Čtvrtek 28. března 1991

Co se týká vrácení movitých věcí, vláda preferuje samostatně hospodařící rolníky. Iniciatívní návrh řeší tento přístup z pohledu všech, kteří mají nárok, a tisk 380 pouze v těch případech, kdy nebyl movitý majetek zaplacen. V našem návrhu preferujeme přístup ke všem shodně. Co se týče správy státní půdy (tisk 393) řeší se formou pozemkového fondu (tisk 225) preferuje ministerstvo pro správu národního majetku a tisk 380 též pozemkový fond se zdůrazněním jeho podnikatelské aktivity. V naší zpravodajské zprávě máme jako základní variantu řešení prostředníctvím pozemkového fondu.

Transformace: tisk 393 ve své původní variantě to neřešil. Tisk 225 uvažoval transformaci zemědělských družstev na družstva vlastníků půdy a tisk 380 transformaci družstev neřešil a naznačil řešení potravinářských a jiných státních podniků. V našem návrhu je řešena transformace určitým náznakem s tím, že preferujeme majetkové podíly bez vazby na půdu. Tolik tedy k základním bodům jednotlivých předložených návrhů.

Jak se vyvíjela geneze pro projednávání v národních radách a ve výborech? Tisk 380 byl projednán v České národní radě i ve Slovenské národní radě a v pěti výborech Federálního shromáždění. Ani v jednom nebyl tento tisk podpořen. Tisk 225 Česká národní rada nepřijala a tisk 225 A neprojednala v důsledku časové tísně. Slovenská národní rada tisk 225 nepřijala a tisk 225 A projednala s tím, že ústavně právní výbor Slovenské národní rady to nepřijal. Federální vláda samozřejmě s tímto tiskem nesouhlasí. Ve Federálním shromáždění tento tisk projednal výbor pro životní prostředí, který ho vzal jako základní variantu, ostatní výbory tento tisk jako základní nepřijaly, i když měly připomínky v pozitivním slova smyslu.

Vládní návrh (tisk 393) byl projednán v národních radách, kdy Česká národní rada nedoporučuje tento vládní návrh k projednání. Slovenská národní rada, výbor pro životní prostředí nedoporučuje a výbor hospodářský, výbor ústavně právní a výbor pro obchod a služby ano, s tím, že Česká národní rada ve své společné zprávě nedoporučuje ani jeden z předložených návrhů, doporučuje dopracovat je s konkrétními připomínkami.

V našich výborech zahraniční výbor tuto problematiku neměl přikázanou, výbor branný a bezpečnostní rozhodl, že bude jednat až po společné zprávě. Vládní návrh projednal výbor pro životní prostředí, sociální a kulturní, výbor hospodářský, pro plán a rozpočet a výbor ústavně právní, který byl výborem garančním. Výbor pro životní prostředí vládní návrh odmítl, protože zvolil jako základní variantu tisk 225 A. Výbor hospodářský a výbor pro plán a rozpočet vládní návrh projednal a schválil a doporučuje k jednání. Pokud jde o výbory sociální a kulturní výbor Sněmovny lidu schválil tento návrh a doporučuje, výbor Sněmovny národů neschválil počtem 6 pro, 3 proti a 5 se zdrželo a doporučuje.

Ústavně právní výbor jako garanční - jeho část Sněmovna národů schválila a doporučuje k projednání, výbor Sněmovny lidu neschválil v poměru 5 : 5 a nedoporučuje. Když to shrnu: z pěti výborů, které ve Federálním shromáždění tuto problematiku projednávaly, dva výbory doporučují, jeden zamítl a ve dvou výborech vždy polovina - jednou Sněmovna lidu, jednou Sněmovna národů - doporučuje a opačně zamítla. To znamená, že výbor ústavně právní jako garanční ve svém závěru neschválil jako celek tento návrh, proto zpravodajská zpráva je předložena ve znění zpravodajů.

Zásady přístupu k naší zpravodajské zprávě byly asi v tom, že jsme především sledovali soulad s ostatními restitučními zákony, především z pohledu doby a úrovně ocenění a dalších principů. Víme, že při projednávání malé privatizace bylo ocenění řešeno ve stavu ke dni odnětí dle vyhlášky č. 73/1964 Sb., a toto bylo nutno změnit novelou č. 403 a dalšími.

V mimosoudní rehabilitaci i v tomto návrhu zákona preferujeme řešení v cenách platných ke dni účinnosti. Upřednostňujeme naturální formu vrácení před finanční nebo dokonce peněžní náhradou nebo před pachtem. Z pohledu navrácení movitého majetku se domníváme, že je třeba řešit tuto věc principiálně, to znamená každý vlastník má k tomu právo.

Snažili jsme se řešit tuto problematiku komplexně, proto jsme ještě v přípravných fázích jednali se svazy zahrádkářů, rybářů, myslivců, chovatelů, včelařů, aby skutečně tato problematika nebyla jen z pohledu zemědělské problematiky, ale aby byla řešena v tom nejširším slova smyslu. Doporučujeme řešit existenci zahrádkových a chatových osad na pozemcích původních vlastníků, především prodloužením výpovědní lhůty o 10 let a možností předkupního práva nájemce po dobu nájmu.

Existují obavy o soud zemědělských družstev a zemědělství jako takového. Tyto obavy jsou z pohledu připravovaných návrhů plané. Není předmětem této zprávy charakterizovat příčiny stavu našeho zemědělství. Jedno je však jisté. Jasné a průhledné vlastnické vztahy všude na světě stimulují prosperitu. Tento navržený zákon se snaží přispět k tomuto cíli. Návrh nechce určovat formy hospodaření v zemědělství, nemůžeme říkat, že pouze zemědělská družstva či naopak soukromé farmy budou tím nejlepším řešením. Domnívám se, že můžeme stanovit pouze určitý rámec a život sám musí ukázat, co je lepší, co je životaschopnější.

Rád bych vás, vážení kolegové, vážené kolegyně, požádal o schopnost a ochotu ke kompromisu. Rigorózní lpění na pozicích původních návrhů ve vládní či iniciativní podobě by mělo nesporně za následek nepřijetí zákona jako takového. Pouze kompromisní řešení je jediné možné a v daném čase reálné. Této snaze jsme se snažili obsahově přiblížit v přípravě předložené zpravodajské zprávy. Předložený návrh zpravodajské zprávy splňuje pozitivní prvky ze všech tří navržených zákonných předloh. Na základě výsledků jednání výborů doporučujeme vzít za základ vládní návrh.

Po projednání návrhů zákonů o úpravě vlastnických vztahů ve výborech ústavně právních, branných a bezpečnostních, pro plán a rozpočet, hospodářských, sociálních a kulturních a výborech pro životní prostředí Sněmovny lidu a Sněmovny národů doporučuji jako zpravodaj Sněmovny národů sněmovně přijmout předložený vládní návrh zákona ve znění zpravodajské zprávy. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Luxovi. Slovo má spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu pán Oszkar Világi.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec O. Világi: Vážený predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, ako spoločný spravodajca Snemovne ľudu predkladám návrh zákona o práve vlastníckych vzťahov k pôde v znení správy spravodajcov.

V mojom vystúpení chcem poukázať na právne a vecné súvislosti jednotlivých ustanovení tohto návrhu. Návrh zákona v znení spoločnej správy spravodajcov je - ako už to tu bolo predrečníkmi povedané - rozšírením pôvodného vládneho návrhu. Dôvody sú jednak politické a právne, jednak vyplývajúce z tých uznesení a doplnkov, ktoré boli výbormi Federálneho zhromaždenia schválené, alebo pri prerokovávaní návrhov zákonov so skupinami poslancov formulované. Náš zámer spravodajcov bol v prvom rade neprelomiť hlavné princípy vládneho návrhu, ale na druhej strane i akceptovať všetky pripomienky, ktoré by pomohli jednak viesť k zosúladeniu časti tohto návrhu už prijatými zásadami zákona o mimosúdnych rehabilitáciách, a akceptovaní týchto návrhov, ktoré by smerovali k riešeniu špecifického postavenia poľnohospodárskych družstiev.

V prvej časti návrh rieši rozsah pôsobnosti zákona, užívacie vzťahy k pôde a vlastnícke vzťahy k priestorom. Pokiaľ ide o rozsah a pôsobnosť zákona, bola sporná otázka, či lesný pôdny fond môže byť upravený týmto zákonom, keďže článok 10 Ústavy hovorí, že základný lesný pôdny fond je v stálom vlastníctve. Keďže náš právny poriadok nevymedzuje základný lesný pôdny fond, návrh zákona predpokladá, že časť lesného pôdneho fondu, ktorý prešiel do vlastníctva štátu po roku 1948, netvorí základný pôdny fond, preto nie je v rozpore s článkom 10 Ústavy, ani tohto zákona.

Pri riešení užívacích vzťahov k pôde bol obnovený zmluvný princíp, to znamená, že užívať pôdu môže iná osoba len so súhlasom vlastníka a na základe zmluvy s ním uzatvorenej.

Druhá časť obsahuje vymedzenie princípov reštitúcie. To znamená okruh oprávnených osôb, povinných osôb, reštitučné tituly a formy reštitúcie.

Alternatíva podľa § 4 vymedzuje oprávnenú osobu ako štátneho občana Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, ktorý má trvalý pobyt na území republiky, ale alternatíva 2 predpokladá rozšírenie týchto osôb na cirkev, náboženské spoločnosti, rehoľné rády a kongregácie.

Pokiaľ ide o vymedzenie okruhu ďalších oprávnených osôb, v jednom bode je odlišný režim, ako to bolo riešené v zákone o mimosúdnych rehabilitáciách, a to keď postupnosť oprávnených osôb v línii priamych príbuzných sa skončí pravnukmi pôvodného vlastníka. Túto zmenu v porovnaní s už spomínaným reštitučným zákonom odôvodňuje špecifickosť predmetu úpravy tohto zákona, keďže vlastnícke rozdrobenie pôdy znižuje jej ekonomickú hodnotu.

Reštitučnými titulmi je odňatie bez náhrady podľa zákona č. 142/1947 Zb., o revízii prvej pozemkovej reformy, alebo podľa zákona č. 46/1948 Zb., o novej pozemkovej reforme. Ostatné reštitučné tituly uvedené v odstavci 4 § 4 zodpovedajú reštitučným titulom z mimosúdnych rehabilitácií. Alternatíva 2 v § 4 rozširuje reštitučné tituly o možnosť preskúmavania žiadostí orgánmi štátnej správy republík o reštitúcie v prípadoch, keď k odňatiu došlo v období od 11.7. 1947 do 25.2.1948 podľa § 6 zákona č. 142/1947 Zb. Ide o zbytkové statky, ktoré tvorili výnimku z prvej pozemkovej reformy v roku 1919, boli však predmetom odňatia podľa zákona o revízii prvej pozemkovej reformy.

Odstavec 6 oznamuje výmer pôdy, ktorá môže byť vrátená, a to 150 ha, pokiaľ ide o poľnohospodársku pôdu alebo 250 ha, pokiaľ ide o pôdu všeobecne. Keď ide o reštitučné nároky nehnuteľností, ktoré nadobudol pôvodný vlastník prídelom, platí podľa návrhu princíp, že oprávnená osoba zaplatí štátu nedoplatok na prídelovej cene. Povinnou osobou je i obec, keď nehnuteľnosť patrí do vlastníctva obce.

Rozšírením titulu na reštitúciu je § 4 a), ktorý je výsledkom pripomienok výborov. Rieši otázku konfiškovaného majetku občanov maďarskej národnosti, pričom dodržuje princíp, že nejde pod hranicu rozhodného obdobia, teda roku 1948, a umožňuje osobám uplatniť nároky len do výšky 50 ha. Tým vyhovuje požiadavkám výborov, ale i slovenskej vlády, ktorá žiadala dodržať rozhodné obdobie a zabrániť prípadným vracaniam veľkostatkov na južnom Slovensku.

Podotýkam, že obavy v tomto smere boli bezpredmetné, i keď často opakovaná téza o snahe niektorých poslancov navrátiť majetok takzvaným maďarským veľkostatkárom nerešpektujú skutočnosť, že tieto veľkostatky boli odobrané až v roku 1919 a prideľované ľuďom sčasti zo Slovenska, ale i z Moravy.

Skutočnosť, že sme museli dodržať vyššie uvedené princípy, neumožňuje reštituovať časť konfiškovaného majetku československým občanom nemeckej národnosti, pretože neexistuje podobný právny predpis ako je nariadenie zboru poverencov. Som toho názoru, že problém navrátenia majetku občanov nemeckej národnosti musí byť predmetom samostatnej zákonnej úpravy. Povinnou osobou mimo obcí, štátu môže byť i právnická osoba, ktorá vec drží.

Postup uplatnenia nároku a postupy podrobne upravuje § 4. Príslušným orgánom na rozhodovanie je správny orgán republiky - pozemkový úrad. S touto konštitúciou sme chceli riešiť iný spôsob postupu, ako je to v ostatných reštitučných zákonoch, ale súčasná zahltenosť štátnych notárstiev odôvodňuje túto zmenu.

V odstavci 3 § 5 návrhu upozorňujeme na špecifický režim navrátenia pozemkov, ak sa stali súčasťou lesného pôdneho fondu v národnom parku alebo sú na území štátnej prírodnej rezervácie, chráneného náleziska, chráneného parku, chránenej záhrady, chránenej študijnej plochy, alebo chráneného prirodného výtvoru. Tým sme vyhoveli požiadavkám výborov životného prostredia, ale i ministerstva životného prostredia.

Právo na uplatnenie reštitučného návrhu je stanovené lehotou 1 rok, pričom však táto lehota sa vzťahuje na uplatnenie nároku a nie na predloženie všetkých dokumentov k poukázaniu reštitučného titulu. V tomto prípade platia všeobecné princípy správneho konania, že v prípade obavy, vyplývajúcej zo súčasného stavu evidencií nehnuteľnosti a z toho dôvodu možné spozdenia sú niekedy bezpredmetné.

Princípy finančnej náhrady sú podobné ako v predchádzajúcich zákonoch s tým rozdielom, že právnická osoba, ktorá vec držala, môže uplatňovať nároky u príslušného ústredného orgánu štátnej správy. Podobným princípom musí postupovať i oprávnená osoba pri uplatnení nároku za znehodnotenie nehnuteľností.

Postavenie pozemkových fondov je obsahom tretej časti tohto návrhu s tým, že navrhnutá koncepcia nevylučuje možnosť, aby pozemkové fondy sa stali súčasťou fondov národného majetku republík na základe právneho predpisu jednotlivých republík.

Spôsob riešenia touto formou, to znamená ponechaním určitého samostatného postavenia pozemkových fondov odôvodňuje skutočnosť, že fondy majú vymedzené kompetencie v tomto návrhu i ako správcovia majetku, kde vlastník nie je známy.

Pozemkové úpravy sú vymedzené v § 13 s tým, že pri prevedení týchto úprav sa predpokladá v prvom rade dohoda vlastníkov a keď sa nedohodnú, môžu rozhodovať pozemkové úrady s tým, že rozhodnutie je preskúmateľné súdom.

Náhrada živého a mŕtveho inventára a riešenie vlastníckych vzťahov družstiev je predmetom úpravy vo štvrtej časti návrhu. Alternatíva predpokladá vrátenie živého a mŕtveho inventára len na zabezpečenie poľnohospodárskej výroby. Povinnou osobou je právnická osoba, pričom spôsob náhrady môže buď vo veciach toho samého, alebo zrovnateľného druhu alebo v službách vo výške hodnoty odňatých vecí.

Pokiaľ ide o tzv. transformačnú časť zákona, predpokladá sa možnosť vstupu do družstva i pre tie osoby, ktorých pôdu družstvo užíva alebo včleniť majetok do družstva. Týmto spôsobom nejde o zásah do právomoci družstiev, ale otvára sa možnosť rozšírenia členov družstiev tým, ktorí do družstva chcú vkladať svoj majetok i napriek tomu, že ľudia sú si vedomí aj tej skutočnosti, že tým budú vnášať väčšie majetkové riziko než tí ľudia, ktorí sú členmi družstva, ale do družstva žiaden majetok nevložili. Budú to tí ľudia, ktorí tak učinia i napriek tomu, že vedia o tom, že ich hlas pri hlasovaní bude mať rovnakú váhu, ako hlas druhého člena družstva.

Nakoniec by som chcel poukázať na dikciu § 22 a), ktorým sa umožňuje prednostné riešenie reštitučných nárokov a až potom stanoviť členské podiely na majetku družstva. To znamená zastavenie rozdelenia majetku družstva na základe iných princípov, dokiaľ neskončí lehota na uspokojenie reštitučných nárokov.

Záverom doporučujem tento návrh zákona v znení spoločnej spravodajskej správy schváliť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Világimu.

Vážené Federálne zhromaždenie, vypočuli sme si všetkých navrhovateľov a oboch spravodajcov. Máme všetky podklady pre posúdenie celej problematiky. Navrhujem, aby sme otvorili diskusiu, v ktorej by ako prví vystúpili prítomní zástupcovia Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady, a to pán poslanec Procházka z Českej národnej rady a poslanec Varijú.

Po ich vystúpení navrhujem prerušiť rozpravu. Pokračovala by 3. 4. Počas prerušenia máme možnosť poradiť sa o tom zákone s voličmi, prerokovať v poslaneckých kluboch, ktoré doporučujem zvolať na 2. 4. Ďalej doporučujem poslaneckým klubom, aby užili § 19 odstavec 5, ktorý hovorí: "Ako prví rečníci v rozprave vystupujú hovorcovia poslaneckých klubov, pokiaľ o to požiadajú."

Má niekto pripomienku k tomuto postupu? Žiadnu pripomienku nevidím. Budeme postupovať podľa uvedeného návrhu.

Prosím pána poslanca Kamila Procházku z Českej národnej rady o vystúpenie.

Poslanec ČNR K. Procházka: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, vidím ve vašich očích otázku, co je tak důležité, aby k vám musel promlouvat poslanec republikového sněmu. Odpověď je velice prostá. Je to současný stav našeho zemědělství a potravinářského průmyslu, který lze již nyní nazvat krizovým stavem. To mě nutí pronést několik vět nejen k vámi projednávanému zákonu o vlastnických vztazích k půdě, ale i k tomuto stavu vůbec.

Již nyní se projevuje velice negativně v dalším vývoji tohoto výrobního odvětví a může při zásadním neřešení agrárně potravinářské politiky následně způsobit závažně dopady, které se projeví nejen na trhu, ale ve vývoji tržního hospodářství, ale i v celém komplexu vnitřní ekonomiky státu.

Zemědělství vůbec nemělo v posledních padesáti letech štěstí. Po odstranění válečných škod se potýkalo s dělnickými předsedy v násilně organizovaných Jednotných zemědělských družstvech, v průběhu kolektivizace mu straničtí prominenti přikazovali, kolik má v pohorských oblastech vypěstovat kukuřice a jakým způsobem je nejlépe splavit ornici do vodoteče.

Dnes přece jen máme vybudovanou materiální základnu velkovýroby, odborné pracovníky schopné rozhodovat a postupně realizovat výrobu nezávadných potravin. Zdálo by se, že nastane zlatý věk zemědělství, ale nestalo se tomu tak.

Nestalo se tak z prostých důvodů. Banky od Nového roku vypověděly zemědělcům úvěry. Výroba, ať jakákoliv, zemědělská nebo jiná, protože příjmy má až teprve z realizace, z produkce, je bez úvěru nemyslitelná. Když už byl úvěr poskytnut, tak se vzrůstem procenta úroků ze 6 na 24 %.

Liberalizace cen přes noc způsobila místy až 30 % nadprodukci zemědělských produktů.

Nezrušené monopolní postavení dalších partnerů zemědělců, a to zpracovatelského průmyslu a obchodu, se nemohlo projevit jinak, než se projevilo. Nejmenší krajíc zbyl na zemědělskou prvovýrobu.

Podniky zúčastněné na potravinářské produkci si vzájemným dlužnictvím vyrobili platební neschopnost.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP