Středa 3. dubna 1991

Je tu otázka transformace. Samozřejmě, zákon"3T" tuto otázku řeší mnohem zdařileji. Ale je otázka, když si vyřešíme otázku družstev, že to nejsou družstva. Pak je tu otázka, zdali transformace by se měla dít tak, že by se někdo měl dělit o majetek těchto tzv. družstev z důvodů práce v těchto družstvech, protože nevidím důvodu, protože se dostanete do patové situace až budeme řešit otázku družstev Včela, družstev Jednota. A víte, jaké jsou to tíživé organizace. Čili tuto otázku si musíme vyřešit.

Vzhledem k tomu, že jsou tady úplně jiné skutečnosti, i když jsme řekli, že vycházíme z přepracovaných skutečnosti a ze zprávy zpravodajů, tak vážení přátelé, uvědomme si jedno, že ve výborech, aspoň v tě transformační části, jsme projednávali něco zcela jiného. Je to pro nás novinka, a je tedy otázka, zda jsme vůbec oprávnění, zda máme legitimitu projednávat transformační část a zde by aspoň tato transformační část, ne-li celý zákon, neměl být vrácen výborům k novému projednáni. To je prozatím můj návrh. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslanci Houškovi. Slovo má poslanec Váňa, pripraví sa poslanec Michálek.

Poslanec SN V. Váňa: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, poslanci Federálního shromáždění, především se omlouvám, že nejsem takový řečník, jako poslanec Houška, nemám na to ani hlas, navíc jsem trochu nachlazen, ale doufám, že mě budete slyšet.

Nechci se zabývat jednotlivými paragrafy předložených zákonů ani jejich úpravami, ale celkovou filozofickou úvahou na téma "Výhled vlastnických vztahů k půdě".

Za prvé: návrh zákona o úpravě vlastnických vztahů a užívání půdy, budov a jiného zemědělského majetku (tisk 225 a 225 A), nebo jeho implantace v tisku 547 do návrhu federální vlády chce v jednom zákoně upravit vše, co se nějak dotýká půdy, organizací s půdní základnou a jejich celého majetku, ale i hospodářskotechnické úpravy půdy a ochrany půdního fondu. Docent Karlík v Zemědělských novinách v článku "Vraťme právu jeho posloupnost" k tomu uvádí: "Není jasné, proč mají být tak různorodé otázky upravovány všeobecně v jednom zákoně". Podle jeho názoru by základní otázky vlastnictví a vlastnických vztahů měl upravovat občanský zákoník.

Dále nepřípustným způsobem zasahuje do pravomocí členů zemědělských družstev daných již zákonem o zemědělském družstevnictví z 15 5. 1990. Návrh v rozporu s charakteristikou a postavením družstva podle připravovaného obchodního zákoníku odporuje mezinárodním zvyklostem, které upravuje postavení družstev a jejich členů.

Profesor Struna v těchže novinách uvádí: "Těžiště řešení zemědělské problematiky" bude spočívat v přeměně dosavadních zemědělských družstev na podnikatelské subjekty a otevření možnosti uplatňování dalších podnikatelských forem v zemědělství. Klíčovou otázkou pro přeměnu dosavadních zemědělských družstev v podnikatelské subjekty je řešení majetkoprávních vztahů mezi družstevníky a družstvem, vytvoření skutečného družstva. " Souhlasím s panem poslancem Houškou, že se musí v mnohém změnit. Podle mého názoru nelze tuto přeměnu provést organizačně právní úpravou nadiktovanou zvláštní právní formou. Naopak dosavadní družstva musí najit specifická řešení svých problémů v rámci obecné úpravy podnikatelských subjektů, jak bude uskutečňováno připravovaným obchodním zákoníkem.

Tento zákon vychází již z prokázaných filozofických a ekonomických teorií, že všechno bohatství a majetek pochází jen z půdy. Ve vyspělých státech se obecně uznává vedle půdy také práce, kapitál a v neposlední řadě věda. Určitě nechceme návrat staletí zpět, ale chceme se zařadit mezi hospodářsky vyspělé státy do 21. století.

Dále tento zákon nebere v úvahu původní akumulaci družstev vytvářenou na úkor odměn za práci a umělým udržováním nízké hladiny nákupních cen zemědělských produktů. Takto získaný kapitál se transformaci výrazně podílí na tvorbě majetku družstev.

Zákon nebere v úvahu ani skutečnost, že družstva v méně příznivých podmínkách hospodaření musela rozvíjet nezemědělské činnosti tzv. přidruženou výrobu, potravinářkou výrobu apod. Důvodem byla nemožnost vytvoření potřebných zdrojů pro podnikání ze zemědělské výroby. Zisky vytvořené z této činnosti byly vkládány do rozvoje zemědělské výroby. Tento kapitál také nepochází z půdy, naopak byl do ní vkládán.

Dále nakládá s majetkem družstva neoprávněně jako se státním majetkem, požaduje, aby majetek potřebný k zemědělské výrobě byl rozdělen vlastníkům půdy, bez ohledu na to, zda mají či nemají na něj z titulu vlastnictví nárok. Souhlasím s tím, že mají, ale poměrný, podle rozlohy půdy.

Nebere se v úvahu, že půda některých vlastníků byla družstvům státem předána, někdy národní výbory, a družstva na ní doslova musela pracovat. Nebere také v úvahu, že mnozí vlastnící půdu samovolně opustili a odešli za vyšším výdělkem mimo zemědělství. Družstva musela půdu obdělávat a nutnost obdělávání půdy způsobila družstvům často nepřímé ztráty.

Návrh zákona o úpravě vlastnických vztahů a užívání půdy, budov a jiného zemědělského majetku nakonec místo navrácení odňatého majetku užívaného družstvy, přiděluje vlastníkům půdu a státu majetek členům družstev, na jehož vytvoření se nepodíleli ani vlastnící půdy - nečlenové družstev, ani stát. Přijetí takového zákona v sobě skrývá nebezpečí dalších restituci za neoprávněně zabraný majetek v budoucnu.

Za druhé: naproti tomu, vládní návrh zákona o úpravě vlastnických vztahů k půdě podle tisku 393, tzv. vládní zákon, včetně doplňků, odpovídá obecným řešením již přijatým a umožňuje nápravu křivd způsobených v minulosti. Řeší vedle půdy i obytně a hospodářské budovy patřící k původní zemědělské usedlosti a hospodářské budovy sloužící k zemědělské a lesní výrobě nebo vodnímu hospodářství. Vládní návrh umožňuje na jedné straně vyrovnat se s minulostí a obnovuje plně práva vlastníků půdy, vrací jim odňatý majetek a na druhé straně nebrání vlastníkům sdruženým v družstvech rozvíjet své hospodářství.

Obecné vývojové tendence v hospodářsky vyspělých zemích směřují ke koncentraci velkovýroby, integrované propojení výrobců, výrobních prostředků pro zemědělství, zemědělskou prvovýrobu, potravinářskou výrobu a obchod s potravinami. Nelze se proto vrátit ani u nás k rozdrobené malovýrobě, protože okolní svět se za 40 let rychle rozvíjel a dál pokračoval v koncentraci a integraci zemědělství. výsledkem je přebytek zemědělských výrobků v hospodářsky vyspělých zemích. Běžnou skutečnosti je spojení zemědělské výroby s dalšími činnostmi, tj. se zpracováním, obchodem, resp. v horských oblastech dokonce i s turistikou. Takový vývoj předpokládají například ve Spolkové republice Německo. V České a Slovenské Federativní Republice nejsme tak bohatí, abychom nevyužili dosažené hospodářské úrovně, vybudované hospodářské základny, ve venkovském prostředí pro další hospodářský rozvoj na principech tržního mechanismu, na principech skutečných družstev majitelů půdy jako moderních obchodních společenství.

Proto zdůrazňuji, souhlasím s tím, že každý zemědělec má nezadatelné právo se rozhodnout, jak chce hospodařit, zda sám soukromě, nebo se transformovat do zemědělských družstev podílníků půdy, a to za stejných a spravedlivých podmínek pro všechny. Samozřejmě zemědělcům, kteří budou začínat, se musí dotacemi pomoci tuto úroveň dosáhnout. Myslím, že by družstva a soukromníci neměli být nepřáteli, ale jak se kdysi říkávalo "venkov jedna rodina", měli by spolupracovat a vzájemně se doplňovat.

Racionální přeměna zemědělství je záležitost dlouhodobá, složitá a ekonomicky náročná. Nikdy nemohou byt plně odčiněny křivdy minulosti, jak to vidíme i na jiných úsecích. Změny je proto nutné provádět především z hlediska budoucího fungování ekonomiky a života vesnice a ne z hlediska dnešních politických tahů. Pokud nebudeme tyto zásady respektovat, je to opět cesta k neúspěchu. Signály toho už v současnosti jsou příliš zřetelné a dopady na trhu potravin by se mohly silně projevit již v příštích letech.

Původně jsem chtěl přečíst kousek z článku ze zemědělských novin z 27. 2. tohoto roku, můžete si ho přečíst sami, ale chci tady ukázat na jedno:"Také není objektivně známo, co si lidé skutečně přejí, jaká opatření bude nutno přijímat, abychom byli ekonomicky úspěšní."

Nemůžeme dělat to, co bychom si přáli, ale co dělat musíme. Neudělali jsme průzkum toho, co vlastně chtějí zemědělci. Pokud nějaké průzkumy byly provedeny, je naprosto jasně, že 90 - 96 % zemědělců si přeje transformaci do družstev.

Abych to uzavřel, doporučují schválení vládního návrhu (tisk 393) s úpravou a doplněním, jak je přednesl pan ministr ing. Dlouhý. Jsem zásadně proti návrhu dle tisku 547. To není budoucnost, ale návrat zpět. Celosvětový trend se ubírá směrem, který jsem nastínil. Souhlasím s poslancem Houškou, že není možně spojovat vládní návrh s tím, co předložil poslanec Lux, poněvadž jde o dvě rozdílné filozofie.

A abych nebyl obviňován z toho, že hájím nějaké dědictví totalitní moci, řekl bych vám něco o svém životě. Můj otec byl řídícím učitelem na velké vesnici a současně byl dvacet let starostou této obce, kterou povznesl na vysokou úroveň. To ale není to hlavní. Už od roku 1930 zakládal v rámci agrární strany majetnické družstvo, kterých bylo za první republiky asi 4 500 Tato družstva byla úspěšná. Válka to vše bohužel přetrhla. Obnovení po válce nebylo možné, protože nebyla vytvořena ani zemědělská strana. Okresní výbor Komunistické strany Československa nutil otce, aby se svými rolníky, je- jichž byl představitelem, aby přestoupil, ale on to odmítl a vstoupil s nimi naopak do národně socialistické strany. V 50-letech se mu za to pomstili a pod záminkou hospodářské kriminality ho na několik let zavřeli. Když se vrátil, byla tato "kolchozní" družstva zadlužená a ve velmi špatném stavu a bylo třeba s nimi něco udělat. Do vedení se vraceli hospodáři, vraceli a přicházeli odborníci. Vzhledem k tomu, že můj otec byl také zemědělským odborníkem - byl požádán, aby se takového družstva u nás ujal. Převzal toto družstvo, ale dal si podmínku, že mu do toho nebude nikdo z OV KSČ mluvit a že z něho vytvoří "skutečné družstvo", a opravdu, do tří let bylo toto družstvo nejen bez dluhů na vysoké úrovní, bylo perspektivní, s vyplácením 38, - Kčs na pracovní jednotku. Chybělo tam skutečně jen to, aby se vyjádřil podíl rolníků na družstvu. Majetnictví bohužel zůstalo dál anonymní. Mělo se tak učinit již tenkrát! V roce 1968 nevystupuje z tohoto družstva jeden zemědělec!

Chci ještě říci, že můj otec vystihl trend velkoplošného konkurenčně schopného zemědělského pěstování plodin už v roce 1930.

Včera jsem se ještě před půlnoci díval na americký film o půdě, ve kterém bylo vidět, jak v tisících zanikají malé rodinné farmy, protože nemohou konkurovat velkým farmám. V USA je to až přehnané. Jsou tam obrovské lány s rozlohou až 20 tisíc hektarů jako v SSSR. Jsou tam prostě jiné poměry než u nás. Tisíc hektarů na naši vesnici je tak akorát pro družstevní hospodářství, které má být rentabilní. My máme prostě jiné podmínky než v USA, nebo v SSSR.

Nakonec přání: "Ať je zase vesnice jedna rodina - spoluprací družstev a soukromých zemědělců". Dejme možnost oběma způsobům hospodaření. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Váňovi. Ďalej vystúpi poslanec František Michálek. Pripraví sa poslanec Šidík.

Poslanec SL F. Michálek: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, vážení hosté! Na počátku svého vystoupení bych si rád položil akademickou otázku: Dosáhlo-li naše zemědělství tak výrazných úspěchů, že se jimi můžeme dokonce pochlubit (jako je například zcelení pozemků, vytvoření agroregiónů, výnosy plodin od 50 do 60 g, vysoká dojivost krav), je vůbec nutné schvalovat nový zákon o půdě? Není to krok zpět? Avšak to jen na okraj.

Zákonem o úpravě vlastnických vztahů k užívání půdy, budov a jiného zemědělského majetku máme opět odstraňovat některé křivdy, spáchané předchozím režimem po únorovém puči v roce 1948. Hlavním problémem byla a je otázka, zda je vinen stát, který svými akty v minulosti tento stav způsobil nebo v zákoně převést jeho odpovědnost na zemědělské družstvo, v některých případech i na fyzické osoby. Předpokládal jsem, že budeme odstraňovat zločiny a bezpráví onoho neštěstí, které v únoru 1948 dolehlo na naše národy. Není to jen problém ekonomický, ale také morální.

Dovolte mi, abych vás uvedl do situace, jak a kde s nadšením vznikala jednotlivá zemědělská družstva. Mnohde s nadšením. Píše se rok 1953, a zde bych chtěl navázat na svého předřečníka dr. Houšku, který poukázal na zloděje. Já bych v tomto případě také poukázal na zločince. Vše mělo předem připravený scénář, vědecky propracovaně plány. Mám materiál, který mi byl svěřen, abych s ním ve vhodné době seznámil širokou veřejnost.

Plním nyní toto přání mlynáře a rolníka, se kterými jsem strávil mnoho let v Leopoldově a na Jáchymovsku. Obracím se především k mladým poslancům, aby při projednávání tohoto zákona kladli důraz na prosazení práva a spravedlnosti. Rovněž právníky uvedené skutečnosti budou zajímat.

Krajská prokuratura v Brně, ministerstvo národní bezpečnosti, Krajská státní bezpečnost v Brně, 27. února 1953. Trestní oznámení na skupinu vesnických boháčů, která v brněnském kraji, okres Bystřice a Boskovice v roce 1952 obvinila některé kolísavé střední rolníky a spolu s nimi záškodnicky znemožňovala vytvoření Jednotného zemědělského družstva, sabotovala dodávky, připravovala teroristické akce proti funkcionářům KSČ a lidosprávy, jakožto budování socialismu, přičemž skutečně došlo k pokusu vraždy na předsedu KSČ v Kunicích. Tento předseda jménem Šafařík tam žije.

Výňatek ze závěrečné zprávy celé trestní akce z pohledu politického: "Vyšetřováním tohoto případu bylo potvrzeno, že proti socialismu vesnice kladou odpor vesničtí boháči, kteří už nemohou vykořisťovat a žít z práce druhých, a proto jako nepřátelé lidu a všech pracujících usilují o obnovení kapitalismu, aby mohli dále vykořisťovat. V brněnském kraji, okres Bystřice a Boskovice, zvláště prostoru kolem Olešnice, kde nikdy nebyl průmysl, proletariát ovlivňovali vesnici reakční římskokatoličtí duchovní a rekreačně zaměření funkcionáři Strany lidové, rekrutující se z řad kulactva. Tito po vítězství našeho pracujícího lidu v únoru 1948 vystupňovali svou nenávist k lidově demokratickému státnímu zřízení a pokračovali v ilegální činnosti proti socializaci vesnice"

Trestný čin velezrady, pokus o vraždu, návod k několika vraždám. Oznamovaní pachatelé páchali tuto trestnou činnost za předpokladu, že Matouš je školeným špiónem a diverzantem poslaným do České socialistické republiky anglickými imperialisty, což však nikterak nesnižuje a neubírá na společenské nebezpečnosti jejich trestné činnosti. Právě naopak svědčí o jejich ochotě se spolčit s mezinárodní reakci k posílení a restauraci kapitalismu v ČSR. Tedy jasná provokace.

Žádost o veřejně přelíčení, předně akce Matouš a spol., žádost o povolení veřejného procesu se skupinou Matouš a spol. Obvinění v této věci jsou vesměs vesničtí boháči, kteří v brněnském kraji, okres Bystřice - Boskovice 52, ovlivnili některé kolísavé střední rolníky a společně s nimi záškodnicky znemožňovali vytvoření JZD, sabotovali dodávky a připravovali teroristické akce proti funkcionářům Komunistické strany Československa a lidové správy. Mezi těmito kulaky se pohyboval a skrýval trestné činnosti, se s ním spolčili označení příslušníci, označený Matouš, který se vydával za parašutistu shozeného anglickými imperialisty na území ČSR. Tento pak provedl z návodu kulaka Krejčího pokus vraždy na předsedovi KSČ v Kunicích. Důvodem tohoto veřejného procesu je předchozí požadavek Krajského výboru Komunistické strany Československa v Brně a okresního výboru Komunistické strany Československa v Boskovicích vzhledem k tomu, že na Bystřicku a Boskovicku, zejména v prostoru, kde Matouš vyvíjel svojí protistátní činnost s kulaky, je pozice strany slabá.

V některých obcích není vůbec založena organizace Komunistické strany Československa a vesnice je ovládána kulackými živly, kteří jsou brzdou socializace vesnice. Obyvatelstvo Bystřicka a Boskovicka je převážně reakčně lidovecky založeno, v těchto okresech není vyvinut průmysl, takže toto zeslabuje pozici strany. Od provedení veřejného procesu v Olešnici, který by byl konán jen pro politickou potřebu těchto dvou okresů, si vedení Krajského výboru Komunistické strany Československa v Brně slibuje veřejné odhalení zločinných snah kulackých živlů a tím následující agitační činnosti v obcích napomoci diferenciaci vesnice. Veřejné procesy, kterých by se převážně zúčastnili funkcionáři KSČ a lidosprávy, by posílily sebevědomí těchto funkcionářů, neboť vlivem činnosti oznamovaných osob a zkreslených pověsti o jejich činnosti, rozšiřovaných obzvláště po pokusu vraždy v Kunicích, vytvořila se v těchto okresech taková situace, že někteří funkcionáři opomíjeli a vyhýbali se stranické práci a činnosti v lidosprávě. Veřejný proces by se konal v Olešnici, okres Boskovice, v místnostech sokolovny asi v polovině měsíce března a vyžádal by si dvou dnů. Vězni by byli dopravování denně k přelíčení z věznice v Brně. Ostraha jak pro přelíčení, tak pro eskortu by byla provedena orgány KS ZD za součinnosti VB. Zdejší krajská správa bude přihlížet k vhodnému kádrovému výběru obhájců. U všech obviněných a svědků lze předpokládat, že budou vypovídat, jak vypovídali do protokolu. S obviněnými svědky, kteří se nacházejí ve zdejší vazbě, budou konány udržovací výslechy. Kromě toho budou získávány agenturní poznatky, aby se mohlo předejit eventuálním odchylkám od protokolárních výpovědi. Tedy v tomto ohledu jsou podmínky k provedení veřejného procesu příznivé.

Tak takto byla zakládána mnohde JZD. A konečně epilog. Matouš - konfident, fízl, šel zakládat dále družstva na Valašsko a na Slovensko. Josef Krejčí, označený za kulaka, vlastníci 19 ha půdy na Vysočině byl odsouzen k trestu smrti, ostatní rolnici, mlynáři odsouzení do mnohaletých žalářů, jejich rodiny fyzicky i psychicky likvidováni.

Na Bílou sobotu přišel za mnou syn tohoto popraveného - Josef Krejčí, jemuž byl také zabaven majetek po otci, a dostal rehabilitaci svého otce. Rozsudek zněl takto: Josef Krejčí je rehabilitován, trest smrti se mu mění na 10 let těžkého žaláře. Na základě zákona, ktery jsme si zde odhlasovali, zákona o soudních rehabilitacich. Moudrý zakladatel tohoto státu poukázal na to, že státy se udržují těmi ideály, ze kterých vznikly. A na nás je nyní, abychom tyto zákony tvořili buďto sub specie humanitatis nebo sub specie kriminis, pod zorným úhlem humanity nebo zorným úhlem zločinu. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Michálkovi. Ďalej dávam slovo poslancovi Šidikovi, pripravi sa poslanec Fišera.

Poslanec SL M. Šidík: Váženy pán predseda, váženy pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, dámy a pání, pracujúci v odvetvi, ktorěho sa dnes prerokovávany návrh zákona bytostne dotyka, ale aj široká nepoľnohospodárska verejnosť sústreďujú svoju pozornosť na to, ako my, poslanci budeme argumentačne múdro, ale hlavne zodpovedne posudzovať jednotlivé state a paragrafy tohto zákona o vlastnickych vzťahoch k pôde, ktorý nam predložila federálna vláda.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP