Přítomno: | 124 poslanců Sněmovny lidu |
65 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
60 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Andelová, Bárta, Bartončík,
Battěk, Borguľa, Danihel, Hanák, Honner, Kňažko,
Kocáb, Kováč, Kovář, Kučera
S., Kvačkaj, Lacina, Langoš, Minka, Ruml, Soboňa,
Šepetka, Šidík, Vandas, Vysloužil, Žalud
1 poslanec rezignoval
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Burian, Grebeníček, Kaplanová, Mikan, Patočka,
Petrová, Ransdorf, Šolc, Tichý, Mikule
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Ambros, Babáková, Bellušová, Čalfa,
Kočtúch, Mečiar, Molnár, Moric, Rašev,
Seman, Slota, Šebej, Zelenay, Suchán
(Řízení schůze místopředseda
FS J. Stank.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené poslankyne, vážení
poslanci, vážené Federálne zhromaždenie,
vážení hostia, otváram 9. rokovací
deň 14. spoločnej schôdze Snemovne ľudu
a Snemovne národov. Prajem vám dobrý deň.
Na programe máme záverečné slová
a hlasovanie o pozmeňovacích návrhoch a o
celkovom vládnom návrhu zákona o úprave
vlastníckych vzťahov k pôde v znení spoločnej
správy spravodajcov podľa tlače 547.
Včera zhruba do 18.00 hodín rokovali výbory
ústavnoprávne obidvoch snemovní a prijali
stanoviská a odporúčania ku všetkým
predneseným pozmeňovacím návrhom.
Potom, do neskorých nočných hodín,
ich spracovávali spravodajcovia a zakrátko k nim
prednesú svoje odporúčania, príp.
odporúčania výborov ústavnoprávnych
ako výborov garančných.
Predseda Federálneho zhromaždenia tiež zvolal
politické grémium ku koordinácii zásadných
stanovísk jednotlivých politických klubov
k návrhu zákona. Tam zástupcovia medziparlamentného
klubu demokratickej pravice predniesli stanovisko návrhu
skupiny asi 30 poslancov, aby sa zákon a spoločná
správa vrátili na prerokovanie výborom hospodárskych
a výborom pre životné prostredie. Tento návrh
žiadny ďalší predstaviteľ klubov nepodporil
a politické grémium ho neprijalo, a to z dôvodov
vecných i procedurálnych: Bolo zhodne konštatované,
že vrátenie návrhu na optovné prerokovanie
do výborov, v ktorých už bola predloha prerokovaná,
neprinesie v tejto etape nové poznatky, ani odborne neobohatí
ďalší priebeh rokovania. Tento postup by sa dostal
tiež do rozporu so zákonom o rokovacom poriadku, pretože
rozprava bola ukončená, pozmeňovacie návrhy
boli predložené a postúpené garančným
výborom. Ďalšie pozmeňovacie návrhy
preto nie je možné prijať. Politické grémium
dospelo k záveru, že celý problém je
v tejto etape viac v rovine politickej než odbornej. Dohodlo
sa na ďalšom stretnutí po hlasovaní o
pozmeňovacích návrhoch, teda pred hlasovaním
o celom návrhu.
Ďalej sa diskutovalo o čase ukončenia dnešného
dňa spoločnej schôdze. Je návrh ukončiť
rokovanie do 15.00 hodiny alebo pokračovať až
do ukončenia hlasovania s tým, že Kancelária
Federálneho zhromaždenia zabezpečí pre
poslancov do najvzdialenejších centier, t.j. Bratislava,
Košice, Tatry, Sliač, Ostrava, leteckú dopravu.
O tomto návrhu by sme hlasovali, teda do kedy budeme dnes
rokovať.
V tejto chvíli sme uznášania schopní
a budeme teda hlasovať, vážené kolegyne
a kolegovia, či ukončíme dnešné
rokovanie o 15. hodine bez ohľadu na to, či bude skončený
celý priebeh alebo celá procedúra hlasovania.
To znamená, že by sme pokračovali pripadne
budúci týždeň v prerokúvaní
zákona o pôde alebo budeme pokračovať,
dokiaľ neskončíme hlasovanie. Pretože
tieto návrhy sa vzájomne vylučujú,
myslím, že keď sa uznesieme, že budeme rokovať
do 15.00 hodiny, o ďalšom už by sme nehlasovali,
tým by bolo povedané, ako máme postupovať.
(8.21 hodin) Dávam hlasovať v Snemovni národov
o tom, či ukončiť dnešné rokovanie
o 15.00 hodine? Kto v Snemovne národov je za ukončenie
o 15.00 hodine? (Hlasuje se.) (Sedmnáct.) Sedemnásť.
Ďakujem.
Kto je proti? (Padesát sedm.) Pťdesiatsedem. Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (Devět.) Devť. Ďakujem.
Teraz prosím poslancov Snemovne ľudu. Kto je za to,
aby sme ukončili o 15.00 hodine dnešné zasadanie,
nech zdvihne ruku a stisne tlačítko! (Hlasuje se.)
(Dvacet dva.) Dvadsaťdva. Ďakujem.
Kto je proti? (Čtyřicet.) Štyridsať. Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet čtyři.) Dvadsaťštyri.
Ďakujem.
Ani jedna snemovňa neprijala tento návrh, to znamená,
že budeme pracovať, dokiaľ neskončíme
hlasovanie o tomto zákone.
Prosím i tých 17 poslancov zo snemovne národov a 22 poslancov zo Snemovne ľudu, ktorí hlasovali za ukončenie o 15.00 hodine, aby prijali včšinový názor a zotrvali tu aj po 15.00 hodine a zúčastnili sa celého hlasovania.
Teraz mi dovoľte, aby sme pristúpili k záverečnému
slovu. Pán poslanec Mandler sa hlási s technickou
alebo faktickou poznámkou.
Poslanec SL E. Mandler: Vážení kolegové,
promiňte, že chvíli zdržím s procedurálním
návrhem. Jak víte, federální vláda
poskytla informaci o tom, že bude poskytovat podpory některému
periodickému tisku. Vyvolalo to dost velké pobouření
a včerejší schůze to nijak neuklidnila.
Myslím, že touto věcí se musí
Federální shromáždění
zabývat, samozřejmě ne dnes. Avšak na
tomto zasedání, protože pokud by tomu bylo
tak, jak bylo uvedeno v novinách, hrozí nebezpečí,
že vláda podstatným způsobem překročila
své programové prohlášení. Nemyslím,
že stačí zabývat se tím formou
interpelace. Navrhuji proto, abychom zařadili na toto zasedáni
bod, pokud možno (bude-li příští
týden), tuto otázku s diskusí a výzvou
kompetentnímu zástupci federální vlády,
aby se k této věci vyjádřil.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec, o programe budeme môcť
hlasovať po skončení tohto bodu, prosil by
som, keby ste to potom prípadne uplatnil, ale teraz sme
uprostred jednania o zákone o pôde. Boli tu ďalšie
návrhy, niektorí poslanci chceli vystúpiť
s dôležitými interpeláciami atď.,
dnes však máme na programe zákon o pôde,
teraz pristupujeme k záverečným slovám,
takže hlasovať o zmene jednacieho poriadku môže
navrhnúť niekto až po ukončení
tohto bodu. Inak by to bolo v rozpore s akoukoľvek elementárnou
disciplínou, ktorú sme tu schválili.
Poslanec SL E. Mandler: Pane předsedající,
s tím nemohu naprosto souhlasit. Zdůraznil jsem,
že jde o věci podstatné důležitosti.
Můj návrh buď bude přijat, nebo nebude.
Nijak to nezdrží jednání této
schůze, spíš ho zdrží zbytečná
debata.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Budeme hlasovať o skončení tohto
bodu programu, či rozšíriť alebo zúžiť
náš program. Vecne to nič nemení na
situácii.
Prosím, pán poslanec Doležal sa hlási
o slovo.
Poslanec SN B. Doležal: Pane předsedající,
nehněvejte se, ale domnívám se, že v
jednacím řádu není taková klauzule,
která by zakazovala hlasovat o změně programu
zasedání.
Předsedajíci místopředseda FS J. Stank:
V rokovacom poriadku je napísané, že keď
sa uskutoční rozprava o nejakom zákone alebo
probléme, majú poslanci vystupovať k prejednávanej
veci. My sme dokonca ukončili rozpravu a teraz pristupujeme
k záverečným slovám a hlasovaniu,
takže v priebehu tohto prejednávania tohto bodu programu
nemôžeme jednať o niečom inom. Ešte
poslanec Stome.
Poslanec SN K. Stome: Vážené shromáždění,
bez ohledu na obsahovou část návrhu pana
kolegy Mandlera nemůže parlament z praktických
důvodů rozhodovat teď o novinářských
zprávách. Domnívám se, že bychom
věc měli posuzovat, až se zjistí, jak
se věci skutečně mají. Navrhoval bych
postup, jak navrhuje předsednictvo. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán minister Klaus je potom pripravený
s faktickým vysvetlením. Ako ukončíme
túto problematiku, vrátime sa k tejto veci.
Poslanec SN M. Prokop: Chtěl bych jen upozornit, že
v tomto bodu byla už podána naléhavá
interpelace předsedovi vlády.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Áno, máme zaradený v našom
programu bod interpelácie a verím, že sa vláda
na túto naliehavú informáciu v tomto bode
ozve.
Dovoľte mi, vážení kolegovia, aby sme
pokračovali v programe. Len pripomínam, že
sme ukončili rozpravu k vládnemu návrhu zákona
v znení spoločnej správy. Spravodajcovia
by teraz mali predniesť záverečné slová.
O záverečné slovo sa prihlásil minister
hospodárstva Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky pán Dlouhý, prosím, aby sa ujal
slova.
Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý:
Vážený pane předsedo, předsedající,
vážení páni poslanci. Už třetí
den jedná plenární schůze obou sněmoven
Federálního shromáždění
o společně zprávě, návrhu,
tak zvaného zákona o půdě.
Vyslechli jsme si velké množství příspěvků
v rozpravě, máme téměř stovku
pozměňovacích návrhů, celý
zákon je ve Federálním shromáždění
k projednání už několik měsíců
a já sám vystupuji k této problematice už
počtvrté.
Domnívám se proto, že není důležité,
abych pronášel dlouhé závěrečné
slovo. Spíš jde o to, zda se mi podaří
vymezit základní problémy, které v
současné době kolem tohoto návrhu
zákona jsou, a současně abych dostatečně
vysvětlil, že předložený návrh
i zpracované pozměňovací návrhy
budou vytvářet dobrý základ pro hlasování,
ke kterému, jak pevně věřím,
dnes přistoupíme.
Původní vládní návrh, který
byl předložen na konci minulého roku, byl doprovázen
dvěma alternativními návrhy, z nichž
jeden, poslanců kolem pana poslance Tyla, představoval
skutečně výraznou alternativu k tomu, co
předložila do parlamentu federální vláda.
Federální vláda současně přijala
politickou realitu jak v naší společnosti,
tak i ve Federálním shromáždění.
Federální vláda současně reagovala
na průběh přijímání
ostatních zákonů, které s tímto
zákonem úzce souvisejí, zákonem o
mimosoudních rehabilitacích, velkou transformací
a dalšími. Federální vláda samozřejmě
je si vědoma, že je to jeden z nejobtížnějších
zákonů ekonomické reformy, a že je to
současně jeden z nejobtížnějších
zákonů, který patrně Federální
shromáždění v tomto svém volebním
období přijímá.
Ukazuje se, že celý problém má dvě
základní části, část
restituční a část transformační.
Zatím co v části restituční
mohu konstatovat nemalou shodu v základním přístupu
k celkové filozofii, i když jsou rozdíly především
co se týče na možnosti, především
ekonomické možnosti našeho státu restituce
realizovat. Ale bez ohledu na tyto problémy, které
koneckonců nesouvisely jen s tímto zákonem,
se mi zdá, že v této restituční
části jsme dospěli k určité
parlamentně přijatelné shodě i přes
řadu pozměňovacích návrhů,
kterými se dále budeme zabývat.
Druhá část je část transformační,
kde byly patrně i základní rozdíly
ve filozofii mezi vládním návrhem a návrhem
iniciativní skupiny poslanců. Zde musím zopakovat,
že vláda musela přijmout určitý
princip, který vychází jak z jejího
pohledu na současnou ekonomickou realitu, na zhodnocení
hospodářského vývoje v zemědělství
za posledních čtyřicet let, na faktickou
podporu, kterou vládní návrh dostává
ze zemědělství, a přijala základní
filozofii, kterou mohu stručně popsat již téměř
okřídleným sloganem, že družstva
jsou družstvy, že jsou to legální entity
a že se uznává majetek družstev jako určitý
základní výchozí princip.
Znovu bych si při této příležitosti
dovolil zdůraznit, co jsem řekl ve svém vystoupení
předevčírem, totiž, že nebyli to
vládní úředníci, ani pouze
federální ministerstvo hospodářství,
které zde prosazovalo určitý pohled na věc,
ale že to byl názor federální vlády,
která za svým návrhem stojí, za touto
filosofií stojí a bere současně za
ni i plnou zodpovědnost.
Stejně tak připomínám, že vláda
přijímá zodpovědnost za to, že
bude postupně docházet ke skutečné
transformaci zemědělských družstev a
k odstranění všech problémů,
které zde byly tak široce a velmi správně
diskutovány.
Dovolte, abych se nyní zmínil o třech základních
problémech, které vidím kolem tohoto zákona.
Je to oblast transformace, oblast, která souvisí
s otázkou restituce národnostních menšin,
a oblast oprávněných osob.
Nejožehavější otázkou je problém
transformace, kde i společná zpráva zpravodajů,
ze které jsme vycházeli, považuje zemědělská
družstva za skutečná družstva a majetek
družstev skutečně za jejich legální
majetek. V souvislosti s tím vzniklo hodně problémů
kolem § 15 a § 15 a) a s tím úzce souvisejícího
§ 14, který se zabývá náhradou
za živý a mrtvý inventář, neboť
to je krok, který přesahuje zákon o mimosoudních
rehabilitacích.
Pokusil bych se v několika bodech rozptýlit obavy,
které souvisejí s tím, že § 15
a § 15 a) představují určitý
hybrid mezi dvěma variantami a že jako každý
kompromis mohou ve svém důsledku spíše
uškodit, než přispět. Domnívám
se, že tomu tak není, domnívám se, že
tak, jak jsou § 15 a 15 a ) připraveny, umožňují
vstup do družstev i restituovaným vlastníkům,
a to i těm, kteří nechtějí
na půdě sami hospodařit.
Objevily se pochybnosti o členství těchto
restituovaných vlastníků v družstvech,
i o reálném vlivu na chod a hlavně efektivní
transformaci zemědělských družstev.
Vím, že to do základní míry souvisí
s připravovanou novelou zákona o zemědělském
družstevnictví č. 162/1990 Sb. V této
novele, o níž se domnívám, že po
ukončení hlasování o tomto zákonu
budeme muset na ní ještě velmi a velmi mnoho
pracovat a současně pracovat velmi rychle tak, aby
během několika týdnů mohla být
zařazena na program jednání tohoto Federálního
shromáždění, v této novele se
domnívám, že bude-li to nutné, musíme
být ochotni i přijmout členství restituovaných
vlastníků ze zákona, jakkoliv to může
z určitých srovnání odporovat zásadám
družstevnictví i třeba v dnešních
ekonomikách, ale chtěl bych zdůraznit to,
co zde zdůraznil již pan poslanec Lux, totiž
že nežijeme ve standardních tržních
ekonomikách, nežijeme z tohoto pohledu v normální
společnosti, žijeme v transformačním
přechodném období, které si vyžaduje
i určité specifické kroky, Myslím,
že novela zákona č. 162/1990 Sb., musí
zajistit restituovaným vlastníkům nejen právo
na členství v družstvu, ale musí jim
zajistit i právo na ovlivňování chodu
a efektivní transformaci činnosti družstev.
V této novele zajistíme nárok na podíl
na majetku a tím i na vytvoření členského
podílu. Už teď je tam zahrnuta stávající
zákonná možnost vystoupení z družstva,
z družstva se svým členským podílem
a musím zdůraznit, že vyúčtování
probíhá po roční účetní
uzávěrce, to znamená v současné
době vystoupení se svým členským
podílem připadá v úvahu až v
březnu roku 1992.
Novela zákona č. 162/1990 Sb. umožní
svobodné rozhodnutí pro jakoukoliv formu podnikatelské
činnosti. Jsme přesvědčeni, že
toto, mimo jiné, může novela zákona
č. 162/1990 Sb. zajistit a musí zajistit v návaznosti
na to, jak je připraven v současné době
zákon o půdě.
Chtěl bych ujistit parlament, že vláda bude
sledovat záměr, aby bylo možno realizovat skutečnou
transformaci zemědělských družstev,
a současně bych chtěl přizvat k dopracování
tohoto zákona i iniciativní skupinu poslanců
kolem pana poslance Tyla tak, abychom našli záruky,
že tento příslib bude skutečně
realizován.
Druhou oblastí, o které bych se chtěl krátce
zmínit, je otázka restituce národnostních
menšin. Víte, že tento problém zde byl
diskutován z mnoha hledisek, a musím říci,
že i z mého osobního pohledu velká většina
přednesených příspěvků
v rozpravě se zakládala na určitém
reálném základě. Je to však jedna
z nejožehavějších otázek, jedna
z nejproblematičtějších. Domnívám
se, že i obecný názor naší společnosti
bude hodně na tento problém roztříštěn.
Vláda ještě včera se na svém
zasedání tímto problémem zabývala
a rozhodla se, že podpoří původní
stanovisko, které bylo již ve zpravodajské
zprávě obsaženo, a které je tedy, abych
tak řekl, materializováno v § 4 a). Především
proto, že nerozšiřuje rozhodné období,
v podstatě potvrzuje stálou platnost nařízení
"Zboru povereníkú č. 26 ze 4. listopadu
1948" s tím, že tato norma má stálou
platnost a může se podle ní postupovat.
Vláda poměrně široce diskutovala i otázku
občanů německé národnosti.
Vláda považuje tento problém za mnohem komplikovanější,
není zde prostor, abych o tom hovořil podrobněji,
připomínám však, že pokud bychom
tuto otázku šířeji zahrnuli, otevřeli
bychom i takové problémy, jako že již
v roce 1938 při zabrání Sudet došlo
k vyhnání určité části
českého i dalšího obyvatelstva z půdy
a že bychom patrně otevřeli diskusi mnohem
širší, která by zákonitě
směřovala k dalšímu posunu rozhodného
období.
Jaké by to potom mělo další precedenční
i politické důsledky, to je zřejmé.
Stejně bychom se také nemohli vyhnout tomu, že
na jednu a tutéž půdu by mohl být dvojí,
v některých případech až trojí
nárok. Proto opakuji, vláda podporuje své
původní stanovisko, které bylo obsaženo
ve společné zprávě, tedy v §
4 a).
Třetí oblastí je oblast oprávněných
osob. Zde bych se chtěl zmínit o církvi a
obcích, i když se o tom zmíní i zpravodajové.
Vláda se domnívá, že je nutno podpořit
problém řešení církve samostatným
zákonem na úrovni federace tak, jak to bylo řečeno
již v předcházejících právních
normách. U obcí vidím především
kompetenční problém, který souvisí
se zněním ústavního zákona,
tak jak o tom budou informovat zpravodajové. Především
z tohoto důvodu vláda podporuje původní
řešení, jak bylo uvedeno ve zpravodajské
z:právě.
Toto jsou, vážené poslankyně a vážení
poslanci, podle mého názoru tři hlavní
problémové okruhy, které před vámi
stojí, abyste je rozhodli svým hlasováním.
Chtěl bych vám poděkovat všem za spolupráci
při práci ve všech výborech i v tomto
plénu, protože rád bych zdůraznil, že
tento problém je jeden z nejobtížnějších,
v podstatě nemá precedens ve svém přístupu
k řešení a nejlepší cestou, jak
jej vyřešit nebo otevřít prostor k jeho
řešení, je vzájemná spolupráce,
pochopení, hledání, usilovné a pracné
hledání nejen politicky přijatelného
kompromisu, ale i kompromisu, který založí
reálnou možnost pro rozvoj našeho zemědělství.
Proto pevně věřím, že dnes k
hlasování již přistoupíme, domnívám
se, že všechny problémy zde byly již řečeny
z řady aspektů, z řady poloh, že ve
stávající skutečnosti ani vláda,
ani Federální shromáždění
s tímto zákonem již patrně nepostoupí
kupředu při dopracování věcných
problémů a proto věřím, že
odpovědně a pečlivě zvážíte
všechny pozměňovací návrhy a
jak jsem říkal již ve svém úvodním
slově, podpoříte základní logiku
a základní filozofii vládního návrhu
zákona o půdě, samozřejmě ve
smyslu celé řady pozměňovacích
návrhů, které tento zákon posouvají
k lepší formě. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánovi ministrovi Dlouhému.
Teraz prosím spoločných spravodajcov o záverečné
slovo, slovo má spoločný spravodajca výborov
Snemovne národov pán poslanec Lux.