Čtvrtek 16. května 1991

Podle mého názoru nelze souhlasit s kategorickými tvrzením o "přesunutí odpovědnosti". Jedním ze základních reformních cílů, v jistém smyslu samé podstaty transformace společnosti jako takové, je přisouzení konkrétních odpovědností konkrétních účastníků nejen hospodářského procesu v konkrétním tržním prostředí. Připadá mi nelogické hovořit na jedné straně o záměru vybudovat tržní ekonomiku se všemi atributy a na druhé straně hodnotit důsledky uskutečňování tohoto záměru jako chyby vlády. Konkrétními účastníky procesu jsou zejména podniky samy, banky samy, podnikatelské svazy samy a v zorném poli své odpovědnosti samozřejmě i vláda sama.

To v žádném případě neznamená, že bychom neměli pokračovat v dialogu s vládou o tom, zda může či měla by využít nástrojů, které má, v makroekonomickém prostředí.

Seriózně však lze diskutovat spíše o tom, zda a jaké vést dělící roviny například v poloze daňových sazeb či daňových úlev, jak využít prostředků pro strukturální politiku, zda a jak zvýhodnit dejme tomu střední a větší soukromé podnikatele nebo ekologicky čisté výrobce nebo použít jiný okruh nástrojů. Musíme však vědět, že vláda, zvláště federální, má těchto nástrojů jen omezený soubor a že zejména nemůže překročit rámce, které ono makroekonomické prostředí vytváří.

Ať pohlížíme na problém z kterékoliv strany, nevyhneme se - v poslední vrstvě - vždy zcela zásadním rozhodnutím; teprve v dalších vrstvách lze tato rozhodnutí modifikovat. Bývá vyčítáno, že se dnes neuznávají alternativy. To je velice falešné tvrzení.

Alternativy jsou, a se snižujícím se řádem problémů jich přibývá. Základní rozhodnutí však je setrvat na místě za cenu zhoubného pohodlí, asi tak, jako vyčerpaný polárník, který dá přednost úlevnému spánku v závěji, třebaže končí smrtí, anebo pokračovat v cestě, která - protože vede z propasti - pohodlná být nemůže.

Chceme-li nejen po vládě, ale po jakékoliv skupině lidí či po jakékoliv osobě, aby nás na této cestě vedla za ruku jednoho po druhém, podléháme stále vábení socialismu, o kterém psal Frederic Bastiat, jako o nejpopulárnějším klamu své doby. (Potlesk.) Klam spočívá podle něho v tom, že se požaduje od zákona či práva, aby nejen zaručilo každému občanu svobodně užití jeho schopností, ale aby samo přímo zajistilo blaho, vzdělání a morálku národa. Tato dvě pojetí práva (a dodejme i vlády), jsou v přímém rozporu. Musíme si vybrat - občan nemůže být současně svobodný i nesvobodný. Myslím, že tato slova neztratila na aktuálnosti, ač byla napsána v roce 1850.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, velice se omlouvám za toto dlouhé expozé. Pokusil jsem se v něm objasnit důvody, pro které společná zpráva má takovou podobu, jakou má, důvody, pro něž ji jako společný zpravodaj Sněmovny lidu doporučuji ke schválení. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Kudláčkovi za přednesenou zpravodajskou zprávu a žádám nyní poslance Rafaela Ambrose, společného zpravodaje výborů Sněmovny národů, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu. Dříve však se hlásí s technickou poznámkou poslanec Rajczy.

Poslanec SN L. Rajczy: Vážený pán predseda, vážený parlament, včera na konci plenárneho zasadnutia som sa opýtal pána predsedajúceho Šútovca na čísla tlači, ktoré budeme dnes prejednávať. Ja som si ich napísal. Bolo oznámené, že pôjde o tlače - č. 554 a č. 634. Pán spravodajca dnes oznámil, že ide o opravenú verziu tlače č. 634. Takú tlač ja nemám a niektorí iní poslanci tiež nie. Počúvame spravodajcu a vlastne sa po prvýkrát stretávame s touto témou. Tlač bola rozdaná včera a pán predsedajúci Šútovec včera povedal, že podľa rokovacieho poriadku je potrebné tlače rozdávať najmenej 48 hodín vopred. Bohužiaľ vám musím oznámiť, že také ustanovenie som v rokovacom poriadku nenašiel, ale zrejme by malo byť samozrejmosťou, aby sme materiál dostávali včas k preštudovaniu.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pane poslanče, hlasovali jsme o tom, že budeme projednávat tento tisk i přesto, že nebyl dán v požadovaném časovém limitu. Nevím, jestli jste byl přítomen. Bylo o tom rozhodnuto hlasováním. Zpráva byla včera rozdána poslancům do lavic. Nyní prosím poslance Ambrose, aby přednesl svoji zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec R. Ambros: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, páni poslanci, správa o hospodárskej situácii Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a hospodárskej politike federálnej vlády (tlač 554) bola predložená Federálnemu zhromaždeniu v marci t.r. predsedom federálnej vlády a hodnotenie obdobia troch mesiacov pôsobenia prvých zákonov ekonomickej reformy. Je možné súhlasiť so stanoviskom federálnej vlády, že je to krátka doba k tomu, aby boli vyvodzované konkrétne a podrobné závery.

Kolega Kudláček analyzoval priebeh rokovania o tejto správe v jednotlivých výboroch. Ja sa zameriam predovšetkým na rokovanie hospodárskych výborov, ktoré boli poverené gesciou. Pri prerokúvaní tejto správy v hospodárskych výboroch postupovali ich členovia značne kriticky a náročne a do svojich pripomienok zahrnuli ďalšie skúsenosti, ktoré získali za mesiac apríl a máj. Správa ako taká je veľmi všeobecná a málo konkrétna. Vláda v nej ukazuje na niektoré problémy, ale chýba analýza týchto problémov. Takisto nie sú konkretizované navrhované opatrenia, ktorými chce vláda riešiť hospodársku situáciu a ktoré sa viac menej pohybujú vo všeobecnej rovine.

Ako zákonodarný zbor si uvedomujeme svoju spoluzodpovednosť za priebeh ekonomickej reformy, veď sme tu nakoniec schválili jej scenár. Práve preto nechceme byť v takom programe postavení pred hotové veci. Jeden príklad: na strane 14 - 15 v časti reformná stratégie vlády v ďalšom období sa píše: "Osou vládneho programu v ekonomickej oblasti zostáva privatizácia, liberalizácia cien, urýchlené otváranie sa československej ekonomiky svetu, úlohou štátu bude organizovať tieto procesy..." atď.

Otázka je, akými dosiaľ nepublikovanými prostriedkami a opatreniami chce federálna vláda urýchliť privatizáciu? Je rozhodnutá urýchliť tento proces bez ohľadu na jeho kvalitatívne výsledky? Na to nám správa nedáva odpoveď. A takýchto prístupov bolo v správe mnoho.

Diskusia v hospodárskych výboroch dospela k záveru, že je potrebné celú prestavbu ekonomiky podstatne urýchliť. Liberalizácia cien a privatizácia čs. ekonomiky ešte neznamená samotnú liberalizáciu hospodárstva. Samotný akt privatizácie nevedie k tomu, že sa do čela privatizovaných podnikov dostanú schopní manažéri. Skúsenosti z malej privatizácie ukazujú, že vláda precenila množstvo voľného kapitálu medzi obyvateľstvom, použiteľného k privatizácii. Vláda musí vo svojom legislatívnom programe dať jednoznačne prioritu ekonomickým zákonom.

Odporúčame na jarnom zasadaní Federálneho zhromaždenia prerokovať zákon o bankrotu, ktorý má federálna vláda vypracovaný, ale dosiaľ ho nepredložila Federálnemu zhromaždeniu na prerokovanie vo výboroch. Hospodárske výbory vo svojom uznesení č. 70 z 22. januára t.r. požadovali v pláne legislatívnych prác Federálneho zhromaždenia na prvý polrok prednostne zaradiť ekonomické zákony. Táto požiadavka hospodárskych výborov nebola vzatá na vedomie.

Jednoznačne sa musí zlepšiť legislatívna úroveň predkladaných zákonov tak, aby zodpovedali duchu a koncepcii ekonomickej reformy a nemuseli sa vo výboroch Federálneho zhromaždenia prácne prepracovávať. Názorným príkladom je zákon o pôde predložený vládou, ktorý nemal nadväznosť na už prijaté reštitučné zákony. U mnohých vládou predkladaných zákonov je rozpor medzi proklamovanou rýchlosťou a radikálnosťou ekonomickej reformy a návrhmi týchto zákonov. To, že vláda v legislatívnej činnosti nedodržuje priority a nereaguje na požiadavky, vedie k vypracovávaniu iniciatívnych návrhov zákonov poslancami Federálneho zhromaždenia. Že to nie je vždy cesta k urýchleniu, sme sa už viackrát presvedčili. Rad otázok okolo zákonov by odpadla, keby vláda predkladala Federálnemu zhromaždeniu zásady pripravovaných zákonov.

Napriek požiadavke Federálneho zhromaždenia vláda dosiaľ nepredložila scenár a koncepciu sociálnej reformy. Táto skutočnosť je často zneužívaná k sociálnej demagógii. Vláde sa nepodarilo presvedčiť značnú časť obyvateľstva o cieľavedomosti a správnosti nastúpenej cesty, okrem iného preto, že chýba časový scenár reformy. V mnohých prípadoch nepôsobia byrokratické aparáty ministerstiev ako pružné systémy, ktoré dokážu rýchlo reagovať na zmeny v hospodárskej sfére.

Vážené poslankyne, páni poslanci, tieto kritické pripomienky k hospodárskej situácii a hospodárskej politike vlády svedčia o závažnosti, s akou hospodárske výbory pristupovali k danej problematike. Sme si plne vedomí spoluzodpovednosti, ktorú máme za urýchlenie ekonomickej reformy. Preto kritický postoj hospodárskych výborov je vedený snahou odstrániť prekážky, zosúladiť prácu vlády a parlamentu a doviesť ekonomickú reformu k úspešnému a predovšetkým čo najrýchlejšiemu zavŕšeniu.

Na záver jednu osobnú poznámku. Pri prerokúvaní takej dôležitej správy alebo pri predkladaní ekonomických zákonov, aspoň podľa skúsenosti hospodárskych výborov, by vláda mala zabezpečiť kvalifikovaných prekladateľov, ktorí by kompetentne vedeli odpovedať na otázky poslancov. Myslím si, že potom mnohé nejasnosti by sa odstránili.

Pripájam sa k návrhu kolegu Kudláčka, aby v predloženom návrhu na uznesenie v bode 4 bol vypustený bod h) a takto predložený návrh uznesenia odporúčam prijať.

Chcel by som ešte reagovať na vystúpenie kolegu Rajczyho. Pokiaľ nedostal upravenú verziu tlače č. 634, chcem upozorniť na opravy, ktoré v nej boli. Jedná sa o tri dodatočne vložené body. Je tam vložený bod č. 3, kde sa odporúča (tj. za oblasťou sociálnej správy) Českej národnej rade a Slovenskej národnej rade, aby pri príprave zákonných noriem upravujúcich legislatívne oblasť platenia poplatkov a ukladania pokút za znečistenie alebo poškodenie životného prostredia, bola zahľadená zásada ponechať 40 až 60 % z celkovej výšky poplatkov a pokút takto získaných ako príjmy obecných fondov životného prostredia. Do bodu 4 v oblasti hospodárskej politiky bol vložený nový bod b), ostatné body sa posunuli a prečísľovali.

Tam sa požaduje na vláde Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, aby predložila zásady vládnej politiky v poľnohospodárstve a potravinárskom priemysle a v časti 5 odstavec c), aby bola vložená ďalšia veta: "Zákon o ovzduší a zákon o životnom prostredí predloží tak, aby mohol byť vo Federálnom zhromaždení prejednaný najneskôr do 30. 6. 1991."

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu zpravodajovi Ambrosovi a poprosil bych nyní předsedu sociálního a kulturního výboru Sněmovny národů poslance Michala Prokopa, aby se ujal slova.

Společný zpravodaj výborů sociálních a kulturních poslanec SN M. Prokop: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, kolegyně a kolegové, jako společný zpravodaj sociálních a kulturních výborů obou sněmoven předkládám sněmovnám zprávu o projednávání. Zprávy o sociální politice federální vlády (tisk 592), tedy body 2 a), b), c), d) a e) návrhu tisku č. 634 ve výborech Federálního shromáždění.

Jak už zde bylo několikrát řečeno, tuto zprávu projednaly výbory sociální a kulturní, hospodářské, výbory pro plán a rozpočet a výbory pro životní prostředí. Všechny tyto výbory postupně ve svých usneseních reagovaly zhruba na stejně problémy a přijaly určitá doporučení, která sloužila jako podklad pro tuto část tisku č. 634, která se týká sociální politiky.

Většina připomínek a doporučení se významově překrývala, proto jsme při sestavování návrhu usnesení volili jako gesční výbory ty formulace, které podle mého názoru nejvýstižněji posoudily dané problémy. V zásadě nejvíce připomínek bylo vzneseno k oblasti zaměstnanostní politiky federální vlády. Současná situace na trhu práce je velmi složitá a zpráva mimo jiné konstatuje, že skrytá přezaměstnanost přešla během roku 1990 v otevřenou nezaměstnanost. Dosavadní růst soukromého sektoru je zatím, v tomto případě vzhledem k možnosti ovlivnit zaměstnanost, nedostatečný. Pouze 20 % ze zhruba 488 000 soukromých podnikatelů registrovaných u nás je schopno se věnovat podnikání jako hlavnímu povolání a jen málo z nich je schopno zaměstnávat další osoby. Je tedy nutné analyzovat příčiny tohoto stavu zejména proto, že procento těch podnikatelů, kteří jsou schopni poskytnou pracovní místa, se během roku ani v současně situaci doposud nijak zvlášť nezměnilo. Tohoto faktu si povšimly ve svých usneseních výbory sociální a kulturní a výbory hospodářské a ve svých usneseních tyto výbory doporučuji vládě odstranit rychle legislativní bariéry rozvoje podnikání. Všechny výbory pak doporučuji realizovat aktivní zaměstnanostní politiku. Reaguji tak na tu část zprávy, která uvádí, že z účelové rezervy obou republik ve výši 1,5 miliardy korun, která byla vytvořena pro řešení otázek nezaměstnanosti, nebo lépe řečeno zaměstnanosti, bylo vyčerpáno pouze 227 miliónů korun, a to pouze na příspěvky v nezaměstnanosti, nikoliv na aktivizaci zaměstnanostní politiky, na rekvalifikace, na strukturální změny, na veřejně prospěšné práce apod.

Výbory pro plán a rozpočet doporučily navíc oproti zprávě (tisk 634), Federálnímu ministerstvu práce a sociálních věcí zajistit způsob distribuce informaci o pracovních příležitostech v tuzemsku a zahraničí tak, aby se tyto informace nemohly státu prostředkem obchodu, aby nebyly prodávány za úplatu. Vzhledem k tomu, že takový způsob zprostředkovaní práce odporuje mezinárodním úmluvám Mezinárodní organizace práce, které Česká a Slovenská Federativní Republika podepsala a jimiž je vázána, nepovažovali jsme za nutné tento bod do usnesení zvlášť zařazovat. Rovněž některá další konkrétní doporučení týkající se ekonomických systémových a strukturálních změn v hospodářství ve vztahu k vytváření trhu práce, jak je uvádělo usnesení výboru pro plán a rozpočet, jsme explicitně nevyjadřovali, jsou podle našeho názoru implicitně obsaženy v bodě 2 a), a zejména v bodě 2 e) návrhu usnesení.

Dámy a pánové, v oblasti mzdové politiky všechny výbory jednoznačně vyjádřili pochybnosti o té části generální dohody, týkající se minimální mzdy, zejména pak její další valorizace. Výbory hospodářské a výbory pro plán a rozpočet doporučily revidovat současný systém regulace mezd, výbory pro plán a rozpočet dokonce doporučily připravit program deregulace mezd, samozřejmě vzhledem k diferenciaci nikoliv k celému nárůstu objemu, neboť je stále třeba mít na mysli protiinflační efekt mzdové regulace.

Výbory pro plán a rozpočet doporučily dále omezit souběh výplat odstupného a podpory v nezaměstnanosti. Otázky o podmínkách udělování podpor se objevily i v usneseních výborů sociálních a kulturních a výborů pro životní prostředí obou sněmoven.

V oblasti sociálního zabezpečení se v usnesení výborů sociálních a kulturních doporučuje dopracovat systém sociálního zabezpečení na principu pojištění, což odpovídá obsahově i požadavkům výborů pro životní prostředí, kde se hovoří o sladění sociální politiky České a Slovenské Federativní Republiky se zněním článku 31 Listiny základních lidských práv a svobod. V usnesení výborů pro životní prostředí se hovoří o sociální politice v oblasti zdravotnictví, což ovšem nepatři do kompetence federace, i když princip veřejného pojištění, o kterém se hovoří v listině v souvislosti se zdravotnictvím, je podobný i v oblasti sociálního zabezpečení.

Výbory sociální a kulturní a výbory pro plán a rozpočet věnovaly ve svých usneseních rovněž pozornost problematice sociální záchranné sítě a v této souvislosti doporučuji urychlit přijetí zákona o životním minimu.

Dámy a pánové, všechny výbory, které projednávaly tuto zprávu, jsou toho názoru, že je zapotřebí se zabývat problematikou kompetencí mezi federální a republikové orgány řadu problémů. Na tento fakt poukazovali poslanci sociálních a kulturních výborů obou sněmoven již při projednávání kompetenčního zákona koncem minulého roku. Problémy, které nelehká hospodářská a sociální situace nastoluje a ještě nastolí, lze totiž úspěšně řešit jen jednotnou sociální politikou v rámci celé federace.

Jedním z úkolů, které před námi stojí, je tedy pokud možno, nové nalezení instrumentů nebo znovunalezení instrumentů, které tuto jednotnou politiku umožní.

Dámy a pánové, na závěr mi dovolte jednu faktickou poznámku. Věnoval-li jsem se ve své zpravodajské zprávě zvláště některým bodům z usnesení výborů pro plán a rozpočet, je tomu tak proto, že při uzavírání návrhu usnesení nám výbory pro plán a rozpočet dodaly jednu verzi svého usnesení. Po dokončení a odhlasování usnesení v gesčních výborech sociálních a kulturních jsme dostali ještě další verzi usnesení výborů pro plán a rozpočet, jejíž některé body nebyly v původní verzi obsaženy. Proto jsem se snažil je zahrnout do své zpravodajské zprávy a poukázat na ně tady z tohoto místa.

Naopak nedotkl jsem se některých jiných bodů, kterou jsou uvedeny ve zprávě, zejména v bodu 2 a), a které byly zmíněny v usnesení ostatních výborů, které zprávu projednávaly a které mně připadají evidentní, takže jsem považoval za zbytečné se o nich tady zvláště zmiňovat.

Dámy a pánové, jako společný zpravodaj výborů kulturních a sociálních obou sněmoven vám doporučuji schválit doby 2 a), b), c), d), e) návrhu usnesení (tisk 634). Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Michalu Prokopovi a k ekologické problematice, která je součástí celkové zprávy vlády by teď měl promluvit předseda výboru pro životní prostředí Sněmovny lidu poslanec Ivan Rynda. Uděluji mu slovo.

Společný zpravodaj výborů pro životní prostředí poslanec I. Rynda: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, předmětem našeho zamyšlení měla být - jak víte - zpráva, kterou jsme obdrželi jako tisk č. 554. Víte také, že parlament si vyžádal dvě další zprávy teprve jako doplňující: zprávu o sociální politice federální vlády a zprávu o řešení ekologické situaci v České a Slovenské Federativní Republice, tisky č. 592 a č. 614.

Hospodářská situace je bezpochyby trvalým předmětem zájmu nás všech. Nechci např. ani délkou svého vystoupení narušit proporce, ve kterých by se naše diskuse měla odehrávat. Přesto bych si přál, kdyby tento parlament napříště věnoval stejnou pozornost stavu životního prostředí jako problémům hospodářským.

Nejprve dovolte několik slov k obecným souvislostem Zprávy o řešení ekologické situace. Při jejím posuzování je nutné brát na zřetel, že není zprávou Federálního výboru pro životní prostředí, ale zprávou federální vlády jako celku. To je velmi důležité. To, co se v oblasti životního prostředí podařilo udělat, je výsledkem možnosti ekonomických, legislativních a dalších, ale i dobré vůle vlády i tohoto parlamentu. Zmíním se naopak dále konkrétněji o oblastech, které by potřebovaly podstatně větší vládní podporu než dosud.

Dále si musíme uvědomit, že se jedná o vládu federální. Nečekejme tedy od zprávy taková řešení, která vzhledem k nevhodně vyřešeným kompetencím federace a republik nemůže poskytnout.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP