Dalším z bodů tohoto návrhu zákona,
na který chci upozornit, je restituce týkající
se zejména občanů maďarské národnosti,
kterým byl odebrán majetek podle nařízení
předsednictva Slovenské národní rady
č. 4 a 104/1945 Sb., a č. 64/1946 Sb.
Na základě stanoviska vlády Slovenské
republiky se nedoporučuje restituovat tento majetek. To
se však samozřejmě netýká nároků,
které jsou založené dosud platnými právními
předpisy. Je však nutno upozornit, že v žádném
případě se nejedná o navrácení
majetku zrádcům a kolaborantům tak, jak byla
chybně veřejnost informována ve sdělovacích
prostředcích.
Návrh zákona si rovněž neklade za cíl
řešit majetek obci, neboť ústavním
zákonem č. 556/1990 Sb., kterým se novelizoval
ústavní zákon o československé
federaci, je tato problematika výslovně svěřena
- článek 4 odstavec 7 - do výlučné
kompetence republik.
Dále vláda nedoporučuje tímto zákonem
řešit majetek církví, náboženských
společností a kongregaci, neboť tento okruh
majetku má být upraven. Jak již bylo sděleno
při projednávání návrhu zákona
o mimosoudních rehabilitacích - zvláštním
režimem.
Návrh zákona s ohledem na závažností
problémů, které upravuje, prošel složitou
a náročnou cestou. Prakticky jeho první návrh
byl vládě předložen v září
1990. S ohledem na souběžně vypracovávané
a projednávané zákony o mimosoudních
rehabilitacích a tzv. transformační zákon
byl průběžně upravován a doplňován
a v podobě tisku Federálního shromáždění
č. 393 byl schválen vládou České
a Slovenské Federativní Republiky a vládami
republik.
Po přijetí zejména zákona č.
87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, vyvstala
nutnost tento vládní návrh dále upravit
tak, aby oba předpisy restitučního charakteru
byly navzájem v souladu. Tyto změny ve formě
doplňků navržených poslanci Federálního
shromáždění vláda České
a Slovenské Federativní Republiky projednala a s
většinou z nich vyslovila souhlas. Toto nezbytné
dopracování však nemění hlavní
stavební kameny vládního návrhu zákona,
představuje však vstřícný krok
k alternativním návrhům všude tam, kde
to vláda v souladu s možnostmi a riziky již výše
zmíněnými považovala za možné.
Vláda se domnívá, že je velmi potřebné,
aby Federální shromáždění
tento zákon v co nejkratší možné
době přijalo, neboť to ovlivňuje jak
majetkoprávní jistoty v naší společnosti,
tak konkrétní postup v zemědělských
prácích. Uvědomme si prosím, že
případné nepřijetí tohoto zákona
by znamenalo zachování stávajícího
právního stavu, což jisté společně
nepovažujeme za možné a prospěšné.
Hledejme proto realisticky a politicky odpovědný
kompromis.
Vláda však nepovažuje za prakticky realizovatelné
ty alternativní návrhy, které by mimo jiné
ve svých důsledcích nuceně připoutávaly
vlastníka k půdě a majetku a právně
zakotvovaly možnou recidivu násilné kolektivizace
z padesátých let jen s opačným znaménkem.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte mi, abych se nyní k některým
zásadním ustanovením tohoto návrhu
vyjádřil podrobněji. V první řadě
se chci zastavit u § 4. V tomto ustanovení zákona
se navrací vlastnické právo k zemědělskému
majetku občanů České a Slovenské
Federativní Republiky v případech, kdy jim
bylo odňato z důvodů zde vyjmenovaných.
Většina důvodů je totožných
nebo obdobných s již schváleným zákonem
o mimosoudních rehabilitacích. Navíc je zařazeno
i odnětí vlastnického práva bez náhrady
podle zákona o revizi první pozemkové reformy
z roku 1947 a o nové pozemkové reformě z
roku 1948. Bude tedy možné na základě
tohoto ustanovení vrátit občanům vlastnické
právo k půdě ve výměře
do 150 ha zemědělské nebo do 250 ha veškeré
půdy, tedy včetně pozemků lesních,
polních cest, ostatních ploch apod.
Původní návrh zákona byl rozšířen
o ustanovení, ve kterém je namísto odkazu
o ustanovení zákona o mimosoudních rehabilitacích
uveden úplný výčet oprávněných
osob. K této změně došlo s ohledem na
potřebu přehledně úpravy jedné
právní normy. Vláda České a
Slovenské Federativní Republiky vychází
z principu, že křivdy způsobené v posledních
desetiletích deformací právního řádu
nebo jeho nesprávným používáním
má zásadně odškodnit stát, ale
připouští, aby povinnými osobami podle
tohoto zákona byly i jiné než státní
organizace, které zabraný majetek mají v
současné době ve vlastnictví.
Vláda České a Slovenské Federativní
Republiky nesouhlasí s alternativou 2 § 4, která
rozšiřuje okruh oprávněných osob
z občanů též na církve, náboženské
společnosti, řeholní řády a
kongregace, neboť v těchto případech
bude zvláštními předpisy stanoveno,
jak bude situace řešena. Podporujeme však řešení,
které je obsaženo v § 20 a) a jehož účelem
je nedovolit privatizaci majetku církví, náboženských
společnosti řeholních řádů
a kongregaci, a to až do doby, než bude zákon
o jejích majetku schválen.
Jedním z důvodů, proč otázka
zemědělské a lesní půdy nebyla
řešena zákonem o mimosoudních rehabilitacích,
je to, že v naprosté většině případů
nelze původní pozemky, které mají
být vráceny, v terénu identifikovat, že
bude třeba za původní pozemky poskytovat
pozemky náhradní. Vládní návrh
proto počítá v § 4 b) s tím,
že realizace převodu pozemků původním
vlastníkům bude svěřena odborným
správním orgánům - pozemkovým
úřadům. Výhodou tohoto řešení
je i to, že rozhodování pozemkových
úřadů nebude vyžadovat registraci státním
notářstvím a že rozhodováním
sporných případů nebudou nadměrně
zatěžovány soudy. Počítá
se přitom s možnosti vydání nemovitosti
tou organizaci, která ji drží, což by
bylo využitelné v případech, kdy nároky
oprávněných osob ani identifikace vydávaných
pozemků by nebyly sporné. Schvalování
takové dohody má být svěřeno
pozemkovým úřadům, tedy opět
správnímu rozhodnutí, s tím, že
jeho rozhodnutí by na návrh přezkoumával
soud. Toto řešení považuje vláda
za schůdné.
Se zřízením pozemkových úřadů
počítají návrhy zákonů
národních rad a svěřují jim
i další působnosti při provádění
pozemkových úprav. Vnější uspořádání
těchto orgánů, tedy zda půjde o samostatné
orgány, či součást jiných orgánů
státní správy, bude řešeno zákony
národních rad.
S doplněním vládního návrhu
o ustanovení § 5 a v alternativě 3, vláda
nemůže souhlasit. Podle něj by soud mohl ve
prospěch občana, kterému se navrátí
usedlost, rozhodnout o tom, že na něj přechází
vlastnické právo jiného občana, který
si část usedlosti po jejím odnětí
původnímu vlastníkovi koupil. Takové
řešení potřeb oprávněných
osob by znamenalo hrubé zásahy do majetkových
práv současných vlastníků a
vyvolalo by jistě oprávněně ztrátu
jistoty občanů, nehledě k tomu, že by
nebylo možné současně uspokojivě
vyřešit problémy spojené s vyklizením
těchto nemovitostí. Tyto důvody jsou zvlášť
naléhavé v případech uvedených
v alternativě 3 odstavec 1 b).
Úprava finančních náhrad, jak je obsažena
v § 8 a § 9, byla přizpůsobena zákonu
o mimosoudních rehabilitacích v tom smyslu, že
půjde o finanční náhrady jen zčásti
vyplácené v hotovosti a z větší
části uhrazené cennými papíry,
které nemají povahu státního dluhopisu.
Navíc se výslovně počítá
s tím, že vlády republik si v rámci
určené horní hranice 30 000 Kčs stanoví
výši vyplácené hotovosti svým
nařízením. S finančními náhradami
se počítá u budov, které zanikly,
nebo které nelze vrátit a u pozemků, za které
nelze poskytnout ani náhradní pozemek. Kromě
toho bude vypořádáván i rozdíl
v cenách, vzniklých v důsledku zhodnocení
nebo znehodnocení budov a obdobně se bude postupovat
i u trvalých porostů. V některých
případech při zhodnocení nebo znehodnocení
se ponechává na vůli oprávněné
osoby, zda-li přijme budovu s doplatkem ceny či
požádá jen o finanční náhradu.
Pro lepší orientaci a zjednodušení postupu
při uplatnění práva na finanční
náhradu ze strany oprávněné osoby
budou finanční náhrady poskytovat a v některých
případech naopak přijímat ústřední
orgány státní správy republiky, a
to i tehdy, kdy nemovitost nebo trvalý porost bude oprávněné
osobě vydávat jiná právnická
osoba než stát, např. zemědělské
družstvo. S touto právnickou osobou se stát
následně vyrovná již bez účasti
oprávněných osob.
Zvláštní problematikou, která se týká
zemědělských a lesních pozemků,
je problematika náhrad za trvalé porosty, vinohrady,
sady či lesy. Vládní návrh tuto otázku
neřešil s ohledem na obtížnost posuzování
náhrad za rozdíl v hodnotách porostů,
které na pozemku byly či nebyly před převzetím
do vlastnictví státu, a které na něm
nejsou či jsou ke dni vrácení pozemku původnímu
vlastníkovi.
Vláda si je především vědoma
toho, že zjišťování stavu porostů
před desítkami let i stanovení rozdílů
v cenách porostů povede k obtížně
řešitelným sporům. Pokud však Federální
shromáždění bude i přesto považovat
za nutné tuto otázku v zájmu objektivní
spravedlnosti řešit tak, jak je navrženo ve zpravodajské
zprávě v § 8 a), nemá proti tomu vláda
žádné vážné námitky.
Zvláštní pozornost si vyžaduje ta část
zákona, která řeší nakládání
se státní půdou, jež zbyde po vyrovnání
restitučních nároků původním
vlastníkům. Půjde v podstatě o půdu,
která patřila státu i před rokem 1948,
značnou část z ní tvoří
základní lesní půdní fond,
který má podle ústavy zůstat ve vlastnictví
státu a o půdu, o kterou se nepřihlásí
původní vlastníci.
Principy tržní ekonomiky vyžadují, aby
právnické nebo fyzické osoby, které
budou půdu státu užívat, ji nadále
neužívaly zdarma a aby stát měl stejné
postavení v tržních vztazích jako ostatní
vlastníci. Je proto třeba založit právo
subjektu, který bude státní půdu pronajímat,
nebo v souladu s privatizačními projekty prodávat
či jinak převádět na další
osoby.
Vládní návrh proto počítá
v § 11 se zřízením právnických
osob v působnosti republik, kterým bude tento úkol
svěřen. Spolu s tím bude založena povinnost
této organizace, tzv. pozemkového fondu, starat
se o pronájem půdy vlastníků, kteří
nejsou známí - § 11 a) - provádět
výměnu pozemků s vlastníky tam, kde
s tím zákon počítá v zájmu
spravedlivého řešení vztahu mezi vlastníky
a uživateli. Paragraf 16 odstavec 4 - jde o pozemek v zahrádkářské
osadě, § 17 odstavec 3 - pozemek zhodnocený
vysokými náklady na trvalé porosty.
Činnost pozemkových fondů bude třeba
s postupem privatizačního procesu účelně
začlenit do systému privatizačních
projektů a v jejich rámci by měly pozemkové
fondy sledovat i optimální využití půdy
z hlediska hospodářského a z hlediska rozvoje
životního prostředí. O způsobu
zřízení těchto organizaci jako organizací
samostatných nebo začleněných do fondu
národního jmění, rozhodnou příslušné
orgány republik.
Jednou z nejvíce diskutovaných otázek byla
při přípravě zákona otázka
transformace zemědělských organizací.
Vládní návrh vychází z toho,
že transformace státních zemědělských
organizací je řešena zákonem o převodu
majetku státu na jiné organizace a že transformace
zemědělských družstev bude řešena
novelou zákona o zemědělském družstevníctví,
jak jsem se již výše zmínil.
Zpravodajská zpráva a vláda toto stanovisko
podporují ve snaze zajistit práva vlastníkům
půdy a jiného zemědělského
majetku, užívaného zemědělskými
družstvy a doporučuje přijetí rámcových
ustanovení v § 15 a § 15 a). Podle nich má
být těmto vlastníkům založeno
právo stát se členy družstev, kteří
jejích majetek užívají a jako členové
družstva tak získat právo na členský
podíl připadající na tento majetek.
Vláda sice nepovažuje toto řešení
za legislativně zcela čisté, proti věcnému
řešení však nemá zásadní
výhrady. V každém případě
by však bylo třeba v § 15 a) odstavec 1 doplnit,
že právo na podíl mají tito vlastníci
pouze v případě, že se stanou členy
družstva. Jiný výklad by odporoval všeobecně
uznávaným zásadám družstevního
práva a v praxi by ani nebyl realizovatelný.
V této souvislosti bych chtěl informovat, že
je již připraven návrh novely zákona
o zemědělském družstevnictví,
která stanoví způsob výpočtu
členských podílů s přihlédnutím
k povinnosti družstev vypořádat závazky
z restitučních zákonů. Návrh
je předložen do vlády České a
Slovenské Federativní Republiky a v současné
době je projednáván v komisích všech
tří vlád.
V souvislosti s § 15 a § 15 a) je třeba vysvětlit
stanovisko vlády k vrácení živého
a mrtvého inventáře podle § 14. Vláda
si je plně vědoma toho, že jde o průlom
do zásad ostatních restitučních zákonů,
které již byly přijaty, a podle nichž
se neposkytuje náhrada za movité věci, které
už neexistují. Vláda v zájmu rozvoje
soukromého hospodaření v zemědělství,
tedy mimo strukturu současných organizací,
souhlasí s poskytováním náhrad rolníkům,
kteří chtějí na půdě
hospodařit. Nesouhlasí však s alternativou
2, obsaženou ve zpravodajské zprávě,
podle níž by nárok na náhradu inventáře
příslušel i všem ostatním vlastníkům.
To by vedlo k rozpadu současné zemědělské
struktury a vláda by v takovém případě
nemohla na sebe vzít odpovědnost za další
zásobování zemědělskými
i potravinářskými výrobky.
Navíc v případě přijetí
§ 15 by byla veškerá práva vlastníků
plně uspokojena, takže současné vypořádání
podle § 14 v alternativě 2 by znamenalo dokonce dvojí
náhradu z téhož důvodu. V žádném
případě proto nelze přijmout variantu
2 u §14 odstavec 1 a současně § 15 a §
15 a).
Vláda v případě těchto paragrafů
proto výrazně podporuje přijetí první
alternativy, přičemž souhlasí se zněním
zpravodajské zprávy v tom, že nárok
na náhradu bude rozšířen na všechny
vlastníky, kteří budou provozovat zemědělskou
výrobu.
S úpravou způsobu této náhrady, který
umožňuje i poskytování služeb,
vláda rovněž souhlasí a doporučuje
ji.
Důležitou částí zákona
jsou ustanovení § 16 a následující,
které znamenají zásadní změnu
v užívání zemědělské
a lesní půdy, případně i budov,
oproti dosud platné úpravě.
V zájmu vyrovnaného postavení vlastníků
a uživatelů a vytvoření obdobných
ekonomických podmínek pro občany, družstevní
organizace, státní organizace apod. se ruší
právo bezplatného užívání
a ze zákona se nahrazuje nájemním vztahem
mezi vlastníkem a uživatelem, pokud nedojde k jiné
dohodě. Zákon upravuje tento vztah rámcově.
Výše nájemného i bližší
vztah nájemního vztahu se ponechává
na dohodě obou stran. Uživateli ani vlastníkovi
se neukládá povinnost majetek užívat.
Pronajímateli i nájemci je dáno v podstatě
stejné právo rozhodnout o tom, zda v nájemním
vztahu setrvají nebo jej vypovědí. Kratší
výpovědní lhůtou jsou v letošním
roce zvýhodněni pouze ti vlastníci, kteří
se rozhodnou zahájit zemědělskou výrobu.
Zvláštní ochranu mají v zákoně
uživatelé pozemků, na nichž jsou zřízeny
zahrádkářské a chatové osady
a v nich pak vybudovány stavby v osobním vlastnictví,
neboť zde zákon respektuje nejen obecný zájem
na zachování tohoto druhu doplňkové
zemědělské výroby, ale také
právní vztahy vytvořené v souladu
s právním řádem. Nepřipouští
tedy ukončení nájemního vztahu před
uplynutím doby, na kterou bylo právo dočasného
užívání příslušnou
organizací Svazu zahrádkářů
sjednáno. Samozřejmě i toto užívání
bude za úplatu, při jejím řízení
se však bude vycházet ze stavu, v jakém tyto
pozemky byly v době předání svazu
zahrádkářů. Také při
skončení práva užívání,
obdobně jako při vrácení vlastnického
práva k pozemku, budou finančně vypořádány
náhrady za trvalé porosty a zaniklé budovy.
Mohou se vyskytnout nejasnosti, pokud jde o účel
§ 21. Vládní návrh takové ustanovení
neobsahoval, protože podle něho se měl zákon
vztahovat nejen na zemědělskou a lesní půdu,
ale i na další pozemky. Po úpravě §
1 odstavec 1 písmeno a), jak vyplývá ze zpravodajské
zprávy, by proto nebylo možno převádět
původním vlastníkům pozemky, které
dnes do zemědělské a lesní půdy
nespadají, i když původně o zemědělské
nebo lesní pozemky šlo, ani by nešlo za ně
poskytovat náhradu. U pozemků, které přešly
na stát podle zákona o pozemkových reformách,
by vůbec nebylo možno pozemky vrátit, ani podle
zákona o mimosoudních rehabilitacích. Má-li
být zachována možnost restituce u těchto
pozemků, bylo třeba řešit tuto otázku
v přechodných ustanoveních a platnost restituční
části vztáhnout na tyto pozemky, které
ztratily už svůj původní zemědělský
a lesní charakter.
Zpravodajská zpráva obsahuje v § 22 návrh
na zařazení nového ustanovení, kterým
se částečně novelizuje zákon
o zemědělském družstevnictví.
Jak je vám známo, platný zákon o zemědělském
družstevnictví ukládal družstvům
přizpůsobit jejich stanovy ustanovením zákona
a přijmout je do 31. března letošního
roku. Prudký politický vývoj, přijetí
nových zákonů a příprava novelizace
zákona o zemědělském družstevnictví
vnesly do této situace nové prvky. Řada družstev
stanovy už přijala, tyto stanovy však samozřejmě
nemohou brát v úvahu nové vztahy, které
založí zákon o úpravě vlastnických
vztahů k půdě. Další družstva
stanovy nepřijala na základě informace, že
se připravuje novela zákona o zemědělském
družstevnictví, podle níž se budou muset
stanovy znovu přizpůsobovat nové právní
úpravě. Všeobecně se proto očekává,
že termín k přijetí nových stanov
bude posunut do konce roku.
Vzhledem k tomu, že novela o zemědělském
družstevnictví se bude projednávat později
než tento zákon, souhlasíme s tím, aby
otázka úpravy stanov a posunutí termínu
k jejich přijetí byla řešena v přechodných
a zrušujících ustanoveních, jak je uvedeno
ve zpravodajské zprávě, případně
co se týče platnosti zákona po diskusi zde.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, zákon o úpravě vztahů k
půdě a jinému zemědělskému
majetku je právní normou, jejíž projednávání
ve Federálním shromáždění
bedlivě sleduje doslova celá naše země.
Věřím proto, že budete předložený
návrh i případně návrhy pozměňovací
posuzovat s velkou zodpovědností a pečlivostí
a že při samozřejmé snaze o sblížení
různých stanovisek podpoříte základní
filozofii i logiku federální vlády. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu ministrovi Dlouhému.
Iniciatívny návrh skupiny poslancov (tlač
225 a 225 A) uvedie poslanec Miroslav Tyl. Než príde
k mikrofónu, dovoľte, aby som vás informoval,
že na našu schôdzu prišli tiež delegovaní
poslanci Slovenskej národnej rady, a to páni Varjú,
Bartakovič a Kačmár, ktorých tiež
vítam. Slovo má poslanec Tyl.
Poslanec SL M. Tyl: Pane předsedo, pane předsedajíci,
vážení kolegové, předkládám
návrh zákona skupiny poslanců podle tisku
225 A, který důsledně vychází
z koncepce scénáře ekonomické reformy
a ze schválených restitučních zákonů.
Ta část zákona, která se dotýká
privatizace státního majetku, zachovává
základní dikci malého privatizačního
zákona a umožňuje předstih všestranně
výhodného vydražování vytypovaných
provozních jednotek před kupónovou privatizací.
Zákon bere v úvahu celý komplex zemědělské,
lesnické a ostatní venkovské problematiky,
její obrovský rozsah a význam. Jako převážně
budoucí nabyvatelé půdy zákon v zásadě
předpokládá fyzické osoby, právnické
osoby, obce a církve se stanou vlastníky z restituce
a dále vlastníky stavebních parcel a dalšího
nezbytného zázemí ke všem druhům
podnikání podle příslušných
zákonů.