odstavec 4 tohto § by sa zrušil."
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Ondrejkovičovi. Teraz
prehovorí pán poslanec Karel Novosád. Pripraví
sa pán poslanec Emanuel Mandler.
Poslanec SL K. Novosád: Vážený pane
předsedajicí, vážené kolegyně
a kolegové, musím také říci,
že podporuji vládní návrh tohoto zákona,
samozřejmě ve znění většiny
pozměňovacích návrhů, které
zde zazněly a které ještě zaznějí.
Se samotným zákonem i se zprávou zpravodajů
bych nemohl souhlasit.
Děkuji kolegyní Samkové za to, že se
tady moc pěkně k některým bodům
vyjádřila a naznačila některé
problémy, které zákon skrývá.
Ať je to definice povinné a oprávněné
osoby, nebyly zmíněny obce a církve, i když
k tomu také dojdeme, zda jsou družstva družstvy
nebo nejsou, jak se na to mají dívat zaměstnanci
státních statků i jiných státních
podniků, zda dostanou také určitý
podíl z majetku, na kterém pracovali někteří
celý život. Dále zaznělo slovo kolegy
Špačka, o principu a pragmatismu. Může
to být jeho názor, ale nedomnívám
se, že bych se s ním ztotožňoval s řadou
dalších věci.
Přišel jsem podat pozměňovací
návrhy. První u nich a doufám, že ho
podpoří hlavně členové Komunistické
strany Československa, protože zachovává
kontinuitu zemědělské výroby a vlastně
zabraňuje, aby někdo mohl být násilně
vydírán, když přebírá
svůj majetek, je na straně 16, § 16 odstavec
2, šestý řádek tohoto odstavce. Začíná
to: "V případě, že vlastníkovi
má být vydána...", a za to doplňují
"budova nebo náhrada za živý a mrtvý
inventář podle § 14". Pokud nebudou vytvořeny
všechny podmínky pro člověka, který
chce převzít majetek a nebude mít ani budovu,
bude v určitém nedobrém stavu vůči
uživateli. Uživatel proti němu může
použit určitý nátlak. To odstraníme
právě tímto a uživatel by měl
tyto pozemky využívat do doby, než se vlastník
ujme svého práva. To je první věc.
Pak bych se zmínil o odstavci 3. Je to odstavec, kde na
rozdíl od zákona o malé privatizaci, o restituci
atd., vytváříme určitou privilegovanou
kastu občanů. Zase někoho do jisté
míry upřednostňujeme, někoho ne. Proto
doporučuji pozměňovací návrh
původního textu, a to takto: V odstavci 3, je to
řádek třetí: "Nájemce
má právo na prodloužení nájmu
o dalších deset let v případě,
kdy nebyla stanovena lhůta dočasného užívání,
nedohodnou-li se účastníci jinak".
Za druhé doporučují vypustit větu
"Nájemce má po dobu nájmu právo...
pozemku." Tady se bude měnit celý systém.
Nájemce, který získá pozemek ještě
na deset let, si jej ponechá, bude jej obdělávat,
věnoval tomu práci, zušlechtil neúrodnou
půdu atd. Ale jsou to většinou pozemky blízko
městské aglomerace nebo přímo u měst
a tyto pozemky začnou mít vysokou cenu, budou to
pozemky, které mohou sloužit jako. stavební
parcely, může tam vznikat průmysl. Domnívám
se, že v případě, že nájemce
má pozemek pronajatý a já jako vlastník
pozemku seženu člověka, který pozemek
vykoupí za cenu 50 x vyšší než má
dnes a deset let počká, a potom si tam zřídí
fabriku, protože se mu to vyplatí, proč bych
měl vlastníka omezovat? Čili bych žádal
vypustit "Nájemce má předkupní
právo k pozemku". Poslední věta by zněla:
"V tomto případě se výše
nájemného" a opět bych vypustil kupní
cenu a dál "řídi bonitou půdy
a kulturou v době vzniku práva dočasného
užívání".
Další změna v tomto paragrafu by postihla odstavec
5, kde se deklaruje, jak se má zacházet s půdou
a co má nájemce dělat. To považuji za
zbytečné a žádám o jeho vypuštění.
Tím se dostáváme k § 16 a), který
jako takový není v souladu s koncepci finančních
náhrad. Je tady rozpor mezi první a druhou větou,
a to dost značný. Z tohoto důvodu žádám
o jeho vypuštění.
K § 17 bych řekl jedno: Je v rozporu zase s §
2. Tento rozpor by se dal velmi jednoduše odstranit tím,
že se do § 2 vloží, a to do odstavce 2 druhá
řádka: "Tím není dotčeno
vlastnické právo zemědělských
družstev k porostům" a nyní tam bude vloženo
"Na pozemcích členů družstev podle
předpisů o zemědělském družstevnictví.
" Pokud toto doplnění § 2 bude tak, jak
jsem právě odcitoval, je odstavec 1 § 17 celý
zbytečný, je to zase deklarace, protože už
to máme pokryto § 2. Proto se domníváme,
že nejvhodnější je, tento odstavec vypustit.
Nyní bych se zmínil o takové krásné
věci na straně 11, § 11. Zde vytváříme
novou privatizační koncepci, nebo ten zákon
jí vytváří. Domnívám
se, že pozemkové fondy jako další forma
transformace majetku nebo půdy a následného
majetku jsou přinejmenším zbytečné.
To je názor nejen můj, ale několika dalších
poslanců. Místo pozemkových fondů
by správa pozemků, které jsou ve vlastnictví
státu, měla zůstat ve fondu národního
jmění. Vznik nové instituce nám sice
zabezpečí vznik dalších stovek a tisíců
úřednických míst, ale víme,
že to rentabilní není a že pravděpodobně
tím se hospodářství a ekonomika nezvedne.
Z toho důvodu doporučují změnu v nadpisu:
"Fondy národního jmění",
by se to jmenovalo místo "pozemkové fondy"
a odstavec 1 by zněl: "Nemovitosti ve vlastnictví
státu uvedené v § 1 odstavec 1 spravují:
Fond národního jmění České
republiky a Fond národního majetku Slovenské
republiky."
Dále odstavec 2: "Fondy národní jmění
postupují při převodu movitého majetku
státu podle zvláštních předpisů."
To znamená "Pokud tento zákon nestanoví
jinak" tam nebude.
Abychom vytvořili komplexní strukturu a navázali
to na všechny zákony, které se k restituci
a privatizaci váži, doplňují do poznámky
v bodě 13, která tam je pod čarou: "Zákon
č. 427/1990 Sb., o malé privatizaci".
To, o čem jsme vedli dlouhé diskuse, že jeden
občan by neměl být nadřazen druhému,
se nám tu objevuje jako jakýsi archaismus v odstavci
třetím
§ 11: "Jestliže má o nemovitostí
ve vlastnictví státu zájem více fyzických
osob, mají přednost. " Já se domnívám,
že přednost by měl mít ten, kdo splní
nějaká kritéria nebo kdo něco nabídne.
Jinou spravedlnost neznám. Z toho důvodu doporučují
celý tento rozporný odstavec vypustit.
Navíc - abych to zdůvodnil - upřednostnění
některých osob vylučuje použití
dražby, jednoho z objektivních kritérií,
komu připadne vlastnictví majetku. Za druhé
dochází k omezení v omezení v transformačním
zákoně, zvláště v § 14 odstavec
1. Zde nám vzniká možnost navázat transformaci
v zemědělství na transformační
zákon, který nevylučuje z privatizace majetek,
který má být vrácen podle zákona
o půdě, § 3 a § 47. Z toho plyne, že
pokud nebude ani tímto zákonem nepřímo
novelizován transformační zákon, nebudou
respektovány restituční nároky vlastníků
při privatizaci státních statků, a
bylo by to také v rozporu s postupem při mimosoudních
rehabilitacích a zákona č. 403/1990 Sb.
Chtěl bych se zeptat na § 11 a). Není mi dostatečně
jasně, co je to vlastník.
Kolegyně Samková nám "pěkně
vytvořila" povinné osoby v novém §
4. Přesto bych byl rád, kdyby tento paragraf písm.
c) na plénu neprošel, aby zazněl jako odstavec
3: "Nabyla-li jiná osoba majetkový podíl
z majetku zemědělského družstva, nebo
na ní přešlo vlastnické právo
do doby účinností tohoto zákona, stává
se tato osoba povinnou ve smyslu tohoto zákona."
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Novosádovi. Prosím
teraz pána poslanca Mandlera, aby vystúpil. Pripraví
sa poslanec Huml.
Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, chtěl bych úvodem
upozornit na určité nebezpečí při
projednávání takových zákonů,
o kterých jednáme za mimořádné
pozorností a někdy i nátlaku publika. Příkladem
budiž projednávání novely zákoníku
práce. Tehdy panoval ve veřejností velký
strach, že se ublíží odborům. Výsledkem
bylo, že se zapomnělo na většinu odborově
neorganizovaných občanů, kteří
dodnes nemají v mnoha pracovně právních
věcech zákonnou ochranu.
My, poslanci Liberálně demokratické strany,
varujeme před tímto strachem a před argumenty,
které s tím souvisejí.
V případě zákona o půdě
se projevily zejména obavou z možného nedostatku
potravin, ze zhroucení trhu potravin v tomto roce a dále
obavou z rozhořčení zemědělců
(myslí se družstevníků). Obě
tyto obavy spolu úzce souvisí a v tomto smyslu se
o nich zmíním.
Především - vztah zemědělského
obyvatelstva k zákonným úpravám, které
se dotýkají jeho způsobu života, vlastnictví
a práce, nehodláme brát na lehkou váhu.
Ani nemůžeme. Chápeme dobře, že
zhoršení sociálních vztahů na
vesnici by ani našemu hospodářství,
ani naší společností neprospělo.
Přesto má znepokojení částí
našich rolníků (vyplývá to velmi
jasně z debaty, kterou tu vedeme) v sobě cosi zvláštního.
Jde o toto.
Rozsah navrácené půdy a majetku do soukromých
rukou a zvláště pak navrhované transformační
opatření v návrhu "3T" nepochybně
dosahuje měřítka zemědělské
reformy, a to reformy ve prospěch drobných vlastníků.
Dal by se tedy obecně a formálně logicky
předpokládat nadšený souhlas, a to zvláště
s návrhem "3T", který jako jediný
zahrnuje transformaci jednotných zemědělských
družstev v družstva vlastníků. Místo
toho vidíme pravý opak. Ovšem, tak je tomu
dnes. Nesmíme zapomenout na to, že v souvislostí
s tím, jak by postupovaly sociální změny
na venkově, by se také dostavoval chybějící
hlad po půdě.
Nelze zapomenout na to, že zákon o půdě
představuje nejen pozemkovou reformu, ale také velmi
důležitou a podstatnou část celkové
transformace našeho národního hospodářství
od direktivního socialistického zřízení
ke svobodnému tržnímu hospodářství.
To je ta věc, která nás vede k přesvědčení,
že zdaleka v případě tohoto zákona
nejde jen o zemědělské obyvatelstvo. Pravý
opak je obsažen například v předloženém
stanovisku komunistů. Říká se tam
kupříkladu, že eventuální transformace
družstva musí být výsledkem svobodného
rozhodnutí každého jednotlivého družstva,
jen žádné násilí, třeba
by se zdálo formou zákona.
Je to zajímavé. Úvahy tohoto druhu by se
mohly vést také o privatizaci průmyslových
či obchodních podniků. Nezapomeňme,
alespoň pokud jde o obchod, že před rokem se
přece už vedly. A nejen úvahy! Všichni
jsme zažili dokonce stávky zaměstnanců
trafik, lahůdek, samoobsluh, kadeřnictví,
stávky zaměstnanců, kteří byli
přesvědčeni, že provozovna, ve které
jsou zaměstnání, musí připadnout
právě jim. Vláda tehdy v podstatě
neváhala, právě pokud jde o privatizační
projekty. Pochopitelně, nikdy nebylo pochyb o tom, že
privatizace ve městech je otázkou celé společnosti.
Na rozdíl od toho na venkově - jak vyplývá
z předloženého vládního návrhu
- není privatizace, tzn. zejména transformace JZD,
součástí základní právní
úpravy. Podle toho, co řekl zástupce federální
vlády pan ministr Dlouhý, odkládá
se přinejmenším do ztracena. Vláda pokládá
JZD za družstva. Z předložené formulace
se domnívám, že za opravdová družstva.
V to smyslu vyznívají například pozměňovací
návrhy kolegy Dostála i další argumenty.
Na rozdíl od poslance Fišery jsem přesvědčen,
že vyřazením transformace z dosahu tohoto zákona
bude transformace JZD de facto zrušena. To znamená,
že JZD, tyto státní organizace vzešlé
z násilí, organizace až dosud v moci a řízení
nomenklatury, budou i nadále existovat a budou maximálně
brzdit postup ekonomické reformy.
Je, vskutku těžké si představit růst
produktivity v zemědělství právě
na základě jednotného zemědělského
družstva.
Proč tedy vláda nyní v této tak důležitě
otázce zaváhala? To ovšem nevíme. Možná,
že pravdu má poslanec Ransdorf, jestliže tvrdí,
že federální vláda nemá koncepci
zemědělské politiky.
V takové situaci se pak snadno uplatní dosud převažující
teorie ve společnosti. To znamená teorie marxistické.
První z nich je, a to už od Marxe, založena na
představě, že právě teď
už je drobné vlastnictví ve skutečností
zcela znehodnoceno. Budoucnost, a to budoucnost zcela blízká,
je natolik po hospodářské stránce
záležitostí velkých majetků,
že je zcela zanedbatelné a směšně
se nad těmito drobnými majetky zabývat. Tato
futurologie pořád ještě - a to už
od Marxe nevychází. Řemesla živnosti,
ale i drobně zemědělské usedlostí
v nejrůznějších částech
světa buď existují nebo prosperují,
přestože již byly tak často pohřbeny.
A mimo jiné tím manifestují neotřesitelnou
lidskou svobodu. Pokud mají být tyto drobně
majetky sdruženy, zcelený, pak výlučně
na základě naprosté dobrovolnosti. Nyní,
v současné době to znamená, že
ovšem musí nejdříve jako drobné
třeba jen formálně vzniknout. Katastrofické
teorie o zániku drobných vlastnictví stály
u násilného zrodu JZD a nyní mají
podepřít jejich přetrvání.
Nyní k druhému postoji, který je už
málem pozapomenut. Vyplývá z teoretické
marxistického postulátu, že náboženství
je opium lidu a tedy je třeba jednat s církvemi
odpovídajícím způsobem. Mám
trochu podezření, že by zde těžko
mohly být - jak se to stalo - vzneseny argumenty proti
požadavku církve na vrácení jejich zkonfiskované
půdy, kdyby nevycházely z postojů ne snad
totožných, ale alespoň příbuzných.
Věcně totiž přece vůbec nejde
o to, zda církev navrácení půdy požaduje.
Jde o to, zda jí podle vnitřní logiky zákona
půda patří, nebo ne. Zdá se nám,
liberálům, že je možné řešení
jen dvojí: buď navrátit půdu pouze fyzickým
osobám, a nebo jak fyzickým, tak právnickým
osobám, to znamená nejen obcím, ale i církvi.
Můžeme se domnívat - jako poslanec Zeman -
že to z theologického či etického hlediska
není vhodné. Ale aniž tím chci jakkoli
bagatelizovat argumenty pana poslance Zemana, připomínám,
že uvažování z těchto hledisek
by bylo patřičné ponechat církvi,
a zde uvažovat - jak již bylo řečeno -
z hlediska vnitřní logiky zákona. Dovolte,
abych se závěrem vrátil k obavám a
postojům zemědělského obyvatelstva,
o kterých jsem se zmínil v úvodu. Opakuji,
že my, liberálové, nehodláme brát
stanovisko zemědělců na lehkou váhu,
nicméně se domníváme, že je třeba
především brát ohled na zájmy
všeho obyvatelstva, to znamená především
ekonomické reformy. Vyjadřujeme proto politování
nad tím, že jako podklad pro jednání
pléna nebyl vzat návrh skupiny poslanců "3T",
nýbrž vládní návrh, který
neobsahuje transformační části.
Domníváme se dále, že za oprávněné
osoby mají být považovány rovněž
obce a církve. O potřebě zahrnout mezi oprávněné
osoby rovněž československé občany
maďarské a německé národnosti,
kterým byla půda odňata dekretem prezidenta
republiky po roce 1945 hovořil kolega Doležal.
Mám k tomu malou a skutečně poslední
poznámku. Velice se teď ujal zvyk používat
terminologie právě oněch prezidentských
dekretů z let bezprostředně po 2. světové
válce. Byla to terminologie zvláštní:
co Němec či Maďar, to zrádce nebo přinejmenším
kolaborant. Doporučuji, abychom alespoň nyní,
kdy jsme přijali Listinu lidských práv, tuto
terminologii považovali za totálně historicky
prošlou a smím-li se přimluvit - abychom se
za ní i tak trochu styděli. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu Mandlerovi. Ďalej vystúpi
v našej rozprave pán poslanec Ondřej Huml,
pripraví sa pán poslanec Souček. Technickú
pripomienku má pán poslanec Sacher.
Poslanec SL R. Sacher: Vřele se přimlouvám
za stanovisko pana poslance Mandlera, aby etické problémy
stran vlastnictví k půdě jednotlivých
církvi byly ponechány jí do kompetencí.
Pier de Chaven hmotu a vlastnictví posuzoval z těchto
dvou hledisek. První hledisko - hmota vlastnictví
může být železná koule, která
nás táhne zpět mravně dolů,
ale hmota vlastnictví může být také
pyramida, schody, po kterých stoupáme k bodu omega,
to znamená mravně výš. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Sacherovi. Slovo má
poslanec Huml.
Poslanec SL o. Huml: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, o ekonomických a politických
aspektech tohoto zákona už zde bylo řečeno
téměř vše, takže své vystoupení
zkrátím. Podotýkám, že se připojuji
k vládnímu návrhu zákona ve smyslu
doplňujících a pozměňujících
návrhů, které vznesli mojí kolegové
z meziparlamentního klubu demokratické pravice s
výjimkou pana poslance Zavřela.
Můj pozměňovací návrh bude
jeden a týká se zřejmě tedy toho,
co je nejbližší, to je zájmu ochrany přírody.
Jistě není třeba zdůrazňovat,
že v uplynulých desetiletích se o ochraně
přírody a životního prostředí
sice hodně mluvilo, ale jen velmi málo se skutečně
udělalo. Přesto se diky iniciativě a nadšení
řady jednotlivců a dobrovolných zájmových
organizací podařilo džungli komplikovaných
formalit protlačit nemalé množství návrhů
na vyhlášení územní ochrany alespoň
nejcennějších přírodních
prvků. Síť dnes chráněných
částí přírody - počínaje
chráněnými přírodními
výtvory přes chráněná naleziště,
rezervace, až po národní parky - by se měla
v brzké budoucností stát základní
kostrou nově budované ekologické stability
krajiny. Všechna tato území mají navíc
nezastupitelný význam pro zachování
druhové rozmanitostí naší přírody
a v případě návratu ke zdravé
a fungující kulturní krajině se stanou
přirozenými centry znovušíření
dnes ohrožených druhů rostlin a živočichů.
Proto považuji za celospolečensky nanejvýš
žádoucí, aby všechna chráněná
území přírody byla zařazena
mezi ty pozemky nebo jejich části, jejichž
převod nelze uskutečnit ze zákona. Nikoliv
tedy jen podle vůle oprávněné osoby.
Navrhují tedy zrušit odstavec 3 § 5 a k odstavci
1 téhož paragrafu připojit písmeno g),
které bude znít: "Pozemek nebo jeho část
se stal součástí lesního půdního
fondu v národním parku nebo je na území
státní přírodní rezervace,
chráněného naleziště, chráněného
parku, chráněné zahrady, chráněné
studijní plochy nebo chráněného přírodního
výtvoru." To je k návrhu zákona.
Na závěr mi dovolte rozdělit se s vámi
o jednu malou perličku, která je reminiscenci na
uplynulé velikonoční svátky. Můj
pětiletý syn přinesl z pondělní
velikonoční pomlázky toto podivuhodně
vejce. Asi na něj nevidíte, je to nevelký
předmět. Je to rudé vejce, ozdobeně
pěticípou hvězdou, srpem a kladivem. Ujišťují
vás předem, že to není můj výrobek,
že se jedná o autentický produkt lidové
tvořivosti. Dlouho jsem přemýšlel nad
jeho symbolikou. Dospěl jsem ke dvěma možným
vysvětlením: buď se jedná o varující
symbol toho, co už zde řekla paní kolegyně
Samková, že zemědělství je poslední
baštou starých struktur a ty hodlají k jejimu
udržení použít všech dostupných
prostředků, jako je třeba i tento předmět,
a nebo - a to je vysvětlení, kterému chci
věřit i já - je to první důkaz
toho, že v podvědomí národa se komunismus,
jeho ideologie i jeho symboly postupně dostávají
ze sféry politické reality do sféry politického
folklóru. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, pán poslanec Huml. Ďalej
vystúpi v rozprave pán poslanec Souček, pripraví
sa poslanec Zlocha.
Poslanec SN J. Souček: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych se svou
krátkou poznámkou a svými připomínkami
k zákonu zmínil o některých záležitostech,
které mne v celém zákonu upoutaly.
Chtěl bych říci jednu věc. Vzdávám
se všech připomínek, protože celá
řada jich zde byla řečena pětkrát
a kdybychom všichni poslouchali, tak jsme nemuseli tolik
připomínek dávat, a i tak kvalifikovaný
zpravodaj by měl asi méně práce.
Máme rozhodnout o jednom z nejdůležitějších
zákonů a podle mého názoru nemáme
dostatečně kvalifikovaný rozbor hospodářského
dosahu tohoto zákona. Chybí nám doopravdy
střízlivý pohled na osud celého našeho
zemědělství do budoucna, jak si to představujeme
dál. Chybí nám také - a to už
zde bylo také řečeno - otázka, kolik
bude soukromě hospodařících apod.,
protože to je hlavní věc, na co bychom se do
budoucna měli zaměřit.
Myslím, že i předpokládané odhady,
které nám byly dány, jsou doopravdy jen odhady.
Myslím také, že jako poslanec nemám
představy, v jakých finančních a úvěrových
podmínkách budou soukromě hospodařící
rolníci pracovat. Teď máme všichni nějak
rozhodnout. Přitom jenom na úseku zemědělství
máme řadu výzkumných ústavů,
kde pracuje spousta vědců, máme ministerstva
s mnoha kvalifikovanými pracovníky a rozbory, které
jsou nám předkládány, myslím,
že nejsou dostatečné. Alespoň pro mne
ne. Možná, že je to tím, že jsem
už starý a že některé rozbory nechápu,
které dostáváme pravidelně do lavic.