Středa 3. dubna 1991

Pamatuji si, že jsme nedávno obdrželi prognózu našeho zemědělství. Jak jsem se na to díval, byla sestavována na stávající podmínky. Abychom správně mohli rozhodnout, co bude dál, potřebujeme vědět, jak to bude provedeno. Proto bych zde oprávněně kritizoval i naše výzkumné ústavy zemědělství - všichni víte kolik jich je - ale i naše ministerstva, která podle mého názoru čekají a chtějí, abychom my rozhodli, aby potom mohla stát vzadu a říkat: vy jste rozhodli a mohla nás kritizovat. Popularita tohoto sboru musí potom klesat, protože rozhoduje o záležitostech, které jsou skutečně někdy málo populární.

V tomto plénu je skutečně podle knihy, kterou jsme dostali, skutečných zemědělců asi 17. Většina poslanců je potom bombardována různými návrhy zákonů o půdě, a to ze strany různých zainteresovaných skupin nebo jednotlivců formou petic, dopisů, shromáždění a nakonec je v závěru toto: když to nějak musí dopadnout, ať o tom rozhodne parlament.

Nemohu se zbavit dojmu, že to je proto, aby nás mohli kritizovat, že jsme to rozhodli my a ne oni, kteří by nám měli včas připravit všechny podklady, které jsou k tomu nutné.

Problém poslanců zemědělců - berte to jako můj názor - je v tom, že nemáme skutečně od koho opisovat: když jsme slyšeli plejádu všech možných návrhů, já osobně mám v hlavě zmatek a budu se těžko rozhodovat k jednotlivým paragrafům, které jsou zde dány. Jednotlivci i skupiny podléhají vlivům svých politických přátel, svých jednotlivých skupin a podle toho bude asi vypadat i hlasování. V žádném případě neobviňuji poslance z lehkomyslností a z nízké kvalifikace, ale jedná se o zákon, který je velmi závažný, protože se jedná o fungující zásobování obyvatelstva. Proto by bylo dobré vycházet z kvalifikovaných odhadů potřeb státu. Vrátím se k tomu trochu zpětně.

Teď řešíme, jak budeme transformovat, ale měli bychom se také zaměřit na to, co potřebuje tento stát, aby měl dostatek výživy a pomohli jsme i po této stránce. To je moje připomínka.

Nemůže být pochyb o tom, že chceme být právním státem, a jsme proto povinní v pravé řadě respektovat vlastnictví občanů. To považují za jednu z nejdůležitějších věci, která tu je. Odčinit křivdy s chladnou hlavou a ne s nějakými emocemi a s říkáním, že teď by to mělo být tak, a zítra zase jinak.

Předložené návrhy zákonů se podle mého názoru nevyřeší najednou. Z dostupných materiálů vím, že když se tvořil zákon v první republice, tak za jeden rok jich bylo šest. Myslím, že to bylo velmi moudré, že se nerozhodli najednou, protože si byli vědomi toho, že život si asi postupně vynutí další novely a doplňky.

Můj názor je asi takový, zda-li bychom se neměli zaměřit při sestavě tohoto zákona na jeho znění, které by bylo předloženo, ale v otázce transformace družstev, kterou považují za prvořadou, abychom se věnovali urychlené novelizaci zákona 162 o zemědělském družstevnictví. Až začneme všechno dávat dohromady, tak se podle mého soudu z toho budeme těžko během těchto dnů vymotávat.

V roce 1949 bylo v Československu podle odhadu asi 1 a půl miliónu hospodářství - to je asi zhruba stejný počet vlastníků - dále odhad ukazuje, že nyní v zemědělských družstvech je pouze 20 - 30 % vlastníků, kteří tam hospodaří. Ostatní, to je 70 - 80 % budou ti, kteří sice na vesnici žijí nebo žijí ve městech, ale mají právo na svojí půdu. Nastane zde problém - již tady o tom hovořil některý z poslanců - že se vytvoří celý systém nájmů, že bude tzv. systém pachtů. Mám dojem, že se tím nestane to, co bychom potřebovali, aby byl vztah k půdě, aby ten, který má půdu, se skutečně o ní staral od a až do z.

Jeden z předložených návrhů se také domnívá, že bude velký hlad po půdě. Myslím, že se momentálně jedná o to, abych měl vlastnictví a pak s hlavou vztyčenou, že jsem vlastník a že jsem to dostal zpátky, půjdu do tržního hospodářství. Mám ale dojem, že zanedlouho po vyjasnění všech daňových podmínek, které u nás jsou a po vyjasnění všech dalších podmínek, které budou muset být pro zemědělce tvořeny, nadšení z toho být vlastníkem asi brzy pomine.

Náš stát potřebuje stálou funkci zemědělství, která zajistí dost jídla ve výborně kvalitě. To je asi hlavní věc, která by nás k tomu měla vést. Proto si pozornost zaslouží hlavně ti, kteří na půdě budou hospodařit.

Vytvořit podmínky znamená nejen všechny proklamace, o kterých jsme zde slyšeli, ale především rychlá opatření. Podle mého názoru jsou to tato opatření:

Zajistit zákonnou právní ochranu, na čemž nyní pracujeme. Zajistit vyjasnění vstupů do zemědělství. Tam nám musí pomoci trh. Stroje kupujeme za trojnásobné ceny, jak má soukromník potom podnikat? Musíme zvýhodnit soukromníkům nákup živého a mrtvého inventáře. Zajistit snížení nákladů na obnovu, a to formou úvěrů. O tom jsme toho tady mnoho neslyšeli, jaké dáme úvěry soukromníkům, aby mohli svoje hospodářství rozvinout. Dále je to zajištění jistoty ve výkupních cenách, aby se soukromými zemědělci nemanipuloval monopol, musí nastoupit funkce konkurence.

Je třeba podpořit mladé zemědělce formou zemědělského školství, které za první republiky bývalo. V tomto směru dát subvence, aby mladí měli zájem o podnikání.

Zemědělské bankovnictví a peněžnictví, forma úvěru, zatím také jsme tady o tom nemluvili, co bude a jaké úvěry budou pro soukromníky. Prostě stanovit spoustu podpůrných a prováděcích podmínek, a potom by se nám daleko lépe rozhodovalo o celém zákonu.

Já si ale myslím, že tady hraje velmi špatnou úlohu ministerstvo zemědělství a všechny ty vědecké ústavy. Místo aby nám vyšly na pomoc, můj subjektivní názor je, že vyčkávají, jak my se tady pohádáme, co uděláme, aby potom nás mohly kritizovat. Nezlobte se, že to říkám takto, ale ten dojem to na mne činí, až na výjimky, skutečně ministerstva neplní to, co by měly, aby byly soukromníkům i transformaci družstev nápomocny.

Ještě jednu věc k tomu. Viděl jsem i na zasedání zemědělské komise našeho parlamentu spoustu návštěvníků, jak přicházejí s peticemi, různými proklamacemi, i zástupci ministerstva zemědělství se hlásí s proklamacemi, ale zatím jsou to jenom slova, protože to je dnes moderní se hlásit k těmto proklamacím, ukazuje to tzv. kladný postoj, ale to už tady bylo, tyto kladné postoje, ke kterým jsme se přihlašovali.

Zemědělská družstva musí být transformována, to je nám všem, doufám, jasně, ale myslím si, že to nevytvoříme tímto zákonem, že bychom si měli dát možnost, abychom i nadále postupovali, abychom například v té "stošedesátdvojce" našli řešení, jak transformaci provést. Já sám jsem pro vládní návrh, který byl předložen. Jsem pro něj proto, že předpokládám, že vláda ho sestavovala s tím, že ví, jaká je potřeba našeho státu v zajištění výživy. Je k tomu potřeba ale dát jednu zásadní připomínku - v nejbližší době dát cely tento rozbor o družstevnictví atd., aby byl předložen včas parlamentu, abychom my se mohli rozhodnout, potom by to bylo i kvalifikované rozhodování. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánovi poslancovi Součkovi, s faktickou poznamkou sa prihlásil pán poslanec Zavřel, dávam mu slovo.

Poslanec SL M. Zavřel: Pan kolega Huml, jak bylo vidět, má skutečně dobrý smysl pro humor, dokázal to v závěru expozé s tím velikonočním vajíčkem, ale on opomněl říci, když říkal, že tento chlapec to vajíčko donesl, že ho donesl z města, on je nedonesl z vesnice. A to jeho spojení s vesnicí bylo trochu nešťastně, že v zemědělských družstvech chovají družstevníci slepice, které byly vyšlechtěny, aby snášely vejce s tímto zdobením, tak mám strach a bojím se o zemědělce, když o jejich zákonech bude rozhodovat člověk s takovýmito znalostmi. (Smích v sále, potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánovi poslancovi Zavřelovi, ako tridsiaty vystúpi v rozplave pán poslanec Jozef Plocha, prosím, aby sa ujal slova.

Okrem neho je ešte prihlásených 9 poslancov do rozpravy, písomne prihlásených. V prípade, že by zostal tento stav, je reálne možné, aby sme zhruba do 17.30 hodín skončili rozpravu a potom by sme našu schôdzu prerušili a prosil by som ústavnoprávne výbory, samozrejme za tohto predpokladu, aby ešte dnes večer prerokovali tieto pozmeňovacie návrhy, aby sme zajtra o deviatej mohli pristúpiť k hlasovaniu o nich a potom samozrejme o celom návrhu zákona. Prosím, slovo má pán poslanec Zlocha.

Poslanec SN J. Zlocha: Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci. Myslím si, že príslovie o zdravom selskom rozume nevzniklo náhodou. Vyplynulo zrejme z nahromadených a postupne odovzdávaných poznatkov z generácie na generáciu o tom, ako je možné pôdu využívať ku svojmu prospechu v súlade so zákonmi prírody.

Po prvýkrát sme tento zdravý selský rozum obišli pri zakladaní poľnohospodárskych družstiev, keď poľnohospodárom bola vzatá životná istota, ktorú pre nich predstavovala pôda, bez ohľadu na to, či išlo o veľké lány alebo malá polička.

Nútili sme ich ísť do niečoho, o čom nemali žiadne predstavy a čomu nedôverovali. Zlé bolo i to, že o "výhodách" toho spoločného hospodárenia ich presvedčili ľudia z miest a z tovární, ktorí o práci v poľnohospodárstve častokrát nemali ani poňatia. Bolo zrejme šťastím v nešťastí, že roľníči postupne zaujímali miesta, ktoré im právom patrili a že poľnohospodársku výrobu dostali na pomerne dobrú úroveň. Bol by som veľmi nerád, keby sme pri prijímaní návrhu zákona o úprave vlastníckych vzťahov k pôde na zdravý selský rozum znovu zabudli.

Všetci sa tu asi zhodneme na tom podstatnom, čo prerokovávaný návrh zákona rieši, že vrátenie pôdy pôvodným vlastníkom, ktorá im bola neprávom odňatá, je krokom správnym a je spravodlivé, keď vlastníci budú môcť vo svoj prospech využívať i produkty, ktoré na svojej pôde vypestujú. Bolo by však veľmi zlé, keby sme poľnohospodárov opäť k niečomu nútili. Necháme to radšej na nich, nech sa sami rozhodnú, ako budú s navrátenou pôdou nakladať. Keď chcú sami obrábať, nech ju obrábajú, keď chcú pôdu prenajať, nech ju prenajmú, keď chcú pôdu predať, nech ju predajú. Mnoho nádejných vlastníkov pôdy, podľa poznatkov, ktoré som získal v našom rožňavskom okrese, bude mať záujem o časť pôdy, na ktorej chce pestovať produkty pre vlastnú potrebu. Podstatnú časť pôdy chcú ponechať naďalej v družstvách alebo ju prenajímať iným záujemcom o súkromné hospodárenie.

Proces navrátenia pôdy pôvodným vlastníkom a obnovenie súkromnej poľnohospodárskej výroby s najväčšou pravdepodobnosťou nebude procesom krátkodobým, ale ani procesom bezbolestným. Už teraz pri vybavovaní dokladov o vlastníctve pôdy na notárstvach to trvá niekoľko mesiacov. Neviem si dosť dobre predstaviť, ako dlho bude trvať vymeriavanie hraníc parciel, keď väčšina bývalých vlastníkov to bude chcieť v katastre obcí, v ktorých mali svoje poľa. Pri súčasnej kapacite okresných stredisiek geodézie to môže trvať niekoľko rokov. A to ešte ani nehovorím o množstve súdnych sporov v záujme dokazovania podielov na pôde pomerne rozvetvených rodín. Osobitne na Slovensku to bude komplikované, pretože v dôsledku tzv. "uhorského obyčajového práva" je snáď na každej malej parcele zapísaný väčší počet podielnikov. Mám obavy, že keď nám pôjde o možnosť získať nejaký majetok, zabudneme na naše holubičie slovanské povahy.

Komplikácie určite vyvolá i evidencia vlastníctva pozemkov, ktorá v posledných desaťročiach bola skôr zlá než dobrá. Vzhľadom na to odporúčam, aby v § 7 (tlač 547) bol opravený termín na uplatnenie práva na prevod vlastníctva na 3 roky, tak ako je to uvedené v pôvodnom návrhu zákona v tlači 393.

V masovokomunikačných prostriedkoch nám bolo vytýkané, že tento návrh zákona mal byť už dávno schválený. Pripúšťam, že mohol, ale zdá sa mi, že hroziaca katastrofa v dôsledku neobrobených poli sa nebude konať, a že i teraz v tejto zložitej situácii sa opäť uplatnil už konštatovaný zdravý rozum poľnohospodárov. Presvedčil som sa o tom i včera pri ceste z Rožňavy do Košíc, keď som videl, že poľnohospodári na jeseň nazaháľali a nezaháľajú ani teraz. Ozimy sa už zelenajú a jarné práce prebiehajú tak, ako v iných rokoch. I my by sme mali nájsť v sebe trochu zdravého selského rozumu a schváliť taký návrh zákona, ktorý bude väčšine roľníkov vyhovovať. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánovi poslancovi Zlochovi, teraz v rozprave vystúpi pán poslanec Senjuk Rostislav, po ňom sa pripraví pán poslanec Šedivý. Slovo má poslanec Senjuk.

Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, na rozdíl od svého zvyku bych se chtěl v první fázi zmínit o některých názorech a návrzích, které tu padly. Chtěl bych poděkovat komunistickým poslancům a vítám jejich snahu o vytvoření právního státu. Chtěl bych ovšem na okraj upozornit, že následky stejné snahy po uplynulých 42 let se snažíme právě některými těmito zákony nahradit a napravit.

Původně jsem měl v úmyslu podporovat vládní návrh zákona. Ovšem zarazila mě jedna věc, že opoziční poslanec podporuje některé dikce vládního zákona. v případě britského parlamentu by si tento poslanec zasloužil pískot a výkřiky "Fuj! ! ! " z řad svých kolegů straníků. Pokud se tak nestane, je důvod přemýšlet o tom, zda vládnoucí strana neponechala v návrhu zákona některé chyby, které vyhovují opozici. (Potlesk.)

Další věcí, která tu byla zmíněna, je, že tento zákon byl stavěn na základě lepší komunikace mezi širšími lidovými vrstvami a parlamentem. Já samozřejmě nechci žádným způsobem zpochybňovat toto tvrzení, nicméně jsem hovořil s jedním prostým zemědělcem, který právě svým zemitým způsobem vyjádřil jednoznačně názor na tuto diskusi. Prohlásil, že on bohužel nemá čas jezdit kecat do Prahy, protože na rozdíl od pánů, kteří tam jezdí, on musí orat a sít. Padla tady další připomínka, že by bylo nejlépe, abychom nechali zemědělce sami, aby se rozhodli o transformaci svého majetku. Ponecháme-li stranou, že majetek zemědělských družstev se skládá ze tří věci, z majetku, který jim připadl na základě ukradení státem, na základě státních dotaci a zbytek vytvořili vlastní prací, uvedu jeden jediný případ, jakým způsobem na základě nových stanov se budou rozdělovat podíly v západočeském okresu v zemědělských družstvech. Cituji: "Zjištěný fond členských podílů se rozdělí. 20 % na obhospodařovanou družstevní půdu a 80 % na pracovní účast členů". Znovu se setkáváme se zajímavým teorémem, že práce přivlastňuje kapitál. Jestliže tuto filozofii přijmeme, rád se zúčastním zajisté vtipné a humorné novely trestního zákona, protože pak by se veškeré trestní činy změnily k nepoznání, jestliže práce přivlastňuje kapitál.

A teď k vlastním pozměňovacím návrhům. Není jich mnoho, je jich 12 k jednotlivým paragrafům. Třináctý se pak týká celého pozměňovacího zákona.

První pozměňovací návrh se možná bude zdát kosmetickou úpravou, ale týká se § 4 odstavec 1, kde navrhují místo slov "a jehož" slovo "pokud". Možná se vám bude zdát, že slova "a jehož" jsou vztažena k oprávněné osobě, je možný i druhý výklad, a to je časový, a je možný mylný výklad, časově vztáhnout výklad tohoto paragrafu k době odnětí věci. Další pozměňovací návrh se týká opět § 4 odstavec 1, a to za slovy "na jiné" vypustit slovo "právnické".

Další pozměňovací návrh je k § 4 odstavec 1, nahradit slova "do 1. ledna 1990 způsobem uvedeným v odstavci 4" slovy "na základě aktů a úkonů uvedených v odstavci 4".

Další pozměňovací návrh se týká připojení alternativy 2 k alternativě 1, které podporuji, a to ještě s rozšířením - za větu uvedenou v alternativě 2 doplnit větu "a dále právnické osoby složené výhradně z fyzických osob". Chtěl bych upozornit, že situace v zemědělství pro roce 1948 a vůbec v rámci znárodňování byla poněkud jiná, než kterou jsme projednávali při zákoně o mimosoudních rehabilitacích, a domnívám se, že tato dikce má zde své jednoznačně opodstatnění.

Další pozměňovací návrh je k § 4 odstavec 4 pism. f), a to vypustit slova "uzavřená dárcem v tísni". Domnívám se, že tady se nejedná o shodný režim se zákonem o mimosoudních rehabilitacích, protože veškeré ekonomické podmínky, které byly dány pro zemědělství po roce 1948, byly jednoznačně zaměřeny na likvidaci soukromého zemědělského vlastnictví a není tedy vůbec důvod prokazovat jakoukoliv tíseň.

Totéž se odráží v dalším pozměňovacím návrhu k § 4, odstavec 4 pism. i), vypustit slova"v tísni", totéž v písm. j).

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP