Středa 20. března 1991

Major dr. Svoboda požádal současně o ukončení služebního poměru vojáka z povolání podle článku 3, odstavec 2 zákona č. 65/1978 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 76/1959 Sb., o některých služebních poměrech vojáků ve znění pozdějších předpisů, a to v důsledku splnění povinností v další službě.

Vzhledem k tomu, že soudce z povolání vojenského soudu nemůže být propuštěn z vojenské činné služby před tím, než byl ze své soudcovské funkce odvolán nebo této funkce zproštěn, požádal jmenovaný major dr. Svoboda písemně Federální shromáždění ČSFR o zproštění soudcovské funkce.

Paní poslankyně a páni poslanci, chci vás také v této souvislosti informovat o tom, že vyšetřovatel Vyšší vojenské prokuratury v Táboře trestně stíhá majora dr. Svobodu pro trestné činy neuposlechnutí rozkazu podle § 273 odstavec 1 tr. z. a vyhýbání se služebnímu úkonu a výkonu vojenské služby podle § 280 odstavec 2 tr. z. Otázkou přípustnosti tohoto trestního stíhání se obšírně zabýval branný a bezpečnostní výbor. Přímo na tomto jednání major dr. Svoboda výslovně prohlásil, že bez ohledu na probíhající trestní řízení žádá o zproštění funkce soudce, takže také proto tento návrh na zproštění předkládám.

Druhým žadatelem je podplukovník Pavol Laco, předseda senátu Vojenského obvodního soudu v Bratislavě, který požádal o uvolnění z řad příslušníků vojenského soudnictví a ve smyslu služebního předpisu požádal o přemístění na funkci v podřízenosti Pohraniční stráže. Také proto tedy ve smyslu § 52 odstavec 1 citovaného zákona požádal o zproštění soudcovské funkce.

Žádosti majora dr. Svobody a podplukovníka Laca byly projednány na společném zasedání branných a bezpečnostních výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů ve dnech 13. a 15. března tohoto roku.

Vážené paní poslankyně, páni poslanci, vzhledem k tomu, že u obou jmenovaných byly splněny podmínky ve smyslu citovaných ustanovení zákona, navrhuji vám vyslovit s jejich žádostmi - a v souladu s návrhem, který tímto podávám - váš souhlas. Děkuji vám.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán minister. Návrhy prerokovali výbory ústavnoprávne a výbory branné a bezpečnostné obidvoch snemovní. Ako spoločný spravodajcovia boli poverení prednesením stanovísk poslanci Karol Stome zo Snemovne národov a poslanec Tomáš Kopřiva zo Snemovne ľudu.

Prosím teraz pána poslanca Stome, aby sa ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající, vážené dámy a pánové poslanci, ve smyslu ústavního zákona č. 375/1990 Sb., z 20. září 1990, kterým byla měněna Ústava České a Slovenské Federativní Republiky ve znění pozdějších předpisů, podal pan ministr obrany návrh na zproštění soudcovských funkcí soudců z povolání vojenských soudů, podplukovníka JUDr. Pavla Laca a majora JUDr. Jana Svobody. Oba soudci požádali písemně o zproštění ze své soudcovské funkce. Tím jsou splněny formální náležitosti k vyslovení zproštění soudcovských funkcí u obou uvedených soudců, a to ve smyslu článku 1 ústavního zákona č. 376/1990 Sb., bod 2, jímž byl doplněn ústavní zákon č. 100/1960 Sb., to je Ústava v článku 101, kterým byl doplněn odstavec 6 ve znění: "Návrhy na volbu a odvolání podle odstavce 1, 2 a 5, jež předkládá Federálnímu shromáždění pověřený člen vlády České a Slovenské Federativní Republiky". Pověřeným členem vlády je v tomto případě pan ministr obrany.

K věci samotné: Podle příslušnosti byla tato věc přikázána výborům branným a bezpečnostním Sněmovny lidu a Sněmovny národů a tyto výbory na své 12. společné schůzi 15. března 1991 přijaly v této věci závěr obsažený v jejich usnesení 88 pod bodem 1, v němž se souhlasí, aby podplukovník JUDr. Pavel Laco a major JUDr. Jan Svoboda byli na vlastní žádost zbaveni funkcí soudců z povolání vojenských soudů, tedy zproštěni této funkce.

S ohledem na princip volitelnosti soudců, který je ústavně zakotven, je třeba respektovat i rub této zásady, to je jejich odvolatelnost v případě zproštění funkce a zajisté jen výjimečně by bylo možné nevyhovět žádosti soudce, aby nebyl ze své soudcovské funkce odvolán, pokud si to sám tak přeje. Možný vzniklý konflikt svědomí v případě ponechání soudce ke konání jeho soudcovských povinností u takto žádajících soudců by se mohl negativně odrazit ve výkonu jejich soudcovské činnosti.

To, co zde bylo řečeno, bylo řečeno ad illustrandum.

Pokud jde o závěry, za svoji osobu doporučuji, aby žádosti pana ministra bylo vyhověno.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Stome. Hovoriť bude poslanec Kopřiva.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec T. Kopřiva: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, vzhledem k přednesené zprávě a žádosti ministra obrany pana Dobrovského a vzhledem ke zprávě, kterou podal můj kolega zpravodaj dr. Stome, i já jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu doporučuji, abyste oba dva jmenované soudce zbavili svým hlasováním jejich funkcí.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Otváram diskusiu. Písomne nie je nikto prihlásený. Pýtam sa, či si niekto praje vystúpiť v rozprave k tomuto problému? (Ne.) Nie je tomu tak. Vyhlasujem rozpravu za skončenú. Praje si niečo podotknúť pán minister obrany? (Ano.)

Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Jenom maličkost: Poznámka o trestním stíhání byla opravdu ad illustrandum. Měl jste to tam zdůraznit, ale považoval jsem za svou povinnost vás o této skutečnosti informovat, protože v branných a bezpečnostních výborech tato otázka byla diskutována velice hluboce a široce a nebylo by správné, kdybych vás o této okolnosti neinformoval.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem za vysvetlenie. Pristúpime k hlasovaniu. Budeme hlasovať o obidvoch personálnych návrhoch naraz, pretože tak boli podané. Je nejaká pripomienka k tomuto návrhu, že by sme hlasovali o obidvoch naraz? Nie je. Prosím poslancov, aby zaujali miesta v sále, pokiaľ sú v priľahlých priestoroch. Prosím i skrutátorov, aby zaujali miesta.

Najprv sa bude hlasovať v Snemovni národov. Otváram hlasovanie.

  1. hodin) Konštatujem, že podľa tabule je prítomných 85 poslancov Snemovne národov a 84 poslancov Snemovne ľudu. Obidve snemovne sú uznášaniaschopné.

Pýtam sa poslancov zo Snemovne národov, kto z nich súhlasí s návrhmi, uvedenými v tlači 478, podľa odporúčania spoločných spravodajcov, nech zdvihne ruku! Hlasujú obidve časti snemovne naraz. (Hlasuje se.) (Osmdesát devět.) Osemdesiatdeväť. Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.

Konštatujem, že Snemovňa národov návrh schválila.

Teraz sa pýtam poslancov Snemovne ľudu. Kto súhlasí s predloženými návrhmi, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) (Osmdesát jeden.) Osemdesiatjeden. Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Šest.) Šesť. Ďakujem.

Konštatujem, že i Snemovňa ľudu predložený návrh schválila.

Vyhlasujem, že Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky súhlasilo u majora dr. Jana Svobodu a podplukovníka Pavla Laca so zbavením funkcií sudcov z povolania vojenských súdov. Ďakujem pánu spravodajcovi.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 119, SL č. 185, SN č. 182)

Teraz prerokujeme

15

Vojenskú doktrínu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, ako ju máte v tlači číslo 366.

Ako si všetci spomínate, ide o návrh, ktorý predložili podpredseda vlády a minister zahraničných vecí Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky J. Dienstbier a minister obrany ČSFR L. Dobrovský.

Tento návrh bol zaradený a prerokovaný na programe 13. spoločnej schôdze. Prerokovával sa 31. januára. Vtedy za navrhovateľa vystúpil pán minister Dobrovský. Spoločnými spravodajcami výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov boli poslanci Šimko a Lis. V rozprave potom vystúpili takmer dve desiatky poslancov s návrhmi a odporučeniami na úpravu dokumentu. Najrozsiahlejšie pripomienky pochádzali od poslanca Deyla a Blažka. Po vystúpení niekoľkých poslancov s procedurálnymi návrhmi snemovní odporúčali, aby vojenská doktrína bola dopracovaná podľa pripomienok s prihliadnutím na zásadné pripomienky poslancov Blažka a Deyla. Stalo sa tak, a teraz prosím spoločných spravodajcov, pánov poslancov Šimka a Lisa, aby nám podali správu o prerokovaní pozmeňovacích návrhov.

Najprv poprosím ešte o slovo pána ministra Dobrovského.

Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Děkuji za slovo, ale myslím, že budu stručný. Už při posledním projednávání a poté, co jsem se seznámil s pozměňovacím návrhem, jehož autory byli poslanci Deyl a Blažek, jsem řekl, že se domnívám, že tento pozměňovací návrh nejenže v zásadě není v rozporu s původním textem navrhované vojenské doktríny, ale že ji velmi pozitivně rozšiřuje a řekl jsem zároveň, že některé části, které jsou navrhovány v preambuli, nezdají se mi být vhodné jako část toho textu vojenské doktríny, ale že by patřily spíš do oblasti ústavy.

Mám zde před sebou tisk 366, pozměňovací návrh vojenské doktríny a myslím, že všechny tyto čtyři pozměňovací návrhy, jak jsou zde prezentovány, mohou být charakterizovány podobně, jak jsem to řekl předtím. Nejen že nejsou v rozporu s mým čtením původního textu vojenské doktríny, ale velmi pozitivně ji rozšiřují, doplňuji a upravují.

Přimlouvám se za to, aby text vojenské doktríny tak, jak byl předložen a doplněn o tyto pozměňovací návrhy, byl vámi přijat pozitivně. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pán minister. Teraz poprosím pána poslanca Lisa, aby nám podal spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec L. Lis: Pane předsedo, pane předsedající, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, Federálnímu shromáždění je dnes předkládán návrh vojenské doktríny České a Slovenské Federativní Republiky. Základní výklad a diskuse k ní byla provedena na plenárním zasedání 31. ledna 1991.

Jak známo, tomuto zasedání předložili poslanci Blažek a Deyl v tisku 366 jejich vlastní verzi.

Federální shromáždění po diskusi přijalo usnesení, aby branné a bezpečnostní výbory spolu s navrhovateli pozměňovacího návrhu s poslanci Blažkem a Deylem posoudily oba návrhy a zaujaly k nim stanovisko. Dovolte, abych vás seznámil se závěry branných a bezpečnostních výborů směřujících ke splnění závěrů přijatých Federálním shromážděním. Branné a bezpečnostní výbory na 10. společné schůzi dne 13. 2. 1991 se za účasti navrhovatelů pozměňovacího návrhu zabývaly a vyslechly zdůvodnění návrhu a ve věcné a obsáhlé diskusi a po konzultacích a konfrontaci s předkladateli, které za ministerstvo obrany zastupovali generál Winter a plukovník Daněk, k těmto návrhům přijaly usnesení. Branné a bezpečnostní výbory ocenily návrh obou poslanců Blažka a Deyla, avšak doporučují, aby podkladem pro jednání návrhů vojenské doktríny České a Slovenské Federativní Republiky na tomto plenárním zasedání byl projednán původní návrh ve znění tisku 366. Doporučují zapracovat z myšlenek pozměňovacího návrhu poslanců dr. Blažka a dr. Deyla čtyři úpravy, které předloží zpravodaj a předseda branného a bezpečnostního výboru Sněmovny lidu dr. Šimko. Já bych chtěl říci, že tyto návrhy upřesňují a zvýrazňují myšlenky prvořadého místa v procesu obrany země vlastními ozbrojenými silami, což ovlivní zásadním způsobem koncepci, kterou připisuje Česká a Slovenská Federativní Republika úloze Československé armády při komplexní obraně státu.

Pane předsedo, vážení poslanci, vývoj mezinárodní, politické a bezpečnostní situace od našeho posledního projednávání vojenské doktríny potvrzuje současnou křehkost demokratických procesů ve Střední a Východní Evropě i trvající destabilizační ohniska i nedořešené problémy v mezinárodně politických vztazích, dotýkajících se i naší bezpečnosti. Události poslední doby, zvláště agrese Iráku proti Kuvajtu a z toho pocházející vojenský konflikt i další napěti v různých částech světa ukázaly, že je iluzí domnívat se, že se skončením studené války mezi Východem a Západem nastupuje éra trvalého míru. Nebezpečí pro mír světový nebo oblastní představují diktatury všeho druhu, které ke svému udržení vyvolávají napětí agresívními akcemi proti jiným zemím i různými formami fanatismu náboženského, ideologického, nacionalistického či rasového. Další zdroj možných konfliktů je hlad a příkré rozdíly mezi bohatými a chudými zeměmi, označované jako potenciální konflikt mezi Severem a Jihem. Společně jsou to nová napětí a možné konflikty při destabilizaci existujících států, tak zvané balkanizace s využíváním uměle vyvolaných šovinistických nálad. Chtěl bych připomenout, že rychlé a úspěšné ukončení konfliktu v Perském zálivu, jako výraz akceschopnosti mezinárodního společenství Organizace spojených národů a ozbrojených sil spojenců proti diktátorské zvůli Husajnova režimu ještě nevyřešilo otázku stability v tomto prostoru a neodstranilo nebezpečí další možné eskalace.

Vítězné ukončení spojenecké akce protiirácké agrese nesporně postavilo do nových souvislostí také otázku vojenské doktríny a strategie. Jedna z největších armád na světě, čtvrtá co do velikosti a početnosti, byla poražena v krátké době s minimálními ztrátami pro spojeneckou koalici. S těžkými ztrátami pro agresora, a to v důsledku převahy leteckých sil a moderní techniky, především elektroniky, proti níž byly tanky, dělostřelectvo, pěchota, početnost pěších pozemních sil prakticky bezmocné. Je na našich velitelích a vojenských odbornících, aby se zamysleli nad touto novou skutečností a vyvodili z ní praktické záměry i pro naší vojenskou strategii. V kontextu této skutečnosti chci z půdy Federálního shromáždění ocenit působnost naší jednotky jako součásti spojeneckých sil protiirácké aliance, a všem jejím příslušníkům i těm, kteří se na jejím zabezpečení podíleli, za tento čin poděkovat. Pro Českou a Slovenskou Federativní Republiku je nejvýraznějším aktem ukončení vojenské činnosti v rámci Varšavské smlouvy k 1. 4. 1991 jako výsledek jednání politického poradního výboru v Budapešti. Tato skutečnost je dalším potvrzením nezbytného přístupu České a Slovenské Federativní Republiky k politicko-vojenským aktivitám zabezpečujícím stabilitu a bezpečnost státu a nutností přijetí odpovídající vojenské doktríny. Chci zdůraznit, že v tomto smyslu za perspektivní základ bezpečnostního klimatu v Evropě chápeme vytvoření nového systému kolektivní bezpečnosti. S jeho reálnou vojensko-politickou potencí nelze však kalkulovat v nejbližších letech.

Proto Česká a Slovenská Federativní Republika by měla v tomto období usilovat v oblasti mezinárodně-politických vztahů o upevňování suverenity a bezpečnosti České a Slovenské Federativní Republiky a spolupracovat zejména se svými bezprostředními sousedy a současně vytvářet i příznivé bilaterální vztahy v oblasti vojenské. Z tohoto pohledu pokládáme další udržování nebo transformaci zbývajících struktur Varšavské smlouvy do nových seskupení a útvarů za překonané. Závažnou pro nás zůstává skutečnost, že od roku 1994 nebude ukončen odchod sovětských vojsk z východní části Německa a z území Polska. I tuto skutečnost je nutné při posuzování komplexní bezpečnosti České a Slovenské Federativní Republiky brát v úvahu a zejména s narůstající politickou, hospodářskou a sociální krizí ve východní části Spolkové Republiky Německo. Tento vývoj působí jako destabilizující faktor na poměry v evropském regionu.

Bude nutné z iniciativy branných a bezpečnostních výborů ve spolupráci s ostatními výbory, zejména zahraničními, se touto otázkou v nejbližší době zabývat. Řada těchto a dalších důvodů vnitřních i mezinárodních jednoznačně zvýrazňuje nezbytnost zabezpečovat a citlivě reagovat na vývoj mezinárodní i vnitropolitické situace a v souladu s dalšími možnostmi zabezpečovat suverenitu České a Slovenské Federativní Republiky. Jejím základem a nejlepší zárukou naší samostatnosti a nezávislosti je úspěšné provádění zahraniční politiky, stabilizace a připravenost ozbrojených sil je na úseku vnitřní politiky další rozvíjení demokracie se sociální spravedlností, rozvoj produktivní ekonomiky i politiky v naší zemi, aby obyvatelé byli ochotni kdykoliv bránit svoji svobodu všemi prostředky. Jakékoliv formy potlačování různých názorů, netolerance a sociální křivdy i národnostní rozpory představují vážné nebezpečí pro naši nezávislost a nově se formulující demokracii. Vojenská doktrína České a Slovenské Federativní Republiky je jedním z výrazů tohoto odhodlání.

Obracím se proto na vás, poslance Federálního shromáždění, aby i z uvedených důvodů právě v současné atmosféře jste vyjádřili předloženému dokumentu vojenské doktríny svoji podporu. Tento dokument představuje jak z hlediska naší samostatnosti, tak i z hlediska mezinárodní vojensko-politické situace základ naší branné politiky a bezpečnostních perspektiv. Doporučuji proto předložený návrh vojenské doktríny České a Slovenské Federativní Republiky i s doplňky k přijetí.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Lis a teraz prosím predsedu branného a bezpečnostného výboru Snemovne ľudu pána poslanca Šimka.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec I. Šimko: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, na 13. spoločnej schôdzi bol prerokúvaný návrh vojenskej doktríny a bola ukončená i rozprava o tomto návrhu s tým, že počas doktríny bolo podaných niekoľko pozmeňovacích návrhov.

Najrozsiahlejší návrh podali dr. Blažek a dr. Deyl, bol to v podstate návrh koncipovaný ako samostatný text doktríny.

Ďalej bolo podaných niekoľko ďalších pozmeňovacích návrhov, ku ktorým sme sa ešte nevyjadrili. Dostali sme sa do situácie, že sme vlastne rozhodli o tom, že rozsiahly pozmeňovací návrh poslancov Blažka a Deyla prerokujú najskôr výbory branno-bezpečnostné ako garančné výbory a na ďalšom zasadnutí spoločnej schdze sa bude hlasovať o konkrétnych pozmeňovacích návrhoch.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP