Konečně k § 15, což je předmět
největšího sporu. Jsme hluboce přesvědčení,
že tento zákon měl být pojat - a původně
pojat tak byl - jako zákon restituční. Zákon,
který měl velmi rychle, bez průtahů
umožnit opravdu ošizeným majitelům, majitelům,
kteří hodně utrpěli, rychlý
návrat k jejich majetku, a umožnit jim případně
začít rychle samostatně hospodařit.
Místo toho se ze zákona začal dělat
zákon transformační. To je pod našeho
názoru naprosto nesprávný postup. Transformace
je zakotvena v transformačním zákonu a je
použitelná pro státní statky. Pokud
jde o družstva, je problém mnohem složitější.
Ani tak zjednodušený návrh, který je
předkládán jako návrh kompromisní,
nevyjadřuje celou složitost problému. Družstva
nemohou být akciovými společnostmi. Družstva
se musí řídit mezinárodními
pravidly pro družstevnictví, kde například
jeden člen = jeden hlas, podle informaci, které
mám. Je nutné, aby byl nový zákon
o družstevnictví, který by v každém
případě také umožnil řešit
problematy družstevnictví vcelku, protože družstva
na venkově - a já stále zdůrazňuji,
že vesnice je společenství - mohou pomoci řešit
problém zaměstnanosti, protože mohou podnikat
v řadě oblastí. Je zde totiž velmi pružná
pracovní síla využitelná, když
nejsou sezónní práce. Máme zde možnost
levné konkurence se zahraničím. A to jsou
velmi důležité momenty.
V zásadě doporučujeme, aby byl zvolen následující
postup: aby zákon byl pojat jako restituční,
§ 15, § 15 a) vyškrtnuty, nepoužity, a aby
vláda připravila ve spolupráci s parlamentem
vysoce kvalitní zákon o družstevnictví.
Ten by nám pomohl řešit problémy mnohem
lépe než to, co je předloženo dnes a co
zkomplikovalo zbytečné projednávání
tohoto zákona, zkomplikovalo zbytečně život
našim družstevníkům a ohrozilo do značné
míry konkurenceschopnost našeho zemědělství.
Nakonec mi dovolte jednou malou, naprosto technickou poznámku.
Hovoří se o tom, že na Slovensku je veliký
počet drobných vlastníků. Ale velký
počet drobných vlastníků je i v Čechách,
a to v takové podobě - jiné údaje
nemám - že v roce 1930 bylo nad 10 ha u nás
13, 9 %, tedy 14 % vlastníků. A představte
si prosím ještě, že čím
menši výměra, tím větší
počet vlastníků i v těchto 14 %.
Na druhé straně si představte, že bylo
přes půl miliónu majitelů do 10 ha.
A z toho jen 93 000 majitelů bylo ve výměře
5 - 10 ha. Uvědomte si, jak nesmyslnou strukturu řízení
a rozhodování, jaký zmatek bychom vytvořili
v našich družstvech, kdybychom přijali zákon
"3T". Děkují za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Fišerovi. S technickou
poznámkou sa prihlásil pán poslanec Benda
a poslanec Stome. Prosím poslanca Bendu.
Poslanec SL V. Benda: Federální shromáždění,
rád bych jenom uvedl do souladu s fakty tvrzení
pana poslance Fišery v jednom bodě, to je v bodě
týkajícím se církve. Poslanec Fišera
to zhruba formuloval tak, že zákonem už platným
byly uspokojeny nejnutnější požadavky
církve a že církev tedy také projevila
vůli nedomáhat se dalšího požadavku.
Pan poslanec Fišera zřejmě přehlédl
několik skutečností.
Za prvé v České a Slovenské Federativní
Republice neexistuje jedna katolická církev, ale
existuje téměř 20 církví. Zájmy
žádné z dalších církví
nebyly zákonem uspokojeny.
Za druhé - zákon, který jsme schválili
v červenci - řešil především
zájmy řádů a řeholních
společenství.
Těmto řádům a řeholním
společenstvím bylo vráceno zhruba 8 % z objektů
jim odňatých. Vůbec tedy neřešil
tento zákon, ani zájmy obecné katolické
církve, byla tam jediná výjimka, že
bylo vráceno několik budov arcibiskupství
olomouckému k provozu theologické fakulty v Olomouci.
To znamená, že je nepravda, že by toto shromáždění
se zatím vůbec zabývalo zákonem, problematikou
církevního majetku. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. S faktickou poznámkou sa prihlásil
pán poslanec Stome. Upozorňujem, že faktická
poznámka nesmie prekročiť dve minúty.
Prosim, keby ste to respektovali.
Poslanec SN K. Stome: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové.
Já bych se chtěl připojit k tomu, co zde
řekl kolega Benda. Tímto shromážděním
nikdy nebylo vyřčeno, že byly uspokojeny zájmy
církví. Řešilo se jenom to, co bylo
nezbytné a nezvratně tehdy prokázáno
a zapotřebí. S výslovným upozorněním,
že přijde dodatečné řešení
a připomínám, že se tím neřešily
ostatní církve, kterých je mnohem více,
než byly řády, Kongregace a arcibiskupství
Olomouc. Takže i tato otázka zůstává
otevřena a je naši povinnosti, abychom jí vyřešili,
ať už zvláštním zákonem, či
zde, ale stojí to před námi jako úkol.
V tomto bych chtěl fakticky opravit pana kolegu Fišeru.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Budeme pokračovať v rozprave,
slovo má poslanec Gandalovič. Pan poslanec Gandalovič
nie je prítomný, takže ho zariadime na konec
rozpravy, ďalší prihlásený je pan
poslanec Dostál, prosím, aby sa ujal slova. Pripraví
sa pan poslanec Ransdorf.
Poslanec SN P. Dostál: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, vážení
hosté. Paní Margaret Tchatcherová říkala
v tomto parlamentu, že výhodou parlamentních
projevů je jejich krátkost, takže já
bych se hned zaměřil na své pozměňovací
návrhy.
Doporučil bych vaši pozorností pozměňovací
návrh, týkající se § 15, §
15 a), jak ho zde přednesl kolega a přítel
Fišera. Doplnil bych jeho návrh zdůvodněním,
a to myslím velmi důležitým: "Družstvu
není možné předepsat povinnost přijmout
za svého člena kohokoliv. O přijetí
rozhoduje členská schůze, nebo představenstvo
a lze to udělat i tajným hlasováním."
Ze zákona ex lege nemůže členství
v družstvu vzniknout.
Já bych v této souvislostí vaší
pozornosti ještě doporučil dopis Mezinárodního
družstevního svazu ze Švýcarska, který
tady koluje a ve kterém je výslovně toto
ustanovení uvedeno. Přikláním se tedy
k pozměňovacím návrhům kolegy
Fišery na vypuštění § 15 a §
15 a). Pokud by tento pozměňovací návrh
nebyl ale přijat, tak si dovolím alternativní
pozměňovací návrh.
V bodě 1 pism. a) a pism. b) upravit text takto: na místo
"mají právo stát se členy zemědělského
družstva" dát tento text "mohou se stát
členy zemědělského družstva bez
pracovní účasti, pokud podají přihlášku
k členství. O přijetí do družstva
rozhodne členská schůze, případně
sbor delegátů družstva". v bodě
2 cely odstavec vypustit a nahradit ho zněním bodu
3.
Můj druhý pozměňovací návrh,
pokud by neprošel návrh pana poslance Fišery
- § 15 v odstavci 1 za slova "fyzické osoby"
doplnit "kterým vzniklo členství v družstvu"
a dále pak následuje text původní"mají
právo". Dosavadní znění odstavce
2 vypustit a nahradit ho tímto novým zněním:
"Určení částí základního
jmění stanoveného po odpočtu restitučních
náhrad rozdělovaného na členské
podíly stanoví členská schůze".
Tento návrh si dovolím zdůvodnit takto. problematika
členství a podíl družstevníků
na základním jmění družstva nepatří
svým charakterem do celkové koncepce návrhu
zákona. Myslím, že jde víceméně
o snahu podsunout řešení otázek, které
jsou upravovány u nás výhradně zákony
o zemědělském družstevnictví
- to jest, jestli se nemýlím, dosavadní platný
zákon č. 162/1990 Sb., domnívám se,
že tyto otázky je třeba řešit novelizaci
tohoto zákona, obzvláště když mám
informace, že tato novelizace se intenzivně připravuje.
Děkují za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Dostálovi. Ďalej
vystúpi pan poslanec Ransdorf, pripraví sa pán
poslanec Zeman.
Poslanec SN M. Ransdorf: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, já bych na úvod
svého vystoupení rád ujistil kolegu Houšku,
kterého si jinak velice vážím, že
jeho obavy stran repetice Února 1948 z naší
strany jsou zbytečné. Koneckonců v našem
středu se nenachází nikdo, mezi námi
poslanci za komunistickou stranu, kdo by patřil mezi kuřáky
lulky.
Chtěl bych také říci, že mne
překvapily na celé diskusi k zákonu o půdě
problémy vznášené z církevní
strany, problémy spojené s restitucí církevního
půdního majetku. Když se projednávalo
navrácení 74 objektů řeholním
kongregacím, kolega Zeman se výslovně v rozpočtových
výborech ptal, zda se jedná o poslední nárok.
Byli jsme ujištění, že ano. Nyní
se setkáváme s dalším požadavkem,
tentokrát na půdu a lesy v rozsahu 310 000 ha a
podle vyjádření docenta Zavírala z
Vysoké školy ekonomi, cké by se podle různého
způsobu ocenění pohybovala hodnota takto
restituovaných pozemků od 32 do 58 miliard korun.
Ptali jsme se přítomných zástupců
biskupské kosistoře, zda by církev hodlala
na takto nabytých pozemcích hospodařit. Bylo
nám řečeno, že by nehodlala hospodařit,
ale hodlala by je spravovat.
Takto se samozřejmě člověk může
ptát, jakým způsobem a v jaké době
církev nabyla tento majetek a připomínám,
že jestliže se tady na půdě parlamentu
vícekrát hovořilo o teorii vlastnictví,
byl to John Locke, který říkal, že vlastnictví
vzniká smíšením přírodního
materiálu s prací. To v případě
církevního majetku nenastalo. A navíc, pokud
si dobře vzpomínám, Písmo hovoří
o tom, že "není možno sloužit dvěma
pánům, Bohu a mamonu". Pokud by nestačil
poukaz na Písmo svaté, mohl bych uvést antického
rétora Libania, který se obrací na tehdejší
římský stát a říká:
"Rolníci však jsou, císaři, pro
tvou říši o tolik užitečnější
než mniši, oč jsou lidé pracující
užitečnější než povaleči".
Domnívám se tedy, že bychom neměli při
těchto diskusích řešit otázku
církevního majetku.
Domnívám se ale, že diskuse má i řadu
dalších bodů, které jí činí
dosti pochybnou. Podle mě totiž zákon o půdě
nemůže být pojat jako právnická
konstrukce. a nejde jenom o to, že se hovoří
i v zahraničí o tom, že venkov je velice perspektivním
územím; podle dostupných informaci např.
v Bavorsku jedna marka vložená do obnovy venkovského
teritoria přináší ve státním
rozpočtu zisk 6-7 marek. Věc, která se velice
vyplácí a domnívám se, že bychom
měli respektovat tu skutečnost, že rozbijeme-li
sídelní strukturu a hospodářskou strukturu
na venkově, zbavujeme se tím významného
stabilizačního činitele v našem ekonomickém
vývoji.
Domnívám se také, že je třeba
respektovat trendy, které se objevují v zahraničí,
pokud jde o scelování hospodářských
jednotek, víme, že od 50-let probíhají
scelovací akce v celé západní Evropě.
Připomenu například scelovací zákon
ve Spolkové republice Německo z roku 1953, mohl
bych uvádět i podobně zákony, aplikovaně
ve Francii a Itálii a skutečně dnes se hranice
úživností např. v SRN posunula na 150
ha a 2/3 hospodářství za čtyřicet
let zmizely. Očekává se, že prakticky
jak v SRN, tak v Nizozemí za léta 1990 - 2000 klesne
počet hospodářských jednotek o dalších
40 %.
Vytvářet tedy, jak o tom tady varovně hovořil
kolega Fišera, skutečně onu změť
trpasličích hospodářství, znamená
obrovský hazard, znamená zablokovat výživu
národa. K pochybnostem o celém projektu zákona
o půdě mě vedou ale i důvody právní.
Připomínám, že v obsáhlém
materiálu docent Karlík zdůvodňoval
svoje stanovisko, že takováto úprava by neměla
být řešena ve zvláštním
zákoně, ale v občanském zákoníku.
Říšský zákoník z roku
1811, který platil na území českých
zemi do roku 1950 řešil celou problematiku v několika
paragrafech, otázku vlastnictví pak vysloveně
v § 362. Domnívám se, že skutečně
toto stanovisko má svou logiku a že danou zákonnou
úpravou, to jest zákonem o půdě věci
nepomůžeme, ale v tě podobě, jak zatím
vypadá vládní návrh, kdy fakticky
se začíná s příslušnými
dodatky podobat zákonu"3T", může
vyvolat pouze chaos.
Chtěl bych říci, že bych podporoval
vřele myšlenku postavit družstva na podnikatelský
princip, vytvořit družstva vlastníků,
tak aby se skoncovalo se stavem, který je z hlediska právního
neudržitelný, kdy fakticky užívání
majetku bylo nadřazeno nad vlastnictví, ať
už to bylo v zákoně o jednotných zemědělských
družstvech z roku 1949 nebo v příslušném
vládním nařízení z roku 1955,
v zákonech z roku 1959 a 1975 o zemědělském
družstevnictví a v odpovídajícím
zákonu o půdě.
Pokud jde o zákony z roku 1988 a z roku 1990, ty udělaly
určitý krok kupředu, ale v dnešním
kontextu jsou nedostatečné. Domnívám
se tedy, že takováto úprava by byla žádoucí,
ale není třeba kvůli ní konstruovat
zvláštní zákon o půdě.
Přesto, pokud by se měl řešit tento
problém, přimlouval bych se za řešení
komplexní a v tomto případě takové
řešení, které přináší
návrh iniciativní skupiny komunistických
poslanců. Připomínám, že expertní
stanoviska firmy Consus a dále Československého
ekonomického fóra v podstatě stavějí
tento zákon je výše, a podotýkají,
že je to jediný návrh, který respektuje
vládní scénář ekonomické
reformy. Je to paradoxní, protože byli to komunističtí
poslanci, kteří vyslovili vážné
výhrady vůči scénáři
ekonomické reformy. Dnes je v rozporu se scénářem
ekonomické reformy sama vláda; a tak, pokud jde
o poměr k původním záměrům,
chtěl bych říci, že se mohou cítit
dnes zemědělci v Československu nejenom poškození,
ale dokonce podvedeni.
Objevuje se tu analogie se situací, která se udála
ve Velké Británii v minulém století.
Také byl na základě určitých
slibů zvolen kabinet Roberta Peela a ve hře byly
problémy zemědělství. Něco
jiného se slibovalo a něco jiného se dělalo.
Dnes já bych nevinil z určitého odbočení
od kurzu československou vládu, protože toto
odbočení pramení, podle mého názoru,
spíše z toho, že vláda, jak mě
o tom i přesvědčil i mítink s 15 000
zemědělci ve sportovní hale, i vystoupení
premiéra Čalfy minulý týden na této
půdě, nemá vlastní koncepci zemědělské
politiky a souvisí to patrně s tím, že
- jak konstatoval šéf Státní banky československé
ing. Tošovský na rozpočtových výborech
- vláda podcenila nutnost struktu- rální
politiky a centrální regulace v tomto přechodném
období.
Docházíme tedy k situaci, která je srovnatelná
v Velkou Británií let čtyřicátých
19. století, kdy nakonec zemědělství
bylo dovedeno do složité situace. Benjamin Disraelil
tehdy řekl věc, která se velice hodí
i na naší dnešní situaci v oblastí
zemědělství. Cituji: "Není dobře
příliš srovnávat hodiny dvoření
s léty manželství". Víme totiž,
že když milovaná osoba přestala těšit,
je zbytečné apelovat na city. A takový je
případ našeho zemědělství,
krásky, o niž se všichni ucházeli a již
jeden oklamal. V jejich půvabech je osudovost a jsme svědky
blížící se katastrofy. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslanci Ransdorfovi. S technickou poznámkou
prosím pán poslanec Kvasnička.
Poslanec SN L. Kvasnička: K vystúpeniu pána
poslanca Ransdorfa musím poznamenať, že to, čo
uvádzal, sa na pôde Federálneho zhromaždenia,
resp. v niektorom výbore, nepovedalo. To, že zákon
o navrátení majetku cirkvi sa už nebude prerokúvať,
nemôže byť pravdivé, pretože v júli,
keď sa prerokúval zákon o prinavrátení
majetku cirkvi som podal návrh, aby do tohto zákona
bolo pojaté, že tento zákon sa bude vzťahovať
aj na všetky ostatné nehnuteľnosti, ktoré
budú dodatočne predložené. Vtedy pán
podpredseda Mikloško povedal, že v tomto rokovaní
sa bude ďalej pokračovať, pokiaľ ide o prinavrátenie
majetku cirkvi a že vyjde zákon, kde sa toto pojme.
Vtedy pán predsedajúci sa ma opýtal, či
aj za týchto okolností trvám na svojom návrhu.
Za týchto okolností som tento návrh stiahol.
Takže to, čo hovorí pán poslanec Ransdorf,
i keď viem, že ako komunista inak hovoriť nemôže,
predsa nie je pravdivé.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslanci Kvasničkovi. Pán
poslanec Ransdorf chce reagovať.
Poslanec SN M. Ransdorf: Hovořil jsem o jednání
v rozpočtových výborech. Tehdy skutečně
jsme se také tázali, zda navrácení
oněch 74 objektů bude mít nějaké
rozpočtové dopady. Bylo nám řečeno,
že nikoliv. I tento slib se ukázal být lichý,
neboť jsme se pak z tisku dozvěděli, že
např. na opravu Břevnovského kláštera
bylo uvolněno 7, 5 miliónů Kčs a předpokládají
se další fáze. Tolik na vysvětlenou.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Navrhujem, abysme pokračovali
v rozprave. Teraz prehovorí pán poslanec Miloš
Zeman, prosím, aby sa ujal slova. Ďalej sa pripraví
poslanec Erich Kříž.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
budu podporovat vládní návrh zákona,
nemám žádný vlastní pozměňovací
návrh a při hlasování mezi alternativami
se budu přiklánět k té alternativě,
která je bližší původnímu
návrhu zákona.
Dovolte mi proto, abych se vyjádřil pouze ke dvěma
problémovým okruhům. První z nich
se vztahuje k § 4 a tyká se alternativy církevních
majetků. Byl jsem jeden z těch, kdo v tomto parlamentě
podporovali restituci církevních objektů
sloužících pro sociální, charitativní,
edukační nebo kulturní funkce církvi.
Jsem pro to, aby se v této restituci pokračovalo
úměrně k rozvoji kongregaci a řádů,
samozřejmě s vyloučením extrémů
jako je případ, že v rozlehlé budově
je všeho všudy pět uživatelů jako
fyzických osob.
Na druhé straně se ovšem domnívám,
že existují minimálně dva důvody
proti tomu, aby církev byla pozemkovým vlastníkem.
První důvod je, chcete-li náboženský.
V dějinách této země a v dějinách
církve její inspirační a kulturní
sila rozhodně nekorespondovala s její silou ekonomickou,
spíše naopak.
Domnívám se, že církev má své
nezastupitelné kulturní poslání, ale
na druhé straně by bylo užitečné
si uvědomit, že církev nikdy nebyla definována
jako pozemkový vlastník, ba ani jako ekonomický
subjekt. Nechci zde připomínat apoštolskou
chudobu, nechci zde připomínat fenomén milosrdenství
a darů, pouze upozorňuji, že říkají-li
nám církevní představitelé,
že zmíněné funkce musí hradit
z určitých ekonomických zdrojů, tak
právě na milosrdenství, dary a na příspěvky
vlastních členů by rovněž neměla
církevní společenství zapomenout.
Druhý důvod, proč odmítám navrácení
pozemkového majetku církvi a přitom podporují
restituci všech funkčních objektů pro
jakékoliv církve, spočívá v
etice. Jsem totiž jedním z těch poslanců,
kteří na různých jednáních
tohoto parlamentu vyslechli výroky, že církev
nebude požadovat pozemkový - zdůrazňují
pozemkový - majetek, dokonce jsem na vlastní uši
slyšel výrok, že jedině pozemky, které
církev bude požadovat, budou pozemky, zahrnující
přístupové cesty k restituovaným objektům.
Příliš si vážím církevních
představitelů a jejich politických reprezentantů,
než abych se domníval, že tento výrok
byl pouze taktický a připomínaje pojem křivého
svědectví, doporučuji, abychom považovali
dnešní požadavek za nedorozumění
a nediskutovali o něm.
Druhý problém se pak týká onoho nešťastného
§ 15 a § 15 a). Myslím, že má něco
společného s předchozím problémem
církevního majetku, a sice v tom, že podléháme
iluzi o snadně vratností dějin. Tady před
čtyřiceti lety byla násilně a barbarským
způsobem uťata prosperující a zdravá
větev našeho hospodářského stromu,
tj. soukromý zemědělský sektor. Někdy
se chováme, jako bychom mohli opět vstoupit do těže
řeky a tuto větev, která už bohužel
mezi tím do značné míry vyschla, bez
jakýchkoliv dalších pečlivých
transformaci mohli k tomuto stromu vrátit. Skutečností
je, že podle všech výzkumů chce z bývalých
vlastníků - a nejen z nich - hospodařit maximálně
5 - 8 % z celkového počtu. Můžeme, jak
říká Jára Cimrman, proti tomu protestovat,
můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi všechno,
co se s tím dá dělat. Chceme-li tedy uspokojit
hlad po půdě, chceme-li postupně rozšiřovat
úměrně zájmu soukromý sektor
v zemědělství, domnívám se,
že musíme přihlédnout k souběžné
existenci nedávno přijatého zákona
o velké privatizaci, který předpokládá
i privatizaci státních statků. Byl jsem sice
proti tomu, aby to bylo součástí tohoto zákona,
aby to byl samostatný zákon respektující
zemědělská specifika, a také proto,
že si nedovedu představit, jak při asi nežádoucí
existenci akciových společností v zemědělské
prvovýrobě by bylo zakládání
rodinných farem umožněno, např. kupónovou
privatizaci, ale to je spíše technickolegislativní
námitka.