V uplynulých 40-ti letech jsme se báli definovat
pojem chudého občana přesto, že jsme
všichni věděli, že mezi námi chudí
lidé žijí. Je naší morální
povinnosti přiznat tento faktický stav ve společnosti,
uvědomit si, že v nouzi žijí statisíce
našich spoluobčanů. Úkolem vlády
je vytvářet podmínky, aby tito občané
sami mohli svoji životní úroveň zlepšit
a těm, kteří z objektivních důvodů
tak učinit nemohou, zajistit základní životní
podmínky. Žádný z našich občanů
by neměl nezaviněně klesnout do bídy.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, tento úkol je obtížný pro
každou vládu na světě. Přitom
k hranicí chudoby se v přechodném období
ekonomické reformy přiblíží více
občanů, než je obvyklé ve stabilizovaných
ekonomikách. Tento problém musí v předstihu
řešit systém sociálních institucí,
který by občany přechodně zabezpečil
proti bídě a vytvořil pro ně podmínky
k návratu do ekonomické aktivity.
Zákonem č. 46/1991 Sb., o zvyšování
důchodů bylo zavedeno přizpůsobování
důchodů růstu životních nákladů
a růstu mezd - výrazně - o 20 % - byly zvýšeny
nízké důchody tvořící
jediný zdroj příjmů důchodců
na 1 440 Kčs měsíčně pro jednotlivce
a na 2 400 Kčs měsíčně pro
dvojici. K tomu ještě náleží státní
vyrovnávací příspěvek zatím
ve výši 140 Kčs měsíčně.
I po zvýšení důchodu od března
dochází k poklesu. Její další
zvyšování ve vazbě na vývoj životních
nákladů uvedené problémy výrazně
zvyšuje.
Z tohoto důvodu v současně době se
zvyšováním minimální mzdy zaměstnavatelé
nesouhlasí. Vlády proto navrhly, aby o způsobu
úpravy minimální mzdy v závislosti
na životních nákladech se jednalo v Radách
hospodářské a sociální dohody.
Na společném jednání rad 30. dubna
1991 bylo dohodnuto výši minimální mzdy
zatím neměnit a posoudit další postup
koncem května t.r.
Pokud jde o odměňování jednotlivých
pracovníků, uplatní se v roce 1991 dosavadní
obecně závazné mzdové předpisy.
Tento postup byl odsouhlasen sociálními partnery
v generální dohodě. Bližší
podmínky odměňování lze upravit
v kolektivních smlouvách.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, v sociální oblasti je záměrem
vlády mírnit sociální důsledky
ekonomické reformy a pomoci potřebným občanům,
odstranit křivdy minulosti a vytvořit sociálně
spravedlivější systém, zvýšit
odpovědnost občanů za svůj osud a
své rodiny a vytvořit jednotné finančně
nezávislé sociální pojištění
reálné hodnoty důchodů.
Je proto nutné přistoupit k dalšímu
zvýšení důchodů s důrazem
na řešení situace sociálně nejpotřebnějších
důchodců.
Návrh na druhé zvýšení důchodů
v tomto roce vláda projednala dne 8. května 1991
a předkládá jej Federálnímu
shromáždění České a Slovenské
Federativní Republiky. Navrhuje se od 1. července
1991 zvýšit starobní a invalidní důchody
o 110,- Kčs měsíčně a ostatní
důchody úměrně těmto částkám.
Zvyšuji se i hranice pro úpravu důchodů,
které jsou jediným zdrojem příjmů,
na 1 580 Kčs pro jednotlivce a 2 620 Kčs pro dvojici.
Nezastírám, že omezené finanční
možnosti a z toho vyplývající nutnost
přednostního růstu nejnižších
důchodů může vést k jejích
další nivelizaci. Takový trend považuje
vláda za přijatelný pouze dočasně.
V souvislosti se změnami podmínek v ekonomice a
jejích dopady na trh práce se vláda zabývala
možnostmi pobírání důchodu vedle
výdělku. V rámci novely zákona o sociálním
zabezpečení předkládá Federálnímu
shromáždění návrh na zásadní
omezení možnosti souběhu důchodu a výdělku.
V souladu s připravovanou novou koncepci sociálního
pojištění, finančními možnostmi
a potřebou snížení napětí
na trhu práce, vláda navrhuje upustit od dosavadního
širokého preferování pracujících
důchodců. Dosavadní poznatky s předloženým
návrhem jsou z hlediska praxe jednoznačně
pozitivní. To potvrzuji jak názory pracovníků
úřadů práce a správ sociálního
zabezpečení, tak zejména názory občanů,
s kterými jsem se měl možnost setkat. Pokud
se vyskytne odůvodněná potřeba zaměstnání
důchodců v některých profesích
nebo regionech, věřím, že republikové
vlády účelně využijí námi
navrhovaného oprávnění ke stanovení
výjimek.
Připravují se i změny v systému preferovaných
pracovních kategorií pro účely důchodového
zabezpečení. Vláda zamýšlí
nahradit tento systém, který přenáší
zvýšené výdaje na všechny pracující,
důchodovým připojištěním
hrazeným podniky, v nichž se vykonávají
zdraví škodlivé a rizikové práce.
Přitom budou zachovány nároky dosud získané
a v přechodném období bude umožněno
doplatit zvýšené náklady za pracovníky,
kteří už po určitou dobu v preferovaných
pracovních kategoriích pracují.
Koncem března t.r. schválila vláda novou
koncepci sociálního pojištění
a ještě v tomto čtvrtletí posoudí
zásady zákona o jeho financování.
Změny systému financování úzce
souvisejí se změnou daňového systému,
s níž se počítá od 1. ledna 1993.
Proto by i změna systému financování
sociálního pojištění měla
být uplatněna od tohoto data. Je to výhodné
i z demografického hlediska, neboť se nachází
v období, kdy klesá podíl důchodců
na počtu pracujících. Po roce 2 000 bude
tento podíl výrazně narůstat a zavádění
nových změn by bylo obtížně realizovatelné
pro příliš vysoké příspěvkové
zatížení jednotlivých pracujících.
V nemocenském pojištění by byly od března
1991 zvýšeny maximální částky,
ze kterých se stanoví nemocenské, peněžitá
pomoc v mateřství a podpora při ošetřování
člena rodiny na 180 Kčs zaměstnancům
a členům JZD a na 129 Kčs za kalendářní
den u osob samostatně výdělečně
činných a příslušníků
ozbrojených sil. Rozbor vývoje pracovní neschopnosti
v roce 1990 ukazuje, že výrazně roste průměrné
procento pracovní neschopnosti nejen v krajích,
jež tradičně vykazují vyšší
nemocnost, ale i v regionech s vyšší nezaměstnanosti.
Vzhledem k vývoji nemocnosti a obtíží
s kontrolou dodržování režimu práce
neschopných, vláda uvažuje o přenesení
nákladů na zabezpečení v nemoci v
prvních čtyřech týdnech na zaměstnavatele
a o snížení jejích daňového
zatížení nebo příspěvku
na nemocenské pojištění.
Pro rok 1991 bylo na valorizaci sociálních dávek
vyčleněno 10,1 miliardy korun, přičemž
tyto prostředky byly rozděleny do rozpočtů
republik. Zvýšení důchodů od
1. března 1991 v tomto roce si vyžádá
7,3 miliardy korun a zvýšení navrhované
od 1. července 1991 zatíží rozpočty
o další 2,5 miliardy korun. Spolu s úpravami
nemocenského, porodného a navrhovaným vdoveckým
důchodem vyčerpají tato opatření
celou uvažovanou rezervu na valorizaci sociálních
dávek pro tento rok.
Určité úspory ve výdajích na
důchody ve výši cca 0,6 miliardy lze očekávat
pouze při omezení poskytování důchodů
pracujícím důchodcům. Další
úpravy budou vyžadovat uvolnění prostředků
z jiných zdrojů nebo úpravu státních
rozpočtů republik, z nichž je sociální
oblast financována.
Od 1.října 1990 byl nahrazen dřívější
mateřský příspěvek rodičovským
příspěvkem, novou státní dávkou
poskytovanou za stejných podmínek ženám
i mužům při péči o dítě.
Příspěvek byl zvýšen na 900 Kčs
měsíčně a byla umožněna
i ekonomická činnost jeho příjemcům.
K částečné kompenzaci cenových
dopadů na mladé rodiny byla od března 1991
zvýšena podpora při narození dítěte
z 2 000 na 3 000 Kčs.
Vláda je si vědoma složité sociální
situace rodin s dětmi. Proto připravujeme novou
strategii podpory rodin s dětmi. Hodlá změnit
dosavadní, finančně náročný
a často málo účinný plošný
systém státní podporou, diferencovanou s
ohledem na stoupající náklady na výchovu
a výživu děti podle jejích věku.
Využije k tomu jak přídavky na děti,
tak diferencované zvýšení státního
vyrovnávacího příspěvku, i
novou daňovou soustavu.
Pozornost bude třeba věnovat posílení
sociálních příjmů těch
rodin, které je možno identifikovat jako sociálně
slabé. Jde např. o rodiny s nezaměstnaným
rodičem, rodiny invalidních důchodců,
rodiny žijící z minimální mzdy,
rodiny s jedním příjmem, kde matka pobírá
rodičovský příspěvek a potom
neúplné rodiny. V návaznosti na připravovaný
zákon o životním minimu vytvoříme
ve spolupráci s vládami republik podmínky
pro individuální a adresnou pomoc občanům
v nouzi. Kritickým místem tohoto řešení
je však nedostatečně personální
a technické vybavení příslušných
orgánů sociální péče,
které náleží do působnosti republik.
Při velkém nárůstu uchazečů
o sociální pomoc by proto mohlo docházet
k paušálnímu poskytování finanční
pomoci, bez náležitého prošetření
vlastní sociální situace. V některých
případech by se finanční prostředky
nemusely dostat potřebným občanům
vůbec nebo včas, a proto musíme vytvořit
nová pracovní místa pro specializované
zákonné pracovníky, na která bude
možné získat po rekvalifikaci určité
skupiny absolventů škol či nezaměstnaných
občanů. Toto řešení by přitom
vyžadovalo zhruba jen polovinu prostředků oproti
plošnému poskytování sociální
péče.
Při poskytování sociální pomoci
má významnou roli i společenská solidarita,
vzájemná pomoc v rámci společenských
organizaci a spolků, charitativních organizaci,
církvi apod.
Existence nestátních iniciativ by měla, vytvořením
netradičních služeb a pomoci, přispívat
k řešení nově vznikajících
sociálních problémů. Právní
předpoklady k této činnosti jsou rámcově
vytvořeny a v připravovaných republikových
předpisech je vymezen podíl státu na nákladech
za poskytované služby. Vážené poslankyně,
vážení poslanci, stát může
být garantem pouze základních podmínek
života rodin. Musí však vytvářet
pro rodiče prostor, aby se mohli o sebe a své děti
starat. Stát nechce zastupovat a omezovat práva
a povinnosti rodičů. Chce však, a bude chránit,
v souladu s ratifikaci Úmluvy o právech dítěte,
práva a zájmy dětí. Obdobně
bude hájit zájmy starých a zdravotně
postižených občanů.
Závěrem chci upozornit, že při všech
uvedených krocích je nutné důrazně
čelit snahám ovlivňovat rozhodnutí
federální vlády prostřednictvím
nátlaku a sociální demagogie, veřejným
předkládáním nesplnitelných
a sociálně nespravedlivých požadavků.
Zatímco ekonomické vztahy i reálné
kroky jednotlivců i kolektivů začínají
být založeny na schopnostech a odpovědnosti,
v sociální oblasti tak tomu dosud není. Soudím
tak nejenom podle dopisů občanů a organizaci,
ale i různých vystoupení některých
čelních představitelů v hromadných
sdělovacích prostředků. Toto neblahé
dědictví minulosti, tj. neustálé spoléhání
se na někoho nahoře, ovlivnilo celé generace
a omezilo odpovědnost, ale i schopnost lidi postarat se
sami o sebe, o své životní podmínky
a osud své rodiny.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, všechno, o čem jsem hovořil, jsme
ve zprávě vlády podrobně věcně
doložili. Postupujeme v souladu s přijatým
programovým prohlášením vlády.
Usilujeme o vytváření sociálně
ekonomických podmínek, které zbaví
lidi strachu o vlastní osud a podpoří rozvoj
uplatňování tvořivých schopnosti
k tržní ekonomice. Myslím, že toto je
náš společný cíl. Děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Také děkuji panu ministru Millerovi za přednesenou
zprávu. Teď bych požádal pana ministra
- předsedu Federálního výboru pro
životní prostředí J. Vavrouška,
aby přednesl výklad ke zprávě o řešení
ekologické situace v České a Slovenské
Federativní Republice. Prosím.
Ministr - předseda Federálního výboru
pro životní prostředí J. Vavroušek:
Vážený pane předsedo, pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, dovolte mi, abych zahájil svou krátkou
zprávu stručným konstatováním
smutného faktu, že se stav životního prostředí
v naši zemi v posledním roce a v prvním čtvrtletí
t.r. příliš nezměnil. Stále zůstáváme
zemí s nejhorší kvalitou prostředí
ve střední Evropě a vlastně na celém
evropském kontinentu. Kvalita ovzduší v řadě
míst našeho státu je skutečně
katastrofální. Týká se to nejenom
známých problémů severních
Čech, resp. Podkrušnohorské pánve, Prahy,
severní Moravy, ale také řady míst
na Slovensku, přestože průměrné
zatížení slovenského území
je relativně menší než v českých
zemních, tak právě v místech, kde
žije největší počet obyvatel -
v údolích řek a v kotlinách - je kvalita
ovzduší skutečně velice špatná.
Týká se to především Pováži,
ale také horního Ponitří, kde jsou
měřeny velké koncentrace nejenom klasických
sloučenin dusíku a síry, ale také
arzénu, rtuti a dalších látek.
Podobně nepříznivá situace přetrvává
i v oblasti čistoty vody, a to jak vodních toků,
tak i podzemních zdrojů. Navíc dochází
k ohrožování vodních zdrojů v
důsledku nově zjišťovaných škod
po pobytu sovětských vojsk, které např.
vedou k ohrožování tak velkých zdrojů,
jako je Káraně.
Důsledkem je situace, kdy zhruba 50 % pitné vody,
resp. vody, která se používá k pitným
účelům, neodpovídá platné
právní normě, která určuje
kvalitu pitné vody, a to přesto, že tato norma
nezahrnuje nebo neukládá sledování
všech základních škodlivých látek.
Bezprostřední důsledky vidíme především
na přírodě. Zhruba 80 % lesů na území
České republiky, zhruba 50 % na území
Slovenské republiky je poškozeno v různé
míře. Ve vrcholových partiích hor,
především v severní oblasti Čech
a Moravy buď lesy odumřely vůbec, nebo jsou
v poslední fázi rozkladu.
Podobně nepříznivá je rostoucí
kontaminace půdy, a to jak zemědělské,
tak i lesní. Dochází především
k překyselování půdy v důsledku
imisí. Navíc je půda kontaminována
řadou nežádoucích škodlivin, jakými
jsou především těžké kovy,
a to v míře, která ohrožuje nejenom
život půdních organismů, ale především
ohrožuje potravní řetěz člověka.
V řadě oblastí také dochází
k narušení hydrologického systému krajiny,
které se projevuje mimo jiné nedostatkem vody a
přívaly při narušení lesních
systémů.
Pro člověka a společnost má tento
vývoj velmi neblahé důsledky, které
se projevují především nežádoucím
zdravotním stavem naší populace. Myslím,
že většina z vás ví, že střední
délka života v naši zemi je zhruba o 5 - 7 let
kratší, než je tomu ve vyspělých
civilizovaných zemích západní Evropy,
Ameriky, Japonska.
Navíc u nás existují velmi značné
regionální rozdíly. Mezi nejhoršími
a nejlepšími okresy je rozdíl více než
4 let průměrné délky života.
Samozřejmě, kvalita životního prostředí
není jediným faktorem, který ovlivňuje
zdraví populace, ale bezesporu je jednom z faktorů
nejvýznamnějších. Svědčí
o tom i skutečnost, že právě v oblastech
s vysoce narušeným životním prostředím
je také nejhorší zdravotní situace.
Kromě toho má zhoršená kvalita životního
prostředí nepříznivý vliv také
na výkonnost ekonomiky. Projevuje se řadou přímých
i nepřímých škod, ať už jde
o škody způsobené korozí, narušením
lesních ekosystémů a jejích vodohospodářských
funkci, nebo ohrožením zemědělské
produkce. Projevuje se také takovými nepříznivými
vedlejšími faktory, jako je ohrožování
celkového mezinárodního postavení
našeho státu, protože jak všichni víme,
péče o životní prostředí
a vytváření zdravých podmínek
pro život lidi je jednou z priorit celoevropských,
a také globálních. My, žel, nejenom
znečišťujeme životní prostředí
na našem území, ale výraznou měrou
přispíváme také ke znečišťování
prostředí nejenom u našich blízkých
sousedů, ale dokonce i ve vzdálených zemích
- např. ve Skandinávii. Zhruba 80 % škodlivin,
deformovaných na území Skandinávie,
pochází z jiných zemí a zčásti
také od nás. Podílíme se významným
způsobem na znečišťování
Severního moře, Baltu a Černého moře.
Stav životního prostředí je důsledkem
desetiletí totalitních režimů. Je to
dědictví, které nelze změnit ze dne
na den. Inkasujeme řadu kumulativních a synergických
jevů, které probíhaly po desetiletí
a jejíchž důsledky mají často
značné časové zpoždění,
projevují se s odstupem několika let, případně
desetiletí.
Přesto musím konstatovat, že situace je skutečně
velmi vážná. Nechci ji dramatizovat, ale myslím,
že zaslouží pozornost i ve srovnání
s jinými problémy, o kterých zde bude řeč,
s problémy ekonomickými, sociálními
a dalšími. Nechtěl bych vytrhovat ekologické
problémy ze souvislostí, nechtěl bych je
stavět proti ekonomické reformě, proti nezbytné
transformaci společnosti. Jsem však přesvědčen
o tom, že první základní kroky jsme
už učinili. Nutnou, i když ne dostačující
podmínkou byla změna politického systému.
Totalitní politický systém, který
neměl zpětné vazby, nemohl zajistit reagování
na tak přirozené potřeby, jako je potřeba
zdravého životního prostředí,
čistého vzduchu, čisté vody. Přesto,
že ve všech usneseních sjezdů Komunistické
strany Československa najdeme zmínky, lépe
či hůře formulované, o tom, že
je třeba zlepšit kvalitu životního prostředí,
nebyl totalitní systém z objektivních důvodů
schopen ani na tuto prostou lidskou potřebu reagovat.
Proto myslím, že politická změna, která
vede k demokratizaci života společnosti, je skutečně
základní podmínkou řešení
ekologických problémů. Druhou podmínkou
je celková transformace ekonomických vztahů
ve společnosti. Jsem přesvědčen o
tom, že bez přechodu k sociálně a ekologicky
orientované tržní ekonomice nemáme šanci
řešit žádný problém, tedy
ani problém životního prostředí.
Bez fungující ekonomiky nemáme šanci
zlepšit kvalitu prostředí.
Kromě toho však musíme stejně jako všechny
jiné země budovat promyšlený systém
péče o životní prostředí,
abychom nejenom vyřešili problémy, které
jsme zdědili z minulosti, ale abychom byli také
schopni předejít případnému
vzniku nových problémů. Ze zkušenosti
jiných zemní, třeba Japonska, Spojených
států, celé západní Evropy;
víme, že trh sám o sobě nereaguje na
ekologické problémy dostatečně citlivě,
a je to proto nezbytně doplnit systémem, který
bude kombinovat legislativní, institucionální
a další opatření. V tomto smyslu jsme
zahájili budování institucionálního
systému péče o životní prostředí
už v minulém roce, kdy 1.ledna vzniklo české
ministerstvo životního prostředí, v
dubnu Slovenská komise pro životní prostředí
a 19. července Federální výbor pro
životní prostředí.
Snažíme se pracovat jako tři části
jednoho systému, které se vzájemně
doplňují s tím, že veškerá
státní správa patří do kompetence
republik, tedy českého ministerstva i slovenské
komise. Federální výbor pro životní
prostředí je především koncepčním
orgánem, který poskytuje službu oběma
národům, abychom byli schopni se s ekologickým
problémem spolu s republikovými orgány vyrovnat.
Spolu s partnerskými institucemi vytváříme
nové ekologické právní normy a snažíme
se urychleně změnit celkový právní
rámce. Především jde o to, dotvořit
ty zákony, které v naší právní
soustavě chybějí úplně, a novelizovat
zákony, které jsou vývojem překonané
a neumožňují potřebnou péči
o životní prostředí.
Jak jste informováni, v první fázi je připraven
návrh zákona o odpadech. Tento návrh bude
doufám projednáván buď dnes nebo v nejbližší
budoucnosti. Připravena je také novela zákona
o ochraně ovzduší, který by měl
nahradit dosud existující zákon z roku 1967,
a návrh rámcového zákona o životním
prostředí, který by měl zakotvit základní
práva a povinnosti péče o životní
prostředí a také principy, ze kterých
by měl tento proces vycházet.
V další fázi připravujeme řadu
dalších zákonů. Setkáváme
se ovšem z praxí, která není běžná
jenom tady, že je velmi obtížné získat
dostatečný počet pracovníků
s vysokou odbornou i právnickou kvalifikací i s
vysokým nasazením. Takže přesto, že
legislativní proces pokračuje relativně pomalu,
je to maximum, čeho jsme momentálně schopni.
Podílíme se také na dalším rozpracování
probíhající ekonomické transformace
tím, že navrhujeme soubory ekologicky orientovaných
ekonomických nástrojů, které by se
měly stát integrální součásti
ekonomické reformy, celého ekonomického systému.
V tomto směru jde především o daňové,
celní, úvěrové a další
podmínky. Jde o to, abychom do celého našeho
systému ekonomických nástrojů, zabudovali
základní filozofii, podle které by byli odměňováni
ti, kteří se budou chovat k životnímu
prostředí s respektem a kteří ho budou
zlepšovat, a zároveň aby byli penalizováni
ti, kteří budou našemu životnímu
prostředí dále škodit. Základní
zásadou je, jako všude jinde ve světě
- princip, že odpovědnost za jakoukoliv činnost,
která vede k poškozování životního
prostředí, nese původce a ten by měl
také platit veškeré náklady, které
jsou spojeny nejenom s nápravou vzniklých škod,
ale také s prevencí.
Tato zásada však může být realizována
jen postupně, protože naše podniky jsou v takové
situaci, že kdybychom na ně přenesli okamžitě
všechna pravidla, jež jsou běžná
ve světě, znamenalo by to ekonomický kolaps,
což není naším cílem. Snažíme
se, abychom všechny právní normy vytvářeli
v souladu s legislativou zemí Evropského společenství.
Tato "Evropská dvanáctka má jeden společný
soubor právních norem, které zajišťují
stejný minimální standard kvality prostředí
na celém území Evropské dvanáctky
s tím, že jednotlivé země mohou přijímat
normy tvrdší, ale nikoliv změkčovat
obecně platný standard. S tím souvisí
bezprostředně ekonomické nástroje,
které mají podněcovat k respektování
právních norem.