Středa 27. března 1991

Poslanec SL M. Čič: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, pán poslanec Kopřiva vysvetlil, že tu došlo len k technickému nedorozumeniu, resp. k nedostatku, pretože to tak bolo prerokúvané v ústavnoprávnych výboroch. Pokiaľ ide o odst. 6, o ktorom hovoril pán poslanec Senjuk, v § 10, myslím, že túto problematiku rieši komplexne návrh zákona o pôde a neodporúčam, aby to bolo riešené takým spôsobom v tomto odstavci. Súhlasím s jeho návrhom, ktorý teraz predniesol, aby tam bola doplnená táto veta "oprávnenej osobe prislúcha peňažná náhrada." My sme sa poradili i s pánom predsedom ústavnoprávneho výboru dr. Vosčekom a s takýmto návrhom súhlasíme a odporúčame, aby to bolo takto schválené.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Můžeme to tedy chápat jako součást zpravodajské zprávy, protože výbory takto jednaly? (Ano.) Děkuji za vysvětlení předsedovi ústavně právního výboru poslanci Čičovi a zahajuji rozpravu. Přihlášeni jsou zatím poslanci Mikan, Hruška a Stome. Prosím o další přihlášky. Jako první má slovo poslanec Mikan.

Poslanec SN V. Mikan: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vzpomínám si, jak jsme při schvalování zákona č. 403/1990 Sb., velmi obtížně hledali řešení pro zachování diplomatických misí. To, že návrh nakonec prošel většinou jediného hlasu, svědčí o tom, že jsme uvedený způsob nepovažovali za optimální. V zákoně o mimosoudních rehabilitacích se zachování provozu diplomatických misí, zdravotnických a sociálních služeb, pracovní rehabilitace, školských a kulturních zařízení podařilo vyřešit lépe formou nuceného nájmu na dobu 10 let. Proto navrhovatelé právem převzali tento způsob řešení do novely zákona č. 403/1990 Sb.

Mnozí z nás dostali řadu připomínek k připravované novele, jak od tělovýchovných jednotek a sportovců, tak i od dalších organizací a jednotlivců zabývajících se sportem a tělovýchovou. Upozorňuji vás, že v důsledku zákona o malé restituci dochází a bude docházet k omezování, ohrožování i zastavování činnosti tělovýchovných jednot, cvičení dětí i dospělých i dalších tělovýchovných aktivit. Prostory, které se využívaly jako tělocvičny, fitcentra, posilovny, ubytovny, regenerační centra apod., ztrácejí mnohdy po převzetí původním majitelem tyto funkce. Jedná se například o tělocvičny upravené a udržované často svépomocí v sálech vesnických hospod a další podobná drobnější zařízení. Sportovní a tělovýchovná činnost, která je jistě společensky žádoucí, přinejmenším ze zdravotních důvodů, by se tím ještě více omezovala.

Proto skupina poslanců navrhuje zahrnout ochranu provozu tělovýchovných zařízení do novely zákona formou nuceného pronájmu na dobu 10 let, to znamená stejně, jak to má platit pro kulturní, školská a zdravotnická zařízení.

Do § 12 odst. 2 písm. d) na str. 3 navrhujeme vložit slova "a tělovýchovných". Písmeno d) by mělo znění: "provoz kulturních a tělovýchovných zařízení". Tento doplněný návrh přijal při projednávání zahraniční výbor Sněmovny národů, poslanci ze skupiny pro podporu tělovýchovy a sportu ho přednesli při projednávání i v dalších výborech.

Do návrhu usnesení o doplnění zákona č. 403/1990 Sb., to je tisk 548, tento náš návrh nebyl zahrnut patrně také proto, že znění novely malé restituce by nebylo zcela totožné s odpovídajícím odstavcem zákona o mimosoudních rehabilitacích. Ale charakter objektů, kterých se dotýká malá restituce, je poněkud odlišný od velkých a právě tyto menší objekty, ve kterých se vedle dalších činnosti provozuje také tělovýchova, jsou zahrnuty do malé restituce. Jedná se o děti, které se svými dobrovolnými cvičiteli nebo trenéry chodí dvakrát týdně cvičit do sálu místní hospody, nebo o skupiny žen, které po večerech cvičí gymnastiku, aerobik, strečink, mimo jiné také proto, aby se nám líbily. Jedná se o prostory, které si mnohdy sportovci svépomocí upravili a udržovali a dnes ztrácejí často jedinou možnost, kde cvičit, která v místě či vesnici je. Majetek bude pochopitelně předán oprávněným osobám, původním majitelům, ale institut nuceného nájmu pomůže překonat přechodné období, kdy by mohla tělovýchovná či sportovní činnost zaniknout.

Dovolím si na závěr zdůraznit souvislost mezi sportováním a zdravím a výkonností, a to i duševní. Ve Spojených státech, kde před lety měli srovnatelnou úmrtnost na srdeční a cévní choroby jako je u nás, začali prosazovat slogan: "Chceš-li být úspěšný, musíš být zdravý - chceš-li být zdravý, musíš sportovat." Podařilo se jim to, že celý národ začal běhat. Od prezidenta při státní návštěvě až po řidiče náklaďáků při polední pauze a podařilo se jim také to, že díky tomu v poměrně krátkém období snížili úmrtnost na infarkt a obdobné choroby na polovinu. U nás stále ještě tyto choroby z 55 % jsou nejčastější příčinou úmrtí. Pokud nevytvoříme podmínky pro zlepšení životního stylu, budeme muset o to více investovat do zdravotnictví, dávek pro invalidy, do péče o postižené a budeme především ztrácet své spoluobčany a své blízké dříve, než je to nutné.

Byl bych rád, kdybyste si mnozí vzpomněli na své mládí, na začátky v Sokole, v tělovýchovných jednotách, skautu, na sport a turistiku a umožnili dnešní mládeži podobné pěkné zážitky. Děkuji vám za podporu. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Mikanovi. Slovo má poslanec Hruška.

Poslanec SN M. Hruška: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovoluji si předložit pozměňovací návrh, který zní: Bod 5 v § 13 odst. 2: vypustit slovo "nejprve", ostatní body se přečíslují. Vzhledem k tomu, že mnozí z vás nemáte původní zákon č. 403/1990 Sb., dovolím si odcitovat výše uvedený paragraf: "Movité věci, které slouží k provozu činnosti umístěné ve vydávané nemovitosti, je organizace povinna nabídnout ke koupi nejprve oprávněným osobám za zůstatkovou cenu, a to nejpozději ve lhůtě uvedené v § 19 odst. 2."

Svůj pozměňovací návrh zdůvodňuji tím, že přestože § 13 odst. 2 je konstruován tak, aby zajišťoval předkupní právo původnímu majiteli na movitý majetek, skutečnost je jiná. Organizace tvrdí, že pokud má sama na movitém majetku zájem, nemá povinnost původnímu vlastníku jej nabídnout, teprve tehdy, kdyby zájem neměla, nabídne jej nejprve původnímu vlastníku. Je zarážející, že takto si vysvětlují výše uvedený paragraf i někteří úředníci na ministerstvu pro správu národního majetku a jeho privatizaci. Takže organizace hromadně odváží movitý majetek z provozoven určených k privatizaci, a přitom tvrdí, že podle § 22 zákona č. 403/1990 Sb., zachází a nakládá s movitými věcmi jako řádný hospodář. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Nyní má slovo poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych připomenout ve věci pozměňovacího návrhu svého předřečníka situaci, kterou jsme zde měli 30. 10. 1990. Tehdy se totiž jednalo o to, že novelou 403 opravíme domnělou naši chybu, když jsme z osoby nájemníka učinili právní skutečnost, zda vlastník dostane nemovitost zpět, či nikoliv. Bylo zde tehdy mnoho hlasů, které kolega Senjuk označil za sociální demagogii, které se domnívaly, že čím stát déle bude vykonávat funkci šafáře národního či státního majetku, tím lépe pro tuto společnost. Dokonce zde byly i takové hlasy, které říkaly, že zájem našeho polistopadového státu je vyšší než zájmy 150ti vlastníků.

Tehdy se mluvilo také o záležitosti § 13 a kolega Benda říkal: Movité věci, které slouží k provozu činnosti umístěné ve vydávané nemovitosti, je organizace povinna nabídnout ke koupi nejprve oprávněným osobám za zůstatkovou cenu, a to nejpozději ve lhůtě uvedené v § 19 odstavec 2, což byla Ihůta 30 dnů, a takto také tato předloha zůstala. Domnívám se, že nelze jinak vykládat toto ustanovení, než že organizace je povinna tyto věci nabídnout. Ona musí udělat ofertu - nabídku tomu, kdo žádá o vydání nemovitosti, zda věci tam umístěné chce koupit, a to za zůstatkovou cenu, která v této nabídce ze zákona musí být uvedena. Domnívám se, že jakékoli jiné výklady jsou výklady zavádějící a s tímto zákonem nejsoucí ve shodě.

Nicméně jsou zde další právní důvody, a to měl zřejmě na mysli můj kolega, který hovořil předtím, na ochranu žadatelů, totiž ustanovení § 22, který říká, že organizace je povinna s odňatými věcmi a s movitostmi až do jejich vydání - parafrázuji důležité části pouze - nakládat s péčí řádného hospodáře. Nemůže je převést jinému a nemůže převést na jiného ani jejich užívání. Domnívám se, že ustanovení tohoto paragrafu nemůže organizaci vést k takovému výkladu, že by říkala - já s péčí řádného hospodáře pečuji o toto zařízení nebo o tento stroj tím způsobem, že ho přemístím jinam, aby ho ten, kdo žádá o vydání objektu, nedostal, a budu ho využívat, abych pečoval o to, abych z něj měl zisk. Toto ustanovení zákona se vztahuje zřetelně pouze na to, aby tato věc, která má být vydána s nemovitostí, tj. toto zařízení nebo tento stroj, nebyla poškozena, zničena, aby ji organizace nemohla nechat vyvézt na dvůr a nechat tam na ni pršet.

Domnívám se, že z těchto důvodů bychom nemuseli přikročit ke změně § 13 návrhu, jak je v zákoně obsažen, a že by mohl zůstat původní text.

Nicméně otázka této novely je zajímavá i z jiné stránky. Jistě si pamatujeme, že byla předmětem velké debaty. Kolega Houška tehdy pronesl jeden ze svých nejlepších projevů, které zde měl, a zdůraznil, jak je nutno zachovávat tu záležitost, jestli chceme zprivatizovat či nikoliv. Nám nejde o to, abychom někomu něco vraceli v prvé řadě, ale abychom také zprivatizovali. Nejrychlejší a nejlepší cesta je - která vylučuje korupci, když věci bude prodávat někdo jiný, když s ní bude nakládat sám vlastník, protože toho nikdo nepřesvědčí, že může prodat za poloviční cenu, za cenu nějakých výhod.

Kolega Kobylka tehdy řekl, že nemůžeme jít do Evropy tím, že někomu ukřivdíme. Kvantifikace, že zájem státu vůči 150ti objektům postavíme jaksi na váhy, není cesta správná. Zmínila se o tom i řada jiných lidí. Proč to říkám? Tehdy Československá televize, která měla půlhodinové vysílání, vysílala pouze 20 minut a kousek. Všechny tyto podporující návrhy tomu, co dnes máme schvalovat, vysílány nebyly, a to zásahem ze shora, nikoliv zásahem reportérů, kteří byli ve Federálním shromáždění. Proč to říkám? Říkám to proto, abychom viděli, jaký posun v informatice se dozvíme v nynější době, jestli nastal. Já vám děkuji. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní vystoupí poslanec Roman, připraví se poslanec Filip.

Poslanec SN L. Roman: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia poslanci, podľa § 479 Občianskeho zákonníka neplnoletým potomkom sa musí dostať z testamentu aspoň toľko, koľko predstavuje ich dedičský podiel zo zákona a plnoletým potomkom aspoň toľko, koľko predstavujú 3/4 ich dedičského podielu zo zákona. Ak testament tomu odporuje, je v tejto časti neplatný, ak nedôjde k vydedeniu uvedených potomkov.

Otázku vydedenia rieši novela Občianskeho zákonníka - zákon č. 131/1982 Zb. Vychádzajúc z citovaného ustanovenia Občianskeho zákonníka a z princípu právnej kontinuity - i keď odlišných právnych systémov - navrhujem v § 3 odstavec j písmeno a) zmeniť v tomto znení: "Keď vlastník zomrel alebo bol vyhlásený za mŕtveho, vydáva sa odňatá vec ďalším oprávneným osobám v tomto poradí: a) testamentárny dedič, keď testament bol predložený pri dedičskom konaní, ktorým nadobudol celé dedičstvo." Takto je to upravené i v zákone o mimosúdnych rehabilitáciách. Zákon lex specialis tu podľa môjho názoru nie je vhodný.

Vážené dámy, vážení páni, myslím, že si vieme predstaviť, aký negatívny dopad má alebo môže mať inštitút tzv. univerzálneho testamentárneho dediča. Môže to mať negatívny dopad ako na právne, tak i medziľudské vzťahy. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní má slovo poslanec Filip, připraví se poslanec Skalický.

Poslanec SL V. Filip: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dovolte, abych vyjádřil svou podporu novele tohoto zákona. Předložím vám návrh na doplnění § 19 a. Vede mne k tomu skutečnost, která není ojedinělá, ale jeden z příkladů uvedu: Jde o stavbu v Lomnici nad Lužnicí, která byla postavena v roce 1885. V roce 1910 přešla smlouvou trhovou do vlastnictví manželů Holických. Tito ji využívali až do roku 1946, kdy pro svůj věk objekt pronajali smlouvou nájemní z 18. října 1946 družstvu Jipro v Lomnici nad Lužnicí , kdy družstvo mělo připsáno i předkupní právo.

Tento objekt od roku 1957 sloužil jako školní stravovna a jídelna, a to na základě smlouvy z 5. 6. 1957 za nájemné 3 740 korun za rok. V té době však došlo ke schválení zákona č. 15 z roku 1959.

V roce 1960 rozhodnutím finančního odboru ONV v tehdejším okrese Třeboň z 10. 5. je uvedeno: "objekt je používán pro školní stravovnu a školní jídelnu na základě nájemné smlouvy za výše uvedené nájemné." Majitelé objekt nevyužívají a bydlí ve vlastním domku č. 128 v Lomnici. Po zahájení užívání jako školní stravovny v letech 1957 až 1960 byla provedena modernizace celého objektu, nové obklady, nové dlažby, bylo dáno nové zařízení na náklady tehdejšího ONV. V roce 1960 rozhodnutím z 10. 5. majetek přešel do vlastnictví státu.

Celková generální oprava objektu z roku 1885 byla provedena však až v letech 1968 až 1970 s nákladem 1,5 mil. korun a okresní národní výbor v Jindřichově Hradci ji začal využívat 2. 3. 1970. V dalších letech bylo na objekt napojeno centrální vytápění, zařízeno teplovodní vytápění, teplá voda a ostatní. Přesto, vzhledem k tomu, že v Lomnici nad Lužnicí je značně jiné podloží, je to oblast rybníků, došlo k zatopení spodních částí sklepů v roce 1985, a proto byla později školní jídelna vystěhována a rozhodnuto o modernizaci.

Modernizace byla zahájena v roce 1989, rozpočtové náklady na modernizaci byly 5,5 mil. korun. V současné době je prostavěno za 2,8 mil. korun. O majetek se podle zákona 403 přihlásili 4 dědicové.

Jednání, které probíhalo na obecním úřadě v Lomnici, bylo vedeno tak, že obecní úřad v Lomnici byl ochoten vydat stavbu po zaplacení zhodnocení stavby. Všichni 4 dědicově bývalých majitelů prohlásili stavbu za znehodnocenou přes prostavěných 2,8 mil. korun a chtějí majetek vydat a zaplatit znehodnocení stavby.

To samozřejmě vedlo k obrovským potížím jak ve školství, tak ale i mezi lidmi v Lomnici nad Lužnicí.

Proto mi dovolte, abych kromě podpory tohoto návrhu zákona, který alespoň zajišťuje, že po dobu 10 let bude moci školní jídelna být, a aby nebylo bráněno převzetí majetku dědiců, navrhl nový odstavec do § 19a, byl by to odstavec 2 a další dva odstavce by se přečíslovaly. Zde by bylo stanoveno, že podstatně zhodnocení stavby provedené v období po roce 1985 (víte, že v letech 85 - 86 došlo k přehodnocení cen nemovitostí) - se oceňuje částkou dle prokázaných investičních nákladů. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní má slovo poslanec Skalický, připraví se poslanec Vosček. S technickou poznámkou se hlásí poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Měl bych dotaz k předřečníkovi k návrhu. Nedomnívám se, že by se za základ měly vzít proinvestované peníze. Co když byly proinvestovány neúčelně nebo byly ztraceny apod. To je velmi ošidné. Investice půl miliónu nemusí stavbu o půl miliónu zhodnotit. Tomuto návrhu nelze rozumět.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: K návrhu se můžeme vyslovit potom. Pane poslanče, máte slovo.

Poslanec SN J. Skalický: Pane předsedající, dámy a pánové, jeden z momentů, ve kterém hodláme touto novelou sladit dikci zákona o mimosoudních rehabilitacích a zákona č. 403/1990 Sb., je okruh povinných osob, který rozšiřujeme stejně jako v zákoně o mimosoudních rehabilitacích též o fyzické osoby, jež nabyly věc od státu, který získal oprávnění s ní nakládat za okolností uvedených v § 1, a to v případech, kdy tyto osoby nabyly věc v rozporu s tehdy platnými předpisy nebo na základě protiprávního zvýhodnění osoby nabyvatele atd.

V souvislosti s tím novela řeší způsob, jakým mohou tyto povinné osoby žádat o odškodnění. Týká se to bodu 6, tisku 548, kde v § 15 odst. 1 se doplňují nové věty. Uplatní se, jestliže fyzická osoba věc od státu způsobem uvedeným v § 4 odst. 2 zákona. V takovém případě se nemovitost vydá oprávněné osobě, přičemž povinné osobě vznikne právo na vrácení kupní ceny, kterou zaplatila při koupi věci.

Doporučuji tuto větu doplnit tak, že by se na konci této věty udělala čárka a doplnila se slova "a úhradu nutnou k zřízení práva osobního užívání pozemku". Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci Skalickému, prosím poslance Vosčeka.

Poslanec SN J. Vosček: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, mám len krátku poznámku vo forme pozmeňovacieho návrhu v § 12 odst. 4 predloženého návrhu novely zákona 403.

Navrhujem doplniť k predloženej zmene odst. 4: "Povinná osoba nahradí oprávnenej osobe náklady za znehodnotenia nehnuteľnosti nad bežné opotrebenie." Považujem za potrebné toto znenie doplniť, pretože bez tohoto doplnenia by doterajšie znenie odst. 4 - 12 bolo nevyvážené v neprospech oprávnených osôb.

Navrhovaná úprava, ktorú som predniesol ako pozmeňovací návrh, zodpovedá i riešeniu problematiky v zákone o pôde. Preto odporúčam, pani poslankyne a páni poslanci, tento pozmeňovací návrh v záujme vyváženého riešenia prijať. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Z písemně přihlášených poslanců již všichni vystoupili. Pokud se hlásí další poslanci, prosím o písemné přihlášky. Hlásí se poslanec Vild.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP