Úterý 14. května 1991

Nyní jsou předloženi ke schválení ověřovatelé ze Sněmovny národů. Hlasovat budou poslanci Sněmovny národů. Kdo souhlasí s uvedenými návrhy ověřovatelů, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Sto dvacet tři.) Sto dvacet tři. Děkuji.

Kdo je proti? (Sedm.) Sedm. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Jeden.) Jeden. Děkuji.

Sněmovna lidu schválila ověřovatele 123 hlasy, proti bylo 7, 1 se zdržel, 4 poslanci hlasování ignorovali.

Ověřovatelé jsou zvoleni.

(Poznámka redakce: Usnesení SL č. 204, SN č. 205)

Přistoupíme k prvému bodu programu, kterým je

1

Projednání postupu ke sjednocení usnesení sněmoven Federálního shromáždění k vládnímu návrhu zákona o úpravě vlastnických vztahů k půdě (tisk 393) a k návrhu zákona o Československé tiskové kanceláři (tisk 234).

V obou případech, jak si jistě všichni pamatujeme, byla přijata rozdílná usnesení sněmoven a je nyní třeba rozhodnout o dalším postupu.

V případě vládního návrhu zákona o úpravě vlastnických vztahů k půdě jednali experti poslaneckých klubů a k předběžnému jednání o tom, jak postupovat dále, se sešly i hospodářské výbory sněmoven a zároveň byla tato problematika předmětem dvou jednání poslaneckého grémia.

Na základě toho se navrhuje postupovat podle § 31 písm. a) zákona o jednacím řádu a opětovně projednat návrh zákona o úpravě vlastnických vztahů k půdě v hospodářských výborech Sněmovny lidu a Sněmovny národů, které by ještě této společné schůzi sněmoven předložily návrh usnesení.

Doporučuje se, abychom z variant, které v takovýchto případech ústavní zákon č. 143 a jednací řád zná, volili tu variantu, že věc projednají ještě hospodářské výbory, které předloží návrh k projednání společné schůzi.

Pokud jde o návrh zákona o Československé tiskové kanceláři, doporučuje předseda Sněmovny národů, aby se jednání o tomto návrhu vrátilo do výborů sociálních a kulturních obou sněmoven, které by rovněž připravily návrh usnesení. Sněmovny by se pak k projednání návrhu zákona o Československé tiskové kanceláři vrátily na své další společně schůzi.

Ptám se poslance Petra Uhla, který je předkladatelem tohoto návrhu zákona, zda souhlasí s tímto předloženým postupem.

Poslanec SN P. Uhl: Ano.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Navrhuji tedy schválit toto usnesení:

"Sněmovna lidu a Sněmovna národů souhlasí s opětovným projednáním vládního návrhu zákona o úpravě vlastnických vztahů k půdě v hospodářských výborech, pokud pak jde o návrh zákona o Československé tiskové kanceláři, ve výborech sociálních a výborech kulturních."

Ptám se, zda jsou k navrhovanému postupu připomínky nebo poznámky.

Poslanec SN M. Tahy: Hospodárske výbory navrhované zmeny prerokúvali s tým, že ponechali jeden paragraf prerokúvať politickému grémiu, ktoré je tvorené z odborníkov k danej problematike. Odporúčali sme, aby toto grémium zasadalo dnes večer, prerokúvalo to a hospodárske výbory až zajtra.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ano, toto je vysvětlení. Myslím, že to není chápáno jako pozměňující návrh. Je to konkretizace postupu, ale nehovořil jsem o tom, protože jednací řád nezná speciální komise poslaneckých klubů. Předpokládám rovněž, že politické grémium by se ještě na pondělní schůzi výsledky hospodářských výborů zabývalo, ale jde z hlediska jednacího řádu a tu proceduru, kterou jsem tu navrhl. Jsou ještě nějaké další poznámky? Slovo má poslanec Tyl.

Poslanec SL M. Tyl: Dovolím si poznamenat, že to není vládní návrh, ale že je to text zpravodajů, který byl přepracován hospodářským výborem. Takový bude předložen. Usnesení by bylo nepřesné.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nemýlím-li se, pane kolego, tisk 393 je vládní návrh.

Poslanec SL M. Tyl: Ano, ale my neprojednáváme tisk 393. Alespoň doufám, že ho nebudeme projednávat.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Projednáváme tento základ pro společnou zprávu hospodářských výborů.

Poslanec SL M. Tyl: Podle mého názoru projednáváme zprávu zpravodajů, která je změněna doporučením hospodářských výborů. To je text, který dostaneme.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Filip.

Poslanec SL V. Filip: Pane předsedající, dámy a pánové, já si nevzpomínám, že by na minulé plenární schůzí bylo rozhodnuto, že garančním výborem se stane hospodářský výbor, protože se tady o tom přímo jednalo a obě sněmovny schválily, že garančním výborem bude výbor ústavně právní. Proto si tedy myslím, že po projednání v hospodářském výboru by měl zasednout ústavně právní výbor.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Tento návrh znamená, že se doporučuje, aby pro tuto situací, pro tuto konečnou fázi projednávání zákona o vlastnických vztazích k půdě se garanční výbor změnil a aby tuto funkci plnily hospodářské výbory. Slovo má poslanec Világi.

Poslanec SL O. Világi: Ja si myslím, že sa nejedná o garančné výbory, že sa jedná o riešení určitej problematiky, ktorá nastala tým, že Snemovňa národov neprijala návrh zákona, to znamená, že sa v tomto prípade nejedná o zmenu garančného výboru, ale postup, ktorý bol zvolený pracovnou skupinou a politickým grémiom. Pokiaľ schváli snemovňa postup, ktorý bol navrhnutý, nebudeme hlasovať o garančnom výbore, ale o postupe, ktorý sme si zvolili. Myslím, že takto je to presne.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ano, máte pravdu. Slovo má poslanec Lux.

Poslanec SN J. Lux: Já bych to jen doplnil, abychom měli stejná čísla. Samozřejmě se jedná o vládní návrh (tisk 393), ovšem ve znění zpravodajské zprávy (tisk 547) a k tomu zaujmou stanoviska hospodářské výbory.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ano. Slovo má poslanec Humpál.

Poslanec SN V. Humpál: Vážené Federální shromáždění, promiňte, že asi budu opakovat některé předřečníky. Skutečně jde o to, že dnes máme rozhodnout o proceduře, kterou jsme zvolili v mezidobí, abychom se k něčemu dostali. Jde o to, schválit proceduru, že byl pověřen hospodářský výbor, aby to projednal. Nehovoříme o garančním, negarančním apod.

Za druhé. Od začátku se jedná o zprávu zpravodajů k vládnímu návrhu zákona.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Já myslím, že věc je jasná. Pokud se nikdo nehlásí, přistoupíme k hlasování. Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny národů.

Ptám se poslanců Sněmovny národů, kdo souhlasí s navrženým postupem? (Hlasuje se.) (Sto jeden.) Sto jeden. Děkuji.

Kdo je proti? (Dva.) Dva. Děkuji

Kdo se zdržel hlasování? (Čtrnáct.) Čtrnáct. Děkuji.

Dva poslanci nehlasovali. Sněmovna národů tento postup přijala.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo z nich souhlasí s navrženým postupem? (Hlasuje se.) (Devadesát osm.) Devadesát osm. Děkuji.

Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvanáct.) Dvanáct. Děkuji.

Dva poslanci nehlasovali.

Obě sněmovny schválily navržený postup, pokud jde o návrh zákona o úpravě vlastnických vztahů k půdě.

Nyní budeme hlasovat o obdobném postupu. Jde o to, že návrh zákona o Československé tiskové kanceláři se vrátí do výborů sociálních a výborů kulturních.

Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny národů. Kdo z nich je pro tento postup? (Hlasuje se.) (Sto čtyři.) Sto čtyři. Děkuji.

Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Deset.) Deset. Děkuji.

Sněmovna národů návrh schválila.

Nyní hlasují poslanci Sněmovny lidu. Kdo z nich je pro uvedený postup? (Hlasuje se.) (Jedno sto.) Jedno sto. Děkuji.

Kdo je proti? (Jeden.) Jeden. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasováni? (Pět.) Pět. Děkuji.

Tři poslanci nehlasovali. Sněmovna lidu postup schválila.

Mohu konstatovat, že Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky schválilo další postup v projednávání návrhu zákona o úpravě vlastnických vztahů k půdě a návrhu zákona Československé tiskové kanceláře.

(Poznámka redakce: usnesení SL č. 203, SN č. 203)


Nyní máme na pořadu

2

Vládní návrh zákona o odstupném poskytovaném při skončení pracovního poměru (tisk 515) a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 605).

Návrh usnesení předkládají výbory sociální a kulturní Sněmovny lidu a Sněmovny národů ve smyslu § 39 odstavec 4 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění.

Nejprve prosím ministra práce a sociálních věcí ČSFR Petra Millera, aby návrh odůvodnil.

Ministr práce a sociálních věci ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, předložený vládní návrh zákona odstupném, poskytovaném při skončení pracovního poměru, má nahradit dosavadní právní úpravu uvedenou ve vyhlášce č. 195/1985 Sb., o zabezpečení pracovníků při organizačních změnách a občanů před nástupem do zaměstnání. Z této vyhlášky, čtyřikrát novelizované, zůstala v platnosti už jen úprava poskytování mzdového vyrovnání nebo odstupného, na které však není právní nárok pracovníkům uvolňovaným v souvislosti s prováděním organizačních změn a racionalizačních opatření.

Poskytování mzdového vyrovnání pro období rozsáhlejších strukturálních změn se pro svoji značnou administrativní náročnost ukázalo být nevyhovující. Vládní návrh zákona proto předpokládá poskytování odstupného uvolňovaným pracovníkům. Odstupné bude nově pojato jako jednorázový příspěvek odškodňující pracovníka za ztrátu zaměstnání z důvodů organizačních změn prováděných zaměstnavatelem. Nebude určeno k hmotnému zabezpečení pro případ, že uvolněný pracovník nenastoupí bezprostředně zaměstnání nebo jestliže v novém zaměstnání bude dosahovat nižší výdělek. V důsledku této změny pojetí odstupného bude nutné upravit prováděcí předpisy k zákonu o zaměstnanosti v dané působnosti republik, podle nichž se dosud uchazeči o zaměstnání, kterým bylo poskytnuto v souvislosti s organizačními změnami odstupné, odkládá poskytování hmotného zabezpečení před nástupem do zaměstnání.

Navrhovaná úprava se nebude vztahovat na pracovníky uvolňované z vedlejšího pracovního poměru s ohledem na doplňkový charakter takového zaměstnání a na případy, kdy při organizačních změnách dochází u pracovníka pouze ke změně dosavadního zaměstnavatele, aniž by musel být rozvázán pracovní poměr. Navrhovaná úprava se nebude vztahovat na příslušníky ozbrojených sil a sborů a ozbrojených služeb v činné službě, pro které je provedena příslušná úprava v zákonech upravujících jejich služební poměr.

Výše odstupného podle vládního návrhu byla dohodnuta mezi zástupci zaměstnavatelů, odborů a všech tří vlád v generální dohodě na rok 1991 uzavřeně v lednu t.r. v Bratislavě. Koncepce odstupného umožňuje řešit jeho poskytování v rámci kolektivního vyjednávání podle podmínek v organizacích. Umožňuje se např. zvýhodnit pracovníky, kteří odpracovali v uvolňující organizaci určitý počet let nebo kteří odejdou v dřívějším termínu včetně možnosti dohodnout v kolektivním vyjednávání výhodnější výši odstupného a jeho poskytnutí za podmínky, že na takové závazky organizace bude mít potřebné zdroje.

Odstupné má s ohledem na svůj účel příslušet pouze pracovníkům, kteří v důsledku organizačních změn ztratí své dosavadní zaměstnání. Proto, pokud pracovník ve stanovené době opět nastoupí do zaměstnání v téže organizaci, bude muset v závislosti na termínu opětovného nastoupení zaměstnání v téže organizaci vrátit celé odstupné nebo jeho poměrnou část.

Předkládaný zákon o odstupném, poskytovaném při skončení pracovního poměru, je pracovně právním předpisem, jehož účelem je upravit v návaznosti na jednotnou úpravu rozvazování pracovního poměru v souvislosti s organizačními změnami jednotně i podmínky poskytování jednorázového příspěvku takto uvolňovaným pracovníkům. Takovou úpravu lze provést podle článku 22 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci ve znění ústavního zákona č. 556/1990 Sb., jen zákonem Federálního shromáždění.

Navrhuji, aby vládní návrh zákona o odstupném poskytovaném při skončení pracovního poměru byl schválen se změnami uvedenými v bodě 4 usnesení výborů sociálních a kulturních č. 84 ze dne 24. dubna 1991. Pokud ovšem jde o navrhovanou změnu termínu účinnosti zákona na 1. červenec 1991, doporučuji zvážit stanovení dřívějšího termínu účinnosti, a to již dnem 31. 5. 1991.

Tento návrh odůvodňuji tím, že navrhovaná úprava odstupného je velmi aktuální a uvolňovanými pracovníky velmi očekávaná.

V důsledku fakultativního pojetí stávající právní úpravy v řadě uvolňovaných pracovníků podniky odstupné dnes neposkytují. Bylo by proto žádoucí, aby se tato úprava vztahovala již na případy početně rozsáhlých organizačních změn provedených v průběhu měsíce února t.r., kde byl se značným počtem pracovníků rozvázán pracovní poměr výpovědí, na jejichž základě pracovní poměr skončí posledním dnem měsíce května. Vzhledem k malému rozsahu navrhované úpravy, tedy při takto stanovené účinnosti zákona, by bylo možné zabezpečit včasnou publikaci ve Sbírce zákonů a zajistit tak poskytnutí odstupného v uvedených případech. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji ministrovi Millerovi. Návrhy projednaly výbory sociální a kulturní, ústavně právní, výbory pro plán a rozpočet a výbory hospodářské obou sněmoven.

Nejprve prosím společného zpravodaje výborů Sněmovny národů poslance Kornela Smržíka, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec K. Smržík: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, istotne mi dáte za pravdu, keď poviem, že po vecnom a presvedčivom zdôvodnení pána ministra Millera, aj po prečítaní a preštudovaní dôvodovej správy návrh zákona o odstupnom poskytovanom pri skončení pracovného pomeru, mi neostáva veľa príležitostí na to, aby som povedal niečo podstatné, významovo doplňujúce, alebo spravodajsky upresňujúce.

Musím konštatovať, že predkladaný návrh je pripravený s náležitou vecnou, odbornou a legislatívnou dôslednosťou a dôkladnosťou.

Keď mám, ako spoločný spravodajca za snemovňu národov predniesť stručnú správu o výsledkoch jednania, rozhodol som sa, a to po dohode s druhým spravodajcom, že podám len základne údaje.

Na prerokovaní a posúdení návrhu, ako tu už bolo povedané, pracovali takmer všetky výbory národných rád, aj Federálneho zhromaždenia. Prišlo viac doplňujúcich návrhov, prišli aj pozmeňovanie návrhy, ktoré svedčia o konštruktívnom prístupe nielen poslancov, ale aj pracovníkov príslušných ministerstiev, ale predovšetkým aj o aktívnom prístupe a záujme širokej verejnosti. Dokladom toho sú desiatky listov adresovaných Federálnemu zhromaždeniu, v ktorých sa vyzýva k urýchlenému prijatiu zákona o odstupnom či odchodovom, ako sa to uvádza v súlade s dohodou Medzinárodnej organizácie práce č. 158.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP