Připomínám, že žádné
doklady o mé podpoře totalitnímu režimu
neexistují, ale za to existují doklady o mém
odporu vůči němu. Nemyslím si však,
že bych se měl bránit svými zásluhami,
ale naopak by mně měla být nezvratnými
důkazy prokázána má domnělá
vina.
Parlamentní lustrační komise, bohužel,
znehodnotila pravdivost či nepravdivost, respektive závažnost
lustračních záznamů. Jen je konstatuje
a předkládá parlamentu a veřejnosti
se všemi riziky nespravedlivé likvidace lidí.
Proto nelze vynášet rozhodnutí o osudu žádného
člověka, dokud tak neučiní nezávislý
soud.
Za sebe mohu říci, že mám před
naší vlastí, před jejími občany
i před tímto parlamentem čisté svědomí,
čistý štít. Bohužel si připadám
jako na počátku sedmdesátých let,
kdy jsem začal být na celých dvacet let nemilosrdně
štván konsolidačním totalitním
režimem a osobně panem Husákem, mimo jiné
také kvůli mému úsilí o trojfederaci
a rovnoprávné postavení Moravy a Slezska.
Dámy a pánové, věřím,
že ani podobnost čistě náhodná,
která by tu mohla být, vás nepřivede
k tomu, abyste ji připustili, a že se nebudu muset
obrátit na mezinárodní orgány lidských
práv, nerespektuje-li se rozhodnutí našeho
soudu, jak to dnes prokázala lustrační komise.
Kladu si otázku, když i já jsem prokázal
písemnou a ústní výpovědí
důstojníka Státní bezpečnosti,
že záznam o mně je nepravdivý, jak tomu
bylo ve dvou případech, o nichž se před
chvílí zmínil pan poslanec Zeman, proč
jsem nebyl také já zbaven obvinění
jako oni? Nerad bych věřil tomu, že je tím
sledován jistý politický cíl. Kdo
jej má, dovedl by jej jistě sdělit.
Děkuji všem, kteří neuvěřili,
že bych mohl být jakýmkoliv spolupracovníkem
Státní bezpečnosti a dali mi až dosud
najevo svou důvěru a morální podporu.
Děkuji také vám za pozornost, se kterou jste
mě vyslechli a prosím, abyste se ještě
jednou vrátili v některé své volné
chvíli k mému dopisu a k přílohám
v něm obsaženým. Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Vystúpi pán poslanec Mlynárik.
Poslanec SN J. Mlynárik: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
kolegovia a kolegyne, milí hostia. Prihováram sa
za starostlivé individuálne hodnotenie a posudzovanie
viny a dôsledkov jednotlivých spolupracovníkov
Štátnej bezpečnosti. Paušalizovanie tu
nemôžeme uplatniť, je k ničomu.
Zo 130 tisíc až 140 tisíc spolupracovníkov
bolo dosť takých, ktorí sa na zozname ocitli
neprávom či neadekvátne. Som však presvedčený,
že väčšina z nich slúžila a
podieľala sa na našom spoločnom nešťastí,
mala úžitok zo služby politickej polícii
a systému diktatúry. Sám osobne viem, o čom
hovorím.
Na základe spolupôsobenia agenta Štátnej
bezpečnosti bola v akcii "Thonov - Anisová",
resp. "Francúzsky kamión" uväznená
v máji 1981 deväťčlenná skupina
intelektuálov, ktorá si odsedela vo vyšetrovacej
väzbe 10 až 13 mesiacov. Proces sa vtedy na nátlak
medzinárodnej verejnosti nekonal, ale trestné spisy
boli živé a pripravené pre proces až do
konca roku 1989. V tejto skupine boli obidvaja Jiří
a Jan Rumlovci, filozofi Milan Šimečka a Jiřina
Šiklová, novinár Karel Kyncl, spisovatelia
Jaromír Hořec, Eva Kantůrková a ďalší.
Trestné stíhanie sa konalo na slobode proti manželke
a bratovi Václava Havla, proti intelektuálom v Brne
a Bratislave.
To bolo dielo agenta ŠtB, ktorý medzi prvými
podpísal Chartu 77 a bol členom minulého
porevolučného parlamentu. Dnes sa agent Muraško
uchádza o miesto docenta na prešovskej univerzite.
Pýtam sa, mal sa takýto agent lustrovať? Mala
sa voči nemu vyvodiť zodpovednosť za denunciačné
činy? A koľko je takýchto darebákov,
ktorí spúste slušných ľudí
spôsobili neštastie? Kto dnes zmapuje, zdokumentuje
všetky špinavé činy, ktoré vznikli
z pôsobenia agentov politickej polície? Chceme to
po 40 ročnej diktatúre nihilizovať, zahodiť?
Koľko slušných ľudi prišlo o život
a zdravie za spolupôsobenia agentov, s ktorými dnes
máme my všetci regenerovať demokraciu, stavať
nový štátny život! Je potrebné,
aby svedectvá vydali tí, ktorí si činnosť
politickej polície odniesli na vlastnej koži.
Dovoľte mi osobnú poznámku. V úvodnej
rozprave padli názory, či oznámenie o spolupráci
s ŠtB neodnesú deti a rodiny dnes pozitívne
lustrovaných ľudí. Každý z nás
mal aspoň po roku 1968 voľbu. I ja. Mohol som spolupracovať,
ale potom by som riskoval, že sa ma raz deti spýtajú:
"Otče, prečo si pomáhal zlu?" Mohol
som udávať a moje deti mohli študovať. Nespolupracoval
som. Odniesli to moje tri deti. Ani jedno z nich sa nedostalo
ani na strednú školu. Mám výčitky,
že som im pokazil život. Ale mohol som sa im dnes i
sebe otvorene pozrieť do očí. Nepomáhal
som klamstvu a zlu i za túto krutú cenu. Dúfam,
že to raz moje děti pochopia. Aspoň doteraz
mi nič nevyčítali. Ale nech sa tiež
deti aktívnych spolupracovníkov dnes opýtajú:
"Otče, prečo si pomáhal zlu?" Kto
postihol tieto deti, boli tí, ktorí podľahli,
ich rodičia a nie anonymná spoločnosť.
Nech sa tieto deti dnes otvorene pýtajú, a to nie
je žiadna perzekúcia.
Ešte k jednej otázke. Hovorí sa dosť o
tom, že na Slovensku sa lustrovať nebude. Je to vôľa
tých, ktorí v lustráciách vidia prekážku
pre svoje mocenské, osobné ciele. Slovenská
spoločnosť je však natoľko životaschopná,
že sa nedá ošialiť mocenskými ambíciami,
ale vytvoria sa mechanizmy, ktoré jej umožnia držať
krok s demokratickými trendami v Európe. V mojom
volebnom obvode je veľa takých, ktorí žiadajú
zverejnenie mien všetkých registrovaných agentov.
I taká je mienka na Slovensku. Inak by sa regenerácia
demokracie na Slovensku na roky či desaťročia
znížila. Tak tedy lustrovať, presvedčovať
sa bude aj na Slovensku, či sa to niekomu páči,
alebo nie. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, ďalej v rozprave vystúpi poslanec Tomis,
pripraví sa poslanec Jiří Černý.
Poslanec SN V. Tomis: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, kolegové, nepředstupuji
před vás, abych se obhajoval, protože tuto
skutečnost jistě provede soud. Chtěl bych
jen říci jednu věc, že mě velice
mrzí, že jsem v parlamentu, který si dal na
počátku do vínku, že bude budovat právní
stát, ale přitom mnozí z nás vždy
dají podnět k tomu, abychom zapomněli na
tuto prvotní naši myšlenku, nechali se strhnout
emocemi a chtěli sjednávat pořádek,
jak se sjednával od roku 1939 do roku 1945, anebo později
od roku 1948 do roku 1989. To mě velice mrzí a myslím,
že to je právě to zlo, které je daleko
větší než to, že se v současné
době odhalili domnělí spolupracovníci
StB. Proč? Protože ať je to morální
nebo trestní věc, myslím si, že je důležité
to, aby to bylo vždy dokázáno. Jestliže
je vrah odsouzen, odsedí si svoje a je to v pořádku.
Jestliže je někdo odsouzen morálně,
je odsouzen, nic si neodsedí, trpí on, jeho rodina
a jeho příbuzní. I zde by tedy měla
platit presumpce neviny do všech důsledků.
Myslím, že to, co zde řekl pan Jičínský,
že toto měl říci předem. Možná,
že i více těchto diskusních přispěvků
mělo odeznít předem, abychom si uvědomili
celý dopad, ke kterému jsme došli. I vrah,
dokud není odsouzen, je uváděn jen iniciálami.
Jestliže je někdo někde zapsán, a tady
předseda komise řekl, jak obrovsky věří
právě příslušníkům
StB, v tom jak poctivě bylo všechno zapisováno.
Četli jsme však jak ve slovenském tisku, tak
i v našem, že tomu tak nebylo. To, co uvedl pan poslanec
Bárta, svědčí o tom, že tomu
tak skutečně nebylo.
Myslím, že komise se měla daleko více
zabývat tím, aby tyto důkazy předložila.
Nikoli jen domněnku o tom, že je někdo někde
zapsán. Prosím, já jsem celý život
bezpartijní. Měl jsem z toho důvodu také
různé problémy, i když jsem nebyl vězněn,
i když jsem neměl odvahu, abych vystoupil jako disident,
ale nicméně pociťuji křivdu za celou
dobu z toho důvodu, že jsem mohl dostat vždy
funkce, jen když byla dlouho neobsazená a mně
jako bezpartijnímu ji nabídli jako odborníkovi
na správní řízení a rozhodování.
Tak to bylo na ONV i na KNV. Přitom vždy musel krajský
výbor Komunistické strany Československa
nebo okresní výbor povolit výjimku po prostudování
mé uvažované pracovní náplně.
Tato pak byla okleštěna, bylo mi odebráno podpisové
právo a pak jsem ji mohl vykonávat.
Sloužil jsem v armádě jako bezpartijní
od roku 1953 do roku 1962. Podepsal jsem, že jsem nebyl spolupracovník
StB (také do 7. března jsem byl o tom pevně
a stoprocentně přesvědčen). Komise
mi předložila nějaký papír, tmavou
fotokopii (nevím kolikrát focenou) a řekla
mi - tady je tvé jméno, tady je Marcel, tady je
podpis majora. Kde je můj podpis? To nemáme, říká,
nevíme o tom. To nevadí. Vy nevíte, že
se jmenujete Marcel? Tak to nevadí, vzdejte se do 15 dnů,
nebo to zveřejníme. To bylo celé. Já
si myslím, že se mělo také rozlišovat.
Pokud jsem se dověděl, byl jsem spolupracovníkem
vojenské kontrarozvědky. Z toho důvodu jsem
si vyžádal návštěvu u nejvyššího
představitele obranného zpravodajství, aby
mi podal zprávu, zda to, co je uvedeno ve Špíglu
a co vím sám ze své vojenské služby,
že mezi StB a vojenskou kontrarozvědkou nelze dát
rovnítko. Řekl, to vám mohu potvrdit. Totéž
ví lustrační komise a totéž ví
bezpečností výbor, kde jsem to předložil.
Tato vojenská kontrarozvědka patřila do správy
č. 3. Od určitého roku byla podřízena
i ministerstvu vnitra a jinak řízena správou
3. StB pak byla řízena správou č.
2, SNB. Tedy je to zcela odlišné. Odlišná
je i činnost. Činnost vojenské kontrarozvědky
byla za prvé dovnitř armády a potom ke zjišťování,
zda některé osoby, cizí státní
příslušníci, nezjišťují
jména důstojníků, velitelů,
druhů a počtů zbraní, tedy nikoli
vůči našim občanům. Toto se mělo,
myslím rozlišit, a tak to postavit.
Pokud jde o to, že jsem měl spolupracovat, byl tam
záznam z roku 1958. Podepsán - hodnost major. Do
roku 1959 jsem hodnost majora u VKR neviděl, sloužil
jsem u několika útvarů, vždy tam se
mnou nějaký příslušník
VKR hovořil z toho důvodu, že jsem byl ve velitelských
funkcích, měl jsem odloučené jednotky
a vždy mě žádali, abych jako důstojník
splnil povinnost - zda se tam někdo pohybuje, diplomaté,
občané, které naši vojáci, naše
hlídky neznají.
Jedině v tomto případě jsem přicházel
s nimi do styku. Nikdy po mně nechtěli, abych to
podepsal. Teprve v letech 1959 - 1960 na mne začali naléhat.
Objevil se právě až tam major, který
požadoval, abych se stal spolupracovníkem (v té
době jsem byl právě krátce ženatý),
že chodím do společnosti a pokud bych slyšel
nebo viděl nějaké dotazy cizích občanů
o vojenských údajích, abych jim to sděloval.
Odmítl jsem. To znamená, že tento údaj
z roku 1958 nemůže být pravdivý, protože
žádný major vojenské kontrarozvědky
se mnou v té době nehovořil.
Rád bych vám řekl, že o lustrace se
pokusilo podle Tacita v letech 47 - 48 i římské
impérium. Není známo, že by stav římského
impéria se po této akci zlepšil, neboť
stejně jako každý takový dílčí
zásah, hledající řešení
v oblasti zlepšení mravů veřejných
činitelů a hodnotící mravy těchto
činitelů podle nepříliš jasných
kritérií, nemohla ani tato starořímská
lustrace přinést zlepšení funkcí
státního aparátu. My se pokoušíme
o totéž.
Pokud jde o usnesení, které zde je, já si
myslím, že by nemělo platit, aby poslanec prokazoval
svou nevinu, ale naopak komise by měla být zavázána,
aby mu jeho vinu prokázala, nebo aby se mu v tomto parlamentě
omluvila. Jedině to považuji za správné,
ne aby poslanec musel běhat po soudech a žádat
a dokazovat svou nevinu. Tento parlament vlastně vytváří
situaci zcela nezvyklou v právním řádu.
Myslím, že i tento parlament, tak jako stát,
je vázán právním řádem,
který si vydává. Jestliže ani poslanec
nectí to, co dostane od soudu, jak chceme mít v
tomto státě právo a pořádek?
Jaký je morální kredit členů
komise, jestliže jen oni dostali rozsudek, ten ofotografovali
a vyvěsili na nástěnku mé jméno
před tím, než by to parlament schválil?
Já si myslím, že toto není důstojné
ani hodné člena nebo poslance tohoto parlamentu!
Nikdo jiný to nemohl zveřejnit, protože podle
ověření od soudu to nikdo jiný nedostal.
Děkuji za pochopení. Já věřím,
že všichni mí voliči, kteří
mi dali své hlasy, budou věřit tomu, co jsem
podepsal před volbami, že jsem nespolupracoval. Kontrarozvědka
je zcela odlišný oddíl než Státní
bezpečnost. O Moravu a Slezsko budu bojovat do poslední
chvíle a ani toto mě od toho neodvrátí.
Poslanec SL J. Černý: Pane předsedo, pane
předsedajíjcí, vážené
Federální shromáždění,
úvodem mi dovolte jednu poznámku. Při pohledu
na naše počty se nabízí otázka,
jaká je asi úroveň právní kultury
u nás, nejsme-li ani ochotni ctít základní
princip právní, a ten je, jak všichni víme
- nechť je slyšena i druhá strana.
Chci vám říci toto, včera a dnes zde
na půdě Federálního shromáždění
jsme byli svědky neuvěřitelně arogantního
výsměchu právu a zákonům vůbec.
Zveřejněním usnesení Obvodního
soudu pro Prahu 7 o předběžném opatření,
které bylo vydáno v souladu se zákony této
země ve věci žaloby na ochranu osobnosti, došlo
ke zmaření účelu tohoto předběžného
opatření. Timto aktem tedy došlo již včera
ke zveřejnění tvrzení vyšetřovací
komise Federálního shromaždění,
o jehož oprávněnosti měl rozhodnout
soud. Vyslovuji důvodné podezření,
že zde, na půdě Federálního shromáždění,
došlo ke spáchání trestného činu
maření výkonu soudního rozhodnutí
a žádám předsednictvo Federálního
shromáždění o neprodleně opatření
k podání trestního oznámení
proti osobám, které zveřejnění
usnesení obvodního soudu o předběžné
opatření provedly, nebo k němu daly pokyn.
Ten, jehož úroveň právní kultury
je tak propastně nízká, že nedisponuje
ani elementární úctou k právům
druhých a k právu vůbec, není podle
mého názoru hoden, aby zasedal ve vrcholném
ústavodárném orgánu, a to i tehdy,
respektive zvláště tehdy, jedná-li se
o práva jakkoliv skutečně nebo domněle
provinilých.
Ke zprávě vyšetřovací komise,
přednesené poslancem Rumlem. Neočekával
jsem mnoho, ale že uslyšíme literární
dílko, k jehož úrovni se raději nebudu
vyjadřovat, to jsem nečekal. Nejvíce mě
mrzí míra naivity, kterou zpráva u nás
předpokládá. Zprávu navrhuji neschválit
a uložit komisi předložení skutečné
zprávy, která podá věcnou informaci,
týkající se vyšetřované
věci.
Ke druhé části zprávy komise se zdržím
komentáře. Snad zde jen prohlásím,
že s tím, k čemu se propůjčuje
Federální shromáždění,
nesouhlasím. Nesouhlasil jsem ani v minulosti a nesouhlasím
ani nyní. Mám k tomu své důvody a
rád je každému řeknu.
Závěrem mi dovolte spíše úsměvnou
poznámku. Vznáším protest proti výroku
vyšetřovací komise, která mě
vylustrovala jako prověřovanou osobu. Výrok,
jehož vágnost a šalamounská formulace
připouštějící úvahy, zda
má tzv. spolupracovně estébácká
bezúhonnost není dána pouhou důkazní
nouzí, případně zda neexistovala naivní
tzv. nevědomá spolupráce, mě hluboce
uráží. Výrok zní: "Šetřením
se neprokázalo, že prověřovaná
osoba vědomě spolupracovala s StB".
S vědomím nepochybné bezvýznamnosti
této osobní životní epizody z hlediska
velké politiky, jíž jsme zde svědky,
se zdržuji dalšího komentáře a
konstatuji, že samotné vznesení protestu je
pro mne dostačujícím řešením
celé věci. Ovšem vzhledem k tomu, že jsem
od komunistických aktérů minulého
režimu obdržel kritická hodnocení, jako
například že mám záporný
postoj k politice Komunistické strany Československa,
že podřizuji právní praxi morálním
a etickým pohledům apod., jsem však rozhodnut
do této sbírky přiřadit i hodnocení
shora uvedené.
Žádám proto, aby mi vyšetřovací
komise byla povinna vydat stejnopis, případně
ověřenou fotokopii své zprávy č.j.
K 00314/91, zpracované k č.j. K 00189/91. Pro případ,
že to není považováno za samozřejmé
právo každého, kým se komise zabývala
a o jehož osobě vydávala soudy, žádám,
aby o uspokojení tohoto mého požadavku bylo
hlasováno. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, s vašimi podnetmi bude Predsednictvo Federálneho
zhromaždenia pracovať.
V diskusii ďalej vystúpi poslanec Lubomír Lédl,
pripraví sa poslanec Milan Čič a po ňom
poslanec Šilhán.
Poslanec SN L. Lédl: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, jak jste byli informováni,
jsem jedním z těch, kteří byli pozváni
na parlamentní komisi pro vyšetřování
17. listopadu a kromě toho, co zde bylo řečeno,
byl jsem seznámen s tím, že v průběhu
cca 6 let jsem byl dvakrát až třikrát
veden jako kandidát tajné spolupráce, jednou
nebo dvakrát jako důvěrník a jednou
zhruba na 15 měsíců jako agent.
Nebudu se zabývat všemi argumenty, které buď
dokazují, že jde o manipulaci, nebo minimálně
dokazují malou důvěryhodnost těchto
materiálů. To až v době, kdy proběhne,
jak doufám, nějaké důkazní
řízení. S většinou argumentů
jsem seznámil členy komise. Chtěl bych se
zastavit pouze u několika aspektů, které
mají podle mého názoru ve věci lustrací
obecnější význam a zpochybňují
sám princip a zvolený postup.
Včetně toho, že se nejdříve zveřejní
jména a teprve potom se bude diskutovat o tom, jaká
budou pravidla jakéhokoliv dokazování. Korunním
důkazem, který mi byl předložen, byl
protokol o tzv. vázacím aktu. Šlo zhruba o
4-5ti stránkový protokol, ze kterého bylo
zcela jasné, že 29.5.1984 byl se mnou za přítomnosti
tří pracovníků federálního
ministerstva vnitra v budově Správy pasů
a víz Praha 10 proveden pohovor, na závěr
kterého jsem podepsal závazek o spolupráci
s StB. Protokol dále odhaluje řadu dalších
podrobností, jako vysvětlení významu
mé spolupráce, sdělení tajných
telefonních čísel, která mohu použít,
heslo pro navázání kontaktu a celou řadu
důvěryhodných faktorů. Součástí
nebo přílohou protokolu je i zmíněný
závazek, respektive jeho fotokopie datovaná také
29 .5. 1984. Závazek je napsán na stroji a jediné,
co vypadá autenticky, je podpis, který odpovídá
spíš letům 1987 - 1989, ale to není
podstatné. Celkově šlo o materiál, který
když jsem si přečetl, nestačil jsem
se divit a s hrůzou jsem pochopil, že vypadá
velmi důvěryhodně a že nemám
prakticky žádnou možnost se bránit, zvláště
když na můj argument, že musí jít
o falzifikát, protože jsem nikdy v budově Správy
pasů a víz Praha 10 nebyl, vázacího
aktu jsem se nezúčastnil a že žádám
o konfrontaci se všemi třemi pracovníky ministerstva
vnitra, kteří protokol podepsali, mi bylo odpovězeno,
že nejsem u soudu a úkolem komise není spolupráci
prověřovat nebo prokazovat, ale pouze prokázat
skutečnost, že poslanec byl nebo nebyl uveden v análech
ministerstva vnitra jako spolupracovník. To prakticky znamená,
že platí presumpce viny a důkazní břemeno
je zcela přeneseno na obviněného.
Naštěstí se mi asi během 10-ti dnů
podařilo zjistit, že tento na první pohled
dokonalý důkaz má jednu drobnou vadu. Ve
dnech 27. až 30. května 1984 jsem se účastnil
kongresu AAPSO, což je Organizace solidarity s lidem Asie
a Afriky, který se konal v Alžírsku. Je mimo
jakékoliv pochybnosti, že jsem se dne 29. 5. ve stejném
termínu v žádném případě
nemohl v budově Správy pasů a víz
Praha l0 účastnit tzv. vázacího aktu
za přítomnosti 3 pracovníků federálního
ministerstva vnitra a podepsat závazek. Je tedy zřejmé,
že vázací akt, protokol o něm a vše,
co s ním souvisí je - diplomaticky řečeno
- nedůvěryhodné, přesněji řečeno,
jedná se o fabulaci nebo chcete-li podvrh.
Kladu si samozřejmě otázku, jak mohu na základě
této vlastní zkušenosti důvěřovat
jiným, stejně nebo ještě méně
důvěryhodným materiálům, týkajícím
se jiných poslanců nebo veřejně činných
osob, ať už teď nebo v budoucnu. Představuji
si, co bych asi mohl dělat, kdyby se mi nepodařilo
dokázat, že jsem nemohl být v republice a co
asi budou dělat ti, kteří budou obviněni
v budoucnu a obrazně řečeno budou vědět,
že nikdy nebyli na Správě pasů a víz
Praha 10, ale nemají důkaz, že byli v zahraničí,
nebo ho nezískají. Jsem přesvědčen,
že obdobných podvrhů bude v materiálech,
se kterými komise pracuje, určitě celá
řada.
Zvláštní pozornost, podle mého názoru,
zasluhuje doporučení, aby se obviněný
poslanec raději nebránil a aby se pod hrozbou určitého
morálního, politického a psychického
nátlaku raději "dobrovolně" vzdal
mandátu. Postavit řešení problému
na zcela mimo zákonnou - neříkám nezákonnou,
zdůrazňuji mimozákonnou - základnu.
Na první pohled jde o velmi rozumný postup, který
zabrání, aby se Česká a Slovenská
Federativní Republika, rodící se demokracie
v souvislosti s lustracemi nějak zdiskreditovala. Uvědomují
si ale ti, kteří mi navrhovali, abych napsal rezignaci
bez uvedení data, že bych prakticky přiznal
vinu a zbavil se jakékoliv možnosti obrany u soudu,
Ústavního soudu, Ženevské nebo Evropské
komise pro lidská práva v budoucnu a koneckonců
bych zpochybnil i možnost případné rehabilitace
v budoucnu?