Vážené poslankyně, vážení
poslanci, je nesporné, že současná fáze
transformačního procesu je nesmírně
náročná a sociálně výbušná.
Klade velké nároky na volbu správné
hospodářské politiky a vyžaduje také
zdrženlivost v kladení požadavků na zdroje
společnosti a aktivní účast k posilování
naší ekonomiky. Je tedy zřejmé, že
v těchto podmínkách mají velký
význam vztahy mezi sociálními partnery na
všech úrovních. Chtěl bych se stručně
zmínit o vztazích vlády s odbory a podnikatelskými
svazy. V lednu byla podepsána generální dohoda,
která byla také předmětem interpelace
zde ve Federálním shromáždění.
Je to přirozeně kompromis s mnoha slabinami, ale
tento kompromis umožnil jednu důležitou věc
- zabránil konfrontaci a umožnil dialog.
Společně jsme zhodnotili a přijali opatření
pro další postup. Sešli jsme se s odborovými
orgány a základem těchto jednání
byla stejná zpráva, jakou jste dostali vy k dispozici
- zpráva o hospodářské situaci a hospodářské
politice vlády.
Také při této příležitosti
probíhalo jednání konstruktivně, bez
zbytečných konfrontací, a výsledkem
byla dohoda o společném postupu v řadě
otázek.
V současné době zpracovaly společné
komise závěry a návrhy na další
postup, který bude projednán na zasedání
Rady hospodářské a sociální
dohody. Práce v komisích se zúčastnili
také zástupci zaměstnavatelů.
Vláda velmi oceňuje dosavadní způsob
i výsledky vzájemného dialogu se sociálními
partnery a chce v něm pokračovat.
Poslední zmínka, kterou bych chtěl učinit
před závěrem svého vystoupení,
se tyká problému rozpadu trhu zemí Rady vzájemné
hospodářské pomoci, zejména Sovětského
svazu. Stále se ozývá jako hlavní
argument současných potíží nedostatek
odbytu, respektive velký nárůst ve snížení
odbytu do Sovětského svazu a do ostatních
zemích. Chtěl bych především
říci, že signály o zmíněné
situaci na trhu Sovětského svazu i některých
dalších zemí Rady vzájemné hospodářské
pomoci vznikly už v roce 1989. Tehdy v souvislosti se snížením
cen ropy omezil Sovětský svaz požadavky na
dovoz z Československa. Tehdejší vláda
na to reagovala způsobem, který odpovídal
centrálnímu, především bilančnímu
přístupu, a poskytla dlouhodobý úvěr
ve výši 2 mld. rublů. Umožnila tím
výrobu a expedici zboží, nikoliv rozvoj obchodu.
Ve výrobě nebyly provedeny žádné
změny a se stejným přístupem byla
uzavřena obchodní dohoda na rok 1990, v níž
se počítalo s pasivním saldem a čerpáním
dlouhodobého úvěru v rozsahu 850 miliónů
rublů. Vláda sice snížila dotace na
export, uplatnila restriktivní rozpočtovou politiku,
ale doznívající systém monopolu zahraničního
obchodu metody obchodování v rámci Rady vzájemné
hospodářské pomoci i neúčinný
ekonomický systém neumožnily, aby centrum účinně
zasáhlo do vytvořených podnikových
vztahů a tak pokračovala expedice zboží
na úvěr tak, že ke konci roku 1990 bylo jen
v Sovětském svazu vytvořeno aktivní
saldo ve výši dalších 1,9 mld. rublů.
Při přípravě dohod na rok 1991 jsme
předpokládali určitý pokles, ale skutečný
vývoj překonával postupně všechny
dílčí dohody i odhady a byl ukončen
umělým snížením obchodu v prosinci
1990, kdy došlo k dohodě o přepočtu
salda rublů na dolary v poměru 1:1. Uvádím,
že došlo k umělému snížení,
protože existuje zboží v rozsahu nejméně
2 mld. dolarů, které je na trhu Sovětského
svazu potřebné, u nás je nebo může
byt vyrobeno, ale chybí na jeho zaplacení prostředky
v Sovětském svazu.
V této situaci probíhala mnohá jednání,
jejichž cílem bylo zmírnit tuto disproporci
v oblasti vývozu, který je pro Sovětský
svaz potřebný a pro nás výhodný.
Byla učiněna řada dohod na úrovni
republik i oblasti a podařilo se poněkud zmírnit
výpad v rozsahu asi 600 - 700 miliónů dolarů.
Probíhají další jednání,
zejména o smlouvách, které byly již
v loňském roce mezi podniky uzavřeny a na
které je většina dodávek dokonce rozpracována,
ale které nejsou zatím uspokojivým způsobem
kontrahovány a zejména není zajištěno
jejích placení. Ty představují dalších
600 - 700 miliónů dolarů. Uvádím
to proto, že jsem přesvědčen, že
je ještě možno dosáhnout určitého
zmírnění výpadu obchodu se Sovětským
svazem, že se však nemůžeme v nových
podmínkách vracet k dřívějším
objemům výměny ani k dřívější
struktuře vzájemné výměny.
V žádném případě nemůžeme
zopakovat předchozí recept na to, jak zachovat expedici
zboží v nezměněném rozsahu. Nejsme
schopni poskytnout další dlouhodobý úvěr,
na který bychom museli sami čerpat zdroje ze zahraničních
úvěrů.
Přijali jsme v poslední době návrh
doplňku platební dohody, který měl
umožnit obchodování za národní
měny. Pokud bude ratifikována tato dohoda i ze sovětské
strany, pak je určitá šance, aby na třetí
etáži, to je přímým stykem podniků,
došlo k oživení a je tedy šance, že
by mohly být rozvinuty další obchodní
vztahy.
Zcela otevřeně však říkám,
že v této oblasti se i ve vztahu k našim podnikům
Sovětský svaz musí chovat tržně
jako v každé jiné tržní ekonomice.
Obchod je třeba shánět, starat se o zaplacení
a vyvíjet všechny potřebné komerční
i jiné činnosti jako na všech jiných
trzích. Musím s politováním říci,
tomu přístup většiny nebo značné
části podniků neodpovídá. Kvapem
mizí jejich zastoupení v Sovětském
svazu, omezují svoji aktivní činnost na sovětském
trhu a spoléhají na jednání vlád.
Utvrzují je v tom některá prohlášení
vládních činitelů nebo prohlášení,
která se objevují v novinách. Musím
odpovědně říci, že ani při
poslední návštěvě pana Jelcina
nebyl uvolněn žádný dolar, tím
méně milióny nebo miliardy dolarů
na dovoz z Československa. Byl jen potvrzen zájem
hledat další možnosti, jak obchod rozvíjet.
Stejně tak nikdo z předchozích vyjednavačů
nezískal žádný bianco šek na obchody
za volné dolary.
Z tohoto hlediska si myslím, že je nejvýš
potřebné, aby podniky, které dosud mají
zboží, pro něž je na sovětském
trhu prostor a zájem, vyvíjely především
komerční činnost, kterou musejí vyvíjet
na každém trhu, protože jen tak je možné
dosáhnout realizace těchto obchodů.
Samozřejmě, že se přitom objevují
metody, které nepatří ke zvláštním
metodám oblíbeným v tržní ekonomice.
Budou to jednak kartelové obchody, jednak různé
obchody tohoto typu, ale v současných podmínkách
je to jediná cesta, jak zmírnit výpadek,
ke kterému dosud došlo. V žádném
případě nemůžeme spoléhat
na obnovení takové dynamiky úvěrového
financování našeho vývozu, jaká
byla dosud.
Je zřejmé, že vláda se shoduje s hlavními
záměry a doporučeními, které
přijaly výbory sněmoven. Oceňujeme
především náročnost, s jakou
byla zpráva ve výborech projednávána
a také to, že byla vznesena řada námětů,
které může vláda ve své práci
využít. Zvlášť si vláda váží
toho, že výbory obou sněmoven a také
společně zasedání Federálního
shromáždění přiznalo transformačnímu
procesu politickou prioritu, která mu nesporně patří.
Jde o hlubokou společenskou přeměnu, která
není a nemůže být jen věcí
vlády. Protože svými důsledky se dotýká
doslova každého z nás, je potřebná
aktivní účast a co nejširší
společenská podpora.
Musíme říci, že vláda nejen v
závěru loňského roku, kdy připravovala
praktická opatření pro start transformačního
procesu, ale i v počátku letošního roku
stále do jisté míry osamoceně a že
kolem ní probíhaly zcela jiné priority. Do
jisté míry ještě probíhají
a zatlačují transformační proces na
okraji zájmu těch, kteří ho musejí
nesmírně aktivně ovlivňovat. Platí
to nejen pro vlády, platí to pro všechny, kteří
se toho zúčastní.
Vláda proto žádá Federální
shromáždění o podporu při realizaci
ekonomické reformy, jejíž scénář
byl v říjnu v tomto shromáždění
přijat. Vláda je také připravena informovat
Federální shromáždění
o výsledku a o hospodářské politice,
kterou připraví pro její realizaci na nejbližší
období. Děkuji za pozornost, se kterou jste vyslechli
vyklad. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji místopředsedovi federální
vlády panu Václavu Valešovi za jeho doplňující
zprávu a prosím teď ministra práce a
sociálních věcí pana Petra Millera,
aby přednesl zprávu a sociální politice
federální vlády.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, v jednotlivých výborech Sněmovny
lidu a Sněmovny národů jste projednali zprávu
o hospodářské situaci ČSFR a hospodářské
politice federální vlády i doplňující
zprávu o sociální politice federální
vlády.
Z předloženého materiálu vyplývá,
že ekonomická situace je méně příznivá,
než jsme předpokládali ještě začátkem
roku. To se pochopitelně projevuje i v oblasti zaměstnanosti,
mezd a sociální politiky. I v těchto oblastech
musíme učinit vše pro to, abychom neprohlubovali
vznikající nerovnováhu a působení
inflačních tlaků. Nelze ohrozit záměry
a cíle ekonomické reformy. Od samého začátku
jsme si byli vědomi, že bude nutné podstoupit
určité napětí, a to i snížením
reálné hodnoty pracovních a sociálních
příjmů. Vycházíme přitom
z toho, že na důsledcích hospodářského
poklesu se musejí v určitě míře
podílet - avšak diferencovaně, podle sociálního
postavení a příjmové úrovně
- všechny vrstvy obyvatelstva. Musíme proto pečlivě
vážit míru sociální únosnosti
reformy, aby se značná část obyvatel
nedostala pod hranici životního minima.
I ve složité hospodářské situaci
musí být naší hlavní linií
aktivní politika zaměstnanosti a vytváření
mzdových a sociálních podmínek podporujících
zájem o překonávání hospodářských
potíží. Jsem přesvědčen,
že toto je jediná cesta, kterou může demokratická
společnost čelit narůstání
sociálního napětí a jeho závažným
politickým důsledkům. Je zároveň
cestou, která vede k hospodářské a
sociální prosperitě.
Součástí ekonomických a sociálních
přeměn po listopadu 1989 je postupné utváření
trhu práce. V souvislosti s tímto vývojem
se vytváří institucionální,
právní a systémové vybavení.
Zároveň tím dochází ke vzniku
nezaměstnanosti jako důsledku realizace ekonomické
reformy, snižování předchozí
umělé zaměstnanosti a k odbytovým
potížím. K 30. dubnu 1991 bylo v České
a Slovenské Federativní Republice evidováno
více než 223 000 nezaměstnaných, z toho
v České republice téměř 107
000 a ve Slovenské republice více než 116 000.
Avšak zásadnější strukturální
změny spojené i s uvolňováním
pracovníků, jsou teprve před námi.
Jen minimálně se zatím projevily sociální
důsledky odbytových potíží, platební
neschopností a neujasněných výrobních
programů podniků. Přesto už dnes v některých
oblastech je nezaměstnanost výrazná, například
v okrese Rimavská Sobota 8,3 %, Bardějov 7 % nebo
Znojmo 4 %.
Ve státních rozpočtech České
republiky a Slovenské republiky je na řešení
otázek zaměstnanosti vyčleněna účelová
rezerva ve výši 9 mld. 535 miliónů Kčs,
z toho v České republice jde o částku
ve výši 5 miliard 400 miliónů Kčs
a ve Slovenské republice o 4 miliardy 135 miliónů
Kčs. Významnou část této rezervy
vyčleňují republiky na aktivní opatření
politiky zaměstnanosti. V České republice
to představuje 25 % prostředků z účelové
rezervy rozpočtu, ve Slovenské republice je vyčleněno
na aktivní politiku zaměstnanosti 39,3 % účelové
rezervy. Tato rezerva, nebereme-li v úvahu růst
životních nákladů, může
hmotně zabezpečit cca 300 000 nezaměstnaných
v ročním průměru. To se rovná
míře nezaměstnanosti v průměrně
roční výši cca 4,2 %. Je reálné,
že tyto prostředky, zejména ve Slovenské
republice, v letošním roce nepokryjí skutečnou
nezaměstnanost. Proto je nezbytné usilovat o minimalizaci
nezaměstnanosti a rozsahu vyplácených podpor,
popřípadě zabezpečit rezervy v jiných
položkách státních rozpočtů
republik nebo hledat další příjmové
zdroje.
Mimořádně vážným problémem
se stava rostoucí nezaměstnanost mládeže,
zejména pak absolventů škol. Ke konci dubna
nenašlo pracovní uplatnění 16 579 absolventů
škol, z nichž 4 679 je jen s dokončeným
základním vzděláním. Je velmi
vážné riziko, že letošní absolventi
škol a učilišť, jichž bude přes
200 000, budou ještě daleko obtížněji
nacházet odpovídající zaměstnání.
Je třeba předejít tomu, aby se z těchto
mladých lidí stala morálně narušená
sociální skupina, která bude obtížně
hledat své místo ve společnosti. Je zřejmé,
že federální a republikové vlády
musejí připravit soubor opatření ke
snížení rizika zaměstnanosti mládeže.
Vyjdeme-li z úvah o možném vývoji vytvořeného
národního důchodu v roce 1991, federální
ministerstvo strategického plánování
a federální ministerstvo hospodářství
počítá s poklesem v rozsahu 8 - 12 %, lze
orientačně odhadnout vývoj nezaměstnanosti
koncem roku takto:
Při poklesu národního důchodu o 8
% může počet nezaměstnaných představovat
500 - 700 000 osob, při poklesu národního
důchodu o 10% může vzrůst počet
nezaměstnaných na 600 - 800 000 osob, při
poklesu národního důchodu o 12 % se může
počet nezaměstnaných zvýšit na
700 - 900 000 osob.
Aby počet nezaměstnaných nedosáhl
uvedené úrovně, je nezbytné cílevědomě
a důsledně prosazovat aktivní politiku zaměstnanosti.
Při prosazování ekonomické reformy
je proto nutné vytvářet předpoklady
pro výrazné zlepšení možnosti pro
účelný vstup do zahraničního
kapitálu. Diferencovanou úvěrovou a finanční
politikou účelově podporovat počet
a rozvoj drobných a středních podniků
s perspektivou budoucí prosperity a konkurenceschopnosti.
V působnosti federální vlády jsou
návrhy programu zaměstnanosti směřující
k zabezpečení pracovního uplatnění
uvolněných pracovníků v případě
velkých strukturálních změn. Byl vytvořen
celostátní program podpory a rozvoje drobného
podnikání, které je chápáno
jako důležitá forma vzniku nových pracovních
míst, a to i pro nově registrované uchazeče
o zaměstnání. Obsahem tohoto programu jsou
informační a poradenské i další
služby pro drobné podnikatele, dále školící
a vzdělávací činnost a systém
finančních podpor a záruk kromě již
existujících daňových úlev.
K aktivním opatřením politiky zaměstnanosti
na republikové a regionální úrovni
patří podpora vytváření účelných
pracovních míst, organizování veřejně
prospěšné práce a rekvalifikace občanů.
K řešení problematiky trhu práce byly
zřízeny úřady práce. Během
9 měsíců došlo k jejích rychlému
rozvoji, avšak jejích personální, technické
a materiální vybavení je nutné dále
posilovat. Při nedostatku zkušeností se jejích
činnost soustřeďuje prozatím více
na pasivní složku politiky zaměstnanosti, to
je evidenci a hmotné zabezpečení uchazečů
o zaměstnání, informační a
zprostředkovací službu.
První výsledky aktivního přístupu
se odrážejí v tom, že např. v České
republice k 30.4. zařadily úřady téměř
5 000 uchazečů do veřejně prospěšných
prací a bylo vytvořeno 900 účelových
pracovních míst. Přizpůsobovat profesní
a kvalifikační strukturu dospělých
pracovníků novým potřebám dalšího
vzdělávání, včetně rekvalifikace.
V podnikové sféře je hlavním problémem
nevyjasněnost výrobních programů.
Programy jsou v podnicích realizovány jen tam, kde
je známa perspektiva. Proto proces koncepčního
vzdělávání a rekvalifikace uchazečů
o zaměstnání vlastně prakticky nezačal
nebo jen ve velmi omezené míře. Co je hlavním
problémem. Je to skutečná neznalost potřeb
trhu práce. Přes tyto objektivní potíže
se ověřuje vzdělávací program
pro zájemce o soukromé podnikání v
rámci malé privatizace, dále program podnikání
žen. Zkušenosti poslouží při realizaci
státního programu zaměstnanosti rozvojem
drobného podnikání, v jehož rámci
se budou vzdělávat malí a střední
podnikatelé.
Slovenská vláda zřídila vládní
komisi pro rekvalifikaci, která na svém zasedání
v březnu t.r. přijala zásady rekvalifikačních
programů a obdobné opatření bylo přijato
i v České republice. Republikové rekvalifikační
programy budou zaměřeny zejména na management,
marketing, výpočetní techniku, administrativní
práce, malé stavebnictví, turismus, bankovnictví,
finanční problematiku a drobné podnikání.
Státní politika zaměstnanosti se bude orientovat
i na únosně snížení nabídky
pracovní síly. Půjde o přímé
a nepřímé ovlivňování
zájmů a potřeb pracovního uplatnění
některých skupin obyvatelstva, jejíchž
hmotné zabezpečení není zcela závislé
na pracovním příjmu. Jde zejména o
usměrnění dalšího zaměstnání
důchodců omezením výjimečného
poskytování důchodů souběžně
se mzdou, o usměrňování mezinárodní
mobility pracovních sil, o snižování
rozsahu pracovní doby např. využitím
možnosti k prodloužení dovolené, o vytváření
podmínek pro uplatnění práce na kratší
pracovní úvazek apod.
Úspěch aktivní politiky zaměstnanosti
a tedy budoucí vývoj zaměstnanosti a nezaměstnanosti
závisí nejen na činnosti státních
orgánů práce, ale především,
a to je hlavní na celkové státní hospodářské
politice a na aktivním přístupu podniků.
Je zřejmě, že nelze připustit pokles
ekonomiky pod kritickou mez, vedlo by to k nezvládnutelnému
rozsahu nezaměstnanosti včetně ztráty
kvalifikace osobních perspektiv a hlubokých dopadů
do životního standartu rodin se všemi sociálními
a politickými důsledky.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, vývoj mezd je podstatnou části
generální dohody uzavřené se zástupci
odborů a zaměstnavatelů pro rok 1991. Uzavřením
dohody sledovala vláda záměr dosáhnout
v oblasti mezd konsensus směřující
k takovému vývoji, který nevytvoří
rozsáhlé inflační tlaky a bude vycházet
z nezbytnosti dočasného únosného poklesu
reálné kupní síly mezd a zabezpečí
nezbytný sociální klid. Dohoda je proto založena
na zásadě, že vývoj mezd bude pomalejší
než vývoj hladiny spotřebitelských cen
a životních nákladů a že jeho faktická
realizace bude podmíněna zdroji na odměňování,
které jednotlivé podnikatelské subjekty svou
hospodářskou činnosti skutečně
vytvoří.
Také v rozpočtové sféře je
nutno zajišťovat potřebné zdroje celou
škálou racionalizačních opatření.
Počítá se s určitým posílením
prostředků z rozpočtu. Zpomalení vývoje
mzdové úrovně oproti vývoji životních
nákladů bylo dohodnuto tak, aby v průběhu
letošního roku došlo k poklesu reálné
úrovně mezd o 10 - 12 % proti prosinci roku 1990.
K tomu byl přijat mechanismus přizpůsobování
mezd vývoji pohybu životních nákladů,
uplatňovaný ve čtvrtletních intervalech.
Na toto přizpůsobování navazuje systém
regulačních odvodů, který ovlivňuje
rozhodování podniků tím, že zatěžuje
jejích zisk, pokud by přírůstek nákladových
mezd překročil v jednotlivých čtvrtletích
stanovený směrný růst. Efektivně
hospodařícím podnikům se umožňuje
dosáhnout vyšší výdělkový
růst použitím disponibilního zisku i
na odměňování. Lze očekávat,
že podle dosahování efektivnosti hospodaření
jednotlivých subjektů dojde k výraznější
diferenciaci vývoje mezd.
Při jednáních o generální dohodě
byla obava, že v důsledku předpokládaného
pohybu cenové hladiny bude docházet k rychlému,
ekonomicky nepodloženému vývoji mezd. Dosavadní
vývoj však ukazuje, že podniků, které
budou mít dostatek finančních prostředků
na rychlý růst mezd je poměrně málo.
Naopak bude zřejmě větší počet
těch, které nevytvoří zdroje ani na
předpokládaný směrný růst.
Je to především důsledek odbytových
těžkostí, a to na zahraničním,
ale i na vnitřním trhu, jejichž příčiny
a souvislosti byly ve zprávě o hospodářské
situaci České a Slovenské Federativní
Republiky uvedeny. Zlepšit tuto finanční situaci
mohou tedy podniky jen samy. Pokud by podniky pod tlakem mzdových
požadavků přešly k výplatám
mezd nezávisle na možnostech vytváření
faktickými výsledky hospodaření, byl
by to počátek nebezpečného vývoje
směřujícího k inflační
spirále mezd a cen.
Počínaje druhým čtvrtletím
se umožnilo poskytovat pracovníkům mzdový
příplatek, kterým lze v rozsahu disponibilních
zdrojů v jednotlivých organizacích realizovat
nárůst výdělku a částečně
vyrovnávat růst životních nákladů.
Podstatnou změnou ve vyplácení mezd je uplatnění
minimální mzdy. Její úroveň
stanovená k 1. únoru podle generální
dohody na rok 1991 ve výši 2 000 Kčs měsíčně,
znamená pro řadu podnikatelských a zejména
rozpočtových organizaci značnou zátěž
a vytváří problémy v kryti mzdovými
prostředky, vede ke mzdové nivelizaci a tlaku na
snižování pracovních úvazků,
popř. pracovních míst.