Středa 20. března 1991

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, dovoľte aby som citoval § 23: "Poslanec má hovoriť k prerokovávanej veci. Ak sa odchyľuje, predsedajúci na to poslanca upozorní. " Tým to činím. (Potlesk.)

Poslanec SL E. Mandler: Pane předsedající, velice mě mrzí, že jste to neučinil u předchozího projevu. Já jsem mluvil k projednávané věci.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Neodobral som vám slovo.

Poslanec SL E. Mandler: Neodebral jste mi slovo, já si ho odebírám sám.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Je mi ľúto, chcel som len upozorniť, že je treba mieriť k jadru veci.

Hlási sa ešte niekto do rozpravy? (Ne.) Nie.

Poslanec Mečl, ako spravodajca výborov Snemovne národov, mi navrhuje, aby som vyhlásil krátku prestávku, pretože spravodajcovia by sa radi poradili o navrhovaných pozmeňovacích návrhoch s pánom podpredsedom vlády Mikloškom. Súhlasíte s krátkou prestávkou ? (Souhlas.) Vyhlasujem štvrťhodinovú prestávku do 10.45 hodín. Prosím poslanca Prokopa, aby sa zúčastnil tejto porady.

(Jednání přerušeno v 10.31 hodin.)

(Jednaní opět zahájeno v 10.56 hodin. )

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pokračujeme v rozprave. Cítim potrebu spýtať sa pána poslanca Mandlera, či napriek tomu prerušeniu nehodlá dokončiť svoj diskusný príspevok vo vzťahu k predloženej osnove. Naznačil, že má k tomu čo povedať, potom sa vzdal možnosti pokračovať. Teraz sa pýtam. či nechce dokončiť svoj príspevok?

Poslanec SL E. Mandler: Děkuji, pane předsedo, za vaše gesto. Myslím, že k tomu zde bylo řečeno dost a je zbytečné, abych k tomu dále mluvil.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Do rozpravy sa hlási pán poslanec Doležal.

Poslanec SN B. Doležal: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, rád bych několika stručnými slovy podpořil návrh pana poslance Prokopa a zdůvodnil, proč ho já a kolega Mandler považujeme za dobrý.

Předkládají se nám zde zákonné normy, bylo to vidět i včera na zákoně o Československé tiskové kanceláři, které vlastně určitým způsobem jenom zákonně fixují staré monopolní organizace. A vedle toho formou určité koncese připouštějí i činnost nestátních soukromých iniciativ v té které příslušné oblasti.

Návrh, který předložil pan poslanec Prokop, zavadí jednu - domnívám se - velmi šikovnou a výhodnou věc, tj. rovnost státních a nestátních subjektů před zákonem. Domnívám se, že takové srovnání státních a nestátních institucí a obecná formulace zákona bude dobrá nejen pro pluralitu v oblasti sdělovacích prostředků, ale bude dobrá i pro eventuální zřizování státních institucí - to znamená federálních i republikových. Totiž v tom smyslu, že si budou moci v rámci zákona své instituce vybudovat znovu a podle svých nových potřeb.

Na okraj bych se chtěl ještě vrátit k tomu, co zde říkal pan poslanec Sokol. Doufám, že mi to bude umožněno. Samozřejmě jsem nebyl nijak nadšen tím, co se tu včera dopoledne dělo, a vtom bych poslance Sokola podpořil. Nezdají se mi ovšem být dobré obecné umravňovací výzvy s apelem na to, že každý zde hájíme jednu třísetinu nějakého společenského zájmu. V demokracii to vypadá tak - a i v demokratickém parlamentu - že poslanec chtě nechtě je omezen svými subjektivními hranicemi a vystupuje jako představitel určitých zájmů parciálních. Zájem celospolečenský z toho může vzniknout teprve ve svobodné rozpravě tím, že se ve svobodné diskusi tyto parciální zájmy složí a projasní v zájmy celospolečenské. Domnívám se, že to je smysl demokratické instituce. Děkuji vám že pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, kto sa ďalej hlási do rozpravy? Prosím, poslanec Prokop.

Poslanec SN M. Prokop: Omlouvám se, že jsem zde už po druhé, ale cítím povinnost sdělit vám, že jsem ustoupil po poradě se zpravodaji a navrhovatelem od jednoho svého požadavku a sice od toho, aby bylo hlasováno o každém z paragrafů, kterých se týkají mnou navržené změny, zvlášť. A to proto, že jsme dospěli shodně k názoru, že můj pozměňovací návrh je komplexem a že eventuální schválení jednotlivostí které na sebe navazují, by nemělo valného smyslu.

Znovu jsem chtěl jen zopakovat - smyslem mého návrhu skutečně je do určité doby zcela přestavět stávající instituci, kterou je Československý rozhlas a Československá televize, a to jak na federální, tak i na republikových úrovních. Proto navrhuji posunutí účinnosti, aby byla dána dostatečná lhůta. Žádný jiný smysl to nemá. Nejde o to, že bych nechtěl připustit federální nebo republikové vysílání. Jde skutečně o to, že stávající stav považuji za neúnosný a je zapotřebí, aby se v dostatečné lhůtě tímto Federálním shromážděním schválil předložený návrh nového zákona o Československém rozhlase a Československé televizi v nějaké smysluplné podobě. Toto a nic jiného nesledoval můj návrh. Znovu opakuji - můžeme o něm hlasovat jako o celku. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, hlásil sa pán poslanec Gürtler.

Poslanec SL Š. Gürtler: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění. Tady bylo před chvílí řečeno, že všechny druhy informací mají být před zákonem rovné. Mám dojem, že právě zprávy, které by měly umožňovat federálním institucím šířit do celé společnosti, jsou víceméně plánovitě nebo záměrně chráněny. Včerejší vysílání Československé televize ve večerním zpravodajství a v dnešním vydání Lidových novin je kratičká zpráva "Československo není slyšet". Vztahuje se na východní oblasti Slovenska, které nemohou slyšet vysílání Československého rozhlasu. Domnívám se vzhledem k tomu, že tyto spoje nebo mezistanice, které jsou zřejmě na Moravě a jsou silnějšího charakteru, jsou již před vydáním zákona dány do cizích rukou, cizím stanicím. Domnívám se, že taková politika, která by vedla k omezení, k maximálnímu vydání všech sdělovacích prostředků anebo vytváření koncepce která neumožňuje federálním orgánům dle potřeby v každém potřebném okamžiku sdělit celé veřejnost vše, co ke sdělení má, je nebezpečný jev. Nevím, jestli je to otázka pouze finanční nebo dokonce politicky zaměřená, že se něco podobného může uskutečnit.

Tady sice v § 1 písmeno c) (tisk 465) máme, že "...udělovat po dohodě s orgány republiky licence k rozhlasovému a televiznímu vysílání". Nevím, pokud se toto šíření neprovádí v dohodě s těmi, kteří tyto informace šíří, v našem případě pokud dělá ministerstvo spojů, aniž by pak bylo možno to s tímto ministerstvem po jakékoliv předchozí dohodě projednat a přímo se rozhodne na úkor těch, kteří už jsou, pak to nepovažuji ani za šťastné, ani za rozumné řešení. A z tohoto titulu mám pochybnost o celém zákonu.

Závěrem bych chtěl říci: Naposledy včera a mnohokrát předtím jsme rozhodovali o určitých zákonech, kde jsme neměli dostatečné informace, podklady a odborné studie, kdy se na nás pouze chtělo, abychom k některým věcem vyslovili souhlas, aniž bychom byli důkladně seznámeni. Každý poslanec si nemůže shánět tyto informace na příslušných ministerstvech nebo odborných institucích. Je potřeba, abychom tyto podklady měli. Pokud je nebudeme mít, pak se na nás doopravdy žádá, abychom pouze zvedli ruku a souhlasili.

Já samozřejmě nechci vystupovat v roli, že bych byl proti přijímání zákonů chápu, že mnohé jsou nezbytné, ale ti, kteří nám je předkládají, by si měli uvědomit, že by nám měli důvody a zdůvodňování mnohem lépe a fundovaněji podložit a předkládat tak, abychom byli schopni i na základě dotazů dostat na ně příslušné odpovědi. Je smutné, že nevím komu žalovat, ale zatím se tak neděje.

Z toho titulu, když zvážím tuto zprávu a tento zákon, který sice něco jiného mluví a něco jiného se zřejmě v praxi dělá, tak přímo říkám, že jej nemohu podpořit.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, rozprava by sa mala sústrediť na tlač 520 spoločnej správy výborov. Ako ďalší sa prihlásil do rozpravy poslanec Svoboda. Chce diskutovať k tlači 520.

Poslanec SN J. Svoboda: Pane předsedající, dámy a pánové, budu velmi stručný. Hovoříme velmi často o česko-slovenské vzájemnosti a hovoříme i o způsobu budování autentické federace. Osobně v oblasti kulturní a informační postrádám možnost sledovat v českých zemích program Slovenské televize. Nevím, jak je tomu naopak.

Proto bych dal pozměňovací návrh, aby do tisku 520 byl vsunut nový § 4: "Vláda České a Slovenské Federativní Republiky zajistí podmínky pro paralelní příjem televizních signálů České televize a Slovenské televize na území celé federace." V § 4 pak přečíslovat na § 5. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, kto ďalší sa hlási do rozpravy? Nevidím nikoho, vyhlasujem teda rozpravu za ukončenú. Prosím teraz zástupca predkladateľa pána podpredsedu, pána Jozefa Mikloška, aby sa vyslovil k niektorým námetom, ktoré zazneli v diskusii.

Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, najprv moja poznámka k pánu poslancovi Prokopovi. Vláda a ja osobne som plne za konkurenciu, za pluralitu, za neštátne vysielanie; určite náš éter obohatí svojou rôznorodosťou. Samozrejme, dobre si treba rozmyslieť, koho do éteru pustíme, najmä v televízii, ale som za to, aby sa éter rozdelil, aby sa vytvorila konkurencia štátnym médiám, aby všetky štartovali prakticky na jednej čiare.

Upozorňujem, že do dnešného dňa na našu medzirezortnú komisiu na udeľovanie licencií sa prihlásilo 83 neštátnych rozhlasových staníc a 51 neštátnych televíznych staníc. Čiže skutočne je tu obrovský záujem vysielať.

Druhá poznámka je v tom, že štát sa samozrejme musí starať o to, aj kto bude vysielať náročnejšie kultúrne programy, divadelné hry, finančne náročnejšie programy. Nemôže sa v tom spoliehať len na neštátne. Čiže štát musí podporovať svoje štátne, povedal by som verejnoprávne inštitúcie, ktoré zabezpečujú tieto finančne podstatne náročnejšie programy. Neštátne a privátne sa budú musieť samy financovať a teda pri všetkej úcte k ich programovým plánom, ktoré budú skutočne často veľmi pekné a veľkorysé, tá situácia ich skutočne bude tlačiť ku komerčnému vysielaniu, k reklamám, hudbe, správam, proste k programom troška jednoduchšie štruktúrovaným než ako to robia dnes štátne. Nehovorím, že to štátne robia len dobre, ale túto poznámku som si dovolil povedať. Čo sa týka konkrétne pripomienok alebo návrhov pána poslanca Prokopa, posunutie účinnosti zákona k 1. 7. 1991 narazí sa odpor - myslím, že oprávnený - Slovenskej národnej rady, ktorá od mája čaká na ustanovenie svojho zákona, ktorý stanoví Slovenskú televíziu a Slovenský rozhlas ako právne subjekty.

Posunutie účinnosti k 1. 7. 1991 by znamenalo, že sa musí čakať až do 1. 7. 1991, keď sa to urobí. Opakujem, že Slovenská národná rada má od mája 1990 pripravené zákony na Slovenský rozhlas a Slovenskú televíziu. Viete dobre, že ako na slovenskej, tak na českej strane boli niekoľkokrát vyhlásené štrajky v súvislosti so zákonom o televíznom vysielaní a obidve strany na to silne čakajú.

Ak by sa zrušili zákony č. 17 a 18 o rozhlasovom a televíznom vysielaní, keby prestali existovať hneď teraz, tak si myslím, že by tu bolo právne vákuum a že by to mohlo mať vážny politický dopad na stabilitu v obidvoch republikách. Zdá sa mi, že vládny návrh i kompromisný návrh všetkých zložiek i pánov spravodajcov je v tomto smere lepší, na druhej strane Československý rozhlas, Československá televízia a Československá tlačová kancelária boli podrobené konkrétnej diskusii vo vláde.

Československý rozhlas mal dať termín a návrh na rozčlenenie na štruktúru programu. Mám ho tu, je to zárodok nového zákona o Československom rozhlase, ktorý má byť odsúhlasený. To isté platí o Československej televízii a Československej tlačovej kancelárii s tým, že ich zástupcovia budú pozvaní do federálnej vlády v najbližších dňoch. Bolo to posunuté, bude to asi za týždeň.

Nemyslím, že tým, že dávame možnosť republikám robiť licencie, že by sa nejakou ingerenciou zasahovalo do ich pôsobnosti, dáva sa im možnosť, ale nemusia udeľovanie licencií použiť. V tomto smere sa dáva plné právo republikám, ktoré by mali urobiť svoje komisie pre udeľovanie frekvencií a hneď od účinnosti tohoto zákona majú možnosť tieto právomoci využívať.

Federálna vláda má názor, že federálne médiá a republikové médiá nemusia ísť do licenčného procesu. To je jeden háčik, ktorý, keby sa akceptoval návrh pána Prokopa, by vyvstal, pretože do licenčného procesu by mali ísť všetky neštátne privátne vysielania, ale zo zákona by mali existovať federálne médiá a republikové médiá.

Pokiaľ sa týka poznámky k národnostným menšinám, je v podstate oprávnená. Dala by sa akceptovať, i keď v takom stave, v akom je navrhovaná, bude obsiahnutá v zákone o rozhlasovom a televíznom vysielaní. Ak by sa takáto požiadavka prijala ako bod 2 § 1, potom by obdobná požiadavka mala byť včlenená do každého zákona, ktorý sa prijíma na úrovni federácie. Cez prestávku sme sa dohodli, že dodatok by bol v § 1 časť a), ktorý by znel: "S osobitným zreteľom na práva národnostných a etnických menšín sa budú vypracovávať a určovať zásady štátnej politiky." Myslím, že došlo ku zhode i s navrhovateľom.

Čo sa týka paralelného príjmu signálu, ideálne by bolo, keby to bolo možné. Ide o to, že teraz sú dva kanály: F 1, Č 1 a S 1. Hneď by sa to dalo urobiť tak, keby F 1 bola Č 1 na celom území a druhý kanál by sa použil pre slovenský kraj na celom území. Tým pádom by federálny program neexistoval. OK 3 je len na 33 % česká a 27 % slovenská. Upozorňujem na to, že urobiť to rýchle je veľmi drahá záležitosť. Ovšem sú ponuky zo zahraničia, ktoré nám to chcú urobiť. Bolo s nimi rokovanie, ale k dohode nedošlo.

Neodporúčam § 4 z toho dôvodu, pretože fyzicky to momentálne nejde, a tento návrh, keby sa akceptoval, by bolo možné urobiť len na úkor F 1, ktorá je dnes federálna. Ako Slovák v Prahe by som si rád vypočul slovenské správy, čo sa mi, samozrejme, nedarí a práve tak opačne by bolo dobré, keby na Slovensku bol český signál. Z hľadiska technických možností neodporúčam tento paragraf prijať.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ak dovolíte, pán podpredseda, mal by som jednu otázku. Pán poslanec Prokop tu deklaroval, že má záujem na tom, aby sa o celom jeho balíku pozmeňovacích návrhov hlasovalo v jednom hlasovaní. Chcem sa spýtať, či to odporúčate alebo nie?

Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Nemôžem odporučiť tento komplex zmien tak, ako to bolo navrhnuté. Prvé návrhy, aby v § 1 c) sa vsunulo, že právnické a fyzické osoby a ich podrobnosti stanovia zákony Federálneho zhromaždenia, s tým súhlasím, a tým by sa vyhodila prvá veta § 3. Druhá veta § 3 odsek 1 hovorí o tom, že licencie nemusia žiadať tie verejnoprávne republikové a federálne zariadenia, na tom trváme, aby to tam bolo. Tiež trvám na tom, aby tam zostal § 3 odsek 2. V zákone existujú federálne a republikové médiá, s tým, že ďalšie zákony Federálneho zhromaždenia, ktoré sa už pripravujú, presne určia podrobnosti ich činnosti.

Čo sa týka zrušenia obidvoch zákonov z roku 1964 o rozhlase a televízii, keby sa teraz zrušili, nastalo by vážne právne vákuum. Keby sa to posunulo k 1. júnu, vyvolalo by to veľkú nevôľu a ťažkosti. Preto to neodporúčam.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Teraz požiadam spravodajcov o vyjadrenie k pozmeňovacím návrhom. Hlási sa poslanec Mečl.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Mečl: Dámy a pánové, budu mít jednu poznámku. Tento zákon ve znění tisku 520, ve znění zprávy ústavně právních výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů je návrh zákona, který Federální shromáždění vydává na základě článku 28 ústavního zákona o československé federaci, kde se říká, že rozdělení působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a oběma republikami ve věcech tisku a jiných informačních prostředků stanoví zákon Federálního shromáždění. Já to říkám proto, že od tohoto zákona nemůžeme chtít nic jiného a nic víc, než rozdělení působnosti pravomocí a koneckonců i majetku a dalších majetkových, případně jiných práv. Vlastní organizace, provoz a ostatní náležitosti Československé televize, Československého rozhlasu a dalších institucí obhospodařujících informačních prostředky, to vše bude upraveno v dalších zákonech Federálního shromáždění, které tento zákon předpokládá, stejně jako národní rady si upraví náležitosti, povahu, provoz, vnitřní organizací, právní postavení, licenční politiku atd. Svým způsobem tady jde skutečně pouze o rozdělení působností a pravomocí mezi tři subjekty a vzhledem k některým, ještě přežívajícím prvkům unitárního státu jde i o rozdělení institucí a majetku, jako je Československý rozhlas, Československá televize atd. To znamená, že těch skutečně věcných předpisů, věcných ustanovení v tomto zákoně je nepatrně. Oni tam totiž v zásadě nepatří. Procesní předpis tak, jak jsme ho kdysi projednávali v zákoně o československé federaci - zůstal tam dluh v článku 28 a my federálním zákonem dokončujeme rozdělení působnosti na úseku tisku a ostatních hromadných sdělovacích prostředků. To znamená, některé věcné, pochopitelné - já je nechci hodnotit - připomínky poslanců patří do jiných zákonů, které Federální shromáždění bude přijímat.

Projednáváme tisk 520 a dovolte mi, abych se zabýval pozměňovacím návrhem pana poslance Prokopa. Pan poslanec souhlasí s tím, aby o jeho pozměňovacím návrhu bylo jednáno jako celku.

V § 1 písm. c) doporučuje za slovo "licence" v první části zařadit "právnickým a fyzickým osobám", dál text pokračuje. V témže odstavci doporučuje doplnit: "podmínky stanoví zákon Federálního shromáždění.".

V § 2 písm. b) opět za slova "udělování licencí" doporučuje zařadit slova : právnickým a fyzickým osobám ke zřizování rozhlasových a televizních organizací. Tam už se mění jenom koncovky příslušného pádu.

Dále poslanec Prokop navrhuje vypustit § 3 a v této souvislosti změnit § 5, kde se vrací pan poslanec Prokop v podstatě k návrhu, který byl v původním vládním návrhu a sice zrušit ještě zákony 17 a 18 z roku 1964 o Československém rozhlasu a Československé televizi, s tím, že navrhuje dále změnit datum účinnosti a odložit ho na 1. července 1991.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP