Středa 20. března 1991

Předložený návrh řeší (Předsedající předseda SN M. Šútovec: "Žiadam fotografov, aby sa neprechádzali po snemovni!") ... jen nejaktuálnější právní otázky týkající se zřizování a působnosti v nových podmínkách územně správního uspořádání vzniklých po volbách do zastupitelstev v obcích České republiky a do orgánů samosprávy Slovenské republiky, které se uskutečnily koncem listopadu loňského roku. V souvislosti s novou úpravou kompetencí mezi federací a národními vládami z hlediska obrany je třeba vymezit působnost Rady obrany České republiky a Slovenské republiky v návaznosti na působnost Rady obrany státu, a z toho důvodu se navrhuje doplnit § 9. Nabytím účinnosti zákonů České národní rady o obcích, o okresních úřadech, úpravách působnosti a některých dalších opatření s tím souvisejících a zákonů Slovenské národní rady o obecním zřízení a organizacích místní státní správy pozbyly platnosti § 10 a 11, které vyjadřovaly předchozí územně správní uspořádání našeho státu.

V § 11 je třeba na místo stávajícího znění a odvolání se na zákon Federálního shromáždění upravit vztahy mezi příslušnými federálními orgány, radami obrany republik atd. při řízení a plnění úkolů obrany. Takový zákon totiž nebyl od roku 1969 udělán a de facto jej nahrazovaly zásady řízení obrany státu přijaté usnesením 29. schůze ROS v roce 1978.

Z toho důvodu je doporučeno upravit adekvátním způsobem tuto část zmíněného paragrafu. Nyní přejdu k navrhovaným změnám a doplněním.

Ustanovení § 9 se doplní o nový odstavec 4, který zní: "Rada obrany České republiky a Rada obrany Slovenské republiky jsou oprávněny v rozsahu svých působností stanovit závazné úkoly ministerstvům a ostatním ústředním orgánům státní správy republik a radám obrany zřizovaných republikami". Toto doplnění kompetenčně modifikuje § 3 odstavec 2, v němž je zakotveno stanovit závazné úkoly federálním ministerstvům, výborům a ostatním federálním orgánům státní správy republik a radám obrany republik. Ustanovení § 10 se mění takto: "V okresech, v Praze a v Bratislavě se zřizují Rady obrany. Předsedu, místopředsedu a ostatní členy těchto rad jmenuje a odvolává předseda Rady obrany republiky. " Uvedené znění reaguje na nové podmínky, které po zániku KNV a ONV vznikly. Okresní úřady, vykonávající státní správu ve svých územních obvodech. Tomu musí analogicky odpovídat zabezpečování úkolů obrany příslušnými radami obrany. Pokud se týká Prahy a Bratislavy, vychází se při zabezpečování úkolů obrany z jejich nezastupitelnosti jako hlavních měst, jejichž působnost jako samostatných územních celků je přímo stanovena zákonem České národní rady a Slovenské národní rady.

Ustanovení § 11 se mění takto: "Působnost federálních orgánů rady obrany republik a rad obrany uvedených v § 10 odstavci 1, jakož i působnost ostatních orgánů republik a příslušných ústředních orgánů státní správy při zajišťování úkolů obrany, upraví zákon Federálního shromáždění. "

Uvedené znění počítá s přijetím zákona Federálního shromáždění, což bude zřejmě aktuální v návaznosti na předpokládané schválení vojenské doktríny České a Slovenské Federativní Republiky a novely branného zákona. Šlo by zejména o zabezpečení účinné obrany na celém území státu při takové dislokaci Československé armády, kdy by bylo možno zaujmout obrannou sestavu na všech úsecích při převažujícím rovnoměrném rozdělení sil v obou republikách. V návaznosti na tato opatření bude nutno nově koncipovat úkoly, místo a omezení působnosti jednotlivých stupňů územního řízení a orgány státní správy v oblasti obrany.

Předložené úpravy navazují na novelu z května minulého roku a vytvářejí nezbytné předpoklady pro zachování kontinuity v plném úkolu příprav k obraně při přechodu povinností na nové orgány státní správy: Mají dočasný charakter, neboť v souladu se závěry ROS z 12. 11. minulého roku je připravován nový systém řízení a koordinace pro zajištění obrany, bezpečnosti a ochrany České a Slovenské Federativní Republiky, který by měl být dopracován při přijetí nových ústav.

Vážený pane předsedající, páni poslanci, paní poslankyně, prosím o posouzení předloženého návrhu a o jeho schválení.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Návrh ústavného zákona prerokovali všetky výbory obidvoch snemovní okrem výborov mandátových a výborov imunitných. Prosím teraz spoločného spravodajcu pána poslanca Hradílka, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec T. Hradílek: Pane předsedající, páni kolegové a kolegyně, vážení přítomní, dovolte, abych vám jako zpravodaj výborů Sněmovny národů přednesl zpravodajskou zprávu k návrhu novely zákona č. 10/1969 Sb. Tento návrh, jak bylo řečeno navrhovatelem, místopředsedou vlády ČSFR panem Valešem, je nutný proto, že došlo k zásadním změnám v územně správním uspořádání republiky, kde byly zakotveny zejména v zákonu č. 367 Sb., o obcích a v zákonu České národní rady č. 369/1990 Sb., o obecním zřízení. Z těchto důvodů pozbývá účinnost § 10, zejména dosavadní znění zákona č. 10/1969 Sb., ústavního zákona.

Pověřené výbory tuto novelu zákona důkladně probraly a důsledkem činnosti těchto výborů je společná zpráva pod č. 524. Přijetí této novely je přechodného charakteru, neboť jak bylo řečeno panem předkladatelem, pracovní skupina ustanovená na základě závěrů druhé schůze ROS z 2. ledna loňského roku, připravuje zcela nový systém řízení obrany bezpečnosti státu a obyvatelstva.

Vzhledem k tomu, že se domnívám, že náš čas je skutečně faktorem, s nímž je třeba hospodárně zacházet, považuji za nejvhodnější oznámit, že by bylo žádoucí, abyste beze zbytku akceptovali společnou zprávu a přijetí novely tohoto ústavního zákona přijaly. Děkuji vám.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Hradílkovi. Teraz prosím spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu pána poslanca Pohanku.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec M. Pohanka: Pane předsedající, vážení kolegové, domnívám se, že všechno potřebné už bylo řečeno, něco dokonce dvakrát: Nechci zdržovat všeobecným komentářem o důležitosti připravit se na případnou obranu našeho státu a o změněných politických podmínkách uvnitř státu i mimo něj.

Omezím se na způsob, jak byl tento návrh projednáván ve výborech. Prošel všemi výbory, kromě mandátového a imunitního. Byl také předmětem jednání České národní rady a Slovenské národní rady. Všechny naše výbory ho po projednání doporučily.

K určitému rozporu došlo pouze ve výboru branném a bezpečnostním, což je podstatný výbor vzhledem k povaze zákona. Ovšem tam výbor Sněmovny lidu v podstatě hlasoval také pro poměrem 8 pro, žádný proti a 3 se zdrželi; ale za tehdy platného jednacího řádu tím nebyly splněny podmínky pro doporučení návrhu.

Výbory, a zejména Slovenská národní rada, měly některé spíše drobnější připomínky a při závěrečné redakci v ústavně právním výboru byly prakticky všechny zapracovány. Návrh, protože došlo k textovým změnám, byl přepracován, takže vám je nyní předkládán v rámci společné zprávy v úplném znění, jak by měl být schválen. Bohužel přitom došlo k malému nedopatření v rozporu s tím, jak vyšel závěr z ústavně právních výborů. Při zpracování tohoto tisku pro potřeby sněmoven není přesná formulace v odstavci 1. Jedná se o tisk 524, společnou zprávu.

V § 10 odstavec 1 se tam nedostala města. V původním návrhu vedle Prahy a Bratislavy se uváděly Košice jako další město, kde se má zřídit rada obrany, kromě okresů, které příslušná republiková rada určí. Tady právě Slovenská národní rada se vyjádřila, že to není vhodné - ačkoliv je to statutární město - a že vůbec se má nechat republikovým radám, kde výbor obrany bude, ve kterém okresu a městě. Akceptovali jsme, že statutárních měst může být víc, a že to má být skutečně věcí rady obrany příslušné republiky. A tak kromě okresů bude rada obrany každé republiky určovat přímo i města, ve kterých se rozhodne zákon radu obrany zřídit.

Takže textace § 10 odstavec i v podání ústavně právních výborů zní:

"V Praze, v Bratislavě a v okresech a městech, která učí Rada obrany České republiky a Rada obrany Slovenské republiky se zřizují rady obrany."

Jinak se domnívám, že k žádné chybě nedošlo a doporučuji vám, abyste text schválili celý tak, jak byl předložen v tisku 524.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Túto vašu informáciu mám chápať ako pozmeňovací návrh v tlači alebo ako tlačovú opravu?

Společný zpravodaj výborů SL poslanec M. Pohanka: Je to tisková oprava.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Dobre, takže ja poprosím pánov poslancov, aby si urobili opravu v § 10. Prosím, pán poslanec, prečítajte ešte raz odsek 1 § 10.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec M. Pohanka: Je to text, který vyšel z ústavně právních výborů. § 10 odstavec 1 správně zní:

"V Praze, v Bratislavě a v okresech a městech, která učí Rada obrany České republiky a Rada obrany slovenské republiky se zřizují rady obrany. "

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánovi spravodajcovi Pohankovi a otváram diskusiu. Konštatujem, že písomne sa do diskusie neprihlásil nikto. Pýtam sa, kto sa chce zúčastniť rozpravy k tomuto zákonu? Nevidím nikoho.

Konštatujem, že do rozpravy sa neprihlásil nikto a preto bez toho, že by rozprava vôbec prebehla, vyhlasujem rozpravu za ukončenú.

Pýtam sa pána podpredsedu vlády Valeša, či si niečo nepraje? (Ne.) Nie.

Pýtam sa pánov spravodajcov, či majú nejaké pripomienky? Nie je tomu tak.

Upozorňujem, že ide o zákon, ktorý vyžaduje trojpätinovú väčšinu a preto navrhujem, aby sme urobili poludňajšiu prestávku a zišli sa tu presne o 13.00 hodín.

Potom prebehne hlasovanie k tomuto bodu.

Vyhlasujem 54-minútovú prestávku.

(Jednání přerušeno ve 12.30 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 13.20 hodin.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Vážené kolegyne, vážení kolegovia, budeme hlasovať o vládnom návrhu ústavného zákona, ktorým sa mení ústavný zákon č. 10/1969 Zb., o Rade obrany štátu, (tlač 417) a spoločná správa výborov snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 524).

Zisťujem, že nemáme dostatok prítomných. Toto je zákon, ktorý vyžaduje trojpätinovú väčšinu v obidvoch častiach Snemovne národov. Pretože mám istú pochybnosť o spoľahlivosti sčítacieho zariadenia - zistil som, že celý čas, čo vediem túto schdzu, som nebol na nej prítomný - moja stolička nefunguje, požiadal som, aby pri tomto hlasovaní boli prítomní skrutátori.

  1. Konštatujem, že v tejto chvíli je prítomných 53 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike, 52 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike, v Snemovni ľudu je prítomných 102 poslancov. Môžeme zahájiť hlasovanie o vládnom návrhu ústavného zákona, ktorým sa mení ústavný zákon č. 10/1969 Zb., o Rade obrany štátu, (tlač 417) a spoločná správa výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 524).

Hlasovanie o doplňujúcich a pozmeňujúcich návrhoch sme absolvovali, teraz ideme hlasovať o tomto zákone ako o celku. Budeme hlasovať bez pomoci sčítacieho zariadenia jednoduchým zdvihnutím ruky, skrutátori zrátajú naše hlasy a oznámia predsedajúcemu počet.

Prosím teraz poslancov Snemovne ľudu, aby sa vyjadrili , či súhlasia s predloženým vládnym návrhom, ako je obsiahnutý v tlačiach 417 a 524.

Kto súhlasí s týmto zákonom, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se. ) (Sto osm.) Stoosem. Ďakujem.

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (Jeden.) Jeden. Ďakujem.

Konštatujem, že Snemovňa ľudu predloženú osnovu zákona schválila.

Hlasovať budú poslanci Snemovne národov zvolení v Českej republike. Kto súhlasí s predloženou osnovou zákona, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) (Padesát pět.) Päťdesiatpäť. Ďakujem.

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.

Hlasovať budú poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej republike. Kto je za predložený návrh zákona, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) (Padesát tři.) Päťdesiattri. Ďakujem.

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (Jeden.) Jeden. Ďakujem.

Konštatujem, že zákon bol prijatý potrebnou trojpätinovou väčšinou v oboch častiach Snemovne národov i v Snemovni ľudu.

Konštatujem formálne, že vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní Federálne zhromaždenie schválilo ústavný zákon, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 10/1969 Zb., o Rade obrany štátu, v znení ústavného zákona č. 160/1990 Zb.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 120, SL č. 186, SN č. 183)

Prejdeme k ďalšiemu bodu a tým bude

14

návrh ministra obrany ČSFR na zbavenie sudcovských funkcií sudcov z povolania vojenských súdov, tlač 478.

Žiadam teraz ministra obrany pána Luboše Dobrovského, aby podal výklad k tomuto návrhu.

Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Vážený pane předsedo, pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, předložil jsem vám k projednání a k rozhodnutí návrh na zproštění soudcovských funkcí soudců z povolání vojenských soudů, o které požádali major dr. Jan Svoboda, předseda senátu Vyššího vojenského soudu v Příbrami a podplukovník Pavol Laco, předseda senátu Vojenského obvodového soudu v Bratislavě.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP