Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec Kobylka, teraz prosím
pán prvý podpredseda Jičínský.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážení kolegové, jenom několik
poznámek k tomu, o čem hovořil pan poslanec
Kroupa, k některým otázkám, které
mě v této souvislosti položil. Samozřejmě
na ně nemám žádnou přesnou odpověď,
protože některé otázky si kladu sám.
Také jestliže se Federální shromáždění
rozhodne, že přijme tuto doktrínu jako své
usnesení, nelze proti tomu vznášet nějaké
zásadní námitky, protože i současná
ústava v rámci vymezení kompetencí
Federálního shromáždění
hovoří, že jedná o zásadních
otázkách vnitřní a zahraniční
politiky; nepochybně tam tato problematika patří.
Hovořil jsem o tom spíše z toho hlediska, abychom
se zamýšleli nad tím, jaká je funkce
Federálního shromáždění
jako přece jenom - myslím si - ne už v té
dosavadní dikci ústavní, i když zatím
tato dikce tam je - nejvyššího orgánu
státní moci, ale myslím si, že jako
nejvyššího orgánu zákonodárné
moci. A jestliže toto rozlišení přijmeme
a myslím, že bychom ho do budoucna asi přijmout
měli, chceme-li mít parlamentní demokracii
se systémem dělby moci, pak se musíme oprostit
od určitých formulací, které vycházejí
z jiného ideového základu, než jsou
tyto klasické parlamentní ústavy, které
se samozřejmě rozvíjejí, ale přece
jenom ta základní východiska zachovávají.
Čili, některé otázky, které
tady pan poslanec Kroupa položil, nelze zodpovědět
jasně už proto, že tady není dosud žádné
zásadní rozhodnutí, jak budou nové
ústavy resp. nová federální ústava,
která - jak doufám - bude vypracována a bude
přijata Federálním shromážděním,
jak bude koncipována z hlediska struktury nejvyšších
orgánů státní moci. Jsou tu samozřejmě
různé představy, různé kombinace,
jsou prostě možné klasické parlamentní
demokracie, jsou systémy, nechci říci přímo
prezidentské, - se zvláštní rolí
prezidenta: takových systémů je v Evropě
více. Je řada zemí demokratických,
které mají třeba přímou volbu
prezidenta, kde v řadě otázek je postavení
prezidenta relativně silnější oproti
naší dosavadní ústavní úpravě,
která v řadě ohledů není dost
jasná.
Jsme v období jistého hledání, kdy
dosavadní ústavní rámec není
dostatečně přesný, je svým
způsobem flexibilní, my mu dáváme
teď jistý konkrétní obsah, ale tento
jistý konkrétní obsah, který mu dáváme,
svým způsobem předznamenává
i naše představy o tom, jaké by ty vztahy nebo
jaké by postavení Federálního shromáždění
ve vztahu k vládě, k prezidentovi, mělo být
i do budoucna. Čili nevidím proto tuto otázku
teď, bude-li tam ta věta tak, jak byla formulována,
nebo bude-li formulována jinak, jako zásadní,
protože - jak říkám - náš
dosavadní ústavní rámec v této
věci není jednoznačný tak, abych mohl
tuto formulaci odmítat. Spíše jsem to formuloval
jako podněty pro přípravu nové ústavy,
protože myslím,že je to "pars pro toto",
které ukazuje, že je třeba vztahy nejvyšších
státních orgánů formulovat podstatně
přesněji než dosud.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Ešte sa do rozpravy hlási pán
poslanec Fišera a pán poslanec Štern. V tomto
poradí im udeľujem slovo.
Poslanec SN l. Fišera: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte, abych vyjádřil
na pozadí toho, co zde říkal pan místopředseda
Jičínský, i toho, co zde říkali
předřečníci, tyto myšlenky.
Za prvé si myslím, že opravdu žijeme dnes
ve velmi napjatém a těžko předvídatelném
světě. Za těchto podmínek patrně
nemůžeme přetrvávat u právně
vyciselovaných formulací a dlouhých debat
a potřebujeme jasnou deklaraci toho, že jsme rozhodnuti
se za všech podmínek bránit. Já v tomto
smyslu podporuji v podstatě návrhy pana poslance
Deyla i pana poslance Blažka, protože ony znamenají
velmi výrazné zdůvodnění toho,
co moje generace po celou dobu vlastně cítila.
Říkám to proto, že zde z řad
poslanců, zejména komunistické strany, zazněly
některé tóny, které, domnívám
se, nevyjadřují cítění lidí,
kteří sice myslí do značné
míry levicově, ale pro něž suverenita
tohoto státu a schopnost se bránit, je naprosto
klíčovou otázkou.
V této souvislosti se domnívám, že i
když bych nepoužil všechny formulace jako pan poslanec
Bratinka, že je namístě, abychom byli zdrženliví
vůči naprosté prohibici jaderných
zbraní, byť jsou mě z duše protivné,
ale myslím si, že svět je v takovém
stavu, že nedokážeme zcela jednoznačně
předvídat, jak bude nutné za určitých
okolností se bránit. Šílenství
není jenom otázka politická, je to také
otázka lidská, hluboce lidská, často
se objevuje tam, kde vládnou sociální zmatky.
Dovolte mi ještě poslední poznámku.
My jsme v poslední době diskutovali nad řadou
návrhů zákonů, které chtěly
napomoci k tomu, abychom dokázali řešit mimořádné
situace ohrožení ústavního zřízení
naší křehké demokracie. Měli
bychom si opravdu uvědomit, jak je situace riskantní,
nevést vždy jenom velmi - řekl bych až
podrobné a spořivé diskuse, ale hledat takové
formulace, které by pomohly rychle a kvalifikovaně
zabezpečit obranu jak vnitřní demokracie,
tak vnější suverenity státu. Děkuji
vám.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Fišerovi, o slovo sa
hlási pán poslanec Štern.
Poslanec SN J. Štern: Pane předsedající,
dámy a pánové, já se omlouvám,
nebudu dlouho zdržovat, jenom velice stručně.
Věta z navrhované vojenské doktríny
v prvém oddíle vládního návrhu
mě přesvědčila o tom, že vystoupit
mám. Je to věta, kde se říká:
"...že rozhodujícím a nejspolehlivějším
činitelem k zachování suverenity státu
je dosažení takového stupně důvěry,
spolupráce a vzájemně výhodných
vztahů mezi národy a státy, který
by natrvalo vyloučil řešení jakýchkoliv
sporů ozbrojenou silou." Já se domnívám,
že toto byla filosofie zabezpečení naší
bezpečnosti, právě ta, která vedla
k Mnichovu, právě tak, která vedla i dejme
tomu k událostem okolo srpna 1968. Je to filosofie v zásadě
nepřijatelná, v zásadě spoléhající
na pomoc zvenčí, na systém vnějšího
zabezpečení naší bezpečnosti
a je to filozofie, která vždy vedla k tomu, co tady
velmi krásně a trefně řekl poslanec
Kobylka, když mluvil o těch plačících
politicích. Čili jsem velice vděčen
poslanci Blažkovi za to, že nás upozornil na
tuto skutečnost, že předložil ten návrh,
který vychází z filozofie, kde spoléháme
i na svoje síly. Domnívám se, že ta
obranyschopnost by měla být takového rázu,
aby i po přemožení našeho státu
protivníkem,výhody, které by z našeho
přemožení eventuálně nepřítel
měl, aby tyto výhody byly podstatně převýšeny
nevýhodami, které my bychom mu svojí obranou
způsobili. To je jediné spolehlivé, to je
jediné, co můžeme ovlivnit, co máme
ve svých rukou. Velmi podporuji návrh poslance Blažka.
Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Šternovi, ešte sa
hlásil pán poslanec Kostya.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající,
dámy a pánové, já musím po
dnešní diskusi vzpomenout na rozpravu k rozpočtu,
jakým způsobem poslanci tehdy vystupovali, když
se projednával rozpočet, a jakým způsobem
vystupují dnes. Vážím si kolegů,
že dnes vystupují z pozice, že potřebujeme
skutečně silnou armádu, že potřebujeme
armádu, která by se nespoléhala - jak říkal
přede mnou kolega Štern - na smluvní závazky
atd. Byl bych rád, kdybychom si tato slova zapamatovali,
až budeme opět schvalovat rozpočet. Slyšel
jsem tady něco jiného, když jsme schvalovali
rozpočet, slyšel jsem snížit o 10 %, o
15 - 20 %, o polovinu. Tehdy, když se tady ozval jeden nebo
dva skromné hlasy na obranu resortu armády, tak
byly víceméně nevyslyšeny. My jsme rozhodli
o tom, nezlobte se na mne, my jsme rozhodli o tom, toto Federální
shromáždění, že jsme dali armádě
něco, co otevřelo určitě nůžky
mezi tím, co chceme, aby armáda dělala, jakým
způsobem by zabezpečovala suverenitu a bezpečnost
tohoto státu a co bude moci. My jsme dostali na základě
požadavků branně bezpečnostních
výborů určité analýzy, jak
snížení rozpočtu dopadlo na armádu
za prvé tři měsíce tohoto roku. Je
to smutné čtení, protože v řadě
věcí jsme se dostali až tak, že armáda
jenom přežívá, žádné
nějaké krásně velké cíle,
o kterých se tu mluvilo, nebude možné v nejbližší
době plnit. Nějaké zkvalitňování,
nějaké zvyšování je v podstatě
nemožné, a my jsme to zavinili tím, jakým
způsobem jsme dali armádě rozpočet.
Já vím, že jsme vycházeli z ekonomických
možností tohoto státu. Vím, že
jsme možná nemohli v dané situaci rozhodovat
jinak. Byl bych jenom rád, abychom si toto uvědomili,
abychom nechtěli po armádě více, než
na co jsme jí dali prostředky a co bude moci dělat.
Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, ešte raz sa hlási pán poslanec
Blažek.
Poslanec SN A. Blažek: Pane předsedající,
dámy a pánové, omlouvám se, že
jsem tady znovu. Já jsem při rozpočtu nehlasoval
pro ta omezení, takže mám jisté morální
právo zde podporovat armádu. Domnívám
se ovšem, že mezi tím, kdy jsme projednávali
rozpočet a dnešním dnem se něco velice
významného ve světě stalo, co alespoň
můj poměr k armádě dosti výrazně
proměnilo. 16. ledna začala válka v Kuvajtu.
Myslím si, že jsme si všichni uvědomili,
co to znamená vést válku, co je k tomu zapotřebí.
To je jedna věc.
Za druhé, nejde v této věci ani tak o zdokonalování
armády, jakožto jakéhosi armádního
stroje: Jde o proměnu vědomí, a to myslím
můžeme ovlivnit i bez vynaložení větších
prostředků. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pozerám sa, či sa ešte niekto
hlási do rozpravy. Nie, nikto, a preto vyhlasujem rozpravu
za ukončenú. Odznelo tu 13 diskusných príspevkov,
tj. vrátane s predošlými 20, dosť vysoký
počet, časť z nich modifikuje predložený
návrh, ako ho máme na stole, a ja preto poprosím
pána ministra, aby sa k predloženým, hlavne
k tým tzv. pozmeňovacím návrhom vyjadril,
do akej miery sú pre neho ako ministra prijateľné
a do akej miery ich odmieta.
Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Děkuji
za to, že jsem znovu dostal slovo, protože mi to umožňuje
vyjádřit skutečně veliké potěšení
nad tím, s jakým obrovským pozitivním
zaujetím je posuzován ten dokument, o němž
hovoříme, vojenská doktrína.
Bylo tady řečeno velice mnoho nejenom o vojenské
doktríně, bylo tady také řečeno
velice mnoho o armádě, o vztahu občanů
k armádě atd.
Myslím si, že všechno, co zde bylo řečeno,
bylo zde řečeno s obrovskou odpovědností
za bezpečnost tohoto státu, za bezpečnost
Evropy. Musím říci, že i v té
výhradě, kterou zde přednesl pan poslanec
Kanis, bylo zřejmě vážné a solidní
zaujetí pro bezpečnost tohoto státu. A i
když s jeho pojetím nemohu souhlasit, i když
se domnívám, že zajišťovat bezpečnost
České a Slovenské Federativní Republiky
pouhým rozhodnutím, že nebudeme vstupovat do
žádných svazků kromě bilaterálních
vztahů, bilaterálních smluv se sousedními
zeměmi, že tento návrh je nedostatečnou
zárukou bezpečnosti.
To, co je nejpodstatnější, a to co všichni
pociťujeme jako to nejvýznamnější,
je myslím to, o čem zde promluvil pan poslanec Blažek.
Nově a nově si musíme uvědomovat společnou
odpovědnost všech občanů této
republiky za obranu země. Musíme v sobě obnovit
odhodlání překonat nejméně
dva historické okamžiky, kdy jsme toto odhodlání
neprojevili dostatečně zřetelně tak,
aby z takového projevu odhodlání vzešla
dobrá tradice.
Nebude a není třeba před vámi rozvíjet
všechny okolnosti, které vedly k tomu, že ve
veřejném mínění přetrvává
dojem, že armáda nejméně dvakrát
v rozhodujících historických okamžicích
v této zemi selhala. Několikrát jsem se vyjádřil,
že šlo především o selhání
politické representace. Nicméně dojem, který
si z toho odnášeli ti, kteří právě
v té chvíli byli v uniformách a ve zbraních
- to byl také dojem nepříznivý. Vznikala
tradice nedobrá. Tady vzniká také otázka,
co vlastně bude ten dokument, o němž se tu
nyní jedná? Bude to deklarace Federálního
shromáždění nebo vezme Federální
shromáždění pouze na vědomí
dokument jako součást vládního prohlášení,
kterým se bude řídit vládní
politika? Já do tohoto vašeho rozhodování
zasahovat nemohu. Já nejsem poslancem tohoto shromáždění.
Nicméně velice bych si přál, aby tím,
že povýšíte tento dokument na to, co bude
nejblíže zákonu, jako zákonodárné
shromáždění, dodalo větám
i výzvám, které budou v tomto textu obsaženy,
tu nejvyšší důležitost. Aby z tohoto
všeho rozhodnutí vzít na sebe nejvyšší
míru zodpovědnosti za obsah tohoto textu, aby tato
vaše rozvaha, toto vaše rozhodnutí se přenášelo
i na vaše voliče, na občany tohoto státu.
Aby prostě všichni na základě tohoto
textu si začali být výrazněji než
dosud vědomi své spoluodpovědnosti za obranu
naší republiky: Proto také se přimlouvám
za to, aby ony pozměňující návrhy,
které tu byly předloženy v celé šíři
těch čtyřech bodů byly přijaty,
aby o tyto pozměňovací návrhy byl
původní text vojenské doktríny vlastně
ve svém významu rozšířen. Děkuji
za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánovi ministrovi. Prosím teraz pánov
spravodajcov, aby sa vyjadrili k vystúpeniu pána
ministra. Pán poslanec, prosím.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
I. Šimko: Mám niektoré procedurálne
záležitosti - pokiaľ ide o tie štyri pozmeňovacie
návrhy, na ktoré bol transformovaný pozmeňovací
návrh pána poslanca Blažka, tri z nich garančné
výbory schválili, to znamená, že sa
stali súčasťou návrhu. Takže o
týchto troch vlastne nemusíme hlasovať. Týka
sa to tej vety v poslednom odstavci úvodnej strany, tak
ako o tom hovoril pán kolega Štern, že má
výhrady k tej poslednej vete, tak tá tam už
vlastne nie je a je nahradená tak, ako som ju čítal
v úvode. Pokiaľ ide o jeden zo štyroch návrhov,
ktorý nezískal kvalifikovanú väčšinu
garančných výborov, o tom budeme musieť
hlasovať, budeme musieť hlasovať i o niekoľkých
ďalších pozmeňovacích návrhoch,
ktoré tu odzneli minule i dnes. Vzhľadom na to. že
je tu aj určitá podmienenosť pozmeňovacích
návrhov, bude treba, ak bude kolega Blažek trvať
na svojom návrhu, tak bude treba najprv hlasovať o
tomto návrhu, to jest o celom komplexnom pozmeňovacom
návrhu, ktorý tu bol uvedený. V prípade.
že by bol prijatý, tak tie ďalšie pozmeňovacie
návrhy, ktoré tu odzneli v tlači 366 - o
nich by už nemalo zmysel hlasovať.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Tak prosím, budeme hlasovať. Prosím pánov
poslancov, ktorí sú v kuloároch. aby sa dostavili
do snemovne.
Počet poslancov prítomných v Snemovni národov
je 101. Počet poslancov prítomných v Snemovni
ľudu 91. Budeme hlasovať o pozmeňovacom návrhu,
ktorý tu predniesol 31. januára pán poslanec
Blažek v zastúpení i pána poslanca Deyla.
Je to komplexný pozmeňovací návrh,
ktorý tvorí vlastne akúsi alternatívu
k predloženému textu vojenskej doktríny. V
prípade, že odhlasujeme tento komplexný pozmeňujúci
návrh, tým pádom odmietneme text vojenskej
doktríny, ktorý máme predložený
pod číslom 366.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
I. Šimko: Garančné výbory došli
k presvedčeniu, že pozmeňovacie návrhy,
ktoré pretransformovali z tohto komplexného návrhu,
zachycujú hlavné myšlienky návrhu a
z toho dôvodu neodporúčajú prijať
tento komplexný pozmeňovací návrh
v podobe, ako je prednesená, avšak tie tri návrhy,
ktoré som prečítal v úvode pred diskusiou,
sú už súčasťou tlače č.
366, resp. návrhu, ktorý predkladáme ako
súčasť tlače 366. Neodporúčame
postup, že by sme prijal i tento komplexný pozmeňovací
návrh, pretože tieto myšlienky sú obsiahnuté
v tlači.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
S týmto poučením a vedomím pristúpime
k hlasovaniu o návrhu poslanca Blažka a Deyla.
- hodin) Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne národov. Pýtam sa, kto súhlasí s predloženým pozmeňovacím návrhom, ako bol predložený 31. januára t. r. ? (Hlasuje se.) (Třicetjeden.) Tridsaťjeden. Ďakujem.
Kto je proti? (Šest. ) Šesť. Ďakujem.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Padesát šest.)
Päťdesiatšesť. Ďakujem.
Konštatujem, že Snemovňa národov tento
pozmeňovací návrh neprijala.
Hlasujú poslanci v Snemovni ľudu. Kto je za pozmeňovací
návrh poslancov Blažka a Deyla, nech zdvihne ruku
a stisne tlačítko! (Hlasuje se.) (Třicet.)
Tridsať. Ďakujem.
Kto je proti? (Devět.) Deväť. Ďakujem.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Čtyřicet devět.)
Štyridsaťdeväť. Ďakujem.
Zisťujem, že pozmeňovací návrh
nebol schválený ani jednou snemovňou.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
l. Šimko: Takže môžeme pristúpiť
k jednotlivým pozmeňovacím návrhom
v poradí, ako boli podané. Ako prvý podal
pozmeňovací návrh ešte v januári
poslanec Klokner, ktorý navrhol, aby na strane 3 po texte
"suverénne vojenské sily" bol vsadený
zvláštny odsek v tomto znení: "V rámci
novej vojensko-strategickej orientácie je nutné
podstatne rozšíriť vojenský obranný
potenciál v Slovenskej republike a tak zabezpečiť
rovnomerné rozloženie ozbrojených síl
v oboch republikách Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky."
Hlasovali o tom výbory branno-bezpečnostné
a tento návrh nezískal kvalifikovanú väčšinu.
S týmto návrhom súvisí tiež formulačná
pripomienka pána poslanca Jégla, ktorý navrhol,
aby v súlade s realizačnými opatreniami návrh
poslanca Kloknera sa rozšíril tak, ako som ho prečítal:
"a tak zabezpečiť rovnomerné rozloženie
ozbrojených síl" a dať tam: "prevažujúce
rovnomerné rozloženie ozbrojených síl".