Na závěr se dostávám k lesu. Jak už
jsem řekl, problematika lesů zůstala trochu
ve stínu zemědělské půdy, ač
tomu v přírodě bývá naopak.
Jak jsme se mohli přesvědčit, i ve výborech
byl tento zákon za časně projednáván
optikou zemědělskou. Bohužel, dost značná
plocha půdy, které se tento zákon má
týkat, je půda lesní.
Dovoluji si obrátit vaši pozornost k § 17, který
se také týká lesa a zároveň
se týká režimu náhrad za trvalé
porosty. Můj pozměňovací návrh
spočívá v tom, aby v tomto § 17 zůstal
pouze odstavec 1, jak to bylo v původním vládním
návrhu. Upozorňuji na to, že v tomto bodě
podporuji původní vládní návrh.
Zdůvodňuji to takto. V odstavcích 2, 3 a
4, které byly přidány na základě
projednávání ve výborech - tuším,
že hlavně hospodářských, zpravodajové
to jistě upřesní - řeší
formu náhrady za porosty, které uživatel za
dobu, kdy pozemky užíval, na pozemku vysadil. Jak
jsme se mohli přesvědčit, měly se
tady hlavně na mysli např. vinice, ovocné
sady nebo jiná zhodnocení zemědělské
půdy. Trochu v pozadí zůstala problematiky
toho, že v České republice, a omlouvám
se, že nemám údaje ze Slovenska, přibližně
100 000 ha zemědělské půdy za posledních
42 let bylo zalesněno. Ze znění odstavců
2 nebo 3 vyplývalo, že vlastník, pokud chce
tyto pozemky zpět, musí nejdříve zaplatit
30 až 40 leté nebo mladší porosty, které
na těchto pozemcích byly vysazeny a teprve pak se
může ujmout vlastnictví. Dává
se mu ještě možnost, že by mohl žádat
za tyto pozemky náhradou jiné pozemky zemědělského
charakteru.
Pokud jde o úhradu, upozorňuji na to, že tímto
řešením, co se týče lesů,
bychom faktickou náhradu nesmírně zbrzdili,
protože průměrná hodnota porostů
na těchto pozemcích je 15 000 Kčs na jeden
ha, tedy průměrná hodnota. Pokud jde o přidělení
náhradních pozemků, upozorňuji na
to, že došlo v podstatě k jednostrannému
nárůstu lesní půdy a pokud by teoreticky
velká většina těchto původních
vlastníků nechtěla zaplatit úhradu
za vysazené porosty a rozhodla se pro náhradní
pozemek, byl by pozemkový fond ve velmi prekérní
situaci, odkud by těmto lidem zemědělskou
půdu přidělili.
V případě odstavce 4 se jedná o opačnou
věc. Pokud na pozemku byl les, měl by uživatel
nahradit vlastníkovi, pokud tento les byl např.
smýcen. To naráží na problematiku, že
při hospodaření v lesích je nutno
respektovat určitou dobu, kdy je třeba les smýtit,
tzv. dobu obmytí, které bývá řádově
100 let podle různých dřevin a samozřejmě
je věci náhody, zda kterému vlastníkovi
byly na jeho pozemku tyto lesy smýceny v době minulých
40 let nebo nebyly.
Vzhledem k tomu, že tento režim kácení
stromů v lesích podléhá zákonné
úpravě, bylo by toto hledisko uhrazení původnímu
vlastníkovi, např. smýcených porostů
nespravedlivé. Zdá se mi, že by bylo také
v jemné kolizi se zněním odstavce 1.
Abych to shrnul, doporučuji vypustit odstavce 2, 3 a 4
§ 17 předloženého tisku, abychom se přiblížili
původnímu znění vládního
návrhu.
Vážení kolegové, váženě
kolegyně, milí hosté, omlouvám se,
jestli jsem vás příliš zdržel svými
vývody a pozměňovacími návrhy,
ale chtěl bych zdůraznit, že byly vedeny upřímnou
snahou o to, abychom jsouce vystaveni různým zájmovým
skupinám, různým třeba i nátlakům,
dokázali vytvořit zákon, který by
byl takový, jaký má být, tj. více
či méně spravedlivý, který
by nediskriminoval žádnou ze skupin obyvatel našeho
státu. Žádný ideální zákon,
žádný parlament vytvořit nemůže.
Nezavděčili jsme se tím, že jsme přijali
zákon, který definuje investiční kupóny
a přístup obyvatel k nim. Domnívám
se, že bychom se nezavděčili ani tehdy, kdybychom
přijali zákon, kterým se rozdává
všem obyvatelům této země poměrná
část zlatého pokladu našeho státu.
Proto si myslím, že není třeba mít
takové ambice. Chtěl bych ale ujistit všechny,
kteří mají na tomto zákoně
zájem, že jsme vedeni upřímnou snahou
najít spravedlnost a právo. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. O slovo sa prihlásil člen
federálnej vlády pán minister Dlouhý.
V zmysle § 17 zákona o rokovacom poriadku mu udeľujem
slovo.
Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý:
Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte, abych zde vstoupil krátce do diskuse,
ne proto, že bych chtěl polemizovat s vystoupením
svého předřečníka, pana poslance
Schneidera, i když doufám, že zítra ve
svém vystoupení se budu moci vrátit k některým
jeho závěrům, ale především
bych chtěl reagovat na připomínky o nedostatečné
kvantifikaci a současně o tom, že pan poslanec
Schneider narazil při diskusi o některých
paragrafech, především § 8, 9, ale i 14,
na otázky možnosti zemědělských
podniků, ať státních statků nebo
zemědělských družstev při restitucích
a finančních náhradách. Proto mi dovolte,
abych k tomu podal krátce některé kvantifikační
informace.
Samozřejmě, kvantitativní informace, ať
se to týkalo zákona o mimosoudních rehabilitacích,
transformačního zákona nebo i tohoto zákona,
o kterém to platí možná ještě
ve větší míře, jsou velmi obtížné.
Můžeme se opírat buď o historické
nebo o mezinárodní srovnání.
Vyjdeme-li ze souborného šetření Ústavu
účetnického, zprávovědného
z let 1926 - 1930 (myslím, že tento ústav alespoň
podle materiálu, který jsem měl k dispozici,
se vyznačoval skutečně velmi vysokou podrobností
a všestranností, od které bychom se mohli učit),
zjistíme některé zajímavé informace,
ze kterých lze čerpat. Např. jaká
byla v té době cena půdy - činila
9 438,- Kčs za hektar. Základní kapitál
byl v průměru 16 135,- Kčs/ha, aktivní
kapitál kolem 20 000,- Kčs, stavby, stroje a zvířata
v průměru na hektar asi 8 900,- Kčs.
Shrnu-li to, stavby, stroje a zvířata v roce 1930,
když jsme k tomu připočetli oběžný
kapitál, převyšovaly cenu půdy zhruba
o 7 - 10 %, zatímco v roce 1989 stavby, stroje a zvířata,
když k tomu připočteme zásoby, překračovaly
cenu půdy o trochu více, dejme tomu o 12 - 14 %.
Můžeme proto zcela orientačně uvažovat
o nárocích na kapitál v poměru k průměrné
ceně půdy, dejme tomu 1:1 v obou případech.
V lepších výrobních podmínkách
se tento poměr může zmenšovat zhruba na
1:0,75. Při restitučních nárocích
22 000 případů a 550 000 hektarů zemědělské
půdy to celkově při 54 000 Kčs na
hektar představuje v celkovém balíku částku
30 miliard Kčs.
Vezmeme-li výměru zemědělských
podniků, která činí 4 304 000 hektarů
u zemědělských družstev a 2 042 000
hektarů u státních statků, můžeme
to poměrně rozdělit z uvedené částky
65 % na zemědělská družstva (tedy ze
30 miliard to je 19,5 miliard Kčs) a 35 % na státní
statky (tzn. 10,5 miliard Kčs).
Vezmeme-li hodnotu základních prostředků
a zásob po odečtení úvěrového
zatížení v roce 1990 v zemědělských
družstvech v celé České a Slovenské
Federativní Republice to činilo 192 miliard Kčs,
z čehož 19,5 miliardy Kčs na restituce představuje
přesně 10,1 %, tedy pouze 10 % z hodnoty základních
prostředků a zásob po odečtení
úvěrového zatížení. U
státních statků, jakkoliv budou podléhat
velké transformaci, jen pro informaci - hodnota základních
prostředků a zásob po odečtení
úvěrového zatížení je
70 miliard Kčs, z toho tedy 10,5 miliardy Kčs, na
restituce činí zhruba 15 %.
Z celkových propočtů vyplývá,
že v průměru na jeden zemědělský
podnik by zatížení restitucí činilo
11 - 12 % a podle vybavenosti podniků a výrobních
podmínek se zatížení restitucí
bude pohybovat v rozmezí v průměru od 8 -
18 % z tzv. kmenového jmění.
Vychází to z heroických srovnání,
ekonomové zde mohou hovořit o odpovídajícím
ocenění, o několikerém přecenění
všech základních prostředků,
o problému, jaká je bonita těchto aktiv (to
říkám trochu v uvozovkách) a v okamžiku,
kdy by se naše zemědělství dostalo do
konkurenčnějšího prostředí,
ale nemáme k dispozici jinou kvantifikaci, proto jsem volil
tento postup.
V této souvislosti bych se možná měl
krátce zmínit o tom, jaká je představa
v novele zákona č. 162/1990 Sb., o zemědělském
družstevnictví, jakým způsobem by měla
být vytvářena rezerva na restituční
úhrady. Vycházíme z toho, že družstva
může rozdělit na členské podíly
jen tu část základního jmění,
která zůstává po odpočtu částek
vypořádání závazků družstva,
vyplývajících z restituce, tedy zůstatkové
ceny budov a jiných staveb získaných družstvem
z cizího vlastnictví, ceny oprav cizích staveb,
nutných k uvedení poškozených staveb
do stavu odpovídajícího běžnému
opotřebení, odhadní ceny cizích staveb,
které družstvo odstranilo z vlastního rozhodnutí,
mrtvého a živého inventáře přikázaného
do užívání k zajištění
výroby nebo sdruženého k družstevnímu
užívání apod. Z takto vypočtené
částky se odečte ještě další
dodatečná rezerva pro účely restituce
30 % a po vypořádání restitučních
závazků se zůstatek nevyčerpaných
odpočtených částek dodatečně
rozdělí na členské podíly.
Vzhledem ke kvantifikacím, které jsem uvedl, byl
by tento postup možný. Dámy a pánové,
omlouvám se, že jsem vstoupil do diskuse tímto
způsobem. Chtěl jsem jednak trochu oživit čísly
a kvantifikací diskusi, jednak na to pan poslanec Schneider
narazil. Doufám, že zítra budu mít možnost
závěrečného vystoupení. Děkuji
vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem ministrovi Dlouhému. Ďalej
vystúpi poslanec Kakačka, pripraví sa poslanec
Pobežal.
Poslanec SL J. Kakačka: Vážený pán
predsedajúci, vážené poslankyne, vážení
poslanci, od rána človek nevie, kam sa má
zariadiť - ľavica, pravica a zákon o pôde.
Ako tu tak priamo pred vami stojím, tak vám to priamo
poviem. Nezajíma ma v tejto chvíli ani ľavica,
ani pravica, zaujíma ma len zákon o pôde.
Vieme dobre, že z celého národného majetku
najdôležitejšou hodnotou celého národa
je pôda. Je to rodiaca hruda, ktorá živí
národ, ona je pevnou podstatou, na ktorej národ
buduje a udržuje svoje žitie a bytie. Nielen národ,
ale i jednotlivec nachádza na pôde svoje najjistejšie
postavenie a zabezpečenie, svoju existenciu.
Dá sa povedať, že poľnohospodárstvo
je tak staré, ako ľudstvo samo. Hovorili sme tu o
družstevníctve. Družstevníctvo poznám
len 35 - 40 rokov.
Je veľmi dôležité, aký zákon
toto Federálne zhromaždenie prijme, pretože od
toho sa bude odvíjať existencia ak jednotlivcov, tak
kolektívov a celej spoločnosti.
Počuli sme tu obavy z toho, že sa budú likvidovať
družstvá. Ubezpečujem vás z tohto miesta,
že nikto nechce družstvá likvidovať. Tým,
ktorí chcú na pôde pracovať, je treba
to umožniť, aby sa vrátila láska k pôde,
láska i k živočíšnej výrobe,
láska k hrude, k zemi, ktorá tu je, na ktorej stojí
jeden i druhý národ.
Pár slov k tomu, ako bol zákon prerokovávaný
vo výboroch. Nemal som v úmysle tu vystúpiť.
Vystúpil som len preto, že vás chcem o jednu
vec poprosiť. Pri reštitúciách, pri transformácii
a pri všetkom hovoríme: rok 1948. Čítal
som v Národnej obrode, ako poslanec Kontra dementoval,
ako sa vlastne dostal § 21 do tlače 393, do návrhu
zákona v dodatkoch. Neviem už, ktorý redaktor
z Národnej obrody mal rozhovor s podpredsedom slovenskej
vlády Kučerákom. Uvádzalo sa, že
KDH navrhuje navrátenie od roku 1945. Nech to navrhuje
ktokoľvek, hovorím z tohto miesta, že sme si
ako predel stanovili rok 1948 a nemôžeme si dovoliť
isť ďalej do minulosti. To by sme potom mohli postupovať
stále ďalej do minulosti. To by sme potom mohli postupovať
stále ďalej a ďalej až do rokov, kedy slovenskí
murári z Oravy a Liptova stavali Budapešť. Mohli
by sme isť ešte ďalej. Nechcem tým nikoho
uraziť, myslím to od srdca. Ak sme sa rozhodli pre
rok 1948, tak nechoďme nižšie, pretože by
sme narazili na ďalšie atómy a nastala by reťazová
reakcia. Bol by to problém na problém. o to vás
prosím. Povedal som, že budem hovoriť priamo,
že nebudem počítať ľavicu ani pravicu.
Čo sa týka majetku obci, vieme dobre, že na
Slovensku boli urbariáty. Riešili sa lesy, hlavne
v severných okresoch. Chodím po mítingoch.
Občania už netrpezlivo čakajú, ako to
vlastne s celým zákonom dopadne. Berme to zodpovedne.
Každý od srdca, nech si povie pravdu, ale ide o to,
aby pravda znela v každom paragrafe tak, ako si to národ
praje. Ľudia často hovoria: "Veď sa nás
ani nikto nepýtal! " Preto som za to, do § 4
dať slovo "obce", ako to navrhuje myslím
poslanec Fišera a poslanec Houška. V obciach boli urbariáty,
boli to spoločenstvá. Nikto nemôže povedať,
že neboli. Tieto spoločenstvá, tieto urbariáty,
si riešili čistotu lesov, čistili kalamity
a všetko ostatné. Dnes povedia Štátne
lesy - áno, a kde vezmete mechanizáciu? Tak si ju
nájdeme, i od nich. Avšak hora bude čistá,
lesy budú čisté, budú vyzerať
inakšie. Naši otcovia sa starali o les pre budúcnosť,
ktorá bude za 100 rokov, starali sa o les pre ďalšiu
generáciu. Dnes sú lesy také, že od
Prahy až k Babej hore, až k Poľsku a ďalej
na východ sú lesy riedke a zdevastované.
Nehovorím, že je všetko takto zdevastované.
Obciam je však treba umožniť, aby sa urbariáty
dostali do pôvodného stavu tak, aby sa obce samy
starali o lesy.
V lokalitách ako bola Orava alebo Kysuce, bola situácia
taká, že ľudia odchádzali za kúskom
chleba do Ameriky, za doláre si potom kupovali kúsoček
zeme a potom prišlo združstevňovanie. Otec šiel
do Ameriky zarábať pre svoje deti, vrátil sa
spať a prišla kolektivizácia. Nebolo to tak,
že pole nebolo obrobené. Už to tu niektorý
z poslancov hovoril.
Premýšľame tu, čo bude s pôdou.
Nebude nič. Zdôrazňujem, že nesmieme
rozbíjať družstvá. Tým, ktorí
chcú, je treba umožniť, aby zakladali farmy.
Hovorilo sa tu o cirkvi. Premiér Čalfa potvrdil,
že vláda bude veci týkajúce sa cirkví
riešiť zvláštnym zákonom. Jeho znenie
som ešte nevidel. Dúfam však, že to tak
bude.
Pokiaľ ide o celkový zákon o pôde, poznám
družstvá a viem, ako sa zakladali. Družstvá
sa zakladali i tak, že keď bola vdova doma s deviatimi
deťmi, tak sa jej nezapýtali, koľko má
v pivnici zemiakov alebo iných vecí a na sadbu jej,
vzali všetko. Tak sa to praktikovalo i na Orave i v iných
častiach Slovenska.
Chápte ma, nie som za rozbíjanie družstiev,
za nič takého. Zdôrazňujem, že
je treba, aby sa vrátil vlastnícky vzťah, aby
družstvá sa tvorili z ľudí, ktorí
do nich vložili majetok a pôdu. Podielnictvo? Prosím
vás, aké? Komu to v závode dá nejaké
podielnictvo za to, že ste tam pracovali? Pracovali ste tam
a dostávali ste mzdu za vykonanú prácu alebo
za to, že ste tam pili kávu, ale mzdu ste dostávali.
Ide o to, že filozofia družstiev musí vychádzať
z toho, že keď sa bude zle hospodáriť, vlastníci
pôdy budú mať možnosť hovoriť
o tom, ako sa v družstve pracuje. Možno, že spočiatku
boli družstvá zakladané s takým úmyslom
a cieľom. Dnes tomu tak ale nie je. Stačí sa
pozrieť z lietadla a uvidíte, v ktorých družstvách
sa hospodári dobre, vidíte, ako sú rozložené
stroje, mechanizácia, kombajny, samozberače apod.
Stačí prelietnuť nad republikou od Prahy do
Košíc a vidíte, ako sa v ktorom družstve
starajú družstevníci o svoje stroje, ako sú
niekde pekne uskladnené a zastrešené.
Opakujem ešte raz, nie je dôležité, či
hovorí niekto za pravicu alebo ľavicu, ale dôležité
je pozerať sa na to od srdca pre celý národ,
pretože je to dôležité pre ďalšie
generácie.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kakačkovi. Ďalej
vystúpi v rozprave poslanec Pobežal, pripraví
sa Pavol Hrivik.
Poslanec SL J. Pobežal: Vážené Federální
shromáždění, vážený
pane předsedající, chci vás nyní
poprosit o pár minut pozornosti pro několik pozměňovacích
a doplňovacích návrhů k tisku 457,
a to přesto, že se jeví velmi pravděpodobným,
že po předchozích zásadních hodnoceních
k tisku 547 jsem zde patrně v situaci člověka,
který leští jediné zbylé okno
v jinak definitivně nepojízdném automobilovém
vraku. Nicméně pakliže po dosavadní
i následující debatě mnou dotčené
paragrafy by v zákoně zůstaly, považuji
za nutné, aby v § 4 alternativa l odstavec 1 a) pak
v dalších, které přesně uvedu,
bylo přesně vymezeno, co zákonodárce
míní. V alternativě l je uvedeno "půda
a budovy patřící k zemědělské
usedlosti". Navrhuji, aby tam bylo "ve smyslu §
1 odstavec 1 b), c), d)", a to z toho důvodu, že
mezi budovy patřící k původní
zemědělské usedlosti nelze počítat
různé stavby, které rozhodně nejsou
budovami. Přesné znění je: "oprávněnou
osobou je státní občan České
a Slovenské Federativní Republiky, který
má trvalý pobyt na jejím území
a jehož půda a budovy patřící
k původní zemědělské usedlosti
ve smyslu § 1 odstavec 1 b), c), d)" a dále "přešly
na stát nebo na jiné právnické osoby
v době od 25. 2. 1948 do doby jednoho roku ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona".
Odůvodňuji to odkazem na § 7, přičemž
netrvám na lhůtě jednoho roku. Jedná
se totiž o to, že pokud by to nebylo omezeno dobou 1.
ledna 1990, tak k dnešnímu dni je to jeden rok a 4
měsíce a za tu dobu došlo i v oblasti, kde
jsem poslancem k několika převodům na stát
a původní vlastníci by neměli nárok,
pokud by se to dodrželo. Proto navrhuji, aby lhůta
byla v souladu s § 7, ať už tam bude jeden rok
nebo předchozími řečníky navrhované
tři roky.
Dále v § 5 odstavec 3 navrhuji doplnit za "chráněné
studijní plochy" slova "pásma hygienické
ochrany vodních zdrojů prvního stupně".
Byl jsem upozorněn na to, že je to důležité
a ve znění předlohy to chybí.
Pak by to celé bylo: "V případě,
že podle zvláštních předpisů
došlo po přechodu do vlastnictví státu
nebo jiné právnické osoby k omezení
užívání pozemku tím, že
pozemek nebo jeho část se stal součástí
lesního fondu v národním parku nebo je na
území státní přírodní
rezervace, chráněného naleziště,
chráněného parku, chráněné
zahrady, chráněně studijní plochy,
pásma, hygienické ochrany vodních zdrojů
I. stupně nebo chráněného přírodního
výtvoru" a dále pokračuje původní
text.
V § 7 navrhuji znění třetí věty
ukončit slovem "zrušen". Třetí
věta: "V případě uvedeném
v § 4 odstavec 4 písmeno a) počne tato lhůta
běžet až ode dne právní moci rozhodnutí,
kterým byl výrok zrušen." K odůvodnění
uvádím, že právní moc rozhodnutí
může být den před tím, kdy končí
účinnost tohoto zákona, a pak by měl
pouhý jeden jediný den na to, aby se mohl ke svému
právu hlásit. Pokud to bude ve znění,
jak navrhuji, tak jeho právo nebude časově
ohroženo, ani omezeno.
Dále chci upozornit, že na několika místech
se uvádí termín "původní
vlastník". Je nezbytné mluvit o oprávněné
osobě. Původní vlastník přestává
být smysluplný definicí oprávněné
osoby, ať už jakékoliv podobě. Mám
na mysli § 5 alternativa 2, odstavec 1, § 5 alternativa
3, odstavec 1, odstavec 1 b) a § 2 a) odstavec 2. To jsou
všechny pozměňovací a doplňovací
návrhy, které jsem považoval za důležité.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, pán poslanec. Pán poslanec
Hrivík, máte slovo, pripravi sa poslanec Ferenc
Szocs.
Poslanec SN P. Hrivík: Vážený pán
predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, vypracovať návrh dobrého
zákona o úprave vlastníckych vzťahov
k pôde je nesmierne zložitá otázka, čo
sa potvrdilo pri prerokovávaní troch návrhov
zákona vo výboroch obidvoch snemovní a potvrdzuje
sa to i dnes v pléne Federálneho zhromaždenia.
Výsledkom týchto rokovaní a z nich vyplývajúcich
rozporov je predložená správa spravodajcov
Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 457
) .
V spravodajskej správe sú tiež zakomponované
osobné názory a stanoviská spravodajcov,
ktoré neschválili v garančných výboroch.
Preto spravodajskú správu považujem za nekorektne
spracovanú, i keď vychádza z vládneho
návrhu zákona tlače 393. Považujem ju
za nový návrh zákona o úprave vlastníckych
vzťahov k pôde. Odporúčam ju neprijať
a vrátiť správu na prepracovanie do kompetentných
výborov obidvoch snemovní.