, který dává vládě více než postačující lhůtu k jednání do 30. června. V této souvislosti mě zaráží, že zde není přítomen žádný z hospodářských ministrů vlády. Nejenom v této chvíli, ale již delší dobu.

Ve zmíněném bodu dále výbory doporučuji částečnou distribuci fondů životního prostředí ve výši 40 - 60 % až na obecní úroveň s plným přesvědčením, že uvedený podíl poplatků a pokud musí zůstat v místech, kde ke znečištění životního prostředí došlo, aby tak mohla být s dostatečnou selektivní účinnosti řešena situace v nejvíce ohrožených regionech. Toto doporučení je adresováno v bodu 3 usnesení i národním radám obou republik.

K podpoře nejohroženějších oblasti Československa slouží i poslední nástroj péče o životní prostředí, který je na federální úrovni možno začít vytvářet, a tím je kvantifikační nebo chcete-li bodovací systém vyhodnocování vnějších vlivů působících na životní prostředí a člověka, který je uveden v bodu 5 e) usnesení.

Závěrem shrnuji, že výbory pro životní prostředí berou na vědomí Zprávu o řešení ekologické situace ve znění tisku č. 614. Výbory plně schvalují tuto zprávu při jejím doplnění Státním programem péče o životní prostředí, Souborem vybraných ekonomických nástrojů péče o životní prostředí a Přehledem mezinárodních závazků v oblasti životního prostředí. Konečně, výbory doporučují oběma sněmovnám schválit body 1, 3 a 5 a) - f) návrhu usnesení v podobě tisku č. 634. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Kolega Rynda ukončil svým vystoupením zpravodajské zprávy. Děkuji mu. Než přikročíme k rozpravě, požádal mě ještě Miloš Zeman, předseda výboru pro plán a rozpočet o podání určité informace.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, půjde fakticky o 2 - 3 minutovou poznámku vyplývající z jednacího řádu, který stanoví, že jestliže zpravodajové z gesčního výboru vyjadřují stanoviska, která mohou být v určitém rozporu se stanoviska jiných výborů, mají předsedové nebo další z těchto výborů právo stanoviska těchto výborů obhájit. Svým individuálním diskusním vystoupením vás tedy budu obtěžovat, až na mne dojde řada.

Úvodem bych chtěl konstatovat, že výbory pro plán a rozpočet se ve svém usnesení opíraly o velice podrobné a dlouhé semináře s hospodářskými ministry, ať to už byl ministr hospodářství, financí, ministryně kontroly nebo předseda Státní banky. Tím bych chtěl reagovat na vystoupení jednoho ze zpravodajů hospodářských výborů, který si stěžoval, že neměli dostatečné informace z vládní sféry. Samozřejmě, že kolegy z hospodářských výborů jsme na tyto semináře pozvali.

Dále bych chtěl konstatovat, že usnesení, jehož tři body vám nyní navrhnu jako pozměňovací návrhy, bylo v obou výborech pro plán a rozpočet přijato výraznou většinou hlasů.

K prvnímu pozměňovacímu návrhu: Výbory s politováním konstatují, že ve zprávě o hospodářské situaci vláda České a Slovenské Federativní Republiky neprovedla analýzu nedostatků přijaté hospodářské politiky a přesunula odpovědnost za nežádoucí trendy ekonomického vývoje na faktory na vládě nezávislé". Toto je hodnocení, se kterým můžeme nebo nemusíme souhlasit, podle toho, jaký dojem v nás zpráva o hospodářské politice vlády vyvolala, když jsme si ji přečetli. Čili rozhodne hlasování, nic víc, nic méně.

Druhý návrh: Výbory žádají o doplnění zprávy kritickým rozborem zahrnujícím i konkrétní odpovědnost za ta přijatá rozhodnutí, která se ukázala jako neadekvátní, a doplnit o návrh na korekci hospodářské politiky". Kolega Kudláček jako jeden ze zpravodajů hospodářských gesčních výborů interpretoval toto stanovisko jako zpochybnění celého scénáře ekonomické reformy. Chtěl bych zdvořile upozornit, že je podle mého názoru častá profesionální nebo spíš neprofesionální chyba ztotožňovat poměrně obecné teze scénáře ekonomické reformy s konkrétními variantami hospodářské politiky. Kromě toho by odmítnutí tohoto bodu dovedené ad absurdum mohlo znamenat, že dobrý scénář nemůže být realizován špatnou hospodářskou politikou, nebo dokonce, že každý krok hospodářské politiky je správný, a právě o konkrétních krocích hospodářské politiky se zde mluví, rozhodnutích, která dokonce někde nejsou přijímána na úrovni vlády, ale jenom na úrovni jednotlivých ministerstev.

Mimochodem - a to by byla poslední část tohoto komentáře - krátce po předložení hospodářské zprávy, patrně na základě březnových dat, byli dva ministři, ministr Valeše a ministr Hoffmann, pověřeni zpracováním dalšího materiálu, což také o něčem vypovídá. A domnívám se, že právě do tohoto materiálu by se tento požadavek, pokud ho přijmeme, dal začlenit.

A konečně poslední, třetí návrh: Výbory v souvislosti s petici Svazu průmyslu doporučuji vládním orgánům zintenzívnit dialog s podnikovou sférou. Jsem pro to, číst text tak, jak je psán. Je-li interpretován tento text jako souhlas s peticí Svazu průmyslu, tak tam prosím vás tento souhlas najděte. Jestliže se domníváme, že dialog s podnikovou sférou a s vládními orgány je dostatečný, odmítněme tento doplňovací návrh. Jestliže se domníváme, že nikoliv, a že jedním ze signálů může být i petice Svazu průmyslu, potom ho přijměme. Ale nedělejme interpretace, které jsou nekorektní.

Abych vás nezdržoval, jenom poslední poznámka na závěr. Nechci v myšlenkách zalétat do roku 1850. Nechci projevovat dětský údiv nad tím, že některé expertízy - ať už vyžádané nebo nevyžádané - jsou kritické vůči vládě. To jsme přece chtěli, oponenturu oficiálních názorů. A tak se nedivme, když ji máme a i když je to někdy nepříjemné, uvědomme si, že je to v podstatě dobré. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Já také děkuji poslanci Zemanovi. Měli bychom nyní přistoupit k rozpravě, ale protože čas pokročil, domnívám se, že by bylo rozumně udělat polední přestávku. Do rozpravy je zatím přihlášeno 18 poslanců. Nepřihlásil se nikdo z mluvčích poslaneckých klubů, takže rozpravu zahájíme na základě přihlášek.

Než se rozejdeme, vystoupí teď ještě s faktickou poznámkou pan poslanec Rajczy.

Poslanec SN L. Rajczy: Vážené dámy a páni, v rokovacom poriadku je jednoznačne stanovené, že pri prejednávaní predloženého návrhu zákona, keď ho predloží vláda, majú byť prítomní zástupcovia vlády. Ako som zistil, páni ministri, ani pán podpredseda vlády pri prejednávaní zákona, ktorý predložili spravodajcovia, neboli prítomní. (Citujeme § 41 odstavec 1 rokovacieho poriadku.) Pýtam sa prítomných členov vlády, či je niekto poverený alebo nie. V tom prípade bol rokovací poriadok porušený. Správu o hospodárskej situácii v Českej a Slovenskej Federatívnej Republike (tlač 554) a ďalšie odstavce má predniesť minister Miller a minister Vavroušek. Ten je tu. Pýtam sa, kde je pán minister Miller? (Smích v sále.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Chtěl bych konstatovat, pane poslanče, že žádný zákon neupravuje přítomnost členů federální vlády ve Federálním shromáždění. Paragraf 41 jednacího řádu říká zcela jednoznačně, že návrh zákona při projednávání ve výborech sněmoven odůvodňuje a obhajuje navrhovatel. V odstavci 2 se říká: "Za federální vládu může jednat pověřený člen vlády nebo jiná, vládou pověřená osoba". Takže žádný zákon nebyl porušen, nebo dokonce jednací řád. Ministr má právo podle potřeby jednání na chvíli opustit. Takže doufám, že jste s mojí odpovědi spokojen.

Přerušuji nyní jednání na dobu polední přestávky, sejdeme se ve 13.30 hodin.

(Jednání přerušeno v 11.48 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 13.34 hodin.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Paní a pánové, vážené poslankyně, vážení poslanci, zahajuji odpolední pokračování třetího dne naší společně schůze.

Na programu je zahájení rozpravy. Celkem je přihlášeno kolem dvaceti poslanců. Jako první je přihlášen poslanec Miroslav Tahy. Současně bude mluvit za poslanecký klub Křesťansko-demokratického hnutí. Připraví se poslanec Martin Kontra.

Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, vážení hostia, odpusťte mi, keď budem hovoriť trochu improvizovane, ale na mnohé otázky, resp. odporučenia, ktoré som chcel vo svojom príspevku predniesť, v podstate reagoval pán podpredseda vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky Valeš, ktorý predniesol dnes ráno doplňujúcu správu ku správe, ktorú nám predložil pán premiér Čalfa.

Osobne si myslím, že naše procedurálne možnosti vo Federálnom zhromaždení vytvárajú ten paradox, že k problémom, ktoré sa menia z hodiny na hodinu a zo dňa na deň, sa vyjadrujeme po šiestich týždňoch, kedy situácia veľakrát vypadá dosť odlišne. Preto si myslím, že nie je dôležité zaoberať sa konštatačnou časťou správy federálnej vlády, ani v budúcnosti by nás minulosť nemala veľmi zaujímať, pokiaľ i v budúcnosti budeme takúto prax vo Federálnom zhromaždení mať, že nebudeme mať aktuálnu rozpravu k problémom, ktoré sa vyskytujú v tej dobe, kedy rozprava prebieha, aby sa federálna vláda v správe zamerala nie na pozitíva, ktorých sa v minulosti dosiahlo, ale hlavne na problémové otázky a zároveň pripravila názory, ako tieto problémy teraz federálna vláda v budúcnosti bude riešiť pomocou tých nástrojov, ktorými vládne. Tieto zámery sa prirodzene dajú i potom s určitým časovým odstupom patrične hodnotiť, kontrolovať alebo upresňovať pri takejto rozprave.

A teraz mi dovoľte, aby som zaujal stanovisko za Kresťansko-demokratické hnutie, ktoré sa bude zameriavať hlavne na problémy, ktoré vznikajú medzi federálnou vládou a republikovými vládami, resp. medzi vládou Slovenskej republiky, pretože Kresťansko-demokratické hnutie v podstate tu reprezentuje jednu politickú silu, ktorá je len na Slovensku.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP