Kromě toho v § 4 odstavec 4 před uvedením
písmen doporučují vypustit slovo "právnickou".
Není totiž důvod, proč by se to mělo
vztahovat jen na právnické osoby.
Dále doporučují v § 4 odstavec 4 doplnit
nové písmeno p) ve znění: "převzetí
věci za účelem likvidace příslušníků
náboženských, politických, majetkových
nebo jiných skupin nebo vrstev."
Další pozměňovací návrh
v § 4 odstavec 8 jednoznačně doporučují
vypustit: další pozměňovací návrh
se týká § 11 odstavec 1, slova "právnické
osoby zřízení atd." až na konec
závorky, která končí "pozemkové
fondy" vypustit a nahradit slovy"Fond národního
majetku Slovenské republiky a Fond národního
majetku České republiky. Nedomnívám
se, že by se ke každé věci a ke každé
oblastí měla zřizovat nová právnická
osoba.
Další pozměňovací návrh
se týká § 11 odstavec 2 odkaz č. 13
doplnit: "zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích, zákona č. 87/1991 o mimosoudních
rehabilitacích, zákona č. 427/1990 Sb., o
malé privatizaci ve znění pozdějších
předpisů." Domnívám se, že
tento předpis je neúplný.
Další pozměňovací návrh
je k § 11 odstavec 3 - zcela vypustit.
Poslední pozměňovací návrh
je, aby v celém zákoně slova "nemovitosti"
byla nahrazena slovem "věc" a "věci".
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslanci Senjukovi, ďalej vystúpi
v rozprave poslanec Filip Šedivý.
Poslanec SN F. Šedivý: Vážený pane
předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, nechci mluvit k celkové
stavbě a formě tohoto návrhu zákona,
která je podle mne minimálně sporná
až nešťastná, ale přesto navrhují
několik pozměňovacích návrhů.
K § 5 navrhují z odstavce 1 vyškrtnout písmena
d) a f) a zařadit je do odstavce 3 téhož paragrafu,
za slova "pozemek nebo jeho část", takže
celkové znění je: "Pozemek nebo jeho
část byla určena pro obranu státu,
pozemek byl určen pro těžbu nerostů
podle zvláštních předpisů, nebo
se stal součástí lesního a původního
fondu atd."
Tato logika vyplývá ze znění zákona
a měli bychom dát na vybranou vlastníkovi,
zda bude vyžadovat vydání původního
majetku, ač ho třeba nebude moci využívat,
nebo se rozhodne pro převod jiného majetku z vlastnictví
státu.
V odstavci 2 § 5 navrhují nahradit slova "v přiměřené
výměře a kvalitě" slovy "ve
stejné hodnotě", protože se domnívám,
že to není totéž. Pozemek v přiměřené
výměře a kvalitě může
mít velmi odlišné hodnoty už třeba
pro přístupnost, vzdálenost od obce nebo
usedlosti.
V odstavci 4 téhož pátého paragrafu
navrhují nahradit slova "zásadní změnou"
slovy "zásadní přestavbou". Jednak
je to citace ze zákona o mimosoudních rehabilitacích
a jednak je to termín, který užívají
předpisy o stavebním řízení.
K § 7 odstavec 1 bych doporučoval změnit lhůtu
jednoho roku na dobu tři let ode dne účinností
tohoto zákona, protože se obávám, že
během jednoho roku nelze dost dobře obstarat veškeré
doklady a hlavně přinutit příslušné
státní orgány k tomu, aby je řádně
připravily.
Mám ještě jednu poznámku spíše
formálního charakteru. Několikráte
se v návrhu zákona odkazuje na předpisy o
správním řízení např.
v § 4 odstavec 2 a 3, v § 7, anebo naopak v § 13
a dalších odkaz na správní řád
chybí. Chápu logiku v případech, kdy
se jedná o přezkoumání rozhodnutí
správního orgánu soudem - tato povinnost
musí být stanovena zvláštním
zákonem, jinak soud toto oprávnění
nemá.
V ostatních případech prosím vážené
kolegy zpravodaje, aby posoudili možnost zařadit do
zákonného ustanovení, že řízení
před pozemkovým úřadem se řídí
právním řádem a nebo naopak se zbytečných
poznámek a odkazů na správní řízení
zříci, protože jsou nadbytečné.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Šedivému. Slovo
má pán poslanec Volenik. Pripraví sa poslanec
Schneider.
Poslanec SL L. Voleník: Vážený pane
předsedající, vážené dámy
a pánové, vážení kolegové
poslanci. měl bych také jeden pozměňující
návrh, a to ke stávajícímu §
12 zpravodajského zpracování vládního
návrhu. § 12 se týká předkupního
práva a umožňuje státu získat
pozemek, který převedl na nějakou osobu přednostně
před tím, že by vlastník pozemku mohl
tento pozemek nabídnout jiné osobě než
státu.
Já se domnívám, že by bylo dobré
toto dispoziční omezení vlastníka
půdy zlikvidovat. A pokud možno § 12 plně
vypustit. Domnívám se totiž, že pokud
ten nový vlastník získá pozemek od
státu, tak ho získá pravděpodobně
buď v dražebním řízení anebo
za okolností, kdy prakticky budou mít všechny
ostatní subjekty, které projeví zájem
o zisk z toho pozemku, stejné podmínky ho získat.
Takže by nebylo dobré do budoucna omezovat takovýmto
způsobem dispoziční právo tohoto nového
vlastníka. Na druhé straně jsem si ale vědom
i toho, že se může stát, že například
v mezní situaci nastanou takové okolnosti, že
např. i stát bude mít zájem o to,
v místech kde nebudou atraktivní pozemky, aby intervenoval
ve prospěch potenciálních vlastníků,
kteří by měli zájem o případně
nabytí tohoto pozemku do svého vlastnictví.
Pak by bylo dobré, subvencoval-li stát jakýmkoliv
způsobem nabytí takovéto půdy do vlastnictví
jiné osoby, aby měl toto předkupní
právo. Navrhuji tedy, aby za prvé jako alternativa
1 byl vypuštěn § 12 v plném rozsahu a
pokud tato alternativa neprojde, tak aby byl stávající
text § 12 změněn a doplněn takto - ve
větě prvé by se za slova "do vlastnictví
jiných osob", která jsou ve druhém řádku,
doplnila vložila slova"a subvencoval-li takovýto
převod půdy stát, má stát po
dobu pěti let předkupní právo"
- dále by text zůstal nezměněn.
Domnívám se, že tato úprava by plně
řešila situace, kdy stát nějakým
způsobem intervenoval ve prospěch vlastníka
a zachoval by státu předkupní právo
k tomu pozemku a tím i přednostní dispozici,
potě co by se vlastník chtěl jakýmkoliv
způsobem té půdy zbavit. To je vše,
děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Voleníkovi. Teraz
prosím pána poslanca Schneidera, aby vystúpil
v rozprave, pripraví sa pán poslanec Kakačka.
Poslanec SL J. Schneider: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové. Předně mi dovolte
jednu malou poznámku, co se týče tématiky,
o které tady mluvil poslanec Benčík a poslanec
Souček.
Bylo naznačeno, že při tomto zákoně
bylo mnoho kabinetního projednávání,
že tento zákon nebyl projednáván demokraticky
a zároveň bylo také řečeno
v této rozpravě, že projednávání
tohoto zákona se účastnilo mnoho příslušníků
různých zájmových skupin. Domnívám
se, že obviňovat parlament z kabinetního projednávání
je to nejnešťastnější, protože
právě parlament je místem, kde se zákony,
i tento zákon, projednávají bezvýhradně
formou veřejnou.
Chtěl jsem začít svůj příspěvek
od lesa, a to doslova, protože se domnívám,
že problematiku tohoto zákona, který se zabývá
půdou, nejen zemědělskou, ale i lesní,
zužujeme na problematiku družstev a půdy zemědělské.
Domnívám se, že co se týká procedury,
opravdu jsme tento zákon projednávali "od lesa"
a tedy důkladně a k problematice lesní půdy
se tedy vrátím až v závěru svého
příspěvku.
Pokud jde o družstva - co je podstatou družstva? Je
podstata družstev v demokratičnosti, v jejich rozhodování?
Domnívám se, že podstata družstev není
v demokratičností rozhodování - demokratičnost
je pouze přívlastkem, dalším atributem
družstva podstatou družstev je vlastnictví. Je
to forma vlastnictví. Mnozí řečnící
ale patrně pod tímto pojmem rozumí každý
něco jiného, resp. každý rozumí
jinak, jak by měla vznikat tzv. družstva vlastníků.
Všichni se hlásí k tomu, že chceme družstva
vlastníků a musí nám být v
tomto okamžiku jasné, že družstva, která
existují v naší zemi - mluvím o zemědělských
družstvech - družstvy vlastníků nejsou.
Už jenom z toho důvodu, že v nich budou členové
bez majetkové účasti.
Dále je podkládán některým
z kolegů poslanců zlý úmysl - družstva
jako formu vlastnictví zrušit. Bylo tu řečeno,
že nevíme, jaká forma bude nejlepší
a měli bychom se tedy zdržet rozhodování
o formě vlastnictví. Domnívám se,
že je třeba tuto věc vyjasnit. Již jsem
řekl, že družstevnictví pokládám
za formu vlastnictví. Rozpor, který mezi některými
z nás je, je v tom, že někteří
z kolegů pokládají družstva za formu
podnikání, a bez ohledu na čím vlastnictví.
Jak už jsem řekl, družstva vlastníků
nemáme. Je tedy nutné družstva nějakým
způsobem transformovat, a to je možné dvěma
způsoby. Jedním způsobem, který bych
nazval restitučním - to je takový, který
družstva vlastníků vytvoří na
základě původních vlastníků,
jejich dědiců, vlastníků půdy
a dalších majetkových vkladů, ať
už je do družstva vloží kdykoliv, to jest
nyní i v budoucnosti.
Druhá možnost, tu bych nazval spontánní
pozemkovou reformou a nejen pozemkovou, spontánní
privatizací mezi současnými členy
družstev bez ohledu na to, jestli mají majetkovou
účast, tak jak to umožňuje současně
platný zákon o zemědělském
družstevnictví č. 162/1990 Sb. Opravdu jsou
před námi tyto dvě možnosti. Musíme
se však pro jednu z nich rozhodnout.
Vláda dala stanovisko, že uznává legitimitu
družstev. Ptám se však: Jako formy vlastnictví
či jako formy podnikání? Ve zprávě
zpravodajů je v části, která se úzce
věnuje transformaci nebo lépe řečeno
jejímu naznačení, se objevuje jakýsi
hybrid, hybrid obojího pojetí. A domnívám
se, že tento kompromis, nazveme-li to takto, je tím
nejhorším možným, protože směšuje
dvě pojetí družstva: jako formy podnikání
a jako formy vlastnictví. Mohl by vést ve svých
důsledcích k tomu, že by členové
družstva vystupovali se svými majetkovými vklady,
ať už jakýmkoli způsobem určenými,
a vedlo by to k odlivu kapitálu ze zemědělství.
Tento kompromis není uspokojující - zdá
se - pro nikoho. Aspoň jsem nezaslechl jediného
řečníka v této rozpravě, který
by jej podporoval. Pokud platí to, že pohled na družstevnictví
jako formu vlastnictví je pohled krajně pravicový
a pohled na družstevnictví jako formu podnikání
je krajně levicový, ptám se, proč
nám s údajným kompromisem nepomohli zde přítomní
centristé. Byli bychom jim jistě velice vděční.
Osobně se domnívám, že kompromis možný
není. Tolik obecně k tolik diskutované tématice
družstev.
A nyní mi dovolte, abych se zabýval několika
pozměňovacími návrhy, které
chci předložit. První z nich se týká
náhrad, náhrad o nichž hovoří
§ 8, 8 a) a 9 a) které se zmiňují i
v § 14. Rád bych srovnal formu náhrad, kterou
nám navrhuje předložená zpráva
zpravodajů (tisk 547) a formu náhrad, restitučních
náhrad taktéž, které jsme schválili
v zákoně o mimosoudních rehabilitacích.
V původním vládním návrhu se
hovořilo o finanční náhradě,
o částce 30 000 Kčs v hotovosti a o cenných
papírech ve formě státních dluhopisů.
Tuto formu jsme již při zákoně o mimosoudních
rehabilitacích odmítli, protože jí právem
pokládáme za inflační stimul. Proto
se ve zpravodajské zprávě objevilo nové
pojetí, které státní dluhopisy vylučuje,
a jsou to tedy jiné cenné papíry, které
nemají povahu státního dluhopisu, přesně
tak jako v zákoně o mimosoudních rehabilitacích.
To by bylo v pořádku za dvou předpokladů.
Za prvé, že bychom v tomto zákoně jednali
vždy tak, jako u zákona o mimosoudních rehabilitacích,
o majetku státu. Již kolega Novosád upozornil
na to, že pokud jde o privatizaci, resp. restituci z majetku
státních statků, kterážto by
byla možná na základě privatizačního
zákona a zákona o mimosoudních rehabilitacích,
pokud do něj zabudujeme odkazy na tento zákon o
půdě. Znamenalo by to, že tedy ti, kterým
z nějakých důvodů nebude moci být
by dán v naturální podobě majetek,
dostanou náhradu ve formě majetkové účasti
na privatizovaných státních statcích,
po těch úpravách, o kterých hovořil
kolega Novosád.
Znamená to ovšem také, a dostávám
se tedy k té druhé podmínce, že ti,
kteří budou mít to neštěstí
a jejich majetek je ve vlastnictví družstev, a uznáme-li,
že družstva jsou družstvy, podle tohoto pojetí
dostanou náhradu ve zcela jiné podobě, a
to ve formě finanční - 30 000 Kčs
a ve formě cenných papírů, které
nemají povahu státního dluhopisu. Můžeme
si klást otázku, jaké to mohou být.
Pokud je bude vydávat stát, tak to budou majetkové
účasti na státních podnicích,
pravděpodobně ne v zemědělství,
i když možná ano, na těch státních
statcích, ale jaká může být povaha
těchto cenných papírů?
Pokud by tyto cenné papíry, tyto náhrady
vydávaly povinně osoby, to jest i zemědělská
družstva, dalo by se uvažovat o formě např.
družstevních obligací, i když nejlepší
formou by byly patrně vázané vklady, které
by umožňovaly restituovaným, pokud o to projeví
zájem, dobrý základ pro započetí
podnikání. K těmto paragrafům týkajícím
se náhrady, to znamená k § 8, 8 a) a 9, není
možné v koncepci tohoto zákona podat uspokojivé
pozměňovací návrhy, které by
v tomto duchu, jak jsem o tom hovořil, problematiku náhrad
formou majetkových účastí vyřešily.
Dovolím si přesto drobné úpravy.
Doporučuji v § 8 odstavec 2 a odstavec 3 vypustit
slova "určená ke dni účinnosti
tohoto zákona" s odkazem na to, že to řeší
odstavec 5 a v odstavci 5 doporučuji slova "účinnosti
tohoto zákona" nahradit slovy "podání
žádosti". Jde o to, že pokud se přikloníme
k prodloužení lhůty k podání
žádosti o restituci na tři roky, bude to dosti
dlouhá doba a při současné a očekávané
inflaci by bylo žádoucí, aby ti, kteří
budou dostávat náhradu v tomto roce ji dostávali
v reálné hodnotě, zrovna tak jako ti, kteří
dostanou náhradu za dva až tři roky.
Dále upozorňuji na odstavec 6, kde se řeší
problematika přídělových cen zaplacených
za pozemky přidělené podle pozemkových
reforem. Upozorňuji na to, že ne všechny přídělové
ceny byly splaceny a mohlo by se tedy stát, že někteří
z přidělenců by dostali přídělové
ceny, které sami nezaplatili. Čili doporučuji
před slova "přídělové
ceny" slovo "uhrazené přídělově
ceny".
Dále mi dovolte, abych obrátil pozornost k §
11. Už tady zazněl návrh, aby právnickými
osobami, které budou spravovat majetek ve vlastnictví
státu, byly fondy národního majetku. Já
se přikláním k tomuto návrhu z toho
důvodu, že se domnívám, že pozemkový
fond, tak jak se tady používá tento termín
nebo Fond národního jmění, majetku
by měl mít pouze transformační funkci
a nikoli funkci trvalou. To znamená, měli bychom
omezit to, aby tento fond disponoval s majetkem, který
zůstane vždy ve vlastnictví státu. A
tento majetek je definován nejen ústavou, ale i
jinými zákony. Proto doporučuji, aby písmena
b), c), d) § II odstavec l byla nahrazena jedním písmenem
b), které by znělo:
Za a)". . .tedy s výjimkou pozemků" a
za b) "které podle ústavních a zvláštních
zákonů mohou být jen ve vlastnictví
státu". Připomínám, že toto
je analogické znění, které jsme přijali
v zákoně o velké privatizaci. V případě,
že by tento návrh nebyl přijat, doporučuji
jako variantu do § 1, kde se definuje předmět
úpravy, vyloučit v odstavci 4 tohoto zákona
tyto pozemky "ústavou a jinými zákony
vyhrazené do vlastnictví státu" touto
formulaci. § 1 odstavec 4 by zněl: "Tento zákon
se nevztahuje na majetek, který podle ústavních
nebo zvláštních zákonů může
být jen ve vlastnictví státu."