Středa 20. března 1991

Zo stanovisiek 13-tich výborov Slovenskej národnej rady k tlači 465 je 9 nesúhlasných a zároveň podporujú prerokúvanie návrhu Slovenskej národnej rady (tlač 256) vo Federálnom zhromaždení. Dva výbory, a síce výbor pre vzdelanie, vedu, kultúru a šport a výbor ústavnoprávny nie sú proti návrhu federálnej vlády (tlač 465) a dali k nemu pripomienky a dva výbory, a síce výbor Slovenskej národnej rady pre národnosti, etnické skupiny a ľudské práva a výbor Slovenskej národnej rady pre životné prostredie a ochranu prírody s návrhom federálnej vlády súhlasia a dali k nemu pripomienky.

V Českej národnej rade prerokúvali obidva návrhy len dva výbory. Výbor ústavnoprávny vyslovil nesúhlas s návrhom Slovenskej národnej rady (tlač 256) dňa 26. 11. 1990, a výbor pre vedu, vzdelanie a kultúru ho vzal na vedomie s pripomienkou. S návrhom federálnej vlády (tlač 256) obidva výbory vyslovili súhlas s pripomienkami dňa 15. 2. 1991.

Vo Federálnom zhromaždení prerokúvali obidva návrhy, (tlač 256) a (tlač 465), výbory sociálne a kultúrne a výbory ústavnoprávne. Po rozsiahlej diskusii VSK Snemovne ľudu a Snemovne národov v uzneseniu č. 70 vyslovili súhlas s vládnym návrhom (tlač 465) a síce VSK Snemovne ľudu bez zmeny a VSK Snemovne národov s piatimi pripomienkami a odporučili ho Snemovni ľudu a Snemovni národov Federálneho zhromaždenia prerokovať a schváliť.

V uznesení č. 71 VSK Snemovne ľudu a Snemovne národov nesúhlasí s návrhom Slovenskej národnej rady (tlač 256) a neodporúčajú ho Snemovni ľudu a Snemovni národov prerokúvať a schváliť, pričom informujú, že pripomienky Slovenskej národnej rady k tlači 465, vychádzajúce z filozofie návrhu tlače 256, boli zahrnuté do uznesenia č. 70 k tlači 465.

Výbory ústavnoprávne Snemovne ľudu a Snemovne národov prerokúvali obidva návrhy (tlač 256), i (tlač 465) a spracovali návrh zákona s pripomienkami do výsledného tvaru (tlač 520).

Výbory sociálne a kultúrne i výbory ústavnoprávne teda zastávajú názor, že okrem rozhlasu a televízie národných republík by mal existovať i rozhlas a televízia federálna. Výbory ústavnoprávne venovali náležitú pozornosť aj tlači, Československej tlačovej kancelárii a iným organizáciám na šírenie audiovizuálnych programov v pôsobnosti národných republík i federácie a dotvorili návrh zákona.

Záverom mi dovoľte, aby som vám pripomenul životne dležitý význam pravdivej informácie a informačných prostriedkov pre fungovanie každého systému, od systému neživých cez živé tvory až po ľudské spoločenstvo. Bez takých informácií systémy degenerujú, alebo sa až zrútia. Osobitne veľký význam má objektívna informácia pre demokratickú pluralitnú spoločnosť. V prípade našej federatívnej republiky, ktorej zachovanie a funkčnosť je viacerými politickými vplyvmi a silami až príliš často vystavená skúške pevnosti, je potreba pravdivých a včasných informácií osobitne naliehavá. Nevytvorme systém, ktorý zlyhá vtedy, keď ho budú naše národy najviac potrebovať, ale systém, ktorý bude i v najťažších situáciách čo najlepšie fungovať.

Odporúčam ako spravodajca za Snemovňu ľudu zákon prijať, vrátane spoločnej správy výborov (tlač 520), presnejšie som chcel povedať vo forme spoločnej správy výborov (tlač 520) .

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec. Teraz prosím pána poslanca Mečla ako spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov o spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Mečl: Dámy a pánové, mohu být velmi stručný. Jako zpravodaj za Sněmovnu národů se připojuji k doporučení kolegy poslance Čičmance. Chtěl bych ještě zvýraznit jeho závěr a doporučuji oběma sněmovnám, aby na schůzi byl projednáván vládní návrh tzn. tisk 465, ve znění zprávy výborů ústavně právních Sněmovny lidu a Sněmovny národů, tisk č. 520.

Vycházíme z toho, že na této zprávě se dohodly výbory, kterým byl tento tisk přikázán. Vláda souhlasila s pozměňovacími návrhy, které byly do tisku 520 zahrnuty, ať již šlo o pozměňovací návrhy z výborů kulturních a sociálních nebo ústavně právních. Stejně tak byla do tohoto návrhu zahrnuta a zapracována některá ustanovení z iniciativního návrhu poslanců Slovenské národní rady, zejména pokud jde o § 1 písmeno d) a § 2 písmeno c). Domnívám se, že jednání by bylo jednodušší a efektivnější, kdybychom postupovali tímto způsobem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánovi poslancovi Mečlovi. Otváram rozpravu. Písomne sú prihlásení dvaja poslanci. Pýtam sa poslaneckých klubov, či ich hovorcovia chcú k tejto problematike vystúpiť? Majú právo vystúpiť ako prví. (Ne.) Nie. Pozývam teda poslanca Michala Prokopa, po ňom sa pripraví pán poslanec Gyimesi.

Poslanec SN M. Prokop: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené kolegyně poslankyně a kolegové poslanci, v současné době jsme svědky situace, kdy se dnes a denně přesvědčujeme o tom, že problematika šíření informací je problematikou stejně důležitou jako problematika ekonomická. Stejně jako ve sféře ekonomické jsme nuceni místo podstaty věci se zabývat kompetencemi, tedy nerokujeme o tom, jak a co, nýbrž kdo a proč.

Ukazuje se však, že politická realita dnešních dnů je taková, že tedy by bylo nemoudré nebrat to v úvahu. Raději bych se dnes již zabýval problematikou zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, o kterém se zmiňoval pan místopředseda vlády, avšak stav současné právní nejistoty v oblasti hromadných sdělovacích prostředků způsobuje, že je třeba upravit vztahy tak, aby prostě bylo jasno.

Vládní návrh zákona o vymezení působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou, Českou republikou a Slovenskou republikou ve věcech tisku a jiných informačních prostředků předpokládá jak vznik republikových, tak i federálních televizních a rozhlasových organizací. Zároveň pak určuje vztah republik a federace při výkonu státní správy, zřizování organizací a udělování licencí k provozování informační činnosti. Na druhé straně je v předložené normě ustanovení § 3 v odstavci 1, které podle mého názoru zcela neorganicky v tomto kompetenčním zákoně zavádí možnost zřizování a provozování rozhlasových a televizních organizací fyzickými a právnickými osobami za podmínek stanovených zákonem Federálního shromáždění, který ovšem - jak už jsem se zmínil - nemáme dosud předložený. V odstavci 2 tohoto paragrafu se pak konstatuje fakt existence Československého rozhlasu, Československé televize a Československé tiskové kanceláře, čímž se v podstatě dubluje text § 1 písmeno d) , kde se říká, že "do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky ve věcech tisku a jiných hromadných informačních prostředků patří zřizovat a spravovat vydavatelské podniky, jakož i rozhlasové a televizní organizace, organizace k šíření audiovizuálních programů a agenturního zpravodajství, pokud jde o subjekty působící na území České republiky a Slovenské republiky a přijímat právní úpravu jejich postavení." Tímto ustanovením § 3 odstavec 2 se podle mého názoru velmi nebezpečně petrifikuje současný status quo. I když je v odstavci 2 § 3 uvedeno, že činnost těchto institucí upraví zákon Federálního shromáždění, který rovněž ještě nemáme, myslím, že § 1 písmeno d) dostatečně umožňuje federaci, aby si zákonem zřídila vlastní rozhlas a televizi, aniž bychom museli zachovat současnou formu těchto institucí, kterou - jak všichni víme a cítíme - zejména v poslední době shledáváme neúnosnou.

Proto také nevidím důvodu, aby zákon i nadále ponechával v platnosti zákony č. 17/1964 Sb., o Československém rozhlase a č. 18/1964 Sb., o Československé televizi, které v původním vládním návrhu bylo navrhováno zrušit tímto zákonem. Argument, že by nastalo právní vakuum pro tyto organizace, bych se rád pokusil eliminovat tím, že navrhnu posunutí účinnosti tohoto zákona na 1. červenec 1991, což považuji za dostatečnou dobu na to, aby si jak republiky, tak federace schválily zákonné normy pro vznik nových institucí, republikových i federaci a § 2 písmeno c) pro republiky.

Navrhuji proto v § 1 písmeno c) po slovu "licence" vsunout formulaci "právnickým a fyzickým osobám". Věta by pak zněla: "Do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky ... patří udělovat po dohodě s orgány republik licence právnickým i fyzickým osobám k rozhlasovému a televiznímu vysílání, k šíření audiovizuálních programů ...", ve znění textu, který máte před sebou v tisku 520. Po středníku, kterým je ukončeno toto písmeno c), navrhuji ještě dodatek: "podmínky stanoví zákon Federálního shromáždění".

Dále navrhuji v § 2 písmeno b) rovněž po slovu "licence" v prvním řádku vložit "právnickým a fyzickým osobám při zřizování" (jedná se o působnost České republiky a Slovenské republiky) a upravit větu takto: "Výkon státní správy, zejména udělování licencí právnickým i fyzickým osobám ke zřizování rozhlasových a televizních organizací, organizací pro šíření audiovizuálních programů a zpravodajských agentur, pokud jsou organizacemi..." .

Dále navrhuji vypuštění celého § 3, a to z důvodů, o kterých jsem se již zmínil. Domnívám se totiž, že konstatování faktu, že právnické a fyzické osoby mohou zřizovat a provozovat rozhlasové a televizní organizace, je v tomto zákoně cizorodým elementem, ale na druhé straně chápu nutnost, aby tento fakt nějakým způsobem v zákoně zachycen byl. Proto navrhuji dodatky v § 1 a v § 2, kde se hovoří o možnosti udělování licence. Navrhuji, aby to tam bylo rozšířeno o právnické a fyzické osoby, čímž bychom se vyrovnali s tím, co navrhuje první odstavec § 3, aniž bychom narušili konzistenci tohoto kompetenčního zákona.

Chtěl bych ještě poznamenat, že pokud jde o § 2, který se týká působnosti republik, jsem si plně vědom toho, že případná námitka by mohla být, že nepříslušní federálnímu zákonu přikazovat republikám komu budou udělovat licence. Samozřejmě myslím, že § 2 pouze stanoví, že do působnosti republik patří výkon státní správy a komu udělí nebo neudělí licence republiky, federální zákon nestanoví. Mám tedy pocit, že by se tady nejednalo o žádnou ingerenci do působnosti republik.

Poslední změna, kterou navrhuji, je v § 5, kde navrhuji do derogační klauzule vrátit zpět oba zákony, které ruší původní vládní návrh (tisk 465) , a to ve znění původního tisku 465, čili kromě zákona č. 167/1968 Sb., o vymezení působnosti Československé socialistické republiky ve věcech tisku a jiných informačních prostředků, který je v § 5 ponechán, navrhuji zařadit ještě zrušení zákona č. 17/1964 Sb., o Československém rozhlase ve znění zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění č. 1/1967 Sb., o změnách v organizaci a působnosti některých ústředních orgánů, a dále pak jako bod 3 zákon č. 18/1964 Sb., o Československé televizi ve znění zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění č. 1/1968 Sb., o změnách v organizaci a působnosti některých ústředních orgánů.

Jak už jsem zdůvodňoval, domnívám se, že poslední změnou, kterou navrhuji (posunutí účinnosti tohoto navrhovaného zákona na 1. červenec), bychom dokázali podle mého názoru zvládnout argument o právním vakuu, které by nastalo pro činnost federálního rozhlasu a televize do doby vyhlášení nového zákona.

Mám pocit, že pokud posuneme účinnost, že vytvoříme dostatečný stimul pro to, aby federace skutečně včas návrh zákona předložila a abychom neumožnili existenci Československé televize a Československého rozhlasu v kolejích dosavadních, které považujeme z mnoha důvodů za neúnosné, mj. i proto, že se jedná o zákony unitárního státu.

Změny mám písemně, takže je zpravodajům předložím.

Vážení poslanci, jsem jednoznačně zastáncem plurality ve sféře šíření informací. Domnívám se, že pro skutečný demokratický vývoj v celé naší zemi je tato pluralita nezbytná. Proto jsem přesvědčen, že mnou navržené změny ve svých důsledcích povedou k urychlené přeměně sdělovacích prostředků ve veřejně právní instituce zcela nového demokratického typu a dále povedou k urychlenému přeložení návrhu zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, který jediný, v kombinaci s tímto zákonem může zajistit opravdovou pluralitu ve sdělovacích prostředcích, a to právě upravením vztahů k nestátním a privátním zájemcům o provozování vysílání. Jedině tak dokážeme totiž svrhnout dosud panující neúnosný monopol státu v této oblasti.

Na závěr bych vás požádal, a tímto i pana předsedajícího o to, aby ačkoliv je můj pozměňovací návrh komplexem, aby bylo hlasování o každé změně týkající se jednotlivých paragrafů zvlášť. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Požiadavka sa musí akceptovať, je v súlade s rokovacím poriadkom.

Ďalej sa o slovo prihlásil poslanec Snemovne ľudu Gyimesi.

Poslanec SL J. Gyimesi: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia. Česká a Slovenská Federatívna Republika podpísala niekoľko medzinárodných zmlúv, medzi inými aj Štatút Rady Európy. Podľa článku 3 tohto štatútu zmluvné strany uznávajú zásadu právneho štátu a zaručujú všetkým osobám dodržovanie ľudských práv a základných slobôd. Vzhľadom na to, že tzv. kompetenčný zákon prijatý v decembri minulého roku, ktorým bol novelizovaný ústavný zákon č. 143/1968 Zb. ustanovil, že tvorba zákonov vo veciach, týkajúcich sa národných a etnických menšín patrí do pôsobnosti federácie, zákonné zabezpečenie práv slobodného prejavu, práv na informáciu, na získanie a šírenie informácií v materskom jazyku menšín patrí do našej kompetencie. Táto problematika by mala dostať i v tomto zákone svoje konkrétne miesto, aby právo na prijímanie a odovzdávanie informácií v materskom jazyku nezostalo len deklaráciou smerom k zahraničiu bez právnych garancií v rámci štátu.

Preto odporúčam upraviť znenie vládneho návrhu (tlač 465) v znení správy výborov ústavnoprávnych (tlač 520) nasledovne: Pôvodné znenie § 1 označiť ako odsek 1 a 1 doplniť odsekom 2 tohto znenia: "Svoju pôsobnosť podľa § 1 odsek 1 a), b), c), d) vykonáva s osobitným zreteľom na práva národných a etnických menšín. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Je to, pán poslanec, predložené písomne? (Ano.) Ďakujem.

Ďalej sa do rozpravy prihlásil J. Sokol, ako hovorca Občianskeho fóra.

Místopředseda SN J. Sokol: Vážený pane předsedo, pane předsedající, kolegyně a kolegové, průběh včerejšího dne mě přiměl k tomu, abych vystoupil příspěvkem poněkud širšího záběru.

Celkové napětí v naší společnosti, které promítá i do této jednací síně a dostává všech možné podoby - politické, sociální, národní i osobní - je samo o sobě pozitivní jev. Je totiž příznakem toho, že v naší společnosti se skutečně něco mění. Nicméně, tato skutečnost klade na každého z nás mimořádné nároky. Vychází z toho, že nám všem je společné přesvědčení o nezbytnosti a nedotknutelnosti parlamentní demokracie. Parlamentní demokracie je, podle mého názoru, vynikající politický systém, který trpí jedním hlavním nebezpečím. Žádný parlamentní systém na světě neskončil ničím jiným než neschopností parlamentu přijímat nezbytná usnesení. Nechci zabíhat do historie. V nedávné době to můžeme sledovat na vývoji parlamentu SSSR, kde byl nakonec právě touto okolností donucen svěřit mimořádné pravomoci prezidentovi. Do jisté míry to můžeme vidět i na vývoji některých grémií tohoto parlamentu, která také ztrácejí schopnost nacházet společná stanoviska.

Mezi námi probíhá drobení na pevné, uvnitř pevné, ale početně slabé skupiny, mezi nimiž roste nedůvěra, nedůtklivost, eskalace urážek po různých skutečných nebo domnělých liniích nepřátelství. Ať je to linie národnostní, národní, podezření z agentství, označeni jako levičák, pravičák atd. V průběhu včerejšího dne se to podle mého názoru, pěkně ilustrovalo.

Slovenský poslanec obstruuje jednání o pořadu dne. Český poslanec na to reaguje netaktní hrubostí. Kolega se ho zastane a čeští poslanci se hlasitě smějí ... Bylo mi z toho zle. Co s tím můžeme udělat? Myslím, že úvaha, kterou slýcháme, kterou jsme slýchali ve svých rodinách, dokud jsme měli malé děti - on si začal - rozhodně nikam nevede. Ke sporu jsou vždy potřeba dva. Z těch dvou ten, jehož chování mohu změnit, jsem obvykle já.

Domnívám se, že je potřeba. abychom si uvědomili zvýšenou měrou, že zde nejsme jen jako lidé, jako osobní poslanci, ale že každý z nás má "na krku" jednu třísetinu tohoto státu. Chtěl bych vás poprosit, abyste této nenápadné, ale velmi důležité věci, věnovali více pozornosti, abychom více jednali jako nositelé části zodpovědnosti za tento stát a za parlamentní demokracii v něm, a trochu potlačovali svoje osobní, pochopitelně, přirozené, ale přece jen nežádoucí reakce.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, pokud náš parlament toto období napětí překoná a dokáže i v něm udržet podmínky fungování parlamentní demokracie, myslím, že není neskromné být na to hrdý. Ale až potom. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánovi poslancovi Sokolovi. Nikto ďalší sa do rozpravy písomne neprihlásil. Teraz sa hlási do rozpravy poslanec Mandler.

Poslanec SL E. Mandler: Vážený pane předsedající, pane předsedo, dámy a pánové, chtěl bych velmi stručně reagovat především na projev pana Sokola, s jehož etickým základem plně souhlasím. Chtěl bych ho však přece jenom o něco doplnit. Především k tomu, jak skončila parlamentní demokracie. Končila i jinak než neschopností parlamentu přijímat usnesení - myslím, že to cituji jakžtakž správně - chtěl bych dodat, že klasické ukončení anglického parlamentu nebylo nepřijetím usnesení, to parlament pořád ještě existoval. Ale tím, že přišel Oliver Crommwell a parlament rozehnal. Stejně tak byl třeba rozehnán Kroměřížský sněm atd. Tedy většinou parlamentní demokracie končí rozehnáním parlamentu a my si musíme dát pozor, abychom při našich jednáních tento aspekt nezanechali. (Potlesk. )

K tomu, co říkal pan poslanec Sokol ohledně včerejšího incidentu, k tomu se také připojuji. Ale mám na to trochu jiný názor. Myslím si, že předsedající schůze je tu především od toho, aby udržel řízení schůze v rámci slušnosti a parlamentních norem. Jestliže se tyto normy překračují, pak on je tu od toho, aby zasáhl.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP