Středa 15. května 1991

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Môžem sa vás opýtať, pán poslanec, kto je podpísaný pod týmto stanoviskom?

Poslanec SN J. Syč: Pod týmto stanoviskom je podpísaný dr. Michal Barnovský a dr. Ivan Kamenec.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Môžeme poďakovať Historickému ústavu aj za mentorovanie, ktoré nám sprostredkoval. Myslím, že sme tu na to, aby sme rozhodli, čo bude naším programom, a nie slovenský Historický ústav Akadémie vied. Potiaľ môj komentár. (Potlesk.)

Ďalej sa o slovo hlási pán poslanec Mandler. Nemal som vecné námietky proti stanovisku.

(Hlas z pléna: Protestuji proti komentování odborné expertízy, je to urážka našich historiků.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, aj ja som historik. Ďalej sa o slovo hlási poslanec Mlynárik.

Poslanec SN J. Mlynárik: Títo kolegovia sú pracovníkmi Historického ústavu, nepredstavujú jeho vedenie ani grémium, je to ich osobný názor. Domnievam sa, že skutočne nemajú čo mentorovať, či náš parlament má dôležitejšie alebo menej dôležité veci na programe. S tým sa stotožňujem so stanoviskom predsedajúceho pána Šútovca. Je to nehoráznosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: O slovo sa hlási pani poslankyňa Záležáková.

Poslankyně SL E. Záležáková: Dámy a páni, keď bolo povedané, že títo dvaja páni nie sú kompetentní toto prednášať, tak tento názor si osvojujem a plne ho podporujem. Aký názor? Vy ste nepočul, pán kolega? Tak potom je mi ľúto, že nepočúvate to, čo hovorí strana, ktorá vám nie je priamo naklonená. (Toto vyjádření sa týkalo hlasu z pléna.) Ja budem hlasovať za to, čo bolo prednesené.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec Kříž.

Poslanec SL E. Kříž: Myslím, že je nás tu dostatečně historiků, abychom tomu položili v tomto parlamentě dostatečný akcent. Nehodlám být na stejné historické lodi s lidmi, kteří historiografii likvidovali 42 let, a proto, pane kolego Šútovče, máte moji podporu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Prosím o slovo pána poslanca Mandlera.

Poslanec SL E. Mandler: Dámy a pánové, odhodlal jsem se přece jen vystoupit k této záležitosti díky oněm poznámkách o tom, že v případě novely tohoto zákona nejde o věc příliš závažnou. My se však můžeme velice krátce podívat do několika minulých let, abychom viděli, že otázka státního svátku je velmi závažnou věcí. Bylo to vidět v roce 1988. Jednou z věcí, která podstatně urychlila pád komunistického režimu bylo to, že musel povolit před tím zrušený státní svátek, symbol československé státnosti, 28. říjen. Pro existenci autoritativního režimu mělo zrušení 28. října velký význam, a jeho obnovení mělo také velký význam, i když negativní.

Nynější návrh novely zákona staví před nás tedy velice závažnou otázku symbolu pravdy. Lze o tom dlouze hovořit a asi bychom v tomto případě čas neztráceli. V souvislosti s tankem na Smíchově byla postavena táž otázka historické pravdy a veřejnost o ní zaníceně diskutuje. A tak se Federální shromáždění má možnost věnovat téže věci, které se věnují voliči. Chci upozornit na několik aspektů této záležitosti.

Symbol, zvláště státního svátku, je mnohoznačný a mnohovýznamový. To, že máme jako státní svátek, podobně jako mnohé další evropské země, 9. květen, symbolizuje zejména fakt osvobození státu z nacistického područí. Dále symbol, v tomto případě státní svátek a zejména státní svátek, si vytváří vlastně svým způsobem autonomní tradici, vytváří zvyk a na tomto základě zvláštní důstojnost. Není dobré tuto tradici a důstojnost obracet vniveč. Státní svátek touto tradicí získává obecnější platnost, než jak to může odpovídat faktografii. Vždyť československé území bylo osvobozováno dlouhé měsíce, ale tradicí se odsouvá poněkud do pozadí fakt, že 8. nebo 9. května byla osvobozena Praha a do popředí vystoupí 9. květen jako symbol osvobození Československa.

Vzniká ovšem také otázka pravého výkladu takového symbolu státního svátku. To úzce souvisí se svobodou projevu v nejširším slova smyslu. Můžeme-li vysvětlovat, objasňovat, přít se o to, jak to tehdy doopravdy bylo, obracíme se k historii v tom pravém slova smyslu jako k učitelce života. V tomto případě 9. května má svobodný výklad událostí nárok na to poukázat, že osvobození Československa, tak jak se stalo, je méně výsledkem diplomatického jednání, než souhry vojenských operací, událostí a náhod. Např. v červenci roku 1944 se nezdařil atentát na Hitlera. Kdyby se byl podařil, osvobození Československa by jistě vypadalo jinak a poválečná mapa Evropy také.

Po invazi, ještě před koncem bitvy o Normandii, britský vrchní velitel Montgomery navrhl jiný postup na Berlín, než po celé délce atlantické trasy, jedním pásem a bez přípravy. Mnozí vojenští odborníci soudí, že přijetí Montgomeryho návrhu by bylo znamenalo konec války ještě v roce 1944. Byli bychom osvobozeni Američany a Angličany a února 1948 bychom byli asi ušetřeni. A posléze v lednu 1945 zastavilo sovětské vrchní velitelství svou ofenzívu před branami zhrouceného a předem poraženého Berlína. Kdyby to bylo neudělalo, mohli bychom tu mít sovětská vojska o několik měsíců dřív.

Uvádím to proto, že si myslím, že státní svátek jako symbol by měl být od těchto úvah oddělen. Měl by zůstat tím, čím je, tzn. symbolem. Jeho zfaktografizováním získáme něco jiného, falešného, něco, co zasahuje přímo do politických a historických sporů. A zde pak hrozí nebezpečí, že se historie bude opravovat, a to přece nikdo z nás nechce.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Mandlerovi. Slovo má poslanec Tomsa.

Poslanec SL J. Tomsa: Pane předsedající, dámy a pánové, pan poslanec Zeman tady nanesl historické expozé, které zavdalo podnět k dohadům, kdy vlastně válka skončila a který den by se měl slavit jako ukončení druhé světové války. Myslím, že i místní historikové se mnou budou souhlasit, když řeknu, že tato otázka je sama o sobě nejasná a že z ní vyplývají hned tři další otázky, totiž:

- kdy skončila válka pro nás

- kdy skončila válka v Evropě

- kdy skončila válka vůbec.

Kdy skončila válka u nás - to bychom museli jít ještě za 9. květen, protože ještě po 9. květnu se u nás střílelo a k posledním bitvám došlo někdy v polovině května.

Válka v Evropě skončila údajně onoho 7. května, kdy byla podepsána kapitulace v Remeši a druhá světová válka by měla skončit až 8. srpna, po svržení atomových bomb na Hirošimu a Nagasaki, kdy podepsalo kapitulaci i Japonsko. Který den tedy slavit jako ukončení druhé světové války?

U nás je vžité datum 9. květen. Tento den se pojí s osvobozením Prahy Sovětskou armádou. Historická skutečnost je taková, že to byli skutečně Sověti, kteří do Prahy přijeli a kteří Prahu osvobodili, i když ani tato skutečnost není zcela pravdivá. Kdybychom chtěli zhodnotit účast ruské armády, nesměli bychom zapomenout ani na účast Vlasovovy armády, která měla podstatný podíl na porážce německých armád. To byla jediná armáda, která měla zbraně.

Ještě bych se chtěl zmínit o jedné věci. Víme, a tady pan kolega z maďarské strany už to řekl, že den osvobození by mohl být považován také za den počáteční zrady. Myslím, že počátek všeho toho, co následovalo po únoru 1948 můžeme klást někam do doby Jaltské konference, kde došlo k oné úmluvě o demarkačních čarách, které rozdělily Evropu na zóny vlivu. Právě tato úmluva zabránila tomu, že americká armády, která stála v Rokycanech 40 až 50 km od Prahy, nesměla Prahu osvobodit. Historická skutečnost je taková, že generál Patton vyslal do Prahy své vyjednavače, kteří jednali s Českou národní radou a prohlásili, že americká armáda je schopna osvobodit Prahu okamžitě, jestliže o to bude požádána. Tehdy se v České národní radě hlasovalo a byli to komunisté, kteří hlasovali proti. Dík tomuto hlasování komunistů proti zásahu americké armády tekla v Praze krev ještě další dva dny a dvě noci.

Já jsem přesvědčen o tom, že nebýt oné Jaltské dohody, sovětská a americká vojska by se bývala setkala nikoliv v prostoru Cheb - Plzeň - Domažlice - Tachov, ale někde v prostoru Českomoravské vysočiny. Pak bychom ovšem nemohli hovořit o osvobození naší republiky Sovětskou armádou. A tady bylo nutné už v květnu 1945 vytvořit mýtus Sovětské armády osvoboditelky. Tento mýtus žije dodnes. To je také jeden z historických faktů. Kdybychom chtěli jít v historických zajímavostech ještě dále, pak bych si připomněl třeba ještě skutečnost, že už 4. května byli Američané na Velichovkách za Hradcem Králové, kde jednali s velitelem střední armády generála Schörnera a tento den generál Schörner na Velichovkách podepsal kapitulaci a celá německá armáda pochodovala do amerického zajetí. Celá armáda, která byla v oblasti východních Čech až po Prusko, Slezsko, Polsko. To bychom ovšem zabíhali hodně daleko do historie. Ponechejme to skutečně historikům.

Já si pochopitelně vážím oněch 20 miliónů lidských životů, které položili sovětští vojáci ve druhé světově válce. Avšak při vzpomínce na oněch 20 miliónů padlých životů nezapomínám ani na 60 miliónů lidí, kteří zahynuli v sovětských koncentračních táborech.

Který den tedy slavit jako den osvobození? Já bych navrhoval, abychom ponechali zatím tentýž den, který jsme slavili dodnes a ponechejme budoucím historikům, ať zváží sami, který den to opravdu byl. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Tomsovi. Ďalšie písomné prihlášky do rozpravy nemám. Navrhujem, aby sme rozpravu uzatvorili, pretože sa domnievam, že sa budeme stále len točiť v kruhu a že je to vec presvedčenia, ktoré už každý z nás nejaké to má a toto presvedčenie si navzájom nevyvrátime. Ešte sa do rozpravy písomne prihlásil poslanec Roman a poslanec Konečný.

Poslanec SN L. Roman: Vážené kolegyne a kolegovia, vychádzajte z kontroverzných pohľadov na túto problematiku ako historikov, tak nás, poslancov. Navrhujem, aby tento štátny sviatok bol zrušený. Dávam to ako protinávrh a predpokladám, že sa o ňom bude hlasovať. Ďakujem. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Romanovi. Slovo má poslanec Konečný.

Poslanec SL J. Konečný: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, rozhodl jsem se také vystoupit, a to na základě dnešních odpoledních diskusí. Nedávno jsem v Rudém právu četl článek (a podotýkám, že opravdu velmi objektivní článek) o tom, kdo osvobodil Prahu. Autor - historik si tam dává otázky. Osvobodili Prahu Američané? Říká: Ne. Osvobodili Prahu pražští povstalci, před jejichž obětí se vždy budeme sklánět a jejichž hrdinství vždy budeme obdivovat? Autor říká: Ne. Dále se ptá: Osvobodili snad Prahu Vlasovci, kteří jsou v Praze právem uctíváni? Zase říká: Ne. Pak se ptá: Osvobodila Prahu Rudá armáda? A kupodivu říká také ne. Říká, že v bojích o osvobození Prahy byl zničen jeden sovětský tank a padlo 20 sovětských vojáků.

Pochopitelně, kdyby to byl jeden jediný lidský život a oběť, kterou přináší ten člověk, stojí za to, abychom si jí vážili. Ale říká tam to podstatné v tom článku, že vlastně osvobození Prahy a zároveň konec druhé světové války v Evropě je vítězstvím protifašistické koalice. A tato protifašistická koalice de facto opravdu uznává jako den ukončení války podepsání kapitulace 8. května.

Můžeme historii vždycky chápat různě, buď jako pravdu, anebo jako symbol. Přiznejme si, že v naší české a slovenské historii, ale nejen v české a slovenské historii, ale vůbec v evropské historii vždy chápeme určité datum jako akt, kterým se určitým způsobem dějiny mění. Ať už je tímto datem 28. říjen, 7. listopad - tím myslím VŘSR, 14. červenec dobytí Bastilly, anebo 21. srpen 1968. Jestliže vždycky k určitému období se vracíme jako k symbolu a také k určitému smyslu, ve kterém chceme zhodnotit naše historické bytí, v tom případě se domnívám, že bychom se měli vrátit k aktu pravdy. Jestliže chápeme, že konec druhé světové války a konec fašismu v Evropě je datován podepsáním kapitulace 8. května, potom se domnívám, že i my bychom se k tomuto datu měli připojit. V tom případě musím říci, že souhlasím s kolegou Mlynárikem, že bychom měli chápat určitý den jako akt, ve kterém se mění dějiny. Tak buď je to opravdu 5. květen, anebo 8. květen. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. To bol poslanec Konečný. Ďalší v poradí je Pavel Konečný, stále si ich pletiem. (Poslanec P. Konečný: Já jsem jen upozorňoval, že se hlásím.) Ďalej je písomne prihlásený poslanec Michálek.

Poslanec SL F. Michálek: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, položil bych provokativní akademickou otázku poslanci Zemanovi. Nad kým jsme zvítězili? Od čeho jsme se osvobodili? V Leopoldově, když oba velitelé, generál Toussaint a generál Kutlvašr, hráli šachy, považovali tento den za další den tragédie pro naše národy i ostatní národy v Evropě.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Hlási sa ešte niekto do rozpravy? Ešte pán poslanec Mornár. Upozorňujem, že naším štátnym sviatkom, ako je v príslušnej novele, je deň oslobodenia od fašizmu. Nie je to deň konca svetovej vojny a pod.

Poslanec SL P. Mornár: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, aj keď už bolo povedané, že táto rozprava nevyžaduje veľa inteligencie, chcel by som predsa len upozorniť na to, čo tu bolo na začiatku povedané kolegom Žáčkom. Keď sa nevieme dohodnúť o historickej pravde, o presnom dátume o konci vojny v Európe, myslím, že by bolo jednoduchšie vrátiť sa k sviatku, ktorý bol už u nás zavedený, a deň 1. november, ako navrhol kolega Žáček, by bol prijateľnejší.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Musím povedať, že o to v tejto rozprave ani v návrhu vôbec nejde. Návrh poslanca Zemana sa týka zmeny § 1, a tá zmena sa týka tohto konkrétneho jediného dňa. Akékoľvek návrhy musíme z tohto miesta, bohužiaľ, odmietnuť. Rokujeme o jedinom dátume, a nie o iných dátumoch.

Pretože sa už nikto nehlási do rozpravy, žiadam podávateľa návrhu, pána poslanca Zemana, aby sa vyjadril k ukončenej diskusii. Diskusiu týmto pochopiteľne uzatváram.

Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové, omlouvám se, že v mém hlase opět nebude příliš mnoho patosu, budu se snažit argumentovat věcně.

Jestliže nám nefunguje tachometr a ukazuje špatně, máme dvě možnosti: buď dát tachometr opravit nebo tvrdit, že je v pořádku a čekat, až nás přepadne první policejní hlídka. Já jsem prostě pro první možnost a v tom spočívá suchá pragmatičnost mého stanoviska.

Dovolte, abych to dokumentoval několika fakty. Za prvé termín 9. května byl - jak už zde bylo několikrát řečeno - zvolen účelově po odmítnutí původního návrhu prezidenta Beneše na 5. květen. Byl zvolen tak, aby textace tohoto státního svátku mohla znít ''Den osvobození Československa Sovětskou armádou''. Tento zákon byl přijat v roce 1951. My jsme se pouze dopustili té drobné, přímo kafkovské absurdity, že jsme novelou opravili textaci a ponechali datum, jako kdyby mezitím nebyla souvislost.

Pokud je třeba tento parlament přesvědčovat o některých evidentních historických faktech, myslím si, že bychom zde opravdu ztráceli čas. Jestliže se ptám, zda evropská válka skončila 8. května nebo ne, pak bych chtěl jen zdvořile upozornit, že 8. května oznámil ukončení evropské války americký prezident Truman, ve Westminsteru ve svém projevu to oznámil Winston Churchill a anglický král Jiří 8. května poslal blahopřejný telegram prezidentu Benešovi. Domníváte se snad, vážení kolegové, že si tito politici nevšimli, že skončila druhá světová válka v Evropě?

Chtěl bych kolegu Tomsu upozornit, že na japonském válčišti druhá světová válka bohužel neskončila svržením atomové pumy na Hirošimu, jak se mylně domnívá.

Další opět poněkud věcná poznámka. Byli zde citováni historičtí experti. Profesor Vilém Prečan na schůzce, které jsem se účastnil, především navrhoval zrušení státního svátku 9. května jako historicky nepřijatelného a neodůvodnitelného. V průběhu diskuse se vyjádřil, že nemá zásadní námitky proti přesunu na 8. květen, i když preferoval variantu zrušení nebo přesunu na 5. květen.

To základní, to znamená zrušení této historické lži, je ve stanovisku profesora Prečana rozhodující. Profesor Kessler se vyjádřil jednoznačné pro 8. květen.

Pokud jde o stanovisko maďarského kolegy, jehož vystoupení mě jako milovníka kouzla nechtěného v posledních dvou dnech mimořádně vzrušují, pak bych rovněž souhlasil s tím, že by mělo jít o svátek pro každého, zeptal bych se ho ovšem, zda je Praha naše společné hlavní město. Pokud ano, pak by datum jejího osvobození mělo být svátkem pro každého tím spíš, že nic dalšího s výjimkou okrajových bojů u Milína se už nedělo. Když navrhuje jako protinávrh, aby byl státním svátkem 17. listopad, chtěl bych ho zdvořile upozornit, že ten také začal v Praze večer, a mimo Prahu se 17. listopadu ještě nic nedělo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP