Úterý 14. května 1991

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane ministře, obávám se, že vy už teď pozměňovací návrh dávat nemůžete.

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Tak já bych jenom vysvětlil, proč je to 31.5. Je to proto, že vlastně od 1. 2. platí již novelizace zákoníku práce. Jestliže byly už podle této novelizované úpravy dávány výpovědi, takže to je březen, duben a květen a nám by se stalo, kdybychom to schválili od 1. června, že by kvůli jednomu dni jsme měli možná velké protesty a velké nepokoje, protože by se vlastně tato právní úprava na tyto zaměstnance nevztahovala. Pokud byste s tím tedy nesouhlasili, prosil bych, aby to bylo raději až od 15. června. Ale moc bych se přimlouval za to, aby to bylo ke konci května.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Z formálních důvodů poukazuji na to, že vy už, pane ministře, pozměňovací návrh dávat nemůžete. Nyní ještě dostanou závěrečné slovo zpravodajové. Ještě se hlásí pan poslanec Rajczy.

Poslanec SN L. Rajczy: Vážený parlament, bohužiaľ vám musím oznámiť, že ma vôbec neuspokojuje odpoveď pána ministra. O čo mi ide?

V § 3 odstavec 1 sa hovorí, že je možné dostať ako odstupné až dvojnásobok podľa priemerného mesačného zárobku. Myslím, že to platí väčšinu pre tých pracovníkov, ktorí pracujú vo sfére priemyslu, tiež samozrejme sa to týka armády a všetkých pracovníkov, ktorí pracujú vo federálnej republike. Ale tu v § 4 odstavec 3 sa už konkrétne hovorí, o poľnohospodárstve, teda o roľníkoch. A tí už majú len priemerný mesačný plat a môžu dostať ešte nejaké odmeny.... Ja sa vás pýtam - dostávali roľníci v poslednej dobe nejaké odmeny? Možno, že ani výplaty nedostali, to sme už počuli od niekoľkých poslancov. Toto je prosím vás, jednoznačne diskriminujúci zákon. Každodenný chlieb dostávame od roľníkov. A takto sa im chceme odvďačiť?

Samozrejme ani to odstupné, ktoré je uvedené v § 3 odstavec 4. S tým nesúhlasím, ale o tom by sme mohli dlho diskutovať. K tomu by bolo treba potrebné vysvetlenie, čo je pod tým zahrnuté. Ale mal by som ešte dojem, že v tejto republike bola väčšina podnikov dotovaná. Teraz sa budú rozdávať vlastne tie dotácie, ktoré dostávali podniky. a pýtam sa vás, ako to bude teraz? Kto bude platiť to odstupné napr. u súkromných podnikov? Je možné dospieť k tomu záveru, že rozdáme podniky - a už je tam na to ďalší paragraf - že v prípade návratu je povinný vrátiť odstupné, alebo jeho pomernú časť. Tak s tým vôbec nemôžem súhlasiť. Dávam vám na zváženie, ctihodný parlament, aby ste to uvážili, či sme schopní tento zákon v takej podobe schváliť, alebo ho vrátiť na prepracovanie. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Já se omlouvám za procedurální chybu. Panu poslancovi jsme již slovo udělovat neměl, protože rozprava byla ukončena. Nyní mají slovo zpravodajové.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec K. Smržík: Vážené kolegyne, vážení kolegovia, ja sa ospravedlňujem, že som na záver svojho vystúpenia neuviedol jeden dôležitý fakt, ktorý spravodajcovia majú uviesť, a to je, ako sa týka navrhovaný zákon štátneho rozpočtu. Je to napokon uvedené v dôvodovej správe, čiže táto otázka, povedal by som, je bezpredmetná. Uvádza sa tam konštatovanie, že nový zákon nebude mať požiadavky na štátny rozpočet. To je odpoveď pánu poslancovi Rajczymu. Pokiaľ sa týka problémov mzdových prostriedkov, ako už povedal pán minister, je vo vyhláške č. 58 / 1991 Zb., nové vymedzenie mzdových prostriedkov. Ak dovolíte, ja to prečítam: Po prvé je to mzda, náhrady mzdy, po druhé je to odstupné, po tretie sú to odmeny za prácu mimo pracovný pomer a po štvrté sú to sumy určené na refundáciu.

V tomto novom chápaní je odstupné zahrnuté medzi mzdové prostriedky. Je treba povedať, že mzdové prostriedky sa zahŕňajú do nákladov organizácií. Je tu jedna výnimka, okrem organizácií, podnikov so súkromným podnikaním.

Pripomienok je tu viac. Pán poslanec Rajczy povedal ešte, že nemôže súhlasiť s tým, že zákon bude istotne diskriminujúci k armáde. V tomto zákone sa predsa uvádza, že príslušníkov ozbrojených zborov, príslušníkov armády a iných ozbrojených zborov sa to netýka, nevzťahuje sa to na nich. Možno, že sa to vzťahuje len na pracovníkov, ktorí pracujú v armádnych zboroch, na pracovníkov, ale nie na príslušníkov, to je rozdiel.

Zatiaľ toľko. Pánovi poslancovi Bendovi podal bližšie vysvetlenie pán minister Miller.

Společná zpravodajka výborů SL poslankyně S. Tarhoviská: Nebudu nic dodávat. Možná bych na poslední připomínku reagovala, co s podniky, pokud již privatizace proběhla. Tady pan poslanec nebyl spokojen s tím, že by byly vázány povinností platit odstupné. Já myslím, že pokud zaměstnavatelé na sebe berou nějaké pracovně právní vztahy, potom se musí k svým zaměstnancům podle toho také chovat. Tedy bych je z toho nevyjímala. To je všechno.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec K. Smržík: Ešte, keď dovolíte, osvojujem si návrh pána ministra, platnosť účinnosti zákona k 31. máju s odôvodnením, ktoré podal pán minister. Myslím, že hovorím aj za kolegyňu Tarhoviskú, podávame tento návrh ako spravodajcovia, pretože - akom som povedal v správe - verejnosť čaká na účinnosť tohto zákona veľmi netrpezlivo.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Myslím, že už nic nebrání tomu, abychom přistoupili k hlasování. Než přistoupíme k hlasování, ptám se kolegy Bendy, pokud mě slyší v předsálí, pokud mě neslyší, byl bych rád, kdyby se ho někdo z přítomných kolegů šel zeptat, jestli by nemohl zaujmout své místo v jednací síni. Prosím, pane kolego Bobovnický, zajděte pro poslance Bendu. (Poslanec Benda se dostavil do jednací síně.)

Ptám se pana poslance Bendy, zda i po vysvětlení pana ministra ke stanovisku zpravodajů trvá na hlasování o svém pozměňovacím návrhu?

Poslanec SL V. Benda: Trvám. Já se domnívám, že...

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: To je v pořádku, nemusíte vůbec odůvodňovat, mně jde jen o to, zda svůj návrh nestahujete. Trváte na něm, budeme o něm hlasovat.

Poslanec SL V. Benda: Nestahuji a upozorňuji Federální shromáždění, že jsme tady měli několik...

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Není třeba nic odůvodňovat.

Prosím paní poslankyni, aby odůvodňovací návrh znovu přečetla.

Společná zpravodajka výborů SL poslankyně S. Tarhoviská: Pan poslanec Benda navrhuje, aby byl § 3 odstavec 1 doplněn o část věty: ''...nejvýše však 10 000 Kčs.''

Přečtu celý odstavec 1 tak, jak jej navrhuje pan poslanec Benda.

1. Uvolněnému pracovníku přísluší odstupné jako jednorázový příspěvek ve výši dvojnásobku průměrného výdělku zjištěného u něho podle pracovně právních předpisů naposledy před skončením pracovního poměru, nejvýše však 10 000 Kčs.

Dále navrhuje, aby byl doplněn odstavec 2 o větu: "Přiměřeným způsobem je možno zvýšit i horní hranici odstupného uvedenou v odstavci 1", takže odstavec 2 § 3 by zněl:

"V kolektivní smlouvě, popřípadě ve vnitřním předpisu vydaném v dohodě s příslušným odborovým orgánem lze odstupné podle odstavce 1 zvýšit až o trojnásobek průměrného výdělku, popř. stanovit podmínky, za kterých toto odstupné přísluší. To se nevztahuje i na organizace, které neprovozují podnikatelskou činnost. Přiměřeným způsobem je možno zvýšit i horní hranici odstupného uvedenou v odstavci 1".

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Konstatuji, že v současné době je přítomno 107 poslanců Sněmovny národů, 106 poslanců Sněmovny lidu, obě sněmovny jsou usnášení schopné.

Než budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu poslance Bendy, chci se ještě zeptat, jestli svůj návrh považuje za jeden? (Poslanec Benda: Za jeden.) Čili stačí jedno hlasování.

Hlasovat budou nejprve poslanci Sněmovny národů. Ptám se poslanců ze Sněmovny národů, kdo je pro pozměňovací návrh, který předložil poslanec Benda, jak ho teď uvedla paní zpravodajka, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Třicet osm.) Třicet osm. Děkuji.

Kdo je proti? (Osmnáct.) Osmnáct. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Padesát jeden.) Padesát jeden. Děkuji.

V Sněmovně národů bylo pro 38, proti 18, zdrželo se 51, 2 poslanci nehlasovali. Návrh přijat nebyl.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo z poslanců Sněmovny lidu je pro tento pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Třicet sedm.) Třicet sedm. Děkuji.

Kdo je proti? (Šestnáct.) Šestnáct. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Padesát čtyři.) Padesát čtyři. Děkuji.

Ani Sněmovna lidu tento pozměňovací návrh nepřijala.

Jiné pozměňovací návrhy podány nebyly, než pozměňovací návrh na změnu platnosti, který ale můžeme učinit součástí zpravodajské zprávy, takže můžeme hlasovat o návrhu jako celku.

Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny národů. Kdo z nich je pro tento návrh zákona ve znění zpravodajské zprávy, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (Sto sedm.) Jedno sto sedm. Děkuji.

Kdo je proti? (Jeden.) Jeden. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Čtyři.) Čtyři. Děkuji.

Konstatuji, že Sněmovna národů předložený návrh schválila.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo z nich je pro předložený návrh zákona, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (Jedno sto osm.) Jedno sto osm. Děkuji.

Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Dva.) Dva. Děkuji.

Sněmovna lidu návrh zákona schválila.

Po souhlasném usnesení obou sněmoven mohu konstatovat, že Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky schválilo zákon o odstupném poskytovaném při skončení pracovního poměru.

(Poznámka redakce: Usnesení FS č. 126, SL č. 205, SN č. 206)

Je 16.10 hodin. Přerušuji naše jednání do 16.30 hodin. O přestávce se sejdou výbory hospodářské k naléhavé schůzi.

(Jednání přerušeno v 16.12 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 16.44 hodin.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, vracíme se k zákonu o strategickém plánování. Jednací řád stanoví, že jednání nemůže být zahájeno, jestliže všem poslancům nebyly nejméně 4 hodiny před zahájením rozpravy rozdány parlamentní tisky. Předkládací zpráva (tisk 631) vám byla dnes rozdána do poslaneckých lavic. Abychom o tom mohli jednat, je třeba přijmout usnesení, že přes nedodržení stanovené lhůty sněmovny souhlasí s projednáváním návrhu zákona o strategickém plánování. Lze se o tom usnést i bez rozpravy.

Ptám se poslanců, zda se někdo k této věci považuje za nezbytné vyslovit. (Ne.) Není tomu tak. Považuji to za přijaté.

Dále vám chci navrhnout, abyste souhlasili s tím, že našeho jednání by se zúčastnil první náměstek ministra pro strategické plánování ing. Milan Jurček, protože pan ministr je nemocen. Dávám návrh, aby sněmovny v souladu s odstavcem 2 § 17 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění souhlasily s účastí pana Jurčeka na našem jednání. Prosím, aby kolegové ze Sněmovny lidu zaujali svá místa, abychom o tom mohli hlasovat.

Souhlasí poslanci Sněmovny národů s tím, aby se našeho jednání účastnil pan náměstek Jurček? Myslím, že nikdo není proti, považuji to za souhlas. Obdobně poslanci Sněmovny lidu souhlasí s účastí náměstka Jurčeka? Nikdo není proti, souhlas. Prosím pana náměstka, aby zaujal místo v jednací síni.

K vlastnímu návrhu zákona o strategickém plánování připomínám jeho krátkou historii u nás. Jde o iniciativní návrh poslance Miloše Zemana, který byl předložen jako parlamentní tisk č. 210. Po projednání ve výborech byly pozměňovací návrhy zahrnuty do tisku č. 292, zvoleni zpravodajové sněmoven, poslanec Veverka za výbory Sněmovny lidu, za Sněmovny národů poslanec Kulan. Prosím oba poslance - zpravodaje, aby zaujali svá zpravodajská místa.

Oba parlamentní tisky už byly projednávány, ale sněmovnami bylo 19. prosince 1990 přijato rozdílné usnesení. Opětně návrh projednali poslanci Sněmovny národů 21.3., ale ani tehdy nedošlo ke shodnému usnesení se Sněmovnou lidu, a proto bylo rozhodnuto o dohodovacím řízení a zvolen společný výbor pro toto řízení. Výsledkem jednání společného výboru pro rozhodovací řízení je písemně předložená předkládací zpráva (tisk 631), jejíž součástí je též návrh zákona o strategickém plánování, v němž jsou zapracovány navrhované změny. Předmětem dnešního jednání je právě tento návrh zákona o strategickém plánování, jak je předkládán společným výborem pro dohodovací řízení. Než dám slovo jeho předsedovi, dávám slovo ještě navrhovateli Miloši Zemanovi.

Poslanec SN M. Zeman: Váženě kolegyně a kolegové, pane předsedající, nelekejte se, ať už dnes dopadneme jakkoli, zcela určitě tady na toto téma mluvím naposled. Protože už jsme o tom mluvili několikrát, budu velmi stručný.

V podstatě se před kolegou Sokolem pokusím zodpovědět jednu otázku, kterou nám kladli naši názoroví odpůrci u tohoto návrhu a sice: "řekněte nám, jaká pravidla chování má tento zákon upravit, jaké konflikty má řešit?" Odpovídali jsme, že jde o čtyři okruhy potenciálních konfliktů nebo problémů.

Za prvé problém vazby mezi koncepcí či strategií jednotlivých republik a strategii federace. Byl to pokus vidět jakýsi svorník našeho společného státu, mimo jiné i v představě společně sdílené budoucnosti.

Za druhé možný konflikt mezi partikulárními, nebo chcete-li resortními pohledy na budoucnost. Dnes dostáváme materiály o ekonomické politice, o sociální politice, o ekologické politice a možná, že někteří z nás sami pociťují, že tyto dílčí, často málo provázané pohledy, nejsou příliš efektivní ani příliš realistické.

Za třetí je to konflikt mezi dlouhodobou a krátkodobou odezvou na týž řídící impuls. Všichni víme, že krátkodobé výsledky bývají často protikladné dlouhodobým důsledkům a strategické plánování v navrhovaném pojetí mělo být čímsi jako ďáblovým advokátem. Upozorňuji tím i na dlouhodobé důsledky, na vzdálenější horizont.

Konečně, za čtvrté, je to určitý rozpor mezi jednotlivými alternativami nebo variantami představ možného budoucího vývoje artikulovanými často různými politickými nebo obecně společenskými subjekty. Nesdílím větu, že reforma nemá alternativu. Domnívám se, že tato věta je pozůstatek totalitní psychologie a domnívám se, že se všichni kultivujeme dialogem, srovnáváním variant a alternativ.

To je tedy odpověď na otázku, proč navrhujeme tento zákon. Patří do třídy zákonů, které budeme přijímat, jako je např. zákon o statistice, jehož zásady jsme nedávno v některých výborech projednávali, např. zákon o kontrole, případně další zákony, vymezující kompetenci federálních ústředních orgánů.

Pokud se mluví o obsahové vyprázdněnosti tohoto zákona a o jeho unikátním charakteru, nebudu vás zdržovat dlouhými výklady. Chtěl bych konstatovat, že kromě Francie, se samozřejmě zákonná úprava realizovala i v dalších zemích, včetně Japonska, kde socialistická strana, jak známo nevládne.

Chtěl bych kolegům, protože jinak bych podlehl profesionálnímu pokušení a nudil vás dlouhým výkladem o významu krásné vědy prognostiky, doporučit časopis Long Rance Planning International, který vychází současně v New Yorku a Tokiu, který vydává společnost pro strategické plánování a Evropská federace plánovacích institucí státních i soukromých. Je to mimochodem drahý časopis, stojí 600 dolarů ročně, a je to dvouměsíčník.

Skončil bych nějakou moudrou myšlenkou, vážení kolegové. Jistě uznáte, že moudrá myšlenka nemůže pocházet z mé hlavy.

Proto dovolte, abych závěrem citoval nedávné Hovory z Lán: "Není správné, když je příliš spoléháno na slepé zákony trhu. Samozřejmě, že naším prvním úkolem je v této chvíli vytvoření normálního zdravého ekonomického prostředí, ale bylo by mylné se domnívat, že tím, že toto prostředí vytvoříme, je vše vyhráno. Není tomu tak. V zemích s velmi vyspělou tržní ekonomikou existují strategická pracoviště, existují určité funkce, které i ve sféře ekonomiky mají a musí mít státy a vlády, ze kterých se nemohou vylhat, od nichž nejsou osvobozeny. Zdá se mi, že vrátit věci na své původní místo nelze alespoň v té první fázi bez určité účasti centrálních zásahů. Povinnost vlády, státu, parlamentu myslet strategicky nevyvazuje občana, obce i jiné subjekty z téže povinnosti."

Děkuji vám za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Zemanovi. Nyní má slovo pan poslanec Sokol jako předseda dohodovacího výboru.

Místopředseda SN J. Sokol: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dohodovací výbor, který mě zvolil svým předsedou, se sešel ve věci návrhu zákona o strategickém plánování celkem čtyřikrát, a to 4., 17. a 25. dubna a 14. května 1991. Přes veškerou snahu nedošel tento výbor k jednotnému stanovisku.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP