Když kritizujeme zemědělství, že
dostává od státu velké dotace, podívejte
se do státních statků. Zjistíte, že
podstatná část těchto dotaci jde do
státních statků, které přitom
i při respektování různé bonity
půdy a různých klimatických podmínek
jsou dramaticky méně efektivní, než
zemědělská družstva. Proto se domnívám,
že hlad po půdě může být
uspokojen tímto způsobem.
Pokud jde o transformaci družstev, která je nezbytná,
mají-li vzniknout skutečná družstva
vlastníků, myslím, že by bylo zapotřebí
provést jí poctivým způsobem. Za poctivý
způsob nepokládám přidání
dvou paragrafů transformačního typu do restitučního
zákona. Teď nechci diskutovat o tom, jak má
tato transformace proběhnout, ale pouze upozorňují
své kolegy poslance, že žádné dva
paragrafy tento problém nemohou vyřešit, že
potřebujeme zákon o zemědělském
družstevnictví, tvořený samozřejmě
i ve spolupráci se všemi zainteresovanými subjekty.
Proto budu podporovat ty návrhy, které doporučí
§ 15 a § 15 a) vyloučit, aniž bych sám
zastával jakoukoli konkrétní formu regenerace
na družstva demokratická. Dokázala to například
i tím, že bez jakýchkoli centrálních
příkazů proběhla první fáze
jejich faktické decentralizace, odstranění
gigantománie, a vzniku relativně malých vesnických
družstev. My tady diskutujeme o velmi citlivé otázce
družstevnictví, třebaže družstevní
vlastnictví je ve vládním programu i v řadě
volebních programů vítězných
stran považováno za rovnocenně s vlastnictvím
na soukromým.
A přitom ponecháváme naprosto stranou takové
státní pseudodružstevnictví, jakým
jsou například Jednoty, tedy podniky, které
se skutečnými družstvy nemají naprosto
nic společného. Domnívám se, že
bychom měli postupovat obráceným způsobem.
Skončil bych tím, že vládní návrh
zákona považuji v dobrém smyslu za návrh
centristický, tedy návrh, který musí
vyvolat polemiky jak ze strany krajní levice, tak ze strany
krajní pravice. Ze strany krajní levice například
tím, že ta bude protestovat proti zrušení
státních statků a bude nás upozorňovat
na riziko nezaměstnanosti. Ze strany krajní pravice
pak tím, ze bude ztotožňovat zemědělská
družstva s jejich komunistickou formou, aniž by si uvědomovala,
že jakákoliv a tedy i zemědělská
družstva existovala dávno před komunismem a
budou bohdá existovat i po něm, a že s jistou
přitroublou svazáckou infantilitou budou požadovat
jakousi dekolektivizaci stejně razantně, s jakou
infantilitou dříve probíhala kolektivizační
mánie. Takže se těším až -
ať už levý nebo pravý - střed,
ale v každém případě střed
v tomto nebo budoucím parlamentě uspěje s
prosazováním takových centristických
návrhů. Závěrem vám nabízím
sice sekundární, ale přece jen relevantní
indikátor dobrého zákona. Dobrý zákon
je takový, proti kterému současně
protestuje jak extrémní levice, tak extrémní
pravice. Děkují za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zemanovi. S faktickou poznámkou
sa prihlásil poslanec Černý.
Poslanec SL J. Černý: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
dovolte mi, abych poděkovat panu dr. Ransdorfovi a ing.
Zemanovi za ustědřenou lekci z morálky. Doufám,
že nejen svým jménem, ale i jménem církve.
Skutečně upřimně děkuji. To
není ironie.
Nicméně mi dovolte, abych i já je obdaroval
připomínkou přikazu "nepokradeš"
a připomínkou doporučujicí "přej
a bude tí přáno". Pokud církev
získá zpátky svůj majetek, jistě
bude velmi ráda, když tito poslanci vystoupí
a upozorní, že majetek nevyužívá
k cílům, které jsou jí vlastní.
Děkují za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Černému. Ďalej
vystúpi poslanec Erich Kříž. Pripraví
sa poslanec Doležal.
Poslanec SL E. Kříž: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážení kolegové a kolegyně, v
preambuli zákona o mimosoudních rehabilitacích
je kromě jiného uvedeno, že křivdy -
včetně křivd na občanech německé
a maďarské národností - nelze nikdy
zcela napravit. To slůvko "zcela" má svůj
smysl. Podle mého názoru to neznamená, že
nikdy a nijak, ale opravdu jen "zcela", stejně
jako to "zcela" má souvislost i s náhradou
křivd pro obyvatelstvo celé naší republiky,
nejen obyvatelstvo národnostních menšin.
Můj pozměňovací návrh se bude
týkat občanů československé,
německé a maďarské národnosti,
kteří nikdy neopustili tuto zemi, pouze v jednom
období byli protiprávně zbavení svého
občanství, které nabyli přirozenou
cestou.
V roce 1945 byly vydány prezidentské dekrety. Zajímavé
na nich bylo to, že jestliže například
dekretem č. 12/1945 byli zbavení Němci a
Maďaři zemědělského majetku a
půdy, tak toho byli zbavení jako občané
této země. Teprve dekretem č. 33 bylo některým
z nich odejmuto státní občanství.
Mám doložené případy, kdy na
základě dekretu č. 12 byl těmto občanům
německé národností odejmut majetek,
i když podle dekretu č. 33 jim bylo zachováno
státní občanství. Ovšem dodnes
jim majetek nebyl vrácen.
V souvislostí s projednávaným zákonem
bych chtěl upozornit na Listinu základních
lidských práv, kde je stanoveno, že všichni
občané jsou si rovní, že známe
pouze jednu kategorií občanů bez rozdílu
národnostní příslušnosti. Jestliže
tady zaznívají příspěvky, které
řadí občany německé, maďarské
či jiné národností někam mimo,
musím se proti tomu důrazně ohradit. Nejsou
nic zvláštního, jsou součástí
této země, jsou součástí tohoto
lidu.
Chtěl bych upozornit vzhledem ke všeobecnému
souhlasu s naší snahou o vstup do Evropy, že
tato Evropa je Evropou národů a národnosti,
kde práva národnostních menšin jsou
středem pozornosti. V souvislostí s našim plánovaným
vstupem do Evropského společenství bych chtěl
dále upozornit na to, že právě otázka
zajištění práv národností
i do minulostí je jedním z nejdůležitějších
sledovaných bodů i v Evropském společenství.
Dále bych chtěl upozornit, že zkonfiskovaný
zemědělský majetek občanů německé
národnosti, kteří zde dodnes žijí,
není svým rozsahem velký. Bylo to způsobeno
tím, že odsunutí byli především
zemědělci a ponechání na území
republiky byli pouze antifašisté a tzv. specialisté.
Tito specialisté samozřejmě nebyli zemědělci.
Byli to lidé, kteří pracovali v průmyslu,
především lehkém. Mezi těmito
lidmi se nacházela i vrstva tzv. kovorolníků,
kteří měli svá políčka,
měli půdu. Nešlo o velkou rozlohu. Tato půda
dnes v podstatě patří do majetku státu,
poněvadž se to týká především
pohraničí, kde v převažující
míře vznikaly státní statky.
Dovolil bych si přednést svůj pozměňovací
návrh. Jde o pozměňovací návrh
k § 4 a): "U majetku ve vlastnictví státu,
který před 21. 6. 1945 byl v držení
československých občanů německé
národnosti, odstavec 1: Vláda České
republiky se zmocňuje, aby ve smyslu § 2 odstavec
2 dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb., nařízením
určila způsob restituce československých
občanů německé a maďarské
národností na území České
republiky, pokud jim byl majetek konfiskován podle §
1 odstavec 1 a) dekretu prezidenta republiky č. 12/1945
Sb. " Výhradně z důvodu jejich národnostní
příslušnosti, pokud zpětně nabyli
československého občanství nebo je
nikdy nepozbyli, nikdy se neprovinili proti československému
státu a ke dní nabytí účinností
tohoto zákona jsou československými občany,
devizovými tuzemci.
Odstavec 2:"odškodnění československých
občanů německé národností
na území Slovenské republiky, kterým
byl majetek konfiskován výhradně z důvodu
jejich národnostní příslušnosti
podle nařízení předsednictva Slovenské
národní rady č. 4/1945 Sb., nebo podle nařízení
Slovenské národní rady č. 104/1945
Sb., ve znění pozdějších předpisů,
pokud se neprovinili proti československému státu,
zpětně nabyli československé občanství
a byli ke dní nabytí účinností
tohoto zákona československými občany,
devizovými tuzemci, se upraví zákon Slovenské
národní rady."
Odstavec 3: "o pozemkovém majetku přicházejícím
v úvahu podle odstavce 1 a 2 podle tohoto paragrafu nelze
rozhodnout až do vydání příslušných
zvláštních předpisů podle ustanovení
tohoto zákona."
Chtěl bych k tomu uvést ještě jednu
poznámku. Nemohu s tím souhlasit a kategoricky proti
tomu protestuji, jak zde někdo vystupuje a dává
do souvislostí Němce, Maďary a zároveň
zrádce a kolaboranty. Bylo jich hodně i mezi Němci
a Maďary. Měli být spravedlivě potrestáni
a doufám, že většina z nich spravedlivě
potrestána byla, ale nelze ještě dnes uplatňovat
princip kolektivní viny. V této souvislostí
bych se chtěl obrátit např. na poslance za
komunistickou stranu, kteří tuto kolektivní
vinu vehementně ještě dnes prosazuji, že
by si měli uvědomit, že totéž,
to znamená kolektivní vina, nebylo uplatněno
vůči nim.
Pokud jde o některé poznámky k vlastnímu
zákonu: Bylo zde řečeno, že zemědělská
družstva jsou prosperující, že představují
základ zemědělství a další
víceméně kladná vyjádření.
Samozřejmě, v systému hospodářství,
který zde zavládl, byla JZD jednookými mezi
slepými. Jestliže to mohu uvést na pravou míru,
obrátil bych pozornost například na tzv.
LPG v sousedním bývalém východním
Německu, kde tyto byly víceméně na
vyšší úrovní než naše
JZD, a přesto při konkurenčním názoru
a při srovnání se zemědělskými
hospodářstvími.v západní částí
Německa neobstály a ani neobstojí. Je to
relativní. V naší zemi ano, jsou většinou
kvalitní, ale ne ve srovnání s cizinou.
V této souvislostí bych chtěl uvést
ještě jednu poznámku k církevnímu
majetku. Bylo zde řečeno o tom mnohé, ale
jedno nelze církvi upřít - že dokázala
se svým majetkem hospodařit. Na rozdíl od
nejrůznějších státních
statků i v některých JZD.
Chtěl bych zdůraznit - jestliže jim bude tento
majetek navrácen, budu hlasovat pro, protože vycházím
z historie. Myslím si, že církev má
právo na navrácení tohoto majetku. Děkují
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Křížovi.
S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec
Roman.
Poslanec SN L. Roman: Chcel by som upozorniť pána
poslanca Kříža, že § 4 a) je v spravodajskej
správe neoprávnene, nie je teda možné
k tomu dávať ani protinávrh. Tento § 4
a) bol svojvoľne spravodajcami do spravodajskej spravy dodaný.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Rokujeme o vládnom návrhu
v znení spravodajskej správy, takže je samozrejme
možné k tomu dávať pozmeňovacie
návrhy. Prosim, poslanec Kříž, potom
poslanec Šlápota.
Poslanec SL E. Kříž: Vycházim z toho,
co si dokáži přečíst. Jestliže
mám na předloženém tisku napsáno,
že je to součástí zpravodajské
zprávy, která je zde jako podklad pro jednání,
tak si k tomu dovolují dát pozměňovací
návrhy. Kdyby to tam uvedeno nebylo, pozměňovaci
návrh k tomuto nepodám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má pán poslanec
Šlápota.
Poslanec SL J. Šlápota: Chtěl bych říci,
že mám pocit, že používat zde slova
jako "svévolná", že někdo
manipuluje s tímto shromážděním,
každý, kdo to řekne, by to měl okamžitě
prokázat, nejen tyto názvy používat.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Prosím pán poslanec Roman.
Poslanec SN L. Roman: Upozorňujem toto Federálne
zhromaždenie, že správa spravodajcov, ktorá
bola predložená jednotlivým členom,
poslancom, nebola v takom obsahu schválená ústavnoprávnymi
výbormi. To znamená, že § 4 a) tam bol
dodaný len vyslovene spravodajcami. Bol by som rád,
keby sa k tomu i vyjadrili.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Dovoľte, aby som vás upozornil na to,
že o tejto problematike sme diskutovali medzi deviatou a
desiatou hodinou niekoľkokrát, vysvetlili sme si ju
a na základe toho postupujeme. ako som uviedol. Predpokladám,
že ste tu nebol. Slovo ma pán poslanec Doležal,
ešte sa hlási pán poslanec Roman s faktickou
poznámkou.
Posl.anec SN L. Roman: Rozprava k tomuto návrhu zákona
začala o deviatej hodine a my sme prileteli lietadlom zo
Slovenska nieskôr. Takže je možné, že
niečo takéto bolo, ale myslím, že to
neospravedlňuje to, že § 4 a) sa tam dostal len
z vôle spravodajcov.
Předsedající místopředa FS.
J. Stank: Ďakujem. Prosím, poslanec Doležal.
Poslanec SN B. Doležal: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, chtěl bych tu pohovořit
v podstatě o stejném problému, o kterém
hovořil můj předřečník
- pan poslanec Kříž. Je to otázka, která
zůstává zatím spíše na
okrají debaty. Chtěl bych se na ní podívat
ještě z trochu jiného hlediska, než jak
učinil pan poslanec Kříž.
V podstatě jde o to, jak chápeme ono hraniční
datum 25. února 1948, na němž s shodly rozhodující
politické sily zastoupené v našem parlamentě,
v souvislosti s otázkou restitucí československým
občanům maďarské a též německé
národnosti. Můžeme toto datum pojímat
- a mnozí ho tak pojímají - jako historický
mezník rozdělující dobro od zla. Obávám
se, že pak to ovšem bude hranice, která nás,
občany této země, bude i do budoucna spíše
rozdělovat, než vymezovat.
Je sice pravda, že v roce 1945 byly obnoveny prvky právního
státu a parlamentní demokracie, ale je také
pravda, že se to stalo s významnými omezeními.
velmi mnohé z toho, co později postihlo většinu
Čechů a Slováků, bylo předznamenáno
už tehdy - v letech 1945 - 48 - bohužel velmi často
za souhlasu a spoluúčasti později postižených.
Byly to dekrety prezidenta republiky č. 5/1945 - týkal
se mimo jiné národní správy majetkových
hodnot Němců a Maďarů, dekret č.
12/1945 - pojednával mimo jiné o konfiskaci a urychleném
rozdělení zemědělského majetku
Němců a Maďarů, dekret č. 28/1945,
mimo jiné o osídlení zemědělské
půdy Němců a Maďarů a dekret
č. 108/1945 o konfiskaci nepřátelského
majetku. Všechny zmíněné dekrety postihovaly
mimo jiné všechny osoby, které při kterémkoliv
sčítání lidu od roku 1929 se přihlásily
k německé nebo maďarské národnosti,
nebo se staly členy národních skupin nebo
útvarů nebo politických stran sdružující
osoby německé nebo maďarské národností
(dekret č. 5 § 6). Řadě postižených
bylo později, tj. Maďarům na základě
zákona č. 245/1948 Sb., Němcům v roce
1953 vráceno československé státní
občanství - Maďarům dokonce část
konfiskovaného majetku, ovšem že pouze na papíře.
V tomto smyslu bude nekompromisně vytyčená
časová hranice 25. února 1948 znamenat i
hranicí společenskou, vedoucí dělící
čáru uvnitř současné československé
společnosti. K podobným, i když tentokrát
nikoli národnostně zabarveným důsledkům
dojdeme, když vezmeme v úvahu znárodňovací
dekrety ze stejného období.
Spravedlnost, kterou nabídneme, bude spravedlností
velmi částečnou. Bude spravedlností
pro Čechy a Slováky a dáme tím najevo,
že se občané tohoto státu dělí
do dvou kast: na jedny, co jsou si rovní ve všem a
všudy, a na druhé, kteří jsou těm
prvním rovně o něco méně. (Potlesk.)
Oba poslanci LDS, kolega Mandler i já, jsme upozorňovali
v rozpravě o restitučním zákoně
na to, že morální rehabilitace a fyzická
restituce jsou dvě rozdílné věci,
které nelze míchat dohromady. Nikdo rozumně
uvažující nemůže dnes na našem
státě, devastovaném komunistickou diktaturou
a ruskou okupaci, chtít, aby napravoval všechny rozsáhlé
majetkoprávní křivdy z let 1945 - 1948. Vedlo
by to nanejvýš k ještě větši
politické destabilizaci a hospodářskému
rozvratu.
Otázka restitucí je praktická otázka,
a to, že se fyzická restituce v určitých
případech nedá provést, neznamená
ještě morální placet k vyvlastňovacím
nařízením. Pokud s radikálními
restitučními požadavky přichází
sudetoněmecké krajanské sdružení,
je to sice do jisté míry pochopitelně, ale
je otázka, jaký smysl mají pěkně
řeči o smíření, když jejich
rubem jsou požadavky, jež náš stát
nemůže splnit. Méně pochopitelně
je, když požadavky podobně radikální,
i když v jiné oblastí než v oblastí
restituce majetku národností zaznívají
v této síni.
Není tedy možné napravit všechny křivdy,
způsobené v letech 1945 - 1948. Co je však
možné a co je dokonce nutné na našem státě
požadovat, je taková náprava, která
zakládá naprostou a bezvýjimečnou
rovnost v přístupu ke všem jeho nynějším
občanům po a tedy i k občanům německé
a maďarské národnosti, kteří
si po roce 1945 československé státní
občanství zachovali nebo ho později znovu
nabyli na základě složení tzv. slibu
věrnosti. Tito občané musí být
rovní všem ostatním bez ohledu na důvody,
pro něž byli vyňatí z opatření
let 1945 - 1946. Z tohoto hlediska je datum 25. února 1948
možno považovat pouze za pracovní a technickou
hranici, jež má pomoci vymezit okruh těch,
které dnes počítáme do našeho
státního svazku.
Za základní věc považují poslanci
LDS to, že povinností státu je pečovat
stejnou měrou o všechny jeho občany bez ohledu
na to, k jaké národní, etnické, politické
či sociální skupině se hlásí.
Federace nesmí být nástrojem nadvlády
nejpočetnějších národnostních
skupin nad slabšími. Musí být nestranným
garantem spravedlností a občanské rovnosti.
Jen taková federace má smysl, jen taková
federace je v českém národním zájmu
a stojí za to, abychom usilovali o její zachováni.
Z hlediska projednávaného zákona to pak znamená,
že majetky osob německé a maďarské
národnosti, které znovu nabyly československého
státního občanství po roce 1945, pokud
spadají do problematiky, kterou řeší
tento zákon, to je do problematiky zemědělské,
musí být restituovány, přestože
byly zkonfiskovány před 25. únorem 1948.
Návrat občanství v civilizovaných
zemích znamená návrat všech občanských
práv včetně práva vlastnického.
Návratem občanství, který navíc
u občanů maďarské národnosti
byl doprovázen formálním navrácením
zkonfiskovaného majetku, se tito lidé dostali do
stejného postavení, v jakém byli českoslovenští
občané ostatních národností
a tuto rovnost je třeba zachovat i dnes. Z tohoto důvodu
podporujeme pozměňovací návrh, který
zde předložil pan poslanec Kříž.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Doležalovi, ďalej
vystúpi v rozprave pán poslanec Vysloužil a
pripraví sa pani poslankyňa Buřivalová.
Ďalej sú prihlásení poslanec Benčík,
poslanec Zavřel, poslanec Gandalovič, poslanec Kováč,
poslanec Špaček, poslankyňa Samková
a poslanec Ondrejkovič. Prosím, pán poslanec
Vysloužil.
Poslanec SL Z. Vysloužil: vážený pane
předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, chci vás seznámit
se stanoviskem Klubu poslanců hnutí za samosprávnou
demokracii společností pro Moravu a Slezsko k projednávanému
návrhu zákona o úpravě vlastnických
vztahů k půdě. Smyslem tohoto zákona
je předložení odpovídající
právní normy, která by respektovala vlastnická
práva i povinností vlastníků, nájemců
i uživatelů půdy.