Dnešní vztah převážné většiny
družstevníků ke svému zemědělskému
podniku lze opět přirovnat k onomu nechtěnému
dítěti. Družstva prací svých
členů vyrostla do podoby, kdy se stala zdrojem sociálních
jistot svých členů a členové
družstev přijali novou formu hospodaření
za svou - asi tak, jako dnes výdělečně
činný dospělý, dříve
nežádoucí potomek, je životní oporou
svých rodičů.
Zemědělská výroba má svá
specifika, která nenajdeme v jiné sféře
podnikáni. Je to sezónnost práce, výkyvy
ve výnosech a užitkovosti, cykličnost procesů
s různou délkou cyklů apod.
Nevhodný zásah negativně ovlivní výrobní
výsledky i na několik příštích
let. Mnohokrát bylo ve sdělovacích prostředcích
konstatováno, že jedině, co je pro vyspělé
zemědělství západní Evropy
u nás přitažlivé, jsou ucelené
půdní držby, umožňující
využití výkonné techniky. Všem
těm, kteří projeví zájem o
provozování zemědělské výbory
soukromým způsobem, umožněme příznivou
dotační politikou, vyčleněním
pozemků a daňovými úlevami hospodaření
! Nesnažme se ale proti vůli družstevních
zemědělců dovytvářet pro ně
takové podmínky, které povedou k rozpadu
moderních farem.
Gigantománie si už vzala svou daň, současný
družstevní vývoj směřuje jiným
směrem. Vazby, které kromě sociálních
hledisek pevně stmelují družstevní kolektivy,
jsou natolik pevné, že jejich násilné
zpřetrhání by civilizovaný svět
bral s notnou dávkou humoru. Rozsáhlá investiční
výstavby by ztratila své využití a naopak
bychom museli vynakládat velké prostředky
na budování rodinných farem. Bylo by to v
příkrém rozporu s finanční
situací našeho státu, která není
pro svět žádným tajemstvím.
Odpůrci vládního návrhu přehlížejí
smutné skutečnosti, že i v řadách
opravdových zemědělců se vyskytli
oddaní přisluhovači minulého režimu,
kteří s požehnáním vládnoucí
strany v časech, na které se dnes na vesnici nerado
vzpomíná, ze zemědělství odešli.
Naopak v družstvech museli setrvat vlastnící
malých výměr a k ním se později
na lákavou inzerci přidali bezzemci, kteří
suplovali práci vlastníků půdy, které
z půdy nikdo nevyhnal, protože na ní nikdy
nepracovali. Je těžké se vžít do
situace bezzemka, který se pro družstvo vyučil
jako opravář zemědělských strojů,
který by podle návrhu iniciativní skupiny
neměl právo podílet se na rozhodování
a měl by být k dispozici při uvolňování
nadbytečných pracovníků, který
pracuje u pracovního stolu s vlastníkem půdy,
který se mu kvalifikaci ani zájmem o práci
nevyrovná.
Nechtějme bourat čtyřicet let starý
dům proto, že se nám nelíbí jeho
fasáda. Zemědělci mají velmi blízko
ke zdravé úvaze. Ne nadarmo se při různých
příležitostech mluví o zdravém
selském rozumu. Ponechme proto právo rozhodovat
o další podobě zemědělství
jim samým. Dekretování bylo v minulostí
tolik, že ho budeme ještě dlouhá léta
kritizovat. Neopakujme vědomě chyby, které
by ti, na než by dopadla tíha špatného
rozhodnutí, označili výrazem málo
lichotivým.
Iniciativní návrh předpokládá
podíl na základním majetku družstva
pouze pro vlastníky půdy. § 15 společné
zprávy, vyjadřující kompromis obou
návrhů dovoluje, aby se členem družstva
mohl stát i vlastník pozemků, který
v družstvu nebude pracovat. Z toho by mu plynulo i právo
podílet se na rozhodování o hospodaření
družstva. To je pro mne nelogické asi stejně
tak, jako je pro mne nelogické, aby vlastník činžovního
domu, kterému byl tento restituci vrácen, měl
právo spolurozhodovat o rodinných záležitostech
svých nájemníků.
Pokud chceme hovořit o tržních vztazích,
pak vlastník pozemků tyto pronajme tomu, u koho
má jistotu, že je bude řádně
obhospodařovat a bude platit dohodnuté nájemné.
Jsem si téměř jist, že nikde ve světě
nemá majitel půdy právo zasahovat do hospodářské
činnosti pachtýřů.
Zemědělci kromě tohoto zákona čekají
ještě netrpělivě na vyřešení
vlastnických vztahů ve zpracovatelském průmyslu.
Tento průmysl by měl být zárukou,
že dodanou surovinu zaplatí v nejvyšší
možné ceně, bez zneužití mezer
v cenotvorbě. Své místo musí tento
problém najít v připravovaných zákonech
o obchodu a družstevnictví.
Můj diskusní příspěvek vyvěrá
z celoživotního kontaktu se zemědělstvím.
Narodil jsem se v rodině soukromého zemědělce
na úrodné Haně, když po otci pomyslný
štafetový kolik soukromého zemědělce
převzal můj starší bratr. Vystudoval
jsem střední a vysokou školu zemědělskou
a dvanáct let působil jako středoškolský
učitel na zemědělské škole, než
jsem v období tzv. konsolidace jako bezpartijní
dostal ze zaměstnání výpověď.
Následujících 19 let do nástupu do
Federálního shromáždění
jsem pracoval ve sloučeném jednotném zemědělském
družstvu. Domnívám se proto, že mám
ucelený rozhled přes 5O-ti-leté údobí,
kterým vesnice žila, a to ještě i z toho
důvodu, že na ní od svého narození
trvale bydlím.
Ti z nás, kteří se domnívají,
že zemědělská družstva jsou cizorodým
prvkem vesnice, měli možnost navázání
kontaktů s řadovými družstevníky,
ne pouze s funkcionáři, kteří jsou
někdy bez znalostí věcí, paušálně
řazení k pilířům minulého
režimu, a od nich se dozvědět, co pro ně
práce v družstvu znamená. Pokud toho nevyužili,
budou dnes o budoucností vesnice rozhodovat pouze pod vlivem
emoci. Rozhodnuti, které toto zasedání přijme
ke zmíněnému zákonu, bude patřit
svou závažností k prvořadým.
Naši zemědělští voliči od
projednávaného zákona očekávají,
že bude mezníkem datujícím návrat
práva a spravedlností do zemědělství.
Bude-li tomu tak, to záleží nyní na
nás všech. Budu hlasovat pro vládní
návrh za předpokladu, že v § 15 bude přijata
alternativa 2. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zavřelovi. Ďalej
bude hovoriť poslanec Gandalovič, pripraví
sa poslanec Špaček.
Poslanec SN P. Gandalovič: Vážený pane
předsedající, kolegyně a kolegové,
už jsme zde slyšeli mnoho diskusních příspěvků,
dovolte malý výlet do literatury.
Čapek ve své povídce Zločin v chalupě
velmi krásně zobrazil vztah člověka
k půdě. Myslím si, že to je účelem
našeho zákona - obnovit skutečný vztah
člověka k půdě. Čapek také
říká, že soudit vztah člověka
k půdě může jenom Bůh. My bohužel
vlastnické vztahy k půdě musíme vytvořit
našim zákonem, proto se domnívám, že
bychom si měli být vědomi, o jaký
důležitý zákon se jedná, nenechat
na sebe působit jakékoli vnější
vlivy, jakákoli ultimata nebo různé slogany,
které do parlamentu přicházejí. Parlament
odolal takovým vlivům už v minulostí
a vždy - jak se jistě se mnou shodnete - to bylo ku
prospěchu věci.
Nyní k věcné stránce. Myslím,
že je pravdou, že se všichni shodneme na potřebě
obnovení vlastnických vztahů k půdě.
Obávám se ovšem, že v té podobě
vládního návrhu zákona, ve variantách,
ke kterým se zde vláda ústy pana ministra
Dlouhého přiklonila, se vlastně bude jednat
jen o nový slogan.
Podívejme se, jak se návrh zákona k vlastníkům
půdy chová. Postaví je, vzhledem k tomu,
že jim nedá možnost podílu na zemědělském
majetku - do velmi nevýhodné situace vůči
stávajícím zemědělským
družstvům. Uvede je vlastně do podobné
tísně vzhledem k existenci pozemkové daně,
v jaké se nacházeli majitelé činžovních
domů v minulosti. Výsledkem bude buď ještě
rozsáhlejší kolektivizace nebo rozsáhlý
prodej půdy pod cenou. Vyzývám vás
tedy, abyste podpořili hlasováním v §
14 variantu 2 odstavec 1 společné zprávy
zpravodajů.
Ještě si dovolují podat několik pozměňovacích
návrhů právě k § 14. Jedná
se zejména o nedokonalost, s jakou je ve vládním
návrhu, a tedy ve společné zprávě
nakládáno s pojmy "odňatý, darovaný,
vnesený majetek". všechny tři druhy majetku
se dostaly do zemědělských družstev
jaksi neprávem, ať už odňatý -
jak už název vypovídá - ale i majetek
darovaný a vnesený. Víme, že se tak
dělo většinou pod nátlakem.
V § 14 se vlastně hovoří pouze o odňatém
majetku, který by se měl vracet k hospodaření.
Naopak v § 15 se hovoří pouze o vneseném
majetku, který by zakládal potom členský
podíl na majetku zemědělských družstev.
Domnívám se, že i podle úvodních
paragrafů i podle celkového smyslu restituci bychom
měli všechny tyto druhy majetku sjednotit, a proto
navrhuji, aby v odstavci 1 alternativy 2 bylo za slovo "odňaty"
doplněno slovo "které darovala nebo vnesla".
Celé znění odstavce 1 alternativy 2 by bylo:
"oprávněná osoba má právo
na náhradu živého a mrtvého inventáře,
jakož i zásob, které jí byly odňaty,
které darovala nebo vnesla do družstva v období
od 25. února 1948." Nyní navrhují další
změnu - místo data 1. ledna 1990 "do dne účinností
tohoto zákona". Jedná se zde o možné
pochybně majetkové převody, které
se děly s majetkem zemědělských družstev
v poslední době.
V alternativě 1 v případě, že
by byla přijata, navrhují stejnou úpravu
stejných formulaci. V odstavci 2 § 14 navrhují
zaměnit slova "právnická osoba"
za slova "povinná osoba". To samozřejmě
souvisí s ostatními pozměňovacími
návrhy tak, jak je kolegové už přednesli
nebo přednesou.
Navrhuji, aby tam bylo doplněno ustanovení za slova
"lhůtě jednoho roku" zpřesnění
"ode dne uplatnění nároku".
Ve třetím řádku v odstavci 3 §
14 navrhují za slova "odňatých"
doplnit slova vznesených a darovaných".
Ve čtvrtém řádku za slovo "případně"
navrhují slovo "nebo".
V pátém řádku navrhují vypustit
slovo "odňatý".
V případě, že budou takto mnou doporučované
pozměňovací návrhy přijaty,
budu rád tento zákon podporovat. V opačném
případě se obávám, že
to bude nemožné.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Gandalovičovi. Teraz
prosím pána poslanca Špačka, aby sa
ujal slova, pripraví sa poslanec Marián Kováč.
Poslanec SL J. Špaček: Vážený pane
předsedající, kolegyně a kolegové,
na zákonu, který dnes projednáváme,
se pracuje už velmi dlouhou dobu. Je to jistě dáno
jeho složitostí i mimořádným
významem, ale zdá se mi, že i tím, že
nám chybí mnohé podklady umožňující
orientaci v celé problematice, umožňující
nám větší jistotu při našem
rozhodováni. Chybí nám i odhad dopadů
jednotlivých řešení do života lidí
i do zemědělství jako odvětví
celkem.
Jen stručně. Neznáme počet ani strukturu
původních vlastníků, ani strukturu
dnešních zemědělských družstev,
chybí nám průzkum, kolik rolníků
chce soukromě hospodařit. Nedostatečně
jsou ohodnoceny i dopady otevření našeho hospodářství,
tedy i zemědělství, Evropě a světu.
Kolega Zavřel výborně zařadil dnešní
situaci v našem zemědělství do historického
vývoje, ale myslím, že i mimo tyto další
podklady nebo bez nich, se rozhodujeme do značně
míry subjektivně ze dne na den a že se může
stát, že náprava našich dnešních
chybných rozhodnutí bude v budoucnu stát
naší společnost značné oběti.
Chtěl bych se právě proto pokusit zařadit
dnešní problematiku do některých těchto
širších souvislostí a upozornit na ně.
Především chci říci, že
všichni se asi shodujeme v tom, že chceme a musíme
do Evropy. Měli bychom se tedy zamyslet i nad tendencemi,
které se už dnes ve vývoji evropského
zemědělství projevují. Dříve
či později se totiž setkáme s nimi i
my a měli bychom to dnes otevřeně říci
družstevníkům, ale i těm, kteří
se rozhodují pro soukromě hospodaření.
I evropské zemědělství stojí
totiž před zásadními změnami,
jejichž základní příčinou
je rostoucí zámořská konkurence, a
to nejen zemědělství USA, ale dnes již
i řady rozvojových zemí. Nejlépe to
koneckonců dokazuje i složitost jednání
o otázkách zemědělství v evropských
společenstvích i složitá jednání
v rámci dohody o cenách a clech.
Už dnes se ukazuje, že pro evropské vyspělé
zemědělství je jedinou cestou další
rychlý růst produktivity práce a v pracech
mnoha ekonomů se ukazují i cesty řešení
tohoto problému. Především je to další
výrazná koncentrace půdy, tedy i nová
měřítka velikostí tržních
farem. Ve Francii odhadují velikost rentabilních
rodinných farem na 100 hektarů, v Německu
dokonce na 200 hektarů. To samozřejmě znamená
i značný úbytek počtu farem, jak to
dokazuje vývoj celého evropského zemědělství
od roku 1949.
Současně se ukazuje, že méně
úrodné půdy nebudou zemědělsky
využívány a z toho pak pramení dnes
už existující představy o nutností
podporovat tzv. Zahradníky přírody, kteří
budou o půdu pečovat jen pro vlastní potěšení,
vytvářet podmínky pro rekreaci, zachovávat
kulturu krajiny a pomáhat udržet tradiční
venkovská sídliště.
Stejně tak se dále ukazuje nutnost podpory těch,
kteří pracují ve městech a bydlí
na vesnici, ale i podpora k vzniku nových pracovních
míst, zejména rozšiřováním
zpracování potravin přímo na místě
a rozvíjení agroturismu.
S touto základní tendencí souvisí
i tendence druhá a třetí. Tou druhou jsou
vysoké nároky na technické vybavení
zemědělství, které jedině umožní
vysokou produktivitu práce, ale současně
také zvyšuje kapitálové nároky.
Konečné třetí tendenci je další
zvýšení specializace výroby, která
mimo jiné vyvolává nutnost hledat nové
doplňkové činnosti.
Tyto tendence bychom neměli přehlížet
ani při formulování zákona, který
dnes projednáváme. Jeho základním
smyslem - a bylo to řečeno již několikrát
- je nesporně náprava křivd a restituce vlastnických
vztahů. Měli bychom postupovat podle stejných
principů jako v ostatních restitučních
zákonech.
Zdá se mi ovšem, že předloženy návrh
překračuje "rozhodnou dobu", jak jsme
si tomu zvykli říkat, jak byla stanovena v ostatních
zákonech. Mám na mysli alternativu 2, odstavec 5
§ 4 na straně 5 zpravodajské zprávy,
týkající se zákona č. 142/1947
Sb. V tomto smyslu překročení scénáře
ekonomické reformy vytváří vážný
precedens pro ostatní oblastí života naší
společnosti. Jeho přijetí a zejména
pak realizace má podle mého názoru i vážné
technické nebo - chcete-li - technicko-politické
aspekty.
Z revize první pozemkové reformy dostali příděly
drobní a střední přídělci
a svoje přiděly zaplatili. V těchto obcích,
pokud jde o vnitrozemí, nebude v mnoha případech
většinou jen v jiných obcích a mně
se zdá, že zejména nebo dokonce jenom v pohraničí.
Jinak bychom museli posuzovat přídělce z
revize 1. pozemkové reformy podle alternativy 2 §
5 a) jako ty, kteří se zmocnili půdy neprávem.
A to by přece vyvolalo nejen vážnou právní
labilitu, ale vedlo by to k mnoha novým křivdám.
A to snad nechce nikdo z nás. Proto doporučují
neschválit alternativu 2.
Přitom ve světle vývoje zemědělství
ve světě vyplývá z restituce ještě
jeden vážný problém. V roce 1949 bylo
u nás asi 1, 5 miliónu zemědělských
usedlostí, dnes se odhaduje, a je to samozřejmě
velice nepřesný odhad, počet vlastníků
půdy asi na 4 miliony, z nichž podle asi stejně
přesného odhadu 70 - 80 % v zemědělství
nepracuje, a nikdo neví, kolik z nich se bude chtít
na půdu jako rolníci vrátit. Vznikne tedy
restitucí jakýsi pachtýřský
systém, o němž bychom si také neměli
dělat iluze.
Hlad po půdě, podle mého názoru a
na základě mých zkušeností v
naší zemi, asi přinejmenším na
velice dlouhou dobu je nenávratně pryč. Představy
o rentiérství pramenícím z půdy
a nájemné bude určovat trh, stav nabídky
a poptávky. A mně se zdá, že se tak
může stát, zejména v některých
oblastech, vlastnictví půdy dokonce břemenem.
Přitom pachtýřský systém má
ještě jeden nepřehlédnutelný
důsledek. Pachtovné odčerpává
nesporně část zisku. Odčerpává
ho v tomto případě ze zemědělství,
a tedy odčerpává i část prostředků
na reprodukci, zpomaluje technický rozvoj, technické
vybavování a tedy i konkurenceschopnost zemědělského
podniku. Přitom, jak jsem o tom již mluvil v souvislostí
s vývojem evropského zemědělství,
kapitálová náročnost zemědělství
velmi rychle roste.
Samozřejmě tím vůbec nechci říci,
že nemáme podporovat ty, kteří se chtějí
rozhodnout pro soukromě hospodařeni. Právě
naopak, je třeba plně podporovat vlastníky
i pachtýře, ale z hlediska ekonomické efektivnosti
bychom si neměli zastírat, že účelné
by bylo jediné řešení - každému
kdo chce hospodařit soukromě a kdo se rozhodne pro
soukromé hospodaření, umožnit získat
50 - 100 - 150 hektarů půdy jako podmínku
pro rentabilní tržní farmu. O tom by bylo asi
účelné přemýšlet o transformaci
státních statků, zejména v pohraničí.
Další otázkou, o které bych se chtěl
zmínit, je transformace zemědělských
družstev. Původní vládní návrh
jí neobsahoval a jsem pro to, vypustit z návrhů
zpravodajů § 15 a § 15 a), a to z toho prostého
důvodu, že zákon by tak zůstal čistší,
zůstal by zákonem restitučním. A když
už by měla v důsledku našeho společného
názoru transformace v tomto zákoně zůstat,
doporučují a předkládám to
jako pozměňovací návrh, aby byla zahrnuta
ve znění vládního návrhu podle
tisku 393, dodatky k vládnímu návrhu s úpravami
tak, jak je tu navrhl kolega Dostál. Návrh zpravodajů
se totiž týká pouze názvu restituovaných
vlastníků. Podívejte se na formulace ve zprávě
zpravodajů podrobně. A dojdete ke stejnému
názoru, že se nedotýká všech družstevníků
a tedy všech družstev, celé transformace družstev.
Zatímco vládní návrh představuje
skutečné principy transformace družstev a týká
se všech členů, přičemž
ponechává rozpracování těchto
principů členským schůzím družstev.
I zde si myslím, že vláda přistupuje
k věci správně, že vychází
správně z toho, že každá obec,
každé družstvo je trochu jiné a členská
schůze je nejvyšším orgánem družstva.
K této otázce bych chtěl ještě
říci dvě poznámky.
Již při zákonu o velké restituci jsem
zdůrazňoval, že bychom neměli podléhat
nějakým ideologickým schématům,
ani emocím a myslím si, že to platí
tím více o transformaci zemědělských
družstev, že máme hledat řešení
velmi pragmatické. Kolega Houška tu mluvil o postátnění
zemědělských družstev, vyslovil pochybnost,
že se jedná o družstva. Já s ním
souhlasím, že taková pochybnost plně
platí o některých družstvech, jako jsou
například Jednoty, které nesporně
je možno považovat za pseudodružstva, i když
i zde se budeme muset důkladně zamyslet nad restituci
klasických, původních spotřebních
družstev, tak jak existovala před jejich postátněním.
U zemědělských družstev, kolega Zavřel
to tu vylíčil velice přesně, se musíme
zamyslet nad tím, jestli se tato družstva postátnila,
nebo jestli vznikla jako pseudodružstva, anebo jestli byla
postátněna administrativně byrokratickými,
chcete-li, direktivními zásahy totalitního
státu. Zdá se, že bychom k této otázce,
právě vzhledem k jejímu významu měli
přistupovat skutečné bez emoci s tím,
že zemědělská družstva jsou tu,
většina družstevníků je pro ně,
i když přemýšlí nad jejich formami
a sžila se s nimi i většina obyvatel vesnic.
Není ani mnoho dnešních družstevníků,
kteří se rozhodují pro soukromé hospodaření.
Podle mých zkušeností se spíše
rozhodují pouze pro naturální, doplňkové
hospodářství, pro jeden - dva hektary půdy.
Hlavní podstatou na vesnici je tedy družstevník.
Nepřehlédnutelná je i skutečnost,
že se značně proměnilo složení
družstevníků. Já chci k tomu, co zde
říkal kolega Zavřel, připomenout jenom
jednu skutečnost, která dokazuje, že někteří
dnešní družstevnicí bez půdy byli
k práci v zemědělství přinuceni.
Vzpomeňme si jen na umístěnkové řízení
z vysokých i středních zemědělských
škol. Ale i tito družstevníci chtějí
dnes většinou v zemědělství zůstat.
A také z jejich práce a z práce pracovníků
přidružené výroby vyrostl dnešní
majetek družstev.