Středa 27. března 1991

Poslanec SN J. Vild: Vážené Federální shromáždění, jde pouze o jazykovou úpravu v bodu 2 - 9 odst. 2. Domnívám se, že by text měl znít takto: "osoby, které uplatní nárok ve lhůtě uvedené v § 19 a jejichž..." to bychom si měli dopsat a myslím, že není nutné, aby to byl pozměňovací návrh.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Hlásí se ještě poslanec Dienstbier.

Poslanec SL J. Dienstbier ml.: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, poslanec Hruška předložil návrh na změnu v § 13, a sice vypustit slovo "nejprve". Rád bych předložil pozměňovací návrh, který by byl širší a tento návrh by také obsahoval.

Navrhuji nové znění odst. 2, a sice toto: "Movité věci, které slouží k provozu činnosti umístěné ve vydávané nemovitosti, která je využívána ke stejné nebo obdobné činnosti jako před vyvlastněním podle předpisů uvedených v § 1, je organizace povinna nabídnout ke koupi oprávněným osobám za zůstatkovou cenu, a to nejpozději ve lhůtě uvedené v § 19 odst. 2."

Jedná se o to, aby organizace, která například zřídila v malém činžovním domu výpočetní středisko, nebyla nucena odprodat za zůstatkovou cenu počítačové vybavení ve velké hodnotě. Děkuji Vám za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský Ptám se poslance Hrušky, zda je v jeho návrhu tento návrh obsažen? (Poslanec SN M. Hruška: Není.)

Hlásí se ještě někdo do diskuse? (Nikdo.) Nikdo. Končím rozpravu. Než udělím slovo navrhovatelům k závěrečnému slovu, ptám se pana předsedy ústavně právního výboru, zda všechny tyto poznámky a věci byly ve schůzi ústavně právních výborů projednány. (Byly projednány. Doporučuji, aby se hlasovalo o pozměňovacích návrzích.)

Prosím všechny poslance aby předali své návrhy písemně zpravodajům k dispozici. Ptám se nyní zpravodajů, zda si přejí oba slovo. Nejprve paní poslankyně Samková.

Poslankyně SN K. Samková: Rozdělíme si to společně s panem Senjukem podle toho, k čemu máme blíže. Nejprve bych se vyjádřila k návrhu pana poslance Mikana, který navrhuje rozšíření nuceného nájmu pro účely tělovýchovných zařízení. Upozorňuji, že tímto vlastně jdeme nad rámec novely, kdy tato novela bude v trochu odlišném znění než je zákon o mimosoudních rehabilitacích. Znamená to, že trochu překročí rámec, k němuž jsme se chtěli dostat. Nicméně vzhledem k tomu, jak vyplynulo z pozměňovacího návrhu kolegy Mikana, krása našich žen je přímo bezprostředně ohrožena, necháváme na sněmovnách, jak se v této věci rozhodnou.

Co se týče návrhu poslance Romana, který žádá sjednotit ustanovení § 3 - tzn. oprávněných osob v písm. a) - zcela vřele bych s ním souhlasila, jestliže by se nejednalo o novelu zákona, ale o nový zákon. V tomto případě by mohlo totiž dojít ke skutečnosti, že některé osoby byly již oprávněné (podle zákona č. 403) a nyní by oprávněnými osobami přestaly být. Domnívám se, že v rámci zachování právních jistot státu a občanů je tento přístup nemožný. Nemohu si ho na svou zodpovědnost vzít.

Co se týče návrhu pana poslance Filipa, musím říci, že neovládám geologické složení Lomnice nad Popelkou, jak předpokládal. Obávám se, že jeho návrh by přinesl značné množství komplikací ve všech ostatních případech, jichž by se nějakým způsobem dotkl. Tedy lex specialis Lomnice nad Popelkou také nedoporučuji přijmout.

K ostatním bodům se vyjádří kolega Senjuk.

Poslanec SN R. Senjuk: Napřed bych se chtěl vyjádřit k připomínce kolegy Mikana. Domnívám se, že mě nikdo nebude podezírat z toho, že nemám rád ženy, a o to víc krásné, ale domnívám se, že nájem tělovýchovných zařízení, nucený nájem tělovýchovných zařízení, umístěných, jak zde byl uváděn příklad, v pohostinství, ve vesnicích o stech číslech, které jsou většinou v havarijním stavu, by toto břemeno zamezilo investicím do těchto objektů, které jsou v současné době, podle mne, naprosto nutné. Z tohoto důvodu bych proto nedoporučoval rozšiřovat věcná břemena na tato tělovýchovná zařízení.

Co se týče pozměňovacího návrhu kolegy Hrušky, domnívám se, že z některých vystoupení kolegů poslanců jednoznačně vyplývá, že úmysl v původním - 13 zákona č. 403 byl ten, že povinná organizace je povinna nabídnout ke koupi movité věci ve vydávané nemovitosti. Nikoliv, že záleží na tom, zda se rozhodne, zda to chce prodat nebo ne. Je tam založena povinnost. Proto bych tento návrh kolegy Hrušky nedoporučoval, prosím, aby ho buď stáhnul, považuji ho za naprosto nadbytečný, protože podle mého názoru i názoru tohoto auditoria, při schvalování původní verze zákona 403 byl úmysl zákonodárce jednoznačný. V tomto duchu tedy podporuji vystoupení kolegy Stomeho.

Co se týče vystoupení poslance Skalického, děkuji za jeho připomínku. Považuji za relevantní a doporučuji k přijetí.

Co se týče poslance Dienstbiera, domnívám se, že právně jeho návrh by zapříčiniI a zakládal množství soudních sporů, protože by se vedly spory o tom, zda předmět k podnikání je totožný, jestliže je to továrna s ručním pohonem a v současné době s elektronicky řízeným systémem na obrábění kovů, zda je to pokračování stejného předmětu podnikání či nikoliv. Z tohoto důvodu bych nedoporučil návrh kolegy Dienstbiera.

Zapomněl jsem ještě na připomínku nebo pozměňovací návrhy kolegy Voščeka. Konzultoval jsem v průběhu diskuse to, zda běžné opatření zná náš právní řád. Bylo mi řečeno, že ano. V tomto případě nechávám záležitost na rozhodnutí sněmovnám. Proti tomuto pozměňujícímu návrhu osobně nic nemám.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: S technickými poznámkami se hlásí pan poslanec Roman a poslanec Mikan. Upozorňuji však, aby skutečně šlo o technické poznámky. Diskuse byla skončena, v diskusi se již nepokračuje.

Poslanec SN L. Roman: Reagujem len na to, čo povedala pani Dr. Samková. Myslím, že by vznikalo podstatne menej komplikácií, ak dôjde k novele § 3 odst. 1 a) , než keby k tejto novele nedošlo. Takzvaných neopomenuteľných dedičov môže byť omnoho viac než univerzálnych.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: O vašem návrhu budeme, pane poslanče, hlasovat.

Poslanec SN V. Mikan: Chtěl bych pouze kolegovi Senjukovi říci, že u těch tělocvičen se většinou nejedná o havarijní stav, ale o stav dobrý. Jedná se o to, aby byl pronájmem umožněn tělovýchovný život, i přesto, že to majitel dostane. Tam nebude majitel omezen.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ptám se teď obou zpravodajů, zda mají všechny pozměňující návrhy seřazeny.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec T. Kopřiva: Omlouvám se ještě panu kolegovi Vosčekovi, jeho rukopis osobně nemohu přečíst, požádal bych ho, aby svůj návrh mohl přečíst on sám.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nic nebrání tomu, abychom přistoupili k hlasování. Dáme ovšem pokyn zvukovému signálu, aby se poslanci dostavili, protože nejsme usnášeníschopní. Poslanec Pohanka má technickou poznámku.

Poslanec SL M. Pohanka: Já bych chtěl využít čas, než se sejdou poslanci, k technické poznámce, k upozornění, že návrh pana kolegy Vosčeka je patrně v souladu s návrhem zákona o půdě, jak říkal, ale už není v souladu se zákonem o mimosoudních rehabilitacích.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane kolego, omlouvám se, ale tato poznámka překračuje rámec faktické poznámky, protože rozprava byla již skončena. S tímto upozorněním jste měl vystoupit v rámci rozpravy.

Prosím pány zpravodaje, aby uvedli první pozměňující návrh.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec T. Kopřiva: Já bych se vyjádřil nejprve obecně ke všem pozměňujícím návrhům. My jsme jednali o této novele v ústavně právních výborech a zaujali jsme obecně stanovisko, že jsou nutné některé změny zákona č. 403, ale že bychom se měli vyvarovat změn, které by mohly navodit právní nejistotu u občanů. To byla naše jedna zásada a druhá zásada je, abychom se, pokud dodržíme tu první zásadu, co nejvíce přiblížili zákonu o mimosoudních rehabilitacích.

Kolega Mikan navrhuje do § 12 odst. 2, písm. d) doplnit slovo: "tělovýchovných"; z těchto dvou uvedených důvodů tento návrh nedoporučujeme zařadit.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Než budeme hlasovat, má ještě technickou poznámku poslanec Dienstbier.

Poslanec SL J. Dienstbier ml.: Já bych chtěl jenom upozornit na to, že v tuto chvíli je hlasování pouhou formalitou, protože stačí zákaz majorizace...

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Není tady zákaz majorizace.

Poslanec SL J. Dienstbier ml.: Já se tedy omlouvám.

(Hlas z pléna: Rád bych se dotkl toho zákazu majorizace, protože jsme zákon 403 schvalovali, tak by tady měl platit zákaz majorizace, protože jde o majetek.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Jste si tím jist, pane poslanče? (Hlas z pléna : Ano.) Tak já to nechám ověřit.

Než zjistíme skutečnost, která se stala spornou, ptám se všech navrhovatelů, zda trvají na svých návrzích, zda eventuelně někdo z nich svůj návrh nestáhl zpátky. Prosím poslanec Hruška.

Poslanec SN M. Hruška: Já, po vysvětlení předkladatelů, stahuji svůj návrh. Chtěl bych říci, že jsem také pochopil § 13 tak, jak je citován, to znamená, že jsme v něm skutečně zakotvili předkupní právo původních majitelů, ale v tom případě žádám, aby se úředníci na ministerstvu pro správu národního majetku a privatizaci seznámili se stenografickou zprávou o našem jednání, aby nevykládali tento zákon jinak.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Mějte prosím ještě chvilku strpení, skutečnost, o které tady pan poslanec před chvílí hovořil, se ověřuje ve stenografickém zápisu schůze, na které jsme zákon 403 přijímali.

Vážení kolegové, budeme pokračovat v jednání. Prosím, abyste zaujali svá místa, abychom mohli hlasovat.

K námitce, která byla vznesena, bych chtěl říci, že tato otázka byla otevřena při minulém jednání o tomto zákoně. Odkazuji vás na zprávu o 6. společně schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů, 4. část, str. 682 a následující. Sporná procedura byla vyřešena tím, že na tuto problematiku se zákaz majorizace nevztahuje. Hlasovali jsme o ní bez zákazu majorizace. Není žádný důvod, abychom teď postupovali jinak.

Prosím, pane poslanče, opakujte první pozměňující návrh, abychom mohli přistoupit k hlasování.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec T. Kopřiva: Pan Mikan navrhuje do paragrafu 12 odst. 2, písm. d) doplnit slova "a tělovýchovných". Zpravodajové nedoporučují.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny národů. Ptám se jich, kdo je pro tento pozměňující návrh, ať zvedne ruku! (Hlasování v 11.42 h.) (Padesát sedm.) Padesát sedm.

Kdo je proti? (Dvanáct.) Dvanáct.

Kdo se zdržel hlasování? (Třicet čtyři.) Třicet čtyři.

Sněmovna národů tento návrh přijala. Tři poslanci nehlasovali.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Ptám se poslanců Sněmovny lidu, kdo je pro tento pozměňující návrh, ať zvedne ruku! (Šedesát šest.) Šedesát šest.

Kdo je proti? (Pět.) Pět.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet sedm.) Dvacet sedm.

Ve Sněmovně lidu několik poslanců hlasování ignorovalo, ale než jsem to stihl spočítat, zápis zmizel. Na výsledek hlasování to nemá vliv. Sněmovny tento pozměňující návrh přijali. Prosím, pane zpravodaji, pokračujte.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec T. Kopřiva: Další pozměňující návrh podal kolega Roman. Paragraf 3. odst. 1. písm. a) by měl podle jeho návrhu toto znění:

"Testamentárny dedič, ak testament bol predložený pri dedičskom konaní, ktorým nadobudol celé dedičstvo."

Vzhledem k tomu, že zákon je už téměř 5 měsíců v platnosti a došlo by k zpochybnění právních jistot občanů, zpravodajové nedoporučují.

Předsedající první místopředseda Z. Jičínský: Budeme hlasovat nejprve ve Sněmovně národů. Kdo je pro tento pozměňující návrh, ať zvedne ruku! (Hlasováni v 11.45 h.) (Pět.) Pět.

Kdo je proti? (Čtyřicet čtyři.) Čtyřicet čtyři.

Kdo se zdržel hlasování? (Padesát sedm.) Padesát sedm.

Čtyři poslanci nehlasovali. Sněmovna národů tento návrh nepřijala.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo je pro tento pozměňující návrh, ať zvedne ruku! (Tři.) Tři.

Kdo je proti? (Třicet dva.) Třicet dva.

Kdo se zdržel hlasování? (Šedesát jedna.) Šedesát jedna.

Ve Sněmovně lidu nehlasovali 3 poslanci. Návrh nebyl přijat. Prosím, pane zpravodaji, pokračujte.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec T. Kopřiva: Další pozměňující návrh podal kolega Filip. Do § 19 písm. a) navrhuje doplnit nový odstavec 2 a ostatní odstavce přečíslovat. Nový odstavec 2 by měl toto znění:

"Podstatné zhodnocení stavby provedené v období po roce 1985 se oceňuje částkou dle prokázaných investičních nákladů."

Ekonomické hodnocení vysvětlil navrhovatel kolega Senjuk a technickou poznámkou kolega Stome. Za ústavně právní výbory bych chtěl říci, že by to byl další režim jiného zhodnocení a v zájmu udržení právních jistot nedoporučujeme toto řešení.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Budeme hlasovat, nejprve opět poslanci Sněmovny národů. Ptám se poslanců Sněmovny národů, kdo je pro tento pozměňující návrh, ať zvedne ruku! (Hlasováni v 11.47 hod.) (Deset.) Deset.

Kdo je proti? (Šedesát čtyři.) Šedesát čtyři.

Kdo se zdržel hlasování? (Třicet jedna.) Třicet jedna. Pět poslanců nehlasovalo. Sněmovna národů návrh nepřijala.

Nyní hlasují poslanci Sněmovny lidu. Kdo je pro tento pozměňující návrh, ať zvedne ruku! (Devět.) Devět.

Kdo je proti? (Šedesát.) Šedesát.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet osm.) Dvacet osm.

Dva poslanci nehlasovali. Pozměňovací návrh nebyl přijat v obou sněmovnách. Prosím pana zpravodaje, aby pokračoval.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP