Kdo je proti? (Dva.) Děkuji. Dva.
Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet.) Děkuji.
Dvacet.
Sněmovna národů navrhovaný program
schválila.
Nyní hlasují poslanci Sněmovny lidu. Kdo
je pro předložený návrh, nechť
zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (Devadesát
devět.) Děkuji. Devadesát devět.
Kdo je proti? (Nikdo.) Děkuji. Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet.) Děkuji.
Dvacet.
I Sněmovna lidu navrhovaný program schválila.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 174, SN
č. 171)
(Hlas z pléna upozorňující na závadu
na hlasovacím zařízení.)
Víme o tom, učiníme opatření,
aby se tento problém vyřešil, aby se tato závada,
kterou technické zařízení registruje,
odstranila. Poslankyně Samková.
Poslankyně SN K. Samková: Pane předsedající,
chtěla bych se vás zeptat, jak budete řešit
problém se zpravodaji k zákonu o ztrátě
mandátu, který podal pan poslanec Malý a
kterého jste odkázal až do doby, než bude
hlasováno o celém návrhu programu. O tomto
bodu jste posléze hlasovat nedal.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Chtěl jsem si tento
bod ujasnit s předsedy sněmoven, protože zpravodaje
určují předsednictva sněmoven. Myslím,
že není obvyklé, aby společná
schůze sněmoven měnila zpravodaje. Proto
jsem nedal o tomto návrhu hlasovat, a myslím, že
je možno se k této věci vrátit v průběhu
schůze, ale nepovažoval jsem za možné
o tom nechat hlasovat, aniž víme důvody, protože
tím bychom měnili podstatně proceduru, která
je zavedena při řešení těchto
otázek. Nyní projednáme
Interpelaci předsedy vlády ČSFR poslancem
SN I. Němcem.
Poslanec SN I. Němec: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a panové, má interpelace se týká
uvádění do praxe ústavního
zákona o navrácení majetku KSČ lidu
České a Slovenské Federativní Republiky.
Považuji věc za naléhavou, protože problém
se má uzavírat 31. března 1991 a v současné
době hrozí stamiliónové úniky
z prostředků státu.
Ústavní zákon č. 496/1990 Sb., uložil
Komunistické straně Čech a Moravy, Komunistické
straně Slovenska, Straně demokratické levice
a Komunistické straně Československa, jejich
orgánům a organizačním složkám
povinnost vydat do 31. 1. 191 státu nemovité a movité
věci, peněžní prostředky a majetková
práva, která měla bývalá KSČ
v držení ke dni 31. 12. 1989. Tento ústavní
zákon vládě České a Slovenské
Federativní Republiky uložil, aby upravila podrobnosti
a postup při jeho provádění. Podle
ústavy, článek 68, odstavec 5 vydává
vláda usnesení a nařízení na
základě zákonů a jejich provedení.
Mezi zákony a usneseními vlády nesmí
být rozpory.
Tato zásada je však porušena usnesením
vlády České a Slovenské Federativní
Republiky číslo 901 ze dne 20. 12. 1990, respektive
jeho přílohou, která upravuje postup k převzetí
majetku podle ustavního zákona o navrácení
majetku KSČ lidu ČSFR.
V příloze číslo 2, bod 1, citovaného
usnesení se uvádějí výjimky
z majetku a majetkových práv, na něž
se nemá vztahovat povinnost vydat je státu. Tyto
výjimky však oproti ustavnímu zákonu
okruh věcí, peněžitých prostředků
a majetkových práv rozšiřují.
Usnesení opomíjí hranici 5 tisíc korun
pro součásti kancelářského
a obdobného vybavení. Z dikce usnesení lze
vyvodit, že by se povinnost vzdát neměla vztahovat
na žádné součásti tohoto vybavení.
U věcí, peněžitých prostředků
a majetkových práv, které byly bezplatně
převedeny do vlastnictví jiných osob se připouští
možnost stáhnout výjimku i na ty případy,
kdy byly věci, peněžité prostředky
a majetková práva převedeny i bez povolení
federálního ministerstva financí, pokud k
příslušným převodům došlo
před 18. květnem 1990 a nebyly spekulačního
charakteru. Nic takového však ústavní
zákon neumožňuje.
Zákonné opatření č. 177/1990
Sb., zakázalo tyto převody k datu 18. 5. 1990 a
umožnilo je provádět jen na základě
výjimek povolených federálního ministerstva
financí. Existence zákonného opatření,
respektive hraniční datum v něm uvedené
- 18. 5. 1990 - však z hlediska povinnosti vydat nehraje
žádnou roli. Rozhodující je pouze, zda
bylo vydáno povolení federálního ministerstva
financí.
Na tomto místě je usnesení ještě
nepřesné, neboť místo věcí,
majetkových práv, které k 1. 1. 1991 už
nebyly v držení komunistických stran, jejich
orgánů a organizačních složek,
se měly vydat peněžité částky,
odpovídající jejich ceně kde dni 31.
12. 1989.
Výjimka se vztahuje na peněžité náhrady
a nikoliv na věci a majetková práva. Tato
nepřesnost se opakuje u dalších výjimek
a je obsažena i v původním ustanovení
bodu 1 článku 2 přílohy usnesení.
Usnesení uděluje výjimku dotacím a
převodům majetku hospodářským
zařízením, vzniklým po 1. 1. 1990.
Taková výjimka je neopodstatněná.
Ustavní zákon se nevztahuje na majetek, který
komunistické strany získaly od 1. 1. 1990. Nesměly
je však získat z majetku bývalé KSČ.
Měl-li autor usnesení na mysli dotace a převody
majetku z bývalé KSČ, pak se opět
připouští porušení ústavního
zákona. Totéž platí pro finanční
prostředky vynaložené prokazatelně ve
výši za realizovaný objem prací a dodávek
v roce 1990 u investičních akcí zahájených
před 31. 12. 1989.
V rozporu s ústavním zákonem jsou rovněž
výjimky udělené usnesením na finanční
prostředky ve Fondu kulturních a sociálních
potřeb a mzdové prostředky vyplácené
pracovníkům jednotlivých stranických
orgánů, jejichž pracovní poměr
skončil z důvodů organizačních
změn, jakož i náhrady mezd a mzdová
vyrovnání, vyplacená pracovníkům
jednotlivých stranických orgánů, jejichž
pracovní poměr skončil ze stejných
důvodů v roce 1990. V obou případech
je nutné opět konzultovat, že ústavní
zákon se na prostředky, které komunistické
strany získaly od 1. 1. 1990. Pokud však byly do Fondu
kulturních a sociálních potřeb převedeny
prostředky, které měla KSČ v držení
k 31. 12. 1989. Pak se na ně vztahuje povinnost vydat je
státu. Totéž platí rovněž
pro mzdové prostředky náhrady mezd a mzdová
vyrovnaní, vyplacená pracovníkům stranických
orgánů.
Dámy a pánové, na závěr je
na místě upozornit na nesprávný výklad
komunistických stran v ustanovení § 1 odstavec
1 ústavního zákona č. 496/1990 Sb.
Za součást kancelářského a
obdobného vybavení mají snahu považovat
předměty, které mají na skladech.
Takový výklad je však v rozporu s ustavním
zákonem. Součást kancelářského
a obdobného vybavení kanceláří
a obdobných místností, nejsou předměty
na skladech.
Můj dotaz na pana premiéra Čalfu zní?
Jakým způsobem bude vláda České
a Slovenské Federativní Republiky řešit
rozpory mezi uvedeným usnesením vlády 901
a ustavním zákonem č. 499/1990 Sb., tak,
aby bylo zabráněno značnému majetkovému
úniku prostředků, které přináleží
státu. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ptám se pana ministerského
předsedy, zda chce parlamentu sdělit, kdy hodlá
na tuto interpelaci odpovědět. Jsou zde stanovené
zákonné lhůty. Je tu možnost. pokud
by parlament prohlásil tuto interpelaci za naléhavou,
stanovit kratší lhůtu.
Předseda vlády ČSFR M. Čalfa: Vážené
Federálne zhromaždenie, ja sám považujem
túto interpeláciu za naliehavú s ohľadom
na veci, ktoré v nej boli uvedené. Preto chcem oznámiť,
že sme pripravení na túto interpeláciu
odpovedať ešte na tomto zasadaní pléna,
na tejto schôdzi v bode, kedy budú odpovede na interpelácie.
(Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Myslím,
že tento bod můžeme považovat za projednaný.
Prosím pana poslance Dienstbiera mladšího,
aby se ujal slova.
Poslanec SL J. Dienstbier ml.: Vážený pane
předsedo, pane předsedající, dámy
a pánové, včera vysílala Československá
televize na programu F1 záznam z tiskové besedy
s premiérem Mečiarem. Panu premiérovi byla
položena otázka o jeho vztahu k lustracím.
Ve své odpovědi si pan premiér mimo jiné
položil otázku, jak je možné, že
členem komise je syn pana Bendy. Martin Benda, který
má přístup ke všem materiálům
a přitom nemá ani podepsanou mlčenlivost
a na rozdíl od poslanců, kteří mají
poslaneckou imunitu, je v případě prozrazení
informací také trestně stíhán.
Za druhé: komise přijala usnesení, že
se její práce nebudou po dobu lustrací zúčastňovat
přizvaní studenti. Martin Benda nemá přístup
k žádným informacím o lustracích.
Rád bych položil panu poslanci Mečiarovi, který
zde dnes opět není, následující
otázky.
Pane premiére, dezinformoval jste veřejnost úmyslně
nebo jen používáte informace, které
nemáte ověřené? Ani jedna z těchto
dvou možností vás jako politika příliš
nectí.
Pane premiére, chtěl jste opět zpochybnit
výsledky práce komise 17. listopadu a tím
i výsledky lustrací?
Pane premiére, proč se tak obáváte
lustrací? Děkuji vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Myslím, že toto
je bez rozpravy. K této věci se vrátíme
v souvislosti s projednáváním práce
komise 17. listopadu.
Chci omluvit jednu svou jednu procedurální chybu
v souvislosti s komplikovaným jednáním o
protinávrzích a prosím, abyste schválili
usnesením ještě ověřovatele sněmoven
pro tuto 14. schůzi.
Za Sněmovnu lidu se jako ověřovatelé
navrhují poslanci Kos a Žáček a za Sněmovnu
národů poslanci Houška a Syč.
(12.16 hodin) Nejprve prosím Sněmovnu lidu, zda
souhlasí s tím, aby ověřovateli pro
tuto schůzi byli tito uvedení poslanci, ať
zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. (Devadesát čtyři.)
Devadesát čtyři.
Je někdo proti? (Jeden.) Jeden. Děkuji.
Zdržel se někdo hlasování? (Šest.)
Šest. Děkuji.
Sněmovna lidu zvolila ověřovateli poslance
Kose a Žáčka.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 175)
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů.
Navrhovanými ověřovateli jsou poslanci Houška
a Syč. Kdo z poslanců Sněmovny národů
je pro tento návrh, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Děkuji. (Osmdesát tři.) Osmdesát tři.
Je někdo proti? (Dva.) Dva. Děkuji.
Zdržel se někdo hlasování? (Pět.)
Pět. Děkuji.
Oba ověřovatelé byli ve Sněmovně
národů zvolení.
(Poznámka redakce: usnesení SN č. 172)
Nyní máme na pořadu
Vládní návrh zákona o státních
technických normách, tisk 150, společnou
zprávu ústavně právních výborů,
hospodářských výborů a výborů
pro životní prostředí Sněmovny
lidu a Sněmovny národů, tisk 523.
Nejprve prosím ing. Vladimíra Sulíka, předsedu
Federálního úřadu pro normalizaci
a měření, aby návrh odůvodnil.
Předseda Federálního úřadu
pro normalizaci a měření V. Sulík:
Pán predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené dámy a páni, vážené
poslankyne a poslanci, dovoľte, aby som bol veľmi stručný,
pretože vami schválený program je veľmi
náročný a preto v krátkosti uvediem
spomínaný návrh zákona. Z poverenia
vlády vám ho predkladáme na prerokúvanie.
Zákonná úprava činností technickej
normalizácie prevláda vo všetkých rozvinutých
štátoch s trhovou ekonomikou. Osobitne nevyhnutná
je v štátoch typu federácie, konfederácie
či štátoch spolkových. Doterajšia
úprava svojou direktívou a rezortizmom naprosto
nevyhovuje a škodí rodiacemu sa trhovému mechanizmu.
Nevyhovuje ani globálnym zámerom o vstupe Československa
do európskych spoločenstiev a preto je vhodná
zmena.
Predložený vládny návrh zákona
zmenený a doplnený podľa pripomienok uplatnených
vo výboroch, spomínaný dnes v tlači
523, je kvalitatívne novým riešením
problematiky technickej normalizácie, ktoré vytvára
plné predpoklady pre dosiahnutie stavu zhodného
so stavom v európskych spoločenstvách, kde
je v súčasnej dobe týmto otázkam venovaná
mimoriadna pozornosť. Dôvodom je to, že spoločné
európske normy sú spolu so smernicami v rade európskych
spoločenstiev základným nástrojom
pre prekonávanie netarifných tzv. technických
prekážok medzinárodného obchodu.
Celkovo návrh svojím poňatím prekonáva
súčasné deformácie na tomto úseku
- boli v rozpore s vývojom priemyslovo vyspelých
štátov - technické normy boli direktívnym
nástrojom v riadení ekonomiky. Značný
počet týchto doteraz celoštátne záväzných
noriem, ktorých je viac ako 26 tisíc, a skutočnosť,
že v týchto normách sú veľmi často
ustanovenia na ochranu verejného záujmu, neumožňuje
odstrániť záväznosť doteraz vydaných
štátnych a odborových noriem okamžite.
Preto je navrhnutý termín do konca roku 1992. Po
uplynutí tejto doby prakticky doteraz štátne
normy sa stanu normami nezáväznými.
Návrh zákona tiež umožňuje efektívne
prevziať európske normy do sústavy československých
noriem a vytvoriť predpoklady pre odstránenie technickej
normalizácie. Podmienkou pre to je zjednotenie československých
právnych predpisov s technickým obsahom so smernicami
európskych spoločenstiev, ktoré ustanovujú
technické požiadavky na výrobky v tých
prípadoch, kde sa vyžaduje spoločenský
záujem všetkých štátov - na ochranu
pred výrobkami, ktoré by svojimi vlastnosťami
mohli ohroziť život, zdravie ľudí a podobne.
Myslíme si, že celková filozofia návrhu
plne zapadá do kontextu ekonomickej reformy a tiež
do kontextu právnych noriem, ktoré sú momentálne
už prijaté a ktoré výhľadovo prijaté
budú. Preto prosím o jeho prerokovanie a schválenie.
Ďakujem vám za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu předsedovi.
Návrh projednaly výbory ústavně právní,
výbory hospodářské a pro životní
prostředí obou sněmoven. Prosím nyní
společného zpravodaje výborů Sněmovny
lidu poslance Magyara, aby přednesl zpravodajskou zprávu.
Prosím poslance Magyara, aby se dostavil do jednací
síně.
Nejprve tedy přednese zpravodajskou zprávu poslankyně
Sněmovny národů Drahomíra Kovaříková.
Společná zpravodajka výborů SN poslankyně
D. Kovaříková: Vážený
pane předsedající, vážení
kolegové, předkládaný návrh
zákona o československých technických
normách je jedním z těch nenápadných,
ale potřebných zákonů, které
pomáhají vytvořit ekonomické prostředí.
Na jeho projednávání ve výborech Federálního
shromáždění tehdejší představitelé
asi jen tak nezapomenou. Na základě mnoha připomínek
z řad poslanců i mnoha institucí byl původní
návrh - tisk č. 150 - totiž stažen z programu
listopadové schůze Federálního shromáždění
a vrácen Úřadu pro normalizaci k přepracování.
Zásadní připomínky se především
týkaly kompetence Úřadu a přetrvávající
závažnosti státních norem. Navrhovatelé
tyto i další připomínky zohlednili a
při novém projednávaní nyní
v březnu ve výborech hospodářských
a ústavně právních byly zapracovány
do společné zprávy - tisk č. 523.
Na základě uvedených skutečností
proto navrhuji, jako společný zpravodaj výborů
Sněmovny národů, návrh zákona
o československých technických normách
- tisk č. 523 - přijmout.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji, slovo má
nyní druhý zpravodaj poslanec Magyar.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
F. Magyar: Vážený pán predseda, vážený
pán predsedajúci, dámy a páni, vládny
návrh zákona o štátnych technických
normách - tlač 150 - bol prikázaný
na prerokovanie výborom ústavnoprávnym, výborom
pre životné prostredie a výborom hospodárskym.
Ako už kolegyňa spomenula, hospodárske výbory
vzniesli vážne námietky. Preto pôvodný
návrh bol prepracovaný a je predložený
v novej tlači č. 523. Vzhľadom na dôležitosť
štátnych technických noriem z hľadiska
medzinárodnej kooperácie, prosím vás,
aby ste predložený návrh, vzhľadom na
tomu, že závady boli odstránené a návrh
schválený ak hospodárskymi výbormi,
tak ústavnoprávnymi výbormi - schválili
a prijali. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu zpravodaji.
Nyní otevřeme rozpravu. Ptám se poslanců,
kdo se hlásí do rozpravy? (Nikdo.) Myslím,
že tedy můžeme přikročit k další
fázi tohoto jednání a ptám se pana
předsedy, zda si přeje slovo k této věci?
(Nepřeje.) Děkuji. Ptám se zpravodajců,
přejí-li si slovo? (Ne.) Není tomu tak.
Vyzývám tedy poslance, kteří jsou
v kuloárech, aby se dostavili do jednací síně,
protože budeme hlasovat.
(Poslanci se scházejí.)
Vážení kolegové, budeme hlasovat.
(Hlasování zahájeno ve 12.32) Nejprve budou
hlasovat poslanci Sněmovny národů. Ve Sněmovně
národů je přítomno 80 poslanců,
je třeba 41 hlasů, jak je ukázáno
na počítadle. Ve Sněmovně lidu je
nyní už 80 poslanců, čili 41 poslanců
jako naprostá většina.