Čtvrtek 28. března 1991

Zákon vychází z přesvědčení, že nezměrné škody a křivdy zaplacené mimo jiné několika tisíci životů nelze na jedné straně v úplnosti vůbec nahradit, na druhé straně však je nelze bagatelizovat, např. neupřímným morálním gestem bez dobré vůle po náhradě. Z průkazných právních, morálních, ale hlavně ekonomických důvodů nepovažuje tento návrh zákona současná družstva za legitimní struktury oprávněné rozhodovat o majetku násilně odebraném, násilně sdruženém, ani o majetku vloženém státem.

Absolutní úbytek cca 700 000 hektarů zemědělské půdy je podle zákona možno z velké části nahradit z existující státní půdy, ne však vždy v původním místě. Umožňuje to současná privatizace státní půdy a půdy, které nebude vlastník nalezen. Nutná náprava destrukce funkční struktury zemědělského půdního fondu, kterou právem očekáváme od budoucích vlastníků, musí být vyvážena možnostmi budoucích vlastníků. Zákon, tak jak ho předkládáme, nepřipouští nové bezplatné přerozdělení majetku v zemědělství. Tento zákon zdůrazňuje životní nutnost zachování celistvosti tří složek zemědělského podnikání, půdy, budov a jiného zemědělského majetku, tak jak historicky nedílně vznikl.

Ve výchozích situacích zachovává fyzickou podobu všech stávajících zemědělských organizací, ale v zásadě napravuje jejich deformovanou nadřazenost uživatelů návratem vlastnických práv oprávněným osobám ve svobodných družstvech vlastníků.

Tím, že zákon umožňuje nabytí vlastnických práv časově oddělit od faktického ujímání se majetku, reflektuje nápravu jako postupný a přirozený proces. O podobě tohoto procesu bude v nespočetných alternativách rozhodovat sám vlastník omezen pouze rámcem obecných právních předpisů. Po doložení svých vlastnických práv zjistí oprávněná osoba přesně obsah všech tří složek svého vlastnictví. Tyto tři složky potom budou tvořit evidenční hodnotu restitučního podílu z majetku povinné organizace podle vnesené půdy, vnesených budov, vneseného inventáře a ostatního zemědělského majetku. K poměru této hodnoty z celkového vlastnictví ručí pak oprávněná osoba za výsledky společného hospodaření až do okamžiku, kdy se fakticky ujme svých vlastnických práv. Hodnotou dosud nevyrovnaného podílu se oprávněná osoba stává věřitelem dosavadního uživatele. Ten je povinen tuto hodnotu postupně vyrovnat poskytnutými službami nebo jinou formou na základě smlouvy. Toto je tedy ideová kostra transformační části.

Celá koncepce zákona mimořádně dbá na nápravu bez nároku na centrální finanční zdroje. V koncepci tohoto zákona celková suma ztrát pragmaticky postihuje všechny oprávněné osoby podle podílu jejích majetku. Zákon nekonzervuje žádný z dosavadních postátňovacích mechanismů. V nových vlastnických vztazích zrovnoprávňuje soukromé zemědělce a družstva vlastníků. Nevytváří nezvládnutelnou časovou tíseň k provedení obou potřebných kroků, tedy k převodu vlastnických práv a faktického ujmutí se jejich výkonu. Oběma perspektivním formám vlastnictví umožňuje postupovat zároveň liberálně i dynamicky. Zákon v sobě obsahuje ještě jednu nechtěnou roli. Je zrcadlem pravdy nebo omylů budoucích ekonomických dějů v našem zemědělství. Napříště totiž už nebude pro nikoho možné se vyhnout porovnání reality s nabízenou strategií tohoto zákona. Nejde tedy o prosazení toho či onoho návrhu, jde o koncepci budoucnosti. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Tylovi. Ďalší poslanecký iniciatívny návrh (tlač 380) odôvodní poslanec Borguľa.

Poslanec SL M. Borguľa: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, poslanci, dámy a páni. Predkladám vám predlohu zákona (tlač 380), ktorá je návrhom skupiny poslancov Strany demokratickej ľavice a Komunistickej strany Čiech a Moravy - Gebasa, Oleja, Sedláka, Serenčéša, Šidíka, Tomana, Vodehnala, Borguľu a ďalších.

Úvodom by som chcel povedať, že návrh vychádza v prvom rade z uznania platnosti všetkých troch etáp pozemkových reforiem. Tieto tri etapy, ako viete, zahrňovali konfiškáciu pôdy Nemcov, zradcov a kolaborantov, vychádza z uznania revízie prvej pozemkovej reformy, ako i uznania novej pozemkovej reformy z roku 1948. Vychádza z filozofie, že spochybnenie výsledkov reforiem by vytvorilo v Československu neriešiteľnú situáciu nielen čo sa týka fyzického navrátenia pôdy, ale i finančného usporiadania. Chcel by som pre osvieženie pamäti pripomenúť, že napr. prvá revízia pozemkovej reformy, ktorú som spomínal, bola odhlasovaná demokratickým parlamentom v roku 1947. Ak by sme akýmkoľvek spôsobom spochybnili len túto prvú reformu, bolo by potrebné vrátiť pôvodným vlastníkom 1 milión 27 tisíc 529 hektárov pôdy, z toho 960 tisíc hektárov poľnohospodárskej pôdy a 227 tisíc hektárov ornej pôdy a podľa našich informácií napríklad aj 285 hradov a zámkov. Zdôrazňujem, že predložený a v tomto parlamente schválený scenár ekonomickej reformy, v ktorom sa uvádza: "obnovenie výkonu práv pozemkového vlastníctva vyžaduje zrušiť a upraviť všetky zákonné normy, ktoré znemožňujú, aby sa vlastníci pôdy ujali svojich vlastníckych práv a vykonať súdnu rehabilitáciu tých občanov, ktorí boli protiprávne svojich vlastníckych práv k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku zbavení. Pritom sa vychádza z pozemkových reforiem. "

Návrh zákona prihliada na špecifikáciu reprodukčného procesu v poľnohospodárstve, najmä na zvláštnosti pôdneho fondu ako nerozložiteľného pôdneho zdroja v potrebe jeho optimálneho využívania. Súčasne rieši cesty prechodu súčasných podnikov agropotravinárskeho komplexu na nové formy vlastníctva v podmienkach trhovej ekonomiky.

Návrh zákona predpokladá, že je nevyhnutné v prvom rade urýchlene obnoviť vlastnícke vzťahy k pôde tak, aby vlastníci mohli v plnom rozsahu realizovať svoje vlastnícke právo. Súčasne umožňuje privatizáciu štátnej pôdy v súlade so špecifickými podmienkami využívania poľnohospodárskej a lesnej pôdy.

S ohľadom na tieto okolnosti upravuje zákon nielen vlastnícke a užívacie vzťahy k pôde, ale tiež k hospodárskym budovám, ktoré k pôde patria a sú spoločne s ňou využívané k poľnohospodárskej a lesnej výrobe a vo vodnom hospodárstve. Zákon obnovuje právo vlastníkov nakladať s pôdou v súlade so základnými právami vyplývajúcimi pre každého občana z občianskeho zákonníka. Návrh zákona si kladie za cieľ tiež vyriešenie vzťahov k pôde a ostatnému majetku s vlastníkmi, ktorým bola pôda a majetok bez náhrady odňatá v dôsledku rôznych zásahov štátu v rokoch 1948 - 1989. Predpokladám, že týmto vlastníkom budú pôvodné pozemky vrátené vrátane budov, prevedené urýchlene do ich vlastníctva. Návrh zákona je doplnený o úpravu peňažných náhrad za pozemky, budovy a náhrady za živý a neživý inventár. Predloha upravuje správu pozemkov, ktoré po skončení reštitúcie zostali vo vlastníctve štátu. Predložený návrh zákona predpokladá, že pôdu vo vlastníctve štátu budú spravovať národné pozemkové fondy zodpovedné Českej národnej rade a Slovenskej národnej rade. Poslaním pozemkových fondov má byť privatizácia hnuteľného i nehnuteľného majetku, to znamená, jeho prevedenie do vlastníctva fyzických alebo právnických osôb, alebo jeho prenájom v súlade so zákonom o prevode štátneho majetku do súkromného vlastníctva.

Náklady na prevádzku pozemkových fondov budú hradené zo štátneho rozpočtu. Príjmy a výdavky z transakcií s pôdou a iným poľnohospodárskym majetkom budú riešené podobne ako u transformačného zákona.

Stanovením predkupného práva a prednostného prenájmu pozemkov návrh zákona sa usiluje zamedziť špekuláciám s pôdou a nepripustiť ďalšie výrazné znižovanie výmery najmä poľnohospodárskeho pôdneho fondu. Návrh vychádza z princípu transformácií súčasných poľnohospodárskych družstiev na skutočne vlastnícke družstvá s plnou rozhodovacou právomocou vo všetkých vnútrodružstevných otázkach, ktoré nie sú výlučne stanovené v zákone. Návrh zákona vychádza z toho, že členské podiely družstevníkov by mali byť závislé na množstve vloženej pôdy a iného poľnohospodárskeho majetku na jednej strane, ale na druhej strane by zároveň mali byť závislé i na pracovnej účasti členov družstiev. Vychádza z princípu, že súčasný majetok družstiev, ktorý ony dnes majú, je výsledkom nielen kapitálu a pôdy, ale je i výsledkom pôsobenia práce.

Návrh zákona predpokladá zavedenie v súlade s pripravovaným zákonom a praxou prvých poľnohospodárskych družstiev nového inštitútu, a to členského vkladu, ktorý je jednou z podmienok členstva v družstve a predstavuje spodnú hranicu ručenia členstva družstva za jeho záväzky.

Z rovnakej výšky členského vkladu, ktorý sa predpokladá u každého člena družstva, logicky vyplýva i jedna zásada, t. j. jeden člen, jeden vklad, jeden hlas. Pritom predloha predpokladá, že výnimku môžu tvoriť právnické osoby, ktoré sú členmi družstiev, pričom počet ich hlasov je obmedzený na maximum 25 %.

Kritérium, ktoré platí pre utváranie členských podielov v poľnohospodárskych družstvách, by malo platiť i pre štátne podniky agropotravinárskeho komplexu pokiaľ sa budú transformovať na družstevné vlastnícke formy.

Návrh ďalej predpokladá, že i štátne majetky sa môžu transformovať na poľnohospodárske družstvá a akciové spoločnosti. Zákon predpokladá ponechanie v kompetencii pracovníkov týchto podnikov riešenie jeho organizačného usporiadania či tvorbu viacerých podnikov družstevného alebo iného charakteru na území doterajšieho majetku.

Predpokladáme, že takéto riešenie by malo umožňovať nápravu neracionálneho zlučovania majetkov v minulosti a vytvárať predpoklady pre efektívne hospodárenie v družstevnej, akciovej alebo inej forme.

U novovybudovaných kapacít potravinárskeho priemyslu a služieb nami predložená predloha zákona predpokladá riešiť ich postavenie formou akciových spoločností a iných foriem podnikania za účasti zamestnancov poľnohospodárskych podnikov, ale i miest a obcí. Riešenie by odstránilo monopolné postavenie týchto podnikov voči družstevným i súkromným poľnohospodárskym podnikom a prehĺbilo by vplyv územných orgánov samosprávy na ich činnosť, vrátane spoluzodpovednosti.

Vážené poslankyne, vážení poslanci, na záver a pre ilustráciu a pre podporu nášho návrhu uvádzam, že západoeurópske krajiny si dávajú za cieľ dosiahnuť do roku 2000 výrazne vyššie veľkosti poľnohospodárskych podnikov, napr. Francúzsko 2 000 hektárov poľnohospodárskej pôdy a SRN 1 500 hektárov poľnohospodárskej pôdy. Preto ani my by sme nemali atomizovať našu poľnohospodársku výrobu, ale vo vnútri ju transformovať s cieľom postupne dosiahnuť porovnateľnú úroveň produktivity práce a efektívnosti výroby. K tomu návrh, predložený skupinou poslancov, prihliada.

Základným východiskom predkladateľov pri tvorbe tohto zákona je, že proces privatizácie v poľnohospodárstve zároveň nie je možné realizovať na úkor ohrozenia zásobovania obyvateľstva a ohrozovania životných istôt väčšiny pracujúcich v poľnohospodárstve, a to členov roľníckych družstiev, štátnych majetkov, ako aj služieb a ďalších. Domnievame sa, že nevyhnutná náprava krívd nesmie viesť k novým krivdám a k rozpadu poľnohospodárskej výroby a zásobovania obyvateľstva potravinami.

V ďalšom rozvoji poľnohospodárstva je treba nadviazať na osvedčené a racionálne prvky hospodárenia z minulých rokov, akými bola mechanizácia veľkovýrobnej technológie, úroveň riadenia, sociálne zabezpečenie, životná úroveň na dedine a ďalšie.

Preto verím, vážené poslankyne a poslanci, že náš návrh v tomto duchu prijmete s porozumením. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Borguľovi. S technickou poznámkou sa hlási poslanec Cuhra.

Poslanec SN J. Cuhra: Za rozvrácený venkov, to jediné, co tady měl zástupce komunistické strany přednést, by byla omluva venkovu, že ho takto zničili. Toto je vhozená rukavice drzosti celému národu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Predložené návrhy boli prikázané výborom ústavnoprávnym, výborom hospodárskym, výborom pre plán a rozpočet, sociálnym a kultúrnym, branným a bezpečnostným a výborom pre životné prostredie Snemovne ľudu a Snemovne národov.

Hlasovaním výbory pre životné prostredie rozhodli, že základom ich rokovania bude koncepcia návrhu podľa tlače 225 A. Ostatné výbory vychádzali z vládneho návrhu pri prerokúvaní paragrafovaného znenia.

Výsledkom práce výborov je správa spravodajcov (tlač 547), ktorú ste včera dostali. Je ďalším podkladovým materiálom pre rokovanie snemovní. Predkladá sa nám ako nové znenie vládneho návrhu zákona, čomu zodpovedá alternatíva prvá tejto tlače.

Tam, kde predstaviteľ vlády, minister Dlouhý, nesúhlasil so spoločnou správou, budeme o návrhoch a alternatívach, ktoré sú v nej uvedené, hlasovať ako o pozmeňovacích návrhoch.

Výbory poverili spravodajskými správami poslancov O. Világiho zo Snemovne ľudu a J. Luxa zo Snemovne národov. Prosím ich, aby vystúpili so svojimi spravodajskými správami. Ako prvý sa so spravodajskou správou hlási poslanec J. Lux, ktorý je spoločným spravodajcom Snemovne národov pre tento návrh zákona. Prosím, aby sa ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Lux: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, vážené kolegyně, jistě není třeba se přesvědčovat o závažnosti předložených návrhů zákonů. Složitost problematiky a rozporuplnost názorů na její řešení naznačuje důležitost věcného přístupu při našem jednání a hlavně klíčovou úlohu těchto návrhů pro naše zemědělství a po celý venkov. Vědomí, že se přímo či nepřímo dotknou téměř každého občana naší společnosti, nás staví do zodpovědné role. Je nutno si to uvědomit. Co je cílem našeho jednání? Je to bezesporu snaha v nejvyšší možné míře zmírnit následky některých majetkových křivd, k nimž došlo vůči vlastníkům zemědělského a lesního majetku v období let 1948 až 1990, dále dosáhnout zlepšení péče o zemědělskou a lesní půdu obnovením původních vlastnických vztahů k půdě a uspořádat vlastnické vztahy k půdě v souladu se zájmy hospodářského rozvoje venkova i v souladu s požadavky na tvorbu krajiny a životního prostředí.

Napravení majetkových vztahů je nesporně jedním z předpokladů hospodářské prosperity. Uvědomíme-li si, že v roce 1949 bylo 92 % soukromých hospodářství v užívání soukromých vlastníků, 6 % užíval státní sektor a pouze 1 % zemědělská družstva, naproti tomu v roce 1989 soukromníci užívali 4 % zemědělské půdy, státní sektor 30 % a zemědělská družstva 64 %, uvědomíme-li si, že z celkové výměry 12,79 milionů ha je 6, 736 miliónů ha zemědělské půdy, z toho 30 % je ve vlastnictví státu a asi 70 % v soukromém vlastnictví a z těchto 70 % soukromého vlastnictví 91 % užívají zemědělská družstva a pouze 9 % je v užívání vlastníků, je nezbytné změnit stav, kdy většinu pozemků - byť symbolicky ve vlastníctví vlastníky -užívá někdo jiný.

Je nutné, aby sám vlastník se svobodně rozhodl, jak se svým majetkem naloží. Proč se tato problematika řeší až nyní? Pokus řešit celý okruh těchto problémů učinil už minulý parlament. Výsledek byly nedobré zákony. Tyto zákony byly adekvátní složení politických sil rekonstruovaného parlamentu. I nyní byla značná snaha oddalovat projednávání těchto zákonů a preference politických přístupů zatěžkávala i atmosféru projednávání ve výborech. Důsledkem je situace, kdy zemědělská družstva měla povinnost ze zákona do 31. 3. realizovat tvorbu, užití a rozdělení členských podílů. Jsme si vědomi absurdity této situace. Je třeba si uvědomit, že připravíme našemu zemědělství takový zákon, který bude odrazem úrovně tohoto parlamentu.

V první části zpravodajské zprávy, kterou přednesu já, se zaměřením na charakteristiku předložených návrhů, dále na genezi projednávání ve výborech a národních radách a pak si dovolím vznést několik zásadních přístupů ke zpravodajské zprávě. Ve druhé části kolega Világi se zaměří na charakteristiku vlastní zpravodajské zprávy.

23. října minulého roku byl předložen Federálnímu shromáždění iniciativní návrh (tisk 225). 11. prosince byl předložen tisk 380 poslance Borguli a dalších a 28. 12. 1990 byl předložen vládní návrh, čili vidíme časový posun. Kdybych se chtěl stručně vyjádřit k několika uzlovým bodům předložených návrhů, je třeba se zaměřit na rozsah restituce, rozhodné období, způsob vrácení majetku, vrácení movitých věcí z pohledu správy státní půdy a přístupu k transformaci. Z pohledu rozsahu restituce řeší vládní návrh, jak bylo řečeno, fyzické osoby. Iniciativní návrh - tisk 225 - řeší fyzické a právnické osoby. Tisk 380 řeší fyzické osoby a výjimku u právnických osob činí u osob. My jsme do zpravodajské zprávy pojali fyzické osoby jako základ a alternativně tam jsou církve, eventuálně další právnické osoby.

Z pohledu rozhodného období je shoda u 25. února 1948, přičemž tisk 225 tam uvádí možnost výjimky za rozhodné období. I my ve své zpravodajské zprávě jsme předložili variantní možnost tohoto řešení. Ve vztahu k cizozemcům ani vládní návrh, ani tisk 380 neřeší tuto problematiku, kdežto tisk 225 ano. Ani v naší zpravodajské zprávě není tato problematika řešena.

Co se týče způsobu vrácení majetku, vládní návrh navrhuje bezúplatný převod správním orgánem, tzn. pozemkovým úřadem. Vychází z výsledků pozemkových reforem, tedy z toho, že stát získal majetek v souladu se zákonem. Iniciativní návrh volí koncepci, že převod vlastnictví na stát nebyl platný a nemovitosti i movitosti mají být převedeny původním vlastníkům, tzn. oprávněné osobě povinnou osobou. Tisk 380 řeší tuto problematiku tím, že majetek se převádí prostřednictvím pozemkového fondu. V naší zpravodajské zprávě řešíme principy formou povinné a oprávněné osoby, dáváme přednost dohodě, ovšem je tady zakotvena povinnost potvrzení a rozhodnutí pozemkovým úřadem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP