Úterý 26. března 1991

Malé strany, ktoré nie sú prítomné v tomto parlamente, otvorene spochybňujú legitimitu parlamentu. Prosím, to je ich názor. Každý dobre vie, že pomer síl, ktorý bol vyjadrený vo voľbách v júni minulého roku dnes už vôbec nezodpovedá. Strany, ktoré tak suverénne vyhrali, stratili dôveru verejnosti a malé strany zrejme majú pravdu v tom, že je potrebné nové meranie síl, aby tento parlament neviedol spoločnosť do katastrofy.

Preto by som mal dva návrhy. Prvý návrh: vzhľadom na výsledky komisie 17. novembra sa domnievam, že je namieste podať návrh na ukončenie činnosti tejto komisie. Táto komisia nie je schopná objasniť udalosti v najširších politických súvislostiach. Vzniká tu nebezpečie kamufláže podstaty veci, nebezpečie novej manipulácie s verejnou mienkou. Navrhujem teda, aby sa tento parlament uzniesol na ukončení činnosti Komisie pre vyšetrovanie udalostí 17. novembra.

Druhý návrh sa týka lustrácií. Mnohí tu vystupovali s tým, kto sa ako zaslúžil v boji proti starému režimu.

Tým, ktorí sa zaslúžili o jeho pád, ich zásluhy neberiem, prosím, nech im patrí sláva. Nemôžem ale súhlasiť s tým, aby tí, o ktorých nikto nevedel, ktorí mlčali a žili v tom samom režime, teraz vyťahovali domnelé zásluhy, ktoré sú len mystifikované silou požiadaviek, ktoré v tomto parlamente prednášajú.

Preto by som navrhol, aby ten návrh, ktorý tu bol už raz povedaný a ktorý neprešiel, bol opäť predmetom hlasovania a to tak, že každý poslanec by mal mať výpis z registra trestov a mal by byť verejne známy, aby sa ukázalo, že tí, ktorí v predchádzajúcom režime trpeli a majú záznamy ako politické odporci, že im patri oprávnení sláva, že ti, ktorí majú čistý register, ho majú čistý a tí, ktorí boli kriminálnici, nech sa ukáže, že boli kriminálnikmi pre hospodársku činnosť a porušovanie zákonov a nie preto, že boli proti režimu. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím, pán poslanec, aby ste svoje návrhy predložil v písomnej podobe, ako to vyžaduje rokovací poriadok. S faktickou poznámkou sa ako prvý hlásil poslanec Dostál, ako druhý poslanec Tomis.

Poslanec SN P. Dostál: Nechci komentovat obsah vystoupení pana Kanise, ale on dal faktickou otázku a já mohu fakticky odpovědět, protože jsem spolunavrhovatelem zákona i FISu. Srovnávat Státní bezpečnost s FIS je hrubá vulgarizace. O StB neexistoval žádný zákon kromě zmínky v zákonu o Sboru národní bezpečnosti. Všichni nyní pracujeme na novém zákonu o FIS, FIS je pod kontrolou parlamentu zvláštní komisi, která pracuje v branném a bezpečnostním výboru. Je to hrubá vulgarizace pro veřejnost a nemělo by se to opakovat.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Hovoriť bude poslanec Tomis. Ďalej sa s faktickou poznámkou hlási poslanec Mlynárik.

Poslanec SN v. Tomis: Pane předsedo, pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi jenom potvrdit to, co jsem řekl v pátek, že tento parlament, respektive jeho určité skupiny nectí právo. Mrzí mne, že nectí ani to, co si nedávno schválili. Článek 20 našeho jednacího řádu říká:"Nikdo nesmí být nikým přerušován, když mluví, s výjimkou oprávnění předsedajícího. Chovejte se jako lidé a ctěte zákony, které jste přijali."

Zároveň vytýkám předsedajícímu, že nedokáže sjednat pořádek ihned, nechá doznět toto jednání v parlamentu, a pak na to upozorní. To je nesprávný postup v rozporu s jednacím řádem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem za upozornenie, napravím svoje chovanie, pán poslanec. Hlási sa pán poslanec Mlynárik.

Poslanec SN J. Mlynárik: Pán kolega Kanis nemusel byť nikdy zanesený do registru zväzkov. Ako vedúci pracovník Ústavu marxizmu-leninizmu Ústredného výboru Komunistickej strany Slovenska, tak ako jeho nadriadení a podriadení, mal faktickú morálnu povinnosť podávať informácie politickej polícii, tzn. Štátnej bezpečnosti.

Zatiaľ čo tvoriví slovenskí historici za 20 rokov Husákovej normalizácie museli mlčať, pán Kanis mohol psát a hovoriť a je k údivu, že môže tak arogantne hovoriť i za nových pomerov. Podobne hovoria i jeho kolegovia. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďalej vystúpi v rozprave poslanec Wagner, pripraví sa poslanec Tichý, po ňom vystúpi poslanec Pernica.

Poslanec SL J. Wagner: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění , paní a pánové, svár, který zde vedeme je sportem mezi úsilím vybudovat bezpečné základy právního státu a obavami z důsledků nežádoucích a opačně působících pozůstatků svrhnutého a zvrhlého režimu. Právní stát chce ctít a má touhu ze všech zásad na přední místo postavit kategoricky imperativ mravní. Při tom všem je pravdou to, co zde mnozí konstatovali, že ve věci samé nejde pouze o mravnost, ale především o bezpečnosti státu, o osudy demokracie.

V osobách vlivných součástí starého režimu, především jeho opor, jakými bezesporu byli též ženy a muži ve službách Státní bezpečnosti, je trvalé riziko vědomé i řízené činnosti ještě přežívajících struktur této, či případně současně i zahraničních tajných služeb. To je fakt, který nelze popřít a který proto tento parlament, do jehož rukou vložili osudy státu, nemůže při svém rozhodování ztratit ze zřetele.

Na druhé straně parlament hlásící se k dědictví Masarykovu, měl by dbát jeho slov."Ale všechno politické úsilí koneckonců vychází z mravního úsudku, demokracie je úsilí proti nadpráví, proti násilnosti."

Náš problém neleží v jedné rovině, je mnohorozměrný, je v průsečíku mnoha rovin. Každý jednostranný pohled spěje k jednostranným řešením. Proto nemohu souhlasit ani s těmi, kteří ke štěstí této země usiluji ctít Machiavelliho podle jeho následující rady: "Lépe se vyplácí jednat rázně než ohleduplně, protože štěstěna je žena. Chceme-li nad ní mít vrch, musíme ji bít a zacházet s ní neurvale a štěstěna jako žena přeje mladým, protože nemají tolik ohledů, jsou divočejší a směleji si vynucují poslušnost."

Za mladé nemám jen mladé věkem, ale i ty, kteří vstoupili do politické arény z té převeliké společenské skupiny, která procházela středem, režim nepodporovala ani mu neodporovala, přijala hru. Režim předstíral, že platí, lidé předstírali, že dělají. Věřili ve vlastní poctivost a přitom se řídili heslem: "Kdo nekrade, okrádá rodinu".

Masaryk připomíná výrok Miltona:" Ti, kdo stojí a čekají, také slouží".

Revoluce i těmto ponižovaným otevřela oči a zvedla hlavu, byla něžná a měla vůli nezvednout ruce ke mstě. Má ji ještě? Bojím se o ni. vyslechli jsme a jistě ještě uslyšíme výtky, že jsme nic neučinili pro vyřazení z účasti na vlivu mnohých aktivních a iniciativních nejen služebníků, ale zejména podílníků na Staré moci. vytýká se, že se dovolilo zbohatlíkům starého režimu vyprat své špinavé peníze a použit je k vytváření nového a opět nadřazeného postavení, tentokrát hospodářského.

Vytýká se, že věrní tvůrci či spolutvůrci politiky zvůle nebo jen její vykonavatelé jen změnili své byrokratické kabinety a někdy ani to ne a slouží novým pánům. Tak otázka nemůže stát.

To, že něco potřebného nebylo učiněno, nesmí být zábranou pro jiné potřebné činy. Mohlo-li by se to zábranou stát, musí se hledat a nalézt východisko, řešit dosud neřešené. Co patří k tomu neřešenému? Mimo jiné to, že oporám starého režimu ještě pořád patří mnohé výhody a oběti jsou pořád ještě ve špatné, především sociální situaci. Zasloužilí nomenklaturní důchodci, mají, byť ne osobní, ale nejvyšší a vysoké důchody.

Oběti jejich zvůle patří mnohdy k téměř dnes již 1 200 000 lidí, kteří se letos dostali do skupiny žijící pod hranící životního minima, řečeno přesněji, na hranici chudoby. Režim násilí neprovozoval jen cestou zlořečená Státní bezpečnosti, ale prostředkem násilí byl celý systém sekretariátů, politbyr, nomenklatur, vnucený státním úřadům, odborům i hospodářské sféře ničemu neprospěje. Je třeba prostředky demokratického soudnictví postavit na pranýř zločiny a zločince, kteří byli odhaleni a mohou být žalováni. Zde existuje veliký dluh.

K tomu jsem už několikrát z této tribuny vyzýval a řekl jsem těž, že budu první, který navrhne - až se tak stane - aby byli amnestováni. Nejde o tresty, jde o výrok viny, ten prospěje k mravnímu vyrovnání rozbouřeně hladiny společenského života. V zájmu spravedlnosti, v zájmu budoucnosti, v zájmu důvěry občana k demokratickým institucím státu je nezbytně něco učinit. Zkoušky, kterými prochází naše mladá - říká se křehká - demokracie, jsou právě zkouškami životaschopnosti a životnosti jejich nových institucí. Jednou z nich je tento parlament.

Hovořilo se zde o ztrátě důvěryhodnosti. Koho? Ať kohokoliv, jen ne toho pravého, a tím jsme my všichni, Federální shromáždění. Konflikt mezi zákonodárnou a soudní moci je jedním z příznaků nemoci. Argumentace stavějící věci do takové polohy, že nebylo možné nic jiného, než rozhodnout, zda poruším jeden zákon, aby druhý byl ctěn, je vadná v samé její podstatě. Je výrazem černobílého nahlížení na svět, které tak dobře známe z praxe totalitního režimu.

Říkali jsme - nejsme jako oni. Jen je těžké tomu dostát. Článek desátý všeobecné deklarace lidských práv praví:"Každý má úplně stejné právo, aby byl spravedlivě a veřejně vyslechnut nezávislým a nestranným soudem, který rozhoduje buď o jeho právech a povinnostech, nebo o jakémkoli trestním obvinění, vzneseném proti němu." Ve spojení s článkem posledním, třicátým:"Nic v této deklaraci nemůže být vykládáno tak, aby dávalo kterémukoli státu, kterékoli skupině nebo osobě jakékoli právo vyvíjet činnost nebo dopouštět se činů, které by směřovaly k potlačení některého z práv nebo některé ze svobod v této deklaraci uvedených".

Umožnilo usnesení Federálního shromáždění, kterým byla komise 17. listopadu pověřena provádět lustrace, ohrozit práva občanů uvedená v článku 10? Ptám se. Je jen věcí tohoto shromáždění, zda dokáže eventuálně omyl napravit, dát průchod nejen spravedlnosti, ale obnovení své důvěryhodnosti? Nikdo víc než zákonodárce není povinen ctít zákony. Velmi lituji, ale musím konstatovat, že v některých rysech nemohu přijmout argumentaci vyšetřující komise: V jednom z předmětných případů je použita výpověď bývalého příslušníka bývalé Státní bezpečnosti, řídícího orgánu agenta ve prospěch důkazu, že jde o agenta. A v jiném se takováto výpověď zpochybňuje právě proto, že je to výpověď pořízená po revoluci a bývalým příslušníkem StB. To mi neumožňuje brát i jiná vyjádření jako stoprocentně jistá. Lituji, ale tento úsudek si může udělat každý občan. Asi jsme někde chybovali, kde jsme neotevřeli dostatečný prostor pro to, aby ona třetí složka moci, soudní, byla tou, která bude v této věci kompetentní.

I moje osobní zkušenost podporuje obavy. Byl jsem komisi předvolán, abych se dozvěděl, co jsem věděl. Státní bezpečnost projevovala o mé osudy zvláštní zájem. Jeden z kolegů nás vyzval, abychom sdělili, zda či kolikrát nás Státní bezpečnost vyzvala ke spolupráci. Nevím kolikrát, ale vím jen to, že jsem to vždy a dostatečně důrazně odmítl. Jen naši blízcí ovšem vědí, co takové odmítnutí stálo, jak persekuční akty dokázaly učinit život neradostným. Jen informovaní vědí, jak soukolí mechanismu persekuce dokázalo nelítostné šrotovat. Jednání komise či jejich zástupců na mne působilo tak, že musím říci - neviděl jsem v něm ani prostou účast, ani dodržení zásady presumpce, neviny, a připomínám - jsem ten, kdo s hrdě vztyčenou hlavou má nárok říci:"Vydržel jsem se ctí". Nemám žádné z obětí persekuce za zlé, že nevydržela. I ti, kteří přistoupili na spolupráci, jsou pro mne obětí režimu zvůle. Oběti nezákonných persekucí, ti, co tuto zkoušku života neabsolvovali, nevědí, jak by obstáli, nepřísluší jim soudit. Já rovněž nesoudím.

Moji přátelé - Jan Kavan a Rudolf Zukal - patří nadále k mým přátelům. Zvedám hlas na jejich obranu. Ptám se: "Zaplatili svým, po desetiletí trvajícím odporem vůči zvůli a ve prospěch svobody všech, daň tyranii, prošli zkouškou života se ctí?" Odpovídám: "Ano, jsou hodní úcty a je mi ctí, že jim z tohoto místa mohu složit hold své úcty."

Tím nechci zpochybnit potřebu odstranit z veřejného života možnost zneužití osob, které jsou v rukou případných pohrobků Státní bezpečnosti nebezpečným nástrojem manipulace ze strachu či jiných nízkých příčin. Ten proces musí pokračovat, ale musí také skončit! Musí probíhat cestou práva u institucí k tomu povolaných - u soudů. Nesmí být prostředkem politického boje o moc.

Ze zprávy přednesené mluvčím komise vnímám nejen nevyváženost formulací, ale zvláště nepřesnosti, neúplnost informací a velmi, velmi nerad to říkám - i úmysl. Cituji ze zprávy poslance Jiřího Rumla: "V časném podzimu přišli dva zástupci obrody za Václavem Havlem, když se jim v létě podařilo uskutečnit jakousi plenárku, kde bylo přes 60 lidí, z nichž ne všichni měli v registru svazků čisté konto " Rozeberme si tento text. Jedna jeho část. "Když se jim v létě podařilo uskutečnit jakousi plenárku." Páni a dámy, zní to zvláštně? Doufám, že připouštíte, nezaujatí jistě - zní. Zapadá to plně do dnešní dobové argumentace, v níž se z několika set z větší části starších a přestárlých lidí dělá síla ohrožující demokracii? Ano, mluvím o obrodě. Ptám se, kdo a kdy hledá vnitřního nepřítele.

Není to tehdy, když se něco nedaří? Když je potřeba upoutat pozornost jinam? Nebo od čeho? od hospodářských problémů, od sociálních nebo od jiných? Aby bylo jasné, co ona jakási plenárka byla. Obroda požádala počátkem roku 1989 o svou registraci podle tehdy platných zákonů o spolčování. Nedostala žádnou odpověď až do revoluce. V souladu se zákonem svolala řádnou konferenci, tedy její přípravný výbor. Veřejně. Dokonce pozvala na tuto konferenci příslušné tehdy fungující veřejné organizace a dala jednoznačné najevo, že bude-li ustavena, nevstoupí do Národní fronty. Konference, veřejné svolaná, byla policejně rozehnána, její účastníci byli odchytávání na nádražích, silnicích, aby jim bylo znemožněno odjet. Ti, kteří se k příslušnému sálu dostali, byli předvedení na veřejnou bezpečnost a šikanováni. Ti, kterým se podařilo vyhnout se této zvůli a kteří dostali včas sdělení, že konference se bude konat v bytě jednoho z členů, se na ní dostavili a přivítali mezi sebou pány Alexandra Vondru, mluvčího Charty 77, nyní poradce pana prezidenta a Radima Palouše, tehdy zástupce Hnutí za občanskou svobodu, nyní rektora Univerzity Karlovy. Účastníkům tohoto shromáždění patřila čest být mezi prvními signatáři petice "Několik vět". Že někteří z účastníků neměli v registru svazků čisté konto, o tom jsem si byl jist již tehdy. Tak to prostě bylo. Státní bezpečnost infiltrovala především opoziční skupiny. Koho jiného také měla, aby plnila účel, k němuž byla ustavena? To nesnižuje ovšem úsilí nás všech účastníků na té činnosti i této významné opoziční konference.

Ještě jeden příklad nevhodné a zavádějící informace: "Kde jinde, než ve Slušovicích"; hospodářský fenomén československého zemědělství 20.let zůstane v historii tím, čím byl i když jakési bojůvky tam v jejich zařízení absolvovali školení. To nemá žádnou souvislost. Proč je třeba snižovat nejen jméno Slušovic, ale i hodnotu zprávy tímto způsobem?

V dokumentu se zpochybňuje program obrody z té doby. Jsou přímé důkazy o tom, jaký byl. Náš samizdat Dialog zveřejnil jeho téze. Na důkaz, že jde o pomluvu, použiji vlastní zkušenost, kterou může potvrdit jeden z poslanců Federálního shromáždění, pan Václav Benda. Už v pondělí 20. listopadu 1989 jsme vystoupili oba na schůzi studentů Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. V souladu s Programem obrody jsem tam prohlásil, a to ještě zdaleka nebylo rozhodnuto o vítězství revoluce: Únor 1948, za puč! Ale hájil jsem současné socialistické ideály, jako je hájím nyní z tohoto místa. Ano, hájil jsem je ve smyslu programu obrody, ale též ve smyslu programu Socialistické Internacionály, jejíž zástupci tvoří velkou část Rady Evropy, do níž jsme slavně vstoupili, paní a dámy poslankyně!

Méně slavně pokračuje v asiatském či orientálním pomlouvání těch, se kterými jsme včera v disentu spolupracovali, ale se kterými dnes stojíme před voliči v různých proudech ucházejících se o jejich důvěru. I to je lidské a normální. Ovšem to s významem mohla dělat Komunistická strana Československa v totalitním systému. Dnes má lež ještě kratší nohy. A bude je mít pořád kratší, až nejen svobodné informace, ale i praktická zkušenost ukáže, že není jediná varianta pro žádnou otázku, která před námi stojí a už vůbec ne pro hospodářskou reformu.

Jen na okraj k onomu programu obrody, předrevolučnímu. On jasně říká o cestě k prosperujícímu sociálně tržnímu hospodářství. Zdůrazňuji prosperujícímu.

Zastupitelstvo obrody zaslalo Federálnímu shromáždění text svého stanoviska k té části zprávy pana Rumla, která se jí týká. Činím ji součástí tohoto svého vystoupení, ale nechci vás zdržovat, a prosím proto, aby byl tento text zahrnut do mého vystoupení, předán vám písemně a zahrnut do protokolu dnešní společné schůze.

Mám vážnou obavu, že lustrace budou nadále předmětem i politického boje o voliče. Různým stranám se vyčítá, zda jsou pro či proti lustracím, zda daly nebo dají lustrovat své přední členy. Československá sociální demokracie, jejímž jménem to říkám, se o to nesčetněkrát pokusila ve snaze znemožnit případným agentům volbu do orgánů strany na nastávajícím sjezdu. Všechny pokusy byly bezvýsledné. Žádám proto Federální shromáždění, aby součástí zákonné úpravy dalšího provádění lustrací byl i způsob, jakým budou prováděny pro politické strany a hnutí. Než se tak stane ze zákona, žádám z pověření Československé strany socialistické, Československé strany zemědělské a jménem Československé sociální demokracie, aby Federální shromáždění tuto věc řešilo přechodně usnesením.

Uznáváme nutnost očisty veřejného života, chceme však, aby se tak dělo s kulturou hodnou úsilí vstoupit mezi přední evropské národy. Připojuji se proto k návrhu poslance Čiče. Pro pořádek opakuji, že nedoporučuji zprávu komise 17. listopadu vzít ani na vědomí a žádám o vyhotovení skutečné zprávy o převratu jako o něčem, co dělá starosti občanské veřejnosti, veřejnosti státu, celému Československu i přátelům Československa v zahraničí. Dovoluji si současně navrhnout, a předám písemně usnesení k projednávanému bodu pořadu. Navrhuji pozastavit účinnost usnesení Federálního shromáždění o pověření komise 17. listopadu prováděním lustrací, pozastavit celý další postup a požádat vládu České a Slovenské Federativní Republiky o urychlené předložení návrhu příslušného zákona, ve smyslu jejího vlastního usnesení z 25. března 1991 Tímto usnesením bychom vyjádřili vůli svému hlavnímu úsilí, naši funkci ústavodárného shromáždění budovat právní stát.

Ke zvýšení naší důvěryhodnosti i uznání, které by parlamentu mělo patřit, je třeba především poctivě pracovat.

Dovolte závěrem na toto téma několik slov T. G. Masaryka: "Pracovat, to znamená odporovat zlému a důsledně! Všude, vždy a zejména zlému v jeho zárodku. To neznamená být radikální, ale vytrvalý, nemít strach, řekl bych. Ze strachu se lidé dopouštějí násilí, ze strachu lžou".

Děkuji vám, dámy a pánové za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M.Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Wagner. Teraz vystúpi poslanec Bohumil Tichý. Technická poznámka - poslanec Magyar.

Poslanec SL F. Magyar: Podľa rokovacieho poriadku, § 20 odstavec 4 snemovňa sa môže uzniesť na rečníckom čase, ktorý nesmie byť dlhší ako 10 minút. Odporúčam, aby sme sa uzniesli na tých desiatich minútach, lebo v opačnom priepade mám obavy, že k zákonu o pôde sa nedostaneme ani do Ježiška. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pokladám to za návrh, o ktorom musím dať bez rozpravy hlasovať. Zaznel tu návrh pána poslanca Magyara, aby sa skrátil diskusný čas jednotlivých poslancov na 10 minút.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP