Středa 3. dubna 1991

Právě zkušenosti světového zemědělství, jeho velká snaha zcelovat půdu, koncentrovat a specializovat zemědělskou výrobu, snaha omladit venkov, nás přiměly předložit návrh poslanců za komunistickou stranu.

Vyšli jsme z toho, že tento parlament na podzim minulého roku schválil scénář ekonomické reformy, ve kterém plně uznává výsledky pozemkových reforem. Předložený návrh zákona však dává možnost soudní cestou revidovat některá dřívější rozhodnuti.

Chceme poznamenat, že revize výsledků pozemkových reforem nebyla součásti volebních programů žádných stran a hnutí. Proto se domníváme, že parlament nemá mandát lidu k řešení tak závažné otázky. Pozemkové reformy byly prováděny především proto, aby půda patřila těm, kteří na ní pracuji. Dnes to však platí jen pro 30 % vlastníků půdy. Podporujeme, aby původní majitel dostal svůj majetek nazpět. Podotýkáme pouze svůj, a ne ten, který nevytvořil. Chce-li majetek zemědělsky využívat, pak ho musí dostat naturálně. Pokud ho chce pronajmout nebo prodat, není důvod, proč by ho měl dostat naturálně. V takovém případě mu jde o zhodnocení kapitálu a ne osobitý vztah k půdě a k zemědělství. Právem mu podle nás pak náleží pouze finanční náhrada. V souladu s předloženým návrhem podporujeme záměr, aby výsledky, vyplývající z provádění zákona, zabezpečovaly národní pozemkové fondy. Po zkušenostech, zejména z předválečné pozemkové reformy, chceme tím předejít vysoké koncentraci moci a možným spekulacím s národním majetkem v rukou výkonných orgánů státní moci a jejich aparátu.

Jsme za kontrolu správy pozemkového fondu zastupitelskými sbory České a Slovenské republiky. Jsme přesvědčení i o tom, že transformace družstev, jejich přeměna na podílnická družstva a tvorba podílů je výlučnou záležitostí samotných družstevníků a nemůže být direktivně určována legislativními opatřeními. Také přijímání nových členů do družstev je podle našeho názoru jen a jen záležitostí členů družstva. To vychází z respektování principů družstevnictví. Neztotožňujeme se s možností vzniku nájemného vztahu ze zákona, s nimž počítá předložený návrh. Postupovali bychom totiž stejně, jako postupoval předcházející režim, který právě porušená a jiná práva zaváděl postupem ze zákona, to je nedemokratické bez vůle stran, fakticky často proti vůli těch stran. Nedemokratická práva je nutno zrušit. O tom není sporu, ale nahradit by se měla smluvními vztahy smlouvy uzavřené ze svobodné vůle obou stran.

Nemůžeme rovněž souhlasit s řešením některých závazků státu na úkor družstva. Vždyť většina dnešních družstevníků s protiprávními akty nemá nic společného a neměla z nich ani prospěch. Jsme pro přijetí věcně správného zákona o půdě, který respektuje historickou zkušenost a nebude tedy opakovat v té či oné podobě chyby minulosti. Na to jsme úzkostlivě dbali při zpracování našeho návrhu. Jak je známo, byli jsme za jistých okolností ochotní ustoupit od projednávání našeho návrhu a podpořit původní vládní návrh. Chtěli jsme tak předejít příliš komplikovanému projednávání spojenému s rizikem, že nepřijmeme zákon dobrý. Nepovedlo se. Z důvodů rozdílných názorů s poslanci vládní koalice. Dnes projednáváme něco zcela jiného než byl původní vládní návrh podporovaný i mnohými družstevními rolníky. Projednáváme zprávu zpravodajů, z niž má vzejít nový zákon. My chceme podpořit vládní alternativu. Protože nám jde o prosperující zemědělství, věříme, že se sporně otázky v diskusi natolik projasní, že budeme moci podpořit celý vládní návrh.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. slovo má poslanec Hacaj za poslanecký klub Verejnosti proti násiliu.

Poslanec SN J. Hacaj: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, predložený návrh zákona je základom reformy poľnohospodárstva i súčasťou reformy hospodárstva v našej spoločnosti a o výnimočnosti tohto zákona. Tomu nasvedčuje i mimoriadna pozornosť venovaná príprave a prerokovaniu tohto zákona vo vládach a zákonodarných zboroch, pozorne a kriticky sledovaných celou verejnosťou.

Svojim priamym dopadom na obyvateľstvo je možné ho označiť za jeden z najzávažnejších, pretože významným spôsobom ovplyvní veľmi chúlostivú oblasť, poľnohospodársku výrobu potravín, ktorá sa bezprostredne dotýka každého občana ako spotrebiteľa. Okrem toho sa dotýka takmer každého občana vidieka, nech už ako vlastníka pôdy, ktorý chce na nej hospodáriť samostatne alebo ju chce vniesť do družstva, alebo ako zamestnanec v družstve.

V súlade s našim volebným programom rovnako podporujeme družstevné i súkromné formy podnikania na pôde. V žiadnom prípade nám nejde o rozbitie družstiev, ale o rozdelenie veľkých družstiev na menšie družstvá vlastníkov, schopné konkurencie.

Tento zákon zásadne chápeme i ako prostriedok rozvoja vidieka, ktorý si vyžiada nové pracovné príležitosti spracovaní časti poľnohospodárskych výrobkov priamo na vidieku, ktorý si vyžiada rozvoj služieb, zdravotníctva, školstva, dopravy, turistiky a spojov, čim sa dedina i celý vidiek postupne stanú samostatnými ako v minulosti - samozrejme na úrovní dnešnej doby.

Náš postoj k tomuto zákonu vychádza zo svetových skúsenosti fungujúceho poľnohospodárstva a pridržuje sa základných princípov ekonomickej reformy založenej na obnovení trhového hospodárstva a slobodnom podnikaní. Premenené na drobné to v tomto zákone znamená: čiastočné odstránenie krívd napáchaných predchádzajúcim režimom, dôslednú reštitúciu založenú na vlastníckych vzťahoch v poľnohospodárstve, ktorých základom je kvalitatívne iný vzťah vlastníka k jeho majetku, o ktorom sa slobodne rozhodne, ako s ním naloží.

Do reštitučnej časti zabudovať princípy zákona o mimosúdnej rehabilitácii. v tomto zákone riešiť transformáciu družstiev na družstvá vlastníkov na základe transformačného zákona.

Z pohľadu do budúcnosti najdôležitejšie v tomto zákone je založenie nových pomerov v poľnohospodárstve odstránením deformovaných vlastníckych vzťahov. V súvislosti s tým je možno tento zákon spolu s transformačným zákonom a zákonom

O mimosúdnej rehabilitácii označiť za nosné piliere radikálnej ekonomickej reformy. Vytvárajú totiž legislatívny rámec prechodu vlastníckych vzťahov založených na spoločenskom alebo kolektívnom pseudovlastníctve k súkromným vlastníckym vzťahom alebo, inými slovami, od pustošenia nášho hospodárstva bez konkrétne existenčne zodpovedného vlastníka na konkurenčné prostredie založené na existenčnej zodpovednosti konkrétneho vlastníka, ktorý ručí svojim majetkom za výsledky práce. S konečnou platnosťou by malo skončiť obdobie, kedy o majetku jedných rozhodovali druhí.

Účelom odstránenia týchto deformovaných vzťahov je vytvorenie podmienok pre súkromne hospodáriacich roľníkov a urýchlená transformácia družstiev na družstvá vlastníkov. To sa nemôže podariť len vrátením pôdy a nehnuteľnosti, ale je nutné vrátiť i živý a mŕtvy inventár formou náhrady a prideliť podiel na základnom majetku družstva podľa dohody vneseného majetku. Tým sa zabráni možnosti nastolenia absurdného vzťahu, kedy na jednej strane by boli vlastníci pôdy, ktorí by nemali prostriedky, s ktorými by mohli na tejto pôde pracovať, a na druhej strane družstvá, ktoré by mali všetky prostriedky potrebné na poľnohospodársku výrobu, ale nemali by s nimi na čom pracovať. Zároveň by bola daná možnosť slobodne vystúpiť z družstva aj so svojim podielom.

Veríme, že súkromne hospodáriaci roľníci a farmári vytvoria konkurenciou na trhu potravín tlak na družstvá, výsledkom čoho bude nutnosť zhospodárniť výrobu družstiev znižovaním výrobných nákladov, čim v konečnom dôsledku získa predovšetkým spotrebiteľ. S tým, samozrejme, musí súbežne prebiehať aj transformácia družstiev na družstva vlastníkov, ktorá musí byť riešená už v tomto zákone. V súvislosti s tým sa veľmi problematickou stáva toľko diskutovaná pracovná účasť ako kritériu rozdeľovania základného majetku družstva. Zástanci tohto kritéria tvrdia, že družstvo je družstvo a jeho majetok vznikol aj z práce. Na druhej strane je zase názor, že socialistické družstvá, ktoré vznikli násilne, nie sú družstvá a hlavne posledných dvadsať rokov sa správali ako štátne podniky ktorých zamestnanci dostávali svoje mzdy. Preto b mohol vzniknúť precedens, podľa ktorého by si mohol nárokovať podiely na základnom majetku podľa odpracovaných rokov aj zamestnanci štátnych podnikov. Ak tento nárok špecifiká poľnohospodárske výroby prejde, sme za minimalizovanie tohto kritéria delenia.

Ďalším dôležitým morálnym hľadiskom - možno tie povedať pohľadom do minulosti - je snaha o čiastočnú nápravu krívd, napáchaných bývalým režimom vrátením majetku osobám, ktorým bol nespravodlivo odobratý a to nielen komunistickým režimom. S tým súvisí a skutočnosť, že tento zákon, konkrétne § 21 Dodatku podľa ktorého sa mala vracať pôda maďarským spoluobčanom, sa stal prostriedkom k diskreditácii časti slovenských poslancov vo Federálnom zhromaždení v očiach slovenskej verejnosti ako nezodpovedných hazardérov a zradcov národa. Takmer vo všetkých masmédiách bola vedená systematická kampaň, podľa ktorej sa podľa § 21 bude vracať pôda fašistom, kolaborantom a zradcom národa. Išlo o zámernú dezinformáciu, nič z toho nie je pravda. V skutočnosti sa má pôda vracať iba tým maďarským spoluobčanom, ktorí sú štátnymi občanmi Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a majú tu aj trvalý pobyt, ktorí nikdy neboli fašistami ani kolaborantmi a týka sa to iba tej pôdy, ktorá po konfiškácii zostala v rukách štátu a nebola rozdelená tzv. pridelcom.

Oprávneným argumentom proti tomuto paragrafu bol fakt, že by sa s reštitúciou išlo pred rok 1948. Tento problém však teraz rieši novy § 4 a), ktorým sa odvolávame na nariadenie zo dňa 7. decembra 1948, ktorým sa upravuje vyňatie hospodárskeho majetku osôb maďarskej národnosti z konfiškácie. Týmto nariadením podpísaným dr. Husákom, v tom čase nádejným buržoáznym nacionalistom, už bývalý totalitný režim zrušil uplatňovanie princípov kolektívnej viny. A to už je čo povedať. Nedostatkom však zostáva fakt, že sa to týka iba maďarských spoluobčanov.

Predložený zákon je posledný zo série zákonov, ktorým sa zásadne menia deformované vlastnícke vzťahy, Nie je náhoda, že vždy pri takejto príležitosti sa veľmi hlasne ozývajú ti, ktorí doteraz narábali s majetkom iných. Keď sme ich po novembri 1989 v slobodných voľbách zbavili politickej moci, mnohí z nich si aj vydýchli a začali si upevňovať moc ekonomickú. Ak teraz kričia, je to dobrý signál.

Vážení poslanci, svojím hlasovaním pri jednotlivých pozmeňovacích návrhoch zákona ako celku rozhodneme, či na vidieku zákonom zakonzervujeme súčasný neutešený stav a podporíme staré kádre, alebo dáme možnosť tým, ktorí sa dlhé roky pozerali ako im ti druhé devastujú ich majetok. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Hacajovi. Ostatné politické kluby sa do tejto chvíle neprihlásili, takže strácajú možnosť prednosti, samozrejme môžu vystúpiť aj ďalej, ale potom už v normálnom poradí. Slovo má pán poslanec Houška, pripraví sa poslanec Váňa. Rozpravu predpokladáme zhruba do 12.30 hodín, potom by bola hodinová prestávka na obed, a potom by sme pokračovali ďalej, cca do 18.30 hodín.

Poslanec SN F. Houška: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážené dámy a vážení pánově. Využívám této příležitosti, abych vstoupil svým příspěvkem do obecné rozpravy. K jednotlivostem budu mít příležitost se pozastavit později. Slyšeli jste zde několik zajímavých expozé. Slyšeli jsme zde zajímavý příspěvek, který alespoň já s velkým zájmem vyslechl, příspěvek bývalého ministra zemědělství. Je to velice zajímavě v tě souvislosti, kdy se tu několikráte otevřela otázka kontinuity práva - čili že musíme navázat na kontinuitu práva před rokem 1948.

Já bych vám tu přečetl jenom malý výsek z programu komunistické strany z roku 1946. Je to provolání k českým rolníkům - totiž mne připadá současnost velice podobná právě s obdobím v roce 1948. Posuďte sami:"Českým rolníkům! Po mnoho let strašili reakcionáři naše rolníky a říkali, jak by to vypadalo na vesnici, kdyby se komunisté dostali k vládě. Vzali by vám majetek, nahnali by vás do kolchozů. A co se stalo? půdu nedáváme kolchozům, nýbrž jí dáváme 140 tisícům českých rolníků. To vše bylo uděláno za jeden rok".

Další pasáž: "Program pro českou vesnici - a zjištění spravedlivých cen v rostlinně a živočišně výrobě". To je jenom reminiscence na novinové články o zemědělské problematice.

A poslední pasáž, o kterou se chci s vámi podělit? "V bodě 14: Komunistická strana Československa hájí soukromé vlastnictví půdy a majetek všech zemědělců, kteří na půdě pracují a který nabyli poctivou prací. Svou zemědělskou politikou a uskutečněním plánů výstavby republiky dá Komunistická strana Československa zemědělcům právní jistotu".

Prosím vás, tato právní jistota se slibuje tímto zákonem! My tento zákon, který je zde předkládán ve vládní verzi vidíme v tom, že je rozdělen na část restituční a část transformační. Z hlediska právního - pokud bych se podíval na předchozí zákony, které řešily tuto problematiku, tak i kdybych měl slepecké brýle a slepeckou hůl, tak bych možná pro tuto restituční část hlasoval. Ale má rovněž velké nedostatky. Jsou tu dva zákony, které byly u nás projednávány. Vládní návrh a tři "T". Jsou to zákony, které jsou svým systémem, zejména politickým obsahem naprosto neslučitelné. Proto je velice zajímavé a zajímalo mne to od počátku, jak lze z těchto dvou návrhů dát dohromady hybrid. Je to totiž myšlenkový nonsens. O něco takového se zde pokoušíme.

Já bych se chtěl jenom obrátit na některé malé skutečnosti. Otázka oprávněných osob - vládní návrh tuto problematiku velice zužuje pouze na fyzické osoby - tuzemce. Naprosto se brání jednomu, ačkoliv jsou tu různé politické reprezentace, které pro to horují - otázku obci. Nevidím důvodu, proč by obce neměly býti mezi oprávněnými osobami. Z jednoho důvodu - pokud někdo zná právní historii tak ví, že nejenom mnohá královská města, ale i poddanská města měla historický majetek. Měla pozemkový majetek, rybníky i další vlastnictví v intravilánu. Nevidím důvodu, proč by těmto obcím neměl být tento majetek vrácen.

Nehledě na to, že to má velmi nepříznivé důsledky. Totiž pokud nebude obec, město svým způsobem aspoň relativně ekonomicky samostatné, bude ve velké tísni. Nebude moci řešit některé místní, byť třeba ekologické programy apod. Bude muset vypisovat místní daně a poplatky. Toto způsobí samozřejmě velkou vášeň a nepřízeň občanů. To je jedna věc. Mně je jasné, proč tam tyto obce nejsou. Totiž to má velice racionální důsledek: pokud bychom tam dali obce, bude křičet druhá politická reprezentace, že chce, aby mezi oprávněnými osobami byly církve vážení přátelé, to je samozřejmě logické. Čili uvědomme si jedno: jestliže chceme restituovat, tak nemůžeme dělat jednak náhodný výběr kupeckými počty, které vlastně ani kupeckými počty nejsou a jsou to spíš politické kalkulace.

Jenom se ještě vrátím k otázce církve. Vy dobře víte, že církve přišly o svůj pozemkový majetek. Ten pozemkový majetek nebyl nějakým způsobem exploatován pro zvelebování statků vezdejších, nýbrž ten pozemkový majetek byl určen právě k tomu, aby existovala nákladná stavení a historické památky. Jinak tu ekonomický efekt nebyl. Ale to není nejdůležitější. Jestliže tu řešíme otázku restituční, - a někteří právníci se na tuto otázku skutečně podrobně podívali, tak zjistíme se zděšením, že vlastně církvi majetek byl prachsprostě ukraden, ale tam se předchozí režim ani nenamáhal uvést právní důvod. Bez právního důvodu! Stalo se to, že přijelo nákladní auto, odvezli se řeholníci, někde se internovali a v podstatě otázka majetková se neřešila. Také o tom svědči zápisy v pozemkových knihách.

Čili mám dojem, že nelze tímto způsobem eliminovat, tímto primitivním způsobem, že někomu něco dám a někomu něco nedám. Je to filozofie zloděje. Dělal jsem obhájce, advokáta a nikdy jsem neslyšel a byl bych zděšen, kdybych připustil, že zloděj podle své úvahy vrátí pouze část. To není naplnění spravedlnosti.

Další otázka: někteří kolegové, a je to i ve zprávě zpravodajů, řeší otázku stanovení výměru půdy, které případně lze vrátit, tzn. 150 ha zemědělské půdy a případně do 250 ha ostatní půdy. V podstatě se to opírá o to, že tato skutečnost vyplývá z prvé pozemkové reformy z roku 1919. Vážení přátelé, ono se dochází často při interpretaci zákonů k demagogii. Ono tomu tak není, aby tam byla tato striktní hranice. Dovolím si jenom vám tady citovat skutečně znění, které jsem obdržel. Zákon č. 12/1919 Sb., o zabrání půdy v § 11 odstavec 1 říká: "vlastníkovi zabraného majetku dává se právo, aby mu byla přidělena nebo ponechána majetnost nepřesahující uvedenou výměru 150 ha zemědělské resp. 250 ha půdy vůbec". Ale on tam je ještě další pasus, odstavec 2: "ve zřetele hodných případech může být majiteli propuštěna výměra nejvýše do 500 ha veškeré půdy; jedná-li se o zajištění historických památek nebo krás přírodních a děl uměleckých, možno i vlastníku ponechat výměru i větší než je 500 ha. Také proto se takto realizovala první pozemková reforma, protože si musíme uvědomit, že mnohé stavební památky, které jsou dnes na úrovni demolic, musí samozřejmě mít nějakou ekonomickou podstatu a stát v této chvíli na to nemá. Či-li bylo by dobrodiním, právě na tyto lidi, pokud se jim nechá určitá ekonomická samostatnost ve větši výměře, aby se na ně přesunulo toto břemeno. Jinak tyto památky, i když nejsou zařazeny do prvořadých památek, byly by neodvratně ztraceny.

Řekl jsem jedno, že pokud restituční část by teoreticky byla doplněna některými pasážemi, které by byly schůdné a nemuseli jsme se zardívat a nemuseli jsme opravovat zákony jako jsme to dělali v některých nedávných případech, mohla by možná projit. Ale mne zaráží jiná věc - otázka transformační tohoto zákona.

Vy dobře víte a znáte pojem transformace. Otázku transformační jsme řešili v předchozích zákonech. Nebudu tu definovat tento pojem, každému je znám. Jak vypadá transformace v tomto zákoně? Připouští se jedna skutečnost v doplněné zprávě, že mohou vlastníci jako členové vstupovat do družstev. V tom spočívá transformace? Vážení přátelé, nespočívá v tom transformace, to je jenom normální rozšíření členské základny družstev. A účelem tohoto zákona i předchozích je přece otázka rozbití nomenklatury starých kádrů, rozbití monopolu; o to jde. Nejde o rozbití družstev nebo o rozbití zemědělství jako takového. A tímto způsobem naprosto k tomuto výsledku nedospějeme.

A nyní je tu jedna otázka, kterou jsme zatím ke své škodě obcházeli a neřešili. Totiž - jaký status družstva mají. Jsou skutečnými družstvy anebo jsou jinými organizacemi. Mě osobně jako právníka, - s plnou odpovědností to říkám - naprosto nezajímá, jaký pojem existuje. Pojem může mít lživý obsah nebo může mít jiný obsah. Můžeme se bavit o federaci a ona to například bude konfederace. Můžeme se bavit o jiných věcech a budeme si nalhávat.

Vy dobře víte, že právní stav družstev od roku 1972 vlastně nebyl právním stavem družstev. Že to družstva nebyla. Tady předchozí řečník, bývalý pan ministr zemědělství, mluvil o vnitřní demokracii družstev. Prosím, samozřejmě, demokracie družstev, uspořádání družstev, je základní otázkou. Ale vy dobře víte, že od roku 1972 ztratila družstva tuto svou samostatnost a byla řízena tak, jako jiné státní podniky. Jestliže tuto otázku si vyřešíme, pak máme vyřešenu i otázku transformace. Protože jinak nevidím důvodu v jednom: my máme obecný transformační zákon, mluvíme o tom, že každý občan, který dosáhl 18-let bude mít nárok na investiční kupóny. Prosím vás, proč bychom měli, i když venkovské obyvatelstvo je mi velice blízké a kořeny mám z tohoto podloží, ale nevidím důvodu jako člověk, který je pro spravedlnost, aby byli dvakrát zvýhodňováni. Nevidím v tom důvod.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP