Úterý 19. března 1991

Hlasovat budou nejprve poslanci Sněmovny národů. Ptám se jich, kdo je pro předložený návrh zákona? (Hlasuje se.) (Osmdesát tři.) Děkuji. Osmdesát tři.

Kdo je proti? (Čtyři.) Čtyři. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.) Nikdo. Děkuji.

Sněmovna národů návrh přijala.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo z poslanců Sněmovny lidu je pro tento návrh, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Osmdesát čtyři.) Děkuji. Osmdesát čtyři.

Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Jeden.) Jeden. Děkuji.

Sněmovna lidu návrh přijala.

Po souhlasném usnesení obou sněmoven mohu konstatovat, že Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky schválilo zákon o československých technických normách.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 111, SL č. 177, SN č. 174)

Vážení kolegové, doporučuji teď schůzi přerušit. Pan ministr Miller žádá, abychom ještě tento bod projednali před obědem. Myslím, že můžeme vyhovět.

Pokračovali bychom projednáním bodu

4

Vládní návrh zákona o změnách v nemocenském zabezpečení (tisk 469) a společná zpráva výborů sociálních a kulturních Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 516).

Prosím pana ministra Millera, aby podal výklad k předloženému návrhu.

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené poslankyně a vážení poslanci. V krátké době po schválení zákona o zvýšení důchodů vláda České a Slovenské Federativní Republiky předložila Federálnímu shromáždění k plnění svého programového prohlášení z července loňského roku návrh dalšího sociálního opatření, a to návrh zákona řešícího dopad cenového a mzdového nárůstu v oblasti nemocenského zabezpečení.

V současné době se podle platného předpisu výše nemocenských dávek nahrazujících mzdu stanoví příslušnou procentní sazbou, to je 70 % a 90 % z čisté denní mzdy či jiného pracovního příjmu. Přitom je však stanovena limitující hranice pro výpočet dávek. Touto hranicí je částka nejvyšší průměrné čisté denní mzdy pracovníka, která činí 150 Kčs.

V oblasti nemocenského zabezpečení dochází u pracovníků s vyššími příjmy vzhledem k platnému způsobu výpočtu peněžitých dávek nemocenského pojištění ke snížení procentního podílu těchto dávek k čisté mzdě. Vzhledem k finančním nárokům bude možno tuto situaci zřejmě řešit až při připravované zásadní přestavbě nemocenského pojištění. Naposledy byl tento problém částečně řešen v roce 1984, kdy s účinností od 1. 1. 1985 byla zvýšena maximální hranice příjmu pro výpočet nemocenských dávek ze 120 Kčs, stanovených již v roce 1956 o 25 % na dnešní částku 150 Kčs. To znamená, že se v současné době zhodnocuje pro výpočet nemocenských dávek mzda do částky 4 100 Kčs brutto měsíčně. Přitom hrubou mzdu ve výši 4 100 Kčs a výše pobíralo koncem roku 1990 cca 1 750 000 pracujících. To je 26 % všech pracujících.

Vzhledem k tomu, že od poslední úpravy v roce 1984 vzrostly průměrné mzdy cca o 15 % a že v nastávajícím období se očekává další růst mezd, a to ještě ve větší míře než v minulém období, docházelo by postupně k rozšiřování okruhu občanů, u kterých by se dál a výrazněji prohluboval rozdíl mezi mzdou a dávkou nemocenského zabezpečení. Reálná hodnota těchto dávek by se proto ještě více snižovala. To by pak mělo za následek, že stále větší okruh uživatelů nemocenských dávek by se při sociálních událostech, jako jsou delší nemoci nebo mateřství, dostával do tíživých situací, způsobených velkým poklesem příjmů. Tento pokles přitom nepříznivě dopadá na celou rodinu. Otázka změny výše nemocenského, jakož i dalších dávek, které mají bezprostřední vliv na životní úroveň pracujících a jejich rodin v době jejich pracovní neschopnosti, je již naléhavá.

Navrhuje se zvýšit maximální částku čistého příjmu pro výpočet dávek nemocenského zabezpečení o 20 %, tedy na 180 Kčs. Předpokládá se, že skutečná čistá mzda bude v této výši v současných mzdových relacích plně zhodnocena ve výši dávky u více než 80 % pracujících. Při nové maximální hranici bude nejvyšší nemocenské, jakož i další dávky nemocenského zabezpečení nahrazující mzdu, činit při průměrném počtu pracovních dnů v kalendářním měsíci 3 522 Kčs. Tohoto maximálního nemocenského budou moci dosáhnout pracovníci s hrubým příjmem cca 4 700 Kčs měsíčně. Nad tuto hranici se příjmy pro výpočet dávek nebudou už dále zohledňovat. Navržené opatření, to je zvýšení hranice příjmu pro výpočet nemocenských dávek, se tak příznivě dotkne více než jedné pětiny všech pracujících.

Navrhovaná opatření se budou kromě pracovníků v pracovním poměru týkat také členů družstev a příslušníků ozbrojených sborů, osob samostatně výdělečně činných a dalších skupin občanů účastných nemocenského pojištění nebo zabezpečení. Přitom u občanů samostatně výdělečně činných se zvýšení navrhuje ve stejném procentním poměru jako u pracovníků. Protože se nemocenské dávky vyplácejí za kalendářní dny, bude maximální částka pro výpočet nemocenského zvýšena na 129 Kčs, a to z dosavadních 107 Kčs.

Pokud jde o příslušníky ozbrojených sil, vláda navrhla zvýšení maximální částky pro výpočet nemocenských dávek rovněž o 20 %, tedy zvýšení ze 125 Kčs na 150 Kčs. Také v tomto případě se nemocenské vyplácí za kalendářní dny. Při projednávání návrhu zákona ve výborech Federálního shromáždění a také v České národní radě bylo však navrhováno nezachovávat dosavadní preferenci ve výši nemocenských dávek u příslušníků ozbrojených sil a zvýšení provést, avšak pouze na částku 129 Kčs, tedy shodně s částkou navrhovanou pro osoby samostatně výdělečně činné.

Dosavadní preference ve výši nemocenského v systému nemocenské péče v ozbrojených silách se neshledávala nadále za důvodnou. Myslím, že s tímto návrhem na úpravu předloženého textu zákona, kterým se dosáhne jednotné právní úpravy, lze jen souhlasit.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, předložený návrh zákona o změnách v nemocenském zabezpečení obsahuje dále návrh na zvýšení podpory při narození dítěte, která je součástí systému dávek nemocenského zabezpečení jako jednorázová peněžitá dávka. Jde o dávku, jejímž účelem je přispět na zvýšené náklady rodiny v souvislostí s pořizováním výbavičky při narození dítěte. Od roku 1971, kdy byla podpora při narození dítěte zvýšena z částky 1 000 Kčs na částku 2 000 Kčs nebyla však tato dávka po dobu 20 let nijak dále upravována. S ohledem na růst nákladů na pořízení věcí při narození dítěte, zejména v posledním období v souvislosti s postupným odstraňováním dotací a sjednocení daně z obratu se navrhuje zvýšení podpory při narození dítěte o 50 %, tj. na částku 3 000 Kčs. Je zřejmé, že ani tato částka nepokrývá plně všechny náklady spojené s narozením dítěte, avšak také to není účelem této dávky. Ani v jiných zemích, pokud je obdobná dávka zavedena, se plně nepokrývají náklady spojené s narozením dítěte a výše dávky je v nich zpravidla na mnohem nižší úrovni, než která se nyní navrhuje, tj. že výše dávky přesahuje průměrnou měsíční čistou mzdu.

Dále bych chtěl uvést, že zvýšení dávky nemá charakter propopulačního opatření, nýbrž je reakcí především na cenové vlivy. Za předpokladu, že návrh předložený vládou bude schválen s původní účinností, bude se navrhované zvýšení podpory při narození dítěte vytahovat na všechny děti narozené po 28. únoru 1991. Finanční náklad na toto opatření bude v roce 1991 činit 150 miliónů Kčs.

Vzhledem k tomu, že republikové rozpočty nevyčlenily potřebné prostředky ke krytí tohoto finančního nákladu, rozhodla vláda České a Slovenské Federativní Republiky vzhledem k závažnosti návrhu, vyčlenit potřebnou částku z rezervy rozpočtu federace. Tím bych chtěl také reagovat na návrhy některých poslanců, vznesené při projednávání návrhu ve výborech, aby podpora při narození dítěte byla zvýšena ne o 50 %, ale o 100%. Návrh na dvojnásobné zvýšení není ani podle mého názoru nepodstatný, ale za současné rozpočtové situace (a to říkám s plnou vážností a odpovědností) není reálný. Myslím, že nemusím zdůrazňovat, že další naléhavá sociální opatření v tomto roce budou ještě vyžadovat značné finanční prostředky. V tomto směru vás proto prosím, vážené poslankyně, vážení poslanci, o rozvahu a pochopení toho, že částka vyčleněná na předložené opatření představuje v současné době maximum možností, které vláda České a Slovenské Federativní Republiky má. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu ministru Millerovi. Konstatuji, že návrh projednaly výbory sociální a kulturní, výbory ústavně právní, výbory pro plán a rozpočet a výbory hospodářské obou sněmoven. Prosím nyní společnou zpravodajku výborů Sněmovny národů paní Soňu Matochovou, členku ustavně právního výboru, aby předložila zpravodajskou zprávu.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně S. Matochová: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás jako zpravodajka výborů Sněmovny národů seznámila s výsledky projednávání vládního návrhu zákona o změnách v nemocenském zabezpečení ve výborech Federálního shromáždění, v České národní radě a ve Slovenské národní radě.

Návrh zákona byl projednán výborem ustavně právním 28. února tohoto roku a připomínky jsou obsaženy v souhrnné zprávě. Ve výboru hospodářském byl projednán 14. února bez připomínek. Výbor pro plán a rozpočet, kde byl tento návrh zákona projednán 6. března, má připomínky obsažené v souhrnné zprávě, a to se týká též výboru sociálního a kulturního, který návrh zákona projednal 1. března.

V České národní radě dne 15. února projednal návrh zákona výbor ústavně právní a dále výbor pro sociální politiku a zdravotnictví. Tento výbor má připomínku k § 2, která je obsažena v souhrnné zprávě. Ostatní výbory České národní rady nemají připomínky.

Slovenská národní rada má souhrnnou zprávu z 26. února a dává souhlas k tomuto návrhu zákona bez připomínek.

Oproti původnímu návrhu zákona došlo tedy k těmto změnám. Navrhuje se v § 2 odstavec 1 b) změnit částku 150 Kčs u příslušníků ozbrojených sil na částku 129 Kčs, jde-li o osoby zabezpečené podle předpisů o nemocenské péči v ozbrojených silách a osoby samostatně výdělečně činné. Nelze totiž souhlasit s částkou původně uvedenou. Naprosto neodůvodněně zvýhodňuje osoby zabezpečené podle předpisů o nemocenské péči v ozbrojených silách proti ostatním občanům. Vzhledem k tomu, že soustava sociálního zabezpečení má být, pokud jde o základní podmínky, jednotná pro všechny občany, je vhodné nahradit částku uvedenou v § 2 odstavec 1 písm. b) 150 Kčs částkou 129 Kčs, a tak zabezpečit jednotnou právní úpravu při stanovení nejvyšších částek, z nichž se stanoví nemocenské, peněžitá pomoc v mateřství a podpora při ošetřování člena rodiny pro všechny občany. V návaznosti na to dojde v § 2 odstavec 1 písm. c) k legislativní změně, protože tím se odstavec c) stává nadbytečným.

V § 5 odstavec 1 se navrhuje slova "1. března 1991" nahradit slovy "1. května 1991". Taktéž musí být učiněno v § 7, protože účinnost nemůže nastat vzhledem k přijatému zákonu o Sbírce zákonů dříve, tedy jak bylo původně předpokládáno 1. března.

V § 5 odstavec 2 se za slova "po 28. únoru 1991" doplní středník a slova "byla-li podpora při narození dítěte vyplacena na toto dítě před dnem účinnosti tohoto zákona, rozdíl ve výši 1 000 Kč se doplatí na žádost". Zde bude dosaženo touto úpravou shodné právní úprav se zákonem o zvyšování důchodů, který nabyl účinnosti od 1. března a stejné opatření bude učiněno pro rodiny s dětmi, Jedná se o reakci na změny v sociální sféře.

Ve znění souhrnné zprávy doporučuji jako zpravodajka výborů Sněmovny národů návrh zákona o změnách v nemocenském zabezpečení ke schválení.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji paní poslankyni Matochové, nyní prosím společnou zpravodajku výborů Sněmovny lidu poslankyni Šormovou, aby přednesla svojí zpravodajskou zprávu.

Společná zpravodajka výborů SL poslankyně R. Šormová: Vážený pane předsedo, pane předsedající, kolegové a kolegyně, já v tuto chvíli nemohu než se připojit jak ke zprávě pana ministra Millera, tak ke zprávě mé kolegyně, zpravodajky výborů Sněmovny národů a jako zpravodajka výborů Sněmovny lidu vám doporučuji předložený vládní návrh zákona o změnách v nemocenském zabezpečení projednat a schválit ve znění společné zprávy (tisk 516) tak, jak vám byla předložena.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji paní poslankyni Šormové. Zahajuji rozpravu. Ptám se poslanců, kdo se hlásí do rozpravy. Slovo má poslanec Hubálek.

Poslanec SL B. Hubálek: Měl bych pouze stručný dotaz. Proč se posouvá doba účinnosti? Je to otázka technická? Domnívám se, že příspěvky by měly být realizovány co nejdříve. Požádal bych o odpověď.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Hlásí se pan poslanec Žáček.

Poslanec SL L. Žáček: V minulých dnech jsem jednal na městských úřadech sociálních odborů. Zjistil jsem, že naprosto nedostatečný je příspěvek na pohřebné. Obecní úřady nemají možnost na tuto událost přispět.

Podávám proto doplňující návrh na zvýšení příspěvku na pohřebné. § 1 navrhuji doplnit: za člena rodiny a pohřebné. § 5: pohřebné se zvyšuje z částky 1 000 Kčs, která je naprosto nedostatečná (rakev stojí 1 800 Kčs...), čili navrhuji toto zvýšení na 3 000 Kčs.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Kdo se hlásí do rozpravy? (Nikdo.) Rozpravu končím. Uděluji závěrečné slovo ministru Millerovi.

Ministr práce a sociálních věcí P. Miller: Pane předsedající, pokud se týká pohřebného, s tím počítáme, ale zvýšení v současné době není možné. Musím podotknout, že na to nejsou prostředky. Počítáme s tím sice, ale jsem v této chvíli vázán státním rozpočtem. V této chvíli bych to proto nedoporučoval. Spíše, pokud by se rodina dostala víceméně do zvláštní sociální situace, mohlo by se to řešit v rámci sociální potřebnosti. Myslím, že je to v současně době jediné řešení.

Teď se mi dostává do ruky výpočet. Znamenalo by to navíc částku okolo 400 milionů Kčs. Jde zdánlivě o cifry nepodstatné, ale v souhrnu jde o značné částky.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně S. Matochová: Navrhovaná účinnost od 1. května je jednak z technických důvodů. Jednak byl přijat zákon o Sbírce zákonů. Myslím, že je vhodné přidržet se termínu 1. května. Co se týče částky zvýšení pohřebného, zřejmě jsme vázáni svým hlasováním v otázkách rozpočtu, tím, co se přisoudilo na sociální otázky.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Přistoupíme k hlasování. Vzhledem k tomu, že platí zákaz majorizace, musíme vyčkat, že přijdou poslanci, kteří se nacházejí v kuloárech. (Zní gong.) Budeme hlasovat. Při schvalování tohoto zákona platí podle čl. 42 odstavec 2 písm. e) zákona o československé federaci zákaz majorizace. Znamená to, že ve Sněmovně národů budou hlasovat odděleně poslanci zvolení v České republice a odděleně poslanci zvolení ve Slovenské republice. V zasedacím sále je přítomno 95 poslanců Sněmovny lidu, 91 poslanců Sněmovny národů (47 z České republiky a 44 ze Slovenské republiky).

Nejprve budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu poslance Žáčka. Prosím ještě paní poslankyni Matochovou, aby návrh zopakovala.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně S. Matochová: Pan poslanec Žáček navrhuje v § 1 doplnit zvýšení pohřebného. Byl zde objasněn postoj pana ministra k této změně. Dále bylo navrženo v § 5, aby bylo stanoveno, že příspěvek na pohřebné činí 3 000 Kčs.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Myslím, že návrh je jasný, je zde jednoznačné stanovisko, pan ministr věci objasnil. Nic nebraní v hlasování.

(12.58 hodin) Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení v České republice. Ptám se jich, kdo je pro tento pozměňovací návrh, nechť zdvihne ruku! (Čtyři.) Čtyři. Děkuji.

Kdo je proti? (Dvacet osm.) Dvacet osm. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Osmnáct.) Osmnáct. Děkuji.

Nyní budou hlasovat poslanci zvolení ve Slovenské republice. Kdo z nich je pro pozměňovací návrh, nechť zdvihne ruku! (Šest.) Šest. Děkuji.

Kdo je proti? (Čtrnáct.) Čtrnáct. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet devět.) Děkuji. Dvacet devět.

Sněmovna národů tento pozměňovací návrh nepřijala.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo z nich je pro tento pozměňovací návrh, nechť zdvihne ruku! (Devatenáct.) Devatenáct. Děkuji.

Kdo je proti? (Čtyřicet.) Čtyřicet. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Čtyřicet.) Čtyřicet. Děkuji.

Sněmovna lidu pozměňovací návrh rovněž nepřijala.

Nyní budeme hlasovat o návrhu jako celku. Respektive o návrhu ve znění zpravodajské zprávy.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP