Čtvrtek 28. března 1991

Dotace se snížily z 34,8 % na 16,2 %, navíc nerovnoměrně rozdělené, takže prohloubily bezvýchodný stav a obavy zemědělců z budoucnosti jejich profese.

Z dosavadního vývoje je zřejmé, že i při vytvoření soukromých zemědělských podniků či privatizaci podniků z prostředků státního rozpočtu není možno v současné ani v blízké budoucnosti několika let předpokládat, že by tyto podniky nahradily současné zemědělské výrobce.

Pokud tedy nedojde ke zcela zásadní změně zemědělské politiky hned teď, nebudeme mít co řešit ani v technologii, ani v ekologii, ani v legislativě. Přijetí zákona o vlastnických vztazích k půdě bude buď posledním hřebíkem do rakve zemědělců, nebo prvním soustem do života vracejícího se pacienta.

Považoval bych za přílišnou troufalost doporučovat vám přímo znění jednotlivých paragrafů tohoto vámi projednávaného zákona. Proto pouze obecně a ve shodě se společnou zprávou příslušných výborů České národní rady a zemědělské komise, které nedoporučily přijmout žádný z předkládaných návrhů, ale ocenily, že každý z nich má svá pozitiva. Tedy obecně.

Příslušné výbory České národní rady vám doporučují:

1. vypustit paragrafy, které jsou řešeny ostatními zákony;

2. uvést znění přijímaného zákona do souladu s ostatními restitučními zákony, zejména co do doby a úrovně ocenění a podnětů restituce;

3. rámec a rozsah restituce by měl předpokládat navrácení či nahrazení majetku poškozeným původním vlastníkům, a to zemědělské půdy, lesní půdy a vodních ploch, jakož i ostatních nemovitostí s výraznou předností naturálního vrácení, a teprve potom sekundární finanční nárok.

4. U původního darování nevkládat další omezující podmínky.

5. U pozemků podstatně zhodnocených trvalými porosty, pozemkovými úpravami, trvalými zavlažovacími systémy navrhnout alternativní řešení, buď navráceným jiným pozemkem nebo finančním dorovnáním vložených investic.

6. Nárok na náhradu živého i mrtvého inventáře řešit alternativou fyzického i finančního vyrovnání.

7. Dědictví řešit podle občanského zákoníku.

8. Zůstatkovou část půdy privatizovat prostřednictvím pozemkových úřadů.

9a) Pro transformaci zemědělských družstev řešit podíl podle výměry a hodnoty půdy, vloženého majetku a důsledků pracovní činnosti.

9b) Družstvo může užívat půdu vlastníka jen na základě řádné smlouvy.

10. Družstevní majetek neztotožňovat s majetkem státním.

11. Existenci zahrádkářských, chatových osad a ostatních ploch řešit např. prodloužením výpovědní lhůty.

12. Neumožňovat prodej cizincům.

Tolik k nejdůležitějším bodům schvalovaného zákona. Pomoci ve vašem rozhodováni vám může rovněž návrh zákona předkládaný poslancem České národní rady panem Moskalem, jehož text jste dostali už dříve.

Paní a pánové poslanci, rád bych ve vás vzbudil dojem, že zemědělství tvoří právě tolik potřebný průnik množiny přírody do množiny civilizace. Rád bych ve vás vzbudil dojem, že zemědělství právě teď potřebuje vaši pomoc. Tolik jsem vám chtěl říci jako poslanec České národní rady a občan, jemuž osud zemědělství není lhostejný. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Českej národnej rady pánu Procházkovi za jeho vystúpenie. Teraz prosím o slovo poslanca Slovenskej národnej rady pána Varjú.

Poslanec SNR J. Varjú: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, dámy a páni, vážení predkladatelia zákonov i správ, som veľmi rád, že vás môžem priamo na pôde Federálneho zhromaždenia pozdraviť pri príležitosti prerokúvania tohto mimoriadne dôležitého a z hľadiska budúcnosti poľnohospodárstva rozhodujúceho zákona, ktorý má riešiť vlastnícke vzťahy k pôde a celému poľnohospodárskemu majetku. Dovoľte mi, aby som vám odovzdal pozdravy Slovenskej národnej rady a všetkých roľníkov na Slovensku, ktorí s netrpezlivosťou čakajú na tento zákon. Pevne verím, a všetci poľnohospodári tiež, že bude prijatý v takej forme, ktorá dáva istú budúcnosť roľníkom, umožní všestranný rozvoj nášho poľnohospodárstva ako záruky zdravej výživy celej našej spoločnosti.

Nemienim sa púšťať do podrobnej analýzy predkladaných návrhov zákona. Bolo by veľmi ťažké vyjadriť jednoznačné stanovisko Slovenskej národnej rady. Svoje stanoviská sme vám predložili vo forme správ zo štyroch našich výborov, ktoré posudzovali všetky tri návrhy zákona.

Chcel by som vás informovať, že na základe požiadaviek väčšej časti poľnohospodárov na Slovensku som osobne vystúpil s iniciatívou a predložil som, za spolupráce dvoch mojich kolegov poslancov Slovenskej národnej rady, návrh zákona o pozemkovom vlastníctve v národohospodárskom a rozpočtovom výbore Slovenskej národnej rady 7. februára 1991. S odporúčaním, aby bol braný na prerokovanie ako iniciatívny návrh nášho výboru. Tento môj návrh nebol prijatý. Dostal som totiž 7 hlasov a potreboval som 10. Ale boli z neho využité myšlienky, ktoré formou pozmeňovacích návrhov k vládnemu návrhu alebo k návrhu 3 boli doručené Federálnemu zhromaždeniu. Potom, keď tento návrh nebol schválený vo výbore, dovolil som si predložiť náš návrh predsedníctvu Slovenskej národnej rady, aby zvážilo, či tento zákon majú prerokovať výbory a po posúdení poslať Federálnemu zhromaždeniu. Zvažovali sme i tú vec, že by sme odporučili prerokovanie vlastníckych vzťahov k pôde národným radám. Po dohode so špičkovými právnikmi sme sa nakoniec, vychádzajúc z kompetenčných zákonov, uspokojili s tým, že využijeme len myšlienky z tohoto zákona a pri riešení vlastníckych vzťahov bude správne, keď to necháme v kompetencii Federálneho zhromaždenia.

Dovoľte mi upozorniť na niektoré špecifiká, týkajúce sa slovenského poľnohospodárstva, hoci sú vám známe. Ide o výraznú roztrieštenosť pozemkov, ktorá vyplýva z toho, že na Slovensku na základe uhorského zákonodarstva neexistoval zákaz o drobení pôdy. Túto otázku je potrebné riešiť osobitným spôsobom i v republikovom zákone o pozemkových úpravách.

Na Slovensku, podľa môjho názoru, budeme musieť robiť malú pozemkovú reformu, znovu komasácie, ak nechceme mať dvoj - alebo trojhektárové pozemky.

Ďalej sú to urbariáty, ktoré nepatria ani právnickým ani fyzickým osobám. Podľa môjho osobného posúdenia tieto by mohli patriť obciam. Táto otázka nie je riešená v týchto zákonoch, ktoré sú predložené. Vzhľadom na to, že pri prerokúvaniach vo výboroch Federálneho zhromaždenia došlo k výrazným zmenám v jednotlivých častiach zákona, bol by som veľmi rád, keby som sa mohol poradiť koncom týždňa, cez víkend, alebo začiatkom budúceho týždňa s expertmi, s kolegami a s ostatnými poslancami v Slovenskej národnej rade, a keby ste mi umožnili dať mi konkrétne stanoviská k tej spravodajskej správe, ktorú som dostal včera písomne a dnes som ju mohol vypočuť. Zatiaľ by som mal toľko a veľmi rád sa zapojím do ďalšej vašej práce, ak mi to umožníte v nasledujúcom týždni. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Slovenskej národnej rady poslancovi Varjú. Podľa oznámeného postupu by som mal teraz prerušiť spoločnú schôdzu, ale keďže s procedurálnou otázkou sa prihlásil poslanec Vošček, tak odporúčam, aby vystúpil, resp. aby povedal svoju námietku alebo pripomienku a potom by sme sa dohodli.

Poslanec SN J. Vosček: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, ja by som radšej s tou procedurálnou otázkou vystúpil v stredu, keď budeme uznášaniaschopní. Pretože predpokladám, že bude treba hlasovať o procedúre rokovania a myslím si, že teraz by to nesplnilo svoj účel. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Voščekovi. Pre vašu informáciu - zatiaľ sa do rozpravy prihlásili poslanci Martin Kontra za poslanecký klub Verejnosti proti násiliu ZDS, František Houška, Vladimír Váňa, František Michálek, Kamil Procházka. Samozrejme, keď sa prihlásia poslanci z jednotlivých klubov, budú podľa spomínaného zákona o rokovacom poriadku uprednostnení v rozprave.

Vážené Federálne zhromaždenie, prerušujem 14. spoločnú schôdzu Snemovne ľudu a Snemovne národov. Otvoríme ju opäť 3. 4. o 9.00 hodine. Programom bude rozprava k vládnemu návrhu zákona o úprave vlastníckych vzťahov k pôde v znení spoločnej správy spravodajcov. Želám vám príjemné prežitie Veľkonočných sviatkov. Prijmite, prosím, ešte informáciu o tom, že v utorok 2. 4., o 14.00 hodine v miestnosti 534 sa uskutoční expertná porada k návrhu zákona o patentových zástupcoch. Účasť poslancov z technickej praxe, ale aj ostatných je vítaná.

Technickú poznámku má pán poslanec Sochor.

Poslanec SN V. Sochor: Pane předsedající, myslím si, že dojde ke kolizi, protože letadla z Ostravy letí až v 8.50 hodin. Nešel by začátek posunout na desátou hodinu?

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ja vychádzam z toho, že poslanci budú v utorok pracovať predovšetkým v poslaneckých kluboch. Utorok je, samozrejme, normálny pracovný deň. Poslanecké kluby sú na tento deň zvolané a z toho sme usudzovali, že by sme mohli pokračovať v rozprave v stredu už o 9.00 hodine. Začneme úplne presne, pretože zákon o rokovacom poriadku nám nestanovuje, že musí byť nejaký nutný počet poslancov - takže začneme presne o 9.00 hodine, v stredu 3. 4. Príjemné sviatky ešte raz, prerušujem zasadnutie do 3. 4. do 9.00 hodín.

(Schůze přerušena v 11.36 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP