Středa 3. dubna 1991

Ku krátkej poznámke sa prihlásil ešte pán poslanec Lux, ako spravodajca.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Lux: Vážení kolegové, vážené kolegyně. V diskusi vystoupilo 68 diskutujících včetně technických poznámek a předložili celkem 98 pozměňujících návrhů. Já se domnívám, že průběh diskuse a předkládání pozměňujících návrhů v podstatě je pokračováním rozporných přístupů a rozporných názorů.

Když jsem hovořil o genezi projednávání těchto jednotlivých návrhů, tak vlastně jsme konstatovali, že téměř nikde se výbory nedohodly. Víme, že byly předloženy tři návrhy, víme, že žádný z předložených návrhů nebyl dobrý, pouze byl lepší nebo horší - žádný nemůže být dokonalý tak, aby vyhovoval všem. Naši zpravodajskou zprávu jsme si s kolegou nevymysleli, naše zpravodajská zpráva se opírá o výsledky jednání výborů a vše, co v ní je, má reálný základ v jednání našich výborů. Opírá se o práci nás poslanců a o práci také všech dnešních kritiků. Ústavně právní výbor jako garanční výbor nezpracoval závěrečnou zprávu, neschválil závěrečné usnesení, tudíž jako zpravodaj odmítám kritiku všech členů ústavně právního výboru, kteří jí dnes pronesli, protože v jeho usnesení z 25. 3. 1991 se píše, že doporučují sněmovnám souhlasit s vládním návrhem zákona o úpravě vlastnických vztahů k půdě (tisk 393) ve znění změn a doplňků přijatých výbory ústavně právními uvedených v příloze. Přílohou tohoto usnesení je naše zpravodajská zpráva.

Chtěl bych říci tolik, že jednání naší zpravodajské zprávy v podstatě probíhalo za účastí vlády, zástupců iniciativní skupiny poslanců, zúčastnila se jí široká skupina a její základ je skutečně ve výsledku jednání jednotlivých výborů. Náš přístup byl v podstatě takový, aby každý hektar měl svého majitele, abychom dodrželi rozhodně období 1948, přitom abychom respektovali všechny občany naší republiky, tzn. Maďary i Němce. Oprávněné osoby se budou řešit hlasováním, protože jsou tam alternativy. Otázkou restitucí chceme řešit z pohledu navrácení vlastnických práv, tzn. vše co se vzalo by se také všem vrátilo s tím, že chceme upřednostnit naturální formy před finanční náhradou, nebo také dokonce před nuceným pachtem. Ke všem těmto věcem vystoupíme až se budou projednávat, kde zdůrazníme, jak které výbory na to reagovaly, jaké doporučení.

Jenom krátce bych si dovolil reagovat na ta slova, která zde dnes v diskusi zazněla o rozbití družstev, o hladu, o zajištění výživy atd. Prosím vás, tento zákon řeší majetkové vztahy. Co se stane, když tento zákon se bude realizovat, předpokládám v nějaké přijatelné podobě?

Normální zemědělec seje a sklízí. Pouze se napraví majetkové vztahy, napraví se struktura majetkových vztahů a každá průhledná a čitelná struktura majetkových vztahů přináší pouze prosperitu. To je bez diskuse.

Příčina stavu zemědělství, tak o tom zde bylo často hovořeno, není v tom, že není zákon nebo v tom, že je špatně zákon připraven, ale současný stav zemědělství má svojí příčinu ve špatné politice státu z pohledu cen, dotací atd. a také někde ve špatné práci zemědělců, že nedokáží zorganizovat svojí práci tak, jak by bylo potřeba. Myslím si, že je třeba být v tomto objektivní.

Skutečnost, že naše zpravodajská zpráva byla tak velmi kritizována, je důkazem toho, že ta zpráva je dobrá a korektní. Kdyby jeden či druhý tábor se k ní připojil, svědčilo by to o tom, že jsme nepostupovali korektně; čili jsem s tímto výsledkem spokojen. Je také ovšem důkazem o neústupností jednotlivých poslanců, také důkazem o tom, že problém - jak se zdá - je vyhrocen. Je dokladem o tom, že "dobrý zákon je pouze ten můj zákon". Nevím, jestli je důkazem politické věrnosti a zarputilosti, či neschopnosti, neschopností politických kompromisů nebo neschopnosti reálného pohledu na věc.

Doporučují následující postup: aby jednotlivé pozměňovací návrhy byly projednány v garančním výboru ústavně právním a doporučoval bych, aby se ho zúčastnili všichni odborní zástupci z jednotlivých politických klubů, to znamená, nechť jednotlivé politické kluby delegují své odborné zástupce, kteří by se k té věci vyjadřovali z pohledu jednotlivých politických klubů. Tak, aby se záležitost projednala v politických klubech a poté musí rozhodnout hlasování.

Dávám na zváženou návrh pana poslance Houšky, aby otázka transformace se řešila znovu ve výborech. To musíme rozhodnout znovu sami.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánovi poslancovi Luxovi. Myslím, že na základe jeho odporúčaní môžeme prerušiť dnešné zasadnutie s tým, že sa stretneme o 9.00 hodine a budeme pokračovať. V čom budeme pokračovať, resp. aký bude program zajtrajšej dopoludňajšej schôdze, to závisí od toho, ako veci posúdia a prerokujú ústavnoprávne výbory.

Dovoľte, aby som z poverenia pána predsedu Číča a pána podpredsedu Vosčeka zvolal ústavnoprávne výbory na 19. l5 hodín do miestností č. 274. Teda hneď teraz sa stretnú ústavnoprávne výbory, prerokujú ďalší postup a zajtra zrejme budú pokračovať.

My by sme zajtra pokračovali iným programom od deviatej hodiny. Navrhneme vám, aký by to mal byť program a ako sa vysporiadať so zostávajúcimi bodmi programu 14. spoločnej schôdze, ktoré sme si schválili. Teda z toho dôvodu by som vás prosil, aby ste tu o deviatej boli, pretože budeme hlasovať o ďalšom postupe a o ďalšom programe. Takže dovoľte, aby som prerušil naše zasadnutie, ale predtým ešte poviem niekoľko poznámok.

(Následují organizační pokyny o schůzích výborů atd.)

S technickou poznámkou sa prihlásil pán poslanec Roman.

Poslanec SN L. Roman: obraciam sa s prosbou na spravodajcov, aby skôr než začnú rokovať ústavnoprávne výbory, zoradili všetky pozmeňovacie návrhy k jednotlivým paragrafom, aby nebol nejaký "mišung" a aby sa nejako cieľavedome rokovalo.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno, ráno sme o tom hovorili, v počítači sa spracovávajú jednotlivé pozmeňovacie návrhy a malo by to byť zoradené. Ďakujem vám. Prerušujem 14. spoločnú schôdzu do zajtra. Začneme zajtra o 9.00 hodine. Prajem vám príjemný večer a dobrú noc.

(Schůze přerušena v 18.55 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP