Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Odpoveď požadujete do 30 dní. Ako ďalší
prihlásený je poslanec Lux.
Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, mám
jednu otázku v této chvíli na pana místopředsedu
vlády Valeše. Jaké jsou podmínky půjček
o Mezinárodního měnového fondu? To
je otázka. Potom bych se připojil k interpelaci
kolegy Malého a chtěl bych ji rozšířit
v tom smyslu, aby vláda zajistila objektivitu zpravodajství
Československé televize, aby nám předložila
faktické sdělení, jakým způsobem
tak učinila. Děkuji.
Místopředseda vlády ČSFR V. Valeš:
Domnívám se v této chvíli, že
odpověď budu muset dát písemnou. Dáme
k dispozici celé memorandum. Písemně.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Mám tu ešte jednu žiadosť
o interpeláciu, ktorá je označená
ako naliehavá interpelácia, ale nemám jej
text. Mám len list od pána poslanca Svobodu, ktorý
predkladá v súlade s uznesením paragrafu
62 Zákona o rokovacom poriadku interpeláciu na predsedu
federálnej vlády Mariána Čalfu. Vzhľadom
na termín obsiahnutý v ústavnom zákone
č. 496/1990 prosím, aby táto interpelácia
bola považovaná za naliehavú, a aby bola prerokovaná
ešte na 13. spoločnej schôdzí snemovní.
Pán poslanec Svoboda, adresát tejto interpelácie
pán premiér Čalfa - nie je prítomný.
Ako si predstavujete prerokovanie tejto interpelácie za
daných okolností?
Poslanec SN J. Svoboda: Byl bych rád, pane předsedající,
kdyby byly interpelace zodpovězena v nejbližší
době písemně.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Dobre, budem tlmočiť túto vašu žiadosť
premiérovi. Ďalej sa prihlásil s interpeláciou
pán poslanec Wagner.
Poslanec SL J. Wagner: Vážený pane předsedající,
vážené dámy, vážení
pánové, nechci vás příliš
zdržovat, ale bohužel oslovila mě řada
lidí s velmi vážnými problémy,
které nelze řešit bez toho, aniž by odpovědní
- kterými možná jsou členové
vlády, ale i v některých případech
bude muset rozhodnout i parlament - něco učinili.
Chci hovořit k několika okruhům problémů.
V první řadě k záležitosti petice,
kterou jste dne dostali na stůl, v druhé řadě
k problémům zemědělským, o
kterých zde byla řeč, poté k záležitostem
týkajícím se televizních přenosů.
Začnu otázkou velmi jednoduchou a stručnou
na federálního ministra vnitra a na federálního
ministra zahraničních věcí. Ptám
se jich, je-li pravda, že na našich zastupitelských
úřadech se opět zřizují místa
policejních důstojníků, a to tak,
že tyto osoby zůstávají v podřízenosti
federálního ministerstva vnitra.
Společně s poslancem Sněmovny národů
profesorem Šamalíkem předáváme
federální vládě petici Federálního
shromáždění k současné
hospodářské situací Českého
a Slovenského průmyslu, která vám
byla dnes rozdána, a to s otázkou: uznává-li
federální vláda, že v petici Svazu průmyslu
vznesené problémy jsou relevantní, a jestli
ano, jak je hodlá řešit?
Nyní mi dovolte, abych se zmínil o problémech
zemědělských. To je problematika velmi vážná
a za daného právního stavu ohrožující
nejen hospodaření zemědělských
družstev v dnešním stavu, ale ve svých
důsledcích ohrožující skutečné
subjekty vlastnictví, které ve chvíli, kdy
vlastnictví převezmou, budou vlastně ochuzeni
o mnohé z toho, co by jim patřilo. Zákon
o zemědělském družstevnictví
umožňuje dělit zemědělská
družstva. Pravděpodobně úmyslem zákonodárce
nemohlo být, aby se zemědělská družstva
dělila na zemědělská a nezemědělská.
Zákon výslovně hovoří o tom,
že může vzniknout dělením pouze
zemědělské družstvo. Nestanovuje podmínky.
Výklad je potom různý. Předmětem
různých výkladů je zejména
otázka, zda-li družstvo je zemědělským
jen tehdy, když se dělí tak, aby součástí
rozdělení byla vždy zemědělská
výroba a dělení tedy neobsahovalo půdu,
anebo jestli družstvo může vzniknou tak, že
nemá zemědělský majetek vzniklý
z dělení, ale získá ho v momentě
zřízení jinak.
Zde je ten problém. Mnohá zemědělská
družstva investovala značné prostředky
do jiných nezemědělských činnosti,
v nichž získala i slušné jmění.
Z logiky zákona odvozují mnozí, které
tyto činnosti v zemědělských družstvech
provozují, že se mohou oddělit a že oddělení
povede k tomu, že v novém družstvu, které
bude družstvem ve smyslu zákona buď o zemědělském
družstevnictví, nebo později zákona
o spotřebním výrobním družstevnictví,
v tom smyslu, že soukromé objekty, fyzické
osoby, mají podíl na majetku a de facto mohou si
při zániku družstva tento majetek rozdělit.
Povedou-li události k těmto koncům - jako
v mnoha případech vedou - pak původním
vlastníkům nezbyde majetek, a to v mnoha případech
družstev majetek podstatný, ale zbydou zemědělským
družstvům pouze vysoké úvěry
a jiné formy dluhů.
V této záležitosti v posledních třech
měsících, na žádost řady
zemědělských podniků, jsem oslovil
generálního prokurátora federace, generálního
prokurátora České republiky, Českého
ministra spravedlnosti a Českého ministra zemědělství
v domnění, že odpovědní se budou
snažit odpovědně věci řešit.
Spory pokračují a nikdo je neřeší.
Družstva jsou rozdělena a probíhají
eventuální spory v některých případech
o platnosti zápisu v podnikovém rejstříku.
Tyto spory, ať vyvolané odvoláním jedné
ze stran, nebo vyvolané odvoláním prokuratury,
která vstoupila do řízení, nezakládají
důvod k tomu, aby zápis nenabyl právní
moci. Takže tato tzv. existující družstva
mohou s majetky disponovat - a také disponují -
a tyto majetky se mohou dostat do rukou, které nejsou příliš
vzdáleny rukám těch, kteří
zde vládli do 17. listopadu.
Znám řadu konkrétních případů,
kde spojení mezi vedoucími funkcionáři
družstva, kteří takto nyní nakládají
s majetkem, vedlo ke špičkám režimu, který
zde vkládal do 17.listopadu.
V těchto nově založených družstvech
také pracuje poté i řada lidí, kteří
odešli odjinud, a zde funguje mafie, která organizuje
převod státního majetku jiným způsobem,
než tento zákonodárný sbor si představuje
a než schválil. Tato problematika je o to složitější,
že jsou zde kompetenční zákony a není
tak zcela zřejmé, jestli věc řešit
zcela v kompetenci federace, nebo spoluprací s republikami.
Domnívám se spíš, že pravdou je
to druhé.
Proto žádám touto interpelací federální
vládu, aby v této záležitosti jednala
s republikami, a žádost považuji za velice naléhavou.
Domnívám se, že federální vláda
by měla ji považovat za naléhavější
ještě více než já, protože
do jisté míry ona je viníkem situace.
Zákon o zemědělském družstevnictví
přijatý v minulém funkčním
období parlamentem v 1. pololetí 1990 ukládal,
aby vláda vydala dva dokumenty. Jedním z nich měl
být jakýsi metodický pokyn, jak postupovat
při dělení družstev. To vláda
neučinila včas a hlavně chyba je možná
v parlamentě, protože se mluví pouze o metodickém
pokynu, ale ten není závazným právním
předpisem a z toho důvodu vše probíhá
jak probíhá, protože není jednotného
výkladu daného zákona. Protože existuje
tento stav a protože má velmi nepříznivé
následky a ve svých důsledcích to
ohrožuje existenci stávajících zemědělských
družstev i zájmy skutečných majitelů
majetku těchto družstev, považuji za nezbytné,
aby vláda skutečně věc považovala
za naléhavou a učinila kroky potřebné
k tomu, aby byl tento proces zastaven a je-li to možno, aby
byly odstraněny důsledky vzniklé činnosti
odporující zákonu.
Nyní k poslední záležitosti, která
se týká Československé televize. Byla
zde zmiňována nesčetněkrát.
Nepovažoval jsem za rozumné se touto záležitostí
příliš zabývat, protože každý
z nás, kdo se v této věci veřejně
vysloví, může být okamžitě
nařčen z toho, že není spokojen s tím,
jak ho někdo bere či nebere na vědomí.
O to zde vůbec nejde.
Jde především o to, jak Československá
televize bere na vědomí toto Federální
shromáždění jako celek. Jde především
o to, jaké vyvolává svým zpravodajstvím
nálady v obyvatelstvu, jde především
o to, že Československá televize je médium,
které může jedním slovem nebo jednou
větou postavit věci do zcela jiné polohy
než skutečně jsou a ohrozit stabilitu politické
situace v zemi.
Já činím odpovědným ředitele
Československé televize a Československou
televizi za to, že vyvolává nálady proti
tomuto Federálnímu shromáždění
způsobem, jakým informuje o Federálním
shromáždění. Jako příklad
uvádím včerejší večerní
relaci. V této relaci bylo řečeno něco,
co mě přímo šokovalo. Jako kdybychom
si my přáli, abychom tu byli od 9 do 15 hodin z
vlastní vůle jen pro vlastní zábavu.
Moderátor televize sdělil, že Federální
shromáždění nejednalo proto, že
nebylo ochotno zahájit jednání od 9 hodin
a čekalo do odpoledne. Ale ani omylem neřekl, že
příčinou toho bylo špatné počasí,
že letadla nemohla z Košic odstartovat a že se
poslanci nemohli dostavit, a že proto nebylo možné
zahájit schůzi. A že poslanec má nárok
být přítomen jednání Federálního
shromáždění.
Tuto skutečnost snad zpravodajové Československé
televize, kteří zde sedí a sedí zde
za peníze, které této televizi přiřklo
rozpočtem Federální shromáždění,
si mohli zjistit, je jich zde na to dost, a pokud si to nezjistili,
měli by si postarat o tuto drobnost, aby později
v relaci tuto skutečnost upravili, protože jiní
zpravodajové, jak jsme mohli číst v dnešním
tisku, vzali tuto záležitost na vědomí
tak, jak skutečně proběhla.
Já se domnívám, že věc je řešitelná
nějakým administrativním opatřením.
Nedomnívám se, že federální vláda
může tuto věc vyřešit s konečnou
platností, ať akceptuje jakýkoliv návrh
na vytvoření jakékoliv dozorčí
či programové rady nebo personálními
změnami, případně čímkoliv.
To může být chvilkové řešení.
Skutečné řešení je jediné,
je v konkurenci.
Žádám, aby Federální shromáždění
akceptovalo obě polohy věcí, obě možná
řešení, a to proto, že uvolňujeme
prostředky, z kterých Československá
televize žije, tudíž máme nárok
na to, abychom zajistili, aby fungovala tak, jak fungovat má.
Nechceme ovlivňovat, co říká a jak
to říká, chceme pouze ovlivňovat skutečnost,
že má říkat věci, tak jak odezněly,
že má informovat pravdivě. Nic jiného
nechceme. To žádám na federální
vládě a ptám se místopředsedy
federální vlády doktora Mikloška, jakým
způsobem chce vyhovět nesčetněkrát
vyslovovaným požadavkům Federálního
shromáždění a napravit naprosto nevyhovující
stav v Československé televizi.
Žádám federální vládu,
aby do 30 dnů rozhodla o udělení příslušné
licence nejméně druhé a má-li možnost
i dalším subjektům televizním, které
budou mít možnost poté, co Federální
shromáždění k tomu dá souhlas,
být zde akreditováni a účastnit se
na zpravodajství z Federálního shromáždění.
Bude-li řešení takovéto, bude jasné,
že Československá televize žije v konkurenčním
prostředí, které nám může
dopřát i nějakou drobnou korunu úspor,
abychom jí použili ve sféře potřebnější
než je špatné zpravodajství. Děkuji
za pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, Pán poslanec Wagner. Vaša obsiahla interpelácia
by si predsa len vyžadovala stručnú písomnú
formu, abysme ju mohli doručiť adresátom.
Poslanec SL J. Wagner: Omlouvám se, ale domnívám
se, že stenografický záznam je dostačující
a může být předán federální
vládě.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
S technickou poznámkou sa hlási poslanec Kováč.
Poslanec SN M. Kováč: Pán predsedajúci,
pred chvíľou som vypočul, ako ste kritizovali
poslancov za pracovnú morálku. Pred chvíľou
ste nás vyzval, aby sme išli na večeru. Pýtam
sa, či členovia vlády sú tiež
na večeri?
Keď sa prerokúvajú interpelácie, sú
na to potrební dvaja. Už minule som to kritizoval
a pýtam sa, kedy sa to stane. Vláda by tu mala sedieť
a byť o všetkom informovaná. Myslím, že
by sme mali prerušiť a zajtra pokračovať
interpeláciami. Je to sypanie smetia a nemá kto
zametať.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Pán poslanec, nie som informovaný, kde v tejto chvílí
je pán podpredseda Mikloško. Faktom je, že od
začiatku interpelácií tu nebol. Snáď
nám pán podpredseda Rychetský vysvetlí,
kde je pán podpredseda Mikloško.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Pan premiér Čalfa je nemocný, pan místopředseda
Mikloško dnes předkládá ve Slovenské
národní radě návrh zákona o
novém vymezení kompetencí v působnosti
tisku, rozhlasu a televize.
Chtěl bych říci, že vláda by
se velmi ráda účastnila jednání,
jehož předmětem bude bod interpelace a dotazy,
pokud se to dozví předem. My jsem se například
dnes o tom, že bude tento bod na zařazen na jednání,
dozvěděli 20 minut před tím. Ministr
Dlouhý byl v té době ve Zlíně,
kde má nějakou práci. Není možné
během 20 minut dostat sem celou vládu. Myslím,
že je nejvyšší čas, aby se předem
stanovil termín, kdy bude tento bod na programu. Pak je
nepochybné, že se podaří zajistit účast
všech členů vlády.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Bod bol zaradený do programu operatívne, keď
sme zistili, že legislatívny program skončí
pravdepodobne v taký čas, že ostane miesto
na nejaký bod programu.
Musím konštatovať, že nie sú zrelé
na prerokovanie a myslím, že už v pléne
boli odložené na 14. schôdzu. Vládny
návrh ústavného zákona o ohrození
štátu, návrh vojenskej doktríny a zmluva
o konvenčných ozbrojených silách a
dohoda o maximálnych obmedzeniach konvenčných
zbraní a techniky. Miesto toho programu, ktorý nebol
dostatočne pripravený, sme zaradili odpovede na
interpelácie.
Ešte sa hlási o slovo poslanec Wagner.
Poslanec SL J. Wagner: Domnívám se, že došlo
k jakémusi nedorozumění. Pan místopředseda
Rychetský je ve Federálním shromáždění.
Federální shromáždění
je tím orgánem, který má nárok
kontrolovat vládu a vláda je tím orgánem,
která musí vnímat program Federálního
shromáždění. Vznášet zde
iluzorní návrh, že musí být pevně
a přesně stanoven program, to je jako žít
ve sféře zbožných přání.
To prostě nejde, pan předseda to ví stejně
dobře, jako každý z nás, že stanovit
zcela přesně takový pořad lze pro
zcela výjimečné události jednou za
čas. Ale nelze to proto, že tady je jednání,
které nelze předem plánovat. Poslední
dva zákony a jejich projednávání to
dokazují. Domnívám se, že by vláda
měla citlivěji reagovat na naše dotazy a hlavně
se starat o to, aby skutečně vládla.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem za poznámku. Fakt je, že parlament sa
vyhýba tomu, aby interpelácie prerokovával
vo štvrtok, keď vieme, že vláda má
pravidelné schôdze. Snažíme sa zaradiť
interpelácie na iné dni. Mám teda ešte
dve prihlášky k interpeláciám od pána
poslanca Sedláka, ktorý chce hovoriť vo veci
petície Zväzu priemyslu, t.j. vo veci, o ktorej hovoril
aj poslanec Wagner, a potom od pána poslanca Valtra.
Poslanec SL J. Sedlák: Vážené kolegyně
a kolegové, stoupá tady atmosféra napětí,
budu usilovat o to, abych ji neprohloubil a dlouho vás
nezdržoval.
K diskusi, která zazněla, pokud jde o sdělovací
prostředky: osobně se domnívám, že
skutečně jedním z mála řešení,
než se připraví další kanál
televize, je to, co tady bylo několikrát řečeno
a naposled dnes panem poslancem Malým, k jehož stanovisku
se plně hlásím, t.j. přímé
přenosy z jednání Federálního
shromáždění. Mělo by to podle
mého názoru oboustranný smysl. Nejen abychom
si tady pořád vyčítali, kdo a jak
byl nebo nebyl v televizi, ale především z
hlediska odpovědnosti nás, kteří tady
jednáme, abychom si uvědomili, že nás
lidé, kteří nás zvolili do našich
poslaneckých funkcí, vidí.
Dovolte mi jednu větu, kterou musím říci,
protože jsem z téhož města jako poslankyně
Čejková, která zde interpelovala. To není
melodram, to je prostě holý fakt. Od podzimu za
celé dva měsíce letošního roku
neklesla průměrná dvacetičtyřhodinová
koncentrace oxidu siřičitého v ovzduší
pod hodnotu nejvyšší průměrné
normy, to znamená 150 mg kysličníku v kubíku
vzduchu.
Ale teď vlastně k věci, ke které jsem
se přihlásil, i když jsem zjistil po vystoupení
poslance Wagnera, že jsem s ním došel k určitého
souznění v pohledu na věc a doufám,
že mu to souznění neublíží
ode mne jako poslance KSČ. Je to otázka, kterou
jsme dostali včera, t. j. petice Federálnímu
shromáždění podepsaná představiteli
obou Svazů průmyslu. V poslední době
mě znepokojují - a dnes to tady několikrát
zaznělo - příliš mnohé situace,
ve kterých se počínaje reakcí na interpelaci
pana poslance Humpála, když mluvil o problémech
zemědělství, a pak přes ekologii objevuje,
jako že jsme udělali nějaký kompetenční
zákon, kterým jsme všechno rozdali a já
nic, já muzikant, pokud jde o federaci. My v této
federaci pořád žijeme a tu odpovědnost
podle mého názoru máme na federální
úrovni také.
Dovolte mi tu vystoupení proti tomu, co v jiné části
svého vystoupení řekl poslanec Wagner. Mám
tento názor. Chtěl bych formulovat žádost
ke stanovisku k petici k současné situaci v průmyslu
v České republice a ve Slovenské republice,
takže činím tuto petici předmětem
své interpelace. Chtěl bych pořádat,
vzhledem k tomu, že problémy, které jsou v
petici uvedeny, jsou podle mého názoru skutečně
naléhavé a především je nutno
je řešit rychle a není možno se tvářit,
že nejsou a dnes jsme tady v několika případech
zjišťovali, že se to zpravidla nevyplatí,
když se tváříme, že problémy
nejsou, chtěl bych tedy požádat, aby v souvislosti
s tím, jak jsou tady problémy formulovány,
na příští, to znamená na 14.
společné schůzi Federálního
shromáždění, předseda vlády
České a Slovenské Federativní Republiky
pan Čalfa, za přítomnosti zástupců
podnikatelských svazů a odborů, přesně
a jednoznačně podal k tomuto stanovisku, které
v petici je uvedeno, odpověď. Děkuji na pozornost.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. K poslednej interpelácii je prihlásený
pán poslanec Valtr. Potom bude nasledovať niekoľko
otázok, podnetov a informácií.
Poslanec SN V. Valtr: Pane předsedající,
dámy a pánové, obracím se se svou
stručnou interpelací na ministra vnitra. V úterý
předseda Křesťansko-demokratické strany
pan Benda zde dementoval svoji účast na pondělní
akci mládeže Křesťansko-demokratické
strany, když v rámci debolševizace zahalovala
loni odhalenou pamětní desku Josefa Smrkovského.
Jsem také křesťan, znám křesťanskou
mládež, která o víkendu navštěvuje
nemocnice a bere si z dětských domovů rómské
dětí. Když loni vznikla Křesťansko
demokratická strana, velmi jsem to uvítal. Po těchto
klerofašistických excensech mi nezbývá
než doufat, že křesťansko demokratická
mládež bude do budoucna trávit víkendy
bohulibějším způsobem. Očekávám
ale, že podobné aktivity nebudou benevolentně
trpěny. Tato akce byla signalizována předem
v tisku, tedy veřejně byla oznámena a nebylo
ministerstvem vnitra podniknuto nic, aby k porušení
zákona nemohlo dojít. Děkuji za pozornost.