Čtvrtek 16. května 1991

Kromě toho Federální výbor pro životní prostředí, samozřejmě ve spolupráci se všemi dalšími federálními ministerstvy a ve spolupráci s českým ministerstvem pro životní prostředí a slovenskou komisi pro životní prostředí, vypracovává celkovou strategii péče o životní prostředí. Strategie měla nejprve podobu Státní koncepce ekologické politiky, která by byla přijata všemi třemi vládami loni v létě a postupně byla rozpracována do Státního programu péče o životní prostředí. Tento program je koncipován jako otevřený dokument, jenž se bude realizovat prostřednictvím jednotlivých konkrétních projektů. Přístup k realizaci programu je otevřený všem našim podnikům. Program umožňuje nejenom řešení ekologických problémů, ale zároveň vytváří nové příležitosti pro naše i zahraniční podnikatele. Měl by být zdrojem inspirace pro podniky, které hledají nové výrobní programy, nové výrobní technologie. Tímto způsobem by měl program přispět jak k řešení obecných ekologických problémů. Tak by mohl podstatným způsobem zlepšit celkovou ekonomickou situaci.

V tom smyslu chápeme Státní program péče o životní prostředí nikoliv jako jakési direktivní přikazování shora dolů, ale jako otevírání příležitostí, kdy mohou jednotlivé podniky a další organizace ve veřejných soutěžích usilovat o udělení státních zakázek.

Se Státním programem péče o životní prostředí souvisí bezprostředně také mezinárodni spolupráce v oblasti životního prostředí, do které jsme se velmi intenzivně zapojili. Ta spolupráce má dnes především charakter zahraniční pomoci, protože naše možnosti něco nabídnout jsou relativně omezené.

Z Evropských společenství jsme pro potřeby životního prostředí v první fázi získali dar ve výši 30 miliónů evropských měnových jednotek, od švýcarské vlády první dar ve výši 15 milionů švýcarských franků. Předmětem jednání jsou další dary či půjčky za výhodných podmínek s řadou jiných subjektů počínaje Světovou bankou, Severskou investiční bankou a Evropskou bankou pro rozvoj. Pokračuje také dvoustranná mezinárodní spolupráce, kdy nám jednotlivé státy pomáhají v naší obtížné situaci.

Nechci zde ovšem vzbuzovat žádné falešné naděje, protože zahraniční pomoc, přestože je velmi významná, nikdy nemůže být tak rozsáhlá, aby mohl vyřešit všechny naše ekologické problémy. Velmi neradi bych se také dostali do situace, kdy budeme jenom obcházet Evropu a svět a žádat o pomoc. Proto zároveň koncipujeme aktivní mezinárodní ekologickou spolupráci, kde nabízíme našim partnerům v zahraničí programy a projekty, které budou také pro ně zajímavé. Především se to týká oblasti poznávání - organizujeme pracovní semináře pro zahraniční odborníky, aby mohli studovat naše chyby, především vztah mezi kvalitou životního prostředí a lesními porosty, mezi stavem životního prostředí a zdravím lidí.

Připravujeme také řadu mezinárodních projektů - některé již realizujeme - a to především ve spolupráci s bezprostředními sousedy. Od října loňského roku se realizuje program Labe, který společně se Spolkovou republikou Německo a Evropským společenstvím odstraňuje základní zdroje znečišťování v celém povodí řeky Labe. Podobný program se připravuje také pro celé povodí řeky Odry a pro povodí Dunaje, které zahrnuje také povodí Moravy i velké části slovenských řek.

Tyto mezinárodni projekty umožní koncentrovat sílu a soustředit se na priority, a tím omezené prostředky, které máme k dispozici, využít co nejlepším způsobem.

O určité mezinárodní prestiži našeho úsilí o zlepšení životního prostředí svědčí skutečnost, že koncem příštího měsíce se v Dobříši u Prahy uskuteční první celoevropské setkání ministrů životního prostředí za účasti ministrů pro životní prostředí z Japonska, Spojených států amerických a pravděpodobně i z Kanady, a představitelů řady mezinárodních organizací. Budeme se zde zamýšlet nad problémy lepší koordinace péče o životní prostředí v Evropském regionu, o způsobu koncipování ekologického programu pro Evropu, jako pro celek a také o hodnotách, o jejíchž realizaci bychom měli usilovat, abychom byli schopni aktivně přispívat k péči o životní prostředí. Obnovit harmonii mezi člověkem a společnosti, což je základním předpokladem existence lidstva jako celku.

Aktivita, kterou na úrovni federální vlády a v úzké spolupráci s republikovými orgány provádíme, vytváří předpoklad pro to, abychom postupně změnili velice špatnou a místy katastrofickou situaci v oblasti životního prostředí a abychom se tak přiřadili po bok civilizovaných zemí.

Závěrem mi dovolte, abych znovu zdůraznil jeden zásadní fakt. Jsem přesvědčen o tom, ze není možné zlepšit kvalitu životního prostředí, dokud nebudeme schopní reálně integrovat ekonomické, ekologické, sociální, politické a další aspekty vývoje naší společnosti. Jakýkoliv pokus o vytrhování jednoho a stavění proti dalším nutně vede k nepřípustnému zjednodušování situace a ve svých důsledcích může jen zhoršit situaci ve státě jako celku. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu ministru Vavrouškovi za jeho zasvěcený výklad.

Dovolte, abych podal doplňující informaci k tomuto bodu.

Zprávu o hospodářské situaci a hospodářské politice vlády a zprávu o sociální politice vlády projednaly výbory pro plán a rozpočet, výbory hospodářské, sociální a kulturní a výbory pro životní prostředí obou sněmoven. Zprávu o ekologické situaci výbory pro životní prostředí.

Ke zprávě o hospodářské situaci vystoupí jako společní zpravodajové ve výboru poslanci Libor Kudláček a Rafael Ambros, k doplňující zprávě o sociální politice poslanec Michal Prokop a k doplňující zprávě o ekologické situaci poslanec Ivan Rynda.

Poprosil bych nyní společného zpravodaje výboru Sněmovny lidu, poslance Libora Kudláčka, aby přednesl svoji zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec L. Kudláček: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, máte před sebou tisk č. 634, návrh výborů hospodářských na usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů, ke zprávě o hospodářské situaci České a Slovenské Federativní Republiky a hospodářské politice federální vlády - to byl tisk č. 554, doplňující zprávě o sociální politice vlády - tisk č. 592 a doplňující zprávě federální vlády o řešení ekologické situace České a Slovenské Federativní Republiky - tisk č. 614.

Prosím, abyste vzali na vědomí, že jednáme o tomto tisku v té podobě, která nese v pravém horním rohu titulek "upravená verze.

Návrh usnesení k těmto zprávám je tvořen třemi samostatnými bloky, které odpovídají zaměření tří uvedených vládních zpráv. Za jednotlivé bloky jsou odpovědny příslušné výbory. Jejich zástupci budou tyto pasáže zdůvodňovat.

Nyní tedy k části, pro něž garančními výbory byly výbory hospodářské.

Zprávu o hospodářské situaci České a Slovenské Federativní Republiky a hospodářské politice federální vlády předložil v březnu tohoto roku na základě předchozího požadavku Federálního shromáždění předseda federální vlády pan Marián Čalfa. Zprávu projednaly výbory hospodářské, výbory pro životní prostředí, výbory sociální a kulturní a výbory pro plán a rozpočet Sněmovny lidu a Sněmovny národů. Posledně jmenované výbory spojily projednání zprávy s projednáním Petice svazu průmyslu České republiky a Slovenské republiky, Petice svazu českých a moravských bytových družstev a memoranda novinářských organizaci, které promítly do svého usnesení. Já se k této věci ještě v komentáři vrátím.

Výsledkem jednání garančních hospodářských výborů je příslušná část předloženého návrhu usnesení tisku č. 634, který vám byl rozdán.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, dříve než přejdu k návrhu usnesení, k jednotlivým bodům dovolte, abych se krátce zmínil o některých obecných aspektech jednání, která se v souvislosti s předloženými zprávami ve výborech v parlamentu odehrával.

Výbory, které zprávu projednaly, zaujaly k ní značně odlišné postoje. Od konstatování adekvátního rozsahu a obsahu přes výhrady k jednotlivým pasážím zprávy, až po razantní kritiku, která se rovnala téměř odmítnutí. Jako ve většině usnesení, zpráva posloužila jako bitevní pole pro zápas odpůrců vládního přístupu k reformě s tímto přístupem samotným. Třebaže zpráva nemá výkonnou či legislativní sílu, např. programového prohlášení vlády, nebo scénáře ekonomické reformy, zdálo by se, že se jedná o jakýsi další stupeň stvrzování či zpochybňování legitimity vládního pojetí reformy.

Musím hned na tomto místě upozornit, že toto, jako princip pro usnesení, nelze dost dobře projmout. Pokusím se to dokumentovat dále na konkrétních problémech.

V průběhu projednávání se pozornost mnohdy soustředila na různorodé aspekty hospodářské situace samotné - komentář, kritiku, rozhodnutí vlády, konstatování problémů samotných.

V mnoha případech bez přímé souvislosti těchto připomínek s obsahem vládní zprávy.

Některé z připomínek nebylo možně dešifrovat z hlediska jejích vazby na zprávu, popřípadě podle našeho názoru buď svým zaměřením přesáhly možnosti zprávy nebo se vyjadřovaly k dílčím velmi specifickým problémům, o nichž bylo lze oprávněně pochybovat, zda je relevantní, je v rámci společné zprávy uvádět.

Výbory hospodářské tedy akceptovaly ty připomínky a požadavky, které považovaly v souvislosti s úplnosti a úměrnosti rozsahu a účelu zprávy za oprávněné, přiměřené a srozumitelně formulované, nikoli ty, které buď ve své podstatě se nepohybovaly v uvedeném kriteriálním rámci nebo se týkaly vyjádření názorů, jež nezískaly v garančním výboru patřičnou podporu.

Jak rozdílně ty postoje byli? Výbory sociální a kulturní vzaly zprávu o hospodářské situaci na vědomí bez připomínek.

Výbory hospodářské a výbory pro životní prostředí zprávu vzaly na vědomí s četnými připomínkami a požadavky. Výbory pro plán a rozpočet neuvedly, zda berou na vědomí - já z toho vyvozuji - že tak neučinily, mimoto jejích usnesení obsahuje řadu výhrad a připomínek.

Výsledek jednání hospodářských výborů máte v podobě společné zprávy, resp. návrhu usnesení před sebou. Připomínám ještě, že v případech, kdy byl obdobný věcný obsah usnesení výborů, výbory hospodářské je sloučily do jednoho bloku. Rada poslanců (výborů hospodářských zejména) se ve svých připomínkách zabývala třeba krizi jednotlivých resortů i podniků. Aniž bychom to považovali za okrajový problém, dali jsme do samotného usnesení přednost zobecňujícímu pojetí.

K usnesení hospodářských výborů mám ještě jednu připomínku, která bohužel z věcných důvodů se zrodila až po definitivním projednání. Jedná se o text pod písm. h) této části usnesení. Já bych si dovolil navrhnout tento bod nyní vypustit, protože hospodářské výbory jednaly za určité neznalosti situace. Koncepce řešení otázek cen tepla, které se ten bod týká, je totiž jedna z věcí, které vypracovány jsou. Například existuje usnesení vlády k zásadám státní účasti při snižováni spotřeby paliv a energie v obytných budovách a bytech. Dále tyto zásady tam, jako dosti obsáhlý dokument zpracovaný na federálním ministerstvu hospodářství. V tisku již vyšla vyhláška ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky - není mi známa situace na Slovensku - o hospodaření s teplem, řízení soustav centralizovaného zásobování teplem a ochranných pásmech.

Výbory pro životní prostředí Federálního shromáždění o této problematice jednaly, viz jejích usnesení č. 65.

Mohu-li si tedy procedurálně dovolit tento návrh, doporučil bych bod h) z části usnesení hospodářských výborů vypustit.

Dovolte, abych se teď krátce zmínil o těch okruzích z usnesení jednotlivých výborů, které nebyly výbory hospodářskými zahrnuty do společné zprávy, a o tom, proč se tak nestalo. Například v usnesení výborů životního prostředí, dle něhož byla požadována zpráva o podmínkách členství Československa v Mezinárodním měnovém fondu, výbory hospodářské nezařadily z důvodů vícenásobné informovanosti o této otázce. V samotné zprávě je jí věnována dosti značná pozornost. Kromě toho například připomenu odpověď federálního ministra financí Václava Klause na interpelaci poslance Tomise a některé další dokumenty.

Požadavek výborů pro plán a rozpočet, které teď cituji - "v souvislosti s peticí Svazu průmyslu doporučuji vládním orgánům zintenzívnit dialog s podnikovou sférou" - konec citátu - nebyl v tomto znění výbory hospodářskými akceptován. Výbory zformulovaly v obecné poloze bod společné zprávy, který je označen písm. f), a v určitém smyslu reaguje na problém v souvislosti s podnikovou sférou diskutovaný. Petice v řadě svých tezí vychází podle mého názoru ze silně jednostranného pohledu. Ostřeji to vyjádřil například ředitel Elektropragy Hlinsko v Lidových novinách 7.3., který autory petic nazval - opět cituji - "příslušníky starého režimu přinejmenším svým způsobem myšlení". Podobně se vyjádřil ředitel Braneckých železáren před několika dny v těchže novinách.

Za podstatnější pokládám toto: pravomoci leží větší měrou na republikových vládách. V této souvislosti bych chtěl připomenout například existenci opatření vlády České republiky, které se nazývá Řešení odbytové a finanční krize podnikatelské sféry, bylo otištěno již 9.dubna t.r. v Hospodářských novinách. Kdyby se v konkrétnosti mělo jít do podstatně hlubší úrovně, pak prosím, zasedněme na druhý břeh Vltavy a zkusme znovu, zda není lepší říci Šroubárnám v Žatci, kolik mají do roku 2005 vyrobit šroubků. Ať tak, či onak, řada požadavků petice z různých důvodů postrádá aktuálnost. Proto odvolání na celý obsah ve znění, které navrhly výbory pro plán a rozpočet, nepovažovaly hospodářské výbory za adekvátní.

Výbory pro plán a rozpočet ve svém usnesení rovněž doporučují snížení daně z obratu periodických tiskovin. Touto otázkou není třeba se již zabývat, neboť ke snížení již došlo.

Konečně dovolte, vážené poslankyně, vážení poslanci, abych se u příležitosti posledního nezařazeného bodu pokusil o stručné závěrečné zobecnění otázky našeho postoje ke zprávě, resp. k problému hospodářské politiky vůbec.

Nechci se ani pozastavovat nad tím, že jsme byli po dobu projednávání zprávy zásobováni nejrůznějšími, zpravidla kritickými materiály, z nichž některé jen ztěží skrývaly sentiment po uplynulých dobách, např. stanovisko k ekonomické situaci společnosti 2001, otevřeného nezávislého nadstranického společenství, jak se nazvalo, ve kterém se hovoří - cituji - "o cílevědomém zbídačování obyvatelstva, o parlamentu neschopném vidět oprávněné zájmy obyvatelstva" a jako zlatý hřeb se uvádí objev, že pokles ekonomiky má hlavní příčinu nikoli v minulosti, ale v současné hospodářské politice.

Vrátím se k nezařazeným usnesením. V prvním bodu svého usnesení výbory pro plán a rozpočet s politováním konstatuji, že ve zprávě o hospodářské situaci vláda České a Slovenské Federativní Republiky neprovedla analýzu nedostatků hospodářské politiky a přesunula odpovědnost za nežádoucí trendy ekonomického rozvoje na faktory na vládě nezávislé. Žádají proto o doplnění této zprávy kritickým rozborem zahrnujícím i konkrétní odpovědnost za přijatá rozhodnutí, která se ukázala jako neadekvátní, a doplnit o návrhy na korekci hospodářské politiky. Chtěl bych říci, že hospodářské výbory nedoporučují zařadit tento bod usnesení rozhodně nikoliv proto, že je formulován v tak hluboce kritickém tónu. To samo o sobě, bez analýzy stavu věci by nemohlo sloužit jako vážný důvod. Navíc si nemyslím, že by kritika či otázky nebyly na místě. Jistě mi dají za pravdu všichni, kteří například dnes četli zprávu o vývozu benzinu a jiných ropných produktů bez jakékoli úvahy o možném snížení ceny těchto produktů na našem domácím trhu. Rád bych, kdybychom mohli komentář k této věci dnes slyšet.

Je však třeba se zamyslet, zda za prvé je na místě očekávat principiálně takové pojetí vládní zprávy, jaké je obsaženo v textu i podtextu výše uvedeného požadavku. A za druhé, zda taková kategorická tvrzení jsou věcně oprávněná či nikoli.

K prvnímu okruhu: domníváme se, že takové očekávání postrádá logiku, a to i nezávisle na věcném obsahu. Vláda předložila zprávu o své vlastní hospodářské politice, kterou v rozsahu svých vlastních možnosti pokládá za oprávněnou. De facto ji obhajuje, přičemž nezastírá aktuální problémy hospodářské situace a navrhuje postup jejích systémového řešení.

Může očekávat od parlamentu, že poukáže na eventuální slabá místa této politiky.

Parlament od ní však dost těžko může požadovat, aby za chybnou označila tuto politiku vláda sama, jestliže pro ní jsou její základní intence kostrou, od které odstoupit by znamenalo prohlásit, že celá dosavadní strategie byla mylná. Ve skutečnosti však by to znamenalo přiznat, že odhodlání obyvatel obětovat část chimérických výhod socialismu přechodu na rozumnou alternativu vývoje má hodnotu cáru papíru, na němž taková odhodlání byla proklamována ve volební kampani. A co ještě - znamenalo by to ohlásit i selhání parlamentu, který dal vládě zřetelný souhlas právě s těmi základními pilíři reformy, jež nyní má snahu tvrdě kritizovat. Dešifrujeme-li takový postoj, říkáme vlastně: vážená federální vládo, sice jsme ti schválili programové prohlášení i scénář reformy, teď se nám to ale nelíbí, proto podej zprávu o tom, co jsme to vlastně společně přivedli na svět.

Abychom opustili prostor těchto úvah, řekněme čistého rozumu, vláda provedla v zásadě všechna svá nejpodstatnější opatření v souladu se schváleným scénářem reformy. Považovat situaci, v níž se naše hospodářství nalézá, za důsledek špatné vládní politiky, k jejím makroekonomickým základům jsme sami dali souhlas a legislativně se na ní podílíme, nepokládám za opodstatněné.

Při bližším pohledu na tento scénář je třeba konstatovat: z hlediska makroekonomického rámce reformy je dodržován princip měnové a finanční restrikce, ať již jde o zabránění růstu extrémní inflace, neúměrné zahraniční zadluženosti či agregátní poptávky. Je plněna legislativní činnost ve scénářem stanovených okruzích. V oblasti daňové (sjednocení sazeb daně z obratu, daň z příjmu, místní poplatky byly schváleny), v oblasti transformace vlastnických vztahů (restituční a transformační zákony, zákon o majetku obci, snad brzy i zákon o půdě). To všechno jsou věci, které vyplynuly pro tuto etapu ze scénáře ekonomické reformy. Liberalizace cen jako stěžejní princip reformy byla provedena, pouze s malým posunem termínu u částečné liberalizace cen energii. Nikde není napsáno, že v případě totální nadprahové neúnosnosti pro některé vrstvy obyvatel nelze apriori jednotlivé parametry prozkoumat a podepřít jiným způsobem. To asi nikdo netvrdí, jen je třeba znát důsledky takových přehodnocování pro celý systém.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP