Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Spravodajcovia vyhodnotia, do akej miery je to pozmeňovací
návrh. Ďalej sa do diskusie prihlásil poslanec
Blažek.
Poslanec SN A. Blažek: Pane předsedo, dámy
a pánové, když jsem zde před časem
předkládal pozměňovací návrh
k předloženému návrhu Vojenské
doktríny České a Slovenské Federativní
Republiky v tisku č. 366, nazval jsem tento dokument obrazem,
který stát vydává o míře
svého odhodlání hájit svoji suverenitu,
svobodu a územní integritu a zdůraznil jsem,
že podle mého soudu se právě v tomto
bodu oba návrhy liší: pozměňovací
návrh, který jsme s kolegou Deylem vypracovali,
klade na první místo záruk naší
bezpečnosti vůli a odhodlání bránit
tento stát před jakýmkoliv ohrožením
jeho bezpečnosti, suverenity nebo územní
integrity a vyhlašuje tuto vůli jako závazek,
k jehož naplnění chceme užít pomoci
v rámci všech dostupných společných
bezpečnostních systémů. Náš
pozměňovací návrh tedy samozřejmě
spojuje vojenské zajištění bezpečnosti
státu z jeho vlastních zdrojů se zajištěním
zahraničně politickým; důraz na vlastní
vojenskou aktivitu při případném ohrožení
bezpečnosti státu znamená jen to, že
v případě jakéhokoliv selhání
nebo nedostatečné účinnosti vnějšího
zajištění naší bezpečnosti
nesmí dojít ani na okamžik k pochybnostem,
zda armáda má či nemá konat svou povinnost,
kvůli které si ji náš lid zřizuje
a udržuje. Takové zřetelné vyjádření
naší vůle a našeho odhodlání
k obraně státu bez ohledu na účinnost
vnějších bezpečnostních systémů
v předloženém návrhu vojenské
doktríny v tisku č. 366 chybí a já
se domnívám, dámy a pánové,
že je to, vzhledem k našim dějinným zkušenostem,
nedostatek závažný.
Takový nárok, který chceme, myslím,
právem klást na své ozbrojené síly,
ovšem zároveň vyžaduje i zásadní
přehodnocení našich postojů k armádě
a jejím odůvodněným potřebám,
zejména vzhledem k současným rizikům
pro naši bezpečnost, která vyplývají
z aktu, a definitivně zanikl vojenský systém,
se kterým jsme byli nuceni spojovat zajištění
své bezpečnosti za cenu ztráty suverenity
a nový bezpečnostní systém v Evropě
není dosud účinný; přitom vývoj
v Sovětském svazu směřuje pravděpodobně
k bodu, kdy jeho vnitřní situace může
znamenat zcela reálné ohrožení bezpečnosti
jeho sousedů.
To vše tedy mluví pro to, abychom měli k zajištění
své bezpečnosti vlastní účinné
prostředky, samozřejmě v míře
odpovídající našim ekonomickým
možnostem a především výlučně
obranné koncepci a nebyli tak odkázáni pouze
na jiné. Znamená to zajisté, že budeme
pro svou bezpečnost hledat záruky také ve
všech dostupných mezinárodních bezpečnostních
systémech a smlouvách, můžeme a měli
bychom však do takových svazků vstupovat jako
partner emancipovaný alespoň v odhodlání
nespoléhat se při obraně své bezpečnosti
a suverenity na cizí pomoc, jako tomu bylo dosud s výsledky
nade vše tragickými.
Jestliže se v tomto bodě shodneme, pak ovšem
musíme rozhodně odmítnout pokusy oslabovat
teď naši armádu nad míru stanovenou Dohodou
o snížení konvenční výzbroje
v Evropě nebo se pokoušet bránit jí
v plnění nezbytných úkolů či
vnucovat jí různá omezení například
v užívání výcvikových
prostorů apod., jak jsme toho byli už nejednou svědky
ve vystoupeních některých "tribunů
lidu", kteří se pokoušeli vytlouci pochybný
politický kapitál ze zatím celkem pochopitelně
negativního vztahu části naší
veřejnosti k armádě, jako čemusi zbytečnému
a drahému, co je navíc pro část obyvatelstva
zdrojem určitých obtíží a příčinou
některých omezení.
Zdálo se mi zvláště nemorální,
že se tak dělo v době, kdy statisíce
vojáků některých převážně
demokratických států, do jejichž společenství
se chceme hlásit, riskovaly a vlastně dosud ještě
riskují své životy za něco tak abstraktního
z hlediska každého individuálního lidského
života, jako je jistá rezoluce Organizace spojených
národů, kterou toto společenství usilovalo
obnovit v jedné části světa - daleko
od domovů většiny těchto vojáků
- právo porušené násilím, a zdá
se mi to nerozumné v současnosti vzhledem k rizikům,
která jsem zde uvedl.
Myslím, že vědomí všech těchto
souvislostí před nás staví kromě
jiného i úkol pracovat zde a právě
teď k obnovení onoho druhu postojů občanů
ke společenství, ve kterém je jim faktem
zrození či jinými okolnostmi dáno
žít, které se tam, kde tradiční
občanské a společenské hodnoty nebyly
dosud devalvovány, nazývá obvykle vlastenectvím.
Vážné chvíle, které náš
stát v současné době prožívá,
ukazují kromě jiného i na potřebu
rehabilitovat právě takové - pro někoho
možná staromódní - pojmy jako je vlastenectví
v našem společenském vědomí a
já se odvažuji doufat, že z tohoto hlediska ani
čas, který zde věnujeme vojenské doktríně
a tedy i úloze a postavení naši armády
v nových podmínkách společenských
i mezinárodně politických, nebude časem
ztraceným. Je totiž nepochybné, že armáda
federativního státu, má-li být schopna
plnit své úkoly a funkce, musí být
integrujícím společenským činitelem
a potřeba podporovat vše, co v naší současné
politické realitě přispívá
k integritě federativního státu, je víc
než zjevná. Myslím, že ze všech uvedených
důvodů jsou problémy, kterými se zde
v souvislosti s naší vojenskou doktrínou zabýváme,
hodny zvláštního zřetele, a proto doufám,
že to ospravedlní zdržení a určité
komplikace při projednávaní tohoto dokumentu,
na kterých mám vzhledem ke svému vystoupení
ze 31. ledna t. r. jistý podíl, a odvažuji
se vás požádat o podporu pro pozměňovací
návrh k předloze vojenské doktríny,
který jsem tu předložil, protože se domnívám,
že pouhou transformací některých jeho
částí do původního návrhu
se ztrácí část smyslu, který
jsem svým pozměňovacím návrhem
sledoval. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec Blažek, ďalej sa prihlásil
do rozpravy poslanec Jedinák.
Poslanec SL Z. Jedinák: Pane předsedo, pane předsedající,
kolegové a kolegyně, několik poslanců
přede mnou se zabývalo problémem toho, zda
by vojenská doktrína měla být Federálním
shromážděním schvalována nebo
ne, a také hlubšími vztahy mezi Federálním
shromážděním a vládou. Tedy mezi
mocí zákonnou a výkonnou.
Myslím, že tento problém z hlediska vojenské
doktríny má i poněkud jiné dimenze.
Před zeměmi Východní Evropy po pádu
totalitních režimů je rozhodnutí, jakou
politiku dělat. Jednou z možností, která
je před ČSFR, je dělat tzv. nezávislou
zahraniční politiku. Co se rozumí tímto
slovem? Myslím, že by to měla být politika
mezinárodně a zahraničně orientovaná
do všech horizontů. Takové zahraniční
politice odpovídá vojenská doktrína
přijímaná jako pružný, nezávislý
dokument. Tedy jako politika výkonné moci vlády.
Proto souhlasím s návrhy poslanců, kteří
přede mnou předkládali pozměňovací
návrhy, aby Federální shromáždění
vojenskou doktrínu pouze bralo na vědomí.
Poslanci, kteří dali pozměňovací
návrhy, se zmínili také v bodu 3 o některých
formulacích, kdy navrhují vypustit původní
formulace z vojenské doktríny, tedy formulaci o
jaderných zbraních a formulaci, která původně
považovala jaderné zbraně za zločin
proti lidskosti. Česká a Slovenská Federativní
Republika je také signatářem Úmluvy
o nešíření jaderných zbraní
z roku 1968. Přistoupili jsme k ní v roce 1970.
Domnívám se, že vypuštění
těchto formulací o zákazu jaderných
zbraní, jejich nepoužívání a
považování jaderných zbraní za
zločin proti lidskosti by podstatným způsobem
snížilo úroveň vojenské doktríny.
Domnívám se, že tyto formulace, které
původně ve vojenské doktríně
byly zahrnuty, jsou její podstatnou součástí.
Dovolte mi, abych učinil drobný pozměňovací
návrh. Navrhuji vypustit bod 3 pozměňovacího
návrhu. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Teraz má slovo pán poslanec Kroupa.
Poslanec SL D. Kroupa: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
neměl jsem původně v úmyslu vystupovat
a svoje připomínky jsem uvedl při projednávání
ve výborech. Jsem nevoják a necítil jsem
se příliš povolaný hovořit o
tak závažné věci, týkající
se armády, jako je vojenská doktrína. Teprve
během tohoto projednávání jsem si
uvědomil, že se jedná o dokument politický
a díky upozornění pana profesora Jičínského
jsem si také uvědomil, že se zde spolurozhoduje
o vzájemném vztahu vlády a parlamentu.
Myslím, že podnět pana profesora je natolik
závažný, že bychom mu měli věnovat
pozornost. Stojí za to si položit otázku, jaký
má být vztah výkonné moci a parlamentu.
Já bych ho poprosil, zda by mohl k této otázce
zaujmout ještě zásadnější
postoj a uvést některé argumenty. Zatím
z toho, co říkal, mně vyplynuly pouze otázky,
které si kladu na vojenskou doktrínu.
Jestliže je vojenská doktrína dokumentem, který
Federální shromáždění
bere na vědomí, zdá se, že je dokumentem
pouze vládním, vázaným na období
pravomoci této konkrétní vlády. To
znamená dokumentem s užším časovým
horizontem. Zatímco v případě, že
by byl chápán jako usnesení Federálního
shromáždění, možná že
by mohl mít horizont delší, že by si mohl
činit nárok na jakýsi časový
přesah závazný i pro příští
vlády. Nevím, a na tyto otázky bych velmi
rád slyšel odpověď. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Teraz má slovo poslanec Bratinka.
Poslanec SN P. Bratinka: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, chtěl bych zareagovat
jako člen zahraničního výboru na několik
věcí, které zde odezněly.
Za prvé poslanec Kanis apeloval na to, abychom postavili
svou bezpečnost na řadě bilaterálních
a jiných smluv, jejichž váha by se opírala
o mezinárodní právo. Zaklínadlo mezinárodního
práva jsme slýchali mnohokrát a budeme slyšet
ještě v budoucnu. Rád bych vás upozornil
na to, že mezinárodní pravo je v podstatě
jenom soubor nejrůznějších smluv, různých
mezinárodních zvyklostí a ničeho jiného.
Není soudce v případě konfliktu mezi
dvěma státy, který by mohl toto právo
aplikovat a rozsudek vynucovat. Jinými slovy, mezinárodní
právo postrádá výsostného znaku
skutečného práva, a sice není vynutitelné.
Není vynutitelné zatím žádnou
stanovenou a všeobecně uznávanou autoritou
a v takovém případě musí vždy
docházet k tomu, že civilizované nebo rozumnější
státy ho musí vynucovat prostě silou. Vzít
jakoby právo do svých rukou. Sami jsme to viděli
v nedávné válce v Perském zálivu.
Irák se dopustil flagrantní agrese, a nejen agrese.
On vlastně pohltil sousední stát. Těžko
si představit něco, co by bylo víc v rozporu
s mezinárodními zvyklostmi, mezinárodním
právem. Navíc selhal velmi brutálně,
porušil kdejaký morální kodex, kdejaké
pravidlo morálky - nejenom morálky evropské
- a přesto, přes všechny výzvy, citace
mezinárodního práva, nejevil sebemenší
známky, že by byl ochoten se z Kuvajtu stáhnout.
Musela nastoupit ozbrojená akce, měla samozřejmě
na své straně usnesení Rady bezpečnosti
Organizace spojených národů, byly zde četné
rezoluce této mezinárodní organizace, takže
se dá říci, že to byl jakýsi
zárodečný krok k vytváření
skutečně reálně platného mezinárodního
práva.
Ale od toho jsme ještě nesmírně daleko.
Situace je taková, že svoji bezpečnost musíme
stavět na něčem mnohem reálnějším,
tj. na spojenectví se státy, o nichž víme,
že je též jejich svrchovaným zájmem,
aby nám nebylo ublíženo. Stavět na nějaké
celoevropské dohodě, vycházet čistě
z dohod v Helsinkách je naprosto nebezpečná
věc, protože by to přesně nezajišťovalo
naši bezpečnost, neboť taková dohoda by
mohla zahrnovat i potencionální agresory i vůči
nám. A ke komu bychom se potom odvolali?
Padla zde věta, že je nějaký rozpor
mezi tím, že nemáme ústavu a chtěli
bychom mít vojenskou doktrínu. To mi připadá
naprosto vedle. Přece máme stát, který
musíme bránit, je zde jakési společenství,
které musí být bráněno. Armáda
koneckonců nebrání ústavu, ale zemi,
obyvatele.
Na okraj věty, že Federální shromáždění
by nemělo vlastně rozhodovat o podobě doktríny,
mělo by ji brát jen na vědomí: to
by bylo akceptovatelné, pokud by se doktrína "nehemžila"
spousty politických prohlášení, včetně
onoho prohlášení o atomových zbraních.
To je opět velmi nebezpečná iluze - prohlásit
atomové zbraně za nelidské. Je samozřejmé,
že zbraň, která zahubí tolik lidí
najednou, má v sobě něco hrozivého
a že by její použití mělo být
do určité míry tabuizováno. Ale právě
ochota zbraně použít, respektive nejistota
druhé strany v tom smyslu, že by je druhá strana
mohla použít, chránila mír po celých
čtyřicet let v Evropě. Individuální
atomová zbraň by zahubila mnohem méně
lidí než konvenční válka vedená
moderními zbraněmi. Moderní konvenční
zbraně jsou dnes tak účinné, že
- to nemluvím samozřejmě o chemických
zbraních hromadného ničení - by mohly
změnit Evropu v poušť.
I když všechny státy na světě podepíší,
že nebudou použity atomové zbraně, zákony
fyziky nemůžeme změnit, zbraně jsou
vyrobitelné a stát, který se zachová
nelidsky a použije je, zvítězí a nebude
proti tomu přirozeně žádného
odvolání. Prohrají ti lepší,
pokud se zaváží, že atomové zbraně
nikdy nepoužijí. Ti, kteří mají
skrupule, prohrají, a zbudou ti, kteří jsou
bez skrupulí. To je obecná námitka proti
pacifismu. Jsou státy, které pacifismus tolerují,
jsou státy, které ho netolerují. Samozřejmě
tyto státy jsou víceméně v konfliktu.
Tudíž pacifismus oslabuje stát, který
ho toleruje, a dává větší šanci
zvítězit státům, které ho netolerují.
Tudíž pacifismus je určitý způsob,
jak dospět ke světu, kde pacifismus nebude tolerován.
Je v tom prvek určité sebevražednosti. Proto
veškeré naše zříkávání
se zbraní má nesmírný politický
dosah, naprosto podlamuje naši bezpečnost a je naprosto
absurdní, aby takovýto závazek byl na rozhodnutí
vlády a nikoliv parlamentu. Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Ďalej je do diskusie prihlásený
pán poslanec Deyl.
Poslanec SL V. Deyl: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
jsem vděčný svým kolegům, zejména
kolegovi Antonínu Blažkovi a částečně
kolegovi Bratinkovi za to, že svými projevy mi umožnili,
abych zkrátil to, co zde chci říci.
Dovolte, abych vás seznámil velmi stručně
se situací tak, jak vyústila po jednání
branných a bezpečnostních výborů,
kterou zde již naznačili zpravodajové. Na branně
bezpečnostních výborech se tato doktrína
projednávala. Nepřijali úvodní pozměňovací
návrh, který jsme zde uplatňovali s kolegou
Blažkem. Byl jsem ten, který předložil
přímo ještě na branně bezpečnostním
výboru čtyři pozměňovací
návrhy, které pokládám za velmi podstatné.
Tyto čtyři pozměňovací návrhy,
které zde byly přečteny, jsou součástí
varianty, kterou jsme předložili s kolegou Blažkem,
ale vzhledem k tomu, že branně bezpečnostní
výbor tuto variantu nepřijal, ztotožnil jsem
se s tímto usnesením a předložil jsem
tyto čtyři dílčí, ale podle
mého názoru podstatné návrhy. Považuji
tedy nyní za svou povinnost, protože zpravodaj je
pouze přečetl, velmi stručně uvést
důvod, proč jsem tyto čtyři pozměňovací
návrhy v branně bezpečnostním výboru
uplatnil a proč je uplatňuji i zde.
Bylo zde již přečteno, že na straně
1 tisku 366 v pátém odstavci navrhuji nahradit větu:
"...všeobecné obrany demokratického charakteru
státu ..." novou formulací: "obrany ústavního
zřízení státu". Domnívám
se, že pojem "všeobecná obrana demokratického
charakteru státu" je příliš vágní,
vyžaduje příliš mnoho explikace, týkající
se přídavného jména "demokratický
charakter státu". Mnohem zřetelnější
a jasnější je formulace "ústavní
zřízení státu".
Jsem přesvědčen o tom, že tato deklarace
vyjadřuje velice důležitý princip, totiž
ten princip, že jsme připraveni za jistých
okolností, například v situaci násilného
ohrožení ústavního zřízení
státu, své ústavní zřízení
bránit.
Pozměňovací návrh číslo
2 zde velice obšírným, vyčerpávajícím
a přesným způsobem už odůvodnil
kolega Antonín Blažek. Jde o toto znění:
"vedle zřetelně projevovaného odhodlání
užít v případě potřeby
zachování nebo obnovení suverenity státu
a jeho uzemí integrity práva na sebeobranu prostřednictvím
vlastních ozbrojených sil, je pro bezpečnost
České a Slovenské Federativní Republiky
důležité, aby bylo dosaženo takového
stupně důvěry, spolupráce a vzájemně
výhodných vztahů mezi národy a státy,
který by vyloučil řešení sporů
mezi nimi ozbrojenou silou." To zde již bylo řečeno.
Zatímco v původním návrhu šlo
o to, že jako rozhodující činitel pro
obranu naší suverenity byla chápána
situace mírové koexistence v Evropě, situace
přátelských vztahů, tak považujeme
za nutné toto pochopitelně uznat, ale vedle toho
deklarovat zcela jednoznačně, nedvojsmyslně
a jasně naši politickou vůli, státní
suverenitu v případě potřeby bránit
vlastními ozbrojenými silami. Kolega Blažek
velmi výstižným způsobem hovořil
o našich tristních historických zkušenostech,
domnívám se, že by bylo potřebné
tento postoj zejména v této situaci jasně
formulovat.
Pokud se týče pozměňovacího
návrhu číslo 3 na straně 3 - vypuštění
posledních dvou vět - proti kterému kolega
Jedinák protestuje, domnívám se, že
by bylo potřebné zde tento pozměňovací
návrh uvést do souvislostí, které
jsou zamýšleny, intendovány.
Jsme pro to, aby Československo nevyrábělo
jaderné zbraně ani zbraně hromadného
ničení. To je samozřejmé. Ale v této
chvíli prohlásit, že se se vší
rozhodností stavíme za požadavek úplné
likvidace těchto zbraní v celosvětovém
měřítku, pokládáme za poněkud
předčasné. Domníváme se oba
i s kolegou Blažkem, že jde o určitý prvek
jakési mírné propagandy, protože určitá
redukovaná míra těchto zbraní - podle
našeho názoru - je ještě stále
mírovým činitelem.
Za velice důležitý pozměňovací
návrh pokládám návrh číslo
4 na straně 5 odstavec 1, který charakterizuje základní
sestavu Československé armády, kde se vypustí
část: "z předpokládaných
vojsk územní obrany". Pojem "vojsk územní
obrany" je pojem, který není dostatečně
politicky vysvětlený, není zřejmé,
co se tím míní a mohl by se stát fundamentem
neúnosně nebo záměrně desinterpretace
a mohl by vést k tomu, že by se stal činitelem
desintegračních činností v armádě.
Proto jsme považovali za nutné tuto strukturní
část z armády vyloučit a tento pojem
z vojenské doktríny eliminovat. Děkuji za
pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánu poslancovi Deylovi, nikto ďalší
nie je písomne prihlásený do rozpravy. Hlási
sa ešte pán poslanec Kobylka. Potom sa hlási
o slovo pán podpredseda Jičínský.
Poslanec SN J. Kobylka: Pane předsedo, dámy a pánové,
několik poznámek. Chtěl bych nejprve poděkovat
kolegovi Blažkovi a podpořit jeho postoj. Chtěl
bych se zmínit o ochotě a odhodlání
bránit se. A trošičku bych se na daný
fakt podíval z jiného hlediska.
Je potřeba si uvědomit, že ochota a schopnost
bránit se, je přirozená schopnost zdravého
organismu, například přirozená schopnost
zdravého zvířete hájit své
teritorium, hájit svá mláďata atd. To
znamená, že je to výrazem zdraví. Pokud
chceme vybudovat zdravou normální společnost.
budeme si muset tuto schopnost obnovit. Ale aby to nebylo jenom
z tohoto hlediska, trošku doložím daný
fakt z historie. Vy například jasně víte,
že demokracie v Evropě existuje jenom diky velkému
odhodlání Britů se bránit. Byli na
začátku války téměř
sami na Němce, pamatujete si jejich odhodlání
bojovat. Také znáte historii Norska, také
se postavili Němcům. Znáte historii Finska:
postavili se Sovětskému svazu, a relativně
úspěšně. Znáte historii Izraele,
který byl ochoten se postavit jasně ohromné
přesile.
Chtěl bych na závěr připomenout -
škoda, že v této naší doktríně
to není více zdůrazněno - heslo mladých
Židů, když pomáhali budovat stát
Izrael. Říkali: "Už nikdy s kostkou mýdla
do plynu!" Já bych to trošku parafrázoval,
prosím vás: "Už nikdy plačící
vládní přestavitele!" To by bylo tragické.
(Potlesk.)