K § 4 b) odstavec 5: Ve spojení s finančními
náhradami v § 8 a následujícím
je třeba dopracovat. V dané podobě §
4 b § podle našeho názoru nelze schválit.
K § 5: Doplnění odstavce 2 se navrhuje v zájmu
svobodné volby, volby mezi naturální a finanční
restituci. Tím dojde k zracionalizování celého
řízení. Pozměňovací
návrh: za slovo "převedou" vložit
"pokud se práva na bezplatný převod
jiných pozemků nevzdá". Dále
pokračovat druhým řádkem odstavce.
K § 11 - pozemkové fondy Je to problematické
ustanovení. Je otázka, zda je nutné zavádět,
když stejně nebudou komplexním subjektem, u
kterého by se majetkoprávní otázky
ohledně půdy soustředily.
Obsahové je třeba věnovat vytvoření
pozemkových fondů pozornost.
Co se týká § 12 - předkupní právo
- vzhledem k tomu, že je předkup formulován
pouze na omezenou dobu, lze jeho zařazení akceptovat,
jinak ale ne. To jest rozhodně jeho rozsah nezvětšovat.
K § 13 - snad prověřit návazností
na připravovaný návrh České
národní rady a Slovenské národní
rady o pozemkových úpravách.
K § 14 - pozměňovací návrh k
odstavci 4. Zde doporučuji prodloužení lhůty,
protože ne každý potencionální
soukromý zemědělec bude do roka rozhodnut
či spíše schopen začít soukromě
hospodařit. Proto doporučuji změnit v odstavci
4 délku lhůty. Právo na náhradu zaniká,
nebude-li uplatněno do dvou let, místo původního
jednoho roku od účinností tohoto zákona.
V případě uvedeném v § 4 odstavec
4 písm. a) počne tato lhůta běžet
až ode dne právní moci rozhodnutí po
datu účinností tohoto zákona. Neuplatněním
práva ve lhůtě, právo zaniká.
A nyní k tolik diskutovanému § 15 a 15 a).
Přesto, že by měl být zákon raději
pouze restituční, ukazuje se, že to není
možné. Proto se přikláním k variantě
první - to je ustanovení o právech vlastníků
ve vztahu k zemědělským družstvům
do tohoto zákona zařadit.
§ 15 je s vědomím, že porušujeme
částečně princip dobrovolností
na straně družstva. Dnešní vlastnící
- nečlenové zemědělského družstva
mají možnost volby. Být do budoucna v postavení
pronajimatele svých pozemků (nájem s družstvem)
; stát se členy družstva - zánik nájmu
- vznik členství a z toho vyplývajících
práv a povinností včetně majetkového
podílu - členského podílu. Ten vlastně
představuje jakýsi "quasi ušlý
zisk" pro tohoto občana. Právní úprava
nepočítá s tím, že by tento ušlý
zisk - majetkový podíl byl přiznán
nečlenovi, např. v podobě cenných
papírů apod.
Je třeba vidět, že je dobře, aby se
vlastník prostřednictvím členství
stal zainteresovaným subjektem na hospodaření
zemědělského družstva, v praxi lze ale
očekávat i drobné problémy. Navíc
jde o určité oslabení principu dobrovolností
členství ze strany družstva, protože to
musí uchazeče za člena přijmout, ledaže
by nenaplňoval obecné předpoklady vzniku
členství. Jde o jeden z nejsložitějších
okamžiků a bude-li v dané podobě přijato,
je třeba klást důraz na kvalitu stanov, aby
byl zabezpečen princip rovností členů,
a to v obou směrech.
K § 16 pouze zvážit zařazení pravidla,
že vyměňovaný pozemek musí být
přibližné kvality, rozsahu a lokalizován
v území podle dohody s vlastníkem. Proto
pozměňovací návrh doplnit o zařazení
pravidla, že by měl vyměňovaný
pozemek být přibližné kvality, rozsahu
a lokalizován v katastrálním území
ve znění: "Vyměňovaný
pozemek musí být poskytnut v přiměřené
výměře a kvalitě, jako byl pozemek
původní, a to pokud možno v těmže
katastrálním území, pokud s tím
vlastník souhlasí."
V § 17 pozměňovací návrh, spiš
bych řekla oprava - věta za středníkem...
po dobu užívání změnit na "po
dobu nájemního vztahu".
A konečně závěrem - v návrhu
zákona chybí přechodné ustanovení,
které by jasné vymezilo jak pohlížet
na právní vztahy vzniklé na základě
zákona č. 162/1990 Sb., o zemědělském
družstevnictví, konkrétně § 50,
odstavec 2, 4, a 5 a zákona č. 114/1990 Sb., tj.
narovnání vztahů bývalých "holých
vlastníků!. Řada případů
běží, někde jsou již předmětem
soudních sporů - o vyklizení pozemků
apod., zahrádkáři, chataři. I soudci
čekají na právní úpravu, kterou
přinese zákon o půdě. Je proto nutně
tuto otázku vyřešit přechodným
ustanovením.
Proto podávám pozměňovací návrh
na přechodně ustanovení, které se
zařadí za § 22 a) jako § 23 tohoto znění:
"Tohoto zákona se použije i na právní
vztahy vzniklé na základě zákona č.
162/1990 Sb., § 50 odstavec 2, 4 a 5 a zákona č.
114/1990 Sb., § 23 se přečísluje na
§ 23 a).
Vážené kolegyně a vážení
kolegové, tyto pozměňovací návrhy
a celá diskuse kolem zákona vznikla na základě
připomínek našich voličů a po
mnoha konzultacích s odborníky, zemědělci
i právníky. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pani poslankyni Nazari-Buřivalové,
ďalej vystúpi v rozprave pán poslanec Michal
Benčík a po ňom pán poslanec Zavřel.
Ale to už bude po prestávke.
Než preruším tuto spoločnou schôdzu,
vypočujte si toto oznámenie. Predseda Federálneho
zhromaždenia A. Dubček zvoláva poradu politického
grémia s predsedami poslaneckých klubov spoločne
s predsedami obidvoch snemovní do miestnosti č.
026 na 13.15 hodín.
Ďalej, prvú schôdzu spoločného
výboru pre dohodovacie konanie o strategickom plánovaní
zvoláva predseda Federálneho zhromaždenia na
zajtra na 13.15 hodín v miestností č. 026.
Teraz prerušujem našu spoločnú schôdzu
na obedňajšiu prestávku. Začíname
presne o 13.00 hodín. Dobrú chuť.
(Jednání přerušeno ve 12.28 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 13.30 hodin.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené poslankyne, vážení
poslanci, ak sa nemýlim, je 13.30 hodín, takže
môžeme pokračovať.
Pokračujeme v rozprave k zákonu o vlastníctve
k pôde v znení spoločnej správy spravodajcov.
Do rozpravy sú prihlásení: pán poslanec
Benčík, Zavřel, Gandalovič, Špaček,
Kováč, Samková, Ondrejkovič, Novosád,
Mandler, Huml, Souček, Zlocha, Senjuk a Šedivý.
Slovo má poslanec Michal Benčík. Pripraví
sa poslanec Zavřel. Ešte prosím obidvoch spravodajcov,
aby sa dostavili na svoje miesta.
Poslanec SL M. Benčík: Vážený
pán predsedajúci, pani poslankyne, páni poslanci.
Zákon, ktorý teraz prerokúvame a ktorý
novým spôsobom upraví vlastnícke vzťahy
k pôde patrí medzi dôležité z hľadiska
úspešného postupu ekonomickej reformy. Zároveň
je určitým zavŕšením jednej etapy
zákonodarnej činností tohto parlamentu, ktorý
vo vymedzenom dvojročnom volebnom období sa má
zhostiť úlohy vytvoriť legislatívnoprávne
podmienky pre nezvratnú zmenu od totalitného politického
systému k fungujúcej pluralitnej demokratickej spoločností
a k zmene centralistickoplánovanej, stagnujúcej
ekonomiky k prosperujúcemu trhovému hospodárstvu.
V prospech týchto procesov sme v krátkom časovom
období intenzívne pracovali, schválili sme
veľké množstvo právnych noriem. Je pritom
pochopiteľné, že tempo a zložitosť
vzťahov, ktoré tieto normy regulujú, poznamenali
ich obsahovú a formálno-právnu úroveň.
Mnohé zákony už teraz musíme meniť
a doplňovať a životnosť ďalších
tiež nebude dlhá, a to spolu nezodpovedá relatívnej
stabilite právneho poriadku ako jednej z podmienok právnej
istoty občanov.
Viacerí sme dobromyseľne upozorňovali na škodlivosť
unáhlených a aj celkom zbytočných
noviel, motivovaných často cauzuistickým
prístupom a zreteľne sledujúcich partikulárne
záujmy iciativnych skupín poslancov, alebo tých,
ktorí v pozadí profitovali z týchto zmien.
Napriek kategorickým výhradám k úrovní
a kvalite prijímaných právnych noriem usilujem
sa triezvo a reálne hodnotiť legislatívnu prácu,
na ktorej som sa ako poslanec primerane svojim schopnostiam, zúčastnil.
Pripravujeme a schvaľujeme zákony, pre ktoré
je málo vzorov a príkladov z minulostí československého
právneho vývinu, ale nemôžeme a nemali
by sme mechanicky siahať ani po príkladoch z iných
krajín. Dôrazne nás na to upozornili aj kolegovia
pri parlamentnej delegácii v Taliansku, kde nám
odporúčali, aby sme pri vytváraní
obsahových a inštitucionálnych mechanizmov
demokracie viac nadvadzovali na vlastné podmienky a na
vlastné tradície. Takýto postup však
vyžaduje u mnohých z kolegov poslancov zásadne
zmeniť názor na význam a spôsob prípravy,
ale aj na posudzovanie legislatívnych predlôh.
Nedivme sa, alebo naopak, zamyslime sa, prečo Federálne
zhromaždenie podľa výsekov rôznych výskumov
verejnej mienky patri na nie príliš lichotivé
miesto v rebríčku popularity. Minulý týždeň
boli výsledky publikované a 73 % občanov
nám nedôveruje a neverí. Viem, že viezť
sa na vlne popularity nemusí vždy znamenať serióznu
koncepčnú a spoločensky zmysluplnú
činnosť, ale tiež je povážlivé,
ak určitý, a ešte k tomu tak významný
orgán, akým by v súčasnom období
Federálne zhromaždenia malo byť, je v očiach
verejností nie príliš akceptované.
Pritom pracujeme veľa a určitá časť
snáď aj s pocitom zodpovednosti. Schválili
sme a schvaľujeme z hľadiska potrieb našej spoločností
významné zákony, medzi ktoré, podľa
mňa, rozhodne okrem zákona o veľkej a malej
privatizácii patria zákony o vymedzení kompetencii
medzi republikami, zákon o Listine práv a slobôd,
zákon o Ústavnom súde, a mnoho, mnoho ďalších.
Prečo o týchto veciach hovorím teraz, v súvislostí
s prerokúvaním zákona o vlastníctve
k pôde? Lebo si myslím, že aj tento zákon,
obdobne ako ďalšie, ale najmä zákony o malej
a veľkej privatizácii a osobitne zákon o mimosúdnej
rehabilitácii sa pripravoval nedemokraticky, a ak chcete,
tak kabinetne, bez účastí kvalifikovanej
odbornej a širšej verejnosti. Na tom nič nemení
skutočnosť, že aj na tomto návrhu sa v
porovnaní s inými zákonmi viac podieľa
verejnosť, viac sa písalo na stránkach dennej
tlače a v časopisoch a že boli konfrontované
rozdiely medzi vládnym návrhom a návrhmi
poslaneckých skupín.
Za kabinetný a preto za nedemokratický spôsob
prípravy sa označuje preto, že verejnosť
vôbec neinformuje, čo sa pripravuje, aj stav, keď
sa formálne návrh síce publikuje, širšie
posudzuje aj v tzv. expertných skupinách, ale výsledná
podoba návrhu, pripomienky, námety a návrhy
odbornej a kvalifikovanej verejností sa neakceptujú.
Z veľkej častí je tomu tak i v tomto prípade.
Už pri posudzovaní návrhu zákona o mimosúdnych
rehabilitáciách som upozorňoval na to, že
predkladateľ, t. j. vláda, príliš ustúpil
tlaku skupiny poslancov a výsledkom toho je podoba nedobrého
zákona. I v tomto prípade musím, bohužiaľ,
konštatovať, že vláda výrazne ustúpila
od svojho pôvodného zámeru. Veď v tak
zložitej spoločenskej, hospodárskej a sociálnej
situácii, v akej sa naša krajina nachádza,
vláda nemôže a nemala by ustupovať v rozsahu,
ktorý sa blíži hazardérstvu. Je nanajvýš
povážlivé, keď súčasná
vláda sa bojí v zásadných otázkach
dať parlamentu požiadavku vyslovenia dôvery a
pritom jej manévrovanie a polovičatý postup
privádza krajinu k potrebe prípravy katastrofického
scenára. Tu nemám na mysli ani tak hroziace nebezpečenstvo
rozpadu federácie alebo ekonomický rozklad, ale
svojimi ústupkami v návrhu zákona vytvorila
nebezpečenstvo ohrozenia výživy obyvateľstva.
Poľnohospodárstvo v podobe, ako sme ho po novembri
zdedili, patri medzi tých málo odborov, ktoré
majú stabilizujúci charakter. Pokusy rozbiť
ich politickými, ale ideologickými prostriedkami
zlyhali, pretože sa káže, že čo sa
urobilo v minulosti, je všetko zlé a deštruované,
používajú sa ekonomické páky
v podobe zužovania dotácii na výrobu potravín
na 15 až 16 %. Čo nám je po tom, že priemer
dotácii vo vyspelých európskych štátoch
činí 39 % a v mnohých krajinách, ako
je napríklad Švajčiarsko a Fínsko, dotácie
tvoria 75%? My sme dotácie do poľnohospodárstva
zúžili, pretože to vyhovuje prevládajúcim
ideologickým aspektom a politickým cieľom.
To, že hrozí rozpad družstiev a štátnych
statkov a je ohrozená výroba potravín a výživa
ľudu, je teraz nepodstatné. Konečne z čoho
mať strach? Veď čaká so svojimi nadbytkami
potravín USA alebo Kanada, ktoré nemohli práve
vďaka dotačnej politike sa presadiť na západoeurópskom
trhu a tak im pomôžeme, aby sa mohli uchytiť u
nás a môžeme byť dobrým odrazovým
mostíkom pre celý trh východoeurópskych
krajín.
Návrh zákona v doterajšej podobe nevychádza
z princípu plurality vlastníctva. Tak, ako bývalý
režim preferoval len kolektívnu formu vlastníctva
a hrdúsil vlastníctvo súkromé, tak
je to teraz naopak. Ako však dospieť k pluralite demokratického
politického systému, keď fakticky pluralitu
vlastníckych foriem neuznávame a právne k
tomu nevytvárame podmienky? Podľa názoru poľnohospodárov
by malo byť len ich vecou, či chcú hospodáriť
súkromne, alebo v rôznych družstevných
formách. A práve o týchto a o ďalších
otázkach sa v návrhu zákona rozhodovalo kabinetne,
nedostatočne sa prihliadalo na názory kvalifikovanej
verejnosti. Ak niekto počas posudzovania predlôh
podporil návrh skupiny poslancov, bol tvorivý, pokrokový,
a iný, ktorý si dovolil hlasnejšie podporiť
zásady pôvodného návrhu, bol v ústavnoprávnych
výboroch označený za nátlakovú
skupinu, ako bolo nazvané i zhromaždenie zástupcov
poľnohospodárov v športovej hale.
Viacero predrečníkov vytýkalo popudzovanému
návrhu protichodnosť a v niektorých prípadoch
i alogickosť. Nedivme sa tomu. Výbory posudzovali
iné podklady a spravodajcovia s veľkou odvahou, dúfam,
že k tomu nechýba i zodpovednosť - pripravili
správu, ale nie správu výborov. To je správa
spravodajcov, ktorá sa pokúša zjednotiť
dve koncepcie, ktoré sa nielen líšia, ale v
mnohom sa vzájomne vylučujú. Z takého
prístupu nemôže vzniknúť nič
dobrého, ale len ďalšia nedokonalá právna
norma. Dovoľte len pre ilustráciu. Do spravodajskej
správy sa zapracoval návrh ustanovenia § 4
a), ktorý po vecnej a legislatívnej stránke
neprerokoval ani jeden výbor.
Nejde mi o vecnú stránku, ale o formálne
legislatívnu prípravu. Ale spochybňujeme
kontinuitu a legálnosť doterajších poľnohospodárskych
družstiev s tým zdôvodnením, že
štát vystupoval a riadil ich činnosť.
Súčasne však sa objavia v návrhu zákona
ustanovenia § 15 a § 15 a), z ktorých, keby boli
takto schválené, vyplýva, že ex lege
vzniká pre vlastníka pôdy členstvo
v družstve. Tak ako? Budeme pokračovať v kritizovanej
etapizácii družstiev menom všemocného
súkromného vlastníctva, alebo ponecháme
na družstevníkoch, aby podľa vlastných
pravidiel bez mentorovania štátu, sa rozhodli o tom,
kto sa má alebo nemá stať členom družstva?
A mohol by som pokračovať v uvádzaní
ďalších neorganických záležitosti.
Napríklad § l6 odstavec 2 o nútenom nájme
a ďalšie zásahy do pôvodného vládneho
návrhu, ktoré, bohužiaľ, v prevažnej
častí vedú k zhoršeniu legislatívnej
predlohy.
Pripájam sa preto k tým poslancom, ktorí
podporujú vládny návrh a nemôžu
hlasovať za správu spravodajcov, pretože by som
prispel k prijatiu ďalšieho zákona, ktorý
nenarovná cestu k právnemu štátu. Ďakujem
za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Benčíkovi.
Ďalej v rozprave vystúpi poslanec Zavřel. Pripraví
sa poslanec Gandalovič.
Poslanec SL M. Zavřel: Pane předsedající,
kolegyně a kolegové, vážení hosté,
i kalendářní list nám dává
na vědomí, že v přírodě
začíná rašit nový život.
Zemědělci bez ohledu na napětí, se
kterým sledují jednání v parlamentu
v posledních dnech, zahájili jarní polní
práce. Ty se ale vzhledem k víceletému průměru
opozdily. Opoždění, zdá se, zároveň
koresponduje se zpožděním, které postihuje
i schválení nesmírně důležitého
zákona, zvaného ve zkratce zákon o půdě.
Zemědělství stejně jako ostatní
sektory hospodářství potřebuje ke
svému podnikání a nezbytné legislativní
normy. Stěžejní z nich upraví majetkoprávní
a užívací vztahy k půdě a ostatním
výrobním prostředkům, které
byly v uplynulých čtyřiceti letech beztrestně
opomíjeny?
Dovolte mi krátký pohled do nedávně
minulosti, který nám dá nahlédnout
do stinných stránek novodobých dějin.
Dvou a půl leté období po druhé světové
válce je charakterizováno v zemědělské
politice revizi druhé pozemkové reformy a osidlováním
pohraničních oblastí bezzemky z vnitrozemí.
V této době komunisté, ústy svého
tehdejšího ministra zemědělství
J. Ďuriše, ujišťují zemědělce,
že kolchozy u nás nebudou. Vystavují a předávají
dekrety na vlastnictví půdy. Na posledním
z nich ještě nestačili zaschnout inkoust na
podpisu ministra (tehdy totiž ještě propisovací
tužky neexistovaly), zatímco jiným už
byla půda odebírána ke kolektivizaci. Odtroubení
k likvidačnímu útoku soukromého hospodaření
v zemědělství nastalo na sjezdu komunistické
strany po únorovém puči, na kterém
tehdy Klement Gottwald pronesl na adresu vesnice a socialismu
u nás, výrok, který se rovnal ortelu. Tím
konči svobodná činorodá práce
rolníka, o kterého se stále častěji
začínají zajímat orgány státní
represe. Řadu vesnic v té budově obchází
strach, a to ne strach o majetek, ale strach o vlastní
život.
Aktéry nezákonností zahalených do
hávu revolučních přeměn byli
nejuvědomělejší příslušníci
vládnoucí politické strany. Jedním
z prvních násilnických činů
poúnorového režimu v zemědělství
byl tzv. výkup strojů. Jednalo se vesměs
o traktory, samovazače a mlátící soupravy,
z nichž posledně jmenované hrály klíčovou
roli v zemědělské výrobě. Jejich
krádeži - protože jinak tento akt nelze vzhledem
k ocenění a převedení do vznikajících
traktorových stanic nazvat - byla soukromému zemědělství
zasazena smrtelná rána.
Období zakládání jednotných
zemědělských družstev, zpočátku
rozdělených do čtyřech výrobních
typů, lze z hlediska svobody lidské osobností
označit za období novodobého nevolnictví.
Po vystřídání z domnělých
úspěchů sovětského zemědělství
museli vedoucí činitelé našeho státu
přiznat, že potraviny si pro sebe musíme vyrobit
sami doma. Začíná se měnit vztah k
zemědělské výrobě, která
byla dosud na nejzazším okrají zájmu
společnosti. Pomalu se zlepšují podmínky
hospodaření, což s sebou přináší
i zlepšení v sociální oblasti. Práce
v zemědělství přestává
být Popelkou, ba naopak přitahuje stále více
ty, pro které byla dosud cizí. Zvyšuje se vzdělanost,
a to nejen u řídících pracovníků.
Družstevní hospodaření na scelených
pozemcích propagoval před více než 100
lety moravský zemědělský buditel,
poslanec sněmu František Skopalík, který
svou představu formuloval větou: "Co jednomu
nemožno, všem snadno". Družstva vznikající
dlouho po jeho smrtí ale nebyla těmi, o kterých
uvažoval on. Můžeme o nich dnes říci,
že jejich osud lze srovnat s osudem nechtěného
dítěte. Jejich zrod byl poznamenán odmítáním
ze strany většiny těch, které se mnohdy
pod různou formou hrubého nátlaku přihlásili
za jejich členy. Téměř dvacet let
pracovali lidé v družstvech za podmínek, které
jim nikdo nezáviděl, bez ohledu na vlastnický
vztah k obdělávané půdě, který
by je ale dnes od sebe měl dělit. Po letech těžké
práce začala jejich družstva prosperovat. Termín
"jejich" volím záměrně,
neboť majetek, který nahospodařili, jim začal
vracet užitek: Námitky, že jim k tomu pomohly
státní dotace a subvence, považují za
naprosto bezpředmětné. Peníze, které
stát do zemědělství vkládal,
získával ve formě daní a nízkých
výkupních cen právě ze zemědělství.
Asi mne těžko kdo přesvědčí,
že průmysl, který byl exportně orientován
na země RVHP a rozvojový svět, byl zdrojem
prostředků na dotace. Ten stěží
získal finanční prostředky na zaplacení
dovážených surovin a energii, které
sám spotřeboval, neboť vyvážel
na dlouholeté téměř nesplatitelně
úvěry.