Pátek 22. března 1991

Měl pravdu poslanec Benda, když říkal, že by mohl leckterého poslance oslovit jeho krycím jménem, ale i disidenti měli v "estébácké" hantýrce svá krycí jména a bez vlastního přičinění. Záleží jen na tom, kdo a s jakým krédem se za jakým krycím jménem opravdu skrývá.

Když Václava Havla pustili předčasně z vězení, byla radost veliká, přišel ho pozdravit i Alexander Dubček, takto poprvé na větším shromáždění a není vyloučeno, že mezi stovkami příznivců se bytem na nábřeží prodíral i člověk jménem Růžička, alespoň takové jméno měl v občanském průkazu, což tenkrát nikdo nekontroloval, ale ve skutečnosti se jmenoval Zifčák, údajně student Vysoké školy báňské, doopravdy však "estébák".

Vysadili ho do prostředí disentů v březnu toho roku a on se u soudů, kde se toho jara pohybovalo více aktivistů, dostal do řeči s některými z nich a snažil se vemluvit do jejich přízně. To už se Státní bezbečnost snažila občanské iniciativy nejen kontrolovat, ale i sama zakládat. Tehdy samozřejmě nikdo netušil, ba asi ani ne Zifčák - Růžička, k čemu má být ve vhodnou chvíli zneužit. Třeba to ve svých svědeckých výpovědích přímo nepřiznávají, nemohli o tom vysocí funkcionáři StB a možná i jiní funkcionáři nevědět. Lorenc například slyší o tom, že se několikrát bavil s Hegenbartem, jak docílit toho, aby vedení Komunistické strany Československa nebylo tak zkostnatělé a nefunkční. Nevím, co společně vymysleli, nemluví o tom možná ze skromnosti. Není pouze vyloučeno, že to dalo Hegenbartovi popud k článku pro Izvěstije, v němž se rýsuje jakási progresivita, ale k jeho autorství se současně hlásí Minařík, známý jako špión ze Svobodné Evropy, posléze několik let dobře školený v Moskvě.

Podobné smýšlení měl patrně i Ladislav Adamec, který se vrátil posílen také z Kremlu, ale ten napsal jen abdikační dopis, jímž se chce zříci své premiérské funkce. Ani to nakonec nerealizoval v příhodnou dobu, kdy by to mohlo být ještě jisté gesto. Nic však víc. Chystal se pak do Sovětského svazu na dovolenou s Jakešem, kde prý se viděli jen na pláži a příliš spolu nemluvili, takže i tam byl Jakeš už jako kůl v plotě.

Optimismus našich "estébáků" šel tak daleko, že když mě před 21. srpnem nutili k odjezdu z Prahy pod hrozbou "šestadevadesátky" v nově zřízených celách vedle Fóra, říkali konejšivě: "Nic si z toho nedělejte, příště už povezeme jiné redaktory." Svůj slib, o nějž jsem je ani nežádal, stejně nesplnili, protože těm redaktorům, které měli tendy na mysli, ještě teď dodávají materiály do bulvárního tisku, kde skandalizují, co mohou, neb je svoboda i štvavého tisku.

Další děj až do 26. listopadu znám jen z výpovědí a četby různých materiálů dodatečně, poněvadž do Ruzyně tyto věci dolehly se značným zpožděním. Pokusím se je utřídit.

U sousedů v bývalé Německé demokratické republice nastal hromadný pohyb, když už dávno před tím se společenské klima v Maďarsku a v Polsku lepšilo směrem k demokratizačnímu. Přes naše území proudily tisíce nespokojenců i zoufalců, kteří hlasovali proti socialismu nohama. Pomalu už jen u nás a v Rumunsku vládl bezduchý despotismus. S tím bylo nutné něco udělat. Není docela jasné, co v záři projednával v Moskvě Lorenc. Jisté je, že konzultoval se samým předsedou KGB Ključkovem a jeho náměstkem Gruškem, který mu návštěvu oplatí právě v době nejkritičtější.

Hegenbart byl v tom času trochu nemocen, ale tehdy se říkalo, že upadl u Jakeše v nemilost právě kvůli Izvěstijím a soudruzi z rodného sekretariátu zase tvrdí, že on si rád lehl do Sanopsu, kdykoliv jde do tuhého.

Kdo se tedy více stýkal se sovětskými poradci tady nebo dokonce s těmi u Gorbačova dosvědčuje, že Moskva měla velký zájem, aby se i zde něco hnulo. Ovšem opatrně soudruzi, aby se nám to nevymklo z rukou!

Naši vnitřní obroditelé zas čekali od sovětských přátel přehodnocení vstupu vojsk, že by nás takto už vlastně potřetí osvobodili.

V týdnu před 17. listopadem přilétla do Prahy reciproční návštěva vedená Gruškem, a protože se mělo cosi podepsat, byli tam náčelníci všech důležitých správ či odborů všemocného KGB, jež bylo letitým učitelem i rádcem, dalo by se říci - přímo zřizovatelem naší StB. Přivítal je Lorenc, ale příliš se jim prý nevěnoval. Měl v tom týdnu napilno jinak. Také je pozval do již legendární estébácké vily na Břevnově, právě v pátek 17. listopadu.

Shromáždění vysokoškoláků k 50. výročí smrti Jana Opletala organizovala od začátku neoficiální stuha - tedy studentské hnutí a protože se k onomu tragickému jubileu hlásilo i oficiální SSM, bylo nakonec po značném váhání na nejvyšších místech shromáždění povoleno. Šlo jen o to, aby toho nezneužily nepřátelské aktivity řízené ideodiverzními centry, jak nás ve své "hatmatilce" nazývají.

Pro jistotu vyjednávač Mohority, možná i někoho jiného, z prostředí kontrarozvědky - Danihel, navštívil Václava Bendu za přítomnosti Rudolfa Battěka, aby se dozvěděl, zda disident něco nechystá. Byl ujištěn, že organizace i pořadatelská služba jsou plně v rukou studentů. To bylo 16. listopadu, kdy náhle a dost nečekaně odjel do Moskvy Fojtík, kde podle vlastního svědectví jednal s Medveděvem, ale zřejmě už toho mnoho nevyjednal a do Prahy se vrátil právě v době, kdy drama na Národní třídě vrcholilo. Více se patrně v Moskvě dověděl ředitel Ústavu státu a práva Československé akademie věd dr. Blahoš, kterému blízký spolupracovník Gorbačova, akademik Šachnazarov 17. dopoledne sdělil, že v Praze asi dojde v nejbližších dnech k většímu pohybu občanů a že by bylo neuvážené a nešťastné, kdyby se proti němu mělo nějak drasticky zasáhnout. Dal mu proto přímé telefonní číslo, aby ho mohl neprodleně informovat, což dr. Blahoš v následujících dnech několikrát učinil. Blížila se totiž schůzka Busch - Gorbačov a na Maltě.

Pokusím se teď zmapovat, kdo kde byl a co dělal onoho 17. listopadu. Ministr vnitra Kincl podal hlášení Jakešovi, předal vedení Lorencovi a odebral se domů do Ostravy. Jakeš předal politické žezlo územně příslušnému Štěpánovi, oslavil doma s celou rodinou 20 . narozeniny vnučky a odjel na Orlík. Hegenbarta už několik dnů předtím pověřili, aby při rybolovu dělal partnera sovětskému velvyslanci Lomakinovi kdesi na Moravě a Slovensku. Že by alibi? Nevím. Adamec měl chřipku a Husák osaměle bloumal hradem. (Šum v sále.) Fojtík po návratu z Moskvy odjíždí též na Orlík. Samu akci na Albertově, Vyšehradě a posléze dirigovanou po nábřeží na Národní třídě, nebudu blíže rozebírat. Je dostatečně zdokumentována jinde, mj. ve zprávě předešlé komise pro dohled nad vyšetřováním. Za zmínku stojí snad jen zatčení Alexandra Dubčeka, o jehož pohybu se StB dozvěděla z odposlechu telefonu. Přímo naproti, přes dva pruhy dálnice, na konci Nuselského mostu vedle hotelu Fórum byl totiž řídící štáb celé akce, jejíž průběh sledoval na obrazovce monitorů sovětský generál Teslenko. Telefony v břevnovské vile nevychladly. Lorenc a s ním i jeho zástupce Vykypěl se ani pořádně nenajedli. Stále někdo volal, i oni volali. Na druhé straně drátů se střídali Bytčánek, Štěpán, Adamec a kdoví kdo ještě. Pokud se i tyto hovory odposlouchávaly, záznamy bohužel nejsou. Asi v půl deváté se začali loučit, připili si na družbu a odjeli. Tedy Lorenc a Vykypěl jeli k Národnímu divadlu, ale protože se jim zdálo, že hlavní srocení pominulo, rozjeli se za Štěpánem. Vše nasvědčuje tomu, že právě ten byl toho večera v plné permanenci, jako jediný územně politicky odpovědný, ale zda to byl on, kdo rozhodl o dopadu, dokázáno není.

Druhý den při cestě na letiště se sovětskými hosty se už Vykypěl od dozorčího dověděl, že nějaký tvrdší zásah byl, a Lorenc pak před odletem vypadal jako "klamár", protože nevěděl nic. Stejně tak se tvářil později i Adamec, když ho přišli informovat do bytu posluchačky novinářské fakulty. A Štěpán odjel za maminkou do Loun. Jakeš s Fojtíkem na Orlíku dumali, komu by měli zavolat. Nakonec se rozhodli pro Prokopce, ministra zdravotnictví. Zprávy o raněných byly rozporné. Nejprve 15, později 35, a tak to zůstalo prakticky až do neděle večer, kdy se v 18.00 hodin sešlo předsednictvo Ústředního výboru Komunistické strany Československa. Jen se ještě zjišťovalo, co je pravdy na domnělé smrti studenta Šmída. Proto také první veřejná reakce, jejíž podklady přinesl Štěpán a v televizi přednesl Pitra, byla chlácholivá a hrubě zkreslující.

Od té doby vrcholný orgán Komunistické strany Československa ztrácel jakoukoli akceschopnost, pokud ji kdy měl, a zůstává záhadou, kdo tehdy řídil stát. Rovněž ne zcela objasněn je účel zprávy o Martinu Šmídovi a roli Růžičky - Zifčáka, také do všech podrobností neznáme. Na tom pracuje vojenská prokuratura. Ale jedno je jisté. Zpráva o údajné mrtvole na Národní třídě zmobilizovala snad nejvíce rozjitřenou veřejnost, a proto se přímo nabízejí dvě varianty. Buď to byl zámysl opozice, nebo těch, kteří se chtěli zbavit Jakeše. Pro duhou variantu svědčí skutečnost, že výměna prvního se již delší čas plánovala, současně se tak mohla zdiskreditovat opozice, že šíří záměrně nepravdivé zprávy. Proto byl rolí pověřen estébák převlečený za studenta. Nechápu, proč nakonec sám Zifčák odkryl svoje inkognito. Tady něco nehraje. a my zatím nevíme co.

Rozhořčení studentů, k nimž se přihlásili herci a postupně i další občanské iniciativy, dospělo ke konkrétnímu činu. Vzniklo Občanské fórum v čele s Václavem Havlem, který 17. listopadu nebyl v Praze, aby ho někdo nepodezíral, že něco organizuje za studenty. Shromáždění v Činoherním klubu bylo vskutku různorodé, ale ani tam nechyběli agenti různých krycích jmen, ba ani řídící orgány, které ovšem neměly bezprostřední vliv na vytváření společné platformy. Jen dohlížely, aby mohly referovat, takže mluvit o nějaké předem dohodnuté hře disidentů s mocí, je bohapustý výmysl a součást dodatečné dezinformační kampaně.

Nicméně první setkání Adamce v úterý 21. se zástupci jak takž pluralitního seskupení, kde bylo už zastoupeno Občanské fórum a k němuž dala podnět iniciativa zvaná Most, bylo po celou dobu svého usilování o dialog v rukou rezidenta s krycím jméhem Kaláb, který teď píše paměti na pokračování. Iniciátoři Mostu to asi nevěděli, ale nemohlo to být neznámé druhé straně. Je s podivem, že tento rezident byl ještě nějaký čas v Úřadu předsednictva vlády, když tam Adamec už nebyl. A přece si troufám ve shodě se skutečností tvrdit, že rozhodující nebyla ani jednání za zavřenými dveřmi, ani intriky StB, nýbrž lidé v ulicích, mnoho lidi na náměstích, a nejenom v Praze. To v žádném scénáři nebylo. Pokud za scénář nepovažujeme, že se lidé zbavovali strachu až k plnému procitnutí do svého občanství. Pokud připravovala nějaký scenář druhá strana, ta s ústavně zaručenou vedoucí rolí, právé s tím nikdy nepočítala, a proto také tak dopadla.

Neuspěli ani reformisté, kteří chtěli pouze obrozovat neobroditelné a přepočítali se i ti estébáci, kteří kalkulovali s tím, že obroditelé je prostě převezmou, poněvadž se bez jejích všeobjímající činnosti neobejdou. To vše je jasné až nyní s odstupem.

Rozhodující nebyl onen krvavý 17. listopad, to byla pouze rozbuška. Nejdůležitejší a nejnebezpečnější byl celý následující týden, kdy viselo na vlásku, kdo to spustí.

V naší komisi se Jakeš rozpačitě vyjadřoval k tomu, že právě on jako vrchní velitel Lidových milicí měl hlavní podíl na jejich svolání do Prahy a dušoval se v rozporu s pravdou, že vůbec nevěděl o jejich ostré výzbroji. Nakonec za to vyhodil, ale až v pátek, náčelníka Nováka.

Nikdo, ani Hegenbart - zase s odvoláním na svou nemoc - se nechce znát k vojenské akci Vlna, při níž měli být do rozhlasu a televize nasazeni vybraní armádní specialisté k obsluze techniky a vysílačů. Nikdo nehodlá vzít odpovědnost za přípravu akce Zásah s použitím 85 tanků obsazených gardovými důstojníky, když obyčejným "prezenťákům" se bál svěřit zbraně. Dokonce se nikdo z pochopitelných důvodů nehlásí ke vzdušné akci, při níž by prý stačilo, aby nad Letenskou plání, zaplněnou do posledního místečka, přeletěly dvě nadzvukové stíhačky, které by všechny ohlušily a způsobily tak nepředstavitelnou paniku. Osmnáct operačních důstojníků čekalo ve zvláštním štábu jen na povel, který měl přijít z veleslavínského zasedání pléna Ústředního výboru Komunistické strany Československa od ministra Václavíka, který o to v sále usiloval. Nikdo, ani Lorenc, nemá chuť přiznat pokus o oživení akce Norbert s odvoláním, že šlo o starý rozkaz ministra Obziny z roku 1988, ale pro jistotu byl 24. listopadu v generálním štábu kromě něho a Vykypěla přítomen i plukovník Šmíd, odpovědný za úsek obrany, a nešlo o nic menšího než o internaci 9 500 tzv. nepřátelských osob. To bylo 24. listopadu!

To všechno se bohudík nestalo a lidé si vyzvonili a vystávkovali svobodu. A co teď s ní? Vřed sice praskl, ale všechen hnis dosud nevytekl.

  1. prosince 1989, v den, kdy předešlé Federální shromáždění pod tlakem veřejnosti zbavil Komunistickou stranu Československa její vedoucí role zrušením příslušného článku ústavy, byla sice ustavena komise pro dohled nad vyšetřováním událostí 17. listopadu, ale už do ní byli nasazeni spolupracovníci StB a téhož dne, i v den následující, byla do všech krajů osobně rozvážena instrukce o zásadách činnosti kontrarozvědky, v nichž se nařizuje: "Přes stávající agenturní pozice a oficiální styky na vyčleněných objektech udržovat podmínky k případnému odchodu pracovníků StB do jejich struktur. Výrazně zvýšit konspiraci operativní činnosti v celém procesu StB. Přehodnotit agenturní síť, zabezpečit její stabilizaci a postupné rozšiřování, důraz položit na vlivovou a poziční agenturu. S maximálním urychlením získat kvalitní vlivovou agenturu v hromadných sdělovacích prostřecích a v prostředí vysokých škol, schopnou ovlivňovat operativní situaci v těchto strukturách ve prospěch Komunistické strany Československa".


Současně s tím začaly vznikat různé organizace, hnutí, sdružení a strany nebo jen oživovat dřívější činnost a všude tam nacházíme v registru svazků jména spolupracovníků StB, například v Demokratickém fóru komunistů krycí jména Arnošt nebo Mirek vulgo Lubomír Spisar, v Matici slovenské na samém vrcholu agenta s krycím jménem Ekonom, v Moravském sdružení Sládek nebo Kantor. Je náhoda to, čeho jsme právě nyní svědky? Nelze omlouvat ani ty, kteří byli až dosud přesvědčeni, že to dělali v dobré víře, že urychlí proces přeměn. Zapomněli, že reformovat lze jen a jen reformovatelné, čehož jakýkoliv komunistický režim není schopen. (Potlesk.) Některými dobrými úmysly může být dlážděna i cesta do pekel a jestli dnes hořekují, že jim byla revoluce ukradena, je třeba říci, že jim bohudík nikdy nepatřila. Nám ostatním revoluci nikdo neukradne, pokud si ji ovšem nerozkrademe sami. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Teraz sa otvárajú dve možnosti. Môžem vám ponuknúť otvorenie diskusie k tejto správe alebo môžem teraz vyzvať poslanca Tomana, aby predniesol správu o plnení uznesenia plenárneho zasadania Federálneho zhromaždenia číslo 94 z 10. januára 1991 spolu s návrhom na uznesenie.

Praje si niekto otvoriť diskusiu už k tejto časti, ktorú predniesol poslanec Ruml? (Nepřeje.)

Pokračujme teda ďalej. Prosím poslanca Tomana, aby predniesol správu o plnení uznesenia pléna Federálneho zhromaždenia.

Poslanec SN P. Toman: Vážený pane předsedo Federálního shromáždění, vážený pane předsedající, vážené poslankyně a poslanci, usnesením vyšetřovací komise jsem byl pověřen seznámit vás s výsledky práce naší komise, s výsledky lustrací. Než vám však sdělím jednotlivá jména našich kolegů, kteří jsou registrováni jako spolupracovníci StB, chtěl bych vás seznámit s postupem, který naše komise zvolila, a s jednotlivými důkazy, které jsme shromažďovali a využívali.

Parlamentní komise byla ustavena k vyšetření událostí 17. listopadu. Je složena z poslanců všech stran zastoupených v parlamentě, s výjimkou strany Egyuttélés, která se nechala zastupovat poslancem jiné volební strany. Zastoupení stran v komisi je v zásadě poměrné. Proto je naprosto vyloučené, aby poznatky komise byly selektivně využívány proti některé politické straně.

Usnesením Federálního snromáždění č.94 z 10. ledna 1991 jsme byli pověřeni prověřit, kteří z poslanců, ministrů a jejich náměstků, zaměstnanců Úřadu předsednictva vlády a Kanceláře Federálního shromáždění jsou registrováni jako spolupracovníci StB. Usnesení nám uložilo pozitivně zjištěné osoby předvolat a s výsledky seznámit. Pokud ve lhůtě 15 dnů od seznámení s výsledky lustrací se dobrovolně nevzdají poslaneckého mandátu, respektive zaměstnanci nerozváží pracovní poměr, jsme povinni jejich jména zveřejnit. Tolik stručná rekapitulace usnesení č. 94.

Pravomoci vyšetřovací komise ve vztahu k ostatním orgánům a k přístupu utajovaným skutečnostem vymezily rozkazy federálního ministra vnitra č. 121, 124 a z roku 1990, v nichž byl umožnen členům vyšetřovací vstup do všech objektů federálního ministerstva vnitra a současně bylo uloženo pracovníkům federálního ministerstva vnitra předložit a předat vyšetřovací komisi veškeré písemné a jiné materiály, vzniklé z činnosti tohoto ministerstva. Současně byli i všichni vyslýchaní uvedeným rozkazem č. 124 zbaveni povinnosti mlčenlivosti.

Vzhledem k dosavadnímu stavu šetření podáme zprávu o výsledku lustrací pouze poslanců Federálního shromáždění. Výsledky lustrací ostatních osob, na něž se vztahuje usnesení č. 94, budou předány předsedovi Federálního snromáždění a předsedovi vlády. Komise sdělí potom Federálnímu shromáždění, jak bylo s uvedenými poznatky naloženo.

K lustracím poslanců jsme přistoupili rovněž s vědomím, že většina poslanců s výjimkou kandidátů KSČ podepsala už před volbami čestné prohlášení, že nikdy nespolupracovali se Státní bezpečností, a - což zdůrazňujeme - souhlasem s dalším šetřením v této věci.

V průběhu práce na lustracích zjistila komise zajímavou věc. Pouze v jednom jediném případě byli členové komise prvními, kteří si po 17. listopadu prohlíželi materiály dané osoby. Je tedy faktem, že to, zda někdo je či není registrován v materiálech Státní bezpečnosti, se komise nedovídá jako první. Proberme si, kdo měl k materiálům Státní bezpečnosti přístup.

Za prvé: kádroví pracovníci Státní bezpečnosti, kteří agenty vedli, a kádroví pracovníci SNB, kteří vedli evidenci.

Za druhé: členové prověrkových komisí, kteří měli mnohdy k materiálům v době prověrek také přístup.

Za třetí: zaměstnanci na ochranu ústavy a demokracie, kteří pod vedením postupně tří ředitelů měli k materiálům přístup jak v centru, tak i v jednotlivých krajích.

Za čtvrté: všichni ministři vnitra republikoví i federální a jimi pověření pracovníci.

Za páté: tento fakt máme za nejzávažnější, v době po ustavení vlády národního porozumění ministerstvo řídili tři členové vlády, Čalfa, Čarnogurský a Komárek a vlastně nikdo, byly na tomto ministerstvu takové poměry, že materiály Státní bezpečnosti mohl vynést v podstatě kdokoliv.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP