Pátek 22. března 1991

Velice produktivní je, myslím, podívat se na problém překonání minulosti a problém tzv. starých struktur komparativně, tedy s ohledem na zkušenosti jiných zemí. Tolik citovaný případ poválečné Spolkové republiky Německo není adekvátní, a to proto, že k nastolení demokracie tam docházelo v okupačním režimu a jen díky vojenské porážce Německa. Každého o tom přesvědčí např. vynikající práce J. D. Montgomeryho a J. Frstenaua.

V zemích, které se vydaly na obtížnou cestu k demokracii, se ovšem vyskytovaly snahy vytvořit si něco na způsob farmaků, lidí určených k magickému očištění obce. Takový farmakos má být rituálně obětován nebo vyhnán z obce. Nikde ovšem oživení tohoto archaického způsobu myšlení nepřineslo kýžené výsledky. Dočasným ziskem pro nové vládní struktury bylo odvedení pozornosti od obtížně zvládaných problémů, eliminování opozice a možnost vytvoření situace existenční nejistoty jako prostředku regulace společenských procesů. Ale krátkodobý zisk z orwellovských pětiminutovek nenávisti znamenal nakonec vždy dlouhodobou ztrátu pro celou společnost. Dantonova představa "Buďme strašní a vyhneme se tomu, že strašný bude lid" se míjí účinkem. Možná se zdá, že se nedotýkám projednávané věci, ale cožpak i u nás nebyly proneseny výroky o druhé revoluci? Ve stylu výroku Saint - Justova, že "ve vládě už se udělala revoluce, ale do občanského stavu nepronikla". Tehdy vznikla kategorie bývalých, místo jakobíny vyznávané demokracie se rodila totalitní demokracie, jak o ní mluví J. B. Talmon nebo u nás L. Brokl. My máme stále ještě šanci při řešení problému tzv. starých struktur postupovat rozumně, tak jako to svého času doporučoval G. di Palma.

V Itálii například z ministerstva zahraničních věcí odešlo po porážce Mussoliniho režimu méně než 20 osob pro sepětí se starým režimem, ze všech ministerstev celkem 403 vedoucích pracovníků, z armády 688 generálů, 83 plukovníků. V únoru 1948 byla vyhlášena amnestie a z celkového počtu 1 879 sesazených a 671 předčasně penzionovaných vedoucích pracovníků většina opět nastoupila na svá místa. Strany, které vystupovaly ve prospěch národního smíření, zůstaly i v dalších desetiletích vlivné, ať už šlo o křesťanské demokraty, komunisty nebo socialisty. Nesmiřitelní se vytratili z politické scény.

Mnohý znalec starostrukturního problému by mi mohl namítnout případ Řecka. Tam byly poměry poněkud méně idylické než v Itálii. Důvod je ale ten, že vojenský režim byl zcela izolován a neměl žádnou sociální oporu. To ovšem není případ naší země. Horlivce by měl varovat vývoj v Portugalsku, kde dnes s výjimkou prezidenta vládnou ti, proti nimž byla také orientována dubnová revoluce z roku 1974. I tam se režim zhroutil proto, že už ho nehájil nikdo, dokonce ani politická policie jako celek ne. Stejně jako u nás i v Portugaisku chyběla předem připravená alternativa a síla schopná tuto alternativu realizovat. I tam bylo počátkem přeměny odmítnutí stagnace a přešlapování na místě. I tam byli všichni překvapeni snadností změny. I tam přišel příval požadavků a deblokovaných frustrací, nerealistických očekávání. A pro mnoho lidí problém, jak se urychleně zbavit pocitu viny. Místo dosavad- ních politických mýtů přišly mýty přesně opačné. I Portugalsko zažilo své aféry pálení dokumentů, jež se likvidovaly leckde 14 dní před převratem. I tam byla doba bdělé, výběrové demokracie na ustanovení o tzv. občanské nezpůsobilosti.

I Portugalsko potvrzuje obecný závěr z historie cest k demokracii: "Odplata a úsilí vyloučit staré struktury z politického života a jejich sociální perzekuce nevedla k stálým výsledkům ve směru k demokracii. Naopak demokratickou konsolidaci komplikuje a někdy i znemožňuje."

Ani tlak historického kyvadla, které buď levici nebo pravici vede k zastírání své identity, není větší zárukou. Změnu přivodí ale zpravidla až objevení se politických sil, které polaritu vedoucí k patové situaci, prolomí. V případě Portugalska to byla Strana demokratické obnovy prezidenta Eanese, který usiloval o znovuzavedení morálky do politického života.To bylo přijatelné, ale nikoliv už případná mravní diktatura prezidentova vyvoleného okruhu, který by reprodukoval nekompetentní a neodpovědnou vládu minulých let. To vedlo k procitnutí politického spektra a nástupu umírněných reformátorů lisabonského jara 1968 v čele s pragmaticky orientovaným politikem Cavakem Silvou.

Jak krátkodeché jsou výzvy obnovit morálku, demokracii, prosperitu, založené na revanši, ukazují osudy Argentiny. Tam zněla po svržení Peróna podobná hesla, jako u nás. Revanšističtí peronisté chtěli očistu společnosti a státu, dokonce i ve vlastním hnutí. I Argentina zažila svou druhou revoluci po 13. 11. 1955, po odstoupení Leonardiho a nástupu generála Aramburu. Cílem bylo "Odstranit všechny stopy totalitarizmu, aby se obnovila morálka, spravedlnost, právo, svoboda a demokracie". Hospodářský program Raúla Prebische spočíval na masové likvidaci státního sektoru, privatizaci, finanční restriktivní politice a utahování opasků, prý proto, aby "Argentinci znovu začali pracovat".

Účtování s minulostí přineslo prověrkové komise, nadřazení morálky nad odbornost, deklarace odsuzující minulost. Výběrová demokratizace násilí a atmosféra revanše vzkřísily mýtus peronizmu. Koalici antiperonistů narušila zkušenost s hospodářskou reformou, s liberalizací cen, s drtivým dopadem těchto změn na nižší vrstvy, na kapitálově slabší podnikatele. I vláda z roku 1962 pokračovala v tomto duchu: všechny potíže způsobil podle ní minulý režim a nezodpovědná měkkost vůči peronistům. Začarovaný kruh revanše a nesnášenlivosti vedl k tomu, že dodnes není cesta z něj nalezena, že vojenské vlády dílo zkázy dovršily a že se Perón roku 1973 vrátil na základě svobodných voleb jako prezident. Nepomohlo ani stupňování teroru za další vojenské vlády: další prezidenti - Raúl Alfonsín a Carlos Menem neviděli jiné východisko, než zahájit cestu práva a tolerance. Očistu chápali jen jako vstupní fázi k demokracii, jež musí ustoupit s konsolidací demokracie hospodářským otázkám. Protahovaná a uměle živená očista vede k zablokování stabilizace demokratických výsledků. Proto Menem udělil milost i zbývajícím vězňům, odsouzeným za zločiny z doby vojenské diktatury: viníkům genocidy i vojenské porážky.

Nejúspěšnější je španělská cesta k demokracii a efektivní ekonomie. Tam, a to by mělo být pro nás poučením, byla pojata transformace jako systémová změna a nikoli jako výměna garnitur. Tento rys dominuje v jednání krále Juana Carlose a jeho premiéra Adolfa Suáreze. Suárezovo krédo "stanovili jsme si za cíl, že při přeměnách nesmí pro nikoho nastat nesnesitelné příkoří", je inspirativní pro každou mladou demokracii, jejíž upevnění není možné bez konsensu. Na příkladu této země je vidět, že zárukou pevné demokracie je rovnováha sil a neschopnost jedné síly likvidovat jiné. Proto, kdo má nebo nemá být v parlamentu, byl rozhodující hlas voličů, ať už v předvolební kampani zaznělo cokoliv. Po potvrzení výsledků voleb už takové hlasy zpochybňující minulostí přítomný mandát poslance byly vyloučeny.

Hlava státu měla ve španělském případě vždy předstih před událostmi: král rozšířil dekretem č. 3357 z 5. 12. 1975 amnestii a učinil nulitním všechny administrativní akty dané ze zákona o politické odpovědnosti z února 1939. Stát se postaral o dosavadní úředníky, pomáhal likvidovat frankistické struktury bez kampaní a skandalizování, s maximální citlivostí vůči lidem, kteří přešli přímo pod státní správu. Díky konsensu se podařilo zvládnout všechny významnější hrozby: růst kriminality o 30-60 % ročně, nezaměstnanost, politickou nestabilitu. Nový režim vyloučil skandalizování za činnost v politické policii nebo pro ni, protože z dobového hlediska nešlo o nezákonnou činnost. Zákon o amnestii z října 1977 měl být jakýmsi vymazáním veškeré minulosti a stanovil, že je nutné "odstranit z osobních svazků údaje o motivech trestního postihu", jakož i dal většinu svazků skartovat a následně zbytky předal archivům. Došlo sice k úniku informací, ale definitivním řešením bylo to, že na konci roku 1986 ministr vnitra předal ministru kultury 808 svazků, týkající se různých osobností. Fond se rozšiřuje a je uložen v Národním historickém archivu. Svazky jsou přístupné za života jen s osobním souhlasem. Později se souhlasem dědiců, automaticky pak za 25 let po úmrtí osoby.

Problém dědictví minulosti nevyřeší ani lustrace, ani rozsudek nad minulostí ve stylu "Poučení z krizového vývoje". Jen poctivé budování demokratických struktur a odstranění chaotické změti právních, sociálních, politických, ideologických, ekonomických kategorií nám umožní najít východisko z nazrávající krize. Český premiér Petr Pithart v Obraně politiky mluví o tom, jak je těžké přetrhnout souvislý řetěz exkomunikací. Varuje, že "frustrovaná touha po participaci vytváří povědomí nepřátelské moci" a vyslovuje se pro to, aby noví vládcové nedovedli ty druhé do situace, "aby jim z pozic nepřátelské, nezodpovědné opozice nezbylo, než nové vládce napadat jako ztělesnění všeho zla". Ještě je čas zastavit umělé dělení společnosti na vítěze a poražené.

Je čas dát šanci španělské cestě, zásadě krále Juana Carlose, že na demokracii musí vydělat všichni. Vydělají-li na ní všichni, vydělá na tom i celá společnost.

A na závěr otázku tomuto parlamentu. Je pravda, že jsme komisi pověřili, aby pouze shromáždila a sdělila údaje ze svazků federálního ministerstva vnitra? Jestliže ano, není přípustné, aby komise hodnotila tyto dokumenty. Protože se tak stalo, je nezbytné, aby zvláštní orgán parlamentu přezkoumal interpretaci komise. Není možné, aby komise přesáhla své pravomoci a svým způsobem v rozporu s principy právního státu slučovala funkci žalobce i soudce, provádějící hodnocení i selekci, kdo do seznamu patří a kdo ne.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, slovo má poslanec Bartončík.

Poslanec SL J. Bartončík: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, původně jsem nehodlal vystoupit, především z toho důvodu, že k záležitosti, která se týká mojí osoby, bylo v polovině loňského roku a dalších měsících řečeno více než dost a nesčetněkrát jsem zaujal také svá stanoviska, byť nebyla vždy přesně a pravdivě interpretována. Přesto nakonec v průběhu dnešního jednání jsem se k vystoupení odhodlal, a to přesto, že materiály, které mi komisí byly předloženy, nepředstavují žádný nový důkaz proti tomu, co bylo vysloveno prostřednictvím sdělovacích prostředků v loňském roce. Snad až na jednu výjimku. Tou výjimkou je souhrn mých zpráv, zpráv nepředstavitelně ubohého charakteru a dokonce zpráv, které jsou mi vkládány do úst a kterými jsem udával státní bezpečnosti sám sebe, dokonce v některých velmi pikantních souvislostech.

Chtěl bych zde říci několik poznámek, právě do kontextu mého případu. Ano, já jsem přicházel hodně dlouho do styku se Státní bezpečností. Dokonce můj první kontakt se Státní bezpečností se datuje daleko dříve, než jak je uvedeno v registračním protokolu. Bylo to v roce 1949, když při domovní prohlídce v mém rodném domě, v domě, kde vládl můj otec, odbojář z 2. světové války, ale odbojář, který šel do odboje znovu také po roce 1948, mě v průběhu domovní prohlídky posadil na jednu z mlékárenských konví, záměrně na tu, ve které byly uloženy zbraně a střelivo. Léta, která následovala, to byla léta nepředstavitelného utrpení pro celou rodinu, to byla léta otevřeného i skrytého pronásledování. Byla to léta, která začínají být historicky zpracovávána. Zaznělo zde v první části zprávy, že uplynulý režim můžeme nazývat kasárenským.

Já tvrdím, že ta první část tohoto režimu se může nazývat režimem temna a nezdůrazňuji to z toho důvodu, abych zde drásal svědomí těch kolegů, kteří se v těchto dobách v naivní víře podíleli na konstituování tohoto režimu. Ne, to ne. Já věřím v opravdovost, v obrácení Šavla v Pavla. Ale uvádím to z toho důvodu, abyste pochopili, v jakém prostředí, v jakých podmínkách jsem vyrůstal, v jakých podmínkách jsem se formoval, na které jsem navázal svojí intenzívní aktivitou, ač teprv pětadvacetiletý, v letech 1968 - 1969, a abyste pochopili problematičnost jednoho z údajů, o který se opírá dokumentace, která je k dispozici, totiž údaje, podle kterého jsem měl být v roce 1971 získán ke spolupráci se Státní bezpečností na základě ideových pohnutek. Čili na základě přesvědčení. To je má jedna poznámka k této záležitosti.

Mohl bych zde hovořit tak, jako někteří kolegové, kteří zde vystupovali o jednotlivostech mého případu. Příležitostí ke kontaktům se Státní bezpečností bylo mnoho. Byl jsem několikrát vyšetřován, ale byl jsem také v době, kdy jsem vykonával na úrovni kraje poměrně vysoké stranické funkce v situacích, kdy opravdu docházelo k přímým kontaktům s příslušníky Státní bezpečnosti. Nechci to zde rozebírat. Jak už jsem uvedl, mnohé z toho jsem již řekl. Chtěl bych jenom zdůraznit, že s výjimkou jednoho případu, kdy jsem si začal uvědomovat, že by mohlo jít o přípravu k získání ke spolupráci, za celé toto období mě nikdy spolupráce se Státní bezpečností nebyla ani nabídnuta. Nemohu než konstatovat, že nic z toho, co zde pan doktor Toman uváděl jako formální náležitosti k získání agentů, nic z toho nepatří do mé zkušenosti. Považuji totiž za problematické, pokud jde o způsob, jakým věc v komisi byla zpracována. I když chápu limity její činnosti, že se činí například k mojí osobě, v první části zprávy, některé závěry z let 1988 až 1989, ale ignoruje se tam, že já jsem byl od roku 1985 v akci Sponzor rovněž jednou z nejsledovanějších osob v této zemi. Jak vyšlo najevo po listopadu, byl jsem připravován na obvinění z trestného činu vyzvědačství - nemusím jistě vysvětlovat, jaká je horní hranice trestní sazby - v roce 1987 pro nedostatek důkazů byla tato akce překvalifikována na přípravu z obvinění z trestného činu poškozování zájmů republiky v cizině.

Chtěl bych v této souvislosti vyslovit politování nad tím, že tady nejsou záležitosti posuzovány komplexně. Protože pak by nemohlo dojít ke konstatování, že pronikli agenti Státní bezpečnosti i do různých obrodných proudů v politických stranách a mezi těmi, kteří byli v této souvislosti jmenováni, bylo uvedeno i to, co je mně přičítáno jako krycí jméno. V tomto punktu to považuji za naprosto urážlivý útok na moji osobu. Budu, zejména v této záležitosti, žádat naprosto pregnantní důkazy. Je to zajímavé zejména také v té souvislosti, že ve druhé části zprávy komise bylo uvedeno, že jsem byl z evidence v roce 1988 vyňat.

Řekl jsem, že nechci jít do podrobností. Považuji ale za nutné zde prohlásit, že jsem nikdy vědomě žádnou formou se Státní bezpečností nespolupracoval, nikdy vůči mně nebyl uplatněn ani pokus jakýmkoliv způsobem mě ke spolupráci zavázat a nikdy ani z dalších kontaktů se Státní bezpečností jsem se nedopustil ničeho, co by znamenalo jakýkoliv profit pro bývalý režim.

V této souvislosti bych chtěl zdůraznit, že já jsem přesvědčen, že jediná metoda, jak se opravdu dobrat těch, kteří z jakýchkoliv důvodů zcela vědomě poškozovali své spoluobčany, kteří pomáhali v době, kdy už minulý režim jel z kopce, ho prolongovat, udržovat, se můžeme dostat jedině, jestliže se budeme zabývat nejenom nějakými evidenčními podklady, ale především snahou o přesné vyšetření konkrétních činností.

Vím, že budu kritizován z toho, že i já zpochybňuji podklady, ze kterých komise pro vyšetřování událostí ze 17. listopadu vycházela. Jsem si vědom, že v situaci, kdy je vzneseno obvinění a člověk má dokázat, že není vinen - je každá rada vzácná, ale chtěl bych vás poprosit, vážení kolegové a vážené kolegyně, abyste se zamysleli nad jedním. Víte, v tom mém případě - nemohu mluvit za ostatní - vím, jaká je pravda. Věnoval jsem se vyšetření celé řady souvislostí, celý jeden rok, od doby, kdy aféra okolo mne byla rozpoutána. Vím, jaké okolnosti mohly hrát roli, ale chtěl bych zde prohlásit na svoji čest, jestli ještě v jednom jediném případě z těch, které zde dnes byly otevřeny, je spolehlivost podkladů, ze kterých čerpala komise taková jako v případě mém, tak bych hovořil o morální katastrofě.

Nechci tím samozřejmě zpochybňovat technickou nemožnost falšování těchto dokladů, ale ty opravdu nemají a nemohou mít jinou váhu než evidence, kterou někdo o někom v historickě řadě uvedl. Otázka druhá - jaké byly důvody, motivy, nevím.

Chtěl bych se ještě vyjádřit k jedné otázce, která mi často v minulosti byla kladena. Proč jsem já, jako ti ostatní, o kterých zde rovněž bylo hovořeno, vloni okolo voleb nerezignoval na funkci poslance. Zvažoval jsem tuto otázku. V situacích, kdy jsem se ocitl v nemocnicích, v situacích, kdy jsem byl před celým světem popliván, kdy celá moje rodina byla vystavena nepředstavitelnému utrpení, tak jsem se rozhodl, že to za žádných okolností a nikdy neudělám, ono je to sice pravda, že v demokratické společnosti platí jistá pravidla, ale bohužel ta demokratická společnost - a přesvědčujeme se o tom dnes a denně - tady ještě není. V kuloárech zazněla otázka, proč jsem nerezignoval teď. Podívejte se - poté, co se odehrála ona hanebná kampaň okolo mé osoby, jsem byl zvolen do tohoto Federálního shromáždění, byl jsem zvolen v kraji, kde mne řada lidí zná a myslím, že z kandidátky, na které jsem vystupoval, jsem dostal největší počet preferenčních hlasů. A to mne k čemusi zavazuje, a závazek cítím ještě k jedné věci. Ať má na mne kdokoliv jakýkoliv názor - já se považuji za člověka, který svým dílem rovněž přispěl ke změně společenských poměrů v této zemni. A nesnažil jsem se o to až v roce 1988 nebo dokonce 1989. I já mám svůj podíl na tom, co se zde stalo. A mám určitý díl odpovědnosti za to, jak to půjde dál. Tuto odpovědnost zejména v poslední době velmi vážně cítím. Děkuji za pozornost.

(Řízení schůze převzal místopředseda FS K. Viktorín.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem, slovo má pán poslanec Fišera. Pripraví sa pán poslanec Senjuk.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající, pane předsedo, hovoří se mi v tuto chvíli velmi těžko, protože, když jsem ráno navrhoval, aby toto jednání bylo uzavřené, předpokládal jsem, že opravdu poslanci budou dnes povinni zvažovat to, co budou slyšet a směřovat k nějakému vlastnímu soudu. Mám pocit, že mnoho poslanců je předem rozhodnutých a že již svůj soud učinili. Prostě zde nejsou a ani mne neslyší. Já jsem přesvědčen, že řešíme-li takovouto vážnou věc, že o nás vypovídá to, zda tu jsme nebo nejsme. A to jsem v mnoha případech vždycky hájil nás, poslance, že tu nemusí být při debatách o zákonech, jejichž předlohy jsme projednali ve výborech. To je za prvé.

Za druhé musím říci, že jsem byl u toho, když se diskutovalo před volbami o tom, zda mají probíhat lustrace nebo nemají probíhat. A byl jsem jedním z těch, kdo dospěl k názoru - a já jsem to formuloval tak - že je třeba snížit pravděpodobnost, aby agenti StB působili v našem veřejném životě, byl jsem jedním z těch, kdo byl pro to, aby tyto lustrace byly provedeny. Proto nesu také určitou spoluodpovědnost. Kladete-li si otázku, co mne k tomu vedlo, tak něco, co v dlouhém expozé pana poslance Ransdorfa nezaznělo. Zkušenosti této země, zkušenosti komunistické strany v této zemi a zkušenosti komunistické strany v Sovětském svazu. Proniknou-li agenti do jakékoliv struktury, která si klade jakkoliv humanistické cíle, je vždycky neobyčejně nebezpečné právě proto, že dokáží přehnat, že dokáží vytvořit karikaturu určitého směru, a tím ho nakonec zcela zlikvidovat. Překvapilo mě, že pan Ransdorf to neuvedl. Chci říci, že i my jsme museli hledat nějaký způsob, kterým bychom dokázali pravděpodobnost nebezpečného vývoje u nás snížit. Postup, který jsme volili, nebyl v žádném případě ideální a vyvolal možná řadu bolestí, nespravedlivostí, v některých případech snad pomohl zabránit tomu, čemu se zabránit mělo. Myslím, že nyní v této chvíli, kdy není již před volbami, nemáme právo ke zjednodušeným aktům, které by se nám nabízely tím, že přijmeme nějaké samospásné usnesení, které řekne, že se skláníme před každým, kdo odešel, protože svým způsobem tímto jako bychom mlčky odsuzovali každého, kdo se brání. Myslím si, že povinností muže i ženy, kterým je ohrožena jejich čest a jsou přesvědčeni, že je jejich čest ohrožena, je také se bránit.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP