Pátek 22. března 1991

Komise neměla zjišťovat míru viny, měla však zjistit, kdo byl registrován jako spolupracovník Státní bezpečnosti. Já tomu rozumím tak, že včetně její rozvědky. Je však nade vší pochybnost, že má jít o spolupráci vědomou a že tato spolupráce jako vědomá musí být registrována. Odhlédnu-li od nevyjasněnosti otázky kategorizace vztahu DS, který je označován jako důvěrný styk, nyní jako tajný spolupracovník důvěrného styku, dokumenty o stycích Jana Kavana s pracovníkem československé rozvědky bez ohledu na obsahovou stránku údajných rozmluv mezi těmito dvěma muži prokazují pravý opak, to je, že Jan Kavan při styku s ním žil v přesvědčení, že jedná s československým diplomatem a nikoliv s rozvědčíkem.

K tomuto vyjádření jsem povinován Janu Kavanovi jako svému příteli, kterého znám osobně sice teprve od roku 1987, ale se kterým jsem od roku 1975 úzce spolupracoval při dodávání informací do zahraničí o československé politické scéně, o opozici, o represích a spolupracoval jsem s ním při rozšiřování literatury exilové, kterou dopravoval do Československa právě Jan Kavan. Jsem povinován k tomuto vystoupení tím, že jsem jedním z těch, kteří byli i nejvíce pronásledováni posledních 22 let právě Státní bezpečností, vyneslo mi to 9 let kriminálu a samozřejmě se na tom podepsali skuteční agenti StB, kterých bychom se měli co nejrychleji zbavit. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pán poslanec Uhl. Navrhujem teraz prestávku do 13.30 hodín. Do diskusie je písomne prihlásených 15 poslancov.

(Jednání přerušeno ve 12.25 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 13.32 hodin.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pokračujeme v rozprave, ako ďalší rečník vystúpi poslanec Miloš Zeman. Ako ďalší bude hovoriť poslanec Sokol.

Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové, můj příspěvek naštěstí není tak hodnotný, aby musel být přednesen před plnými lavicemi. Rád bych napjatou atmosféru poněkud utlumil jednou uvolňovací větou, nevystupuji zde jako obžalovaný, jako obviněný jenom díky nekvalitní práci komise pro 17. listopad, třeba že jsem ve sporu s panem Dolejším veřejně přiznal, že jsem agentem čtyř tajných služeb, podplukovníkem Státní bezpečnosti a že v době, kdy jsem byl pouze majorem, byl o mně natočen třicetidílný seriál. (Smích v sále.)

Mohl bych tedy s jakýmsi pocitem příjemného a lechtivého uspokojení, jaké má člověk, dívající na tuto dafé, pokud to není náhodou on sám, který připoután ke kůlu, sledovat toto jednání.

Nicméně nepatřím mezi ty, koho pohled na krev uklidňuje, a mám pocit, že zde dochází ke dvě problémům. První problém byla už sama zpráva komise 17. listopadu.

Uvědomuji si, že je to zpráva průběžná, přesto a přes přátelství k Jiřímu Rumlovi se domnívám, tato zpráva byla de facto substituována horkou reportáží, kterou bych si s potěšením přečetl v Lidových novinách, (Potlesk.) ale která nemá charakter analýzy a interpretace fakt. Rád se dozvím, že Gustáv Husák sám bloumal po hradě, ale přiznávám se, že moje poznání o událostech kolem 17. listopadu a před ním to příliš neobohacuje.

Druhá a podstatnější poznámka se pak týká věcí, kterých jsme tady svědky. Na předsednictvu Federálního shromáždění jsme byli informováni, že existují minimálně dva případy, kdy řídící důstojníci zapsali zdejší poslance bez jejich vědomí jako agenty Státní bezpečnosti, nevím, jestli to dělali proto, že počet agentů byl pro tyto řídící důstojníky prémiový ukazatel, ale v každém případě se to tak stalo, tito důstojníci se přiznali a poslanci nebyli pozitivně lustrováni.

Kladu dvě otázky, za prvé, mluvili tito důstojníci pravdu? Pokud ano, kdo zaručí, že se podobné případy neodehrály i jindy, kdy se nepřiznali a naopak, pokud ne, tak samozřejmě riskujeme, že se nepodařilo odhalit zbytečně další dva agenty. Jestliže jste viděli americký film Dvanáct rozhněvaných mužů, pak právě v tomto okamžiku, po této informaci se mne zmocnily pochybnosti.

Já jsem samozřejmě pro to, aby toto Federální shromáždění bylo zbaveno usvědčených agentů Státní bezpečnosti, a to ze stejného důvodu, proč jsem navrhoval před komunálními volbami lustrace všech kandidátů v těchto volbách, ale jsem také proto, aby tito lidé měli seriózní možnost obhajoby. Proto, i když o tom budeme mluvit až při příležitosti zákona o ztrátě poslaneckého mandátu, se domnívám, že v případě pochybností, a ona známá zásada in dubio pro reo by měla platit i tady, by nemělo jít o ztrátu, ale maximálně o pozastavení poslaneckého mandátu do doby, než se poslanec, který se o sobě domnívá, že je nevinný a jemuž tuto nevinu umožní prokázat soud a prokuratura, včetně svého vyšetřovacího aparátu, bude mít možnost se do parlamentu vrátit a dokonce získat i určité body pro další volby, jestliže se prokáže jeho nevina.

Takže z důvodů těchto pochybností doporučuji, abychom jasně oddělili dvě věci - byli jsme informováni o tom, že někteří poslanci jsou evidováni v registru svazků. Někteří poslanci zpochybnili fakt své aktivní spolupráce se Státní bezpečností. Nevěřím, že u takových poslanců jako je Rudolf Zukal a někteří další, k tomuto faktu došlo, ale to je otázka mé subjektivní víry. V každém případě, nechť mají tito poslanci legální možnost odvolat se k soudu a nechť teprve tento soud rozhodne o jejich vině. Platí-li presumpce neviny, měli bychom ty, kdo explicitně odmítají svoji vinu až do soudního výroku považovat za nevinné. (Potlesk.) Dovolte mi závěrečnou poznámku. Samozřejmě, že všichni máme plné právo hodnotit vinu nebo nevinu našich kolegů. Pokud jsou to lidé, kteří se desítky let pohybovali v disentu a byli oni nebo jejich rodiny vystaveny výraznému tlaku, pak bychom si měli uvědomit, že je určitý rozdíl mezi případným zlomením člověka, který byl v této situaci, a člověka, který se v ní nikdy neocitl. Jinými slovy, zejména někteří mladší z nás a v tomto případě tedy do toho řadím i sebe, by se neměli považovat za totožné situace, kdy s hrdým čelem byla odmítnuta nabízená spolupráce se Státní bezpečností a situace, kdy tato spolupráce nebyla vyžadována z toho prostého důvodu, že tito lidé byli ve své době naprosto bezvýznamní. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Zemanovi, o slovo sa prihlásil podpredseda Snemovne národov pán poslanec Sokol.

Místopředseda SN J. Sokol: Vážený pane předsedající, vážení poslanci, vážené poslankyně, líbil se mi jeden názor mého předřečníka, domnívám se, že toto zasedání není a nemůže být osobním soudem ani očištěním jednotlivých osob. To není jeho poslání, k tomu tu nemůže být. Je to pokus očistit parlament, je to záležitost nikoli soukromá, nýbrž veřejná, je to pokus udělat parlament průhlednějším, udělat v něm místo pro jakousi základní důvěru mezi lidmi, zbavit se podezření, že v parlamentě sedí někdo, kdo nám kazí naši práci. To je jejich smysl.

Proto se nemohu nepřimluvit - napoak všichni, kdo zde byli jmenováni, a ostatní mají plné právo, aby se v této věci vyjádřili - ale trochu bych se přimlouval za to, aby věnovali pozornost této veřejné stránce toho, co zde dnes děláme. Toho, že by se mělo jednat o získání nebo posílení důvěry veřejnosti v to, že tento parlament jsou normální lidé, ne nějací zakuklení nepřátelé, kteří zde kují pikle. Posílení důvěry v parlament ovšem poslouží - podle mého názoru - ještě jiná věc, a to je ta, že se co nejdříve začneme věnovat naší řádné práci. Proto bych rád navrhl tento procedurální postup: abychom v co nejbližší době - jakmile to bude možné - přijali nějaké usnesení ke zprávě komise 17. listopadu a pak pokračovali v debatě libovolně dlouho, ale tak, že bychom tuto debatu neprotahovali do příštího týdne. Domnívám se, že je nezbytné, abychom příští týden už pracovali na svých normálních úkolech. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ďalej je prihlásený do rozpravy prvý podpredseda Federálného zhromaždenia profesor Zdeněk Jičínský. Dávam mu slovo.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážené Federální shromáždění, dovolte mi, abych nejprve řekl několik slov osobního rázu proto, aby z dalšího mého vystoupení se nevyvozovaly závěry jiného druhu. Chci říci, že jsem byl dlouhá léta - po roce 1970, kdy jsem musel odejít nejen z veřejného života, z něhož jsem musel odejít v roce 1969, a v roce 1970 jsem musel opustit i Karlovu univerzitu - předmětem dosti soustavné pozornosti Státní bezpečnosti. V roce 1981 jsem byl spolu s Jiřím Rumlem, Janem Mlynárikem a dalšími obviněn z podvracení republiky. Na rozdíl od nich jsem tedy v Ruzyni nebyl rok, byl jsem tam jen několik dní, pak bylo vyšetřování vedeno na svobodě, ale měl jsem trestní řízení z podvracení republiky, které bylo ukončeno až v lednu 1990.

Před volbami jsme spolu s Petrem Kučerou svolali schůzku vedení politických stran tehdy v parlamentu zastoupených, na které byla přijata politická dohoda o tom, že tyto strany nechají své kandidáty na poslance lustrovat, s tím, že každý kandidát s tím vyslovil souhlas. Bylo by dobře, kdyby komise 17. listopadu podala dostatečné vysvětlení, proč lustrace tehdy neproběhly tak, jak měly, proč někteří z kandidátů, kteří zřejmě neměli být na kandidátkácn, se tam dostali, proč ministerstvo vnitra svou roli nesplnilo. Myslím, že komise se touto věcí zabývala, ale toto vysvětlení mi zde chybí.

Dovolte, abych řekl nyní něco jiného. Spolkový prezident Richard von Weizsäcker - je to z 29. prosince 1990 - vyzval odpovědná místa Spolkové republiky Německo k rozvážnosti při zacházení s materiály tajné policie bývalé NDR Stasi. V rozhovoru pro list Bild am Sonntag upozornil, že východoněmecká Státní bezpečnost představovala propletený systém, který dával pachatele a oběti působení Stasi do záměrných souvislostí. Pro ty, kteří nespadají ani do jedné z těchto kategorií, je velmi těžké dospět k lidskému správnému úsudku, - zdůraznil Richard von Weizsäcker, který zároveň vyjádřil pochybnost nad tím, že z písemných materiálů Stasi lze vyčíst vždy jen pravdu. Důležitá je osobní důvěryhodnost, která pro mne znamená více než cíleně zpracované dokumenty v kartotéce, o jejich existenci a obsahu postižený vůbec nic nevěděl - řekl spolkový prezident.

Tento význam má pro mne i třeba moje dlouholeté přátelství k Rudolfu Zukalovi. Tato osobní důvěryhodnost je pro mne mnohem víc než to, co je o něm někde napsáno. (Potlesk.)

Ale ani to není to nejpodstatnější, o čem chci hovořit. Chci hovořit něco na adresu nás všech. Týká se to usnesení číslo 94 k postupu lustrací poslanců Federálního shromáždění a členů vlády České a Slovenské Federativní Republiky. Je to usnesení, které jsme přijali na 11. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů 10. ledna tohoto roku. Když si toto usnesení přečtete, myslím, že je v něm řada vážných chyb, které jsme připustili my všichni jako členové těchto sněmoven, kteří toto usnesení přijali.

Říkám to proto, abychom si uvědomili, že tehdejší jednání probíhalo v atmosféře, která by tomuto shromáždění měla být cizí. Byla to atmosféra, kdy nejeden z nás uvažoval, může-li vystoupit a co může říci. I já jsem dost dlouho váhal, mám-li vystoupit. Vystoupil jsem a řekl jsem mimo jiné, že problém, o který nám jde a o který mně jde také - a to, co jsem říkal úvodem, o tom nepochybně svědčí - ani já nemám zájem, aby tady někde byli lidé, kteří udávali, kteří se skutečně kompromitovali spoluprací s režimem způsobem, který je neopravňuje k tomu, aby byli poslanci. Upozornil jsem na to, že problém má nejen politickou a mravní stránku, ale že má také právní stránku. Žádal jsem, než bude přijato usnesení, abychom si vyžádali právní expertízu od Nejvyššího soudu a od generální prokuratury, abychom nepřijali rozhodnutí špatné. Myslím, že jsme nepřijali dobré rozhodnutí. Něco vám přečtu:

"Bod č. 2: Federální shromáždění pověřuje vyšetřovací komisi pro objasnění událostí 17. listopadu zjištěním, kdo z poslanců Federálního shromáždění, členů federální vlády atd., byl registrován jako spolupracovník Státní bezpečnosti a jaké kategorie.

Bod č. 3: Federální shromáždění pověřuje zástupce této komise, aby případný pozitivní výsledek šetření sdělil dotyčným osobám. Jména těch, kteří do 15 dnů od tohoto sdělení ze svých míst a funkcí nedostoupí, budou zveřejněna."

Možná, že se dá říci, že komise postupovala ve smyslu tohoto usnesení. Ale já si myslím, že v tomto smyslu usnesení nebylo dobré. Myslím si, že dnes sklízíme plody toho, že usnesení dobré nebylo. Myslím si, že i komise byla upozorňována na to, aby dala však návrh postupu - protože problémy a pochybnosti byly a byli jsme si jich vědomi - jak chce v této věci postupovat. I proto je toto jednání, abychom včas se touto věcí mohli zabývat.

Nedostali jsme nic - ani písemnou zprávu (vysvětlení předsedy mě na začátku neuspokojilo), ani návrh usnesení (až teď během schůze). Myslím, že při takto závažné věci je to vážná chyba.

Vážná chyba je v tom, že teď se skutečně stalo něco, co nikdo z nás nechtěl. Myslím, že všichni jsme chtěli, aby výsledky práce komise a našeho jednání vedly k mravní katarzi. Abychom se skutečně mohli očistit, abychom měli lepší pocit, že můžeme mezi sebou otevřeně mluvit, že tu nebude ovzduší špionománie. Zazněly tu přece tehdy názory, že jestliže ten nebo onen výbor přijal takové nebo onaké usnesení, zda za tím není rozehrána síť agentů, kteří s ním manipulují. To je atmosféra hrozná. Atmosféra, ve které se skutečně nedá pracovat. Ale myslím, že ten, kdo o těchto věcech něco ví, tak také ví, že takovýmto způsobem se práce takovéhoto kolektivního orgánu nikdy do pozadí dirigovat nedá. Tak abychom nevycházeli z falešných premis, že různá usnesení toho nebo onoho našeho orgánu byla výsledkem manipulací temných sil, které mezi nás pronikly.

Ale vrátím se ke své původní myšlence. Chtěl jsem, aby komise předem připravila pravidla postupu. Měl jsem totiž obavy, že může dojít k něčemu, k čemu teď, obávám se, dochází. Že místo mravní katarze tu bude jistý pocit horké příchuti z toho, že se nám nepodařilo to, co jsme chtěli, protože se tu smísila jména lidí, která smíšena nikdy být neměla. (Potlesk.) To je velmi podstatné. Z toho bychom skutečně měli vyjít a zamyslet se nad tím, abychom nepříjmali rozhodnutí neuvážená v tak vážných věcech.

Chci říci ještě jednu věc. Jestliže chceme opravdu budovat právní stát, nemůžeme k němu jít neprávními cestami. Nevím, je-li tu kolega Štern, ale včera jsem s ním o tom mluvil, takže neříkám něco, na co by nebyl připraven, ale skutečně mě zarazilo jeho vystoupení pro tisk, když řekl, že Chartu jsme sice přijali, ale tak ji zase teď změníme, když přijmeme zákon o ztrátě mandátu. Takovýmito postupy bychom skutečně právní stát v Československu nejen nevybudovali, ale šli bychom cestou, kterou, myslím, nikdo z nás - kromě snad těch, kteří skutečně mají temné úmysly, ale nemyslím, že jich je tu mnoho, pokud tu jsou - jít nechce. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Jičínskému. Vážení kolegovia, vážené kolegyne, do lavíc ste dostali návrh uznesenia (parlamentnú tlač č. 540). Pred chvíľou tu odznel návrh pána poslanca Sokola, aby sme sa venovali tomuto uzneseniu, prípadne ho schválili alebo neschválili a až potom pokračovali v diskusii. V tejto chvíli nepokladám situáciu za natoľko zrelú, aby sme schvaľovali nejaké uznesenie. Naopak si myslím, že ďalšie diskusné príspevky môžu priniesť prípadné podnety pre novú formuláciu, respektíve modifikáciu tohto uznesenia. Aj tak vás však vyzývam, aby ste uzneseniu venovali pozornosť a vo svojich diskusných príspevkoch upreli pohľad na návrh uznesenia a svoje príspevky modifikovali v tomto duchu.

Teraz prosím pána poslanca Mišuru. Ďalší v poradí je pán poslanec Petr Brodský.

Poslanec SN J. Mišura: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, dámy a páni, poslanci KSČM a Strany demokratickej ľavice vo Federálnom zhromaždení, keď sa prejednávalo v januári uznesenie č. 94, boli ochotní akceptovať požiadavku na uskutočnenie lustrácií poslancov a ďalších politických činiteľov za podmienky, že tento závažný vnútropolitický akt bude prebiehať v súlade s Listinou ľudských práv a slobôd a medzinárodnými dokumentmi o občianskych a politických právach. Dokazom toho boli konkrétne vystúpenia našich poslancov pána Mečla a pána Benčíka. Samozrejme, že ich hlasy neboly vypočuté.

Lustrácie sa považujú za rozhodujúcu formu očisty verejného života, za jeden z prostriedkov budovania základov právneho štátu. Pritom je paradoxné, že nie je podrobne právne upravený režim ich realizácie. Pri prijímaní uznesenia Federálneho zhromaždenia k tejto otázke sme poukázali na možnosť ich zneužitia na účelové politické ciele a nátlak proti skupinám či jednotlivcom. Naše vyjadrené obavy parlament nemal záujem akceptovať a celý spsob prijímania uznesenia a hlavne jeho obsah sú poznamenané značnou improvizáciou a účelovým právnym nihilizmom, čo nakoniec pred chvíľou potvrdil i prvý podpredseda Federálneho zhromaždenia.

Doterajší priebeh lustrácií, ich výsledky, ako sme dnes počuli, naše obavy v plnom rozsahu potvrdili. Vznikol priestor, v ktorom vbec nebude ťažké a problémové občanovi ublížiť. I to sme dnes už počuli. V žiadnom prípade by sme tento neprávny stav nemali ospravedlňovať revolučnou situáciou a tvorbou revolučného práva, či súčasnou nutnosťou obmedzovania práva a zužovania práva jedinca v záujme celku. Chcel by som len pripomenúť, že v súčasnosti už nerobíme nič iného v reštitúciách, než napravujeme krivdy, ktoré sa napáchali predovšetkým pod zástavou týchto myšlienok.

Nesúhlasíme, aby výsledky šetrení komisie boli využívané ako forma nátlaku na odstúpenie poslancov, tobôž aby boli zverejnené, pretože pri vykonávání lustrácií neboli dodržané základné ustanovenia Listiny o ľudských právach a slobodách a medzinárodných paktov, týkajúce sa hlavne prezumpcie neviny, obhajoby, súdnej ochrany a ďalších právnych procesných inštitútov, slúžiacich na ochranu občanov.

Výrazné pochybnosti vzbudzujú u nás dôkazy, ktoré využíva komisia pre svoje závery, v ktorých základný paradox spočíva v tom, že neochvejne a neotrasiteľne verí záznamom najnedôveryhodnejších inštitúcií ŠtB, ktorú v pôvodne predloženom návrhu ústavného zákona o zániku poslaneckého mandátu skupina poslancov označila za protidemokratickú a protiústavnú.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP