Rád bych se zastavil u toho, co tu před časem
říkal kolega Sokol, doufám, že nám
to všem ještě nevypadlo z paměti. Já
si totiž na rozdíl od něho, i když většinou
s ním souhlasím v jeho názorech, myslím,
že příčina určité nedělnosti,
nebo chcete-li nervozity, která panuje mezi námi,
která panuje v současné době ve Federálním
shromáždění, není jenom to, o
čem on se zmínil. Nedůvěra a podezřívavost
nepramení jen z toho, že tu mezi námi sedí
poslanci podezřelí v minulosti ze spolupráce
se Státní bezpečností. Souhlasím
s ním naopak v tom, že je potřeba ve Federálním
shromáždění poněkud vyčistit
ovzduší. Ale domnívám se, že k
tomu vyčistění ovzduší nepomůže
jenom to, když odejdou skuteční bývalí
agenti Státní bezpečnosti; úmyslně
zdůrazňuji skuteční bývalí
agenti státní bezpečnosti, ale když
se změníme také my. Myslím si totiž,
že mezi námi se v poslední době, možná
z návalu problémů, z toho, jak narůstají
problémy ve společnosti, šíří
netolerance a podezřívání, šíří
se nálada, jako kdyby člověk, zastávající
jiný názor, se stal okamžitě mým
nepřítelem. Zdá se mi, nejenom že nerozlišujeme
mezi nepřáteli a přáteli, ale že
málo chápeme i skutečnost, že v politice
nejde vždycky o nepřítele, ale také
jenom, a úmyslně to zdůrazňuji, jenom
o odpůrce, který prostě má jiný
názor.
Nedovedu si představit, že bychom my, jako Federální
shromáždění, při formulování
tak složitých zákonů, jako je například
ten, který nás čeká příští
týden, nalezli pokud možno nejsprávnější
řešení, nebudeme-li každý do posledního
písmene hájit svůj názor a pak se
pokusíme najít společnou schůdnou
cestu. Mně se zdá, že tato vlastnost, toto
pochopení v nás po těch dosavadních
několika měsících společné
práce ve Federálním shromáždění
dostatečně nevyrostlo.
Dovolte mi, abych se to pokusil dokázat jedním příkladem.
V souvislosti s právě připravovaným
zákonem o ztrátě poslaneckého mandátu
jsem slyšel tento názor: "Ano, ten zákon
je špatný, je nedokonalý, ale to bych rád
viděl, kdo si před televizními kamerami troufne
zvednout ruku proti němu". Myslím si, že
to je velice nebezpečná nálada, která
se mezi námi šíří, a že
bychom měli pochopit, že před námi dnes,
i když budoucí volby jsou za jeden a čtvrt
roku, jako hlavní povinnost, není boj o moc v tomto
Federálním shromáždění,
že v tomto Federálním shromáždění
jde o to nalézt co nejschůdnější
cestu pro prosazení celospolečenského zájmu,
celospolečenského prospěchu. (Potlesk.) Zmiňuji
se o tom proto, že jsem přesvědčen,
že i to patří k vyjasnění ovzduší
v tomto parlamentě.
A pokud jde o problém, který tu projednáváme,
musím se dotknout nutně připravovaného
zákona. Když se projednával v našem zahraničním
výboru, vystoupil jsem s názorem - a nebyl jsem
sám, dokonce to bylo přijato jako názor výboru
- že celá záležitost může
být řešena - chceme-li skutečně
z ní učinit součást naší
cesty k právnímu státu - podle přesných
procesních pravidel a s možností každého,
koho se to dotýká, žádat přezkoumání
- přezkoumání soudem. Když jsme tuto
otázku diskutovali, vycházeli jsme všichni
z toho, že to, co bylo předloženo Federálnímu
shromáždění dnes, je první krok,
a proto si myslím, že nelze souhlasit s tím,
aby ti, kteří byli označeni jako zařazení
v registrech Státní bezpečnosti, dnes odstoupili,
protože se mi zdá, že bychom porušili právě
základní principy, podle nichž každý,
vůči kterému bylo vzneseno nějaké
obvinění, má právo se hájit,
má právo na přezkoumání obvinění.
Myslím si, že bychom neměli přehlížet
ani jednu skutečnost. Sám jsem člověk,
který byl dlouhá léta předmětem
stálé péče Státní bezpečnosti.
Vím z praktických zkušeností, že
se kolem mne pohybovala řada agentů Státní
bezpečnosti, dokonce pracovníci Státní
bezpečnosti mi při svých příležitostech
zdůrazňovali, že o mně vědí
každý krok, a přesto si myslím, že
bychom měli poskytnout všem, tedy i těm, kteří
byli dnes uváděni komisí, příležitost
na plnou obhajobu. Sám jsem zažil - a mnozí
z nás asi zažili - ze strany Státní
bezpečnosti řadu provokací, a nedejme se
zmást tím, že bychom neměli počítat
s provokacemi i v tomto směru. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem poslancovi Špačkovi. S technickou poznámkou
sa hlási pán poslanec Honner.
Poslanec SL K. Honner: Vážené Federálne
zhromaždenie, prosil by som vás, keby ste túto
moju úvahu pochopili v dobrom úmysle. Keď sa
pozrieme na skóre na tabuli, hovorí stále
viac a viac v náš neprospech. Dávam preto návrh
na prerušenie tejto schodze a prípadne ďalšie
úvahy a príspevky by sme si vypočuli na pokračovaní
tejto plenárnej schôdze. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán poslanec, obávam sa, že budeme musieť
pokračovať do hodiny, ako som povedal, do 18.30 hodín,
potom môžem schôdzu prerušiť. Nevidím
dôvod, aby sme nepokračovali v rozprave, pretože
rokovací poriadok nám dovoľuje aj pri tomto
obsadení rokovať. Nie však hlasovať, alebo
čokoľvek schvaľovať. Volám pána
poslanca Bratinku, ktorý je prihlásený diskusie,
po ňom môže vystúpiť pán
poslanec Mandler.
Poslanec SN P. Bratinka: Pane předsedo, pane předsedající,
vážení kolegové, nejdříve
bych chtěl konstatovat, že bych byl rád, aby
se nezapomnělo, že za všechny problémy,
které máme, vděčíme samozřejmě
Komunistické straně Československa, především
tzv, "Vítěznému únoru",
ke kterému se tato strana nedávno opět hrdě
přihlásila. Na to, prosím, by se měl
brát stále zřetel.
K projednávané tématice: Nikdo zde zatím
ještě neřekl, že v našem případě
a v případě dalších veřejných
činitelů se nejedná o soukromé občany,
ale o tzv. občany veřejného zájmu
- jak právníci říkají, u nichž
má veřejnost právo znát všechny
skutečnosti, které jsou pro ni potřebné,
aby mohla posoudit, zda jsou nebo nejsou hodni její důvěry,
zda instituce, ve kterých pracují, jsou hodny nebo
nejsou hodny důvěry. Toto je základní
pilíř každého demokratického
státu - právo znát o těchto lidech
co nejvíce. Samozřejmě jsou tam dány
určité meze, ale tyto meze v tomto případě
rozhodně překročeny nebyly.
Je samozřejmé, že příslušná
osoba má právo zpochybnit nepříznivá
tvrzení o ní na veřejnosti pronášená,
ale pak je to spor o pravdu věci, který se může
táhnout třeba celá léta. Ale v žádném
případě nelze zabránit předběžně
tomu, aby se zakázalo v demokratických státech
zveřejňovat o někom, že byl či
nebyl tím či oním. Kdokoli ve Spojených
státech může zítra vstát a říci,
že má v rukou důkazy o tom, že prezident
Spojených států dělal kdysi cosi,
co je naprosto neslučitelné s jeho úřadem,
a co bude následovat, bude případný
soudní spor, pokud ho prezident zažaluje.
Cituje se zde často Listina lidských práv
a svobod. Já jsem tuto listinu přijímal,
i když s námitkami, s tím, že jsem doufal,
že bude základem demokratického zřízeni,
nyní však vidím, že tomu asi tak nebude,
když si Obvodní soud pro Prahu 7 dovolil toto opatření.
V cizině je to totiž trochu opačné.
Tam může soud zakázat ve výjimečných
případech zveřejnění zpráv,
protože jsou pravdivé a že ohrožují
národní bezpečnost, nikoli proto, že
nemá důkazy, zda jsou nebo nejsou zcela pravdivé.
Pokud náš právní řád -
nejsem právník, abych to konstatoval - je s tímto
základním požadavkem demokracie v rozporu,
to ať posoudí právníci, ale pak je na
čase, aby předložili návrh, aby byl
náš právní řád sladěn
s tímto základním požadavkem demokracie.
Pokud by to tak trvalo dále, nemohly by ani naše noviny
psát nic bez toho, aby si nejdříve všechny
skutečnosti ověřily u soudu - pokud by se
jednalo o osoby veřejného zájmu, nikoli o
obyčejné občany.
Dále se nám i komisi zde podkládá,
že jsme chtěli udělat nějaké
orgie morálky, orgie farizejského sebeuspokojování,
že na Listině nejsme, nebo dokonce, - jak řekl
první místopředseda Federálního
shromáždění - že jsme usilovali
o nějakou morální katarzi. To je naprosté
zmatení celé věci. Tady nešlo o morálku.
Nikdo z nás nemůže být soudce druhého
člověka v morálním slova smyslu, to
může udělat jedině Bůh. My však
můžeme učinit opatření, která
považujeme za nutná, aby svobodné a demokratické
zřízení v tomto státě, tj.
souhrn politických a jiných práv občanů,
nedoznal žádného ohrožení. Proto
jsme přijali usnesení o lustracích, komise
naše usnesení splnila, proto jí za to dík.
Za třetí bych se chtěl ozvat na to, co považuji
za krajně nevhodné, a sice srovnávání
- řekl to pan poslanec Svoboda, uvedl výrok, ve
kterém v podstatě postavil na jednu úroveň
pověst Komunistické strany Československa
a pověst Federálního shromáždění.
Osobně to považuji buď za přeřeknutí
nebo za naprostou urážku tohoto shromáždění.
Za čtvrté - chtěl bych reagovat na projev
pana doktora Sachera, který byl na můj vkus příliš
demagogický, ale nepochopil jsem v podstatě závěrečnou
předposlední větu, kde vyzývá
k tomu, abychom zde odhalovali agenty zahraničních
rozvědek, proč je ale proti tomu, abychom se snažili,
jak nám síly stačí, odhalovat bývalé
informátory a agenty Státní bezpečnosti?
Tomu opravdu nerozumím.
To je mnohem větší nebezpečí
než agenti cizích rozvědek. Pokud jde o poznámku
komunistických funkcionářů o tom,
že se jedná i o agenty západních rozvědek,
mohu to brát jako jejich trvající názor,
že západní státy jsou naším
nepřítelem? Děkuji. (Potlesk. )
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Presviedčali ma členovia predsedníctva,
že podľa rokovacieho poriadku § 16, odsek 4, snemovňa
môže rozhodnúť o tom, že rokovanie
skráti alebo predľži. Ja som však upozornil,
že môžeme rokovať o čomkoľvek,
ale o ničom nemôžeme hlasovať, pretože
nie sme uznášania schopní. Preto tiež,
pán poslanec Honner, nemôžeme hlasovať
ani o vašom návrhu. Dám teraz slovo pánu
poslancovi Mandlerovi. Ale pretože sa mi zdá, že
skutočne účasť na tejto schôdzi
poklesla pod únosnú mieru, prosím vás
o akési aklamatívne vyjadrenie súhlasu alebo
nesúhlasu (pokiaľ súhlasu, prosím o
zatlieskanie), aby sme po tomto príspevku ukončili
pre dnešok rozpravu.
Súhlasíte? (Potlesk.) Dosiahli sme teda všeobecného
súhlasu i bez hlasovania.
Prosím teraz pána poslanca Mandlera. Po jeho vystúpení
prečítam mená poslancov, ktorí sú
písomne prihlásení do rozpravy. Tí
vystúpia v útorok dopoludnia.
Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, pokusím se být
stručný. Hodně se tu hovořilo o mravním
aspektu celé záležitosti lustrací. Tento
mravní aspekt je nepochybný, významný,
vyrazný, a protože je tak výrazný, tak
také otázka viny - a právě ona - je
nesmírně složitá. Bylo logické,
že byla tady několikrát přednesena před
plénem. Vidíme, jak obtížné je
vinu dokázat i vyvrátit. Podle nás liberálů
ale v žádném případě nejde
o vinu kriminální, ale nejde ani o prokázání
viny. Jde o prokázání toho, že určitá
osoba je zapsána v registru svazků jako spolupracovník
StB, a tudíž je maximálně možné
podezření, které se nedá okamžitě
vyvrátit, že opravdu spolupracovala s StB. Lustrace
tedy vidíme z hlediska praktického. Jak v parlamentu,
tak v článcích státní správy
by neměly být osoby, které jsou zaneseny
jako tajní spolupracovníci StB v registru svazků
StB - z hlediska zneužitelnosti, vydíratelnosti apod.
To je otázka fungování parlamentu. A protože
je to také nepochybně začátek určitého
společenského procesu, jsme přesvědčeni,
že i v ostatních oblastech života společnosti
by se to mělo brát právě tak.
Nyní k činnosti komise 17. listopadu a k dnešnímu
jednání. Měli bychom si být vedomi
toho, že řešíme věci, které
autoritativní režim kupil čtyři desetiletí
za pomoci obrovského potlačovatelského policejního
aparátu. Kupil je na základě potlačování
a pošlapáváni lidských práv.
Kdyby nebylo odvážných lidí, kteří
jsou schopni riskovat (a tím myslím členy
komise 17. listopadu), nemohli bychom obtížně,
krok za krokem a lopotně tyto haldy komplikací vůbec
začít řešit.
Teď se tedy řešit začaly. Začátek
tu je, nelze se domnívat, že jakýmkoli způsobem
bude i pokračování snadné. Podle našeho
názoru je třeba nyní dvou věcí.
Jednak postavit následující lustrace, protože,
opakuji, je jasné že jde jen o začátek
procesu, na pevný solidní právní základ
a dále dosáhnout toho, aby z parlamentu opravdu
odešli ti, kteří jsou v registrech svazků
zaznamenáni jako tajní spolupracovníci StB.
A nyní už jen osobní poznámku. Poslanec
Šolc (myslím, že už tady není), vyzval,
abychom všichni, kdo chceme k této věci mluvit,
si vzpomněli, jestli jsme také byli mezi těmi,
které lámali a přesvědčovali,
aby se stali agenty. Pátral jsem v paměti a opravdu
nevím, kolikrát právě mě lámali,
jestli třikrát , čtyřikrát
anebo pětkrát. V každém připadě
to bylo několikrát, a bylo to dosti tvrdé.
Přiznám se, že nejsem vůbec žádný
hrdina. A vidíte. Mé jméno je zaznamenáno
v registru svazků jen jako jméno podezřelé
osoby, nepřítele. Zvlášť proto
se dívám s určitou skepsí na to, že
tolik lidí, tolik osob z těch, které tady
vyjmenovala komise 17. listopadu, se cítí naprosto
nevinno. Jako kdyby komise záměrně vybrala
lidi, kteří vůbec za nic nemohou. S mou osobní
zkušeností to nějak nejde dohromady.
Mně se mnohé z radikálních přístupů
dnešních politických aktivistů, zvláště
těch mladšich, nelíbí. Nelíbí
se mně volání po odvetě, ale také
protiútok oněch vyjmenovaných osob. Zdá
se mi to ústit v jediný závěr - závěr,
že vrchol protihumánního, protidemokratického,
protiprávního přístupu je v tom, jestliže
komise 17. listopadu dělá to, k čemu jsme
ji pověřili, tzn. snaží se najít
osoby, které byly zaznamenány v registrech svazků
jako agenti StB. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Dovolím si vám prečítať
mená poslancov, ktorí sa ešte prihlásili
do diskusie a ktorí vystúpia v utorok dopoludnia.
Sú to poslanci: Filip Šedivý, Igor Němec,
Pavol Kanis, Jozef Wagner, Bohumil Tichý, František
Pernica, Michael Kocáb, Jiří Vítek
a Jaroslav Jurečka. Ešte sa hlási pán
poslanec Kulan.
Rád by som vám prečítal jedno oznámenia
a zároveň pozvánku, ktorej autorom je pan
poslanec Petr Brodský: "Veľkonočné
ekumenické bohoslužby sa budú konať v
stredu 27. 3. o 8.00 hodín ráno v Snemovni národov".
Všetci sme pozvaní k eucharistickej bohoslužbe.
Myslím, že po tomto brodení sa temnými,
nie veľmi voňavými končinami snáď
jedna bohoslužba na uzmierenie nebude márna.
Ďakujem vám za účasť a pozývam
vás všetkých v utorok o 10.00 hodine sem na
prokračovanie tejto schôdze.
Teraz som ešte dostal nejaké informácie organizačného
charakteru: Na pondelok 25. 3. sa zvoláva schôdza
výborov ústavnopravných. Zahájenie
je o 10.hodine v miestnosti 274. Na programu bude tlač
491, tlač 393, tzn. pôda, a referendum - tlač
372. V utorok potom môžeme pokračovať,
pokiaľ dokončíme diskusiu a prijmeme príslušné
uznesenie, návrhom ústavného zákona
o zániku poslaneckého mandátu (tlač
486), prípadne návrhom zákona o referende
(tlač 372), eventuálne i tlač 491, pokiaľ
to stihneme. Ďakujem vám za účasť.
Prajem vám príjemný víkend. Do videnia.