Středa 27. února 1991

Prosím, aby se touto otázkou vláda zabývala a rozhodla, aby tento příspěvek byl vyplácen všem obyvatelům postižené oblasti bez rozdílu.

Dále jsem chtěl požádat pana místopředsedu Mikloška, nevím jestli se v tomto směru mohu obrátit na pana místopředsedu Rychetského. Týká se to Československé televize. V poslední době se množí kritika parlamentu. Byl bych velmi nerad, abych byl zase vyfotografován v deníku Práce se slovy, že hájím parlament. Já ho nehájím. Každý má právo na svůj názor, ale každý má šanci také na to utvořit si svůj názor. Žádám místopředsedu Rychetského, zda-li by bylo možné, aby se obrátil na ředitele Kantůrka se žádostí, aby byly opět zavedeny přímé přenosy z parlamentu. Myslím, že by to prospělo nejen informovanosti našich voličů, ale že by to odbouralo některé projevy některých z nás, které nejsou příliš hodny poslaneckého mandátu.

Druhá věc, o kterou chci požádat, se také týká ředitele Československé televize. Na březnovém plénu by se měl projednávat zákon o ztrátě poslaneckého mandátu z důvodu spolupráce s StB a měla by být čtena zpráva vyšetřovací komise 17. listopadu, kde by měla být sdělena jména těch spolupracovníků StB, kteří se přes upozornění svých poslaneckých mandátů nevzdali. Já mám pocit, že tito lidé dostali už příliš mnoho šancí. Vím, že se o tom bude hlasovat až na příštím plénu a bude se rozhodovat, zda-li zasedání bude veřejné, či neveřejné. Já se domnívám, že by mělo být veřejné. Pro případ, že bychom rozhodli, že se bude jednat o veřejné zasedání, o veřejnou zprávu, žádám Československou televizi, aby s tímto časem počítala a by tuto zprávu přinesla přímým přenosem. Situace je velmi napjatá a já se domnívám, že lidé mají právo vědět pravdu, a to bezprostředně.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán kolega, komu adresujete tieto interpelácie? Obávam sa, že o tejto veci musí rozhodnúť parlament, nie riaditeľ televízie. Vy môžete interpelovať člena vlády, ale nie riaditeľa televízie.

Poslanec SL M. Malý: Já jsem konstatoval, že my rozhodneme o tom, zda-li jednání bude veřejné nebo neveřejné. Žádal jsem pana místopředsedu Rychetského, aby apeloval na ředitele televize, aby byly znovu zavedeny přímé přenosy a v případě, že naše jednání bude veřejné, aby toto jednání bylo Československou televizí přenášeno přímým přenosem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ja s obávam, že to skutočne musí odhlasovať parlament.

Poslanec SL M. Malý: Dobře, takže to přednesu na příští společné schůzi.

Vzhledem k tomu, že se mohu obracet i na kolegy poslance, chci požádat spolupracovníky StB s poslaneckou imunitou, aby opravdu do března odešli. Ušetří nám spoustu času ve výborech a v plénu s projednáváním našeho zákona. Pokud tak neučiní, měl bych jinou prosbu, protože si myslí že by se nemělo mluvit o lidech v jejich nepřítomnosti. Prosím je, aby byli tak laskaví a nechali se od svých ošetřujících lékařů uschopnit a alespoň na toto jednání pléna Federálního shromáždění se dostavili.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, slovo má pán poslanec Voleník.

Poslanec SL L. Voleník: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dámy a pánové, dovolám si vás obtěžovat dnes ještě jednou. Chtěl bych navázat na interpelaci paní doktorky Čejkové. Chtěl bych začít z trochu jiného konce. Pokud možno se budu snažit být stručný, protože čeho je moc, toho je příliš a o severních Čechách už toho bylo řečeno dost, i když je otázka, jestli to stačí.

V prvé řadě bych se chtěl vrátit k tomu, že situace v severních Čechách je skutečně hrozná, že si to leckteří z vás asi vůbec nedokáží představit. Řada lidí nám k nám, poslancům Federálního shromáždění, právě ten nejlepší vztah. Pokusím se vysvětlit, proč. Proč na Federální shromáždění např. chodí dopisy podobné těm, které četla doktorka Čejková, resp. o kterých se zmiňovala, které nám vyčítají, že jednáme o mimosoudních rehabilitacích a případně dalších ekonomických zákonech.

Před časem kolega Mlynárik, který tu sedí proti mně, se zde z tohoto místa zmínil o skutečnosti, že v okolí parlamentu jsou překračovány hodnoty oxidu siřičitého v ovzduší. Řekl, že je na pováženou, jestli máme v takovém životním prostředí zasedat. To byl přímo bonbónek pro lidi v severních Čechách. Naprostá většina lidí tam to nesla dost nelibě. V tisku a všude možně se objevovaly různé interpretace vystoupení poslance Mlynárika. Lidé říkali, že poslanci jsou hrozní. Dojde k minimálnímu překročení hodnot kyslíku siřičitého v ovzduší a oni už by nechtěli zasedat. My tu žijeme v daleko horších podmínkách, trvale tu musíme vychovávat děti a pracovat.

Teď bych se ještě pokusil vrátit k otázce mimosoudních rehabilitací a ekonomických zákonů a chtěl bych se na něco podívat z jiné strany. Otázka těchto zákonů by měla být nazírána našimi spoluobčany v severních Čechách také z toho pohledu, že tyto zákony (i zákon o mimosoudních rehabilitacích) mají výrazný prvek privatizační. Jak zákon transformační, tak zákon o mimosoudních rehabilitacích vedou - doufejme - k definitivnímu oddělení státu jakožto subjektu, který kontroluje stav životního prostředí a dozírá na něj, od podnikatelské oblasti. Domnívám se, že je to velice výrazný prvek, který napomůže dalšímu řešení životního prostředí, protože stát, jakožto dozírající institut společenský, nebude už impotentní v tomto směru, jako dosud. Tím, že sám byl podnikatelským subjektem, často aplikoval stávající právní předpisy, které sankcionují znečišťovatele životního prostředí velmi laxně a pokud možno často vůbec ne.

A tady je "jádro pudla", tady je otázka, kterou bych chtěl plédovat ve své interpelaci. Týká se usnesení vlády České a Slovenské Federativní Republiky číslo 869 z 20. prosince loňského roku, které stanoví plán legislativních prací federální vlády. V tomto usnesení je mimo jiné uvedeno, že k 31. 1. letošního roku měl Federální výbor pro životní prostředí předložit federální vládě k projednání návrhy tří zásadních zákonů o ochraně životního prostředí. Jsou to zákony o ochraně životního prostředí, o odpadech a ochraně ovzduší. Proč se o této otázce zmiňují? Chtěl bych vědět jak vypadá postup legislativních prací právě pokud jde o tyto tři návrhy zákonů. Tyto tři návrhy totiž už byly předběžně projednány ve výborech pro životní prostředí Federálního shromáždění a myslím si, že už by nemělo nic bránit tomu, aby byly v co nejbližší době předloženy Federálního shromáždění k projednání a ke schválení. Pokud tyto zákony budou schváleny, tak je reálná cesta, jak působit na všechny subjekty, které se podstatnou měrou podílejí na znečišťování životního prostředí tak, abychom je alespoň vedli k technologické kázni. Je to totiž cesta, která stát relativně nestojí žádné finanční prostředky a přes to může mít určitý efekt právě i pro severní Čechy a všechny další oblasti v naší republice, které trpí podobnými vlivy nezdravého životního prostředí.

Proto bych prosil, aby federální vláda urychleně tyto návrhy zákonů předala k projednání Federálnímu shromáždění a aby seznámila Federální shromáždění se stavem těchto legislativních prací. Je to skutečně nejschůdnější cesta, jak pomoci životnímu prostředí v této republice, aniž bychom museli investovat do nákladného technologického zařízení, při čemž tato instalace je vázána velkým časovým horizontem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Predpokladám, že ste sa obrátil s interpeláciou na pána ministra Vavrouška?

Poslanec SL L. Voleník: Ano, předal jsem interpelaci panu ministru Vavrouškovi.

Ministr - předseda FVŽP ČSFR J. Vavroušek: Vážené Federální shromáždění, zákony o ochraně ovzduší a o odpadech jsou prakticky připraveny, budou v nejbližší době předány k posouzení vládě. Bohužel, i do těchto zákonů se promítly diskuse o kompetencích, i když se to zdá málo pravděpodobné, jakým způsobem má být interpretován článek 21 ústavy, který vymezuje kompetence federace v oblasti tvorby zákonů. Naštěstí došlo alespoň s českou vládou k dohodě, že nebude třeba vytvářet tři zákony - jeden federální a dva národní - a totéž snad bude u dalších zákonů, protože jsem alespoň na české vládě, jejíhož zasedání jsem se zúčastnil, dospěli k závěru, že by projednávání zákonů o odpadech by mělo být precedensem, bohužel, na Slovenské vládě toto jednání takto neproběhlo a je otázka, jak k tomu slovenská vláda bude přistupovat. Osobně jsem přesvědčen, že i když v celé západní Evropě, ve všech vyspělých státech je jedno ekologické zákonodárství, které je závazné pro všech 12 zemí a je možno tyto zákony zpřísnit, nemohou je udělat měkčí, ale nevidím důvodů, proč bychom v naším zemi měli mít dvoje nebo troje zákonodárství. Tolik jenom ke zpoždění, ke kterému došlo při případě těchto zákonů. Jde především o největší projekt těchto věcí, protože k tomu přistupuje i problém faktického rázu, a také proto, že původně jsme měli zpracovávat jen zásady a teď zpracováváme přímo v souladu s jednacím řádem paragrafované znění a není to věc jednoduchá.

Zákony samy o sobě nic nevyřeší prostě proto, že sice můžeme nařídit podnikům přísnější limity - a samozřejmě s tím zákon počítá, že musíme brát v úvahu i reálné podmínky podniku. Zákon sám ty emise nezastaví. To znamená, že předpokládáme, že bude v plném rozsahu platit pro nové zdroje emisí, především elektrárny. Takže se zase vracíme k záležitostem v podstatě ekonomickým. Elektrárny a další zdroje nemají prostředky pro to, aby byly schopny rychle reagovat a snížit své emise. Proto bych byl rád, kdybychom se v této souvislosti nesoustředili na zákony, které mají bezprostřední návaznost na životní prostředí, ale i takové, které souvisí s celkovým ekonomickým mechanismem, s daňovou a odvodovou soustavou a které ovlivňují chování podniků, podle možností velmi účinně. Chtěl bych v tomto smyslu poprosit i vás, poslance, abyste dbali na to, aby druhá příloha scénáře ekonomické reformy se skutečně dostávala do života a aby se promítla do ekonomických zákonů, které jsou připravovány někde jinde. Zatím musím konstatovat sebekriticky, že se tak neděje.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec Voleník, očakávate písomnú odpoveď?

Poslanec SL L. Voleník: Děkuji, budu samozřejmě rád, dostanu-li na všechny své otázky písemnou odpověď.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán minister, ste zrozumený? (Ano.) Teraz sa prihlásil k interpelácii pán poslanec Sacher.

Poslanec SL R. Sacher: Dámy a pánové, obracím se nikoli na pana ministra Vavrouška, ale na celou federální vládu. Moje interpelace směřuje k panu Jánu Langošovi, ministrovi vnitra České a Slovenské Federativní Republiky. Není mým stylem hovořit k někomu, kdo tu není, ale není také mou vinou, že interpelace je z časových důvodu zařazena v tom čase, ve kterém je. Do resortu federálního ministerstva vnitra je začleněna také technická správa; v tomto útvaru se vyvíjí a vyrábí technika pro bezpečnostní složky. Jsou zde špičkové chemické laboratoře. Hodnota technologií a techniky je odhadována na 2 až 3 miliardy Kčs. V poslední době se však dějí kolem technické správy podivné věci. Místo tohoto útvaru má vzniknout státní podnik. Jako přechodný stupeň pro vznik akciové společnosti.

Z vnějšího nezasvěceného pohledu se tato připravovaná opatření mohou jevit jako ekonomicky a organizačně správná. Celá akce však má jiné pozadí, které nesleduje zájmy tohoto státu, ale soukromé zájmy a zisky.

Byl jsem šokován tím, že toto pracoviště, které si každý stát chová v největší tajnosti, se stalo exkursním místem pro cizince, pro cizáky. Procházeli zde například Švédové. Toto by neučinil žádný stát na světě.

Pracují zde - do zakonzervování před měsícem - naši špičkoví odborníci. Je zde řada patentů nepřihlášených jen proto, aby nedošlo k dekonspirací. A toto duševní bohatství se má stát, zhruba při vkladu 500 tisíc marek, záhy akciovou společností, z níž bude těžit někdo zcela jiný. Mám smysl pro obchod, ale nikoli pro podvod.

V této věci se velmi výrazně angažuje náměstek pana ministra pan Kohút, který mimo jiné dokázal po třech týdnech ochromit pracoviště výpočetní techniky, objednat od AK Slušovice, kde pracoval, 200 mikropočítačů, které vykazují více než 50 % poruchovost, zrušil některé úkoly technické správy, které byly zadány do civilních závodů. Přímé škody, které vzniknou, jsou vyčísleny částkou 8 mil. korun.

Další osobností, která se výrazně angažuje na vzniku možné akciové společnosti je emigrant, poradce pan Palas. Netajil se tím, že je zde levná pracovní síla, kterou je třeba využít v kooperaci s jistou švédskou firmou. Nepochybuji, že v této firmě má účast.

Dále pan Viktor Kožený, který přišel z USA a velmi se angažuje na převodu technické správy na akciovou společnost. Nejvíce mě však zajímá tato otázka: bude vytvořena akciová společnost? Zda-li někdo z výše uvedených pánů, případně dalších zaměstnanců federálního ministerstva vnitra nebo členů jejich rodin bude akcionářem a v jaké výši? Žádám, aby úniku tohoto kapitálu a duševního bohatství bylo ze strany vlády České a Slovenské Federativní Republiky zabráněno.

Pan ministr v televizní besedě prohlásil, že v současné době pracuje ve složce federálního ministerstva vnitra 700 bývalých příslušníků StB ve sledované službě. Mě - jako občana a poslance - z tohoto údaje zamrazilo. Už jednou jsem protestoval proti tomu, že nás sledují tytéž osoby, jako za předchozího režimu. Jako poslanec nepřijímám vysvětlení, že jsou tyto osoby vyčleněny z FIS a pracují u jiné složky. To občana asi pramálo zajímá, je-li sledován bývalým příslušníkem StB, zařazeným do FISu nebo jinde. Jde o princip. Připomínám, že před osmi měsíci byly tyto osoby v zálohách mimo aktivní výkon s určením, bude-li prověřen, že může pracovat ve složce VB. Nyní jsou tyto osoby nasazovány do akcí.

Nejinak se mají věci například na oddělení zpravodajské služby, chcete-li rozvědky. Jsou tam nově přijatí lidé, kteří byli vyloučeni z KSČ a sedmdesátých letech. Lidé, kteří intenzívně pracovali proti vnitřnímu nepříteli, proti církvi, lidé, kteří byli převedeni z 10. a 11. správy. Mohu předložit důkazy o tom, že tyto osoby, které byly po právu odstaveny v 1. pololetí loňského roku, jsou nově angažovány ve složkách ministerstva vnitra i na nižších úrovních.

Pokud si položil pan Ruml řečnickou otázku, jakou že to žádám kvalifikaci na pracovnících vnitra, ne-li, aby byli členy StB, pak odpovídám: nevyžaduji účast v Chartě 77 ani zvládnutí hry na kytaru, ani výdrž v pití piva, ale ukončené vysokoškolském vzdělání právnického směru, vysokou disciplinovanost a kázeň sám k sobě, odpovídající zdravotní, fyzický a duševní stav, aby pracovník, funkcionář, nebyl v alkoholové a drogové závislosti, dříve i nyní, a neléčil se v příslušných zařízeních, aby nebyl trestán za konání kriminálních a násilných trestných činů.

Ve smyslu těchto kritérií žádám proto pana ministra, aby z hlediska tohoto kvalifikačního minima předložil Federálnímu shromáždění profil svých náměstků. Prosím, aby výčet byl v odpovědi úplný, abych jej nemusel doplňovat připomínkami. Bylo by to trapné pro mě, a zřejmě i pro něho.

Vedení ministerstva vnitra mě naprosto suverénně z televizní obrazovky s výsměchem poučilo o tom, že vnitro není v rozvalu, že není čeho se obávat. Poučilo mě, ale nepřesvědčilo. Přesto trvám na tom, že federální ministerstvo vnitra je díky náměstkům ministra vnitra v rozvalu a že v současném složení není s to zabezpečit ochranu státu proti hospodářské, politické a diplomatické špionáži ani proti terorismu. Mou nejistotu nerozptýlila ani ostře nabitá zbraň teatrálně položená na stůl šéfem kanceláře pana ministra.

V televizním pořadu minulý týden mi vedení federálního ministerstva vnitra ve shodě se státní televizí přisoudilo roli šaška v masce tupce. Díky za tuto výsadu. Šašci byli často jediní, kdož mohli v prazvláštním pseudodemokratickém prostředí sdělovat pravdu těm lidem, kteří byli opojeni mocí. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ďalej sa prihlásil s interpeláciou pán poslanec Cuhra. Ďalej poslanec Lux, Wagner, Sedlák, Valtr.

Poslanec SN J. Cuhra: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, zbytku Federálního shromáždění. Tuto interpelací směřuji na pana předsedu vlády, ale protože směřuje v podstatě na veškerá federální ministerstva, dovoluji si ji přednést. Předmětem mé interpelace je skutečnost obsazení vedoucích míst lidmi, kteří se na tato místa dostávají. Byli na ně dosazováni rozhodnutím KSČ, jejíž byli zároveň členy. Na tuto závažnou skutečnost mě upozornili zástupci Unie státních zaměstnanců, kteří mi předali závažný podklad. Z něho vychází procento vedoucích pracovníků, kteří jsou nebo byli členy KSČ k 17.11.1989.

Pro názornost uvádím: federální ministerstvo financí z 56 vedoucích pracovníků 66 %, federální ministerstvo kontroly z 15 pracovníků 73 %, federální ministerstvo práce a sociálních věcí z 32 pracovníků 66 %, federální ministerstvo pro strategické plánování z 38 pracovníků 50 %, federální ministerstvo spojů z 43 pracovníků 70 %, federální ministerstvo pro životní prostředí z 20 pracovníků 55 %, Generální prokuratura České a Slovenské Federativní Republiky z 10 pracovníků 20 % a správa federálních hmotných rezerv z 20 pracovníků 80 %.

Stále existují a působí mocné struktury bývalého režimu, které vznikaly po dlouhá desetiletí. Stará byrokracie setrvává na všech úrovních, až po centrální, republikové a federální ministerstva. To jsou slova prezidenta Václava Havla, přednesená v projevu 21.8.1990. Situace s odstupem několika měsíců vypadá tak, že v ústředních orgánech státní moci a správy stále působí lidé poplatní totalitnímu režimu, kteří v zájmu udržení vlastních pozic současný proces změn negativně ovlivňují, případně zdržují. Jsme svědky toho, jak nomenklaturní kádry hájí všemi prostředky svá postavení. Namnoze jsou však do funkcí nově jmenováni, někdy i vyšších, a žel i ministry federální vlády, přesto, že znovu po 40ti letech v demokratických volbách byl odsouzen jednoznačně totalitní systém 86 procenty hlasy voličů. Z údajů prezentovaných na základě Unie státních zaměstnanců pro vytvoření demokratické státní správy v České a Slovenské Federativní Republice konaného dne 15. 11. 1990 vyplývá, že na osmi federálních ministerstvech a ústředních orgánech bylo 60 % vedoucích pracovníků, kteří ještě 17.11.1989 zastávali funkce, které přímo schvalovala KSČ a tito zůstávají i nadále. Unie státních zaměstnanců již v únoru a dubnu minulého roku, tehdy ještě jako koordinační výbor občanského fóra pracovníků státních orgánů, na nedobrý stav personálního obsazení upozorňovala. Nenašla však dodnes potřebnou odezvu.

Realizace zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění o rozšíření okruhu vedoucích funkcí obsazovaných jmenováním, nepřinesla zlepšení. Naopak, do vedoucích funkcí jsou nově jmenováni ti, kteří podobné funkce zastávali v různých orgánech státní správy. Na druhé straně je opatření zneužíváno k propouštění těch, kteří změny po 17. listopadu prosazovali.

Proto se táži pana premiéra, jaká opatření a závěry učinil na základě předkládaných a předaných materiálů Unií státních zaměstnanců z dubna 1990. Zároveň pak prosím o předložení této odpovědi. Vám děkuji za pozornost.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP