(13.00 hodin) Hlasují nejprve poslanci Sněmovny
národů. Kdo z poslanců Sněmovny národů
zvolených v České republice je pro tento
návrh zákona, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Děkuji. (Čtyřicet devět.) Čtyřicet
devět.
Je někdo proti? (Jeden.) Děkuji. Jeden.
Zdržel se někdo hlasování.? (Jeden.)
Děkuji. Jeden.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
zvolení ve Slovenské republice. Kdo z nich je pro
tento návrh zákona, nechť zvedne ruku! (Hlasuje
se.) (Čtyřicet tři.) Čtyřicet
tři. Děkuji.
Je někdo proti? (Jeden.) Děkuji. Jeden.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji Nikdo.
Hlasovat budou poslanci Sněmovny lidu. Kdo z poslanců
Sněmovny lidu je pro tento návrh zákona nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. (Devadesát šest.)
Devadesát šest.
Je někdo proti? (Jeden.) Jeden. Děkuji.
Zdržel se někdo hlasování? (Jeden.)
Děkuji. Jeden.
Obě sněmovny návrh přijaly. Vzhledem
k souhlasnému usnesení konstatuji, že Federální
shromáždění České a Slovenské
Federativní Republiky schválilo zákon o změnách
nemocenského pojištění.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 115, SL
č. 181, SN č. 178)
Vážení kolegové, je 13.00 hodin, budeme
pokračovat po polední přestávce ve
14.00 hodin.
Ještě jedna poznámka, která je dost
důležitá. Vzhledem k tomu, že jsme fakticky
vzali na vědomí, že by ještě pracovaly
ustavně právní výbory, které
by se sešly rovněž ve stejnou dobu na oběd,
z důvodů, o kterých jsem hovořil,
prosím ostatní poslance, kteří nejsou
členy ústavně právních výborů,
aby se účastnili jednání v plénu,
abychom neměli průběh jednání
komplikovaný. Děkuji, přeji vám dobrou
chuť.
(Jednání přerušeno ve 13.03 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 14.10 hodin.)
(Řízení schůze převzal předseda
FS A. Dubček)
Předseda FS A. Dubček: Vážené
poslankyne a poslanci, budeme pokračovať v spoločnej
schdzi. Na programe máme
Vládny návrh zákona, ktorým sa predkladá
Federálnemu zhromaždeniu ČSFR na vyslovenie
súhlasu Zmluva o konvenčných ozbrojených
silách v Európe, podpísaná v Paríži
19. novembra 1990 a Dohoda o maximálnych úrovniach
konvenčných zbraní a techniky Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky, Bulharskej ľudovej
republiky, Maďarskej republiky, Poľskej republiky, Rumunska,
ZSSR v súvislosti so Zmluvou o konvenčných
ozbrojených silách v Európe podpísanou
v Budapešti 3. novembra 1990. Je to tlač 440, máte
ju pred sebou.
Tato zmluva bola zaradená na program 13. spoločnej
schôdze 31. januára 1991. Snemovne boli informované,
že výbory snemovní potrebujú určitý
čas na prerokúvanie tohto vládneho návrhu.
Preto s ich súhlasom bolo prerokúvanie odložené
na túto spoločnú schôdzu snemovní.
Výklad k tomuto vládnemu návrhu podá
podpredseda vlády a minister zahraničných
vecí pán Jiří Dienstbier. Prosím,
aby sa ujal slova.
Ministr zahraničních věcí ČSFR
J. Dienstbier Vážený pane předsedo,
paní poslankyně, páni poslanci. Smlouvu 22
zemí NATO a Varšavské smlouvy o konvenčních
ozbrojených silách v Evropě mnozí
účastníci pařížského
summitu označili za bezprecedentní. Pokrývá
širokou škálu zbraňových systémů,
klade si za cíl jejich podstatné snížení,
zejména v zemích bývalého Východního
bloku, zvláště pak v Sovětském
svazu. Přitom předpokládá vytvoření
rozsáhlé sítě informací a systému
přísné kontroly. To vše tvoří
základ pro nový systém bezpečnosti
v Evropě, který by měl vyloučit možnost
nenadálého útoku a rozsáhlých
vojenských operací.
Předpokládá to ovšem, že Smlouva
bude realizována přísně v souladu
s jejich duchem a literou. Zatím stojíme před
skutečností, že v Sovětském svazu
došlo k rozsáhlému přesunu vojenské
techniky z jeho východní části za
Ural. Faktem je, že se tak stalo před vstupem Smlouvy
v platnost. Sovětský svaz tento krok navíc
mimo jiné zdůvodnil tím, že nedisponuje
technickými kapacitami, které by mu umožňovali
v krátké době likvidovat tak velké
množství techniky.
Dalším problémem je, že Sovětský
svaz přeřadil administrativně tři
divize pozemního vojska k vojskům pobřežní
ochrany s vysvětlením, že námořnictvo
pod Smlouvu nespadá. Tento krok je v rozporu s literou
Smlouvy a svědčí o pokusech generálního
štábu Sovětského svazu zachránit,
co se dá. To vyvolává u partnerů otazníky,
které vedou k tlaku na Sovětský svaz vysvětlit
situaci, uvést věci na pravou míru. Tuto
příležitost má nyní Sovětský
svaz na zasedání společné konzultativní
skupiny a jednalo se o tom také při návštěvě
ministra Bakera v Moskvě v těchto dnech.
Pokud náprava bude neuspokojivá, nelze vyloučit,
že to může u některých partnerů
vést ke komplikacím v procesu ratifikace, jako se
to může stát například v případě
amerického Senátu.
My ovšem stále máme možnost ratifikaci
pozdržet tím, že v případě,
že by nedošlo ke příznivému řešení
této otázky, ji zatím nemusí prezident
republiky podepsat. My jsme zvažovali tuto situaci a dospěli
jsme k názoru, že bychom měli činit
vše pro realizaci této závažné
smlouvy. Je jednak významným nástrojem ke
snížení konvenčních ozbrojených
sil v Evropě, především v Sovětském
svazu, jeho konvenční potenciál by neměl
tvořit více než jednu třetinu konvenčního
vojenského potenciálu všech účastnických
států. Právě tento moment se má
stát jedním ze základních prvků
nové bezpečnostní situace.
Kromě toho se domníváme, že neúměrné
protahování procesu ratifikace by bylo ke škodě
věci, neboť nahrává těm silám,
které se v Sovětském svazu staví ke
Smlouvě nepříznivě. Například
plukovník Alksnis prohlásil o vedoucím sovětské
delegace Grinvěském, že za sjednání
takové Smlouvy patří před válečný
soud.
V souladu s protokolem o notifikaci a výměně
informací si účastnické státy
v únoru tohoto roku znovu vyměnily informace o konvenčních
ozbrojených silách. Přitom byly upřesněny
informace z listopadu. Vzhledem k tomu, že došlo ke
změnám i v československé informaci,
dovolte, abych vás v souladu s požadavkem Rady bezpečnostních
výborů seznámil s posledními údaji.
Československá armáda disponuje ke 4. únoru
7 315 tanky, 4 503 bojovými obrněnými vozidly,
3 485 dělostřeleckými systémy, 446
bojovými letouny a 56 údernými vrtulníky.
Se zřetelem k úrovním, kterých má
být dosaženo 40 měsíců od vstupu
Smlouvy v platnost, znamená to, že v Československé
armádě bude nadpočetných 1 880 tanků,
2 453 bojových obrněných vozidel, 2 335 děl,
101 bojových letadel a naopak se nedostává
19 úderných vrtulníků.
V souladu se Smlouvou počítáme se zničením
této techniky. Jsou tu i úvahy o exportu její
části, pokud byly do 18. listopadu 1990 uzavřeny
odpovídající kontrakty nebo získány
závazné objednávky. Týká se
to 1 518 tanků, 1 965 bojových obrněných
vozidel, 98 bojových letounů a 1 898 děl,
ke kterým je nutno přičítat 21 dělostřeleckých
systémů určených pro československý
výzkum. Pokud se nepodaří techniku prodat,
bude zničena. V každém případě
bude nutné zlikvidovat 362 tanků, 4 bojových
obrněných vozidel a 416 děl, na které
závazné objednávky nejsou. Tři přebytečné
bojové letouny budou umístěny do muzea.
Chci upozornit na to, že úvahy o prodeji této
techniky jsou do značné míry iluzorní,
protože přes jakékoliv předběžné
kontakty je dnes situace taková, že se jedná
o odzbrojování, nikoliv dozbrojování
Středního východu a nikdo by si neměl
dělat iluzi o tom, že je tu k dispozici nějaký
trh pro tyto zbraně.
Pokud jde o dohodu 6 zemí Varšavské smlouvy
o maximálních úrovních, bylo nutno
uzavřít ji těsně před podpisem
Smlouvy o konvenčních ozbrojen silách proto,
aby existovala jak pro nás, tak pro partnery v Atlantickém
paktu záruka, že souhrn maximálních
úrovní jednotlivých zbraňových
kategorií omezovaných Smlouvou k momentu dosažení
snižovaných parametrů nepřevýší
stropy stanovené pro skupinu států, které
doposud víceméně formálně zůstávají
členy Varšavské smlouvy. Obdobné ujednání
existuje i na straně Atlantického paktu.
V závěru bych chtěl především
podtrhnout, že realizace Smlouvy je plně v souladu
s novou vojenskou doktrínou, kterou právě
projednáváte. Současně bych chtěl
poukázat na to, že proces likvidace vojenské
techniky není lacinou záležitostí. Odhaduje
se, že zničení jednoho tanku přijde
asi na 50 000 Kčs a je spojeno s určitými
ekologickými problémy.
Navrhuji Federálnímu shromáždění,
aby z důvodů, které jsem zde uvedl pro to,
abychom přispěli k co nejrychlejší ratifikaci
této smlouvy, tuto smlouvu schválilo. Budeme přitom
dbát na to, aby před podpisem prezidentem republiky
v koordinaci s ostatními účastníky
této dohody, jsme dosáhli jejího naprostého
a úplného dodržování. Děkuji.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Vládny
návrh prejednali výbory branné a bezpečnostné,
ústavnoprávne a zahraničné obidvoch
snemovní. Prosím teraz poslanca Jána Fričara,
aby predniesol spoločnú spravodajskú správu
Snemovne národov.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
J. Fričar: Vážený pane předsedo,
vážené Federální shromáždění,
i když zpráva pana ministra Dienstbiera byla velice
obsáhlá a zcela jistě vyčerpávající,
dovolte mi, abych se ještě znovu k některým
bodům vrátil a podtrhl je.
V současné době, kdy se účastnické
státy spojují na bázi pařížské
charty, aby budovaly demokratickou, mírovou a jednotnou
Evropu, je nesmírně důležité,
že proces odzbrojování v Evropě dostává
nový a mohutný impuls. Je jím podepsání
Smlouvy o konvenčních ozbrojených silách
v Evropě. Její realizace bude mít mimořádný
význam pro budování nových bezpečnostních
struktur v Evropě. Dojde k podstatnému snížení
úrovně konvenčních ozbrojených
sil a k vytvoření takového systému
informací a kontroly, které činí nenadálá
napadení a předem nezjištěné
přípravy k rozsáhlým útočným
operacím prakticky nemožné.
Smlouvu o konvenčních ozbrojených silách
v Evropě podepsalo všech 22 zúčastněných
států dne 19. listopadu 1990 v Paříži.
Jelikož tato odzbrojovací jednání jsou
vedena na úrovni, jak bylo vzpomenuto, vojenských
bloků, Severoatlantického paktu Varšavské
smlouvy, bylo třeba globálně dohodnuté
počty snižované konvenční výzbroje
promítnout předem do podmínek jednotlivých
účastnických států a z tohoto
důvodu se scházejí státy evropské
části Varšavské smlouvy a po nelehkém
jednání dne 3. listopadu 1990 podepisují
v Budapešti tuto Smlouvu a tím se zavazují
ke konkrétním krokům, které povedou
po vstupu Smlouvy v platnost v následujících
40 měsících k podstatnému snížení
konvenční výzbroje v Evropě. Dnem
platnosti Smlouvy se stane ovšem den, ve kterém poslední
z 22 zainteresovaných států Smlouvu schválí
a kterou nejvyšší představitelé
podepíší. Opět bylo vzpomenuto.
Chci upozornit poslance, že vládní návrh
Smlouvy o konvenčních ozbrojených silách
(tisk 440) je možno buď schválit nebo odmítnout.
Jakékoliv pozměňovací návrhy
k tomuto tisku nejsou možné.
Jak bylo vzpomenuto panem předsedou, vládní
návrh (tisk 440) byl projednán ve výborech
zahraničních, branně bezpečnostních
a ústavně právních a výbory
jej doporučily sněmovnám ke schválení.
Já se k tomuto doporučení připojuji
jako společný zpravodaj Sněmovny národů
a tisk 440 sněmovnám ke schválení
také osobně doporučuji.
Nebyl bych úplně vyčerpávající,
kdybych se nezmínil, že k určitým komplikacím
ohledně tohoto návrhu tisku 440 ve výborech
nedošlo. Ba naopak. Výbory branně bezpečnostní
v první fázi projednávání tohoto
tisku neschválily průvodní zprávu,
a to hned z několika důvodů. První
důvod se týkal rozporů v počtech techniky.
Ministerstvo obrany bylo požádáno, aby podalo
vysvětlení těchto rozdílů,
což 12. února letošního roku skutečně
při jednání výborů branně
bezpečnostních učinilo a toto konstatování
branně bezpečnostní výbory vzaly na
vědomí a schválily.
Dále byly diskutovány prodeje zlikvidované
vojenské techniky s ohledem na země, kam tato technika
bude v konečné fázi umístěna.
Byla vyslovena obava, aby problém nebyl řešen
čistě v Evropě a nestal se problémem
v jiné části světa. Je třeba
odpovědně říci, že výbory
na tuto otázku, kam vlastně technika bude směřovat,
nedostaly uspokojující odpověď. Důvodem
byla jedna skutečnost, že smlouvy o prodeji této
techniky jsou pouze předběžnými a nedá
se usuzovat z těchto předběžných
smluv. zda skutečně budou realizovány. Opět
se o tom pan ministr zmínil.
A dále je potřeba vzít v úvahu tu
skutečnost, tyto prodeje neprovádíme jako
finální dodavatelé ale jsou uskutečňovány
přes zprostředkovatele. A i když Omnipol má
za povinnost určit přesné místo a
písemně si to nechat od odběratele potvrdit,
přesto jsme tyto informace neobdrželi.
Myslím ovšem, že se musíme na tuto stránku
dívat nejenom z pohledu etického, ale i ekonomického.
Opět to zde bylo zdůvodněno. Zvážíme-li
náklady - pan ministr se zmínil o 50 000 Kčs,
které jsou potřeba na likvidaci jednoho tanku, náklady
na likvidaci jednoho obrněného transportéru
nejsou menší a představují částku
kolem 30 000 Kčs, jestli vzpomínáme, jak
jsme velice striktně postupovali schvalování
rozpočtu Federálního ministerstva obrany,
tak zcela jistě mi dáte za pravdu, že tento
resort jinak zvlášť prostředky nemůže
plýtvat a částka, kterou by bylo potřeba
na likvidovanou výzbroj není malá a představuje
zhruba 250 mil Kčs.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Slovo má
spoločný spravodajca Snemovne ľudu poslanec
Sychra.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
M. Sychra: Vážené Federální shromáždění,
dámy a panové, Smlouva, kterou máme nyní
projednávat, byla na program naší společně
schůze už jednou zařazena. Byla však stažena
na žádost branně bezpečnostních
výborů. Nutno říci, že nyní
ji projednáváme ve změněných
podmínkách. Mezitím byla zrušena vojenská
struktura Varšavské smlouvy, došlo k přehodnocení
velikosti nebezpečí sovětské vojenské
techniky po válce v Perském zálivu, proběhla
i některá jednání se sovětskou
stranou ohledně plnění závazků
ke snižování počtu zbraní. Myslím,
že dnes je pravě vhodná doba se touto Smlouvou
zabývat.
Když byla Smlouva o konvenčních ozbrojených
silách v Evropě podepsána v Paříži,
byla v Evropě a v celém světě úplně
jiná atmosféra než dnes. Ve vzduchu už
byl cítit rozpad totalitních režimů
a věřilo se, že období studené
války skončilo. Došlo ale k ozbrojenému
zásahu v Pobaltí, který je důsledkem
politických změn ve vedení Sovětského
svazu. Z těchto důvodů se díváme
na úlohu armády trochu jinak než jsme se na
ni dívali na jaře, v létě nebo na
podzim loňského roku. Díváme se jinak
na vývoj ve světě, najednou máme pochybnosti,
zda studená válka skutečně skončila
a zejména nás znepokojuje vývoj v Sovětském
svazu, který se nás z důvodů obecně
známých bezprostředně dotýká.
Musíme si dnes klást otázky, jaké
jsme si ještě před rokem nekladli, protože
důvěra v rovnováhu mezi velmocemi byla tehdy
velká, o postupném snižování
stavu zbraní všeho druhu nebyly pochybnosti a nebyly
pochybnosti ani o dobré vůli velmocí stavy
těchto zbraní snižovat, zbraně podle
předepsaných pokynů likvidovat, dodržovat
pravidla kontroly a mezinárodní inspekce. Dnes se
ovšem ozývají nejrůznější
pochybnosti.
Vážené poslankyně a poslanci, tento
dokument který máte před sebou, obsahuje
Smlouvy dvě. Tu první - pařížskou,
podepsaly všechny státy zúčastněné
v Severoatlantickém paktu a ve Varšavské smlouvě.
Druhou - budapešťskou Smlouvu - podepsaly pouze státy
Varšavské smlouvy mezi sebou. Je potřeba se
zajímat o to, proč je tato budapešťská
smlouva koncipována pravě tak jak je, čili
že každá změna, každý krok
a požadavek je podmíněn souhlasem všech
ostatních členů Varšavské smlouvy.
Bez něho není možné nic měnit.
Přesto Sovětský svaz udělal bez souhlasu
signatářů určité změny
a přesun zbraní a zatím není jistota,
že to příště neudělá
zase.
My se dnes ptáme, má-li tedy tato smlouva smysl.
Tedy je třeba si to vysvětlit. Smlouva pařížská
byla od začátku koncipována jako dohoda dvou
vojenských bloků. Bylo to jejich přání
a my jsme byli součástí jednoho z těchto
bloků. Když probíhala jednání
o snižování stavu konvenčních
zbraní, byla ještě východní Evropa
v původní totalitní podobě, a když
pak došlo k jejímu rychlému rozpadu, tedy k
rozpadu těchto totalitních režimů, byla
koncepce vojenských bloků, i když už se
jevila jako přežitek, zachována v zájmu
dosažení dohody a také na přání
států Severoatlantického paktu. Neuralgickým
bodem všech těchto dohod byla evropská část
Sovětského svazu.
Není mým úkolem jakkoli se vyjadřovat
k důvěryhodnosti Sovětského svazu
co do plnění smluv, i když už existují
negativní reakce na stanování sovětské
armády za Ural na převelení tankových
praporů k námořní pěchotě
atd. Chci ale zdůraznit, že pro všechny signatáře
této Smlouvy platí už zmíněné
pravidlo: změny v počtu zbraní nad Smlouvou
stanovený limit jsou podmíněny souhlasem
všech ostatních účastníků
a jestliže jeden z účastníků
dohodu poruší, tato podmínka nám dává
minimálně právo protestovat a kritizovat
ho.