Středa 15. května 1991

Ako spoločný spravodajca garančného výboru ústavnoprávneho Snemovne národov som vám povinný odporučiť neschválenie predloženej predlohy. Ústavnoprávne výbory Snemovne národov rozhodli o tom, ako bolo spomenuté, pomerom hlasov 7 za, nikto proti, 7 sa zdržalo hlasovania. Verím však, že všetci poslanci zvážite toto stanovisko, ale zároveň sa budete riadiť svojím poslaneckým vedomím a svedomím. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Teraz otváram rozpravu. Písomne sú prihlásení dvaja poslanci, poslanec Žáček a poslanec Doležal. Slovo má poslanec Žáček.

Poslanec SL L. Žáček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 167/1990 Sb., o státních svátcích a dnech pracovního klidu, předkládám doplňovací návrh. Navrhuji článek 1 doplnit § 2, který bude znít: "Dnem pracovního klidu na území České a Slovenské Federativní Republiky se stanoví 1. listopad - Památka zesnulých.''

V důvodové zprávě uvádím, že křesťanský svět světí tento den jako vzpomínku na zemřelé. Do zrušení tohoto svátku minulým režimem na území Československa byl tento den dnem svátečním. V důsledku toho, že v České a Slovenské Federativní Republice je fond pracovní doby cca o 150 - 175 hodin ročně vyšší, než v sousedních zemích, je předpoklad tento den prohlásit dnem pracovního klidu. Církevní občané rozhodnutí Federálního shromáždění přijmou s povděkem. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Žáček. Teraz vystúpi poslanec Bohumil Doležal.

Poslanec SN B. Doležal: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, od vzniku samostatného Československa v roce 1918 provází naší státní existenci jistá záliba v politických aktech, které lze s nadsázkou, myslím ale, že s dost malou nadsázkou, označit jako akty rituálního charakteru.

Patří sem průběžné bourání a vztyčování pomníků a jejích jiných památníků, vydávání deklarativních zákonů a zvěčňování do kovu a kamene, a obávám se, že sem patří i zákonná předloha, kterou nyní projednáváme. Nechci snižovat význam symboliky pro jakési zhmotnění státnosti. Je to věc přitažlivá pro nejširší veřejnost, protože má názorný charakter a nevyžaduje příliš důkladné přemýšlení. V tom je však také její nebezpečí tam, kde naopak důkladnému přemýšlení brání.

Obávám se, že je to trochu i případ navrhovaného zákona o státních svátcích. Proč?

Za prvé - je pravda, že o definitivním osvobození Prahy a o způsobu, jak se to stane, bylo už 8. května rozhodnuto. Je však také pravda, že ojedinělá ohniska odporu byla v Praze zlikvidována až 9. května, že to tak také obyvatelstvo Prahy tenkrát pojalo a je přirozené, že za osvobození republiky se považuje datum osvobození hlavního města. Že spontánní radost Pražanů byla mimo jiné i projevem dosti značných iluzí o Rusku a jeho cílech, je jiná otázka a k té bych rád také ještě něco řekl.

Zdá se mi totiž - za druhé - poněkud problematické pojetí, podle něhož bylo hlavní město Československa osvobozeno 8. května, tedy bez účasti Sovětského Ruska a 9. května došlo pouze k aktu vojenského obsazení sovětskými jednotkami.

A to z toho důvodu, že nás to staví pouze do role bezmocné oběti sovětských imperiálních plánů. Napřed se Praha bez sovětské pomoci osvobodila a pak teprve přijeli budoucí okupanti. Malé národy se v historii velmi často stávají oběťmi silných a mocichtivých sousedů. Neměli by však tento smutný fakt chápat jako alibi pro všechny své politické chyby. Sám navrhovatel zákonné předlohy na půdě parlamentu náš podíl na tom, co se to v posledních 45 letech dělo. Všechna tři hlavní politická rozhodnutí, jimiž byla po 9. květnu 1945 podkopána demokracie v Československu - tzn. podstatné zúžení politického spektra, zestátnění velkých oblastí průmyslu a rozsáhlá opatření proti národnostním menšinám - všechna tato opatření se děla přinejmenším za aktivní spoluúčasti československé politické reprezentace a československé veřejnosti.

Obávám se, že snaha oddělit zákonným aktem osvobození Prahy od sovětské účasti na uzavření období nacistické okupace Čech a Moravy nesvědčí o ochotě podívat se tváří v tvář nepříjemné pravdě.

Historii těžko změníme tím, že se ji pokusíme přepsat. Poslanci Liberálně demokratické strany proto považují návrh na přesun státního svátku z 9. na 8. květen za zbytečný a politicky nevhodný a nebudou pro něj hlasovat.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Doležalovi a prosím, aby sa ujal slova pán poslanec Rajczy.

Poslanec SN L. Rajczy: (Poslanec hovořil v maďarském jazyce - překlad:)

Vážený pane předsedající, dámy a pánové, má-li to být svátek, tak to musí být svátek pro každého z nás, pro celou Českou a Slovenskou Federativní Republiku. Je třeba, aby pro každého občana něco znamenal, aby každý občan věděl, že jde o svátek.

Musím vyjádřit svoji lítost a zároveň i svůj nesouhlas s předloženým návrhem, protože sice květen 1945 představoval konec hrozné války, ale co začalo současně? Nedošlo k vybudování nového totalitního režimu? Tehdy spojenecká vojska a vojska USA neměla možnost vstoupit do Československa. Proto se domnívám, že převzetí totalitní moci nebylo v únoru 1948, ale v květnu 1945. Je třeba, abychom si uvědomili, že tehdejší komunistická strana si rozdělila moc mezi sebou.

Je mi velice líto, ale musím říci, že květen 1945 znamenal pro jiné národy, které žily společně v předcházejících letech v jednom státě, velký smutek, především pro ty, pro které pak následovalo období problémů a těžkostí. Následovalo vystěhování, pronásledování a kolik lidí muselo opustit republiku o roce 1945! Právem oslavují např. země západní Evropy měsíc květen jako Měsíc osvobození, protože pro ně následovalo období štěstí, které však pro nás neplatilo.

Nechtěl bych mluvit o problémech a těžkostech tohoto národa, ale chtěl bych říci, že když chceme oslavovat, tak musíme oslavovat všichni. Proto doporučuji, aby 17. listopad se stal státním svátkem celé České a Slovenské Federativní Republiky. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Rajczymu. Dávam slovo pánu poslancovi Raševovi.

Poslanec SN P. Rašev: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni, dopredu chcem povedať, že nechcem navrhnúť deň svojho narodenia za štátny sviatok, pretože v tento deň bola zhodená aj prvá atómová bomba. Chcel by som na úvod povedať, že si ale nesmierne vážim kolegu Zemana, s akou zarputilosťou sa snaží poopraviť históriu jedného historického faktu. Bol som aj v prvom parlamente, ktorý tento zákon neschválil - som členom kultúrneho a sociálneho výboru, ktorý neodporúčal túto zmenu, ale na druhej strane priznávam, že k tomuto vystúpeniu ma viedli argumenty vedecké, pánov z Akadémie vied - jedným z nich, napr. že 9. máj je tak hlboko zapísaný v povedomí našich obyvateľov, že by nepristúpili na zmenu na 8. máj, pre mňa je 25. február zapísaný ako víťazný deň pracujúceho ľudu, zatiaľ čo pre kolegu Hubálka ako komunistický puč.

Toto povedomie by som tu nebral ako vedecký argument.

Keď vychádzame z toho, že by sme mali oslavovať ukončenie vojny, ktoré bolo ukončené kapituláciou nemeckých vojsk, potom sa domnievam, že 8. máj je historicky presnejší. Keď chceme oslavovať 9. máj ako politický termín bývalého režimu, teda ako politický deň oslobodenia Prahy, ktorá mohla byť - historicky dokázateľne oslobodená skôr - vieme prečo tomu tak nebolo - domnievam sa, že 8. máj ako deň oslobodenia je presnejší. Osobne budem hlasovať za návrh pána Zemana.

Předsedajíci předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Raševovi. Dávam slovo pánu poslancovi Mlynárikovi.

Poslanec SN J. Mlynárik: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, spor o 9. máj, ako o štátnom sviatku, začal už skôr, a to hneď po vojne.

Prezident Beneš opakovane predložil návrh vláde, aby štátnym sviatkom bol 5. máj, prvý deň Pražského povstania. Bolo to na jar v roku 1946. Vláda dvakrát vrátila prezidentovi návrh s tým, že príchod Červenej armády do Prahy je určujúci pre stanovenie štátneho sviatku. Hlavné slovo vo vláde mali vtedy komunisti, a to aj tretíkrát, kedy sa teda presadil 9. máj. Vieme, že vojna skončila 8. mája a aspoň pre Slovensko už dávno pred tým.

Myslím, že aj pre českú verejnosť je prijateľnejší pôvodný prezidentov návrh, 5. mája, vypuknutie pražského povstania. Keby sme v niektorých májových sviatkoch mali prijať ako štátny sviatok tak alebo 8. máj, ako navrhuje kolega Zeman, alebo 5. máj.

9. máj je v našom povedomí spojený príliš so štátnou ideológiou 40-ročnej totality. Bol vydávaný ako záchrana našich národov pred fašizmom, ale dokonca v tejto ideológii i ako fyzická záchrana, že všetko naše blaho aj existencia je spojená so Sovietskym zväzom.

Ako vieme, účasť iných mocností antifašistickej koalície bola zneuznávaná a dokonca vymazaná z povedomia našich národov.

My, Slováci, si pripomíname 29. august. Myslím, že pre český národ adekvátne tomuto nášmu sviatku a logicky by bol prijateľný 5. máj. Príprava zákona expertízami historikov tak, ako sa konala - a ja som sa jej tiež zúčastnil na pôde parlamentu - sa mi zdá neadekvátna. Nemal by to posudzovať jeden ústav či jednotlivec, dokonca telefonicky, ale seriózny kolektív historikov. Toto sa však nestalo.

Keď teda nebude prijatý návrh na 8. máj, navrhujem za štátny sviatok 5. máj. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ako ďalší vystúpi v rozprave pán poslanec Pohanka.

Poslanec SL M. Pohanka: Já mám jen malou poznámku. Také já se domnívám, že nejde o příliš vážný problém, jak tady už někteří přede mnou naznačili. Kromě toho mne láká, že - jak tady někdo řekl - nevyžaduje příliš mnoho duševního úsilí řešit tento problém. Proto se osměluji připomenout, k čemu mě přivedl před touto rozpravou kolega Kopřiva, když jsem ho potkal a ptal jsem se ho, jestli je lépe slavit poslední den války, kdy byla podepsána smlouva o příměří, nebo první den míru.

Říkal: ''Podívej se do kalendáře.'' A skutečně. Půjdou-li věci normálně a relativně dobře, příští rok touto dobou budeme těsně před volbami. Když vyhovíme návrhu, pak den 8. května připadne na pátek podle kalendáře a získáme tři dny pro volební aktivitu. (Smích, potlesk.)

Myslím, že i lid této země si vděčně vzpomene, že jsme tento návrh přijali, protože z toho 9. května v sobotu by neměl pražádný účinek, aspoň příští rok. (Smích, potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Aj týmto spôsobom sa dá pristúpiť k problému, aj keď nemyslím, že je to ten najproduktívnejší spôsob.

Pán poslanec Kostya vystúpi v rozprave, potom sa prihlásil poslanec Syč.

Poslanec SN L. Kostya: Váženy pane předsedající, dámy a pánové, mí předřečníci pojali tento problém někteří jako problém politický, někteří jako problém historiografický. Myslím, že je třeba se zabývat skutečně podstatou věci.

Já si velice vážím pana poslance Zemana, s jakou šíří se zabýval touto tématikou, ale rád bych mu připomněl, že neslavíme tímto dnem ani oslavu ukončení války, ani osvobození Prahy, ale že to je státní svátek osvobození Československa. A jestliže tedy to vezmeme z tohoto pohledu, tak bych vám i panu poslanci Zemanovi doporučoval, abychom si našli čas a prostudovali průběh tzv. pražské operace. Tam se dozvíte, že 8. května sovětská vojska sváděla tvrdě boje při překračování Krušných hor a že tady padly stovky vojáků. V podstatě víc vojáků než jiných spojeneckých států při osvobozování západních a jižních Čech.

Věřím, že to pan poslanec Zeman myslel vážně, když říkal, že si váží každého padlého vojáka. Já si myslím, že na památku vojáků, kteří ještě padli 8. května před podepsanou kapitulací, by to byla neúcta k těmto padlým životům, zejména proto, že tito prostí vojáci za to nemohli a skutečně přesto, že válka skončila, přesto, že byla kapitulace podepsána v Praze, položili své životy na území Československa za osvobození v nejlepší víře pro náš budoucí zítřek. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Kostya. Ďalší sa do rozpravy prihlásil pán poslanec Syč.

Poslanec SN J. Syč: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, dovoľte mi, aby som vám predložil stanovisko Historického ústavu Slovenskej akadémie vied k návrhu poslanca Miloša Zemana na zmenu dátumu štátneho sviatku Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.

Štátny sviatok 9. máj bol v roku 1945 spontánne prijatý nielen celou československou verejnosťou, ale aj všetkými ústavnými orgánmi vrátane prezidenta republiky Eduarda Beneša. Symbolizoval jednak oslobodenie Československa, jednak skončenie 2. svetovej vojny v Európe. Vojna bola zavŕšená dvoma kapitulačnými aktmi: V Remeši 7. mája a v Berlíne 8. mája 1945. Akty nadobudli právnu platnosť od prvých hodín nasledujúceho dňa. Okolnosti oslobodenia Prahy Sovietskou armádou, resp. zastavenia sa americkej armády na čiare Karlove Vary - Plzeň - České Budějovice vyplynuli z vojenských, a hlavne z politických dohôd vedúcich štátov protihitlerovskej koalície. Územie Československa sa dostalo do mocenskej sféry Sovietskeho zväzu, čo ovplyvnilo nielen posledné vojenské udalosti, ale hlavne nasledujúci 44-ročný vývoj československého štátu.

Všeobecná dominanta Sovietskeho zväzu a jej dopad na československý vývoj po rokoch 1945, 1948 a 1968 a naviac upevnená jednostrannou propagandou reformovala do značnej miery aj symbol 9. mája ako štátneho sviatku, ktorý sa však za takmer pol storočia hlboko zafixoval do historického vedomia obidvoch našich národov.

Zmena štátneho sviatku, jeho posunutie o jeden deň, by sa pravdepodobne v našej spoločností nestretla s nejakou priaznivou odozvou. Podľa nášho názoru by vyvolala prinajmenšom rozpaky. Ale asi aj s ironizujúcimi pohľadmi domácej a zahraničnej verejnosti. Opäť by sa, po koľkokrát už, porušovala komunita historického vedomia spoločnosti, historické symboly by sa opäť prispôsobovali konjunkturálnej a aktuálnej politickej potrebe. Takýto postup prináša však spravidla len dočasné a krátkodobé výsledky, vyvoláva dezorientáciu, ľahostajnosť a nedôveru ľudí k vlastným štátnym a národným dejinám.

Uvediem len márne úsilie predchádzajúceho režimu, ktorý takmer 40 rokov sa snažil vymazať alebo aspoň spochybniť prvý štátny sviatok Československa, 28. október. Tradícia symbolov je skutočne silná, pretože je motivovaná nielen racionálnymi, ale aj emocionálnymi faktormi. Bude vecou historikov, aby podrobne a pravdivo ďalej rekonštruovali okolnosti posledných dní oslobodenia Československa a jeho politické pozadie. 9. máj je, podľa nášho názoru, a asi aj ostane symbolom oslobodenia Československa z nacistickej nadvlády. Vo Francúzsku nikoho za posledných 200 rokov ani nenapadlo spochybniť 14. júl ako štátny sviatok, aj keď dobytie Bastily 14. júla 1789 je tiež viac symbol ako reálny historický fakt. Keď 9. máj nemá byť štátnym sviatkom, nech sa štátny sviatok fixuje na iný deň. Nepovažujeme za správne presunúť tento štátny sviatok ani na 8. mája, ani na 5. mája. Dohoda Českej národnej rady s nemeckými vojskami a velením v Prahe mala lokálny význam a začiatok povstania českého ľudu sa týkal skutočne len českých krajín. Takéto presunutie štátneho sviatku by sa v slovenskej spoločnosti stretlo oprávnene s nesúhlasom a debata o takomto návrhu by znovu len vyhrotila nacionálne spory a vášne, ktorým by sme sa mali v prvom rade vyhýbať.

Okrem toho zo slovenskej strany by mohol celkom prirodzene vyjsť protinávrh, aby za celoštátny sviatok bol vyhlásený jeden z prvých dní Slovenského národného povstania, kedy bola deklarovaná a prakticky realizovaná obnova Československej republiky.

Česká a Slovenská Federatívna Republika však stojí teraz pred dôležitejšími problémami, než je navrhovaná zmena dátumu jej štátneho sviatku. Nech je nám dovolené vysloviť údiv, že Federálne zhromaždenie chce dávať na svoj preťažený program zmenu štátneho sviatku. Naša spoločnosť potrebuje v súčasnej dobe dôležitejšie zákony a právne normy. Ďakujem vám za pozornosť.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP